Kolesteroliarvot

Itselläni melko samanlainen tilanne kanssasi.
Harrastan päivittäin noin 1-2 tuntia aktiivista urheilua. Jalkapalloa,lenkkeilyä,kuntosalia. Alkoholia käytän muutaman annoksen viikossa ja kerran viikkoon tulee syötyä vähän huonommin, muuten terveellisesti.

Kolesteroliarvot on laskeneet muttavieläkin ollaan lähellä lääkitystä jos ei laske edelleen. Puolen vuoden päästä uusi kontrollikäynti.

Mitat 180/82

S-Kol 6,5 ( 7,4 , 2010)
S-Kolhdl 1,45 ( 1,1, 2010)
S-Kolldl 4,6 ( 5,09, 2010)
S-Trigly 1,13 ( 2,7, 2010)

Vaikea sanoa mitä tässä enää voisi tehdä....perimällä ilmeisesti suuri vaikutus noihin arvoihin.

Niin vissiin. Meillä on kotona niin fanaattinen terveyslinja rasvojen välttelyssä yms., että ei tässä voi itse tehdä muuta kuin aloittaa päivittäisen lenkkeilyn sen 3-4 viikottaisen lenkin sijaan. Lisäksi pitää se 3 salikäyntiä edelleen ohjelmassa... ei tässä ihan voimattomaksi tikuksi halua kuitenkaan laihtua.

Sanokaapa ravintotietäjät, että onko se oppi edelleen ihan totta, että jos ei kisaa tai ole millään rantakuntoon-dieetillä, niin onko edelleen ok pitää se yksi mässäilypäivä? Syö esim. pizzaa ja vähän jotain karkkia tms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni melko samanlainen tilanne kanssasi.
Harrastan päivittäin noin 1-2 tuntia aktiivista urheilua. Jalkapalloa,lenkkeilyä,kuntosalia. Alkoholia käytän muutaman annoksen viikossa ja kerran viikkoon tulee syötyä vähän huonommin, muuten terveellisesti.

Kolesteroliarvot on laskeneet muttavieläkin ollaan lähellä lääkitystä jos ei laske edelleen. Puolen vuoden päästä uusi kontrollikäynti.

Mitat 180/82

S-Kol 6,5 ( 7,4 , 2010)
S-Kolhdl 1,45 ( 1,1, 2010)
S-Kolldl 4,6 ( 5,09, 2010)
S-Trigly 1,13 ( 2,7, 2010)

Vaikea sanoa mitä tässä enää voisi tehdä....perimällä ilmeisesti suuri vaikutus noihin arvoihin.

Sokerit ja turhat hiilarit pois jos semmosia syöt, vaaleet leivät yms.
Oliiviöljyä rypsin tilalle jos käytät sitä. Rasvaista lihaakaan turha välttää. Mulla menee paljon 17% jauhelihaa ja monta kertaa viikossa 6 kananmunan munakas voissa paistettuna.. Ei oo arvoissa ollu mitään vikaa. Oliiviöljyä heitän ruuan päälle aika usein.

Sokerit ja turhat hiilarit pois jos semmosia syöt, vaaleet leivät yms.
Oliiviöljyä rypsin tilalle jos käytät sitä. Rasvaista lihaakaan turha välttää. Mulla menee paljon 17% jauhelihaa ja monta kertaa viikossa 6 kananmunan munakas voissa paistettuna.. Ei oo arvoissa ollu mitään vikaa. Oliiviöljyä heitän ruuan päälle aika usein.

Sokeria tulee kerran viikossa jonkun verran käytettyä,samoin hiilareita. Muina 6 päivänä viikossa hiilarit ja sokerit varsinkin minimissä.Leipää en syö.
Kananmunia itsekin syön lähes päivittäin...rypsiöljy tosiaan pitäisi vaihtaa oliiviöljyyn.

Niin vissiin. Meillä on kotona niin fanaattinen terveyslinja rasvojen välttelyssä yms., että ei tässä voi itse tehdä muuta kuin aloittaa päivittäisen lenkkeilyn sen 3-4 viikottaisen lenkin sijaan. Lisäksi pitää se 3 salikäyntiä edelleen ohjelmassa... ei tässä ihan voimattomaksi tikuksi halua kuitenkaan laihtua.

Sanokaapa ravintotietäjät, että onko se oppi edelleen ihan totta, että jos ei kisaa tai ole millään rantakuntoon-dieetillä, niin onko edelleen ok pitää se yksi mässäilypäivä? Syö esim. pizzaa ja vähän jotain karkkia tms.

Sano naiselles että hyviä rasvoja on ihan turha välttää (jos hän niitä siis kammoksuu ;)), ne ei lihota eikä vedä kolesteroliarvoja perselleen. Päin vastoin ihminen tarvitsee kunnon rasvoja.

Sano naiselles että hyviä rasvoja on ihan turha välttää (jos hän niitä siis kammoksuu ;)), ne ei lihota eikä vedä kolesteroliarvoja perselleen. Päin vastoin ihminen tarvitsee kunnon rasvoja.

Kyllä. Se ei tässä tilanteessa ole toki se oleellisin juttu. Yritän kovasti miettiä, että mitä vittua vois tehdä toisin. Vai olenko sitten vain saanut sellaisen perimän, että ei voi mitään. Jos tiputan painoa tästä jonkin verran, mutta kuitenkin siten, ettei lihaksia katoaisi ja silti ko. arvot ovat vituillaan, niin täytyy varmaan vaan kohteliaasti kieltäytyä kolesterolilääkityksestä.

Mikä on minun tyyliin viikossa urheilevalla sopiva määrä pullapaloja per viikko? Yksi vai puhdas nolla. Siis meillä kun on töissä vitusti tarjolla sitä ja lääkäri varoitti juuri sellaisesta, että jos on työpaikalla pullapaloja tarjolla ja joka viikko vetäsee 2-3 palaa, niin siinä sitten lihoo ja kolesteroliarvot nousee.

En usko että pulla tai 2 viikossa tekee yhtään mitään millekkään arvoille. Jos joka päivä töidenjälkeen vetää jotain pullapitkoa niin sitten ehkä.
Alottaisin ainakin sillä että oliiviöljyä ja voita ruuan valmistukseen, oliiviöljy voi alentaa kolesterolia. Ja kalaöljy kapseleita kannattaa vetää ihan reippaasti.

En usko että pulla tai 2 viikossa tekee yhtään mitään millekkään arvoille. Jos joka päivä töidenjälkeen vetää jotain pullapitkoa niin sitten ehkä.
Alottaisin ainakin sillä että oliiviöljyä ja voita ruuan valmistukseen, oliiviöljy voi alentaa kolesterolia. Ja kalaöljy kapseleita kannattaa vetää ihan reippaasti.

Niinpä. Kerroin lääkärille ravintotottumukseni ja liikuntamääräni. Hän ihmetteli suuresti. Kun kerroin, että "hurjimpina" viikkoina sorrun 3 pullapalaan viikossa kahvihuoneessa. Hän oikeen korotti ääntään ja totesi:"sehän se nyt sitten on!" ...aika pienestä siis lihominen ja arvot on kiinni?!

Joo peruslääkäri. Mitä rasvoja oot käyttänyt tähän asti ruuan laitossa ja muutenkin?

Hyvin vähän on käytetty. Emäntä tosiaan huuhtelee jauhelihoistakin rasvat pois. Ko. toimenpide voi hyvinkin olla turha, kuten jo täällä on todettukin. Tämä tuskin on nyt kuitenkaan ollut syypäänä esim. kolesteroliarvoihinkaan, koska siinähän nyt ei olisi mitään järkeä, eikä ko. toimenpide ole tässä nyt mikään oleellisin seikka. Oliiviöljyä on käytetty. Keskimäärin kerran päivässä aamulla perusmargariinia täysjyväleivän päälle. "Hurjimpina" päivinä syön kaksi leipää margariinilla. Rypsiöljyä ei ole meidän kaapissa ollut varmaan vuoteen :) ...kova käyttäjä en ole koskaan ollutkaan.

Viimeksi muokattu:
Meikällä oli vuosi sitten kolesteroli kohollaan eli yhteiskolesteroli oli 5,2. Tänään sain tiedot viimeisimmästä kontrollista ja tulos oli 3,3. Lääkäri kyseli kovasti, että mitä hittoa oon tehny. Mulla on painoa pudonnu 10kg, treenaan usein salia, lenkkiä ja sulkkista, oon pudottanu hiilarit ja juustot pois ja maidon. Oon kyllä nyt parhaillaan tolla Velocity dietillä, ni en tiiä paljon se vaikuttaa, mutta hyvin on taas arvot kohdallaan.

Tossa ku ne pääs nousemaan noi arvot, ni ruokavalioon kuului paljon maitoa, jäätelöä, leipää, pastaa ja juustoa. Nyt kun noista ei enää kuulu mikään ruokavalioon, ni on kolesterolit kohdallaan! Sokeriakaan en enää syö.

Oon Ovo-lakto vegetaristi, ni noi kalaöljyt ei kuulu meikän ruokavalioon, mutta oon ottanut pellavansiemenrouhetta ja -öljyä päivittäin. Rasvat on täydennetty muutoin ihan normaalilla rypsillä tai rapsilla.

Jos tosta on jotain apua jollekin, niin hyvä. :)

Meikällä oli vuosi sitten kolesteroli kohollaan eli yhteiskolesteroli oli 5,2. Tänään sain tiedot viimeisimmästä kontrollista ja tulos oli 3,3. Lääkäri kyseli kovasti, että mitä hittoa oon tehny. Mulla on painoa pudonnu 10kg, treenaan usein salia, lenkkiä ja sulkkista, oon pudottanu hiilarit ja juustot pois ja maidon. Oon kyllä nyt parhaillaan tolla Velocity dietillä, ni en tiiä paljon se vaikuttaa, mutta hyvin on taas arvot kohdallaan.

Tossa ku ne pääs nousemaan noi arvot, ni ruokavalioon kuului paljon maitoa, jäätelöä, leipää, pastaa ja juustoa. Nyt kun noista ei enää kuulu mikään ruokavalioon, ni on kolesterolit kohdallaan! Sokeriakaan en enää syö.

Oon Ovo-lakto vegetaristi, ni noi kalaöljyt ei kuulu meikän ruokavalioon, mutta oon ottanut pellavansiemenrouhetta ja -öljyä päivittäin. Rasvat on täydennetty muutoin ihan normaalilla rypsillä tai rapsilla.

Jos tosta on jotain apua jollekin, niin hyvä. :)

Itsekin n.10 kiloa laihtunut ja tällä hetkellä melko hyvässä kunnossa ja onhan nuo arvot parantuneetkin mutta kovin hitaasti.
Maidon ja hiilarin käyttöä voisi kyllä varmaan vieläkin vähentää tuosta, mutta jaksaako sitten ilman pelailla ja treenata.

Eipä kai auta muu kuin kokeilla, koska en kolesterolilääkkeikät enää kyllä missään nimessä haluaisi kokeilla.

Onko erttulilla joku pätevä koulutus antaa ihmisille neuvoja rasva-arvojen korjaamiseksi vai oletko ihan itse opiskellut nämä asiat University of Googlesta?

Tää nyt on hirveen tylsää mutta LDL-kolesterolin alentamiseen sopii sellainen ällöttävän "virallisterveellinen" ruokavalio. Mitä kasvispainotteisempi, sen parempi. Pulla ja sokerit eivät juurikaan vaikuta suoraa kolesteroliarvoihin, ellei niitä vedä niin paljon että lihoo. Kun paino on normaalitasolla, veren kolesterolipitoisuus määräytyy hyvin pitkälle tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin perusteella. Sekasyöjällä enemmänkin tyydyttyneen rasvan mukaan. Jos kolesteroliarvoissa on häikkää niin ei muuta kun eläinkunnan tuotteita vähemmäksi ja rehua tilalle.

Jos lääkkeiden napsiminen ei kiinnosta, nk. Portfolio-ruokavalio pystyy laskemaan LDL:ää suurin piirtein saman verran kuin statiinit. Erittäin tiukka täysvegaaniruokavalio ehkä jopa enemmän.

Itsekin n.10 kiloa laihtunut ja tällä hetkellä melko hyvässä kunnossa ja onhan nuo arvot parantuneetkin mutta kovin hitaasti.
Maidon ja hiilarin käyttöä voisi kyllä varmaan vieläkin vähentää tuosta, mutta jaksaako sitten ilman pelailla ja treenata.

Eipä kai auta muu kuin kokeilla, koska en kolesterolilääkkeikät enää kyllä missään nimessä haluaisi kokeilla.

Mä oon ottanu hiilareita suoraan Maltopussista, jos oon lähös johonkin pidempään suoritukseen ja sitten sen jälkeen kans. Vedän tosiaan kyllä melko vähän niitä maksimissaan desin päivässä eli balttiarallaa 50g.

Onko erttulilla joku pätevä koulutus antaa ihmisille neuvoja rasva-arvojen korjaamiseksi vai oletko ihan itse opiskellut nämä asiat University of Googlesta?

Tää nyt on hirveen tylsää mutta LDL-kolesterolin alentamiseen sopii sellainen ällöttävän "virallisterveellinen" ruokavalio. Mitä kasvispainotteisempi, sen parempi. Pulla ja sokerit eivät juurikaan vaikuta suoraa kolesteroliarvoihin, ellei niitä vedä niin paljon että lihoo. Kun paino on normaalitasolla, veren kolesterolipitoisuus määräytyy hyvin pitkälle tyydyttyneen rasvan ja kolesterolin perusteella. Sekasyöjällä enemmänkin tyydyttyneen rasvan mukaan. Jos kolesteroliarvoissa on häikkää niin ei muuta kun eläinkunnan tuotteita vähemmäksi ja rehua tilalle.

Jos lääkkeiden napsiminen ei kiinnosta, nk. Portfolio-ruokavalio pystyy laskemaan LDL:ää suurin piirtein saman verran kuin statiinit. Erittäin tiukka täysvegaaniruokavalio ehkä jopa enemmän.

Ja proteiinit mistä? En ole kyllä kiinnostunut vähentämään kuitenkaan salitreeniä ja proteiinin käyttöä, mutta olen toki avoin sen proteiinin lähteen suhteen. Voiko maitorahkaa käyttää edelleen?

Ja proteiinit mistä? En ole kyllä kiinnostunut vähentämään kuitenkaan salitreeniä ja proteiinin käyttöä, mutta olen toki avoin sen proteiinin lähteen suhteen. Voiko maitorahkaa käyttää edelleen?

Proteiinia saa pussista sen minkä kerkee lappaamaan. Soijarouheessa on myös erittäin hyvät arvot ja se on luontaisesti kolesteroliton. Kasvissyöjänä joudun myöntämään, että proteiinien saanti on todella vaikeaa! Joudun tosiaan käyttämään noita lisäravinteita niissä.

Ei ole koulutuksia, muttei täällä tunnu kenelläkään muullakaan olevan vaikka neuvoja annetaan tiesmissä asioissa. Mutta siitäkin voi kinastalla tarviiko sitä kolesterolia edes laskea? Missä menee raja mikä on hyvä ja huono arvo, onko se siinä raja-arvossa jonka joku on joskus keksinyt? Ihmiset on kuitenkin erilaisia eikä tietokoneita ja jos kroppa pelittää eikä ole olotilassa tai muussakaan häikkää niin miksi muuttaa mitään? Terveellistä ruokaa vaan naamaan. Statiineja tyrkytetään täällä Suomessa jokaselle jos vähänkin on koholla kolesterolit. Hyvää bisnestä.

Riippuu ihan miten se kole alkaa laskemaan :) Vaalea liha (kana, fisu) on periaatteessa ihan ok ja samoin maitorahka. Ei tuollaiselle kovin tiukalle vegelinjalle ole mikään pakko mennä. Tosin, kyllä sieltä kasvikunnastakin löytyy ihan hyviä protskulähteitä.

Ei ole koulutuksia, muttei täällä tunnu kenelläkään muullakaan olevan vaikka neuvoja annetaan tiesmissä asioissa.

Totta. On kuitenkin vähän eri asia kinastella siitä, millä leveydellä kädet pitää olla penkkipunnerruksessa kuin siitä, miten vältetään sepelvaltimotauti. Vastuu on tietysti viimekädessä kuulijalla mutta ei minulla ainakaan olisi pokkaa antaa toisen ihmisen terveyttä koskevia neuvoja ilman mitään tajua itse asiasta.

Mutta siitäkin voi kinastalla tarviiko sitä kolesterolia edes laskea?

Voi kinastella mutta se on turhaa. Kohonnut kolesteroli on sepelvaltimotaudin keskeinen syytekijä, eikä siitä ole alan ammattilaisten keskuudessa mitään epäilystä. Edellisellä sivulla on linkki tietokirjailija Jussi Riekin blogiin. Sieltä löytyy hyvä kirjoitussarja juuri tästä aiheesta. Kantsii tsekata.

Missä menee raja mikä on hyvä ja huono arvo, onko se siinä raja-arvossa jonka joku on joskus keksinyt?

Riski nousee lineaarisesti kun tullaan sieltä 1,5 mmol/l ylöspäin. Siinä ei ole mitään hyppäystä, jossa se muuttuisi hyvästä huonoksi. Yksilön sairastumisriski pitää tosin määritellä muidenkin riskitekijöiden kontekstissa.

Ihmiset on kuitenkin erilaisia eikä tietokoneita ja jos kroppa pelittää eikä ole olotilassa tai muussakaan häikkää niin miksi muuttaa mitään?

Siksi koska kroonisten sairauksien (kuten sepelvaltimotauti) kehittyminen kestää jopa vuosikymmeniä eikä se välttämättä tunnu miltään. Ensimmäinen oire voi pahimmassa tapauksessa olla äkkikuolema. Siksi kannattaa alkaa jo nuorella iällä kiinnittämään huomiota siihen että verisuonet on kunnossa vielä eläkkeelläkin.

Terveellistä ruokaa vaan naamaan.

Totta! Ja terveellinen ruoka pitää myös kolesteroliarvot kurissa ;)

Statiineja tyrkytetään täällä Suomessa jokaselle jos vähänkin on koholla kolesterolit. Hyvää bisnestä.

Suositusten mukaan statiineja pitää harkita kohonneen kokonaisriskin potilaille vasta elämäntapainterventioiden jälkeen. Uusissa suosituksissakin sanotaan ettei tarkoitus ole hoitaa lukuarvoja, vaan potilasta. Statiinitkaan eivät enää ole kovin hyvää bisnestä sillä niistä alkaa olla patenttisuojat rauenneet.

Tuntuu se hassulta, että peruskotiruokakaan ei nyt sitten riitä. Jossain vaiheessa bulkkasin oikeen hooceena. Sitten siirryin vaan siihen, että syön proteiinia painottaen peruskotiruokaa ja pidin sitä hyvänä ratkaisuna. Nyt sekin on sitten epäterveellistä :wtf:

Löytyy myös paljon kirjoituksia siitä kuinka kolesteroli ei ole sydän ja verisuonisairauksien aiheuttaja. Tulikin siitä mieleen:

----

Mitä haittaa korkeasta kolesterolista on?

Korkea veren kolesteroli lisää vaaraa sairastua sepelvaltimotautiin. Sepelvaltimotaudin syynä on yleensä ateroskleroosi eli verisuonten kalkkeutuminen. Ateroskleroosi syntyy, kun kolesterolia kertyy valtimoiden seinämään. Ajan myötä nämä kertymät ahtauttavat valtimoita ja haittaavat veren virtausta. Lopulta veren virtaus saattaa tyrehtyä lähes kokonaan, jolloin tuloksena on infarkti. Pienentämällä veren kolesterolipitoisuutta voidaan vähentää kolesterolin kertymistä ja saada jo syntyneitä ahtaumia pienenemään. Tutkimusten mukaan kolesterolin kertyminen alkaa jo lapsuudessa. Tupakointi ja korkea verenpaine lisäävät myös sairastumisen vaaraa.

---

Miksi se kertyy vain valtimoiden seinämiin niinkuin tuossa lukee, eikä kaikkien verisuonien? Ei täsmää mun maalaisjärjellä. Lukemani perusteella kolesteroli "tukkii" verisuonia silloin kun verisuonien seinämissä on vaurioita ja elimistö pistää kolesterolia sinne paikkaamaan ns. reikää tai repeämää. Tässä syy on tuskin kolesterolissa vaan jossain muussa mikä aiheuttaa verisuonien vaurioitumista. Alan ammattilaisilta ei tähän ole paljoa vastauksia tullut. Syytetään sitä pahaa kolesterolia ja syödään lääkkeitä..

Kylläpä jengillä on hyviä kole arvoja.. omani:

HDL: 0,25
kokonais: 6,5
LDL:6,7

Toi et hyvä kole on alhaalla.. on ainoa mistä pitäs olla huolissaan.. johtunee roinasta, toivottavasti korjaantuu jossain kohti tonne minimi suositukseen eli ykköseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom