Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
kaalis sanoi:
Onko muilla omakohtaisia kokemuksia Zyoptix 100-aaltorintamatekniikkaan perustuvasta menetelmästä? Se vaikuttaisi kehittyneemmältä menetelmältä kuin aiemmat.
Juu, hyvää tässä on kehittyneempi menetelmä silmän asennon tunnistamiseen ja muutenkin mitä nopeammin laserointi on ohi, sitä parempi. Varsinkin LASIKissa, koska läpän kuivuminen voi aiheuttaa ongelmia. Menisin itse tähän.

kaalis sanoi:
Noissa "kauhutarinoita pieleen menneistä operaatioista"-jutuissa vaikutti olevan taustalla se, että on valittu halvin ja nopein epämääräinen tohtori. Kuitenkaan kukaan ei voi vielä sanoa, miten laserleikkaukset kestävät ja mitä seuraamuksia ne aiheuttavat kymmenien vuosien kuluttua.
Kyllä, lääkärin räikeä moka/kokemattomuus on taustalla useimmissa, kuten jutuista voi päätellä. Varsinkin LASIKissa on pessimistisimpien arvioiden mukaan sanottu lääkäriltä ottavan jopa 1000 leikkausta, ennen kuin tämä on oppinut tekniikan kunnolla. Toiset sanovat 250 jne. Hirvittää ajatella, että jokaisella lääkärillä on aina ne ensimmäiset leikkaukset, ja jonkun täytyy olla se ensimmäinen potilas. On sanottu, että kokemattomalla lääkärillä jopa 20% leikatuista saa komplikaatioita.

Mielenkiintoista on, että lähes jokainen komplikaatioita saanut on kuullut, että lääkäri on "alansa huippua" ja "leikannut tuhansia". Kuitenkin pitää muistaa, että lääkäristä riippuen hyvälläkin kirurgilla erittäin vakavien komplikaatioiden tiheys on 0,5-3% (usa eyes -sivujen mukaan).Lääkäri, joka on leikannut vaikka 10 000 potilasta, on väkisinkin pilannut jonkun näön. Muistaakseni usa eyes -sivuilla sanottiin, että jos lääkäri väittää, ettei ole suorittanut yhtäkään pilalle mennyttä leikkausta, pitäisi ottaa jalat alleen. Hyvä lääkäri ei valehtele, vaan myöntää kysyttäessä tehneensä mokia. Lisäksi kaikki komplikaatiot eivät johdu lääkärin mokista, vaan ovat täysin arvaamattomia ja ilmenevät ehkä vasta vuosien päästä leikkauksen jälkeen (esim. ectasia).

Todellakin, kukaan ei tiedä, millaiset ovat leikatut silmä esim 30 vuoden päästä. Esim. RK:sta (radiaalinen keratotomia) on paljastunut ikäviä asioita vuosien saatossa. RK:han oli suosiossa 80-luvulla. Ensimmäiset PRK:t tehtiin 20 vuotta sitten, LASIK muistaakseni 10 vuotta sitten. LASIKin ja ectasian yhteyden takia jotkut lääkärit ovat lopettaneet LASIKin suorittamisen. Vaikka ectasia on hyvin harvinainen. Toistaiseksi laserleikkauksista ei ole paljastunut mitään dramaattisia pitkän ajan kuluessa tulevia komplikaatioita. Lisäksi nämä 10 tai 20 vuotta vanhat leikkaukset on tehty vanhalla tekniikalla, joten ne eivät ole kaikin osin vertailukelpoisia nykyään tehtyjen leikkausten kanssa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin sitä on jo tottunut silmälaseihin ja maailman blurrautumiseen ilman niitä, että laserleikkaus ei päässäni kovinkaan useasti pyöri. Huonompi silmäni on -10, mutta omat erikoishiotut linssini eivät (enää) mitään tiiliskiviä ole.

Ja kyllähän nuo "kauhutarinat" arveluttavat. Leikkaus on aina leikkaus ja siinä on aina riskinsä, olipa ne minimoitu miten hyvin tahansa.
 
Mulla on silmissä aika pahaksi mennyt likinäkö ja hajataitto, jopa silmien valoarkuutta näitten johdosta. Nyt on vajaan vuoden ajan ollut elämäni ensimmäiset silmälasit mutta jotenkin tuntuu etten ole rilli-ihmisiä. Ja piilareita en haluaisi käyttää.

Silmäleikkaukseen meneminen hermostuttaa sen takia että jos huonosti käy niin olen se 0,1% leikatuista joilla tulee jotain ylimääräisiä komplikaatioita operaation jälkeen... :arvi:
 
Leikkausoperaatio käynyt myös mielessä, jahka tarpeeksi tietoa (+rahaa) niin melkeen tulee tuo tarkastusaika varattua.Mites on, koska tehtiin ensimmäinen tämänkaltainen silmäleikkaus? Ainahan sitä kuulee leikkauksiin liittyviä kauhutarinoita ja riskejä. Yksi niistä liittyi ikääntymiseen ja siihen miten operoitu silmä 'toimii' vuosien päästä, ettei vielä olisi tästä tarpeeksi tietoa ??
 
Tommy Gun sanoi:
Onko kenelläkkänn kokemuksia ("tuoreita...") Kuopion suunnalla tehdyistä leikkauksista.

3 viikkoo sitten leikkautin silmät siellä, olikohan medilaser paikkana, leikkaus tapana PRK. Ei mitään ongelmia tai muita, pari päivää leikkauksen jälkeen on silmät valonarat ja hieman "kutisevat", kolmen päivän päästä ihan normaali fiilis, suosittelen. :D
 
Metmil sanoi:
Mites on, koska tehtiin ensimmäinen tämänkaltainen silmäleikkaus?
Minä täällä taas viisastelen...

Tarkoitatko aaltorintamatekniikalla tehtyä leikkausta? Luin, että ensimmäinen wavefront-leikkaus oli 1999, ja FDA:n hyväksynnän tekniikka sai 2002. Mutta tämä "tekniikka" ei sinällänsä tuo uutta itse leikkaukseen, sarveiskalvosta otettu mittaus vain on tarkempi. Tai tuo uutta siinä mielessä, että laserin ominaisuuksia on myös päivitetty. Uusia riskejä ei aaltorintama tuo, vain pienentää vanhoja. Leikkaus sinällänsä pysyy samana.

Oikeasta uudesta tekniikasta voidaan mielestäni puhua uuden läpäntekomekanismin kohdalla. IntraLase on menetelmän nimi (taitaa olla jokin tavaramerkki)ja siinä LASIKin läppä tehdään laserilla, ei mikrokeratomilla (terä). Läppä voidaan näin saada tehtyä varmemmin ja ohuemmaksi suuremmalla tarkkuudella, jolloin säästyy kudosta. Jotkut ovat sitä mieltä, että IntraLase tulee olemaan standardi kaikissa LASIKeissa tulevaisuudessa. Mielipiteitä on tietysti puolesta ja vastaan.
 
Oon nyt päättänyt leikkaukseen mennä Tampereella ja vielä vähän kahden vaiheella menenkö Mehiläiseen vai Medilaserliin. Mehiläisellä on kalliimmat hinnat (1230€) kuin Medilaserilla (998€), mutta ilmeisesti heillä on parempi ja nopeampi laite, joka mahdollistaa mm. hämäränäön pysymisen parempana leikkauksen jälkeen? Menetelmä molemmissa on lasik. Tämä Zyoptix-menetelmä taitaa olla vain rahanhaaskausta -4:n silmät omaavalle?
 
Itse kävin 2001 Tampereella medilaser:ssa lasik-leikkauksessa. Silmät luokkaa -6 ja nyt pärjää ilman laseja todella hyvin. Hämäränäkö hiukan huonontui, mutta tuntuu että olisi palautunut hieman?!?! Itse leikkaus meni hienosti ja vko:n verran leikkauksen jälkeen joutui käyttämään öisin "suojalaseja". Vähän kuin uimalaseja :) Myös silmätippoja ja keinokyyneltä joutuin tiputtelemaan silmään. Oliskohan ollut jotain kk verran. Itse olen ollut todella tyytyväinen leikkaukseen ja voinkin suositella juuri lasik-leikkausta.
 
Aziiz sanoi:

Vuonna 2002 Mehiläisessä JKL:ssä Lasik leikkaus. Näkö oli ennen sitä luokkaa -5 molemmissa silmissä. Nyt näkö muuten ok ja ilman laseja pärjää, mutta hämäränäkö huononpi kuin ennen leikkausta. Suojalasi / silmätippahärdelliä leikkauksen jälkeen muutama viikko, kuten tuossa yllä mainittiinkin.
 
Sanokaas miten huono näkö pitää olla teidän mielestä ennen kuin kannattaa harkita leikkausta? Minulla on molemmissa silmissä -2 eli likinäköä jonkin verran. Jotain 5 vuotta menee kun alkaa myös ns. ikänäkö vaikuttaa eli mahdollisesti pitää hankkia erikseen lukulasit tms.
 
protsku sanoi:
Sanokaas miten huono näkö pitää olla teidän mielestä ennen kuin kannattaa harkita leikkausta? Minulla on molemmissa silmissä -2 eli likinäköä jonkin verran. Jotain 5 vuotta menee kun alkaa myös ns. ikänäkö vaikuttaa eli mahdollisesti pitää hankkia erikseen lukulasit tms.

Jos täytyy käyttää tinakiikareita-->valomiekkaa pupilliin. Varsinkin jos rillit haittaa töissä/harrastuksissa.

Itsellä vasen silmä -6,25 ja oikea +0,25, oikea leikattu -98 ja sillä näkee kärpäsen ihokarvatkin, vasemmassa silmässä silmäsairaus estää leikkauksen joten ei stereonäköä täällä...mutta kuka sitä kaipaa (älkää tulko suojatielle kun mä oon liikenteessä)
 
Mehiläiselle Tampereelle päätin sitten aikani tilata. Vaikka hinta oli kalliimpi kuin Medilaserilla, niin lääkärin (Pietilä) suurempi kokemus ja laitteen suurempi nopeus ratkaisivat asian Mehiläisen eduksi. Ei näissä asioissa mitään riskejä viitsi ottaa.

2650€ tulee maksamaan + jälkitarkastukset
 
Leikkaus on nyt siiten muutama tunti sitten tehty ja hyvin nakyy :thumbs: Vähän on vielä arkuutta silmissä, mutta huomenna pitäisi olla ohi.

Itse leikkaus oli yllättävän kivulias, varsinkin silmien paineistaminen sattui, muttei kipu mitään ylitsepääsemätöntä ollut. Aikaa meni n. 3min. per silmä. Leikkauksen jälkeen kipua oli vielä n. puoli tuntia, mutta nyt tilanne on jo ihan ok. Kannattava sijoitus.
 
Onko kellään kokemuksia Makkaratalon Helsingin yksityisestä silmäsairaalasta? Jotkut mainitsivat aikanaan makkaratalon, mutta onkohan kyse juuri tästä.
 
Kenelläkään kokemusta/tietoa siitä vaikuttaako aiemmin suoritettu karsastusleikkaus jotenkin laserleikkauksen suorittamiseen. Karsastus leikattu onnistuneesti ~10 vuotta sitten ja lasien vahvuudet olleet samat parin vuoden ajan (-5,5 ja -7,25). Karsastusleikkaushan käsittääkseni kohdistuu silmää ohjaileviin lihaksiin, joten en itse ainakaan maallikkona keksi mitään syytä miksi vaikuttaisi, mutta tarkempaa tietoa kaipailisin. Tarkoituksena olisi ensi kesän kesätyörahoista yrittää säästellä tarvittavat rahat laserointiin.
 
Nostellaas taas, kun on talvi ja pimee aika ->hyvä sauma leikkauksille. Onkos uusia kokemuksia tullu tai ongelmia lasik-silmien kanssa. Itsellä varmaa makkaratalo Stadissa odottaa...
 
Tänään leikattu toinen silmä, huomenna toinen. Lähtökohtana -5.0 vasemmassa ja -4.25 oikeassa. Leikkauspaikkana Oulussa Mehiläinen ja menetelmänä LASIK.

Leikkauksessa hankalinta oli pitää tuo ei-leikattava silmä auki, muuten oli helpohkosti ohi. Tällä hetkellä ainoa vaiva on tuo roskantunne silmässä. Valot ei häikäse, eikä silmäkään oo kipee.

Hymyä aiheutti itselle ainakin se, että ilman laseja kaupungilla ollessani näin ohi kävelleen tytön mukavasti keinahtelevan takapuolen :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom