Kokeneempien neuvoja Cooperin parantamiseksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mehustin
  • Aloitettu Aloitettu
Tavoiteajat kierrosta kohti oli tiedossa, mutta eipä paljoa auttanut. Itse olen jostain lukenut, että kannattaa aloittaa ensimmäiset kierrokset hiljempaa, ettei tule väsy lopussa. 400m radalla tosiaan juoksin, joten matka on aika tarkka. Vaaka näyttää nykyään 70 kiloa, eikä se ole muuttunut suuntaan eikä toiseen useampaan viikkoon.
Jos tavoitteena on juosta joku aika ja vähempi vaan v*tuttaa niin on parempi lähteä hieman tavoite vauhtia nopeammin (kuitenkin alle 10 sek 400 metriä kohti). Hiljaa sitten, jos haluaa vain päästä maaliin.

Lenkkien määrästä sen verran, että joka viikko on tullut vedettyä vähintään kaksi pk-lenkkiä, jotka ovat siis 8km, noin 60min. Yleensä näitä teen kuitenkin kolme viikossa, vaikka olisi kuinka muka kiire. Vauhtikestävyys on jäänyt vain muutamiin juoksukertoihin ja pitkät lenkit vielä harvempaan. Osa lenkeistä on jäänyt väliin pyöräilyn vuoksi, pyöräilypäivinä ajan 13 kilometria aamulla ja takaisinpäin illansuussa. Ei tämä juoksuharjoittelua voi korvata, mutta hyvää se varmasti tekee silti.
Tämän perusteella ihmettelen sun tulosta tosi paljon. Kyllä tuossa on aika paljon jo harjoittelua eikä pk vauhtisi ole hidas.

Huomasin tuossa, että tunnin lenkillä keskisykkeeni on 72%, kun Cooperin keskisyke oli 76%. Luulisi, että jälkimmäisen saisi vauhtikestävyysharjoittelulla juostua 80-85% sykkeellä, jolloin matkakin olisi selvästi pidempi. Johtuisiko tuo huono tulos sitten vauhtikestävyyden puutteesta täysin?
Millä olet määrittänyt maksimisykkeesi? Itse testaamalla vai laskukaavoilla. Laskukaavoilla maksimisyke ja näin sykerajat voi heittää paljonkin. Yksi vauhdikkaampi lenkki ei treenauksessa varmaan tekisi pahaa vetotreeni tai tasavauhtinen.

Myöskään pk-lenkkien 7,5 minuutin kilometrivauhti ei todellakaan vakuuta, mutta mittari ei vaan anna kovempaa mennä, jos halutaan pysyä alle 75% sykkeen. Jännä juttu, kun ei syke meinaa laskea vaikka kuinka lenkillä on käynyt.
Ei se nyt mun mielestä mikään hirvittävän hidas ole. Tasainen junttaaminen pari kertaa viikossa ei kovin pitkään kehitä, mutta luulisi näin lyhyen treenin jälkeen totuuden nimessä vielä vaikuttavan. Kovat lenkit voisi auttaa kehoa saamaan uutta virikettä kehittyä. Ethän ole muuten hirveän stressaantunut ja saat nukuttua? Kun puhuit elämäntilanteesta, niiden vuoksi voi kunto ollakin kehittymättä ja syke korkealla.

Lenkkien määrän ja alhaisen cooperin sykkeen perusteella haiskahtaa vähän siltä ettet ole itsestäsi saanut kaikkea irti tuossa cooperissa. Paremmalla vauhdinjaolla ja "oksennukseen asti" mentaliteetti mukana seuraavalla kerralla niin uskon että tulos paranee :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos mukavasta vaustauksesta, lightweight.

Tavoiteaikaa en tosiaan kauheasti osannut seurata, kun en yhtään tiennyt paljonko sitä menisi. Kyllä sen huomaa, että tekniikassa on vikaa yhä, koska en vetänyt tuota vikaa paria minuuttiakaan ihan ihan loppuun asti, vaan olisin jaksanut juosta edelleen. Ennen juoksua sanoin kaverille juuri, ettei siitä ole mitään hyötyä, jos 12 minuutin jälkeen jaksaisi jatkaa matkaa.

Maksimisykkeen olen määrittänyt ihan juoksemalla tasaisella lenkin päätteeksi. Luulen kuitenkin, että maksimisyke voisi olla jopa hieman kovempi, jos olisi sopivaa mäkeä mihin juosta ja testata. Jos maksimi taas on korkeampi, pääsisi pk-lenkilläkin juoksemaan kovempaa, mikä voisi taas edesauttaa kehittymistä mukavasti.

Vauhtikestävyys tekee varmasti hyvää, jos kerran Cooperin keskisyke oli 76%, joka siis on vain pari lyöntiä enemmän kuin pk-lenkkini yläraja. En sitten tiedä onko mittari tippunut päältä jossain vaiheessa juoksua, ja antanut siten virhearvoja. Ainakin lopussa syke oli lähes 95%

En ole juurikaan stressannut asioita koulun loppumisen jälkeen, enkä muutenkaan lenkillä ollessani osaa mietiskellä mahdollisia ongelmiani. Nukun ihan kunnolla 8-9 tuntia yössä. Tiedän, että elämäntilanne voi vaikuttaa sykkeisiin ja fiiliksiin paljon, mutta kun yleisesti on erinomainen olo niin tuskin se ainakaan tulosta huonontaa.

Tulos voisi olla parempi kun kävisi vain uudestaan kokeilemassa tässä joku päivä. Kuitenkaan niin usein en ole tuota juossut, että olisi täydellinen tyyli. Kokemus opettaa ja silleen.

Mitä noihin pk-lenkkeihin tulee, niin valtaosalla tuntuu olevan 10km/h sopiva nopeus ~70% sykkeelle, kun taas minulle se on jo aika paljon. Voi kyllä olla, että korkea keskisyke johtuu kohtuullisen mäkisestä maastosta, mutta ei se nyt niin paljoa kuitenkaan luulisi vaikuttavan.

Kesää odotan innolla. Muutto Jyväskylään tekee kaikin puolin hyvää, ja sitten pääsee kovempikuntoisen kaverin kanssa vetämään lenkkiä.

Unta tulee kyllä ihan riittävästi. Uudestaan kokeilu voisi olla ihan fiksua.

Maksimisykkeen testinä on voi esim käyttää seuraavaa: Ensin 15 minuutin kevyt lämmittely. Tämän jälkeen 2 minuuttia ihan täysiä, sen jälkeen 4 min lepoa ja uudestaan 2 min täysillä. Näistä kahdesta 2 min pätkän ajalta pitäisi saada korkein syke talteen ja maksimisyke on 5% lisättynä tähän sykkeeseen.

Täytyy pyrkiä uusimaan testi parin viikon kuluessa, josko eri tekniikalla tulisi metrejä lisää. Täytyy vetää sitä ennen pari vauhtikestävyyslenkkiäkin ja muuten vähän harjoitella enemmän.

Kannattaisikohan tavoitematkaksi ottaa 2500 vai jopa 2600? Itse melkein kokeilisin jälkimmäistä, mutta käyköhän sitten helposti niin, että tulee lähdettyä aivan liian kovaa.

Miten niin lähdettyä liian kovaa? Tarkoitatko, että tavoitevauhtiakin kovempaa. Otat vaan tarkasti tavoitevauhdin ja lähdet sitä. On fiksua juosta tavoitevauhtia alusta asti. 2600 nyt ainakin. 2500:han on melkein sama tulos kuin aikaisemmin. Mua ainakin harmittaisi juosta samaa matkaa koko ajan.

Tarkoitin sitä, kun neuvoit aiemmin juoksemaan hieman tavoitevauhtia nopeammin. Pelkään, että juoksen alun ihan liian nopeasti ja väsähdän sitten keskivaihella niin, että kierrosajat kasvavat hirveiksi. Tuskin kuitenkaan vielä 2600m vauhdissa tuota pääsee käymään, vaan uskoisin sen matkan jopa taittuvan oikealla tekniikalla.

Kaverin kanssa puhuttiin, että viikon päästä perjantaina voitaisi juosta Cooperia uudelleen. Sillä välin kunto tuskin kauheasti kohenee, mutta se tässä nopeassa uusinnassa onkin tarkoituksena.

Tänään käyn kaupungilla katselemassa juoksutekstiilejä. Juoksupaita ja sukat voisivat ainakin tehdä ihan hyvää, vaikka olen kyllä hyvin pärjännyt ilmankin tähän asti. Hinta on yleensä niin suolainen, että jäävät kauppaan jo ihan sen takia.

Tosta vauhdin jaosta voidaan olla montaa mieltä. Itse uskon vahvasti, että järkevä vauhdin jako cooperin testissä riippuu todella paljon haluttavasta tuloksesta.

Koska toi tavotteesti esim. 2600m vaatii suhteellisen hidasta vauhtia, on mielestäni hyvinkin järkevää lähteä liikkeelle huomattavasti tavoite vauhtia lujempaa. Varsinkin mikäli koet olevasi enemmän nopeita lihas-soluja omaava tyyppi.

Esimerkkinä voisin käyttää itseäni: Itse olen aina ollut suht. huono juoksemaan vähänkään pidempää matkaa. Kun juoksin ensimmäistä cooperiani otin tavoitteeksi 2500 metriä. Tuolloin juoksutaustaa ei ollut juurikaan yhtään ja mitat olivat 173cm/78kg(nykyään 173cm/60kg). Muutaman kerran kävin radalla kokeilemassa kyseistä vauhtia ja jo 900m ylläpito tuntui suht vaikealta. Kuitenkin varsinaisessa koitoksessa ylitin itseni täysin ja ylsin 2760m suoritukseen.

Pitkälti lasken onnistumisen sen ansioksi, että uskalsin alussa lähteä lujaa ja lopussa keskityin vain siihen että en pysähdy tai pistä kävelyksi. Ensimmäinen kierros meni 3200m vauhtia, toinen 3000m vauhtia ja viimeset 2400m vauhtia.

Eli tarkoitan sitä, että vaikka juoksinkin itseni täysin loppuun jo noilla ensimmäisillä kierroksilla, on 2500m-2700m tulokseen vaadittava vauhti niin hidas, että vaikka lihakset olivat täynnä maitohappoa ja teho oli tiputettava noin 80-85% maksimista(tapahtuu itsestään kun on juostu tarpeeksi kauan maksimi sykkeillä) riittivät alun nopeat kierrokset tuomaan huomattavasti paremman tuloksen kuin mitä olisin tasaisella vauhdilla saavuttanut.

Lisäksi Mehustin noista sykkeistä, joilla cooperin juoksit. Tossa on tosiaan pari vaihtoehtoa, joko olet mitannut maksimi sykkeesi ihan liian alhaiseksi tai sitten sinulta puuttuu ratkaisevasti vauhtikestävyyttä ja hapenotto kykyä. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ylikunto, joka saattaa iskeä vain kevyt vauhtista juoksua tahkoamalla, jolloin sykkeen nostaminen on lähes mahdotonta. En kuitenkaan noilla juoksumäärillä oikein usko tähän vaihtoehtoon. Normaali syke jolla cooper tulisi juosta on mielestäni n. 90%maksimista tai enemmän. Pk-lenkkiesi vauhti vaikuttaa varsin hyvältä, itse juoksin koko talven kevyet lenkit suht. samoilla vauhdeilla kuin sinä. Itse siis suosittelen rohkeasti tehojen ottamista mukaan harjoitteluun, ja varsinaisen pk-harjoittelun jättämään hetkeksi taka alalle(verryttelyt, palauttelut, kevyet lenkit välipäivinä).

Cooperia voisit parantaa esim. juoksemalla 8vk jakson tyylillä 1kova/3kevyttä päivää. Kovat treenit kannattaa juosta lähinnä VK:nä ja lisäksi juosta kovia intervalleja haarukoimalla eri vauhteja yli anaerobisen kynnyksen vauhdeilla.

esimerkiksi: 4x1200m/3min 5km vauhti
6x600m/2min 3km vauhti
4x600/5min 1500m vauhti
4-6x300m/5min 800m vauhti

Kun sijoitat nuo harjoitukset esim. 15 päivän sykliin jota seuraa 4-7päivän kevyt jakso luulisi hapenotto kyvyn ja jalkojen kyvyn kestää kovaa vauhtia kehittyvän, myös maitohapon sietokyky kehittyy noilla 800m vauhtisilla vedoilla.

Myöhemmin voit juosta pidempiä vetoja esim. cooperin tavoite vauhdilla. Jos tavoitteesi on esim. 2600m juokse 2x1300m/5-10min ja vedot alle 6min. Pelkällä cooperin tavoite vauhdilla ei mielestäni tehdä kovinkaan hyvää tulosta vaan yli anaerobisen kynnyksen vauhteja voidaan haarukoida 5 eri tehoon. 400m vauhtiset vedot tuskin ovat kuitenkaan ajan kohtaisia joten mielestäni noilla edellä mainitsemillani vauhdeilla tulet saavuttamaan tavoitteesi varsin nopeasti. Muista kuitenkin että anaerobinen harjoittelu syö aerobista pohjaa, joten et voi loputtomasti kehittyä vahvasti anaerobiseen juoksuun keskittyvällä ohjelmalla, myös vahvalla peruskunnolla on suuri merkitys cooperin onnistumiseen

Yksi tekijä mikä monella unohtuu ennen cooperia on kunnollinen alkulämmittely. Monesti olen nähnyt, kun ihmiset hölkkäilevät kerran kentän ympäri (400m) ja sitten lähtevät itse suoritukseen.

Jos on koskaan liikkunut tai omaa edes pienen kunnon, luulen että kaikille on mahdollinen 2600metriä. Itse pidän coopperia henkisen kantin testinä. Pienempä urheilin paljonkin mutta nyt 3v tehnyt mitään paitsi salilla välillä käynyt ja silti meni se 2650m.

Tosta vauhdin jaosta voidaan olla montaa mieltä. Itse uskon vahvasti, että järkevä vauhdin jako cooperin testissä riippuu todella paljon haluttavasta tuloksesta.
Mitä tarkoitat? Mun mielestä tasainen vauhti on kaikissa tapauksissa kaikkein fiksuin ja parhaan ajan itselleen voi saavuttaa vain tasaisella vauhdin jaolla. Ilman tavoitetta on mun mielestä tyhmä edes lähteä juoksemaan cooperia. Cooperinkin voi lisäksi melkein uusia viikoittain, jos joku yritys menee pieleen. Lisäksi esimerkkisi oli.... erikoinen, miksi et muka olisi pystynyt juoksemaan 2760 tulosta tasaisella vauhdilla ja vieläpä helpommin?

Itselläni ei kauheasti kokemusta coopperista ole (kaksi kertaa juossut intissä), mutta jotain tulosta tavoitellessa erittäin hyvä taktiikka on laskea kuinka nopeasti yksi kierros tarvitsee juosta. Sitten vaan lähtee sopivan reipasta vauhtia ja helpompaa on vielä, jos joku kierroksen välein huutelee väliaikoja niin tietää missä mennään. Itse tein viimeksi niin, että ensimmäinen kierros meni about 10 sekuntia tavoitetta nopeammin ja siitä eteenpäin tasasin vauhtini asettamani kierrosajan mukaan.
Itselläni myös oikeanlainen hengitystekniikka on aivan yhtä tärkeä kuin juoksu. Hengityksen tulisi olla tasaista ja rytmikästä juoksuvauhtiin sovittaen, niin että se ei muutu nopeaksi läähätykseksi. Itselläni ainakin meni juoksu heti sekaisin kun hengitysrytmi muuttui nopeaksi.. Eli juoksuaskelten mukaan rytmikäs ja voimakas sisään- ja ulos hengitys.
En siis ole mikään juoksuharrastaja tai edes lenkkeilijä, mutta nämä toimivat minulla ja saavutin siten tavoitteeni 3200m intin coopperissa, jopa parantaen tulostani tavoitteesta.

Mun mielestä tasainen vauhti on kaikissa tapauksissa kaikkein fiksuin ja parhaan ajan itselleen voi saavuttaa vain tasaisella vauhdin jaolla

Itse olen kyllä eri mieltä. Mielestäni varsinkaan kun kunto ei ole kovinkaan hyvällä mallilla, ei tasainen vauhdinjako ole välttämättä paras mahdollinen varsinkaan cooperin testissä. Perustelen tätä lähinnä henkisillä tekijöillä. Oletetaan, että henkilö asettaa itselleen realistisen tavoitteen cooperiin, vaikka jo mainittu 2600m. Jos tavoite on oikein asetettu, on teho juostessa korkea ja paha olo saattaa ilmaantua jo hyvinkin aikaisessa vaiheessa. Kun mietitään tilannetta, että esim. 1300m on juostuna ja oksennus alkaa nousemaan kurkkuun ja juoksija tietää, että hänen on vielä 6 minuuttia pidettävä yllä samaa vauhtia tai tavoite ei onnistu. On varsin todennäköistä, että usko loppuu tuossa vaiheessa. Henkisesti ainakin itselleni olisi helpompaa juosta esim 1500m/6min jonka jälkeen voisin antaa vauhdin hidastua huomattavasti ja keskittyä vain liikkeellä pysymiseen. Tällöin tavoite olisi pidemmän aikaa mahdollinen saavuttaa ja todennäkösesti henkistä ponnistusta löytyisi helpommin viimeiselle 400 metrille kuin viimeiselle 6 minuutille.

Lisäksi fyysiset tekijät vaikuttavat mielestäni myös tietyissä tilanteissa. Jos esimerkiksi juoksijan nopeus ja maitohapon sietokyky ovat kehittyneitä verrattaen maksimikestävyyteen ja vauhtikestävyyteen, voi olla hyvinkin edullista juosta muulla taktiikalla kuin tasaisella vauhdinjaolla. Esimerkiksi jos henkilö juoksisi testissä ensimmäiset 800m 3minuuttiin, olisi hänellä aikaa käyttää seuraavaan 800 metriin 4minuuttia ja tämän jälkeen vielä 5minuuttia viimeiseen 1000 metriin ja tavoite 2600m olisi saavutettu. Käytännössä vauhti laskisi suht. tasaisesti kunnes fysiologisista syistä se tippuisi tiettyyn % maksimista. Tämänkin tapahtuessa ovat 100-200metrin pitusiet spurtit mahdollisia jolloin aikaa saadaan paremmaksi, fyysisen pahan olon kuitenkaan mahdottomia lisääntymättä.

miksi et muka olisi pystynyt juoksemaan 2760 tulosta tasaisella vauhdilla ja vieläpä helpommin?

Koska minulle oli tuolloin varsin hyvin tiedossa, että aerobinen kestävyyteni oli todella huonolla tasolla. Tämän seurauksena myös vauhtikestävyys. Ainoa vahvuuteni löytyi maitohapon sietokyvystä, verraten tulokseni olivat 800metrin matkalla hyvät, sen sijaan jo 1500 metrin tulos oli suhteessa huomattavasti heikompi. Tiesin tuolloin että pystyisin juoksemaan ensimmäiset 800-1000metriä kärkijuoksijoiden vauhtia, jonka jälkeen tapahtuisi totaalinen hyytyminen. Tällä taktiikalla olisin 1000 metrin kohdalla tietyn verran tavoitetta edessä. Testasin vauhtini jota pystyisin täysin uupuneenakin ylläpitämään ja tuolla tavalla laskemalla saadaan tulos jonka juoksin. Lisäksi kuten mainitsin kävin radalla kokeilemassa 2500metrin vauhtia, ja jo 900metrin ylläpito tuntui erittäin vaikealta. Kumpi siis olisi ollut parempi, se että olisin uupunut 1500metrin kohdalla muutama sekuntti 2500metrin tavoitetta edellä vai se että uuvun 1000 metrin kohdalla jopa yli minuutin tavoitetta edellä? Ainakin käytännössä jälkimmäinen.

Mikäli olisin lähtenyt matkaan tasaista vauhtia olisi ensinnäkin henkinen puoli tullut vastaan. Tuolloin oli mielestäni huomattavasti helpompaa pitää yllä vain juoksua etenemismuotona viimeiset 1760metriä kuin katsella kelloa ja yrittää pitää yllä jotain tiettyä vauhtia. Olen lisäksi suhteellisen varma etten tuohon olisi koskaan pystynytkään. Juoksutaustaa ei juurikaan ollut, paitsi muutama 900m tavoitevauhdin tunnustelu yritys. Tästä johtuen en todennäköisesti olisi huonon olon tullessa ymmärtänyt sen jossain vaiheessa tasaantuvan, vaan väsyneenä ajatellut joutuneeni todelliseen helvettiin ja joko hidastanut pelosta vauhtia tai pistänyt jopa kävelyksi.

Tämä on lähinnä oma kokemukseni, jonka tuolloin koin useassa eri testijuoksussa(keskimatkat) toimivaksi. En väitä, että tämä tapa olisi kaikille se toimiva, mutta tasainen vauhdin jako ei ole aina välttämättä se paras ratkaisu heikko kuntoisille. Itsekin saavutan nykyään parhaan tuloksen tasaisella vauhdilla, mutta kuntoni onkin aivan eriluokkaa kuin tuolloin testiä juostessani, harjoittelun myötä myös henkinen puoli on mahdollistanut tasaisesti kasautuvan kivun kestämisen.

Lisäksi fyysiset tekijät vaikuttavat mielestäni myös tietyissä tilanteissa. Jos esimerkiksi juoksijan nopeus ja maitohapon sietokyky ovat kehittyneitä verrattaen maksimikestävyyteen ja vauhtikestävyyteen, voi olla hyvinkin edullista juosta muulla taktiikalla kuin tasaisella vauhdinjaolla.
Siinäpä oli pitkä viesti ja täyttä hölyn pölyä. Kyllä Cooperiin päätee vanha hyvä ohje, että alku täysillä ja loppu niin kovaa kuin jaksaa. Ja jos tällä kaavalla pääsee suhteellisen tasaiseen vauhdin jakoon, lopputuloksena on optimitulos. Jos alun lähtee liian hitaasti, ei menetettyjä sekuntteja saa millään kirittyä takaisin. Jos lähtee liian kovaa, vauhti hyytyy niin paljon, että keskimääräinen vauhti putoaa.

Ja mitä mahdat tuolla yllä olevalla tarkoittaa:
nopeus (hyvä)
maitohapon sietokyky (hyvä)
maksimikestävyys (huono)
vauhtikestävyys (huono)
Minä en saa siitä mitään tolkkua. Ymmärtääkö joku muu?

Siinäpä oli pitkä viesti ja täyttä hölyn pölyä. Kyllä Cooperiin päätee vanha hyvä ohje, että alku täysillä ja loppu niin kovaa kuin jaksaa. Ja jos tällä kaavalla pääsee suhteellisen tasaiseen vauhdin jakoon, lopputuloksena on optimitulos. Jos alun lähtee liian hitaasti, ei menetettyjä sekuntteja saa millään kirittyä takaisin. Jos lähtee liian kovaa, vauhti hyytyy niin paljon, että keskimääräinen vauhti putoaa.

Saattaa olla hölynpölyä, mutta omalla kohdallani tuli itselleni erittäin onnistunut juoksu. Tuosta olen kyllä muuten hyvinkin samaa mieltä, mutta jos tasavauhtisesta puhuttaessa nyt tarkoitetaan 1-2sekunnin tarkkuudella juostuja kierroksia tavoitevauhtia joka on erittäin lähellä omaa vauhtia, ei taktiikka ole mielestäni läheskään aina se järkevin. Tuota nyt lähinnä tässä tarkoitin.

Ja mitä mahdat tuolla yllä olevalla tarkoittaa:
nopeus (hyvä)
maitohapon sietokyky (hyvä)
maksimikestävyys (huono)
vauhtikestävyys (huono)

Nopeus ja maitohapon sietokyky olivat tuolloin itselläni selkeät vahvuudet. Maksimikestävyys, jolla nyt tässä tarkoitin n. Vo2max vauhtia(n. se vauhti jolla cooperin tasaisella vauhdin jaolla olisin juossut) puolestaan ei ollut erityisen hyvä. Sama koski vauhtikestävyyttä, joka nyt ei suoranaisesti cooperiin vaikuttanut, paitsi siten että anaerobinen kynnys oli varmasti suht. alhaisella tasolla. Pointtina tuossa oli se, että tiesin tuolloin, että vaikka juoksisin ensimmäiset 1000m paljon lujempaa kuin vo2max vauhtini, pystyisin ylläpitämään loppuajan tarpeeksi lujaa vauhtia jotta ylittäisin tavoitteeni. Maitohapon sietokyky vaikuttaa tuohon sikäli, että pystyin pitämään lujaa vauhtia yllä tarpeeksi pitkään, jolloin lopun hidas vauhti ei vaikuttanut keskinopeuteen liikaa tärvelläkseen tulosta. Näin myös varmistin sen että sain itsestäni irti 100%.

Ja kuten tuossa jo mainitsin on henkisellä puolellakin todella suuri merkitys cooperissa, ja tiesin, että pystyisin paljon helpommin saavuttamaan tavoitteen tuolla tavalla kuin tasaisella vauhdin jaolla. Henkiset valmiudetkin johtuvat harjottelusta, esim. tv-hyvin kova ja kovat intervallit antavat henkisestikin erilaisen harjoitusvastuksen.

Samoilla linjoilla voitto kodin kanssa. Don johnosonin perustelut ontuu. Henkisillä asioilla perustelu ei päde, koska tasaiseen vauhdin jakoon on parhaat perustelut ja jos nämä tietää on tasainen vauhdin jako helppo perustella itselleen ja uskoa näin parhaiten kykyihinsä silloin. Noh, tiedän, ei henkisyys nyt ihan noin helppoa ole, mutta tasaiseen vauhdin jaon perusteluun kannattaa tavoitella.

Maitohapon sietokyky on terminä ihan paska. Sanotaan se nyt, kun häiritsee. Ei se maitohappo väsytä. Kestävyys niin ettei maitohappoa lähde kertymään elimistöön on parempi, vaikka sekin harhaan johtava.

Ymmärsin siis, että ajattelit kestäväsi todella nopeaa vauhtia vähän aikaa (pari kiekkaa) ja todella hidasta sitten loppumatkan. Sama kysymys yhä: miksi et muka olisi kestänyt noiden puoli välissä (vähän allekin) olevaa vauhtia tasaisesti koko matkan? Siis tällöin matka jonka pystyisit juoksemaan ei kulkisi lineaarisesti nopeuden kanssa, jossa en näe mitään järkeä. Yleensähän matka tippuu nopeammin kuin vauhti. Eli pystyisit juoksemaan suhteessa pidemmän matkan nopeasti ja hitaasti kuin hitaan ja nopean välimaastossa?

Perusteluiksi voi tasavauhtisen nopeuden tavoitteluun sanoa, että niin ne maailmanennätyksetkin juostaan. Lisäksi yleensä kovien aikojen juoksijat suorittaa tasaisemmalla vauhdilla maratonin kuin hitaammat.

Maitohapon sietokyky on terminä ihan paska. Sanotaan se nyt, kun häiritsee. Ei se maitohappo väsytä. Kestävyys niin ettei maitohappoa lähde kertymään elimistöön on parempi, vaikka sekin harhaan johtava.

No en nyt ole itse ihan perillä mitä tuo termi tarkoittaa, mutta olen käsittänyt sen tarkoittavan kykyä ylläpitää kovaa vauhtia, vaikka kehon maitohappo pitoisuus on erittäin korkealla.

miksi et muka olisi kestänyt noiden puoli välissä (vähän allekin) olevaa vauhtia tasaisesti koko matkan? Siis tällöin matka jonka pystyisit juoksemaan ei kulkisi lineaarisesti nopeuden kanssa, jossa en näe mitään järkeä. Yleensähän matka tippuu nopeammin kuin vauhti.

Teoriassa olisi varmasti pitänytkin kestää, käytännössä se oli kuitenkin todella vaikeaa. En tiedä mistä johtuu, ajattelin että eri ominaisuuksilla on vaikutusta siihen mikä tuntuu helpommalta.

Perusteluiksi voi tasavauhtisen nopeuden tavoitteluun sanoa, että niin ne maailmanennätyksetkin juostaan. Lisäksi yleensä kovien aikojen juoksijat suorittaa tasaisemmalla vauhdilla maratonin kuin hitaammat.

Mielestäni korostin jo tarpeeksi sitä, että uskon tuollaisen epätasaisen vauhdin olevan varteenotettava ratkaisu varsinkin huonokuntoisilla, joilla ei ole selkeää kuvaa omasta kunnosta eikä juoksutaustaa. Maailmanennätykset ovat aivan eriasia ja maraton täysin eri leikkiä kuin 12minuutin juoksu rataa ympäri.

Vaikka nyt olen nyttemmiten juossut 3 vuoden ajan, josta lähes 2 vuotta päivittäin, painottaen heikkoja puoliani eli peruskestävyyttä ja vauhtikestävyyttä, en vieläkään koe tasavauhtista juoksua mitenkään ylivoimaiseksi tavaksi juosta esim. testejä. Esimerkiksi 5km matka taittuu huomattavasti helpomman tuntuisesti vauhtileikitellen tyyliin 300-500m hyvin kovaa/100m kevyttä kuin tasaisella hyvin kovalla(alempi kuin VL:n kova osuus) vauhdilla. Mitään hyviä perusteluja mulla ei tuohon ole muuta kuin se, että luulisin tietäväni miten omalla kohdallani on. Lisäksi uskon eri tyyppisten juoksijoiden kyvyllä kestää kasaantuvaa rasitusta tai tuollaista VL:n tapaista rynkytystä vaihtelevan suuresti. Tuon olen huomannut ihan omassa ystäväpiirissäni kun ollaan kisattu.

No en nyt ole itse ihan perillä mitä tuo termi tarkoittaa, mutta olen käsittänyt sen tarkoittavan kykyä ylläpitää kovaa vauhtia, vaikka kehon maitohappo pitoisuus on erittäin korkealla.
Maitohappo ei aiheuta väsymystä vaan poistaa happamuutta lihaksista ja se voidaan käyttää energiaksi muissa lihaksissa.

Mielestäni korostin jo tarpeeksi sitä, että uskon tuollaisen epätasaisen vauhdin olevan varteenotettava ratkaisu varsinkin huonokuntoisilla, joilla ei ole selkeää kuvaa omasta kunnosta eikä juoksutaustaa. Maailmanennätykset ovat aivan eriasia ja maraton täysin eri leikkiä kuin 12minuutin juoksu rataa ympäri.
Miten niin on täysin eri leikkiä?

Mitään hyviä perusteluja mulla ei tuohon ole muuta kuin se, että luulisin tietäväni miten omalla kohdallani on. Lisäksi uskon eri tyyppisten juoksijoiden kyvyllä kestää kasaantuvaa rasitusta tai tuollaista VL:n tapaista rynkytystä vaihtelevan suuresti. Tuon olen huomannut ihan omassa ystäväpiirissäni kun ollaan kisattu.
Mä tipahdin ihan, että miten muiden ihmisten erillaisuus liittyy tähän? Ai että joillakin vauhtikestävyys ei käyttäydy lineaarisesti ja joillakin käyttäytyy? Oletko käynyt kokeilemassa samassa kunnossa molempia tapoja? Jos et ole ja selvää eroa ei ole syntynyt niin eikö mutuilu ole vähän huono pohja lähteä väittämään pidempään ja suositella samaa tapaa muille?

Maitohappo ei aiheuta väsymystä vaan poistaa happamuutta lihaksista ja se voidaan käyttää energiaksi muissa lihaksissa.

Tuo on kyllä tiedossa, mutta ihmettelen miten tuo liittyy suoraan aiheeseen ja matihapon sietokykyyn? Vaikka termi olisikin typerä, käytetään sitten vaikka termiä kyky juosta yli 100% vo2maxista

Miten niin on täysin eri leikkiä?

Maratonin kesto on huomattavasti pidempi ja tehoalue jolla se juostaan aivan eri. Siinä vaikuttavat ratkaisevasti myös energian riittävyys, jota luultavasti tuollainen ei-tasavauhtinen juoksu ei ole parhaita säästämään.
muiden ihmisten erillaisuus liittyy tähän? Ai että joillakin vauhtikestävyys ei käyttäydy lineaarisesti ja joillakin käyttäytyy? Oletko käynyt kokeilemassa samassa kunnossa molempia tapoja? Jos et ole ja selvää eroa ei ole syntynyt niin eikö mutuilu ole vähän huono pohja lähteä väittämään pidempään ja suositella samaa tapaa muille?

Mitä tarkoitat vauhtikestävyyden lineaarisuudella? Erilaisuus liittyy mielestäni tähän paljonkin, sikäli että eri tyyppisille juoksijoille erilainen vauhdin jako voi olla sekä henkisesti että fyysisesti helpompaa, ainakin käytännön tasolta. Ihan sama johtuuko se omista tuntemuksista vai jostain tutkimuksista. Siellä radalla tuskin on muulla väliä kuin onnistumisella.

Sikäli olen testannut samassa kunnossa, kuin mitä kunto nyt noin viikon ajassa ehtii heitellä. Täysin kisavauhtisena en ole tuota 5km testiä esim. juossut vaan suht. lähellä sitä, teholla jota sanoisin hyvin kovaksi. Juoksin molemmilla tavoilla samat ajat. VL:nä tämä onnistui mielestäni huomattavasti helpommin koska jokaisen kova osuuden jälkeen tuli kevyt pätkä. Näin ollen rasitus ei kasaantunut samalla tavalla kuin tasavauhtisena. Rasituksen tasainen kasaantuminen aiheutti ainakin itselläni varsinkin viimeisellä kilometrillä jalkojen lukkoon menemisen.

Ja kyllä mä täällä väittelen vaikka 5 vuotta, enkä siis nyt jos joku on sen käsityksen saanut suosittele tätä muille minään ehdottomana parempana taktiikkana, viittasin lähinnä Mehustimeen, jolla ongelmana näytti olevan se ettei tehoja saada ulos ja tulokset ainakin omasta mielestäni jäivät huonoiksi pitkälti sen takia. Ja kuten mainitsin en itsekään nykyään saavuttaisi parasta tulostani tuolla taktiikalla ja tuskin pääkään enää kestäisi.

Ja tuohon erilaisuuteen vielä sen verran, että mistä syystä lähes jokaisessa juoksukilpailussa löytyy aina muutama juoksija jotka lähtevät rynkyttämään kovaa vauhtileikittelyä ja koettavat ilmeisesti tällä tavalla väsyttää muut? Oletetaan, että juoksija voittaa tällä taktiikalla. Jos erot eivät mitenkään liity tähän, niin eikö hänen sitten pitäisi voittaa helposti myös tasavauhtien kilpailu, miksi siis vaivautua tuohon? (jos nyt jotenkin lineaarisuudella viittasit tähän) Ja miksi juoksijat harjottelisivat rytmin vaihdoksia ja "rynykytystä" jos nekin ominaisuudet riippuisivat suoraan siitä kuinka hyvään tulokseen yltää tasavauhtisella juoksulla?

Mielestäni nuo henkilökohtaiset erot ovat kyllä juoksussa ja kaikessa urheilussa aika merkittävä tekijä. Juurihan täälläkin taisi pyöriä tutkimus(seppänen? vuorimaa?), jossa todettiin että mailerien kannattaa juosta toistojuoksua kun taas esim. maratoonarien tasavauhtista hyvin kovaa jos jalkojen voiman tuottokyvyn halutaan olevan huipussaan harjoituksen jälkeen. Mielestäni esim. tämä voi olla selittävä tekijä miksi minulle on ainakin omien tuntemusten perusteella helpompi juosta VL kuin tv juoksua hyvin kovasta vauhdista puhuttaessa vaikka matka ja siihen käytetty aika olisivat samat.

Maratonin kesto on huomattavasti pidempi ja tehoalue jolla se juostaan aivan eri. Siinä vaikuttavat ratkaisevasti myös energian riittävyys, jota luultavasti tuollainen ei-tasavauhtinen juoksu ei ole parhaita säästämään.
Ei paska esimerkki, mutta miksi ei mekanismit jotka saa hidastumaan lyhyemmillä matkoilla myös kerääntyisi lihaksiin ja verenkiertoon? Entäs miten niin ei kannata juosta niin kuin maailmanennätyksen juoksijat on juosseet?

Mitä tarkoitat vauhtikestävyyden lineaarisuudella?
Mitä nopeampaa juokset sitä vähemmän matkaa jaksat. Lineaarisesti. Ei kuopan kanssa siinä keskellä.

Sikäli olen testannut samassa kunnossa, kuin mitä kunto nyt noin viikon ajassa ehtii heitellä. Juoksin molemmilla tavoilla samat ajat. VL:nä tämä onnistui mielestäni huomattavasti helpommin koska jokaisen kova osuuden jälkeen tuli kevyt pätkä.
Eli samat vauhdit. Suosittelen vieläkin kokeilemaan sitä ennätyksen juoksua tasavauhtisella.

Ja kuten mainitsin en itsekään nykyään saavuttaisi parasta tulostani tuolla taktiikalla ja tuskin pääkään enää kestäisi.
No mitäs sitten nykyään käyttäisit? Minkä takia suosittelisit aloittelijalla sen vaihtoehdoksi, että on aikaisemmin juossut alun hitaasti ja lopun nopeasti niin yhtäkkiä hirveää vauhtia alussa ja suurin osa lopusta hitaasti? Miksi ei kokeilisi tasavauhtisella, johon on mun mielestä paremmat perustelut. Mielellä on iso merkitys urheilussa, mutta fiksu ihminen perustelee itselleen parhaan tavan (ja tällöin saa lisää rohkeutta kun tietää juoksevansa parhaiten) ja loppu on uskosta itseensä kiinni. Eikös? Jos ei saa asiaa itselleen perusteltua ja tuntuu kivenkovaan siltä että alussa on parempi aloittaa nopeammin, niin sitten niin kannatta ehkä tehdä (katso, myönnyin :) ).

Jos erot eivät mitenkään liity tähän, niin eikö hänen sitten pitäisi voittaa helposti myös tasavauhtien kilpailu, miksi siis vaivautua tuohon? (jos nyt jotenkin lineaarisuudella viittasit tähän) Ja miksi juoksijat harjottelisivat rytmin vaihdoksia ja "rynykytystä" jos nekin ominaisuudet riippuisivat suoraan siitä kuinka hyvään tulokseen yltää tasavauhtisella juoksulla?
Nyt muutit ennätysjuoksun kilpailutilanteesta keskusteluun. Lisäksi otit kilpailijat esimerkiksi vaikka aikaisemmin väitit että kilpailijoiden ennätys esimerkkejä ei voida huomioida! Kilpailutilanteen ja ennätystilanteen erillaisuus on erillaisissa henkisissä paineissa. Edessä juokseminen on raskasta, peesaus lepuuttaa henkisiä voimavaroja. Jänikset, any one? Rykäisyssä jääminen toisesta juoksijasta saa helposti uskon itseen loppumaan. jne....

Mielestäni esim. tämä voi olla selittävä tekijä miksi minulle on ainakin omien tuntemusten perusteella helpompi juosta VL kuin tv juoksua hyvin kovasta vauhdista puhuttaessa vaikka matka ja siihen käytetty aika olisivat samat.
Juu, voin hyvin uskoa tuon. Psyykkeeseen voi kuitenkin vaikuttaa ja se on tekijä taustalla jota voi aina kehittää. Eikö siis kannattaisi fysiologian perusteiden pohjalta yrittää itselleen perustella paras tapa juosta ennätyksiä. Tällöin fysiologiset ja psykologiset tekijät kohtaisivat ja voisi parhaiten tavoitella omia rajojaan?

Normi taitaa kyllä olla oikeassa:) Kumman nopeasti kului 5 vuotta, tuntuu kun ei ois päivääkään vanhempi.

Silti pakko vielä sanoa:

No mitäs sitten nykyään käyttäisit? Minkä takia suosittelisit aloittelijalla sen vaihtoehdoksi, että on aikaisemmin juossut alun hitaasti ja lopun nopeasti niin yhtäkkiä hirveää vauhtia alussa ja suurin osa lopusta hitaasti

Cooperissa viimeksi juoksin 2 ensimmäistä kierrosta yli tavoitevauhdin, seuraavat alle ja 2 viimeistä yli. Suht. tasavauhtinen kaiken kaikkiaan. Suosittelin tuota vaihtoehdoksi lähinnä siksi, että aivan aloittelija(ei juoksu taustaa/cooperia) ei tiedä realistista tulostaan ja sen arviointi on vaikeaa, jos siis hyvä tulos alueelta 2500-2700m olisi saavutettava olisi tuo yksi vaihtoehto. Etuna lähinnä että ei tarvii pelätä uupumista kun se tulee jokatapauksessa suht. nopeasti. Naurettavaa ehkä, omalle luonteelleni sopi.

Nyt muutit ennätysjuoksun kilpailutilanteesta keskusteluun.

No toi eksyi jo aiheesta, mutta lähinnä kun noita erojen merkityksiä kyseenalaistit niin päätin antaa esimerkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom