Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Mun veikkaus mistä toi mulle tuli on metro
En minäkään sinne ilman maskia menisi enää tässä vaiheessa. Muutenkin välttelee paikkoja joissa tarttee olla ihan tappituntumalla. Kaupassa tosin vituttaa kun eräskin äijä katsoi kun spitaalista kun ei maskia ollut ja suurin osa alkaa pitämään maskia siksi, että muutkin pitää ja pelkää sitä sosiaalista painetta. Oottelen että joku tulee avautumaan ja saan palautetta antaa, että ei maskia ole pakko pitää lain mukaan jos ei halua. Muutenkin koominen koko maskin idea. Koko muu kroppa altis ottamaan vastaan jonkun aivastuksen silmät ja korvat mukaanlukien. Vaatteisiin tulee virusta jne. Sitten luullaan että maski pelastaa.

Vähän pompsahti Venäjän luvut:

Venäjä kertoi maanantaina, että yli 186 000 ihmistä on kuollut maassa koronavirukseen, mikä on yli kolminkertainen luku aiemmin raportoituun verrattuna.

Maan tilastoviranomaisen Rosstatin mukaan tammikuusta marraskuuhun raportoitiin kaikkiaan noin 230 000 kuolemaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Varapääministeri Tatjana Golikovan mukaan kuolleisuuden kasvusta yli 81 prosenttia johtuu koronaviruksesta.

Reutersin laskelmien mukaan Venäjällä on huhtikuusta marraskuuhun asti raportoitu 20 prosenttia enemmän kuolemia kuin vastaavalla ajanjaksolla edellisvuonna.

Venäjän terveysviranomaiset ovat raportoineet yli kolme miljoonaa koronatartuntaa pandemian alusta lähtien. Koronaan liittyviä kuolemia on kuitenkin aiemmin raportoitu vain 55 000.

Venäjää on kritisoitu siitä, että siellä on luettu koronakuolemiksi vain ne, joiden kohdalla koronavirus on ruumiinavauksessa todettu pääasialliseksi syyksi.
En jaksa uskoa, että Venäjällä millään tavalla lähdettäisiin liioittelemaan koronalukuja. Se vaan ei istu sen maan logiikkaan ja hallintotapaan. Vähättelijöiden mielestä siellä on tietysti vaan paljon niitä, jotka ovat kuolleet kolareissa ja sitten todettu kantaneen koronavirusta vai miten se meni? Tässä koko koronakeskustelussa(kin) on tartuttu joihinkin ihan marginaalijuttuihin, joilla ei ole mitään merkitystä kokonaisuuteen.
On itseltäkin unohtunut muutaman kerran kauppareissulla maski laittaa, mutta en ole kertaakaan saanut ikävää kohtelua, en edes syyttäviä katseita, en mitään. Muutenkaan korona ei ole pahasti elämää haitannut. Olen pysynyt poissa isoista väentungoksista, urheilukatsomoista ja vastaavista, mutta se ei ole ollut vaikeaa. Kuntosalilla olen käynyt normaalisti. Ulkoliikunta on myös aina kuulunut ohjelmaan, ennen koronaakin.
Ihmettelen niitäkin mielipiteitä, joiden mielestä täydellinen lock down olisi ollut se oikea ratkaisu. Esim. Israelissa on meneillään jo kolmas lock down. Eli viruksella on tapana ilmaantua aina uudelleen, ei se kokonaan mihinkään häviä. Australiakin on oikein hyvä esimerkki, samoin Etelä-korea. Ei ne täydelliset yhteiskunnan sulkemiset ole kuin väliaikaisratkaisu, helvetin kallis sellainen. Vaikea sanoa, mikä malli olisi ollut paras, ehkä sellaista ei olekaan. Maatkin on niin erilaisia. Suomen malli on ollut, imo, ihan ok.
Ainoa, mikä varmasti toimii, on olla mahdollisimman vähän muiden ihmisten kanssa tekemisissä ja rokote. Jälkimmäisen teho jää nähtäväksi. Elämä on muutenkin yksi iso riski. Jokaisen päätettäväksi jää, millaisen riskin on kulloinkin valmis ottamaan.

