Kokkausketju, reseptit

Toihan näyttää erinomaiselle.

Koita paistaa vaikka muna siinä. Rypsäriä loraus ja annat rauhassa paistua. Itse paistan 1-6 asteikolla kolmosella parhaat munat.

Mutta juu, ei pannussa näytä pinnassa olevan vikaa. Tumma kun mikä.
Kokemukseni mukaan kohta siihen joku perkele tarttuu ja se ärsyttää eniten, kun ei kerran pitäisi.

Ehkä on ollut liikaa höyryä hellassa tai olen liian nopeasti härkkinyt.
Tutkin tilannetta ja raportoin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää hemmo polttaa pinnan vähän eri tyyliin:


View: https://youtu.be/r2ormU-VwGo

Eihän se tehnyt tuolle mitään rasvapolttoa.
Onneksi ei tarvinnutkaan, vaan oli käyttövalmis pannu.


"Ennen käyttöönottoa
Pese pannu käsin kuumalla vedellä ja miedolla pesuaineella, pyyhi heti kuivaksi. Pannun pintaan on valmistusprosessissa tehty esirasvakäsittely, joten sitä ei tarvitse välttämättä rasvapolttaa heti käyttöön otettaessa."
 
Eihän se tehnyt tuolle mitään rasvapolttoa.
Onneksi ei tarvinnutkaan, vaan oli käyttövalmis pannu.


"Ennen käyttöönottoa
Pese pannu käsin kuumalla vedellä ja miedolla pesuaineella, pyyhi heti kuivaksi. Pannun pintaan on valmistusprosessissa tehty esirasvakäsittely, joten sitä ei tarvitse välttämättä rasvapolttaa heti käyttöön otettaessa."
Ok, kiitti kun oikaisit 👍 Etsinyt vaan kaikkia polttovideoita niin kelasin tuonkin läpi äkisti ja ehkä tuo hänen otsikkokin oli harhaanjohtava "Hiiliteräspannun rasvapoltto j..."
 
Joo, jannu varmaan luuli tehneensä rasvapolttoa, mutta käytännössä lämmitti rasvaa ja pyyhki sen pois.

Mutta tosiaan pikku tilkka öljyä ja talouspaperilla vielä ylimääräiset pois ja lämmittää aikansa, että käryää ja antaa jäähtyä ja toistaa tarvittaessa tai alkaa vaan käyttämään.
 
Joo, jannu varmaan luuli tehneensä rasvapolttoa, mutta käytännössä lämmitti rasvaa ja pyyhki sen pois.

Mutta tosiaan pikku tilkka öljyä ja talouspaperilla vielä ylimääräiset pois ja lämmittää aikansa, että käryää ja antaa jäähtyä ja toistaa tarvittaessa tai alkaa vaan käyttämään.
Juu ei ollut rasvanpolttoa tuo. Ja tuossa on tosiaan se vaara, että sillä pilaa vain pannunsa. Siihen kun palaa paksu kerros rasvaa kiinni, niin se ei ole mikään polymerisoitunut rasvapinnoite, vaan läjä palanutta rasvaa mihin jää kiinni melkein mikä tahansa. Ehkä siinä aiemmassa kokin tekemässä rasvanpoltossa, missä se laittoi paljon öljyä ja poltti sen, oli taikana se, että sillä on hellassakin vähän enemmän löylyä ja ison öljymäärän polymerisointi onnistuu. Kotihellalla se ei onnistu. Nimimerkillä: Arvaa mikä virheen tein ensimmäisellä kerralla?
 


de Buyerin ohje...

Muutamia huomioita: Aika paljon laittoi öljyä tossa poltossa?!? ja vettä kuumalle pannulle..... Vissiin ok?
 
Tämä alempi ei varsinaisesti näytä tarttumattomalta, ehkä valo taittuu väärin:

1604674075267.png
 
Tämä alempi ei varsinaisesti näytä tarttumattomalta, ehkä valo taittuu väärin:
Mietinpä tässä, että onko sulla vain liian suuret odotukset? Hiiliteräspannusta ei saa ikinä yhtä tarttumatonta kuin uudesta teflonpannusta missä saat käristää vaikka kasan paskaa hiileksi eikä se jää kiinni. Hiiliteräspannuun jää aivan takuuvarmasti.

Paistelin tuossa omalla pannulla kanaa vähässä rasvassa ja itse kana ei jäänyt pannuun kiinni, mutta nyt siinä on sellaista palanutta ryönää pinnassa mikä pitää kaapaista siitä pois. Tuonkin olisi voinut välttää kun olisi vain laittanut enemmän öljyä.
 
Paistelin tuossa omalla pannulla kanaa vähässä rasvassa ja itse kana ei jäänyt pannuun kiinni, mutta nyt siinä on sellaista palanutta ryönää pinnassa mikä pitää kaapaista siitä pois. Tuonkin olisi voinut välttää kun olisi vain laittanut enemmän öljyä.

Jeps tuollaista mustaa ryönää jää melkeinpä aina pannuun kiinni, varsinkin jos paistaa enemmän kuin yhden annoksen lihaa. Sen saa kuitenkin karhunkielellä ja kuumalla vedellä kivuttomasti pois. Usein myös tiskiharja riittää.

Ja tuota palanutta on vain pienellä osalla pannua.

Tässä oma pannu 1,5 vuoden käytön jälkeen:

Pannu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mietinpä tässä, että onko sulla vain liian suuret odotukset?
Tämä saattaa osua ja upota. Ehkä tosiaan olen ymmärtänyt tarttumattomuuden vähän liialliseksi.
Hiiliteräspannu ei kyllä ole niille, jotka haluaa paistella rasvatonta kanaa pisaralla öljyä.
Rasvasta ei minulla pitäisi jäädä kiinni. :)
Sen saa kuitenkin karhunkielellä ja kuumalla vedellä kivuttomasti pois. Usein myös tiskiharja riittää.
Jos sen tulee näin toimia, niin sitten pannussani ei ole ongelmaa ja on kyse vääristä odotuksista. Pöksy sitä edellä jo ehdottikin.


Joskus ihmeelliset asiat kiinnostavat: Miksi hiiliteräspannussa reunan alaosa ei värjäänny, mutta yläosa värjääntyy? Tämä ilmiö on kaikissa näkemissäni pannuissa.
 
Joskus ihmeelliset asiat kiinnostavat: Miksi hiiliteräspannussa reunan alaosa ei värjäänny, mutta yläosa värjääntyy? Tämä ilmiö on kaikissa näkemissäni pannuissa.

Hyvä kysymys. Omalla kohdalla tuo johtuu siitä, että tein tuolle rasvapolton uutena. Rasvapoltto ei kuitenkaan onnistunut ja se kuoriutui pois ensimmäisellä käyttökerralla jonka jälkeen paistoalan poltto muotoutui ajan myötä ihan vain käytössä. Tuonne yläosaan alkuperäinen poltto kuitenkin jäi jostain syystä.
 
Yksi huomio vielä tuohon tarttumiseen.
Pannun pitää olla kuuma!
Liian kylmään pannuun tarttuu ja jos esim. paistaa jotain pakasteita, niin niitä pitää laitella vähän kerrallaan, että ei jäähdytä pannua liikaa.
 
Joskus ihmeelliset asiat kiinnostavat: Miksi hiiliteräspannussa reunan alaosa ei värjäänny, mutta yläosa värjääntyy? Tämä ilmiö on kaikissa näkemissäni pannuissa.
Mulla on tähänkin teoria, mikä perustuu siihen, että mulla tuollaista ei ole, vaan se on ylös asti tumma. Aloin miettiä mikä on ero moniin muihin käyttäjiin ja hoksasin, että mä en tee hiiliteräspannulla ikinä kastikkeita. Sitä varten mulla on rosteripannu. Kastikkeet vähän liottaa aina sitä pintaa. Pohjassa se on niin paksu, ettei kulu kokonaan, mutta reunoilta sen sijaan kuluu. Yläosan raita tulee siitä, että siinä on kastikkeen raja.

Yksi huomio vielä tuohon tarttumiseen.
Pannun pitää olla kuuma!
Liian kylmään pannuun tarttuu ja jos esim. paistaa jotain pakasteita, niin niitä pitää laitella vähän kerrallaan, että ei jäähdytä pannua liikaa.
Pitää olla kuuma, mutta ei liian kuuma. Se taas polttaa pannun pohjaan sen töhnäkerroksen. Pannu myös kuumenee enemmän kuin teflonpannu, niin hellasta pitää ottaa levyn tehoa ennemmin pari pykälää alaspäin.
 
Tehon puute on iso ongelma ainakin omassa ruuanlaitossa. Jauhelihat kiehuu nesteessään, eikä paistu.

Kun nyt joskus saan uuden tilaisuuden suunnitella keittiö, niin ei kahta sanaa kaasulieden suhteen.

Ainakin 4 kW saa yhdeltä "levyltä". Joten alkaa olla tehoa varmaan 4 kertaa sen, mitä nykyisessä.
 
En juurikaan tee kastikkeita, mutta jos teen, teen toisella pannulla.

Sama värjäys on näyttänyt olevan myös raflakeittiöissä ja voisi kuvitella, että siellä tehdään kastikkeet joissain muissa päälärissä.

Minäkin teen kastikkeet rosteripannulla enkä tuolla hiiliteräspannulla.
 
Back
Ylös Bottom