Kortisonia olkapäähän?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Unohtui koputtaa puuta.

Olen nimittäin moneen otteeseen antanut ohjeita tällä palstalle nuoremmille olkapäävaivaisille, siitä, miten olkapääongelmien kanssa tulee treenata. Hyvin on mennyt ja olkapää on sallinut tietyt liikkeet ja kipuja ei ole ollut....ennen kuin nyt. Sitä on ihminen sen verran tyhmä, että kun jokin vaiva on ollut poissa tarpeeksi kauan, tekee mieli kokeilla, että jospa sitä ihan vähän voisi ottaa penkkiä isommilla romuilla, tehdä pystypunnerruksia jne (liikkeitä jotka ovat pahoja vaivaisille olkapäilleni). Niinhän siinä kävi, että kun maltti meni niin vaivat tuli. Varsinkin vasenta olkapäätä juimii. Vika on kiertäjäkalvosimessa ja nivelkanavan kalkkeumassa (lääkäri tutki joskus).

Kortisoonia ei niveleen ole vielä pistetty. Onko palstalla ketään, jolla on kokemusta tai tietoa kortisoonin vaikutuksesta nivelessä? Onko apu tilapäistä vai pysyvää? Mitä haittoja kortisonista on?

Kiitollisna, kortisonipiikistä haaveileva

Heikki

Kortisoonia ei niveleen ole vielä pistetty. Onko palstalla ketään, jolla on kokemusta tai tietoa kortisoonin vaikutuksesta nivelessä? Onko apu tilapäistä vai pysyvää? Mitä haittoja kortisonista on?

Ei ole tietoa, eikä kokemusta. Kyselin itsekin sitä salilla kokeneemmilta nostajilta juuri olkapää vaivojen takia. Useat pitivät sitä viimeisenä keinona, koska ei varsinaisesti paranna mitään. Poistaa tietysti tulehduksen, mutta ei käsittääkseni korjaa sitä mikä sen tulehduksen aiheuttaa joten tulehduksen uusimisen riski on aika suuri (mutua). Olen myös kuullut, että kortisoni haurastuttaa pehmyt ja sidekudosta. En tosin tiedä missä määrin.

Eräs nostaja väitti ottaneensa sitä tulehtuneeseen kyynärpäähän ja tuloksena oli katkennut ojentaja. Itse epäili sen johtuneen juuri kortisonista. Pointti hänellä oli se, että leikeltäväksi joutui lopulta kuitenkin.

Jos nyt kiinnostaa, niin omakohtaisesti olkapääkipuihin on auttanut tulehdukset poissa pitävästi seuraavat seikat:

- Hieronta kerran kuussa.
- Venyttely monipuolisesti kevyesti ennen olkapäitä rasittavaa treeniä.
- Venyttely monipuolisesti välipäivinä.

Itsellä kipu esiintyi etuolkapäässä, mutta lähti pois vasta kun aloin venyttelemään taka- ja sivuolkapäitä etuolkapäiden lisäksi. Uskon liikeratojen pidentyneen ja että venyttelyllä saa lisää "tilaa" olkapäihin pienille lihaksille, jotka muuten kiukuttelee.

- Huolellinen lämmittely ennen treeniä.

Huolellinen lämmittely ei mielestäni ole esim. 20 x tangolla penkin alkuun. Mulla lämmittelyt sisältää 20 toiston sarjat pystypunnerrusta edestä ja niskan takaa, 2 x 30 toistoa kiertäjäkalvosinta 2 kg:n punteilla, 2 x 15 pystypunnerrusta 4 kg:n käsipainoilla, 2 x 15 hauista nelosilla ja nyt voidaan lähestyä penkkiä, jossa kärkeen otetaan 3 sarjaa tangolla.

- Tiukimmat raw-punnerrukset pois.
- Tiukat pystypunnerrukset pois.
- Tiukat käsipainopunnerrukset pois.

Liikevalikoimasta huomasin sen verran, että mitä olen panostanut selän ja takaolkapäiden treenaamiseen, sitä terveempiä ovat etuolkapääni olleet. Go figure! Uskon lihastasapainon parantumisen auttaneen merkittävästi.

Kiitti hyvästä vastauksesta!

Itsellä tuo niskantakaa punnerrus on ollut kaikista pahin liike olkanivelille. Suihkin juuri tunteroisen netissä, ja löysin hyviä treeniliikkeitä kiertäjäkalvosimelle (liftariliike alataljassa, morjestus käsipainolla kyynärpää tuettune jne.) Hämmästytti kovasti, että ohjeissa sanotaan, että liikkeitä on hyvä tehdä 4-6 kertaa viikossa, eli joka treenipäivä.

Löysin myös itse samanlaista tietoa kortisonista, mitä olet postissasi kuvaillut. Kortisoni tulee kysymykseen vasta sitten kun ei takki mene päälle, eikä kahvikuppi nouse huulille.

Heikki

Minulla ainakin tuo kortisonin laittaminen poisti kivut olkapäästä (ja solisluusta). Olin piikitettävänä noin 4 kuukautta sitten, olkapää parani 3 päivässä ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut.

Pidin totaalisen 7 päivän tauon kuten lääkäri minua ohjeisti, vaikka olisinkin voinut käydä jalkoja treenaamassa niin minusta tuo viikon tauko ei pahaa tehnyt muutenkaan.

Mutta jos ongelmat jatkuvat niin kannattaa harkita muita kuntoutumis vaihtoehtoja, sillä lääkäri joka minulle kortisonia laittoi, sanoi että suosituksena on että kortisonia voidaan laittaa max 2 kertaa vuodessa samaan paikaan, muuten seurauksena voi olla nivelen haurastuminen.

joo itelläkii on ollu olkapää kipeen jo n. 2 kk ja nyt ajattelin sit mennä lääkäriin ja sain lähetteet sit röngeniin ja ultraäneen. Pitää nyt katella et mitä täs ny tulee koha pääsee sinne kuvauksii... Sano et kuvien jälkeen sit katotaa hoitotapoja

Itselle on laitettu kortisonia sekä kantapäähän että jokuseen niveleen. Sanoisin ettei kannata laittaa ellei ole kokeillut kaikkia muita vaihtoehtoja. Ensinkin tuosta ei välttämättä ole mitään hyötyä, ja toiseksi kortisoni ei tee hyvää luustolle/nivelelle ja voi johtaa osteoporoosiin ilmestymisen todennäköisyyteen. Joskin tuo haitta vaatinee suurempia määriä ja usein otettuna, mutta kuitenkin. Mutta jos tuosta piikistä saa apua niin olen käsittänyt että se on pysyvä.

Kortisonilla on tälläinen kudosta tuhoava vaikutus. Itse oon hyötynyt tästä vaikutuksesta lääkärillä koska sitä käytetty poistamaan arpikudosta mun iholta (joskus finneistä tullut). Noh, toi tollai vähän asiasta poiketen.

Heikki722 sanoi:
Unohtui koputtaa puuta.

Olen nimittäin moneen otteeseen antanut ohjeita tällä palstalle nuoremmille olkapäävaivaisille, siitä, miten olkapääongelmien kanssa tulee treenata. Hyvin on mennyt ja olkapää on sallinut tietyt liikkeet ja kipuja ei ole ollut....ennen kuin nyt. Sitä on ihminen sen verran tyhmä, että kun jokin vaiva on ollut poissa tarpeeksi kauan, tekee mieli kokeilla, että jospa sitä ihan vähän voisi ottaa penkkiä isommilla romuilla, tehdä pystypunnerruksia jne (liikkeitä jotka ovat pahoja vaivaisille olkapäilleni). Niinhän siinä kävi, että kun maltti meni niin vaivat tuli. Varsinkin vasenta olkapäätä juimii. Vika on kiertäjäkalvosimessa ja nivelkanavan kalkkeumassa (lääkäri tutki joskus).

Kiitollisna, kortisonipiikistä haaveileva

Heikki
'

Mulle on laitettu kortisonia 2 kertaa olkapäähän parikuukautta sitten ja siinä kävi näin:

1pistos -> Lepoa 2 päivää ja treenit jatkui 2vk ilman kipuja ja sitten kivut palasivat.

2pistos -> Totaalinen yläkropan lepo 2vk ja vaivat pysyivät pois.

Nyt 9.2 tein penkki treenin pitkästä aikaa ja PRKL!!! Vaivat tuli taas STN!!!PRKL!!!V...U!!! :curs: Nyt yritän viikon levolla ja treeneihin taas :thumbs:

aloittelija sanoi:
'

Mulle on laitettu kortisonia 2 kertaa olkapäähän parikuukautta sitten ja siinä kävi näin:

1pistos -> Lepoa 2 päivää ja treenit jatkui 2vk ilman kipuja ja sitten kivut palasivat.

2pistos -> Totaalinen yläkropan lepo 2vk ja vaivat pysyivät pois.

Nyt 9.2 tein penkki treenin pitkästä aikaa ja PRKL!!! Vaivat tuli taas STN!!!PRKL!!!V...U!!! :curs: Nyt yritän viikon levolla ja treeneihin taas :thumbs:

Mullakin on laitettu kortisoonia olkapäähän kaksi kertaa. Ei se kyllä viikon levolla saata parantua. Siihen pitää varata enemmän aikaa. Itselläni taisi mennä 6vk levot ja treeneihin. Siihen loppui olkapääkivut. Tietysti fysioterapeutilla kävin puolenkymmentä kertaa joka antoi myös kotiin harjoitus-ohjelman olkapäälle.

Menkää ihmeessä erikoislääkerille niin se kyllä tietää paremmin kuin joku arvauskeskuksen lääkäri. Tietysti maksaa, mutta jos haluaa sen vaivan äkkiä pois, niin sinne silloin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kortisonihan poistaa vain kivun, mutta vaivaa se ei poista.
Mielestäni on parempi, jos mahdollista, olla ottamatta kortisonia.

Joo, tuntuu nuo olkapäät olevan aika yleinen vaiva. Itsellänikin on tuo oikea olkapää aika ajoin antanut kuulua itsestään ja välillä se oli jo niinkin kipee et en saanu liikuteltuu koko oikeeta kättä juuri ollenkaan. Siitä kuuluu vielä semmoista "naksahteluakin" tietyissä liikkeissä, mikä ei muuten kuulosta kovinkaan hauskalta näin omaan korvaan.... :hyper:

Anyway, isäukkoni joka olevinaan tietää aina kaikesta kaiken pakotti minut hierojalle. Ja kas kummaa, siellä sen sai kondikseen. Se oli vaan ihan jumissa koko olkapään lihaksisto. Kaks kertaa sitä piti hieroo (ja nimittäin sattui), mutta siihen se loppui... Pointti on se, että minä olen ainakin saaanut tähän asti korjattua kaikki vaivani (lue polvi ja olkapää) hierojalla käymällä ja on ainakin halpaa verrattuna erikoislääkäreiden taksoihin.

Ei varmaan kaikilla se vika siellä lihaksistossa ole enkä yritäkään niin väittää. Mutta kannattaa harkita kipeän olkapään näyttämistä asiansa osaavalle hierojalle (mielellään urheiluhierojalle?) ennekuin hommaa ajan lääkärii...ei kai siinä mitään menetäkkään?!

Ps. Se naksahtelukin selvisi siellä hierojalla. Se oli hauislihas kun napsahtaa siirtyessään luun yli tjsp. :kippis1:

Itselläni on tuo vasen olkapää vihoitellut koko tämän vuoden. Penkkiä, pystynostoja, vipunostoja ja välillä muitakin liikkeitä on vaikea tehdä. Mitä suosittelisitte korvaaviksi liikkeiksi.
Lääkäri sanoi että olkapäässäni on rasitusvamma ja kahden viikon levolla kivun pitäisi lähteä. No kipua on kestänyt jo yli neljä viikkoa ja se on levittyt olkapäässä lihakseen aiheuttaen sen että en saa kättäni ylös kunnolla ilman kipuja.

Kortisoonista ei itellä oo kokemusta mutta porukoilla on ja eikä se niillä mitään parantanu... äidiltä jouduttiin operoimaan ranne mutta isäukolla kävi säkä ku oltiin raivaushommissa metsässä nii nostettiin sellasta isoa tukkia perskärryyn nii vasemmasta olkapäästä kuulu jumalaton rusahdus ja sen päivän se oli tosi kipeänä mutta ei oo vaivannu enää pitkiin aikoihin.... nyt isännällä on oikea olkapää jumissa että pitäskö tehä sama temppu... :piis:
Nii ja ton äidin ranteen pilas se lääkäri joka pisti kortisonia joten kannattaa katsoa ettei se pistäjä oo mikään harjoittelija!!!

Clown sanoi:
Kortisonihan poistaa vain kivun, mutta vaivaa se ei poista.
Mielestäni on parempi, jos mahdollista, olla ottamatta kortisonia.

Kyllähän se rauhoittaa tulehdusta ja puhdistaa niveltä.

Niin ja itselläni on revennyt noita nivelsiteitä solisluun ja olkaluun(vai mikä vittusenyon) väliltä. Ei ollut tietoa tarpeeksi ennenkuin sitä ruvettiin hoitamaan ja hieronta tietenkin vain pahensi asiaa. Niin juoskaapas ensin yksityiselle ortopedille niin homma hoituu. Minun tapauksessani kortisoni hoito oli hyvä lievittämään revennyttä/tulehtunutta sidosta. Sitten vain lepoa vaikka se on perseestä.

Ongelmana siis jos nivel on pahemmin vaurioitunut. Kortisonin avulla kivun saa pois ja tulehduksen vähenemään, mutta itse ongelma on ja pysyy. Koska piikin avulla olkapää on mahdollisesti täysin oireeton, niin vaarana on sen liiallinen rasittaminen. Monilla alkaa siitä se kiva kortisonipiikkikierre.