KOLMELLA Suomeen palanneella matkustajalla on todettu muuntuneen koronaviruksen aiheuttama tartunta, kertovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), sosiaali- ja terveysministeriö (STM) sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) maanantaina julkaistussa yhteistiedotteessaan.

Kahdella henkilöllä todettiin Britanniassa viime aikoina levinnyt uusi viruslinja ja yhdellä Etelä-Afrikasta löytynyt uusi viruslinja.

Kun puhutaan Suomen linjasta tai mallista, niin ihan hyvähän se on ollut, mutta toimii kun ollaan niin syrjäinen ja vähäväkinen maa. Pisin maaraja suljettu henkilöliikenteeltä, Itämeri eristää etelästä ja lännestä, maarajaa auki vain jänkhälle.
Pystytään täällä reagoimaan ajoissa kun Keski-Euroopassa jo pukkaa lockdownia. Ei tämä Suomen linja toimisi, jos olisi maarajoja väkirikkaisiin Euroopan maihin. Jos Keski-Euroopassa reagoitaisiin samanlaisiin lukuihin kuin täällä "Suomen mallin" mukaisesti, niin sehän olis jatkuvaa lockdownia.

Mutta hyvä näin, että ollaan syrjässä vähän paremmassa turvassa kaaokselta tän suhteen.

Viimeksi muokattu:
Olisko Löylyllä joku selitys miksi tässä on menty koko vuosi eikä vielä ole salilta tarttunut tai mistään muualtakaan? Olisko selitys, sä olit väärässä?
Muutenkin koominen koko maskin idea. Koko muu kroppa altis ottamaan vastaan jonkun aivastuksen silmät ja korvat mukaanlukien. Vaatteisiin tulee virusta jne. Sitten luullaan että maski pelastaa.

Eli nyt kun riski ei ole sinun kohdallasi realisoitunut niin se tarkoittaa sitä ettei riskiä koskaan ole ollutkaan olemassa? Oletko ikinä ajanut kolaria, jossa turvavyöstä on ollut apua? Onko myös turvavyön käyttö siis ollut kohdallasi täysin turhaa pelleilyä? Mike-Mike-Maassa voidaan varmasti näiden sinun kokemusten perusteella nyt lopettaa koronasta murehtiminen ja poistaa autoista turvavyöt, mutta valitettavasti oikeassa elämässä asiat eivät mene niin. Minäkin olen vuoden onnistunut välttämään tartunnan, vaikka välillä olen rauhallisina aikoina salillakin käynyt. Onko siis nyt kaikki, mitä olen tehnyt tartunnan välttämiseksi ja sen mahdollisen levittämisen ehkäisemiseksi mm. maskin käyttö kaupassa jne. ollut täysin turhaa? Ei tietenkään, koska olen niillä myötävaikuttanut tähän lopputulokseen, kun taas sinä olet ilmeisesti enemmän tai vähemmän tuurilla seilannut samaan satamaan. Ja se maskin idea on tosiaan edelleen estää mahdollisen oman tartunnan leviäminen muihin. Toivottavasti kukaan ei ajattele sen maskin suojaavan tartunnalta, koska sitä se ei tee, ei ole koskaan tehnyt, eikä kukaan ole koskaan sellaista väittänyt. Miten voi maskin idea olla tässä vaiheessa koulutusta vielä hukassa joiltakin, vaikka tässäkin ketjussa jo ainakin 20 kertaa asiasta mainittu ja mediassa yli puoli vuotta rummutettu.

Eli nyt kun riski ei ole sinun kohdallasi realisoitunut niin se tarkoittaa sitä ettei riskiä koskaan ole ollutkaan olemassa? Oletko ikinä ajanut kolaria, jossa turvavyöstä on ollut apua? Onko myös turvavyön käyttö siis ollut kohdallasi täysin turhaa pelleilyä? Mike-Mike-Maassa voidaan varmasti näiden sinun kokemusten perusteella nyt lopettaa koronasta murehtiminen ja poistaa autoista turvavyöt, mutta valitettavasti oikeassa elämässä asiat eivät mene niin. Minäkin olen vuoden onnistunut välttämään tartunnan, vaikka välillä olen rauhallisina aikoina salillakin käynyt. Onko siis nyt kaikki, mitä olen tehnyt tartunnan välttämiseksi ja sen mahdollisen levittämisen ehkäisemiseksi mm. maskin käyttö kaupassa jne. ollut täysin turhaa? Ei tietenkään, koska olen niillä myötävaikuttanut tähän lopputulokseen, kun taas sinä olet ilmeisesti enemmän tai vähemmän tuurilla seilannut samaan satamaan. Ja se maskin idea on tosiaan edelleen estää mahdollisen oman tartunnan leviäminen muihin. Toivottavasti kukaan ei ajattele sen maskin suojaavan tartunnalta, koska sitä se ei tee, ei ole koskaan tehnyt, eikä kukaan ole koskaan sellaista väittänyt. Miten voi maskin idea olla tässä vaiheessa koulutusta vielä hukassa joiltakin, vaikka tässäkin ketjussa jo ainakin 20 kertaa asiasta mainittu ja mediassa yli puoli vuotta rummutettu.
Mites se sun totuus 8% kuolemista meni? Olet jo ollut pahasti väärässä, joten en huutelis enää.

Onko tietoa ottavatko lääkärit rokotteen?
Hoitajille ilmeisesti pakollinen.
Ois hyvä jos ne antais myös eduskunnalle rokotteet ensimmäisten joukossa.
Kieltäytyneet voisivat kertoa mediassa miksi eivät ottaneet.

Onko tietoa ottavatko lääkärit rokotteen?
Hoitajille ilmeisesti pakollinen.
Ois hyvä jos ne antais myös eduskunnalle rokotteet ensimmäisten joukossa.
Kieltäytyneet voisivat kertoa mediassa miksi eivät ottaneet.

TAYSsissa kaikki lääkärit otti. Oli jossain uutisissa ehkä yle. En jaksa uskoa että olis laajaa vastustusta lääkärien piirissä (kertokaa toki jos olen väärässä).

Eduskuntaa ei kannata vetää tähän. Katso vähän millasta jengiä siellä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
1609233519462.jpeg

Tästähän tuossa kaikessa on kyse. Mielestäni on aika turha takertua yhteen siivuun ja sen tarpeellisuuteen, kun kokonaisuus ratkaisee. Tosiasiassa ne maskit ei varmaan ihan kauheesti estä tartuntoja maallikon käyttämänä (=maskin materiaali vaihtelee, puetaan ja pidetään väärin kasvoilla, käsitellään likaisin käsin, pidetään liian kauan kasvoilla jne.), mutta kesällä julkaistun datan mukaan huono maskikin on parempi kuin ilman maskia.

Mä en ymmärrä tota sosiaalista painetta alkuunkaan. Täällä on ties mitä karjua ja oman tien kulkijaa, ja nyt yhtäkkiä ahdistaa, että mitäköhän toi tuntematon kanssashoppailija ajattelee minusta ihmisenä?

@Dona
kiitos, ku jaksoit hakea. Dosentti Sundell kirjoitti somessaan asiasta näin:

KUNTOSALITREENIT PANDEMIAN AIKANA

Monessa paikassa on nyt suosituksena, että sisäliikuntatilat olisivat suljettu. On selvää, että lajeissa, joissa tulee lähikontakteja kuten sähly tämä on järkevää. Kevään koronan 1. aallosta kuitenkin opittiin, että asiallinen kuntosalitreeni ei lisää tartuntoja:

Tämän edellytys on kuitenkin, että kunnon turvavälit toteutuu (2 m) ja, että hygieniasta kaikin puolin huolehditaan. Ruuhkasalilla tämä ei onnistu.

Valitettavasti omalla salillani oli liikaa treenaajia. Siksi ostin kortin myös rauhalliselle salille. Tänäänkin treenasin vain yhden muun kanssa. Elän muutenkin hyvin eristettyä elämää.

