Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 88 27,4%
  • Ei

Votes: 233 72,6%

• Total voters
    321
Täysin en pääse kärryille tuosta sinun ajatuksenjuoksustasi, voitko muotoilla uudestaan? Kysyn, koska ihmiset sanoo evoluutioksi milloin mitäkin ja käsittää "luonnon" jonkinlaisena toimijana, joka pystyy tarkoituksenmukaisuuteen.
En mä sitä osaa muotoilla uudestaan sen paremmin. Mutta; olisiko tarkoituksenmukaista luonnon kannalta jos ihminen häviäisi ekosysteemistä?
En siis itse usko enkä väitä että ”luonto meitä rankaisisi”. Aihetta kyllä olisi. Kunnon selkäsaunaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etelä-Euroopan ja Keski-Euroopan tiheästi asutetut maat tästä eniten kärsineet kuolleita/väestömäärä. Silleen voisi olla "luonnolta" pientä vinkkiä, että kuinka avoimia ja ylikansoitettuja haluatte olla, kun tulee se sars-cov-3 mutaatio, joka sitoutuu reseptoriinsa ihmisessä sata kertaa hanakammin kuin tämä sars-cov-2.

Keski-Euroopassa on väestötiheys suurempi kuin Afrikassa, vaikka ei laskis kuivinta Saharaa mukaan. Liikaa jengiä. Ja kauhia trafiikki joka suuntaan. Eihän se tervettä ole.

Lihasmassa suli ja keuhkot eivät ole entisellään.
Mutta toisaalta jos sairastunut maaliskuun puolivälissä, ja 3 viikkoa sairastanut (vai 2) niin aika toipilaana vielä, välttämättä mitään pysyvää ei silti jää. Enemmän ihmettelisin jos olisi nyt jo hyvinvoiva ja palautunut sairastelusta.

En mä sitä osaa muotoilla uudestaan sen paremmin. Mutta; olisiko tarkoituksenmukaista luonnon kannalta jos ihminen häviäisi ekosysteemistä?
En siis itse usko enkä väitä että ”luonto meitä rankaisisi”. Aihetta kyllä olisi. Kunnon selkäsaunaan.
Mikä on luonto? Mihin se pyrkii?

Vinkki: mitään tuollaista personoitua "gaiaa" ei ole olemassa. Luonto toimii niinkuin se toimii eikä muuta voi, ja ihminen on osa luontoa.

Mutta toisaalta jos sairastunut maaliskuun puolivälissä, ja 3 viikkoa sairastanut (vai 2) niin aika toipilaana vielä, välttämättä mitään pysyvää ei silti jää. Enemmän ihmettelisin jos olisi nyt jo hyvinvoiva ja palautunut sairastelusta.

Jep. Kolme viikkoa vuodelevossa infektio päällä vajaalla ravitsemuksella (luultavasti), niin ei ihme, jos pala kutistui ja on vähän raskasta fillaroida.

Täysi tupa kuntosalilla eilisiltana. Metrin turvavälistä ei puhettakaan. Väki pakkautuu niille saleille, jotka ovat vielä auki. Koronaehkäisyn näkökulmasta salien vapaaehtoinen sulkeminen ei siis vaikuta ollenkaan hyvin.

Eikös tuossa sanota ettei täyttänyt mitään FFP-standardia, ei että sieltä tuli FFP1:stä?

Ihan käytännön esimerkki.. EN149:2001 standardin suojausluokka FFP1 salliin kasvojen ja maskin välistä käytännössä, hieman karrikoiden, sormen levyisen "aukon" nenän ja suun olessa maskin sisällä. Mikäli sieltä ei ole kiinteitä suojakuppeja tullut niin vähääkään kasvomaskin näköinen suojain tämän kriteerin varmasti täyttää. Suodatin saa läpäistä 100%:sti alle Ø 0,005mm hiukkaset ja pitää suodattaa 80%:sti yli Ø 0,005mm hiukkaset. Tästä suodatuskyvystä ei ilmeisesti ole ollut kyse vaan maskin istuvuudesta.

FFP2 vaatimus istuvuudelle melkein kolminkertainen
FFP3 vaatimus istuvuudelle melkein kymmenkertainen, eli naamaa kuin naamaa lähes 100% myötäilevä (nämä vaatimukset koronalle)

Tekstikin kertoo että suojaimia tullaan käyttämään esim. kotihoidossa, sikäli arvelluttavaa mikäli ei täyttäisi "mitään standardeja"

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/48e425a5-3e10-483d-8023-65adec234dda

Ihan käytännön esimerkki.. EN149:2001 standardin suojausluokka FFP1 salliin kasvojen ja maskin välistä käytännössä, hieman karrikoiden, sormen levyisen "aukon" nenän ja suun olessa maskin sisällä. Mikäli sieltä ei ole kiinteitä suojakuppeja tullut niin vähääkään kasvomaskin näköinen suojain tämän kriteerin varmasti täyttää. Suodatin saa läpäistä 100%:sti alle Ø 0,005mm hiukkaset ja pitää suodattaa 80%:sti yli Ø 0,005mm hiukkaset. Tästä suodatuskyvystä ei ilmeisesti ole ollut kyse vaan maskin istuvuudesta.

FFP3 vaatimus istuvuudelle melkein kymmenkertainen, eli naamaa kuin naamaa lähes 100% myötäilevä (nämä vaatimukset koronalle)

Tekstikin kertoo että suojaimia tullaan käyttämään esim. kotihoidossa, sikäli arvelluttavaa mikäli ei täyttäisi "mitään standardeja"

Eli sinulla ei ole sen enempää tietoa siitä että täyttäisi mitään standardeja, mutta kiinalaisten tuotteiden arvostelu harmittaa. Sallittu leak rate on 22 %, ei sitä mikä vaan kahvinsuodatin täytä.

Meillä suunnitellaan kankaisten huivien käyttöä kotihoidossa. Tämä "koska ei ole muutakaan" ei välttämättä todista standardin täyttymistä.

Miten sitte nämä ffp3 maskit missä venttiili? Ei kait sellaisia saa käyttää kotihoidossa?

Täällä Oulun yläpuolella vähän erikoista toimintaa. Yksi soitti vanhainkotiin missä sen 85v äiti oli että saako tulla käymään. Vastasivat että; "totta kait saa, ei meillä ole täällä koronaa!"

Mikä on luonto? Mihin se pyrkii?

Vinkki: mitään tuollaista personoitua "gaiaa" ei ole olemassa. Luonto toimii niinkuin se toimii eikä muuta voi, ja ihminen on osa luontoa.
Juu en tarvitse sun vinkkejä asian tiedostamiseen. :)
Pointti vaan oli että ihmisenkin tulisi jo herätä omien toimiensa älyttömyyteen.
Ihminen ei ole osa luontoa, enää. Mun näkemyksen mukaan. Kaiketi ainut elävä olento tällä pallolla joka tietoisesti tuhoaa omaa elinympäristöään ja muita lajeja jotka pitävät sitä elinympäristöä yllä?
Luonto on kokonaisuus. Vois kai sanoa että ihminen on se korona siellä luonnossa, virus.

Kuten korona näyttää jo nyt, ihminen ei ole valmis tinkimään omasta materiastaan vaikka edessä olisi vaihtoehtoisesti oma, tai jopa koko lajin kuolema.
Tämä antaa kaiketi ahneudelle mittasuhteet?

Rankasti offaria, mutta korona mainittu kuitenkin. :)

Perin erikoisia ajatuksia nuo et jos jollakin on valtavirrasta poikkeavia jyrkkiä mielipiteitä niin se on heti tarkoituksellista trollaamista. Kaikki ihmiset ei välttämättä ole samalla tavalla ajattelevia kuin itse sattuu olemaan. Ja tuo on kyllä niin kulunu läppä et joku trollaa sen takia et forkan liikenne siitä kovenis, en ymmärrä. Eikö ihminen voi ihan muuten vaan olla asioista eri mieltä?
Onko hän a. Rahan ahne trollaaja, b. Asioista erimieltä vai c. Tyhmä?

Itse veikkaan a tai c.... Ihan en ole varma, kumpaan kaadun.

Itseäni ärsyttää, että keskustelu täällä pysyy ihan hyvällä tasolla, kunnes se yhtäkkiä kääntyy päälaelleen ja aletaan vöyhkiä alun salikävijöiden ristiinnaulitsemisista yms. Selkeästi ketjun kirjoitustahti hieman laski, niin väliin heitettiin kommenttia, jolla saatiin taas kirjoitteluun potkua.
Sen koommin ei taas ole ollut asiaa...

Miken omista toimista kuitenkin käy ilmi, että hän yrittää itsekin jossain määrin suojautua koronalta. Joko hän itsekin on huolissaan tilanteesta tai toimii lauman mukana. Uskoisin ensinmäiseen...

En siis itse usko, että hän niin äärimmäisen eri mieltä asioista on, miltä saattaa välillä vaikuttaa...

Täysi tupa kuntosalilla eilisiltana. Metrin turvavälistä ei puhettakaan. Väki pakkautuu niille saleille, jotka ovat vielä auki. Koronaehkäisyn näkökulmasta salien vapaaehtoinen sulkeminen ei siis vaikuta ollenkaan hyvin.
korona.JPG

Jos tästä syksyllä tulee heikommaksi muuntumaton uusi aalto niin josko sitten unohdettaisiin se huoli siitä talouden sakkaamisesta? Jengi itkee jotta rajoitukset on poistettava/vähennettävä koska ne aiheuttavat lisää kuolemia.
Samalla unohtuu että ne rajoituksetkin ja talouden sakkaus johtuu koronasta?
Ei tästä ole ulospääsyä kuin nujertamalla itse alkuperäinen ongelma. Eli korona? Muut ongelmat ovat sen seurauksia, eivät esim esim seurauksia eristystoimista. Ne ovat päällä koronan takia. SE pitäis sisäistää.
Ahneus ei tässä auta nyt paskan vertaa. Yhteistyö ja varojen käyttö viruksen nujertamiseen saattavat auttaa.

Viimeksi muokattu:
Jep. Kolme viikkoa vuodelevossa infektio päällä vajaalla ravitsemuksella (luultavasti), niin ei ihme, jos pala kutistui ja on vähän raskasta fillaroida.
Minä oisin yllättynyt jos ylilääkäri ei osais minua paremmin arvioida omia oireitaan. On mulla siis nettitohtorin pätevyys, mutta ehkä hän tietää että flunssan jälkeen saattaa olla vähän toipilas, ja ehkä silti on sitä mieltä että tää ei oo ny ihan perus toipilasolo.

Lihasmassa suli ja keuhkot eivät ole entisellään.

Iltasanomien jutun mukaan Tukholmassa oltiin työmatkalla maaliskuun puolen välin aikoihin.

Iltalehdessä oli pidempi artikkeli haastattelun kera: THL:n koronaa tutkiva ylilääkäri sairastui itse: ”Taudin rajuus ja kesto yllättivät”

Pidemmässä artikkelissa lukee muun muassa seuraavaa:
"Nohynek epäilee, että tartunta tapahtui Tukholman matkalla.
– Tukholmassa kävin Fotografiska-museon näyttelyssä, jossa oli valtavasti väkeä. Päivällisellä vieressäni ja vastapäätä istui ihmisiä eri puolilta Eurooppaa, Nohynek kertoo Iltalehdelle."

"Nohynek toimii ylilääkärinä THL:n osastolla, jonka vastuualue on infektiotautien torjunta ja rokotukset."

En olisi ehkä itse lähtenyt infektiotautien torjunnasta vastaavana epidemian kynnyksellä kovin herkästi maasta ja jos olisin näin toiminutkin niin saattaa olla, että museot ja ravintolat olisivat jääneet väliin. Ruotsissa meni kuitenkin tuhannen todetun tartunnan raja rikki 15.3.

Toki sitten kun sairasloma on ohi, on tohtori Nohynek:llä myös Koronan kokemusasiantuntijan tutkinto taskussa.

THL:n toiminta ja julkisuudessa ollut THL:n henkilöstö ei ole päässyt minua vakuuttamaan.

Viimeksi muokattu:
Espanjantauti:

Suositut

Back
Ylös Bottom