Korvatulpat ja nukkuminen

Apteekista olen ostanut pussillisen korvatulppia aina kerralla, maksaa noin neljä euroa. merkki kai Bilsom, ovat sellaiset päästä suipommat, menee tosi lyttyyn-->helppo asentaa korvaan. nukun niillä joka yö kuin tukki, eikä aiheuta oireita...kahden kokoisina saa. itsellä on se pienempi eli 303 S. pussi on kestäny yleensä useamman kuukauden vaikka vaihdanki tuoreisiin useasti..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Armeijassa nukuin aina korvatulpat (jemmasin varastoon tulppia ammunnoista) ja kupukuulosuojaimet korvissa ja commandopipo silmillä.

Bilsomin keltaiset ovat nykyään sekä mulla, että vaimollani käytössä, kokoa Small. Ovat halpoja, mutta vaimentavat tehokkaasti ja käyttömukavuuskin on hyvä. Pesen aina aamulla ja käytän noin viisi yötä. Ei noita viitti hirveesti säästellä, eikä pitkään ees pestynä pitää, ovat sen verran edullisia.

Sitten mulla on työmatkakäyttöä varten semmoisia punaisia vahapalloja, joita ei tungeta korvaan sisään. Ne ovat vissiin oikeasti uintikäyttöön tarkoitetut, mutta ovat kätevät myös bussissa tai junassa. Haluan kumminkin käyttää korvakäytävään tungettavia malleja mahd. harvoin, niin noi vahapallot ovat satunnaisemmassa käytössä ihan pätevät.

Tuommoiset mittatilauksena omaan korvaan tehdyt pitää kyllä järkätä, jos parilla kympillä saa. Kiitokset dogille vinkistä! :thumbs:

Käytän kans vaan yhtä korvatulppaa, oikeessa korvassa kun nukun vasemmalla kyljellä. Merkkiä en muista mut sellanen vihreä ohut pitkä malli joka tunkeutuu aivolohkoon asti ja sattuu poisottaessa jos sitä ei rutista pieneks samalla. Auts.

Kadulta tulee liikaa meteliä. Korvatulpat päässä nukun vaa niin sikeesti et jos ei ole kello soittamassa ni herään joskus puolilta päivin...

Asun maaseudulla, joten täällä ei paljoakaan ylimääräistä melua ole. Viime yönä yritin oikein kuunnella, mutta mitään melua en kuullut. Armeijassa luultavasti tulen tarvitsemaan korvatulppia nukkumiseen, sillä sieltä varmasti löytyy melua.

Itse jäin korvatulppakoukkuun joskus 15 v sitten kun tein vähän aikaa yötyötä. Muutaman kerran olen yrittänyt vierottautua niistä, mutta kun ne päässä on niin ihanan hiljaista ja vaimeaa nukkua.

En oikein keksi mitään huonoja puolia tulppien käyttämisessä. Ne leikkaavat äänistä sen ärsyttävimmän terän, mutta esimerkiksi puolison kanssa voi illalla hyvin keskustella, vaikka tulpat olisivatkin päästä (ja leikkaavat äänestä sen ärsyttävimmän terän...) Lapsen itkuun herää tulpista huolimatta, samoin kellonsoittoon aamulla. Kysyin kerran lääkäriltä, että onko jatkuva tulppien käyttäminen vahingollista jollain tavalla. Ajattelin silloin lähinnä tulppien painamien korvakäytävien verenkiertoa tms. Vastauksena oli, että ei niistä ole mitään haittaa.

Tulppia käytettäessä korvat tottuvat hiljaisuuteen ja tulpan poistamisen jälkeen korva tuntuu kuulevan paremmin ja olevan herkempi äänille muutenkin. Mitään kuulovauriota ei tietenkään voi saada, sillä eihän korvaan tuleva ääni oikeasti ole tavanomaista kovempi, levännyt korva vain aistii sen herkemmin.

Itse asiassa pidän tulppia toisinaan pitkäänkin korvissa heräämisen jälkeen. Esikoinen oli meillä koliikkivauva ja huusi kuin syötävä kaikki yöt läpeensä ensimmäiset puoli vuotta. Silloinkin tulpat olivat suureksi avuksi. Ei siksi, että niitten kanssa olisi saanut nukuttua paremmin, mutta ne tekivät itkusta vähemmän raastavaa.

Korvatulpat ovat varsin vaaraton addiktio.

Olen kerran nukkunut korvatulpilla yövuoron jälkeen kun tehtiin ulkosivuremonttia mun kohalla. Tulpat hävisi todella mystisesti, niitä ei ollut missään. Ainut järjellinen vaihtoehto on että olen ne syönyt :rolleyes: ja sekään ei kuulosta kivalta.. Ei enää korvatulppia mulle.

Aikaa jo viimeisestä postauksesta mutta olipa helpotus että tällainenkin löytyi pakkikselta. Olen viime aikoina miettinyt kovasti että mitä teen tuon yläkerran apinaparin kanssa. On tosi vaikea saada unenpäästä kiinni kun he soittavat musiikkia, huutavat, juttelevat kova äänisesti yö myöhään tai muuten harrastavat jotain saatanan painia. Kiva kerrsotalossa on asua varsinkin yksiössä kun ei ole paljon kuluja mutta ei tätä kestä. Käytännössä tuo pariskunta on vienyt monet yöunet multa marraskuusta lähtien. Itsellä on se tilanne että unta tarvitsisi viikonloppuisinkin ja paljon, perjantaina varsinkin menee mielellään aikaisin nukkumaan. Mietein jo että pitääkö tässä johonkin lääkitykseen turvautua kun alkaa stressata tuosta jo niin paljon että voi välillä fyysisesti pahoin. Iltasin kun ei pysty miettimään muuta kuin että saako olla rauhassa vai ei. Mä olen koittanut käyttää niitä keltaisia classic eareita mutta ne aiheuttaa voimakasta paineen tuntua eikä taho tulla mitään. Täytyypi poiketa apteekkiin kyselemään eri vaihtoehtoja tai vaikka sitten ihan teettäisi tollaset tulpat. Ehkäpä tässä on vielä toivoa. Muutama vuosi tässä pitäis vähintään vielä asua mutta kyllä se sitten on omakotitalon paikka perkele.

Tuolla on noita pehmeitä (soft) malleja: http://www.e-a-r.info/fi/Page.asp?PageNumber=520

Meillä on töissä tollasia, kahta kokoa ainakin löytyy keltaisena ja kahdella "voimakkuudella". Töistä saa kanssa yksittäispakattuna samannäköisiä mutta ne on vielä pehmeämpiä, melkein hankala saada korvaan kun lytistyy niin helposti, silti tehokas.

Viime aikoina tullut oltua tulpat päässä päivin öin, kun kissa huutaa kiimasena joka kolmas viikko useamman vuorokauden putkeen.:D Eikä muuten kuulu läpi, eli toimii!

Välil tulee käytettyä, jos menee aikasin (klo20-21) nukkumaan. Mulla on tollaset omaan korvakäytävään tehdyt tulpat, makso jotain 80euroo mut ei paina kyl mistään.

On noita kyl monenlaisia perhana. Kokeillaan aluksi noita yleisiä malleja ja teetetään sit lopuks jos ei muuten löydy sopivaa. Meillä on töissä noita classic eareita joten sikäeli harmi etteivät sovi mun käyttöön. Näkyy olevan melkoisia eroja noissa vaimennus kyvyissä. Milloin joku keksii laitteen joka kehittää hiljaisuutta? :D

Sellaisia on jo keksitty;) vissiin pirun kalliita vaan..

Kehittää hiljaisuutta? Suodattavia kuulokkeita on kyllä jo markkinoilla jos sitä meinaat. Idea perustaa siihen, että niissä on mikrofoni, joka ottaa näytteitä ympäristöstä. Nämä kuulokkeet toistavat sitten vastakkaissuuntaisen näytteen, jolloin päästään lähelle hiljaisuutta. Veikkasin myös, että aika kalliita ovat.

Vuorotyön takia pakko käyttää kun talo täynnä lapsia. Ei, ei olla lestaadiolaisia :D

Nuo perinteiset tavalliset laajenevat tulpat vaan tuppaa kutittamaan jossain vaiheessa tuota korvakäytävää ja herään monesti johonkin meteliin edelleen ... koska olen unissani ottanut tulpat pois. Niitä on sitten kiva etsiä pitkin sänkyä, että missä ne on jotta voi käydä taas nukkumaan. Vois ehkä testata apteekin laadukkaampia ei-kertakäyttöisiä.

Nuo perinteiset tavalliset laajenevat tulpat vaan tuppaa kutittamaan jossain vaiheessa tuota korvakäytävää ja herään monesti johonkin meteliin edelleen ... koska olen unissani ottanut tulpat pois. Niitä on sitten kiva etsiä pitkin sänkyä, että missä ne on jotta voi käydä taas nukkumaan.

Tuo on just niinkuin minä!:D

Niitä on sitten kiva etsiä pitkin sänkyä, että missä ne on jotta voi käydä taas nukkumaan. Vois ehkä testata apteekin laadukkaampia ei-kertakäyttöisiä.

Minulla onkin siinä sänkyn vieressä noin 10000000000 korvatulppaa, joten unisenakin löytää sellaisen.

Minulla onkin siinä sänkyn vieressä noin 10000000000 korvatulppaa, joten unisenakin löytää sellaisen.

Täältäkin löytyy useampi korvatulppa sängyn vierestä ja joka yö tulee tulpat korvissa nukuttua ja jos yksi katoaa, niin sängyn vierestä saa kätevästi uuden tilalle.

Riippuvuus korvatulppiin syntyi vuosia sitten kun asuin vielä himassa ja siskolla oli kauhea yskä, joka kesti useamman kuukauden. Sitten myöhemmin nykyinen x-mies kuorsasi, niin tulpista oli kovastikin apua, kun on hiukan herkkä uninen. Myöskin yötöitä tehneenä, ne on oikein hyvä apu päivällä nukkumiseen. Tulpat korvissa, kun on sellaisessa omassa unimaailmassa:D

Nykyään, vaikka asun yksin ja suhteellisen rauhallisessa talossa, niin silti nukun tulpat korvissa. Kai noihin on kehittynyt jonkin asteinen riippuvuus:wtf:, koska ilman nukkuminen ei tahdo onnistua, vaikka ympäristö olisikin täysin hiljainen.

Apteekin perustulppia käytän, ei oo hinnalla pilattuja..

Ja kaiveli82, jos apinapariskunta pahastikin/ toistuvasti häiritsee yömyöhään, niin kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, kun korvatulpat. Esimerkiksi huomautuksen antamista talonmiehen välityksellä. Kyseisestä naapurien möykkäämisestä/häirinnästä on jossain threadissa ollut puhetta, mutta enpä tähän hätään muista, että missä.

Meillä muuten tuossa pari viikkoa sitten kävi niin että yksi kissoista kakki kaksi korvatulppaa. Hyvä että tuli ulos.. Eli enää emme säilytä korvatulppia irrallaan. Enkä suosittele muillekaan eläimellisille! (Vaahtokarkkia! Nam!:kuola:)

Tulipa ostettua kahta eri mallia apteekista kokeiltavaksi. Toiset on nuo oranssit 3m tulpat jotka ei sinällään vaikuta eroavan ear classic mallista kuin että kapenevat hieman toiseen päähän, toiset on tuollaiset bilsomin nauhalliset laippa tulpat. Sitä tossa mietein että nuo ear calssic soft mallit vaimentavat 36db ja nää 3m oranssit 31db, kuinka suuri ero käytännössä? Saisivat ottaa töihin tota soft mallia ku näkyy olevan tehokkaampia kuin perusmalli hinnan ollessa kuitenkin sama, sais sitten sieltä pölliä.:D
Tästä asumiskuviosta sen verran että minähän asun vanhempien omistamassa yksiössä vuokralla ja tarkoitus olisi ostaa tämä ja asua tässä muutama vuosi kunnes pääsee muista veloistaan eroon. Toukokuusta marraskuuhun tässä sai olla aikalailla rauhassa ja asuminen oli suht mukavaa, ei mitään suurempia. Marraskuusta tähänpäivään taas on tuntunut et ei täällä ihminen voi asua. Kaikista kamalinta on juuri nuo viikonloput jolloin tarvitsisi lepoa viikon jäljiltä, viikolla on monesti hiljaistakin kun ovat muualla tai vain toinen heistä on kotona. Helvetti että tekee oikeen pahaa välillä tulla perjantaina kotiin kun tietää että kohta se musiikki jytke alkaa ja jatkuu ties miten. No ovathan nuo nyt vähän rauhoittuneet musiikin puolesta mutta nyt kuuluu pälpätystä, kolinoita ja kaikenlaista muuta ääntä yö myöhään. Ja nyt tarkoitan siis sellaisia ääniä jotka ei normaaliin elämään kyllä kuulu.
Se mikä tästä tekee siis myös vittumaista on se että kun itse asuu yksiössä ja apinat asuu yksiössä niin kaikki meteli keskittyy suoraan yläpuolelle eikä sitä pääse pakoon ollenkaan. Sen verran tiedän asiasta että tuo asunto on vuokrattu pelkästään naiselle, muita asukkaita ei pitäisi olla vaan asuupa siinä mieskin. Viikonloppuisin ja välillä viikollakin siellä saattaa olla 2 tai 3 kertainenkin määrä väkeä yö myöhään... kyllä minusta on tullut myös kyttääjä.:nolo:
Aika epätoivoinen tässä alkaa olemaan noiden kanssa. Alkoholin kanssa läträävät nuoret kun eivät ole niitä fiksuimpia ihmisiä monesti joten sanomisilla ei ole välttämättä mitään vaikutusta. Vai mitä sanotte siitä kun viimeksi huomautin järjettömän kovasta musiikin soitosta niin musiikin soittaminen jatkui hieman hilajisempana aamu 0700 vaikka luvattiin lopettaa kokonaan 22-23 aikaan. Itse lähdin nukkumaan vanhempien tykö 0100 aikaan yöllä. Aamulla töihin käymään tarkistus käynnillä ja sit kotio nukkumaan niin eikös he vielä soittele musiikkia ja örise siellä kännissä. Silloin teki mieli hakata koko apinalauma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom