http://vickie-ewell.suite101.com/does-the-atkins-diet-raise-ldl-cholesterol-levels-a266025
Tuollaisen linkin löysin, jonka takaa löytyy mm. tämä kohta. (Huom olen törmännyt periaatteessa samaan sisältöön monessa paikassa, ja vasta nyt törmäsin kyseiseen sivustoon.)
Tuo on aika pitkälle sitä mihin itse uskon tällä hetkellä. Imo kolesterolitasot itsessään eivät ole syy sydän ja verisuonisairauksille vaan ainoastaan yksi osatekijä monitahoisessa ongelmassa.
Alkuperäinen ongelma ei edes ole kolesterolissa eikä edes
kolesterolia elimistössä kuljettavissa lipoproteiineissa, joita HDL ja LDL ovat, vaan monipuolisesti huonoissa elintavoissa, jotka saavat kehon tuottamaan vääränlaisia lipoproteiineja ja sen lisäksi huonossa suhteessa toisiinsa, vääränlaiset LDL-lipoproteeiinit vahingoittuvat helposti ja sen jälkeen ne toimivat huonosti aiheuttaen tukkeumia verisuonissa.
Sen perusteella mitä itse olen lukenut, niin keho tuottaa herkemmin huonoa pientä LDL-lipoproteeinia, silloin kun ruokavalio on runsashiilihydraattinen, vähärasvainen tai rasvat tulevat transrasvoista tai pääosin kasvirasvoista, mitä enemmän monityydyttymätöntä sitä pahempi.
Asiaa sitten selkeästi pahentaa ylipaino, perimä, jo olemassa olevat elintasosairaudet, stressi, tupakointi, vähäinen liikunta jne. Ainakin muutama esimerkki ihan omasta lähipiiristä on kertonut, että pelkästään hoikkana pysyminen ei turvaa verisuonitaudeilta, jos syödään runsashiilihydraattista vähärasvaista ruokavaliota, mutta väittäisin ylipainon välttämisen kuitenkin olevan melko lailla hyödyllistä myös tässä asiassa.
Se että mikä on liikaa hiilaria, onko eri hiilarilähteiden välillä kuinka paljon eroa ja missä painotuksissa edellämainitut asiat vaikuttavat jne. ovat varmasti tärkeitä kysymyksiä myös. Itsellä on näistäkin aika vankaksi muodostuneet käsitykset, mutta aihe rupeaa jo sitten pursuamaan käsistä.