Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Siskoltani laseroitiin silmät reilu kuukausi sitten silmälaserissa zyoptix menetelmällä. Ennen leikkausta oli -8.5 ja -8.25 ja nyt tulee hyvin toimeen ilman laseja (ei vielä mitattu näköä). Hämäränäkö ei kuulemma ole niin hyvä kuin ennen ja valon hajoamisilmiötä on pimeässä, mutta kuitenkin erittäin tyytyväinen on operaatioon ja "lepakon näon" parantumiseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Tietääkö kukaan miten huonoksi voi likinäköisen näkö?

Yli -20 rillejä ainakin taitaa vielä saada.

Tosin kun ottaa huomioon että diopteriasteikko on käsittääkseni logaritminen eli -6 on reippaasti enemmän kuin tuplasti huonompi kuin -3 niin nuo -20 rillit mahtavat olla melkoiset tiiliskivet, vaikka ne värkkäisi millaisesta avaruusajan korkean taitekertoimen pleksistä.
 
Kokemuksia silmän laserleikkauksesta?

Onko kenelläkään palstalaisista kokemusta silmien laserleikkauksesta? Onnistuiko hyvin, millainen leikkaus oli ja oliko jälkiseuraamuksia? Millä tekniikalla silmäsi leikattiin? Hintakin kiinnostaisi, silmäsairaaloiden nettisivuilla kun ei useinkaan hintoja mainita. Ilmeisesti jotakin 2000-3000e välissä kuitenkin, LASIK- tekniikalla leikattuna?

Silmäsairaaloiden nettisivuja lukiessa saa aika turvallisen fiiliksen leikkauksesta, mutta kiinnostaisi silti kuulla ihan käyttäjäkokemuksiakin aiheesta.

Itsellä olisi harkinnassa leikkaukseen meneminen, kunhan rahat saa jostakin riivittyä kokoon.
 
Itelle ei ole tehty, mutta äiti kävi joskus 5v taaksepäin leikkauttamassa silmänsä (todella huono näkö) sillon se makso melkeen 5000€.
Yks korjaus leikkaus on jouduttu tekemään mut muuten kuulma tosihyvin onnistunu eikä näkö oo huonontunu leikkauksen jälkeen.
 
En ole itse vielä uskaltautunut, mutta monet tutuistani ovat käyneet ja kertoneet pelkästää positiviista. Viime viikolla viimeks kävi työkaveri korjauttamassa näköään. Yhden silmän korjauttaminen laserilla oli maksanut 998 e. Leikkaus kesti muutaman minuutin eikä kuulemma tuntunut missään. Hän oli yhden päivän sairauslomalla ja sitten palasi töihin. Näkökyky ei ollut vielä tullut täysin "kirkkaaksi", kun palasi töihin.
 
Minä kävin 2 vuotta sitten Silmälaserissa. Olen erittäin tyytyväinen. Näkö oli ennen -5.25 molemmissa silmissä ja toisessa lisäksi hieman hajataitteisuutta.

Otin Zyoptic-Lasik -leikkauksen, joka oli tuohon aikaan "kallein" ja paras. Ja oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto kun miinusta oli tuo 5.25. Hinta oli muistaakseni siihen aikaan jotain 1500 euroa per silmä eli yhteensä 3000 egeä. Siihen päälle sitten esitutkimus, jälkitarkastus yms. maksut (yhteensä jotain 300-400 egeä).

Nykyisin tämä vastaava leikkaus (LasikPlus-Zyoptix 100 - ehkä hieman kehittyneempi vielä) näyttää maksavan 1190 euroa per silmä. Hinta tullut siis alaspäin.

Silmälaserin hyviä puolia: mahdollisuus 12 kk korottomaan maksuaikaan, leikkaustakuu (ilmainen uusintaleikkaus jos näkö huononee tai tulos ei ole toivottu) ja osaava henkilökunta.
 
Mun silmät leikattiin tuossa reilu kuukausi sitten ja tyytyväisempi en voisi olla!
Miinusta oli molemmissa silmissä siinä kolmen kieppeillä ja jo leikkausta seuraavana päivänä lähellä nollaa. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut, ja näkö on tällä hetkellä loistava. Hinta Turun Silmälaserissa oli 1280€ per silmä + tarkastukset eli kokonaiskulut tulevat sinne noin 2800€. Mutta täytyy myötää, että vaikka hinta on kova tekisin sen samantien uudelleen.

Niin siis oli LASIK-leikkaus
 
Minuakin kiinnostaa kovasti nuo laser-leikkaukset. Onhan ne hintavia edelleen, mutta kyllä ne maksavat itsensä takaisin, koska kertakaikkiaan kun ei selviä tässä maailmassa ilman laseja/piilolinssejä. :D

Olen kovasti surffaillut jo erilaisten silmäklinikoiden sivuilla ja kerännyt kovasti tietoa. Leikkaus tulee varmasti ajankohtaiseksi lähivuosina.

Eräälle tuttavalleni tehtiin leikkaus n. 6 vuotta sitten ja kaikki on mennyt hyvin sen jälkeen. Tosin ilmeisesti tuo tekniikka on siitäkin kovasti kehittynyt, sillä muistan kuinka tuttavani makasi pimeässä huoneessa laput silmillä parisen päivää leikkauksen jälkeen. Ei hän olisi todellakaan voinut mennä seuraavana päivänä töihin.
 
Mulle tehtiin leikkaus 3,5 vuotta sitten. Ilman laseja olin aivan pöllö, miinusta ja hajataittoa oli -8 kieppeillä... Leikkaus onnistui kumpaankin silmään kerralla, hintoja en enää muista, eikähän ne enää samat varmaan olisikaan...

Leikkaus tehtiin Sairaala Laserissa Helsingissä. Leikkaus kesti sen pari minsaa per silmä. Ilta piti olla hämärässä, ja pitää silmiä mielellään kiinni. Seuraavan päivän tarkastuksessa sain jo luvan ajaa autoa, lehden lukeminen onnistui jne. Viikon verran näkö oli vähän sumea, kuin olisi kalvon läpi katsellut, mutta sitten kirkastui. Muutamana päivänä, vielä vuodenkin jälkeen leikkauksesta, näkö saattoi olla hetkellisesti sumeampi, mutta se kuuluu asiaan. Alkuu silmiä myös kuivatti, mutta se hoitui tipoilla.

Suosittelen ehdottomasti!
 
Pitääkös tällaisen leikkauksen jälkeen toimittaa joku lääkärintodistus siitä, että saa ajaa autoa ilman laseja, jos näin hyväksi näkö muuttuuu? Mulla on eriparisilmät, toisessa -0,5 ja toisessa -3,5, joten houkuttaisi kyllä tuo leikkaus kun melkein normaalisti näen toisella silmällä.
 
Sori mimmit että ujutan itseni tälle puolelle, mutta mielestäni tässä threadissa on loistavaa tietoa asiaan liittyen, olkaa hyvät:


Laserleikkaus



:)
 
Tuo linkki taitaa olla VIP puolella kun en sinne pääse?

Minuakin tämä asia kiinnostaa. Nykyisissä laseissa on vahvuutta jotain -5,25/-5,50 luokkaa ja toisessa taisi olla hajataitteisuuttakin. Mutta eikös ole niin että leikkausta ei suositella jos aikoo hankkia vielä lapsia? Tai näin olen lukenut joskus, mitenkähän on asian laita nykyään, olikohan jotain mikä liittyi vanhempiin leikkaustekniikoihin vai miten. Onko teille tullut asia esille? (Tosin sittenhän on periaatteessa turha haaveilla leikkauksesta ennen vaihdevuosia)
Tosiaan kun ei ilman laseja tai piilareita pärjää ja lasit on melkosta kalliita, muistaakseni nykyiset maksoivat jonkun 350e ja silloinkin toinen linssi oli ilmainen, että tyyristä on.

Kertoisitko Ironbut missä sulle tehtiin leikkaus kun on niin samalaiset arvot meillä silmissä? Ja voisiko joku laittaa linkkejä tähän niille lääkäri asemien sivuille (onko luvallista?) tai sitten millä hakusanalla löytyisi Googlesta?
Jostain syystä mies vastustaa tuota leikkausta, liekö että sitten pelkää jos jotain menee pieleen. Mutta loppupeleissä eihän sillä valtaa siihen asiaan ole, mun silmät ja mun rahat. Jos siihen alkaisi sitten säästämään.
 
Onkos kellään tullu mieleen ajatella mitä vaikutuksia sillä leikkauksella voi olla kymmenien vuosien päästä? Ei taida olla kukaan kerenny leikkauksessa käyneistä vielä vanhuusikään, että vois kertoilla sit kokemuksiaan muuttuuko kenties näkö miten paljon vuosikymmenten kuluessa tai jtn... Itse ainakin vielä tyydyn laseihin ja piilareihin. Panostin juuri uusiin laseihinkin (kehyksettömät) ja olen tosi tyytyväinen! Kerrankin voi aamuisin laittaa ihan tyytyväisenä lasit päähänsä, kun yleensä niistä en ole tykännyt.
 
Pieni lisäys tuohon aikaisempaa vastaukseeni. Eli tänään oli ns. kuukausikontrolli, eli tosiaan LASIK-leikkauksesta on mennyt se reilu kk. Vasemmassa silmässä näkökyky on nyt 150% ja oikeassa 120%, eli nyt mulla on oikea haukan katse. On se vaan mielettömän hienoa miten hyvin on näkö korjaantunut.
 
Mulla on leikattu mol. silmät laserilla, miinusta oli molemmissa yli 5. Siitä on jo aikaa n. 9 vuotta. Toinen silmä tehtiin ilman läppää ja toinen läpällä (en muista tekniikoiden nimiä, sorry). Läpällinen leikkaus onnistui paremmin ja toipuminne oli parempaa. Molemmissa on erittäin hyvä näkö, ainoa haitta on toisessa silmässä on pientä heijastumaa esim. hämärässä ja hajataittoa jäi himpun verran. Leikkauksien jälken en ole sen koommin tarvinnut ja tästä olen erittäin tyytyväinen. Josksu ehkä tulen tarvitsemaan lukulasit kun tulee ikänäköä. Riskit on hyvä tiedostaa ja näin jälki viisaana olis ollut ehkä hyvä odottaa n. 5 vuotta ennen leikakusta ja antaa tekniikoiden kehittyä. Silloin maksoin 7500mk per silmä ja tarkastukset päälle..
 
Tervehdys! Taustaseurailija täältä vähän kommentoi:

Silmäni laseroitiin lokakuussa 2000, miinusta oli viitosen verran molemmissa + hajataitto. Leikkaus tehtiin sillä raaputustyylillä eli ei sitä läppää, molempiin silmiin samalla kertaa ja maksoi 13.000 mk. Silmälasit jäi siltä ”istumaannousulta” pois ja näkökyky on ollut erinomainen siitä lähtien.

Ajokortti todellakin täytyi uusia, silmälääkäri teki lausunnon, jonka kanssa sitten marssin poliisilaitokselle.

Jottei kaikki nyt ihan liian hyvältä kuulostaisi, niin noita heijastuksia jäi molempiin silmiin. Niihin tottui, ainoastaan ehkä pimeällä syyssäällä vesisateessa katu-, liikenne- ja autonvalojen loisteessa vähän häiritsee. Lisäksi noin puoli vuotta leikkauksesta kontrollissa silmänpohjantarkastuksessa löytyi verkkokalvosta rappeumakohtia, joita laserhoidettiin. Tämä lääkärin mukaan ei johdu taittovirhelaseroinnista vaan silmän rakenteesta, olisi siis tullut vastaan joka tapauksessa. Tiedä häntä sitten. Tästä rappeumasta johtuen käyn edelleen silmälääkärin kontrolleissa vuosittain.

Lukulasit varmaan tässä vanhetessa joskus saan ja toivon, ettei tuo rappeuma tuosta pahene, mutta muutoin ok eikä kaduta. Ja jos tuota rahaa ajattelee, niin oisin tässä ajassa kuitenkin uusinut parit-kolmet sankalasit + piilolinssejä iso kasa nesteineen.. ;)
 
ma_ria sanoi:
Onkos kellään tullu mieleen ajatella mitä vaikutuksia sillä leikkauksella voi olla kymmenien vuosien päästä? Ei taida olla kukaan kerenny leikkauksessa käyneistä vielä vanhuusikään, että vois kertoilla sit kokemuksiaan muuttuuko kenties näkö miten paljon vuosikymmenten kuluessa tai jtn... Itse ainakin vielä tyydyn laseihin ja piilareihin. Panostin juuri uusiin laseihinkin (kehyksettömät) ja olen tosi tyytyväinen! Kerrankin voi aamuisin laittaa ihan tyytyväisenä lasit päähänsä, kun yleensä niistä en ole tykännyt.

Mulle lekuri sanoi kyllä suoraan, että nyt nuorena tehty laserleikkaus ei auta estämään vanhuusiällä syntyvää "ikänäköä". Tämä sen vuoksi, että kyse on ihan erilaisesta vaivasta. Likinäkö ja huonontunut ikänäkö ovat täysin eri asioita.

Eli nyt selviän ilman laseja kymmeniä vuosia mutta sitten kun silmä rupee ihan vanhuuttaan laiskistumaan ja ikänäkö vaivaamaan niin lukulasit tulevat mukaan kuvioihin. Näin ei tietenkään aina käy - onhan monia vanhempia ihmisiä, joilla ei ole mitään lukuongelmia (tai sitten eivät vain sitä myönnä).

Ikänäön kehittyminen on myös henkilökohtaista - jotkut rupeavat tarvitsemaan lukulaseja neljäkymppisenä ja jotkut vasta eläkeiässä.
 
Sorry että sotkeudun naisten puolelle, mutta voisko tän tredin siirtää tonne yleiselle? Ajattelin juuri avata aiheesta topikin, ja söörtsillä löysin sitten tämän. Ei liene järkeä avata uutta ketjua kun tässä on jo inffoa aiheesta vaikka kuinka.
 
Monesti likinäköisillehän ei tuu lainkaan ikänäköä eli ei vanhempana tuu tarvitsemaan lukulaseja. Joskus oon kuullut, että just ton takia joillekin on leikkauksessa jätetty vähän miinusta toiseen silmään.
Mulla on kanssa eripari silmät. Toisessa on -3 ja toisessa -1. Leikkausta oon miettinyt, mutta tuntuu, että silmien arvot vielä muuttuu. Sillon ei kai leikkaukseen ole vielä valmis? Eikös arvojen pitäis pysyä samoina useamman vuoden?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom