Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Itse haluaisin myös leikkauttaa silmäni, vaikka vielä ei mikään erityisen huono näkö olekaan, kummassakin noin -2,5... Silti välillä ketuttaa kun on kuitenkin pakko olla kokoajan lasit päässä...

Tietääkö kukaan, estääkö esim. kuivasilmäisyys ton leikkauksen? Mä en voi piilareita käyttää ollenkaan kuivien silmien takia, ja siksikin rupeaa jo hetkittäin vituttaan tää lasien kanssa olo.

Ehkä menen leikkaukseen sitten kun opiskeluajat ovat ohi ja tilille tulee (toivottavasti) vähän enemmän joka kuukausi...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
---Tietääkö kukaan, estääkö esim. kuivasilmäisyys ton leikkauksen? Mä en voi piilareita käyttää ollenkaan kuivien silmien takia, ja siksikin rupeaa jo hetkittäin vituttaan tää lasien kanssa olo.---

Muakin kiinnostaa tuo. Itsellä reilu -7 molemmissa silmissä. Piilarit päässä jos on vain paikoillaan, lukee, katsoo telkkaria, tekee jotain toimistohommia, silmät kuivuu jo tunnissa niin että on vaikea pitää auki :( Kauheta kun joutuu joka päivä miettimään jonkun rakkaan kuolemaa ettei piilarit kuivuis päähän kiinni. Ilman piilareitakin on kyllä joskus sikeästi nukutun yön jälkeen silmät niin kuivat ettei voi heti aukaista.

Mä pelkään kipua ja tuollainen silmän sörkkimisen ajatteleminenkin saa jalat veltoksi ja huonon olon aikaan. Jossain oli et noihin leikkauksiin saisi rauhoittavia ottaa? Eniten mua tuossa leikkauksessa pelottaa että alan taas miettimään liikaa ja saan jonkun paniikki- tai yökkäilykohtauksen, en pysty pitämään silmiä paikoillaan ja sitten itse munaan koko leikkauksen.. :D
 
Olen ajatellut kanssa laserleikkausta. Onko kukaan, jolla on pluslinssit leikkauttaneet silmiään? Itselläni on molemmat silmät jotain +3,5 luokkaa ja hajataitteisuuttakin löytyy.

Optikon kanssa juttelin joskus asiasta, se sanoi että +näkövian korjaaminen ei ole ollenkaan samanlainen rutiinijuttu kuin miinuslaseista poispääseminen. Korjausleikkauksia joudutaan kuulemma usein tekemään, eikä näköä saada yhtä todennäköisesti kokonaan kuntoon, vaan saattaa jäädä jonkinlainen tarve vielä laiseille. Vai pitäiskö vaan pysytellä piilareissa

Harvinaistahan tämä on ikäiselläni, mutta minkäs teet...
 
Jossain oli et noihin leikkauksiin saisi rauhoittavia ottaa? Eniten mua tuossa leikkauksessa pelottaa että alan taas miettimään liikaa ja saan jonkun paniikki- tai yökkäilykohtauksen, en pysty pitämään silmiä paikoillaan ja sitten itse munaan koko leikkauksen.. :D

Mä kävin leikkauttamassa silmät kolme viikkoa sitten Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa. Menetelmänä oli LASIK ja leikkaukset kontrolleineen maksoi kokonaisuudessaan noin 2700 €. Tuolla ainakin suositeltiin Diapamia ennen toimenpiteitä. En kyllä jännittänyt oikeastaan muutenkaan, mutta kyllä napeilla tuli mukavan raukea olo.

Joni.K sanoi:
Leikkauksessa hankalinta oli pitää tuo ei-leikattava silmä auki, muuten oli helpohkosti ohi.

Mulla laitettiin toisen silmä päälle lappu eikä oo mitään hajua oliko silmä kiinni vai auki, eikä siitä lääkärikään mitään maininnut.

Bree sanoi:
Tietääkö kukaan, estääkö esim. kuivasilmäisyys ton leikkauksen?

En tiedä estääkö tuo leikkausta, mutta ainakin on normaalia että leikkauksen jälkeen silmät kuivuvat. Aikaisemmin en ollut mitenkään kuivasilmäinen, mutta ensimmäisellä leikkauksen jälkeisellä viikolla päätetyössä sain lisäillä silmätippoja vähintään 15 minuutin välein, että pystyin olemaan. Leikannut lääkäri suositteli kostutustippojen käyttöä kuukauden ajan, vaikka silmät eivät edes tuntuisi kuivilta.
 
1997 tammikuussa kävin keinomykiö leikkauksessa. Tehtiin paikallispuudutuksella ja oli ohi tosi nopeasti. Oli aika villiä "nähdä" itse oma silmän leikkaus. Leikkauksen jälkeen oli vähän hutera olo vartin verran, mutta tunnin päästä jo konkoilin pitkin käytäviä etsien tupakkihuonetta.

Ensimmäiset viikot olivat kyllä aika pirullisia, kun linssin reunasta heijasteli valoa ja välillä näkökenttään ilmestyi sellainen valokaari. Onneksi ei ollut pysyvä juttu, hulluksihan sitä olisi tullut.

Ilmeisesti aika toimiva leikkaus, sääli vaan kun itselle siitä ei ollut mitään hyötyä. Näitä samoja operaatioita taidetaan tehdä aika paljon Suomessa, muistaakseni noin 5000 vuodessa.
 
Multa leikattiin 9.10 molemmat silmät PRK-leikkauksella Tampereella (Medilaser), vasemmassa oli -3.00 ja oikeassa -3.25.
Leikkaus oli siis maanantaina, tunti leikkauksen jälkeen alkoi särky ja silmät vuosivat (keskiviikko oli pahin kun kiputipat loppui), tätä kesti perjantaihin asti, lauantaina silmät olivat ok. Näöntarkkuus vaihteli noin viisi viikkoa aika reilusti, nyt on asettunut paikalleen. Tiistaina olisi kontrolli, silloin saan tietää enemmän.
Joka tapauksessa näöntarkkuus on nyt parempi kuin mitä aiemmin oli laseilla/piilareilla, ja tuntuu, että myös hajataitto (hajataittoa oli joku 0.5 tms)olisi korjaantunut vaikka lääkärin mukaan leikkauksella ei olisi vaikutusta siihen.
Koko lysti kustansi 498e/silmä ja päälle muutama huntti muita maksuja.
 
2003 leikattiin molemmat silmät turussa.Ennen leikkausta näkö oli toisessa miltei -6 ja toisessa -5.
Eka leikkaus ei mennyt ihan niinku piti..Kun tuli kontrollin aika, huomattiin et näkö oli huonontunut 1,25 kummassakin.Joten sitten tehtiin uusinta leikkaus, sen jälkeen näkö on ollut vähän sitä ja tätä.
Välillä näkö on todella sumea ja esimerkiksi prisman ym kauppakeskuksien valot on aivat kamalat!!Kun kulkee keskuksissa tuntuu välillä näön puolesta niinku ois kamalassa kännissä..
Hämärä näkö ei myöskään ole ihan semmonen ku pitäs, mutta sillon kyllä varoteltiin siitä että hämärä näkö saattaa olla leikkauksen jälkeen aika huono.
Suosittelen kyllä leikkausta vaikka itellä ei kauhean hyviä kokemuksia olekaan, tekniikka kehittyy koko ajan ja sitä rataa. On se vaan pirun mukavata kun aamulla avaa silmät ja näkee!!Jos joku epäröi leikkausta, mutta on kyllästynyt joka päivä vekslaamaan piilarien kanssa, suosittelen jatkuvakäyttöisiä piilareita.Yks rillipäivä kuukaudessa, muuten elät niinku ei laseja olis olleskaan. Ennen leikkausta käytin ite niitä parin vuoden ajan ja olin todella tyytyväinen.En edes muistanut että mulla on lasit.
 
Oon itse seurannut kaverin silmäleikkauksia.

Viime talvena leikattiin silmät sillä kalleimmalla menetelmällä (oliskohan Lasik). Vasen silmä jäi alle tavoitteen ja se sai uuden silmäleikkauksen siihen jokunen kuukausi sitten. Kun siihen vasempaan tehtiin kontrollia niin selvisi, että oikea silmä on taantunut eli näkö huonontunut edellisestä kontrollista. Nyt odottelee sitten taas leikkausta oikeaan silmään.

Eli aina ei mene kaikki ihan nappiin.
 
Kohta vuosi siitä kun sain lasit pois ja nyt on jo todella vaikea kuvitella pitävänsä rillejä:) . LASIK oli leikkaus ja Jyväskylässä tehtiin. Pakko sanoa että ikinä en ole perempaan kohteeseen paria tonnia sijoittanut:thumbs: ! Näkö oli lähes normaali jo samana iltana,joten lähdin ryyppäämään:kippis1: ! Itsetunto on noussut leikkauksen myötä, kun ei ole enää "se rillipää" ja monet on sanoneet että oon paljo paremman näkönen ilman silmälaseja. Harrastuksiakin ne haittas jonku verran kun oli aina eessä ja ryyppyreissuilla meni monesti rikki. Pitemmän päälle rahaa säästyy kun silmänsä leikkaa, puhumattakaan elämänlaadun paranemisesta. Vaikka LASIK-leikkaus oli hieman tympeä, niin kyllä mies nyt 15 minuuttia heikkoa oloa kestää:evil: . Kipua ei juuri ollut, vain huono olo tuli kun silmien kanssa pelattiin.
 
Aamulla heräsin niin heti oli hymy korvissa. Hitto, mähän näen. Pysty käymään suihkussakin ilman nuppien tihrustamista ja näin kikkelinki peilin kautta! ;)

Oikeen silmän operaatio oli mun mielestä jotenkin hankalampi ku vasemman. Tuntu inhottavammalle ne paineistukset yms, en tiiä oliko puudutus ihan täysin iskeny vai mikä siinä oli. Sitten sitä laseria tuijotellessa meinas alkaa silmä seilaamaan, kun en saanu pidettyä toista silmää auki ja se vihree valo katos sinne lasereiden keskelle aika hyvin. Nii Wendylle, mullakin siihe toisen silmän päälle laitettii tommone läpinäkyvä suoja ja teipit päälle, mut sit silmää piti pitää koko ajan auki, kait sen takia et saa paremmin kohdistettua katseen.
Tuntu et tää leikkaus meni huonommin, kun joutu siinä kesken kaiken alkaa korjaan vähän asentoa et silmä menee kohilleen taas.

Tää on ny erilainen. Näin tällä heti paremmin ku tolla vasemmalla. Vasen alko toimimaan oikeestaan vasta tänä aamuna 100% ja siinä on näkö vähän plussan puolella. Oikee silmä on jo nyt lähes 100% näkökyvyltään.

Hymyilyttää vähän väliä. Mä nään. Maailma näyttää paremmalta ja tytöt kauniimmalta :)
 
Multa leikattiin 9.10 molemmat silmät PRK-leikkauksella Tampereella (Medilaser), vasemmassa oli -3.00 ja oikeassa -3.25.
Leikkaus oli siis maanantaina, tunti leikkauksen jälkeen alkoi särky ja silmät vuosivat (keskiviikko oli pahin kun kiputipat loppui), tätä kesti perjantaihin asti, lauantaina silmät olivat ok. Näöntarkkuus vaihteli noin viisi viikkoa aika reilusti, nyt on asettunut paikalleen. Tiistaina olisi kontrolli, silloin saan tietää enemmän.
Joka tapauksessa näöntarkkuus on nyt parempi kuin mitä aiemmin oli laseilla/piilareilla, ja tuntuu, että myös hajataitto (hajataittoa oli joku 0.5 tms)olisi korjaantunut vaikka lääkärin mukaan leikkauksella ei olisi vaikutusta siihen.
Koko lysti kustansi 498e/silmä ja päälle muutama huntti muita maksuja.

Dodii, nyt on ensimmäinen kontrolli takana. Näkö on 1.0 molemmissa silmissä eli hyvä.
Silmät oli paremmassa kunnossa kuin yleensä PRK:n jälkeen joten kaikinpuolin hyvää settiä.
Paitsi pulitin 10 minuutin käynnistä 92 euroa. :curs:
 
Eniten mua tuossa leikkauksessa pelottaa että alan taas miettimään liikaa ja saan jonkun paniikki- tai yökkäilykohtauksen, en pysty pitämään silmiä paikoillaan ja sitten itse munaan koko leikkauksen.. :D
Tuon takia ei turhaan kannata pelätä. Laitteet ovat nykyään niin kehittyneitä, että ne osaavat seurata pieniä silmän liikkeitä eli silmän ei tarvitse olla välttämättä täysin paikoillaan. Mikäli silmä jostain syystä liikkuu liikaa, leikkaus keskeytyy kokonaan ja jatkuu taas kun silmä on paikoillaan.
 
Mulla leikattiin molemmat silmät jo 1999. PRK oli tapa.

Näkö on ollut hyvä molemmissa silmissä ja mitään muitakaan ongelmia en ole huomannut näiden 7 vuoden aikana.

Ainoa jännä hetki tuli kun sain sormen silmään pari vuotta sitten matsissa ja silmään tuli joku repeämä, joka jouduttiin polttamaan umpeen laserilla. Mutta tämäkään ei johtunut aiemmasta operaatiosta eikä aiemmalla operaatiolla ollut mitään vaikutusta tähän. Jännitti toki ja kävi mielessä..

Suosittelen.
 
Oon itse seurannut kaverin silmäleikkauksia.

Viime talvena leikattiin silmät sillä kalleimmalla menetelmällä (oliskohan Lasik). Vasen silmä jäi alle tavoitteen ja se sai uuden silmäleikkauksen siihen jokunen kuukausi sitten. Kun siihen vasempaan tehtiin kontrollia niin selvisi, että oikea silmä on taantunut eli näkö huonontunut edellisestä kontrollista. Nyt odottelee sitten taas leikkausta oikeaan silmään.

Eli aina ei mene kaikki ihan nappiin.


Juttelin leikkaavan lääkärin kanssa asiasta ja jonkun tutkimuksen mukaan joillakin ihmisillä näkö vain lähtee heikkenemään jostain tuntemattomasta syystä, vaikka leikkaus olisikin onnistunut. Kyseisessä utkimuksessa oltiin seurattu ihmisten näön kehitystä vuoden jälkeisestä kontrollista aina 12 vuoteen asti.

Itsellä leikattu toinen silmä viime toukokuussa ja toinen elokuussa. Näkö on nyt kummassakin erinomainen (vasen +0.4 ja oikea -0.25).
 
Mun silmät leikattiin lasikilla 05 elokuussa ja näkö oli noin -5/silmä. Noin viikon jälkeen näkö oli tosi tarkka monta kuukautta, näin kaikki maholliset merkit ja kirjaimet. Mutta sitte vähän näkö heikkeni joka hieman vitutti mutta nään vieläkin kyllä hyvin enkä tarvi laseja tai uusintaleikkausta.
Tässä samassa on sitte pysytty tähän asti ja oon kyllä tyytyväinen.
Kesällä yks lekuri sano että hieman oli tullu vasempaan silmään arpikudosta leikkauksesta johtuen ja sitä nyt seurataan parin vuoden välein että lisääntyykö se vai ei... toivottavasti ei.
 
Wendy 22.11.2006 sanoi:
Mä kävin leikkauttamassa silmät kolme viikkoa sitten Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa...

Tänään kävin kontrollissa ja silmät olivat kuulemma kirkkaat ja siistit :) Heti leikkauksen jälkeen ollut plusnäkö oli tasaantunut molemmissa silmissä nollaan. Kostutustippoja lääkäri suositteli käytettäväksi edelleen, mutta se on pientä. Vieläkin tulee välillä hassuja tilanteita kun suihkuun mennessä yrittää ottaa silmälaseja pois tms. On tää vaan niin siistiä!

Osaako joku laseroitu tai muuten asiasta perillä oleva kertoa miten tuon ajokortin kanssa tehdään. Lääkäriltä lähtee suoraan todistus poliisille ja oman paperin kanssa pitäisi mennä käymään asemalla. Tarvitsenko kuvat mukaan eli tehdäänkö mulle kokonaan uusi kortti?
 
Juttelin leikkaavan lääkärin kanssa asiasta ja jonkun tutkimuksen mukaan joillakin ihmisillä näkö vain lähtee heikkenemään jostain tuntemattomasta syystä, vaikka leikkaus olisikin onnistunut. Kyseisessä utkimuksessa oltiin seurattu ihmisten näön kehitystä vuoden jälkeisestä kontrollista aina 12 vuoteen asti.

Itsellä leikattu toinen silmä viime toukokuussa ja toinen elokuussa. Näkö on nyt kummassakin erinomainen (vasen +0.4 ja oikea -0.25).

Kyllä, eihän tuo mahdollisuus ole kuin 5%, mutta kyllä mun mielestä pitää korostaa myös niitä riskejä. Vaikka leikkaus olisikin onnistunut niin on sekin riski, että oma elimistö sotkee näön uudelleen.
 
Oli tuo kontrollikäynti. Ny on jotain puoltoista kuukautta mennyt silmien leikkauksesta ja silmät niin hyvät mitä rahalla saa. Näkö erinomainen ja läppä niin hyvin kiinni ettei tavislekuri sitä erota.
Muistaakseni näkö oli vasen +0.25 ja oikea -0.25. Elikkä plusmiinusnolla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom