Korvatulpat ja nukkuminen

Se ei taida vissiin olla terveellistä nukkua earit korvas, sillä kuulo tottuu äänettömään tilaan ja kun ne ottaa aamulla pois niin pienikin melu rasittaa tärykalvoa enemmän kun olisi ollut ilman niitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo korvien tottuminen äänettömyyteen kuulostaa vähän erikoiselta. Mistähän tuollainen tieto on saanut lähtönsä? Lukuisat ihmiset nukkuvat alueilla, joissa tuo melutaso on todella pieni, pienempi kuin meluisa ympäristö earien läpi kuunneltuna. Tuon logiikan mukaan heillä pitäisi olla kuulo jo aivan entinen.

ei se aivan kyllä noinkaan mene, ne earithan työnnetään syvälle korviin ja ne laimentaa sen äänen ihan eri tavalla kuin olisi ilman niitä. vaimeat äänet mitkä normaalissa hiljasessa ympäristössä kuuluu suodattuu myöskin pois, ja tämän nyt luulisi ihan loogisesti olevan näin. Viisaammat lisätköön.

Viimeyönä oli mun yläpuolella noin 50 hengen pippalot ja JUMALATON HUUTO JA JYSKE. Löin korviin kolmet oro-pax tulpat päällekkäin (miten ihmeessä mahtuivatkaan:D) korvatulppien lisäksi laitoin isot pumpulitupot korvien päälle ja pipon päähän jotta ne pysyy siinä. Melu ei silti vaimennut!Prkl! :curs:

Yleensäkin nukun korvatulpat korvissa koska kerrostalossa on aina meteliä ja liikenteen hurinat kuuluu selvästi sisälle.

Yövuorojen jälkeen on monesti tullut pidettyä, jos on muita ihmisiä kotosalla. Joskus muutama vuosi sitten tuli hauska "tilanne" kun menin yövuoron jälkeen nukkumaan vaatehuoneeseen (aivan oikein), kun siellä oli pilkkopimeää ja pääsi kahden eri oven taa, jolloin oli myös hiljaisempaa. Lisäksi vielä tulpat korviin. Meni pari tuntia nukahtamisesta ja heräsin yhtäkkiä: EI mitään hajua, että missä sitä ollaan - korvissa ei kuuloa, täydellinen pimeys vallitsee. Jotenkuten muistan, että vaatehuoneessa ollaan. Oven etsintä - väärä seinäpinta - ei meinaa löytyä. Aikaa kului joku 10 pitkää sekunttia, tuli kummelin sanat 10 vuoden takaa mieleen, "Miten täältä pääsee poes, hei, miten täältä..."

EDIT: Haukkari, sun olis pitänyt mennä sanomaan sinne yläkertaan tuo *PRKLE*

Tape, nykykulttuuri on sitä että nuoret ihmiset jotka väsyneenä haluaa NUKKUA, on tylsimyksiä ja ilonpilaajia jos vielä valittavat kun toiset pitää äänekkäästi hauskaa yläpuolella:( Mä tiedän nämä tyypit, ne olis siitä vaan innostuneet lisää:curs:

Töistä "pöllityt" earit päässä lähes joka yö. Ei ole yhtään epämukavaa ja herään kännykän herätyskelloon ihan hyvin.
Lapsiperheessä ja vuorotyötä tekevällä nuo on kuin jumalan siunaus.

Itse käytän noita oro-pax korvatulppia. Ne eristää hyvin turhan melun ja silti herään herätyskellon paskamaiseen pirinään aamulla..

Intissä opettelin itsekin käyttämään tulppia yöllä. Oli ehkä hiukan liian isot tulpat käytössä, joten aamulla vähän särki korvia (joku kuolio varmaan korvassa :hyper: ). Parhaimmillaan oli earit ja kuulosuojaimet päässä, jotta sain unenpäästä kiinni, kun tupakaverit mölysi. Nyt tulee vieläkin käytettyä, jos on meluisa ympäristö. Jos naapuri kuuntelee esim. musiikkia, niin ei tulpatkaan aina auta. Silloin alkaa oikein keskittymään siihen, että kuulisi sen hiljaisen musiikin. :uniongelmainen:

japadahoe sanoi:
Se ei taida vissiin olla terveellistä nukkua earit korvas, sillä kuulo tottuu äänettömään tilaan ja kun ne ottaa aamulla pois niin pienikin melu rasittaa tärykalvoa enemmän kun olisi ollut ilman niitä.

Riippuu aivan henkilöstä,ainakaan minulla ei ole koskaan ollut ärtyisät tärykalvot aamuisin,kun olen korvatulppien kanssa nukkunut(mitä olen suht paljon tehnyt),korvatulpat (yleisimmin EAR:it) leikkaavat korkeimmat taajudet pois,eli kaiken hälinän ja ylimääräisen mälskeen.

Nukahdan aika usein earit korvissa , aamulla ne ovat tosin kadonneet huitsin tuuttiin. Intissä tosiaan nukuttiin selällään Peltorit päässä, korvat hiessä.

japadahoe sanoi:

12 vuotta olen nukkunut korvatulpat korvissa muutamaa yötä lukuunottamatta ja kuuloni ei ole heikentynyt yhtään, enkä ole huomannut muutakaan terveydelle haitallista vaikutusta. Paitsi että herään pirteämpänä, koska nukun sikeämmin.

Se on totta että esim. kesken rock konsertin ei kannata poistaa niitä tulppia, mutta jossain kotona aamusella mun on vaikea kuvitella mitään sellaista normaalia aamutoimenpidettä, missä äänenpainetaso nousisi kuuloa vaarantavaksi.

Käytän jokaisena arkiyönä, koska ei ole varaa riskeerata yhtään nukkumisaikaa mihinkään pöljään pikkuasiaan.

EARin Classicit ovat halvat, mutta paskat, siis epämukavat (ääntä eristävät riittävästi). Suosittelen punaisia 3M merkkisiä. Niitä kärsii pitää viikon putkeen, sitten alkaa ominaisuudet mennä, eivät oikein muotoudu. Toki muutenkin rupeaa arveluttamaan, lian takia. Viimeksi nuukuuttani ja laiskuuttani viime viikolla pidin melkein kaksi viikkoa käytössä olleita tulppia. Tuloksena korvakipua pariksi päiväksi. Pitäisi vaan uskoa.

Kannattaa myös kokeilla 3M:n valmistamia sinisiä vähän kuusen näköisiä pestäviä kestotulppia. Oon käyttänyt niitä toistaiseksi vain hevikonserteissa, mutta kokeilla pitäisi yökäytössäkin (silloin käyttömukavuus on ykkösasia, joten enpä tiedä, toimivatko noi yöllä).

Käytän joka yö noita oransseja 3M:iä ja pesen aina käytön jälkeen. Muutaman päivän jälkeen alkavat mennä niin löysiksi ettei oikein pysy enää korvissa.

Kuusitulppien kanssa en ainakaan itte pysty kyljellään nukkumaan kun tuntuu niin ikävältä korvassa, muuten kyllä über tulpat esim. keikoilla.

Intissä oli pakko nukkua korvatulpat korvissa, aina joku kuorsasi tai muuten vaan jutusteli unissaan.

Nykyään kolmen vuoden katkonaisten öiden vuoksi sitä on niin sippi, että nukkuu vaikka katujyrän vieressä.

Percele sanoi:
Nukahdan aika usein earit korvissa , aamulla ne ovat tosin kadonneet huitsin tuuttiin.

Ei Earit mihinkään tipu, jos ei sitten ole persereiän kokoiset korvakäytävät. :D
Varmaan vaan yksi kymmenestä käyttää oikein eareita. Töissäkin näkee, kuinka suurimmalla osalla earit on päässä ihan vituillaan. Earit pitää tunkea syvälle korvakäytävään, niin että niistä ei näy paljon mitään. Suurimmalla osalla ne roikkuu puoliks ulkona ja siten käytettynä niillä ei tee yhtään mitään. Siis rullataan ne ekaks ihan vitun pieniksi sormissa ja nopeasti sitten käytävään. Tungetaan niin syvään, että earin pää on "korvanipukan" tasolla. Kyllä ne sieltä saa ronkittua pois.

IsoDino sanoi:
Ei Earit mihinkään tipu, jos ei sitten ole persereiän kokoiset korvakäytävät. :D
Varmaan vaan yksi kymmenestä käyttää oikein eareita. Töissäkin näkee, kuinka suurimmalla osalla earit on päässä ihan vituillaan. Earit pitää tunkea syvälle korvakäytävään, niin että niistä ei näy paljon mitään. Suurimmalla osalla ne roikkuu puoliks ulkona ja siten käytettynä niillä ei tee yhtään mitään. Siis rullataan ne ekaks ihan vitun pieniksi sormissa ja nopeasti sitten käytävään. Tungetaan niin syvään, että earin pää on "korvanipukan" tasolla. Kyllä ne sieltä saa ronkittua pois.

Aamen. Vaikkakin itsellä käy kivistämään korvia jos ne ihan loppuun asti tyrkkää. Vaimennus on kuitenkin lonkalta heitettynä > 10dB parempi jos niitä osaa käyttää oikein.

Vaimolla ja itsellä parhaimmiksi on osoittautuneet apteekista saatavat silikoniset korvatulpat. Niistä saa väännettyä juuri sen kokoiset kun tarvitsee ja ne muotoutuvat täysin korvan muotoon. Itse pyrin välttämään niiden käyttöä yöaikaan ja olen yrittänyt totuttaa itseni yöllisiin ääniin. Äänettömyys on käytännössä luonnoton tila. Alla olevasta linkistä kannattaa lukea kohta hiljaisuuden välttäminen.

http://www.tinnitusyhdistys.fi/hyperacusis.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom