Korvatulpat ja nukkuminen

iivili sanoi:
Kannattaa myös kokeilla 3M:n valmistamia sinisiä vähän kuusen näköisiä pestäviä kestotulppia. Oon käyttänyt niitä toistaiseksi vain hevikonserteissa, mutta kokeilla pitäisi yökäytössäkin (silloin käyttömukavuus on ykkösasia, joten enpä tiedä, toimivatko noi yöllä).

Kyllä toimivat, kunhan tosiaan muistaa pestä ne aina aika ajoin. Nuo punaiset/oranssit 3M:t ovat myös hyviä tulppia, samoin kuin keltaiset Bilsomit, joita saa kahden kokoisina (suosittelen small-kokoa, mikäli korvakäytävät eivät oikeasti ole varsin laajat).

Minä myös nukun joka yö tulppien kanssa, koska a)iivili kuorsaa ja b)kissat saattavat metelöidä yöllä. Ja aion nukkua vastakin, enkä ole kyllä mitään haittavaikutuksia huomannut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Intissä tuli joskus käytettyä ihan kuulosuojaimia, kun ei sen yhen jepen kuorsaamisen takia pystynyt nukkumaan! :( Ja olenpa tainnut kerran nukkuakkin korvatulppien kanssa, mut suhteellisen epämiellyttävät noi on pitää. Eli en suosittele. :(
-Edit- Eipä ole onneksi ollut tarvettakaan :)

turvakolpat päässä saa oikeesti paremman unen. pääsee aamulla sängystäkin jopa ylös. kissa määkii kaikki yöt että ihan vi**ttaa.

AM sanoi:
Noitako siis jaetaan intissä kaikille vai pitääkö pyytää?

Jaetaan ampumaradalla ja leireillä joka välissä, lipasta vaikka vuoden tarpeet siinä samalla, kyllä niitä aina taskuihin mahtuu.

Pakko käyttää tulppia kun menee nukkumaan. Mä en kait ole hyvä nukkuja ja vähän herkkäuninenkin olen. Kun yrittää nukkua, kiinnittää jotenkin huomiota pieniinkin ääniin.
Hassua, kun intissä pystyi nukkumaan teltassa ihan hyvin taisteluharjoitusten aikana kun etäältä kuului hirveää pauketta. :lol2:

Miltei joka yö tulee nukuttua tulppien kanssa, sen verran herkkäuninen olen että koirien yölliset tassuttelut herättävät. Myös päivällä on helpompi nukkua yövuorojen jälkeen. :zzzz:

Tulppien kanssa on jotenkin mukava nukkua kun kuulee vain oman sydämen lyönnit ja tulee vähän samanlainen olo kun veden alla. (eli toisaalta ymmärrettävää kun joku sanoi "hukkuvansa" tulppien kanssa) Itselläni parantanut huomattavasti unen laatua, huono nukkuja kun olen aina ollut...

IIntissä nukuin tulpat päässä kun ei tarvinnut pelätä hälytyksiä ihan vaan sen takia ettei tarvinnut kuunnella radion rätinää ja parsan tilutusta... Ja auttoivat nukahtamaankin paremmiin. Kun sitten heräsin niin useasti yleensä olin unissani ne repinyt jossain vaiheessa pois.

Mulla tulee korvakäytävät tosi aroiksi, jos sinne tunkee tulpan. Olen koittanut monenlaisia, mut aina sama juttu.
Yhden yön ne menee, mut toisena alkaa korvia sattumaan.

Kerran pelästyin tosi pahasti, kun olin raapinut korvaa unissani, ja samalla tunkenut tulpan pirun syvälle. Sain pinseteillä sen onneks pois sieltä.

helpointa opetella nukumaan ilman..tosin voi olla joillekkin helpommin sanottu kuin tehty. Itseänihän ei pahemmin muiden kuorsaukset sun muut haittaa, tosin sellaiset kovat kilahdukset yms. unen loppumetreillä saa heräämään.

Inska sanoi:
12 vuotta olen nukkunut korvatulpat korvissa muutamaa yötä lukuunottamatta ja kuuloni ei ole heikentynyt yhtään, enkä ole huomannut muutakaan terveydelle haitallista vaikutusta. Paitsi että herään pirteämpänä, koska nukun sikeämmin.

Se on totta että esim. kesken rock konsertin ei kannata poistaa niitä tulppia, mutta jossain kotona aamusella mun on vaikea kuvitella mitään sellaista normaalia aamutoimenpidettä, missä äänenpainetaso nousisi kuuloa vaarantavaksi.

Joo en oikeestaan sitä tarkottanutkaan et esim aamukusen lorina sitten yhtäkkiä nostaisi sitä melutasapainoa, mutta ihan normaali autoista lähtevä melu ? en tiedä mutta eiköhän 12 v kokemusta ole riittävästi, meille sanottiin kyllä intissä nimenomaan ettei niillä kannata nukkua.tiedä sitten

Mistä saa jotkut pienet ja tehokkaat korvatulpat jotka ei ns.kulu äkkiä ja joilla pystyy nukkua(ei paina). jotkut paremmat kuin mitä nämä työmiesten keltaiset earit.

Mistä saa jotkut pienet ja tehokkaat korvatulpat jotka ei ns.kulu äkkiä ja joilla pystyy nukkua(ei paina). jotkut paremmat kuin mitä nämä työmiesten keltaiset earit.
Prätkäpoliisit käyttävät käsitykseni mukaan Elacin biopacteja. Ovat silikonia, valmistetaan tilaustyönä korvan mukaan ja eivät työnny korvasta ulos. Eli kypärän kanssa sopii ja siis voisi kuvitella, että myös nukkumiseen. Huono puoli noissa on hinta: noin 180€/pari.
Elacin-Biopact.jpg

Prätkäpoliisit käyttävät käsitykseni mukaan Elacin biopacteja. Ovat silikonia, valmistetaan tilaustyönä korvan mukaan ja eivät työnny korvasta ulos. Eli kypärän kanssa sopii ja siis voisi kuvitella, että myös nukkumiseen. Huono puoli noissa on hinta: noin 180€/pari.
Elacin-Biopact.jpg

Joo ei kiitos :D Luin juuri että apteekista saa jotain Oro paxeja, 10kpl 7e. OVat kuulemma tehokkaampia kuin earit. Pitää hakasta semmosia.

Itselläni on jo vuosia ollut käytössä ns. uimarin korvatulpat ja suosittelen niitä lämpimästi!:worship: Pysyvät hyvin korvissa, eivät paina ja hiljentävät tehokkaasti. Itselleni tuli tutuiksi vuosia sitten pääsykokeisiin lukiessa ja samat kappaleet ovat edelleen tallessa - ovat siis pestäviä.

Testasin silloin aikoinaan useammatkin erilaiset korvatulpat, mutta nämä olivat aivan ykköset. Ovat muodoltaan kuin pienet kuuset, pehmeää muovia ja pesu-aineella pestävissä. Uskoisinpa, että ainakin hyvinvarustetusta apteekista löytyy.:thumbs:

Itselläni on jo vuosia ollut käytössä ns. uimarin korvatulpat ja suosittelen niitä lämpimästi!:worship: Pysyvät hyvin korvissa, eivät paina ja hiljentävät tehokkaasti. Itselleni tuli tutuiksi vuosia sitten pääsykokeisiin lukiessa ja samat kappaleet ovat edelleen tallessa - ovat siis pestäviä.

Testasin silloin aikoinaan useammatkin erilaiset korvatulpat, mutta nämä olivat aivan ykköset. Ovat muodoltaan kuin pienet kuuset, pehmeää muovia ja pesu-aineella pestävissä. Uskoisinpa, että ainakin hyvinvarustetusta apteekista löytyy.:thumbs:

Mikäs niiden nimi on tai merkki?

Helsigin Haagassa osoitteessa Ilkantie 4 sijaitsee valkea talo jossa toimii mm. kuulonhuoltoliitto. Em. osoitteessa työskentelee lääkäri joka tekee mittatilaustulppia. Tulpat tehdään suoraan korvakäytävään ja ne ovat pestävät ja käytännössä ikuiset. Kun tulppa ei pyri laajenemaan se ei paina eikä putoa korvasta joten käytännössä noita voi käyttää 24/7. Vaimennustasoa voi säätää yksinkertaisesti lyhentämällä tulppaa.

Hinta oli muistaakseni 18 euroa per tulppa tuossa muutama vuosi sitten. Googlesta löytänee yhteystietoja.

Joskus kun on isännän asunnolla käymässä niin korvatulpat pitää ottaa mukaan, kun sattuu isäntä kuorsaamaan sen verran et kuulu naapuri huoneeseenkin.

Itse olen kotona nukkunut jo kauan tuollaiset keltaiset Peltorit päässä. Aamulla saattaa vähän korvan ympäriltä kipuilla, mutta muuten ihan OK. Intissä taasen käytössä intin jakamat EARit. Täytyy vaan muistaa pyytää aina mahdollisuuksien mukaan uusia kun ne ei kestä kovinkaan pitkään.
Peltorit päässä herään herätyskelloon/kännykkään/äänelliseen herätykseen mutta en ainakaan vielä ole EARit päässä herännyt aamulla meteliin ja tupakaverit saa olla kiskomassa vuoteesta ylös.
Omalla kohdalla on pakko pitää jonkinmoista vaimennusta päällä sillä herään todella herkästi pieneenkin meluun.
Vaimennus auttaa myös nukahtamista huomattavasti sekä parantaa kohdallani unen laatua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom