Tottakai. Vedin vähän mutkia suoriksi, kun itsellä ei tuo baari kiinnosta ollenkaan ja pakkotoistolla ollaan. Omat salibandyt yms nyt oli itsestäänselvyys jättää nyt tauolle. Oletan että niin olisi muillakin, mutta eipä siltä näytä.Itse en puhunut pelkästään salilla kävijöistä, vaan yleisellä tasolla. Samalla tavalla se baarissa käyvä perustelee omia tekojaan: "noh enpähän käy 5 x viikossa salilla" jne.
Kaikki on nyt samassa veneessä ja mitä vähemmän ihmiset on itsekkäitä, sitä vähemmällä selvitään. Baarit, salit, harrastukset jne ei ole kuitenkaan ihmisen elämälle välttämättömiä. Varsinkin kun nyt puhutaan semmoisesta että et niistä joudu lopuksi elämäksesi luopumaan.
Edelleen, pointti on hidastaa leviämistä. Ei kukaan oleta, että se tällä pysähtyy. Kysyn saman sulta mitä toisessakin ketjussa. Jos 1+1=2 (sun tapauksessa ruokakauppa ja opinnäytetyöhön liittyvät asiat, josta tosin jokainen isompi firma osaa myös skypepalaverit ruudun jakamisineen yms), niin millä logiikalla sä perustelet että myös 1+1+1=2?Vaikka sairastuneiden prosenttiosuus populaatiosta tippuu rajoitustoimilla laskelmien mukaan 10-20%, niin siitä huolimatta noin joka toinen meistä sen sairastaa ja tartuttaa vähintään 1-2 henkilöä samalla. Mikäli laskelmat pitävät lähes paikkansa. Jos tämä tilanne olisi kriittinen, niin kukaan ei liikkuisi tuolla kaduilla ilman poikeuksellisen painavaa syytä. Itse olen pakkislogiikalla itsekäs paskiainen, koska joudun vähävaraisuuden takia käymään usein ruokakaupassa (en voi hamstrata kun joudun säätelemään tarkkaan ostoskäyttäytymistäni varsinkin kuun loppupuolella.). Myöskään opinnäytetyöprojektia en voi perua ja liikun tehdasalueeella, jossa aliurakoitsijat mukaanlukien on varmaankin 400 työntekijää. Jos minä pystyisin nämä liikkumiset ja ihmiskontaktit välttämään, olisi perusteltua eristäytyä kotiin täysin. Mutta kun tilanne on tämä, niin tulen sen taudin sairastamaan ennemmin tai myöhemmin todennäköisyyksiin peilaten(em. asiat altistaa herkästi tartunnalle). En nää syytä olla treenaamatta tässä tilanteessa niin pitkään kuin jos tulee järeämmät toimet käyttöön. Moni kuvittelee välttävänsä taudin ja se harvalla onnistuu, mikäli ei eristäydy täysin koko epidemian ajaksi. Jos kuntosalien käyttöä aletaan rajoittaa niin todennäköisesti silloin rajoitetaan kaikkea muutakin liikkumista. Mikäli homma Suomessa räjähtäisi käsiin niin kovin moni tuskin juuri mistään syystä haluaisi kotoaan poistua. Tuollaista Italian skenaariota ei kuitenkaan Suomen asumistiheydellä ja ennakoivalla varautumisella voisi syntyä.
Yhden kerran olen maanantain jälkeen salilla käynyt(eilen) ja ei ainakaan vielä ollut juurikaan asiakasmäärään corona vaikuttanut. Sitten varmasti vaikuttaa kunhan alkaa tällä korkeudella olemaan jo enemmälti sairastuneita.
Kovalla mutuilulla vedät mutkia suoriksi omaa etua peilaten. Samaan aikaan kun alan ammattilaisetkaan eivät pysty tuottamaan tarkkoja malleja. Italiassahan homma levisi käsiin silloin, kun tuli pelkkä kehoitus ja ihmiset painoivat viikonloppuna sankoin joukoin puistoihin yms asiasta mitään välittämättä.