Kortisonia olkapäähän?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Metri sanoi:
Vuosi sitten syksyllä sain oikean olkapääni niin kipeäksi ettei irvistelemättä takki päälle mennyt. Kävin lääkärillä, joka pisti kortisonia. Nopeasti se vei kivun pois. Kun tämä tapahtui lokakuun lopussa, niin vasta uudelta vuodelta uskalsin taas ruveta penkkaamaan. Lääkäri antoi myös lähetteen reumatutkimuksiin. Sittemmin miulla todella havaittiin reuma, ja nyt treenaillaan sen ehdoilla. Lääkkeet ovat kyllä pitäneet ne kivut loitolla.

Mutta olkapäihin palatakseni. Sen jälkeen miulle on toisenkin kerran pistetty kortisonia olkapäähän. Sekin taisi tapahtua tässä viime syksynä. Taas on oikea olkapää hiukan kipeänä. Se reumalääkärini sanoi, että ottaisin heti kortisonia nivelkipuihini, ja kun kysyin häneltä näistä haurastuttavista vaikutuksista, hän rauhoitteli, että ei se niin pahasti vaikuta kuin on sanottu.

Mutta sen olen eräältä lääkäriltä kuullut, että kun ottaa kortisonia, on ongelmakohdalle myös annettava reilusti lepoaikaa. Ymmärsin, että viikkokaan ei välttämättä riitä. Nimenomaan silloin se nivel tai lihaksen jänne haurastuu, kun liian aikaisin piikittämisen jälkeen lähtee kovaa treenaamaan.

Nyt ainakin annan olkapäälleni rauhan. Hieronta-aikaa olen metsästellyt, sillä miekin olen huomannut sen parantavan vaikutuksen. Ellei se auta, käyn taas piikillä. Mutta se kipu ei tunnu olevan nyt nivelessä vaan todellakin kiertäjäkalvosimessa.

Hiukan :offtopic: . Sanoisiko joku viisas, mikä siinä on, kun mie saan olkapääni kipeiksi käsipainohauiskääntöä tekemällä? Penkki, leveä otekaan, ei niitä ole tuonut. Ihan kuin siellä olisi joku tukilihas, joka on rutkasti heikompi kuin hauikseni, koska nimenomaan isoilla painoilla tehdessäni tulee kipu seur. päivänä vieraaksi. Tuettuja hauiskääntöjä kyllä kärsii tehdä. Olen yrittänyt kuntouttaa ja vahvistaa sitä hämäräksi jäänyttä lihasta (siis onko vika lihaksessa?) pienemmillä käsipainoilla tahkoten. Ärsyttää vaan, kun ei pääse käsiksi kunnon rautoihin.

Siis jos teet ton seisten ja kyynärpääsi ei pysy kyljen vieressä vaan siirtyy eteenpäin väännön aikana niin kyllähän se selvästi kuormittaa etuolkapään lihaksia. Pienemmät painot ja käsi kyljen vieressä nätisti niin ei mene olkapää reeniksi. En nyt tiedä puhutaanko samasta asiasta mutta korjaa jos nyt en ymmärtänyt oikein.

Viime vuonna tammikuussa fysioterapeutti kaverini teki treeniohjelman, painotti vielä olkapään/kiertäjäkalvosimen loukkaantumisen vaaroja. Teinkin sellaista liftaus liikettä alataljalla edestä.

Syyskuun lopulla sairastelin ja treeni meni tauolle. Joulun aikoihin päätin että vuoden alussa alkaa huhkiminen. Tammikuun alussa naksahti olkapää pikku virheliikkeestä ja oli kuukauden päivät kipeänä kunnes 6.2 lääkäriin. Kuvaukset ja tutkimukset eivät näyttäneet mitään rikkoutuneen tai muuta rakenteellista vikaa. Lääkäri määräsi tulehduskipulääkettä ja se auttoikin, sanoi että vielä kuukausi lepuutusta ja nappeja, sitten katsotaan uudestaan.

Nyt kyllä kovasti jo tekisi mieli jumpalle mutten halua rikkoa mitään pahemmin. Mitähän sitä uskantaisi tehdä, jalat ja keskivartalo tietenkin. Mitä muuta, forkut rullailemalla...? Olen tietenkin harjoittanut sitä ravinnon nauttimista (bulkannut :), jos sen painon saisi vaikka tuonne 70 kg paikkelle.

aloittelija sanoi:
Siis jos teet ton seisten ja kyynärpääsi ei pysy kyljen vieressä vaan siirtyy eteenpäin väännön aikana niin kyllähän se selvästi kuormittaa etuolkapään lihaksia. Pienemmät painot ja käsi kyljen vieressä nätisti niin ei mene olkapää reeniksi. En nyt tiedä puhutaanko samasta asiasta mutta korjaa jos nyt en ymmärtänyt oikein.
Unohtui kai miulta mainitsematta, että se kipu iskee nimenomaan olkapään takaosaan. Eikä se siis ole treenikipua, vaan sitä jotain pahanlaatuista. Juuri tuo liike aiheutti sen kertomani ekan kiputilan olkapäähäni (vuosi sitten syksyllä).

BTW pidin äsken pakkasesta ottamaani herne-maissi-paprikaa olkapäätäni vasten ja kipu hellitti. Nyt olen mussuttamassa siitä tekemääni sapuskaa.

noh kuuli tälläsen työpaikka lääkäriltäni tossa muutama kuukasi sitten kun jännetuppi tulehdus iski. kortisooni lääkäri tädin tietojen mukaan tuhois lihaskudosta.
korjakkoon joku joka tietää paremmin. :wall:

[mutupure]
Eikös kortisonin vaikutus perustu nimenoman solujen "ionisointiin" tjsp.
Eli kun kortisoni ruiskutetaan kudokseen se hajottaa kudosta paikallisesti,
jolloin korjaaminen on taas mahdollista.

Tämän opin aikanaan peruskoulussa, vakavaa epätiedettä.
[/mutupure]

Suositut

Back
Ylös Bottom