Parasta olisi nyt treenata kotona tai ulkona. Mikäli tähän ei pysty esim. kilpailijat, vetoan kaikkiin salin omistajiin ja treenareihin. Älkää treenatko ruuhkasalilla. Menkää vaikka heti aamusta tai illalla, jolloin rauhallista. Vaihtakaa salia rauhallisempaan. Muistakaa hyvä hygienia. Sairaana ei saa mennä salille.
#kuntosali #pandemia #korona #treeni #drbody

Mites se sun totuus 8% kuolemista meni? Olet jo ollut pahasti väärässä, joten en huutelis enää.

Niin se 8 % oli tosiaan otettu siitä Italian Lombardiaa käsitelleestä uutisotsikosta. Joku taisikin silloin sitä kritisoida, että tuo korkea prosentti johtuu tuossa kontekstissa mm. korkeasta ikärakenteesta, asumismuodosta, silloisesta testaus- ja sairaalakapasiteetista jne. Ai niin se olin minä itse, koska olen kykenevä itsekritiikkiin.

Se oliki tää jakso ja pitäs lähtee oikeesta kohdasta 27:50.

View: https://www.youtube.com/watch?t=1665&v=PzsxpyALiUU&feature=youtu.be

Se noilta tuntui unohtuvan, että kun näitä "vitun isoja jenkkisaleja" on tutkittu, niin niissä on ollut jo kauan ennen koronaepisodiakin normikäytössä desifiointiaineet. Siis tyyliin puhdas pyyhe ja desifiointiainepullo joka laitteella. Onkin helppo uskoa, että tuollaisella saleilla ei varmasti mitkään pöpöt leviä, kun niissä vielä valvotaan, että jengi siivoaa jälkensä.

Mikä on vointi?

Päivä 1. Olin pää täynnä räkää ja kuumetta,
Päivä 2. Enään nuhanen olo
Päivä 3. Pientä nuhaa.
Nyt päivä 4. menossa tämä päivä taysin oireeton ainakin näin aamusta viellä. Tänään aloitettaan verenohennus lääkitys
kotihoitona itse pistän ei ongelma. Koronassa riski veritulpalle, olen riskiryhmäläinen sydänmenvajaatoiminta, sydänmen tahdistimella

Joka päivä olen syönnyt 3h välein normiruokaa 200g lihaa/ kanaa ja 60g pastaa / riisii. Ja runsaati D vitamiinia

Liitteet

• 8963831C-54FD-4347-9B8A-4776C54484B0.jpeg
    8963831C-54FD-4347-9B8A-4776C54484B0.jpeg
    104,6 KB · Katsottu: 97
Päivä 1. Olin pää täynnä räkää ja kuumetta,
Päivä 2. Enään nuhanen olo
Päivä 3. Pientä nuhaa.
Nyt päivä 4. menossa tämä päivä taysin oireeton ainakin näin aamusta viellä. Tänään aloitettaan verenohennus lääkitys
kotihoitona itse pistän ei ongelma. Koronassa riski veritulpalle, olen riskiryhmäläinen sydänmenvajaatoiminta, sydänmen tahdistimella

Joka päivä olen syönnyt 3h välein normiruokaa 200g lihaa/ kanaa ja 60g pastaa / riisii. Ja runsaati D vitamiinia
Ilmeisesti kumminkin oot pitäny itestä huolta, reenannu ja syöny hyvin niin aika lievältä näyttäis vaikka semivakavalta KUULOSTAVIA riskitekijöinä. (y)(y)

Kuten aikasemmin täälläkin mainihin, niin äitilläkin oli aika lievä- perusflunssan kaltasena meni ohi vaikka kesällä leikattiin mm. useita kasvaimia.

Tämähän ei ole sinällään täysin mielipidepohjainen keskustelu, jossa heitetään veikkaus ja sitten katsotaan kuukausien päästä oliko se totta. 8% oli joku luku perustuen johonkin dataan jossain vaiheessa pandemiaa. Näytät olleen keväällä oikeassa kuntosalien suhteen, mutta varmasti ymmärrät, että viranomaiset eivät voi perustaa suosituksiaan narratiiviin, jonka mukaan kuntosaleilla ei käy tartunnan saaneita ihmisiä. Saleillakin on tehty ehkkäiseviä toimenpiteitä ja se kaikki kuuluu tähän lopputulokseen, vaikutustahan on toki aika mahdoton arvioida. Sehän tiedettiin myös jo keväällä, että rajoituksia kritisoivat tulevat viittaamaan hyviin lukuihin ja sanomaan sen perusteella rajoituksia yliampuviksi tai turhiksi.

Jos pakkis ja sen käyttäjien kommentit edustavat sinulle valtaosaa koronatiedottamisesta, niin ymmärrän että asiasta tulee vääristynyt kuva, kun fakta hieman värittyy matkalla. Olet mm. kommentoinut, kuinka "te klikkailette" otsikoita ylläpitäen "paniikkia", joten veikkaan että et juurikaan tiedotusvälineisiin tässä asiassa nojaa. Et kuitenkaan nähdäkseni ole läheskään niin denialisti kuin hätäisempi voisi kommenteistasi tulkita, vaan keskimäärin sinulla vaikuttaa olevan tilanteeseen hyvin terve asennoituminen arkielämässä.

En minäkään sinne ilman maskia menisi enää tässä vaiheessa. Muutenkin välttelee paikkoja joissa tarttee olla ihan tappituntumalla. Kaupassa tosin vituttaa kun eräskin äijä katsoi kun spitaalista kun ei maskia ollut ja suurin osa alkaa pitämään maskia siksi, että muutkin pitää ja pelkää sitä sosiaalista painetta. Oottelen että joku tulee avautumaan ja saan palautetta antaa, että ei maskia ole pakko pitää lain mukaan jos ei halua. Muutenkin koominen koko maskin idea. Koko muu kroppa altis ottamaan vastaan jonkun aivastuksen silmät ja korvat mukaanlukien. Vaatteisiin tulee virusta jne. Sitten luullaan että maski pelastaa.
Eli maski ei suojaa juurikaan käyttäjäänsä, mutta itse pitäisit sitä tilassa, jossa ihmisiä on tiiviisti? Toisin sanoen toimisit kuten ihminen, jolla voi olla tartunta eikä tahdo sitä ympäristöönsä levittää?

Ruotsin hallitus on esitellyt kovimman työkalunsa koronaviruksen leviämistä vastaan.
Pandemialaki mahdollistaa kauppakeskusten, kauppojen ja yleisöä paljon keräävien paikkojen sulkemisen tarvittaessa.
– Ennen kaikkea tässä lähdetään siitä, että kauppakeskukset ovat nyt olleet tietyssä keskiössä, että sinne on tullut liikaa väkeä. Ja samoin julkinen liikenne, pandemia on levinnyt sitä kautta, raportoi Jukka Lehto Tukholmasta.
Ruotsissa perustuslaki takaa kansalaisille laajalti vapaan liikkumisen, eikä maassa ole vastaavaa valmiuslakia kuin Suomessa, jolla yhteiskunta voidaan sulkea.

– Siihen tähdätään nyt tällä lailla, Lehto kertoo.

Kritiikkiä hallitukselle​

Ruotsissa on keskusteltu paljon siitä, että laki olisi pitänyt saada jo syksyksi valmiiksi. Tämän vuoksi maan hallitus on saanut osakseen melko voimakasta arvostelua.
– Nyt (lakia) pyritään runnomaan, että tämä tulisi mahdollisimman nopeasti voimaan.
Lehto kertoo, että ennen kaikkea lailla pyritään ehkäisemään ruuhkia.
– On se sitten kauppakeskus tai jokin urheiluhalli.
Ruotsin pandemialaki saattaa tulla voimaan 10. tammikuuta.
– Se riippuu nyt tästä, kuinka se saadaan poliittisesti jauhettua ja vietyä eteenpäin, Lehto sanoo.

mtv

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom