Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse ihmettelen miksi työantajat eivät järjestä kipeille lapsille hoitajaa kotiin? Tämä maa on väärällään nuoria työttömiä. Meidänkin lasten kanssa pärjäisi joku nuori jolla edes vähän kokemusta siitä mikä on lapsi. Ei sen kipeen lapsen kanssa tartte kun kestää kitinää, huolehtia että se juo ja lepää ja katella niitä samoja piirrettyjä uudelleen ja uudelleen ja vaikka lukea kirjaa tai Aku Ankkaa. Ehkä ne sairauspoissaolot ei kovin usein olekkaan niin iso ongelma kuin annetaan ymmärtää?

Nuo tuossa nyt ei ainakaan sitä lasta ajateltaisi. Kyllä se lapsi tarttee sen oman vanhemman tai läheisen, tutun, ihmisen niihin hetkiin kun ei ole hyvä olla. Itse en suostuisi vierasta ihmistä ottamaan hoitamaan sairasta lastani.

Tästä kuulin, että kaverini yritys tätä tekee, eli tarjoaa hoitajan himaan. Huono suuntaus, imo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo tuossa nyt ei ainakaan sitä lasta ajateltaisi. Kyllä se lapsi tarttee sen oman vanhemman tai läheisen, tutun, ihmisen niihin hetkiin kun ei ole hyvä olla. Itse en suostuisi vierasta ihmistä ottamaan hoitamaan sairasta lastani.

Tästä kuulin, että kaverini yritys tätä tekee, eli tarjoaa hoitajan himaan. Huono suuntaus, imo.

Voi jeesus. Jos lapsi on jostain neljästä-viidestä ylöspäin eikä mikään kuolemansairas niin aivan varmasti häntä kykenee hoitamaan hoitajakin. Eihän nyt sairaaloissakaan aina ole "tuttu" hoitamassa lasta ja siellä ne lapset on sentään ihan oikeasti kipeitä.
 
Nuo tuossa nyt ei ainakaan sitä lasta ajateltaisi. Kyllä se lapsi tarttee sen oman vanhemman tai läheisen, tutun, ihmisen niihin hetkiin kun ei ole hyvä olla. Itse en suostuisi vierasta ihmistä ottamaan hoitamaan sairasta lastani.

Tästä kuulin, että kaverini yritys tätä tekee, eli tarjoaa hoitajan himaan. Huono suuntaus, imo.

Ihan tosissasi olet? Noita normaaleja kuumetauteja ja mahatauteja tulee ja menee. Silloin se hoitaminen on sitä että katot että lapsi syö ja järkkäät sille jotain mieleistä tekemistä kuten vaikka sitä piirrettyjen katsomista tai satujen lukemista. Oikeasti kipeä lapsi nukkuu paljon.

Ei se tartte sen enempää mitään sääliä tai muutakaan. Ainakin meillä viihtyvät omissa oloissaan kipeenä.

Ja uskon että joku lapsista pitävä nuori olisi parempi hoitaja kuin vähän jo valmiiksi kärttyisä oma vanhempi. Ja kuitenkin sitä lasta sitten hoitaisi työpäivän jälkeen koko illan ja yön.
 
Joo, olen oikeasti tosissani. Mun mielestä kyllä lapsen vointi/sairastelu menee yhteiskunnan tuottavuuden tai työn edelle heittämällä. Mutta kait tuo on loppupeleissä arvomaailmakysymys, jokainen toimii niin kuin parhaaksi näkee.
 
Nuo tuossa nyt ei ainakaan sitä lasta ajateltaisi. Kyllä se lapsi tarttee sen oman vanhemman tai läheisen, tutun, ihmisen niihin hetkiin kun ei ole hyvä olla. Itse en suostuisi vierasta ihmistä ottamaan hoitamaan sairasta lastani.

Tästä kuulin, että kaverini yritys tätä tekee, eli tarjoaa hoitajan himaan. Huono suuntaus, imo.
Joskus oon ollut hoitamassa tutun kipeää pikkulasta, kun on itse ollut reissussa. Ei se lapsi kyllä näyttänyt kärsivän. Oli vain iloinen, kun jollain oli aikaa lukea juuri sitä Muumia, mitä hän toivoi, ja koko päivän.

Aika pienestä taitaa lapsesi traumatisoitua, jos tuokin on ongelma.
 
Joskus oon ollut hoitamassa tutun kipeää pikkulasta, kun on itse ollut reissussa. Ei se lapsi kyllä näyttänyt kärsivän. Oli vain iloinen, kun jollain oli aikaa lukea juuri sitä Muumia, mitä hän toivoi, ja koko päivän.

Aika pienestä taitaa lapsesi traumatisoitua, jos tuokin on ongelma.

Juuri näin. Ja väitänpä että joku vieras, asiasta innostunut ja sitä työkseen tekevä jaksaa sen lapsen kanssa puuhata paljon enempi kuin oma vanhempi, jolla mahdollisesti ne työtkin seuraa vähän kotiin. Ainakin meidän jätkät aina ihan täpinöissään jos joku vieras niitä hoitaa ne osaa vetää silloin aina ns. oikeista naruista. Iskän kanssa kun ovat kipeenä kotona, niin sen on sitten aina että katotaan Autot kakkosta tai Miniagentteja.

Nykyään tuntuu että lapset traumatisoituu kaikesta. Niitä ei näköjään saa vieras hoitaa kipeenä, eikä niitä saa edes komentaakaan.
 
Minusta ehdotuksen vastapuolena pitäisi olla, että nostetaan sitten palkkoja sen verran, että keskimääräisesti tai normaalisti sairastavat hlöt eivät kärsi tästä karenssipäivästä (tyyliin sairauden takia 1-2 vkoa vuodessa pois olevat). Sinänsähän tuo on ihan hyvä ehdotus, saadaan saikuttelevat akat kuriin. Naisethan tuota saikuttelua yleensä harrastavat, ainakin oman kokemukseni mukaan.
 
Ei ainakaan haittaa pätkääkään, onko jonkin elämä oikeasti kiinni päivän palkasta? Jos tekee mieli olla kotona niin sitten on, se vaan on niin että ei siitä kuulu kotiin maksaa. Sais mun puolesta tulla kaikki sairaslomat omalle vastuulle ja sit saisi jokainen ottaa vaikka henkilökohtaisen vakuutuksen sairastelun varalle, olis yrittäjillä paljon helpompaa. Se on niin mukava aamulla kääntää kylkeä kun ei pää kestä tehdä töitä, tarkoitan nyt näitä turhia sairaslomia, voisi olla tilanne eri jos joutuisi vähän näkemään vaivaa saikkunsa eteen. Jos työntekijällä tulee jatkuvia rokulipäiviä niin eipä se ole työpaikkaansa ansainnut, se on välinpitämättömyyttä.
 
Itse ihmettelen miksi työantajat eivät järjestä kipeille lapsille hoitajaa kotiin? Tämä maa on väärällään nuoria työttömiä. Meidänkin lasten kanssa pärjäisi joku nuori jolla edes vähän kokemusta siitä mikä on lapsi. Ei sen kipeen lapsen kanssa tartte kun kestää kitinää, huolehtia että se juo ja lepää ja katella niitä samoja piirrettyjä uudelleen ja uudelleen ja vaikka lukea kirjaa tai Aku Ankkaa. Ehkä ne sairauspoissaolot ei kovin usein olekkaan niin iso ongelma kuin annetaan ymmärtää?
Meillä tuota ehdotettiin, mutta homma kaatui siihen että sellaista hoitajaa ei löydykään joka kaikille vanhemmille kelpaisi, pitäisi itse päästä valitsemaan. Se taas on hallinnollisesti aika raskasta alkaa maksaa erikseen jokaisen kummin kaiman serkun anopille. Ja valtaosa ilmoitti mieluummin itse hoitavansa.

(Ja tuohan ei ole sairasloma vaan tilapäinen hoitovapaa.)

E:
Nuo tuossa nyt ei ainakaan sitä lasta ajateltaisi. Kyllä se lapsi tarttee sen oman vanhemman tai läheisen, tutun, ihmisen niihin hetkiin kun ei ole hyvä olla. Itse en suostuisi vierasta ihmistä ottamaan hoitamaan sairasta lastani.

Tästä kuulin, että kaverini yritys tätä tekee, eli tarjoaa hoitajan himaan. Huono suuntaus, imo.
Kappas, vastasin Timban viestiin lukematta ketjua loppuun. Eli ongelma oli siis juuri tämä.
 
Ainut mitä tuosta seuraa on se että porukka ottaa sitten kerralla kunnolla sitä saikkua.. esim sen 1kk mistä se palkka maksetaan..

Onko mulla mennyt jotain ohi? Jos yksi sairauslomapäivä on maksuton, porukka kyrpiintyy niin paljon, etteivät mene kuukauteen töihin? Jos on noin, niin pitäisi viedä laki vielä pidemmälle, eli sairastelusta ei maksettaisi ollenkaan palkkaa, vaan itse kustannetusta vakuutuksesta voitaisiin rahoittaa sairastelut.
 
Ainut mitä tuosta seuraa on se että porukka ottaa sitten kerralla kunnolla sitä saikkua.. esim sen 1kk mistä se palkka maksetaan..

Kylläpähän se työntekijä on sitten entinen työntekijä jos aina mennään niin että rahat pois ja takas. On se niin vaikeaa nykyään ymmärtää että rahan eteen pittää jaksaa tehdä se tulos.

Edit.

Kirvesmies 37€ tunti
8 tuntia 296€
Näitä työmaalla 2kpl

592€päivä

Toinen jää sairaslomalle
Laskutettavaa jää 296€

Sitten maksetaan palkka, 15€:n ptp:llä se tekee kertymineen n19€ tunti
Tekee 304€ kun sen maksaa vielä tälle toiselle kotiin, tähän vielä tyel vakuutus, niin viivan alle jää mutta se on miinusta.

Meillä on Suomessa niin kova elintaso ettei meidän rahat riitä sen ylläpitoon, siitähän tämä talous kärsii.
 
Juuri näin. Ja väitänpä että joku vieras, asiasta innostunut ja sitä työkseen tekevä jaksaa sen lapsen kanssa puuhata paljon enempi kuin oma vanhempi, jolla mahdollisesti ne työtkin seuraa vähän kotiin. Ainakin meidän jätkät aina ihan täpinöissään jos joku vieras niitä hoitaa ne osaa vetää silloin aina ns. oikeista naruista. Iskän kanssa kun ovat kipeenä kotona, niin sen on sitten aina että katotaan Autot kakkosta tai Miniagentteja.

Nykyään tuntuu että lapset traumatisoituu kaikesta. Niitä ei näköjään saa vieras hoitaa kipeenä, eikä niitä saa edes komentaakaan.

Tuskin sentään traumatisoituu, jos muuten on asiat kunnossa. Ja saa vieraatkin komentaa, usein jopa tarpeellista. Siitä ei ole kysymys.

Lasten ei tarttis saada osaansa maailman arvojen koventumisesta, vaan lähtökohtaisesti aina on parempi jos se oma vanhempi hoitaa kun hoidolle on tarvista. Ei pidä yleistää, että kaikille lapsille ei sovi tai sopii vieras hoitaja. Tapauskohtaista. Ikävää olisi, että työnantaja lähtisi velvoittamaan ulkopuolisen hoitajan käyttämiseen.

Kyllä ne muksut, Timba, kestää isänsä hermot kireämpänä nähdä - vai onko kyse ettei itse jaksa hoitaa? Anteeksi kärjistys.
 
Meillä tuota ehdotettiin, mutta homma kaatui siihen että sellaista hoitajaa ei löydykään joka kaikille vanhemmille kelpaisi, pitäisi itse päästä valitsemaan.

No sepä se. Jos firma saa päättää ja on vielä lain kautta oikeutettukin, niin moni varmasti valitsee edukkaimman virolaisen firman. Siinähän on tietty riskinä huomata kämpän olevan tyhjä duunista palatessa - paitsi muksu saattaa olla vielä lattialla odottamassa.

Päivähoito yleensä voisi olla kyllä enemmän firmojen järjestettävissä. Joskus kai näin on ollutkin? Esim. Salossa Nokialla todella moni pariskunta käy (tai siis kävi...) töissä yhdessä ja samaan aikaan. Firmalle voisi olla kustannustehokasta järjestää omiin tiloihin lastentarha - vaikkapa kunnan reilulla avustuksella. Jossain ne muksut pitää kuitenkin hoidattaa, niin miksei 100m päässä työpaikasta. Nyt ajellaan tosi paljon ihan turhaan edes takaisin pitkin kaupunkeja, kun parhaimmillaan 2 muksua on eri paikoissa hoidossa...Firmalta riittäis vaikka pelkän tilan antaminen ja kunta palkkaisi ne samat hoitajat mitä nytkin tarvittaisiin.
 
Se millä työntekijä saadaan motivoitua on raha. Yrittäjillä on ihme tyyli salailla asioita, mulla on hyviä työntekijöitä, jotka ei valita, tekevät tarpeen vaatiessa vaikka 18 tunnin päivää, mutta minä myös maksan niille hyvin. Jos saa hyvän urakan jostain niin parin tonnin provikka kuukautta kohtin, alkaa irtoomaan niitä tehoja miehistä, se on karu fakta, silti jää itselle rahaa ihan tarpeeksi, on pelit ja vehkeet. Ja vaikka ikäänkuin pomo olenkin niin itse pitää raataa myös niska limassa ja saada ne projektit mahdollisimman nopeasti pulkkaan, näin on aina hyvät työntekijät ja hommia niin paljon että saa valita mitä tekee. Työnteon mielekkyys tulee vastuusta ja rahasta. Olen itse ollut myös palkansaaja, eikä se motivoi jos joutuu tappelemaan 20centin palkankorotuksista, rahasta ei tarvitse ikinä edes puhua työntekijöiden kanssa kun maksaa niille tarpeeksi ja ajallaan. Näin pysyy molemmin puolinen mielekkyys eikä tarvitse katsella kusipäitä jotka narisee että liiton papereissa sitä ja tätä. Moni yrittäjä on ahne, sääli, se on este jatkuvuudelle.
 
No sepä se. Jos firma saa päättää ja on vielä lain kautta oikeutettukin, niin moni varmasti valitsee edukkaimman virolaisen firman. Siinähän on tietty riskinä huomata kämpän olevan tyhjä duunista palatessa - paitsi muksu saattaa olla vielä lattialla odottamassa.
Eh... ihmisiä siellä firmassakin on. Totta kai firma saa päättää minkä firman palveluita ostaa, mutta mitä iloa niistä on jos niitä ei kukaan käytä? Jos nyt yleensä ollaan miettimässä työsuhde-ETUNA lastenhoitopalveluita, niin ehkä niitä nyt ei olla ulkoistamassa millekään liivijengille. Mikä hyöty työnantajalle ois ylipäätään järjestää lastenhoitopalvelua jota a) ei haluta käyttää b) johon ei luoteta täysin, vaan käytetään työpäivä miettien että mites siellä kotona nyt pärjätään. Ongelma siis oli tuo ettei haluta vierasta hoitajaa lapselle, vaikka se vieras olisi ammatillisesti kuinka pätevä ja luotettava tahansa. Ei ole realismia ajatella että työnantaja pystyisi järkkäämään tutun hoitajan jokaiselle lapselle, eihän siihen vanhemmatkaan tunnu aina pystyvän.

Nyt iso paha työnantajan kätyri jatkaa sen miettimistä miten voisin vielä jotenkin vaikeuttaa työntekijöiden elämää ja ankeuttaa heidän tenaviensa lapsuutta...
 
Eh... ihmisiä siellä firmassakin on. Totta kai firma saa päättää minkä firman palveluita ostaa, mutta mitä iloa niistä on jos niitä ei kukaan käytä? Jos nyt yleensä ollaan miettimässä työsuhde-ETUNA lastenhoitopalveluita, niin ehkä niitä nyt ei olla ulkoistamassa millekään liivijengille. Mikä hyöty työnantajalle ois ylipäätään järjestää lastenhoitopalvelua jota a) ei haluta käyttää b) johon ei luoteta täysin, vaan käytetään työpäivä miettien että mites siellä kotona nyt pärjätään. Ongelma siis oli tuo ettei haluta vierasta hoitajaa lapselle, vaikka se vieras olisi ammatillisesti kuinka pätevä ja luotettava tahansa. Ei ole realismia ajatella että työnantaja pystyisi järkkäämään tutun hoitajan jokaiselle lapselle, eihän siihen vanhemmatkaan tunnu aina pystyvän.

Nyt iso paha työnantajan kätyri jatkaa sen miettimistä miten voisin vielä jotenkin vaikeuttaa työntekijöiden elämää ja ankeuttaa heidän tenaviensa lapsuutta...


No sit pittää olla kotona jos asiat ei järjesty lasten kanssa, ei kaikki ole niin vitun ihmeellistä, kautta aikojen ihmiset on käynyt töissä ja kasvattanut kelpo kansalaisia, mikä siinä nyt on niin ihmeellistä että tarvitaan sairasloma ja korvauksia ja kaikenmuailman systeemit jos lapsi on sairas. Lapsi sopeutuu tilanteeseen kyllä, meillä aikuisilla on todellisuus ihan hukassa näitten lapsien kanssa. Itsellä ainakin suuri kysymysmerkki kannattaako tähän kieroon maailmaan edes hommata enää jälkikasvua, öljyn loppuminen ym. Tullaan näkemään vielä kummallisia asioita tulevina vuosikymmeninä.
 
Eh... ihmisiä siellä firmassakin on. Totta kai firma saa päättää minkä firman palveluita ostaa, mutta mitä iloa niistä on jos niitä ei kukaan käytä? Jos nyt yleensä ollaan miettimässä työsuhde-ETUNA lastenhoitopalveluita, niin ehkä niitä nyt ei olla ulkoistamassa millekään liivijengille. Mikä hyöty työnantajalle ois ylipäätään järjestää lastenhoitopalvelua jota a) ei haluta käyttää b) johon ei luoteta täysin, vaan käytetään työpäivä miettien että mites siellä kotona nyt pärjätään. Ongelma siis oli tuo ettei haluta vierasta hoitajaa lapselle, vaikka se vieras olisi ammatillisesti kuinka pätevä ja luotettava tahansa. Ei ole realismia ajatella että työnantaja pystyisi järkkäämään tutun hoitajan jokaiselle lapselle, eihän siihen vanhemmatkaan tunnu aina pystyvän.

Nyt iso paha työnantajan kätyri jatkaa sen miettimistä miten voisin vielä jotenkin vaikeuttaa työntekijöiden elämää ja ankeuttaa heidän tenaviensa lapsuutta...

Sanoinkin tuossa, että jos laki vielä sallisi tuon oikeuden valita. Eli ei nyt, mutta mahdollisesti tulevaisuudessa. Tällöin ylimääräisiä vapaita lasten takia ei tarvitse antaa, jos firma on todistetusti hankkinut korvaavan hoitajan. Sama tilannehan nyt on esim. terveydenhoidon kanssa. Se nyt vielä nykyisellään menee, mutta on minullekin lääkäri vastaanotollaan todennut ettei jotain testejä tehdä, kun ne ovat niin kalliita. Eikä vakuutusfirmat/työnantajat tykkää maksaa niistä. En tiedä puhuiko rouva vahingossa ohi suunsa. Itse olen ainakin toistaiseksi ns. ylempi toimihenkilö, mutta jossain kivimurskaamossa voi duunarin asema olla huomattavasti tiukempi.
 
Tuskin sentään traumatisoituu, jos muuten on asiat kunnossa. Ja saa vieraatkin komentaa, usein jopa tarpeellista. Siitä ei ole kysymys.

Lasten ei tarttis saada osaansa maailman arvojen koventumisesta, vaan lähtökohtaisesti aina on parempi jos se oma vanhempi hoitaa kun hoidolle on tarvista. Ei pidä yleistää, että kaikille lapsille ei sovi tai sopii vieras hoitaja. Tapauskohtaista. Ikävää olisi, että työnantaja lähtisi velvoittamaan ulkopuolisen hoitajan käyttämiseen.

Kyllä ne muksut, Timba, kestää isänsä hermot kireämpänä nähdä - vai onko kyse ettei itse jaksa hoitaa? Anteeksi kärjistys.

No eipä enää 4 ja 6 vuotiaan kanssa paljon ongelmia ole kun ovat kipeenä. Siksi sanoinkin että hyvin voisi joku nuori saada tuosta palkkaa että hoitaisi mun lapsia ja minä voisin olla töissä. Joskus vaan on töissä sellainen tilanne, että se lapse kipuilu osuu pahaan paikkaan ja olisi hyvä olla mahdollisuus tarvittaessa käyttää ulkopuolista apua.

En ole sillä kannalla että siihen pakotetaan, mutta vaihtoehto sekin voisi olla. Varsinkin silloin jos lapsi sairastaa paljon.

Eli tässä vastaus toiseenkin kirjoitukseen. En halua että työantaja VELVOITTAA ulkopuolisen hoitajan käyttöön mutta haluaisin että sellainen olisi yleisesti edes mahdollista. Siinä työllistyisi moni nuorikin hyvin.

EDIT: Jos nyt ymmärsin Kodarin viestin yllä oikein, niin tuohan toimisi hyvin. Eli työantaja voisi tarjota hoitajaa kipeälle lapelle (työantaja maksaa hoitajan palkat) ja jos työntekijä ei siihen suostu niin sitten on omaan piikkiin kotona. Minusta tässä ei olisi mitään väärää kenellekään.
 
Eiks jengillä ole nykyään enää isovanhempia jotka vois katsoa sairaan muksun perään? Ite ainakin olin aina hoidossa niillä jos oli kipeänä. Tietysti jos ne asuu 500km päässä ni ohan se mahdotonta sitten. Tuli vaan mieleen. Onneks mun lapsuudessa ukki ja mummi pysty aina hoitamaan jos piti.
 
Back
Ylös Bottom