Jos tavoitteena on juosta joku aika ja vähempi vaan v*tuttaa niin on parempi lähteä hieman tavoite vauhtia nopeammin (kuitenkin alle 10 sek 400 metriä kohti). Hiljaa sitten, jos haluaa vain päästä maaliin.Tavoiteajat kierrosta kohti oli tiedossa, mutta eipä paljoa auttanut. Itse olen jostain lukenut, että kannattaa aloittaa ensimmäiset kierrokset hiljempaa, ettei tule väsy lopussa. 400m radalla tosiaan juoksin, joten matka on aika tarkka. Vaaka näyttää nykyään 70 kiloa, eikä se ole muuttunut suuntaan eikä toiseen useampaan viikkoon.
Tämän perusteella ihmettelen sun tulosta tosi paljon. Kyllä tuossa on aika paljon jo harjoittelua eikä pk vauhtisi ole hidas.Lenkkien määrästä sen verran, että joka viikko on tullut vedettyä vähintään kaksi pk-lenkkiä, jotka ovat siis 8km, noin 60min. Yleensä näitä teen kuitenkin kolme viikossa, vaikka olisi kuinka muka kiire. Vauhtikestävyys on jäänyt vain muutamiin juoksukertoihin ja pitkät lenkit vielä harvempaan. Osa lenkeistä on jäänyt väliin pyöräilyn vuoksi, pyöräilypäivinä ajan 13 kilometria aamulla ja takaisinpäin illansuussa. Ei tämä juoksuharjoittelua voi korvata, mutta hyvää se varmasti tekee silti.
Millä olet määrittänyt maksimisykkeesi? Itse testaamalla vai laskukaavoilla. Laskukaavoilla maksimisyke ja näin sykerajat voi heittää paljonkin. Yksi vauhdikkaampi lenkki ei treenauksessa varmaan tekisi pahaa vetotreeni tai tasavauhtinen.Huomasin tuossa, että tunnin lenkillä keskisykkeeni on 72%, kun Cooperin keskisyke oli 76%. Luulisi, että jälkimmäisen saisi vauhtikestävyysharjoittelulla juostua 80-85% sykkeellä, jolloin matkakin olisi selvästi pidempi. Johtuisiko tuo huono tulos sitten vauhtikestävyyden puutteesta täysin?
Ei se nyt mun mielestä mikään hirvittävän hidas ole. Tasainen junttaaminen pari kertaa viikossa ei kovin pitkään kehitä, mutta luulisi näin lyhyen treenin jälkeen totuuden nimessä vielä vaikuttavan. Kovat lenkit voisi auttaa kehoa saamaan uutta virikettä kehittyä. Ethän ole muuten hirveän stressaantunut ja saat nukuttua? Kun puhuit elämäntilanteesta, niiden vuoksi voi kunto ollakin kehittymättä ja syke korkealla.Myöskään pk-lenkkien 7,5 minuutin kilometrivauhti ei todellakaan vakuuta, mutta mittari ei vaan anna kovempaa mennä, jos halutaan pysyä alle 75% sykkeen. Jännä juttu, kun ei syke meinaa laskea vaikka kuinka lenkillä on käynyt.
Lenkkien määrän ja alhaisen cooperin sykkeen perusteella haiskahtaa vähän siltä ettet ole itsestäsi saanut kaikkea irti tuossa cooperissa. Paremmalla vauhdinjaolla ja "oksennukseen asti" mentaliteetti mukana seuraavalla kerralla niin uskon että tulos paranee :thumbs: