Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Minua ihmetyttää myös ettei ole tullut vielä yhtään perusteltua seikkaa miksi salit kuuluisi olla auki ja tai tarkemmin miksi niillä käydä treenaamassa🙄
Toiseen suuntaan on kyllä varsin perusteltuja kannanottoja ollut.
Minusta se toisi tähän keskusteluun järkeä jos joku kertoisi perusteluja.
Kysyin tuolla jo aiemmin et jos olet vaikka loukkaantunu ja sinulla on lääkärin määräys tehdä tiettyjä harjoitteita etkä voi niitä kotona tehdä niin onko silloinkin perusteetonta käydä salilla. Mihin se raja vedetään kuka saa käydä ja kuka ei. Salilla käyntiä ei ole kielletty se on vain suositus mikä on annettu. Ei sitä tarvi sen kummemmin perustella. Sit jos se kielletään niin silloin ei tietty käyä. Asia on hyvin yksinkertainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sinne salille ei sais mennä niin kai ne laittais kiellon pitää salia auki.
Ei oo ihan noin yksinkertaista, tuossa on valtavat taloudelliset vaikuttimet vakuutusten kautta kun samalla pitäisi laittaa kiinni kaikki kontakteja aiheuttavat yksityiset yritykset. Jokainen parturi, ravintola, yms suomessa...nyt yritykset kantaa vaikutukset.
Sen sijaan kaupungin ulkoliikuntapaikatkin suljettiin tänään.

Minua ihmetyttää myös ettei ole tullut vielä yhtään perusteltua seikkaa miksi salit kuuluisi olla auki ja tai tarkemmin miksi niillä käydä treenaamassa🙄

Eiköhän suurimmat syyt ole vain taloudellisia syitä. Kukaan ei halua omaa yritystä konkurssiin ajaa. Vaikka vatasen salit tuskin kaatuisikaan vaikka pistäisikin ovet säppiin kuukaudeksi.
Eikä kukaan myöskään voi sanoa, että "osa kaatuu ja sille ei voi mitään". Jokainen pitää omasta/perheen elannosta kiinni niin pitkään kuin mahdollista.

Ja syyt miksi salilla pitää käydä on ehkä enemmän itsekkäämpiä, ellei ole oikeasti pakko käydä syystä x(kuntoutus, tärkeät kisat jne).
Itse käyn salilla ainakin vielä vaikka ei mitään pakollista tarvetta olekkaan.

Viimeksi muokattu:
Säilytetään muutama tuhat työpaikkaa. Salilla käymistä ei ole kielletty. Eivät lisää riskiä kun tietyistä varotoimenpireistä huolehditaan. Miksi kuntosaleja nyt ylipäätään on olemassa. Syytät muita itsekkyydestä mutta todellisuudessa välität vain omasta navastasi, työpaikka on turvattu - muiden vaikeudet ja konkurssit eivät sinua hetkauta. Miksipä kukaan välittäisi vastedes sinunkaan huolistasi.
Ymmärrän myös sen jos osa vanhemmasta väestä ei ymmärrä tätä ns. hössötystä. Jotkut heistä ovat kokeneet sota-ajankin, pula-ajan, monet influenssa-aallot (aasialainen, hongkongilainen), selvinneet vakavistakin sairauksista kuten syövästä. He ovat myös saattaneet hautaan lukuisia ystäviään, sukulaisiaan ja ikätovereitaan, jotkut jopa lapsiaan. Elämän rajallisuus ymmärretään ja jokainen lähtee joskus.

Ei oo ihan noin yksinkertaista, tuossa on valtavat taloudelliset vaikuttimet vakuutusten kautta kun samalla pitäisi laittaa kiinni kaikki kontakteja aiheuttavat yksityiset yritykset. Jokainen parturi, ravintola, yms suomessa...nyt yritykset kantaa vaikutukset.
Sen sijaan kaupungin ulkoliikuntapaikatkin suljettiin tänään.

Täällä missä mä asun tehtiin juurikin. Kaikki ei non essential bisnekset kiinni ja turhaa ei saa ulkona neppailla, kuten edellisessä postauksessa kirjoitin. imho. turha suomessa ketään moralisoida, joka menee sääntöjen mukaan. Tyhmäähän se on mennä salille, mutta se sallittakoon se niin kauan kuin poliitikot ei tajua sitä kieltää.

ei se yökerhokaan mikään turvapaikka ole. Siellä se lima vasta omistajaa vaihtaakin eikä sitä kukaan kritisoi täällä. Tuttu oli pk-seudulla jossain baarissa Viikonloppuna, jossa ihan kiitettävästi väkeä. Uskalsi heittää kuulemma pienet kielimoukaritkin vieraan daamin kanssa👍

Onko noi ihan vitun sekaisin? Kaikki pitäis testata. Se on aivan varmaa, että mä en ainakaan menisi sairaalaan, jossa salettiin on koronaa vain testaamaan onko mulla. Mitä vittua?
Sen takia yleinen testaus pitäisikin siirtää sairaalan petrimaljasta ulkoilmaan. Aivan oikein olisi idiotian huippu pyytää testattavat arvauskeskuksen odotustilaan, minkä seurauksena testaaminen olisi turhaa, koska jokaisella olisi jonottamisen jälkeen tartunta. Koreassa keksittiin tähän ratkaisu jo monta viikkoa sitten:
south+korea+drive+thrus.jpg

Täällä USAssa on jo päätetty kopioida tämä malli: https://www.nytimes.com/2020/03/17/nyregion/new-rochelle-coronavirus-testing.html

Tuo testi tehdään lehtitietojen mukaan nytkin niin, että istut perseelläsi omassa autossa. Näin ainakin ei ruuhkasuomessa. Tarkemmin en tiedä, kun ei ole ollut itsellä tarvetta.

Tuttu kävi testeissä, koska tuli ulkomailta ja hoitohenkilökuntaa. Ajo auton telttaan jossa keltaiseen avaruuspukuun pukeutunut darth vader tuli ja tökkäs puikot sieraimiin niin lujaa että verta nenästä. Seuraavana päivänä tuli ilmoitus että negative.

Mä pääsen huomisesta lähtien etätöihin kotiin, puolisokin on kotona. Kaupassa joudun nyt käymään ja hamstrata vähän ruokaa mutta aion kyllä olla mahdollisimman eristyksissä muista. Mulla on sali kotona joten aion siellä treenata.

Näissä joidenkin mielestä "ylimitoitetuissa" varotoimissa on nyt kyse siitä, että virus ei leviäisi kaikkein heikoimpiin, eli vanhuksiin. Moni on täällä sitä mieltä, että vanhukset joutaakin kuolla, pelkkä menoerä yhteiskunnalle. Suurin osa meistä kaikista on kuitenkin eläkeiässä ennen kuin huomaakaan, elämä on lyhyt. Yksikön valinnat ovat nyt avainasemassa. Missä liikkuu, peseekö käsiä jne.

Koronatilanne Espanjassa kriittinen – virus levisi vanhusten hoitokotiin Madridissa, jo 20 asukasta kuollut ja 75 saanut tartunnan

Viimeksi muokattu:
Eiköhän suurimmat syyt ole vain taloudellisia syitä. Kukaan ei halua omaa yritystä konkurssiin ajaa. Vaikka vatasen salit tuskin kaatuisikaan vaikka pistäisikin ovet säppiin kuukaudeksi.
Eikä kukaan myöskään voi sanoa, että "osa kaatuu ja sille ei voi mitään". Jokainen pitää omasta/perheen elannosta kiinni niin pitkään kuin mahdollista.

Ja syyt miksi salilla pitää käydä on ehkä enemmän itsekkäämpiä, ellei ole oikeasti pakko käydä syystä x(kuntoutus, tärkeät kisat jne).
Itse käyn salilla ainakin vielä vaikka ei mitään pakollista tarvetta olekkaan.

Joo ja jos laajamittainen lama tästä seuraa, niin eipä ole kivaa kenelläkään. Jos esim. työttömyydestä ei ole joutunut kärsimään vuosia (niin ettei kyse ole omasta laiskuudesta), niin aivan turha edes kuvitella tietävänsä minkälaista se käytännössä on. Se helvetti tulisi olemaan arkipäivää tuhansille uusille työttömille. Nykypäivän sosiaaliturvan osalta ainakin yksin asuville se tarkoittaa katastrofia, jos ei ole lainkaan säästöjä/puskuria. Siinä kun on menettänyt luottotietonsa ja yrittää pärjätä 560e/kk+asumistuki(joka ei kokonaan kata asumiskuluja), niin kovin monelle ns. normaaliin elämään tottuneelle se eläminen ei ole enää elämisen arvoista. Toki ansiosidonnainen auttaa ja irtisanomisturva, mutta esim. määräaikaisia pätkätyöläisiä ei saata auttaa kumpikaan. Laajamittaiset YT:t myös tarkoittaa sitä, että uusia rekrytointeja ei tapahdu pitkään aikaan, vaikka talous kääntyisikin nousuun. Moni siinä lähtis valitettavasti oman käden kautta tai se viha yhteiskuntaa kohtaan purkautuisi jonakin lieveilmiönä. Sen takia noita taloudellisia näkökulmia ei kenenkään tulisi vähätellä.

Tuskin mikään perustelu kaikille kelpaa, mutta ehkä jonkin perustelu voisi löytyä siitä, miksi hallitus ei määrää saleja suljettavaksi (taakanjako ja finassikysymys)? Toinen kysymys on se, että miksi salilla käytiä ei suoraan kielletä, mutta (vain) suositellaan sinne menoa välttämään (perusoikeudet ja itsemääräämisoikeus)?
Toki on niin, että poikkeusoloissa hallitus voisi halutessaan määrätä kaikki salit suljettavaksi ja samalla kieltää kuntosaleissa käymisen, mutta ei ole sitä vielä tehnyt.

Kuntosali on bakteeripesäke. Ihminen koskee huomaamattaan kasvojaan parin minuutin välein. Siinä ei paljon käsidesi auta.
Kaikkein vaarallisin ihminen on sellainen, jolla on oireeton virus. Ihminen tuntee olevansa täysin terve ja käyttäytyy sen mukaan.
Sellainen ihminen tartuttaa muita ihmisiä erittäin helposti. Varotoimissa on kyse siitä, että tartuntaketjut saataisiin poikki.
Minun mielestäni salit tulisi sulkea välittömästi. Kun tämä pandemia on voitettu niin kyllä ne salit taas uudestaan nousee.
Kuntosaliyrittäjät puhuvat, että jos nyt ihmiset lähtee saleilta massoittaan pois niin koko sali menee lopullisesti kiinni.
Haloo..., tarve ja kysyntä. Ihmiset ei lopeta kuntoilua ja salilla käyntiä kun pandemia on voitettu. Saleja nousee kuin sieniä sateella, jos ei samoilla yrittäjillä niin uusilla.
Jos nyt ei kuitenkaan jostain syystä muista välitä niin annattaa miettiä myös sitä, että onko kuntosalilla käynti nyt sen arvoista että saa itse tartunnan ja on mahdollisesti sitten salilta pois 3-5 viikkoa kun on kipeenä.
Ruokakaupassa on pakko käydä, on ihan turha verrata ruokakauppaa ja kuntosalia keskenään.

Viimeksi muokattu:

Uskoisin että päättäjät ovat linjanneet niinkuin ovat koska he uskovat näiden toimenpiteiden riittävän, ainakin tällä hetkellä. Tämä tarkoittaisi mielestäni sitä, että siellä ollaan päädytty siihen, että vaikka muutama yksityinen sali pysyisi auki ja ihmiset kävisivät siellä treenaamassa niin se ei pahenna tilannetta niin paljoa, että aukiolon kieltäminen olisi perusteltua. Kuten sinullekin varmasti on selvää tässä ei enää yritetä pysäyttää epidemiaa vaan hidastaa sitä.

Itsestäänselvä syy salien avoinna pitämiseen on tietenkin talous. Jos määrätään salit suljettavaksi tulee tästä käsittääkseni muillekin kuin yrittäjille taloudellista vastuuta kannettavaksi ja sehän ei ole kivaa kun rahaa ei vaan ole loputtomasti. Kukaan ei varmaan myöskään toivo valtavaa konkurssiaaltoa vaikka sellaisen pysäyttäminen saattaakin olla mahdotonta.

Toinen asia mikä tulee mieleen on ihmisten terveys, sekä fyysinen että psyykkinen. Kyllähän sitä nyt pari viikkoa pysyttelee kotona jos tarve vaatii mutta tällaisina kriisiaikoina olisi tärkeää, että ihmiset pitäisivät kunnostaan huolta. Me ei tiedetä mikä meitä odottaa emmekä sitä kauanko tilanne on päällä. Monelle se sali on henkireikä johon paetaan stressiä ja korona tuskin vähentää kenenkään normaalin ihmisen stressiä. Jos itse pärjää pyhimyskuplassaan omassa bunkkerissaan vaikka vuoden on tietysti helppo huudella ja syyllistää muita mutta ihmismieli on jännä ja kaikille ei sellainen sovi. Ei sovi välttämättä sekään, että lähdetään lenkille ja tehdään punnerruksia.

Tottakai ihmiselämä on arvokkaampaa kuin joku vitun penkkitulos, ei siitä ole kyse. Yrittäkää nyt kaikki ymmärtää toisia. Mua ainakin pelottaa itse virusta huomattavasti enemmän, että ihmiset "sekoavat" ja alkavat riitelemään keskenään. Jos lisäksi koko infra kaatuu niin me ollaan oikeesti ihan vitun kusessa. Ei anneta tämän repiä ihmisiä enemmän erilleen kuin on tarpeen. Se on vaarallista.

Suositut

Back
Ylös Bottom