Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
En lukenut kokonaan eikä kiinnosta sillä olen ollut tässä viimeisten kuukausinen aikana 3 kertaa saikulla, hankalan jalkavaivan takia. Joten vituttaa jo valmiiksi kun että tämän viellä lukisi.

Mutta heitän tuohon palkan alennukseen saikulla sellaisen suhteelisen läheltä seuratun tilanteen. Eli henkilö oli sairaanhoito alalla ja sairastui vakavasti. Tuossa työssä palkasta suuri osa koostui lisistä(yö,ilta,su jne). No niitähän ei saikulla tule ja sitten kun tarpeeksi kauan saikulla niin sitten se peruspalkkakin menee niille kelan perusosille. No kuitenkin sairaalassa olot,käynnit ja lääkkeet maksoivat. Ja vaikka oli kyseessä vaikeasta sairaudesta ja valtio korvasi osan niin silti mentiin köyhyyden puolelle. Henkilöllä olisi ollut haluja käydä yksityisellä lekurilla viellä saamassa asiantuntija lausuntoja ja kenties parempaa ja nopeampaa hoitoa mutta ei ollut enää varaa. No sitten tämä valtion hoito takuu jne kusee joten lekurissa juostiin ja odoteltiin mitä lekurit päättävät. Rahat loppu ja mitään muuta ei kuin pakolliset lääkkeet ja ruoka oli varaa ostaa. Olisi ollut varmasti hiemn fiilis parempi jos olisi vaikka joskus voinut hemmotella itseään tai hieman jotain positiivista elämään saada, mutta ei. Oli vain rahahuolet ja sairaus. Ei tietenkään kaikki johtunut siitä että palkka tai siis sairasloman tulot olivat pieniä mutta vaikutus silläkin. Eli näin läheltä seurattuna en olen sitä mieltä että jos ihmisen sairastaa niin palkan tai muuten toimeentulon pienentäminen ei kyllä ole mikään ratkaisu vaan rankaisu vakavasti sairaille siitä että sairastaa. Ihmisellä on niin sairaana kuin terveenä ihan lähes samat menot. Itselläni ainakin tuntuu että flunssassa menot lisääntyy kun menee lääkkeisiin,yskänkarkkiin,mehuun jne rahaa joita ei normaalisti käytä. Jopa ruokakin on kallimpaa kun kipeänä ei ehkä rahka ja kana aina maistu.

Heitetään viellä tähän sellainen että miten jossakin lapsiperheessä jos vaikka isä tienaa perheen tuloista 60% ja sairastuisi vakavasti. Olisi talolainaa jne. Sitten isän tulot tippuisivat niin miten sitten. Se sairastaminen vaikuttaa koko perheeseen ei vain siihen saikuttajaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se nyt vaan on niin että nyky/ björn wahlroos yhteiskunnassa se pienipalkkanen perustyöntekijä on se paskapökäle parempien ihmisten pöydällä, jota pitää rangaista ja saada pois silmistä. Ei pienipalkkasella ole mitään oikeuksia tässä yhteiskunnassa, vain velvollisuuksia, ei saa edes sairaanhoitoa ilman pankkilainaa, ei ole varaa. Hienot ihmiset istuu rattaissa ja nää tyhmät ja turhat laahustaa vieressä ja välillä rasvaa laakereita ettei mene kultakorvilta yöunet.
 
Jos kaikki lasten saikutkin otetaan palkasta, niin jää lapset tekemättä kun ei tavallisella palkansaajalla ole siihen enää varaa. Se jää sitten rikkaiden yksinoikeudeksi.
Meidän sosiaalituella on varaa pitää kakaraa vaikka olis narkomaani työtön paska. Kukaan ei kiellä sitäkään tekemästä kakaraa. Sieltä tulee valtion puolelta äityislomaa helvetti ties kuin kauan, sitten jaellaan lapsililsiä perään ja en nyt ees tiedä paljonko mitäkin muuta. Jos tosiaankin kersan nuhaan kaatuu talous, niin parempi olla sitten tekemättä niitä.

- - - Updated - - -

Se nyt vaan on niin että nyky/ björn wahlroos yhteiskunnassa se pienipalkkanen perustyöntekijä on se paskapökäle parempien ihmisten pöydällä, jota pitää rangaista ja saada pois silmistä. Ei pienipalkkasella ole mitään oikeuksia tässä yhteiskunnassa, vain velvollisuuksia, ei saa edes sairaanhoitoa ilman pankkilainaa, ei ole varaa. Hienot ihmiset istuu rattaissa ja nää tyhmät ja turhat laahustaa vieressä ja välillä rasvaa laakereita ettei mene kultakorvilta yöunet.
Alappa yrittäjäksi, niin susta tulee valtion vihollinen.
 
Meidän sosiaalituella on varaa pitää kakaraa vaikka olis narkomaani työtön paska.

Työttömänä tienaa enemmän ansiosidonnaisella kuin äitiyslomalla, hoitovapaasta puhumattakaan ;)

Mutta kyllähän työ äitiysloma ja aika yritykselle maksaa aivan vitusti vaikkei suoraan yrityksen tarvitsekkaan maksaa kuin oliko se kahden eka kuun palkka.Mikä jo se on aika paljon tekemättömästä työstä :)

Alappa yrittäjäksi, niin susta tulee valtion vihollinen.

e: joo kyllä tämän maan alhaisinta pohjakastia ovat varsinkin yksin yrittäjät joilla ei ole oikeutta sairasajan palkkaan, työttömyyskorvaukseen jne jne. Oikeuksia ei ole mitään mutta veronmaksu velvollisuus viimeistä päälle...
 
Lapsetkin on nykyään opetettu niin hyvälle että kyllähän niihin saa uppoamaan enemmän kuin ikänä tienaa.

Katsokaas pakolaisten kakaroita, niitä on vuoden välein uutta tuvassa ja toista kymmentä per perhe, ja niistä rullattavalla tuella pyörittää safkat ja vaatetuksetkin kiertää vanhemmalta nuoremmalle ja muita kuluja niistä ei sitten jakseta vanhempiensa osalta muodostaa. Mohamed ja Alysha ei pelaa jääkiekkoa ja käy taitoluistelu reissuilla pitkin Suomenmaata ehei, ne käy koulussa ja tulevat kotia hoitamaan alle kouluikäisiä sisaruksiaan ja tekemään jotain 10L padalla ruokaa alelaarin mätöistä.

Samaan aikaan Jani Petteri ja Maija Liisa ovat juuri saapuneet kaupungilta shoppailemasta isin piikkiin, mukaan on tarttunut se uusin iphone ja kannettava ja samalla keksittiin alkaa ruinaamaan lomareissua johonkin missä luokkakaveri kertoi käyneensä. Siinä isi sitten toteaa että kauhea paikka kakrut kun isi on välilevytyrän takia ollut kaksi kuukautta kotona eikä ole rahaa suunnitella mitään matkoja. Maija haukkuu isän heti kättelyssä kelvottomaksi vanhemmaksi ja kertoo kuinka Julian isä on johtaja ja että Julia sai hevosen, ja että isä voisi nyt suksia takas töihin ja mielellään vaihtaa sen rekalla ajamisen johonkin johtaja virkaan että Maijallekkin olisi hevosta tilauksessa kiitos.

Loppuun, älkää tehkö lapsia.. vahinkoja tottakai sattuu eihän mekään täällä muuten oltaisi.. mutta kuka vittu tietoisesti haluaa tollaiseen 20 vuotta kestävään oravanpyörään heittäytyä? Taloudellinen ja henkinen itsemurha sanoisin.
 
i.. mutta kuka vittu tietoisesti haluaa tollaiseen 20 vuotta kestävään oravanpyörään heittäytyä? Taloudellinen ja henkinen itsemurha sanoisin.

On siinä se hyvä puoli että kun tästä joskus päästään eläkeikään niin eipä ole enää Suomella massia mistä maksaa eläkkeitä. Lapselliset voi aina muuttaa lapsiensa luokse, hoitaa lapsen lapsia ja loisia siellä pienillä elinkustannuksilla. Lapsettomat painaa pieniliksaista työtä jonain kadun lakaisijana jolleivat ole sitten elämänsä aikana tarpeeksi pelimerkkejä keränneet. Moni tuskin on, siitä kyllä verottaja pitää huolen :D
 
e: joo kyllä tämän maan alhaisinta pohjakastia ovat varsinkin yksin yrittäjät joilla ei ole oikeutta sairasajan palkkaan, työttömyyskorvaukseen jne jne. Oikeuksia ei ole mitään mutta veronmaksu velvollisuus viimeistä päälle...
Kyllä, ei paljoa tule keltään rahaa jos muurarille iskee vatsatauti, omasta pussista menee joka ikinen päivä, ei vain eka. Tosta verottamisesta saan ite kärsiä, kaikessa ne saatana veivaa yrittäjiä hanuriin. Ja jos täällä koitetaan edes vähän helpottaa yrittäjien asemaa just tommoisella päivän palkattomalla saikulla, niin meteli nousee. Toi päivän palkaton saikku on ihan saatanan hyvä juttu, tulis vähentämään tolkuttomasti turhia rokulipäiviä. Firmojen on pakko tuottaa, jotta ne voi palkata.

Suomalaiset kun ryyppää ihan mahdottomasti, niin onkohan missään dataa mille päivälle sattuu viikossa eniten "sairastumisia", voisin veikata maanantaita aika vahvasti.
 
Suomalaiset kun ryyppää ihan mahdottomasti, niin onkohan missään dataa mille päivälle sattuu viikossa eniten "sairastumisia", voisin veikata maanantaita aika vahvasti.

Jossain kohtaa tässä threadissa aikasemmin oli linkki missä itseasissa sanottiin maanantain olevan harvinaisin saikkupäivä.
 
Jossain kohtaa tässä threadissa aikasemmin oli linkki missä itseasissa sanottiin maanantain olevan harvinaisin saikkupäivä.
Oliko siellä päivä joka pomppas? Oliko se sitten perjantai, niin voi ryypätä komeesti torstaina, perjantaina ja lauantaina, sitten sunnuntai darrassa ja todella fressinä maanantaina takaisin sorvin ääreen?
 
Lapsilisistä mainittakoon, että mukelon päivähoita maksaa luokkaa 200€ kuukaudessa. Eli ei niillä miljonääreiksi ryhdytä. Mitä taas tulee näiden lapsikammoisten "mitäs läksit" nillitykseen, niin sama logiikka toimii toisinpäinkin. Jos lapsettomalla jää megaeurot saamatta, niin voivoi - olisitte tehneet lapsia! Yheiskunnalle muksut ovat tärkein asia jatkuvuuden kannalta ja näin lapsenhoidosta voisi maksaa vaikkapa kansalaispalkan. Jos taas kakaroita ei halua, niin sitten ollaan työläismuurahaisen roolissa.

Varmaan tästä mielipiteestä tulee taas itku, mutta vituttaa törmätä aina samaan asenteeseen. Joka foorumilla pillitetään kuinka taas joku perhe kävi ostamassa 20000€ ruokaostokset huutavan kakaran kanssa just kun piti itse ostaa rahkapurkki ja 50g kraavilohta. Että miksei prismat anna porttikieltoa näille perheille.
 
Varmaan tästä mielipiteestä tulee taas itku, mutta vituttaa törmätä aina samaan asenteeseen. Joka foorumilla pillitetään kuinka taas joku perhe kävi ostamassa 20000€ ruokaostokset huutavan kakaran kanssa just kun piti itse ostaa rahkapurkki ja 50g kraavilohta. Että miksei prismat anna porttikieltoa näille perheille.

Ite miettinyt ihan samaa... missäs nämä lapsiperheet sitten käy ostoksilla? Lapsiperheet sattuu nyt vaan olemaan siellä prismassa samaan aikaan Boonusten ja halvan ruuan perässä. helpompi käydä isossa kaupassa ostoksilla kun saa kaiken vaipoista maitoon. Mieluummin kaupat kyllä antais näille "yksin eläjille" portikiellon.. Tuovat todennäköisesti vähemmän rahaa kaupalle. Itselleni se nyt on ihan ja se sama kuka ostaa ja mistä ostaa.
 
Meidän sosiaalituella on varaa pitää kakaraa vaikka olis narkomaani työtön paska. Kukaan ei kiellä sitäkään tekemästä kakaraa. Sieltä tulee valtion puolelta äityislomaa helvetti ties kuin kauan, sitten jaellaan lapsililsiä perään ja en nyt ees tiedä paljonko mitäkin muuta. Jos tosiaankin kersan nuhaan kaatuu talous, niin parempi olla sitten tekemättä niitä.

Niin, sinäpä sen sanoit, sosiaalituella. Taas jos satut käymään töissä niin olet kyllä melkein jo yrittääjäkin alempaa pohjasakkaa tai ainakin sitä karjaa jota pitää veroilla lypsää loputtomiin.

Ymmärrän että sinua yrittäjänä vituttaa tämän maan verotus, mutta ei se yhtään sen mukavampaa ole niitä alati kasvavisa riistoverja maksaa palkansaajanakaan. Sitten kun samaan aikaan ollaan ottamassa osaa saikusta pois, ottamassa sieltä ja täältä ja kiristämässä tuolta, niin ei tartte ihmetellä jos ei sitten enää kuluteta mitään.

Minulle ei ole ongelma olla kuluttamatta sinne ja tänne. Monelle muulle on aivan varmasti.

Senverran on puskurissakin, että ei pitäisi ihan heti tulla nälkä.

Ja tuo PanostajaPenan kommentti siitä mitä lapset tänäpäivänä tahtoo, on taivaan tosi. Minä opeta jo meidän vaahtosammuttimen kokoisille, että jos sitä halutaan yhtä toista ja kolmatta ylimäärästä, niin se sitten tietää sitä että iskä on kaiket päivät töissä eikä teidän kanssa touhuamassa. Ja muutenkin että ei ne tavarat sieltä kaupasta tipahda vaan ososkoriin vaan kaikki se raha on ansaittava ihan itse. Kyllä ne kummasti ymmärtää. Toivottavasti vähän vanhempinakin.
 
- Yhden tilaston mukaan Suomessa jäädään kolmanneksi useiten sairaslomille. (Mikä olisi aika paljon, mutta tilasto on epäluotettava.)
- Toisen tilaston mukaan Suomessa on Euroopan vähiten henkilöitä, jotka eivät ole olleet ollenkaan saikuilla edellisenä vuonna. (Mikä olisi huono juttu, jos tilasto olisi luotettava.)
- Koska nämä kyselyt ovat kirjoittajan mielestä epäluotettavia ja virheellisiä, tästä ei kuitenkaan voida päätellä että suomalaiset saikuttaisivat tavallista enemmän. (Tilasto sinällään tukee väitettä, mutta koska tilasto ei ole luotettava, tilasto ei tue väitettä.)
- Koska suomalaisiin voi luottaa, on suomalaisten antama vastaus epäluotettavassa virheellisessä tutkimuksessa kuitenkin luotettava, kun he ovat ilmoittaneet olleensa keskimääräistä enemmän sairaana töissä. (Toisaalta kaikkihan tietävät ettei kreikkalaisiin voi luottaa, joten heidän osaltaan tutkimus ei ole luotettava.)
- Koska numerodatan raportointiperusteet eroavat eri maissa, ei dataa voi jutussa mainita. Joudutaan tukeutumaan kyselytutkimuksiin, joiden lähdettä ei mainita.

Oisko siinä tuon jutun sisältö lyhyesti?
 
^Ehdottomasti. Voidaan siis päätellä, että suomalaiset ovat luultavasti lähestulkoon Euroopan ahkerin ja tunnollisin kansa. Suomi on myös paras valtio maailmassa ja on lottovoitto syntyä Suomeen. Lisäksi Suomessa on maailman paras julkinen terveydenhuolto ja koulutusjärjestelmä, onnellisin kansa, sekä tietysti toimivin demokratia. Myös media on täysin puolueeton tilanteesta riippumatta. Negatiivisena piirteenä muuten niin täydellisestä Suomesta mainittakoon, että naisen euro on vain 80 senttiä.
 
Tähän tämä perinteinen "kun minä olin lapsi" avautuminen:

Ero perheen esikoinen, kovasti harrastus haluja ja muotitietoinen = kallein lapsi.. ja silti käytännössä se meni näin ihan alakouluikäisestä asti:

"Äiti, mä haluan uudet skeittikengät edellisistä tulee varvas läpi" Äippä: "No soita mummolle että olet tulossa lumia luomaan / nurmikkoa leikkaamaan ja sitten voitkin käydä ostamassa mitä sillä rahalla saatkaan" Eli käytännössä jotkut paska sketserssit ku kavereilla oli kalliita osiriksia ja DVS yms. Sama homma yo yo housujen ja takkien yms. suhteen. Elatusmaksusta ja lapsilisästä jos menin sanomaan tälläin: "Äiti, isä just makso monta sataa elaria et käydääs ostamassa mulle uus skede dekki ku edellinen katkes" niin vastaus kuului että: voi poika kun elarit meni ruokaan mitä syöt, ja lapsilisät visalaskun kuittaamiseen että nyt on tilanne niin että käyppäs tienaamassa dekki rahasi.

Ja minä poika tienasin, ajelin nurmikkoa, jaoin lehtiä ja loin lumia. Mutta kun ei se riittänyt minulle, olen sen verran rahan ahne tapaus että päätin jo yläkoulu ikäisenä että teempä hieman "bisnestä" ja minä poika tein.. nippi liikkui ja hotellien takaa katosi kaljakoreja yms. ja olinpahan sitten seurauksena joskus harvoin että äiti sai hakea poikaa asemalta :face: No jokainen duunaa omat mokansa ja niistä on opittuna että bisnes kannattaa mut mokaaminen ei.

Mulla on myös puolet itseäni nuorempi velipuoli ja tätäkin nuorempi siskopuoli, nämä kakrut ne eivät paljon tiskikoneen tyhjennystä kummoisempaa ole koskaan joutuneet saamiensa asioiden eteen tekemään. On uudet pelikonsolit rivissä ja taskusta pullottaa nintendo ds mitkä lie ja kaikki on niin vimosen päälle. Tokihan erona on se että minä vartuin ysärin lamassa ja nämä nuoret sisarukset noususuhdanteen aikana. Nämä nappulat ne on olleet ulkomaan matkoillakin ainaki 3-4 kertaa eikä ikää ole kuin max. 13v.. mä olin 18 ku ekan kerran olin ulkomailla ja silloinkin sinne vei meidät mummo, ei vanhemmat.
En mä ole katkera siitä että en saanut pyyteettömästi kuin rakkautta ja ruuan, enkä liioin siitä että nykyään kakaroille tarjotaan reilusti yli sen mikä olisi kasvatuksellisesti järkevää.
Mä olen pahoillani näiden lapsien puolesta jotka eivät opi vastuuta itsestään, rangaistuksena siitä ettei tee kotitöitä viedään tyyliin pleikka kapula siltä päivältä, ja kakru vaihtaa tietokoneelle pelaamaan.
Kun mä olin lapsi ja tein pahojani niin äiti sanoi että nyt käyt poika hakemassa tontin laidalta risun ja sit saat selkääsi, ja jos risu on liian heppoinen niin sit tulee remmiä.

Ja tälläistä siis samalta kasvattajalta. Ja mä olen monesti sanonut äidille että arvostan saamaani kasvatusmallia ja olen aikusena kiitollinen että olen saanut selkäsaunoja silloin kun niille on ollut peruste.
Ja olen kiitollinen siitä että minut on jo alle verokortti ikäisenä laitettu tienaamaan itse rahani.

En tiedä liittyykö tälläinen johonkin palkattomaan sairaspäivärahaan juuri noin mitenkään, mutta sen sanon että kasvatusmalli ratkaisee asenteen työhön. Itse olin helvetin kova työmies pojan klopista asti, kunnes rikoin itseni työllä ja nykyään vihaan ajatustakin siitä että tekisin työtä josta joku muu tekee sievoiset tilit ja itselleni jäisi juuri sen verran roposia että sillä elää seuraavaan palkkaan.
Pitäydyin siinä etten tee työtä, vaan elätän itseni jo kloppina oppimallani tavalla.. siinä on riskinsä.. mutta ainakaan en tee sitä kenenkään muun varantoja lihottaakseni vaan itselleni.. eli lasken itseni yrittäjäksi, olen sairas mutten sairaslomalla, olen vain lomalla.. ja suurin stressin aiheeni onkin se etten osaa päättää milloin kesäloma vaihtuu syyslomaksi ja siitä taas talvilomaksi.. nyt lienee syysloma ja talviloma alkaa kun ensilumet tulevat.
 
Kun mä olin lapsi ja tein pahojani niin äiti sanoi että nyt käyt poika hakemassa tontin laidalta risun ja sit saat selkääsi, ja jos risu on liian heppoinen niin sit tulee remmiä.

Ja tälläistä siis samalta kasvattajalta. Ja mä olen monesti sanonut äidille että arvostan saamaani kasvatusmallia ja olen aikusena kiitollinen että olen saanut selkäsaunoja silloin kun niille on ollut peruste.

Vaikka en tajua mitä vittua tää avautuminen tekee tässä ketjussa niin pakko sanoa etten arvosta tippaakaan lasten piiskaamista. Kertoo vaan siitä miten keinottomia vanhemmat on kun ei keksi mitään parempaa kasvatustapaa.

Lisäks mua vituttaa toi juttu kun piiskatut lapset vielä aikuisenakin on sitä mieltä et se oli jees saada raippaa. Sit ne hakkaa mahdollisia omia lapsiaan samalla antaumuksella.. tolla asenteella kyl sais mun mielestä jättää ne lapset hankkimatta.
 
Ööö...Oliko Panostajan pointti se, että nykynuorison pitäisi pölliä enemmän tavaroita? Ei se kasvatus nyt ihan putkeen tunnu menneen, jos poliisiasemalta asti pitää kakaraa hakea.

Eikä se kamojen pölliminen ja myyminen ole mitään bisnestä - se on rikollista. Paas hakien tontinlaidalta risu.
 
Ei ollut pointtia, siinäpä se.

Se vain et kun kerran itsensä opetettiin elättämään niin sen myös sitten teki, ja jos ei hommia riittänyt tai niihin ei kyennyt niin sitten niitä keksittiin harmaalta alueelta.
Ja silti näkisin sen parempana vaihtoehtona kuin nyky nuorisoon istutettu malli, jossa ei olla valmiita tekemään oikeammin yhtään mitään vaan isi maksaa kunhan vaan kehtaa ruikuttaa.

Työelämässä tämä ilmiö näkyy just siinä että nuorin työllistyvä vuosikymmen on yliedustettuna tässä poppoossa jotka soittaa esimiehelle et tänään ei näy, eikä kyl ens kuun viidestoistakaan ku silloin lähdetään laivalle ryyppään. En tokikaan moiti, itsekkin varmasti tekisin samoin NYKYÄÄN. Tosin vain siksi että kaikki työsuhteet joissa olen ollut, ovat sisältäneet saman kuvion eli silmään kusemisen työnantajan osalta.. joten homma toimikoot jatkossakin niin että myös työntekijällä on "oikeus" kusettaa saikkua.
 
Back
Ylös Bottom