Itellä meni olkapää 2vko sitte, eli siis naksahti pystypunnerruksessa ja sitten tuntu lämpöä, loppu ne olkapääreenit lyhyeen. Kylmähoitoa tässä tullu pidettyy, paikoillaan ei koske kyllä yhtään mutta kun testasin esim laukasta kerran salibandys niin auts.

Kauanko teillä noi olkapää vaivat kestää, ja onko ne minkätyyppisiä?
Koko aikaisia, vaiko tuommonen mikä minulla että kerran naksahtaa ja sitten kipeytyy?

vituttaa kyllä ku tuota yläkroppaa pääse reenaamaan.

pitää noi kiertäjäkalvosin reenit alottaa kohta...

Miten alotitte muuten reenaamaan? Kun kipua ei enää tuntunut niin menittekö vaan rempseesti tekemään reeniä? Vaiko?

wääp sanoi:
Miten alotitte muuten reenaamaan? Kun kipua ei enää tuntunut niin menittekö vaan rempseesti tekemään reeniä? Vaiko?
Vammalle pitää antaa aikaa parantua. Antaa sen olla levossa jonkin aikaa. Kun jossain vaiheessa meet treenaamaan niin lämmittelet kunnolla olkapääs ja varovaisesti pienillä painoilla jos painoja kaipaat. Mutta ensin kuitenkin lepoa.
nimim. oli tossa niskat paskana...nyt kunnossa

Clown sanoi:
Ongelmana siis jos nivel on pahemmin vaurioitunut. Kortisonin avulla kivun saa pois ja tulehduksen vähenemään, mutta itse ongelma on ja pysyy. Koska piikin avulla olkapää on mahdollisesti täysin oireeton, niin vaarana on sen liiallinen rasittaminen. Monilla alkaa siitä se kiva kortisonipiikkikierre.

Tässä täytyy muistaa myös se että tulehdus voi olla ongelman aiheuttaja ja tulehduksen takia jokin muu paikka hajoaa, siis kyseessä on jo kaksi eri vammaa joita täytyy hoitaa myös eri tavalla.
En itsekkään suosittele jatkuvaa piikillä juoksua, mutta yleensä se nopeutaa tulehduksesta paranemista.

Vuosi sitten syksyllä sain oikean olkapääni niin kipeäksi ettei irvistelemättä takki päälle mennyt. Kävin lääkärillä, joka pisti kortisonia. Nopeasti se vei kivun pois. Kun tämä tapahtui lokakuun lopussa, niin vasta uudelta vuodelta uskalsin taas ruveta penkkaamaan. Lääkäri antoi myös lähetteen reumatutkimuksiin. Sittemmin miulla todella havaittiin reuma, ja nyt treenaillaan sen ehdoilla. Lääkkeet ovat kyllä pitäneet ne kivut loitolla.

Mutta olkapäihin palatakseni. Sen jälkeen miulle on toisenkin kerran pistetty kortisonia olkapäähän. Sekin taisi tapahtua tässä viime syksynä. Taas on oikea olkapää hiukan kipeänä. Se reumalääkärini sanoi, että ottaisin heti kortisonia nivelkipuihini, ja kun kysyin häneltä näistä haurastuttavista vaikutuksista, hän rauhoitteli, että ei se niin pahasti vaikuta kuin on sanottu.

Mutta sen olen eräältä lääkäriltä kuullut, että kun ottaa kortisonia, on ongelmakohdalle myös annettava reilusti lepoaikaa. Ymmärsin, että viikkokaan ei välttämättä riitä. Nimenomaan silloin se nivel tai lihaksen jänne haurastuu, kun liian aikaisin piikittämisen jälkeen lähtee kovaa treenaamaan.

Nyt ainakin annan olkapäälleni rauhan. Hieronta-aikaa olen metsästellyt, sillä miekin olen huomannut sen parantavan vaikutuksen. Ellei se auta, käyn taas piikillä. Mutta se kipu ei tunnu olevan nyt nivelessä vaan todellakin kiertäjäkalvosimessa.

Hiukan :offtopic: . Sanoisiko joku viisas, mikä siinä on, kun mie saan olkapääni kipeiksi käsipainohauiskääntöä tekemällä? Penkki, leveä otekaan, ei niitä ole tuonut. Ihan kuin siellä olisi joku tukilihas, joka on rutkasti heikompi kuin hauikseni, koska nimenomaan isoilla painoilla tehdessäni tulee kipu seur. päivänä vieraaksi. Tuettuja hauiskääntöjä kyllä kärsii tehdä. Olen yrittänyt kuntouttaa ja vahvistaa sitä hämäräksi jäänyttä lihasta (siis onko vika lihaksessa?) pienemmillä käsipainoilla tahkoten. Ärsyttää vaan, kun ei pääse käsiksi kunnon rautoihin.

Suositut

Back
Ylös Bottom