Kokkausketju, reseptit

Pakkislaiset vois käydä äänestämässä tota mun burgeria voittoon!

F - Lady Marmalade

Äänestys on Facebookin sivulla:

View: https://www.facebook.com/vaasansuomi/posts/1952196778355575


Äänestämällä äänestäjä, eli juuri sinä voit voittaa Weberin pikkugrillin :)

Lady-Marmalade-BRGR-Markus-500x500.jpg


Lady Marmelade BRGR – Vaasan


Lähtikö Huppe voittorahoilla maailmalle vai miten miestä ei ole tämän jälkeen näkynyt pakkiksella:woot:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lodge valurauta vs debuyerin hiiliteräs? (32e vs 39e)
Eikös valuraudalla samallalailla kannamunat paistu ku jauheliha ruskistu? Jauhosuuruste kastikkeet hoituu myös? Ja forkut kasvaa..

Toinen kysymys, hyväks havaittua omenapiiras(apple pie) reseptiä kyselisin?
 
Lodge valurauta vs debuyerin hiiliteräs? (32e vs 39e)
Eikös valuraudalla samallalailla kannamunat paistu ku jauheliha ruskistu? Jauhosuuruste kastikkeet hoituu myös? Ja forkut kasvaa..

Toinen kysymys, hyväks havaittua omenapiiras(apple pie) reseptiä kyselisin?
Mä hommasin itelle aikanaan molemmat, kun noiden yhteishintaan ei saa edes yhtä ns. hyvää pinnoitepannua. Valurautapannussa on enemmän massaa, niin sillä tykkään paistaa isompaa määrää lihaa eli vaikka just jauhelihaa tai pinnat lihapadan lihanpaloihin. Hiiliteräspannun pinta on mun mielestä liukkaampi ja siten parempi kananmunan ja vaikka kalan paistoon. Vaikea valinta, jos vain toinen pitäisi valita... Ehkä hiiliteräs, jos muitakin käyttäjiä on ja aina ei niitä forkkujakaan jaksa reenata.
 
hyvää pinnoitepannua.
Tämä lienee joku taruolento? Paljon ihmiset tuollaisesta puhuu, mutta itse en ole moista nähnyt.

Jos pitäisi valita hiiliteräksen ja valuraudan väliltä, niin ottaisin hiiliteräksen. Se on vähän monikäyttöisempi kuitenkin. Mulla on valurautapannu enemmänkin jotain erikoistilanteita varten. En tiedä mitä ne erikoistilanteet on, mutta harvakseltaan tulee käytettyä. Hiiliteräksen kaverina on rosteripannu. Sillä paistan oikeastaan kaiken millä ei ole kiinnijäämisen vaaraa tai mitkä voi vaatia pannun vesipesua käytön jälkeen, sekä teen kaikki kastikkeet.
 
Tämä lienee joku taruolento? Paljon ihmiset tuollaisesta puhuu, mutta itse en ole moista nähnyt.

Ovat ne aluksi voineet olla hyviä ja osa jopa kuukausia, mutta eihän ne kestä käyttöä. Ei tule eineksiä paljoa laitettua, niin pannulla on käyttöä noin 1-5 kertaa päivässä, joten käyttöä riittää melkoisesti... Olen kokeillut melko montaa eri pinnoitepannua ja viimeisin oli Swiss Diamond ja eipä sekään kestänyt käyttöä vaikka varoi ja käsitteli hellästi. Pisimpään se kyllä kesti hyvänä. Nyt ollut pelkästään hiiliteräs ja valurautainen pannu käytössä.

Jos ite tai joku perheessä sattuu vaurioittamaan pannua, niin nämä saa sentään aina pelastettua. Huolellisella käytölläkin melkeinpä kerran tai kaksi kertaa vuodessa olen tehnyt rasvapolton niihin uudelleen ja hyvin toimii taas. En tiedä sitten olisiko jokin suolaton silava tms. parempi pinnoituksessa kuin Muurikan rasva, mutta kätevä tuo tuubi on ainakin...
 
Ovat ne aluksi voineet olla hyviä ja osa jopa kuukausia, mutta eihän ne kestä käyttöä. Ei tule eineksiä paljoa laitettua, niin pannulla on käyttöä noin 1-5 kertaa päivässä, joten käyttöä riittää melkoisesti... Olen kokeillut melko montaa eri pinnoitepannua ja viimeisin oli Swiss Diamond ja eipä sekään kestänyt käyttöä vaikka varoi ja käsitteli hellästi. Pisimpään se kyllä kesti hyvänä. Nyt ollut pelkästään hiiliteräs ja valurautainen pannu käytössä.

Jos ite tai joku perheessä sattuu vaurioittamaan pannua, niin nämä saa sentään aina pelastettua. Huolellisella käytölläkin melkeinpä kerran tai kaksi kertaa vuodessa olen tehnyt rasvapolton niihin uudelleen ja hyvin toimii taas. En tiedä sitten olisiko jokin suolaton silava tms. parempi pinnoituksessa kuin Muurikan rasva, mutta kätevä tuo tuubi on ainakin...
Siinäpä se, kun ei ne pinnoitetut kestä. On tuolla kaapissa silti pari sellaistakin. Vaimo kun ei uskalla koskea "mun pannuihin" ettei se pilaa niitä. Mulla toi hiiliteräs tulee vain koko ajan paremmaksi ja paremmaksi eikä sitä tarvitse rasvapolttaa uudestaan, koska tosiaan en paista sillä kaikkea mahdollista enkä tee kastikkeita. Muurikan rasva siinä tuubissa muuten on silavaa, mutta mun mielestä vielä paremmin toimii korkean savuamispisteen omaavat öljyt, kuten pellavansiemenöljy tai avokadoöljy. Useita mikroskooppisen ohuita liinalla vedettyjä kerroksia, niin hyvä tulee.
 
Muurikan silava ei valitettavasti ole silavaa ku 70%, sekaan on sotkettu rypsiöljyä jotta se on saatu tuubimuotoon. Suolatonta silavaa taas harvemmin saa kaupoista.

Omalle hiiliteräkselle sattu jotain kummallista, ja rupes tarttuilemaan. Puhdistus kuumentamalla ja hämmentelemällä runsas määrä karkeaa merisuolaa, ja uus rasvapoltto. Tein kokeeksi kirkastetulla voilla, ihan normaalisuolaisesta, en suolattomasta voista kirkastetulla, ja tulipa hyvä. Muutenkin käytän nykyään kirkastettua voita paistamiseen, ellei se satu olemaan loppu ja on niin kiire ettei ehi muka tehä lisää.
 
Pyyhitkö vain hiiliteräspannun?
Jep. En ikinä pese sitä. Tai lähes ikinä. Jos pesen, niin vain jos on pakko ja silloinkaan en tietysti pesuaineella. Ehkä kerran vuodessa tulee sellainen tilanne. Sen huomaa heti seuraavalla käyttökerralla tarttumattomuuden huonontumisena, mutta se palautuu siitä kyllä heti, ellei sitten mene polttaan siihen mitään kiinni juuri silloin kun se on huonoimmillaan.
 
Itse kyllä teen hiiliteräksellä kastikkeetkin ja pesen joka kerta vedellä käytön jälkeen, ei mene miksikään, paranee vaan.
Väri toki vähän elää ja välillä paikoitelleen haalenee, mutta ei niihinkään kohtiin mitään tartu.
 
Itse kyllä teen hiiliteräksellä kastikkeetkin ja pesen joka kerta vedellä käytön jälkeen, ei mene miksikään, paranee vaan.
Väri toki vähän elää ja välillä paikoitelleen haalenee, mutta ei niihinkään kohtiin mitään tartu.
Tässä voi olla sekin, että sä et tiedä miten paljon parempi se voisi olla ellet pesisi. Esim. Mä voin paistaa tuolla kananmunia vaikka ilman rasvaa. Käytännössä paistan vähällä rasvalla, koska ne nyt vain on parempia niin. Heti pesun jälkeen niitä munia saa vähän lastalla irrotella pohjasta, tai sitten käyttää oikein reilusti rasvaa.
 
Tässä voi olla sekin, että sä et tiedä miten paljon parempi se voisi olla ellet pesisi. Esim. Mä voin paistaa tuolla kananmunia vaikka ilman rasvaa. Käytännössä paistan vähällä rasvalla, koska ne nyt vain on parempia niin. Heti pesun jälkeen niitä munia saa vähän lastalla irrotella pohjasta, tai sitten käyttää oikein reilusti rasvaa.
Voi hyvinkin pitää paikkaansa.
 
Tässä voi olla sekin, että sä et tiedä miten paljon parempi se voisi olla ellet pesisi. Esim. Mä voin paistaa tuolla kananmunia vaikka ilman rasvaa. Käytännössä paistan vähällä rasvalla, koska ne nyt vain on parempia niin. Heti pesun jälkeen niitä munia saa vähän lastalla irrotella pohjasta, tai sitten käyttää oikein reilusti rasvaa.
Tuo on muuten totta. Omaa hiiliteräspannua tulee vedellä huuhtastua, mutta grillin parilaa en ole ikinä pessyt, enkä pese. Tarttuvuus lähes teflonin luokkaa. Isoimmat paskat lastalla pois, kuumennus ja rasvaa.

Hiiliteräspannun hankkittua ei muuta ole enään tullut käytettyä.
 
Dumletäytteiset suklaamuffinit

IMG_4438.jpg
IMG_4439.jpg


100 g voita
2,5 dl sokeria
2 kananmunaa
1 dl maitoa
4 dl vehnäjauhoja
1 dl kaakaojauhetta
2 tl vanilliinisokeria
2 tl leivinjauhetta
0,5 tl suolaa
150 g rouhittua Fazer Suolaista toffeekrokanttia -suklaata (saksilla käykätevästi rouhiminen)
1 pss Dumleja

1. Vatkaa sulatettu voi ja sokeri
2. Lisää kananmunat hyvin sekoittaen
3. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne taikinaan vuorotellen maidon kanssa.
4. Sekoita suklaarouhe taikinaan
5. Laita 1-2 Dumlea per vuoka ja taikinaa päälle
6. Paista 200'c n. 20 min
 
Lähtikö Huppe voittorahoilla maailmalle vai miten miestä ei ole tämän jälkeen näkynyt pakkiksella:woot:

Lopetin bodaamisen :)

Sous Videllä tullut nykyään pelleiltyä.
Tässä noheva kastike pihville:

Kermainen kastike lihalle ja kasviksille

1 "mustapekka"juusto, eli semmonen pippurinen pyöreä tuorejuusto, Pirkka/Rainbow etc.
2 dl kuohukermaa
1 rkl vasikanfondia (tai 0,5 lihaliemikuutio)
2 tl sokeria
lihan paistoliemet (+ vakuumipussista sous vide liemet mukaan)
(pippuria)
sormisuolaa
1rkl Konjakkia
1tl dijon hunajasinappia

Keittele ja hämmentele soossi kasaan.

Tarjoa lihan ja kasvisten kanssa.
 

Liitteet

  • parsakaali.jpg
    parsakaali.jpg
    110,1 KB · Katsottu: 82
Lopetin bodaamisen :)

Sous Videllä tullut nykyään pelleiltyä.
Tässä noheva kastike pihville:

Kermainen kastike lihalle ja kasviksille

1 "mustapekka"juusto, eli semmonen pippurinen pyöreä tuorejuusto, Pirkka/Rainbow etc.
2 dl kuohukermaa
1 rkl vasikanfondia (tai 0,5 lihaliemikuutio)
2 tl sokeria
lihan paistoliemet (+ vakuumipussista sous vide liemet mukaan)
(pippuria)
sormisuolaa
1rkl Konjakkia
1tl dijon hunajasinappia

Keittele ja hämmentele soossi kasaan.

Tarjoa lihan ja kasvisten kanssa.
Vieläkö oikeaa Mustapekkaa saa jostain, vai lopetettiinko se kokonaan? Halvat korvikkeet on halpoja korvikkeita. :(
 
Ei ole kyllä osunut käsiin mustapekkaa vuosiin, kun on vähän vastaavaa kerma+"mustapekka" pippurisoosia tehnyt joskus lihan kylkeen. Menee jollakin ulkomaisella kopiolla muistaakseni.
 
Back
Ylös Bottom