Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
ma_ria sanoi:
Onkos kellään tullu mieleen ajatella mitä vaikutuksia sillä leikkauksella voi olla kymmenien vuosien päästä? Ei taida olla kukaan kerenny leikkauksessa käyneistä vielä vanhuusikään, että vois kertoilla sit kokemuksiaan muuttuuko kenties näkö miten paljon vuosikymmenten kuluessa tai jtn... Itse ainakin vielä tyydyn laseihin ja piilareihin. Panostin juuri uusiin laseihinkin (kehyksettömät) ja olen tosi tyytyväinen! Kerrankin voi aamuisin laittaa ihan tyytyväisenä lasit päähänsä, kun yleensä niistä en ole tykännyt.

Leikkauksessa operoidaan vain sarveiskalvoa. Sarveiskalvot voi vaihtaa jo nykyäänkin, ja silloin kun me olemme vanhoja, ihmisen omia kudoksia pystytään todennäköisesti kasvattamaan koeputkessa. Siis jos ajatellaan sitä äärimmäisen epätodennäköistä tilannetta, että kun silmä on kerran parantunut, siihen tuli jotain uutta vikaa.

näkö tosin saattaa edelleen huonontua, jos siihen on taipumusta. Mutta kumman valitsette mieluummin kertaalleen leikatun silmän ja vaikka -2 lasit vai -10 lasit?

Itselleni tehtiin reilu vuosi sitten Lasik- leikkaus Tampereen Medilaserissa. Näin oivallisesti jo seuraavana aamuna. Toinen silmä on hivenen miinuksella mutta en anna sen häiritä; sen pitäisi ehkäistä mahdollista ikänäköä. Silmäni tuntuvat edelleen kuivemmilta kuin ennen, mutta olen alkanut epäillä, ettei kyse ole leikkauksesta vaan sitä, että aiemmin lasit jossain määrin suojasivat silmää tuulelta ja pölyltä.

Hetkeäkään en ole katunut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ma_ria sanoi:
Onkos kellään tullu mieleen ajatella mitä vaikutuksia sillä leikkauksella voi olla kymmenien vuosien päästä....

Sori, että ängen tänne tytsien puolelle, mutta mulle lääkäri antoi kaksi mahdollisuutta. Eli joko jätetään silmät -1:een (oli -6) tai sitten höylätään nollaan. Jos vedetään nollaan, niin tulen 99% varmuudella tarvitsemaan lukulaseja n.50 vuotiaana bla-bla-bla..

Jos olisi jätetty silmät -1:een, niin en välttämättä olisi tullut tarvitsemaan niitä lukulaseja.
So what?
Eli silmäni leikattiin tuonne nollaan ja näkö on nyt täydellinen. Leikkauksesta siis kolme vuotta, kyseessä oli LASIK-leikkaus ja mestana Helsingin Silmälaser.

Tämän jutun heitti mestan johtava silmälääkäri, joten kyllä kait tolla leikkauksella jotakin vaikutusta on tulevaisuutta ajatellen...?

Päivääkään en ole katunut. :)
 
Itsekin olen useaan otteeseen harkinnut laserleikkausta, mutta toisaalta kuivasilmäisyys vaivaa jonkin verran (ilmastointi töissä).

Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen pääsitte treenaamaan kovaa? Ajattelin, että jos leikkaukseen jossain vaiheessa menee, on jonkinlainen tauko treeneistä varmasti aiheellinen.
 
Itsekkin olen mietiskellyt tota leikkausta armeijan jälkeen (olis kyllä ollu mahtava saada se ennen palvelusta, nyt pitää tyytyä normaaliin jalkaväkeen :( ).

Mites muuten silmien hieromisen kanssa? Jos yöllä vähän hieroo silmiä?

Hävittäjä-lentäjäksi ei pääse leikatulla näöllä, oli kuinka hyvä tahansa. Poliisiksi voi päästä?
 
Jep, poliisiksi voi päästä korjattuna, jos on vähintään vuosi korjauksesta. Ja näkö vähintään 0.2 molemmissa simmuissa.
 
Mulla viimeks näkö -0.75 kummassakin silmässä, mutta veikkaan, että se on laskenut tuosta jonkun verran, kun tuntuu että esim autolla ajaessa ei erota enää niin kaukaa opastetekstejä kuin ennen.

Onko täällä ketään, joka olisi käynyt leikkauttamassa silmät, jotka on tyyliin max -2.0? Eli onko mahdolista edes tehdä korjausleikkauskia, jos ei miinuksia kovin paljoa ole. Veikkaisin, että mulla se menee johonkin -1- -2, kun faijallakin -1.75 on ollut melkeen koko ikänsä (joskus 20 vuotiaana sai lasit)
 
comma sanoi:
Itsekin olen useaan otteeseen harkinnut laserleikkausta, mutta toisaalta kuivasilmäisyys vaivaa jonkin verran (ilmastointi töissä).

Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen pääsitte treenaamaan kovaa? Ajattelin, että jos leikkaukseen jossain vaiheessa menee, on jonkinlainen tauko treeneistä varmasti aiheellinen.

Minulle ainakin sanottiin, kun tuota kysyin, että ensimmäinen viikko kannattaa ottaa varovaisemmin, eikä ainakaan mitään kontaktilajia saa harrastaa. Ensimmäisen viikon olinkin sitten treenaamatta, venyttelin vaan ja ulkoilin -väsyttikin kyllä niin pirusti kun joutui suojalasien kanssa nukkumaan (en juuri nukkunut siis), ettei treenistä olisi mitään tullutkaan.

Suojalaseja piti siis käyttää yöllä, ettei unissaan hiero silmiään.
 
HITB sanoi:
Onko täällä ketään, joka olisi käynyt leikkauttamassa silmät, jotka on tyyliin max -2.0? Eli onko mahdolista edes tehdä korjausleikkauskia, jos ei miinuksia kovin paljoa ole.

Mulla oli "vaan" -2.0 paksut lasit ja kävin Medilaserissa Tampereella viime syksynä operoitavana. Leikkaus tehtiin vanhalla PRK-tyylillä, jossa raaputetaan
silmän pintaa. kustansi 498€/silmä. Viikon sai saikkua, ja muutaman päivän lähinäkö olikin hieman sumee, kauaksi näki heti laseroinnin jälkeen loistavasti.
Nyt näkökyky 1.2 eli hyvä?

Se lääkäri muuten mainitsi, että just pienemmillä miinuksilla (esim -2.0) on varmempaa päästä laseista eroon, kuin isommilla.
 
Nostetaampas vanha keskustelu taas esille.

Olen harkinnut näönkorjaus leikkausta Tampereella Medilaserissa tai Tampereella kirurgipalvelussa. Jos teillä kaiken kokeneilla pakkislaisilla on mielellään melko tuoreita kokemuksia tai muuta tietoa Medilaserista tai kirurgipalvelusta tai näönkorjaus leikkauksesta yleensä niin lukisin mielelläni. Erityisesti kiinnostaa, miten te leikatut näette hämärässä?

Onko joukossamme niin edistyksellistä yksilöä, joka osaisi kertoa, kuinka nopeaa on kehitys näönkorjaus leikkaus laitteistossa ja tekniikassa? Linkki asiaa käsitteleville sivuille (jos sellaista on edes olemassa) olisi todella mieleeni. Kuten jo sanoin, erityisesti hämäränäön 'suttaantuminen' pelottaa :eek:
 
Moi,
Mä kävin Kirurgipalvelussa silmäleikkauksessa '05 vapun aatonaattona. Valitsin kirurgipalvelun koska leikanneella lääkärillä, Juhani Pietilällä on erityisen hyvä maine silmälääketieteen alalla.

Kokemuksia on tuossa edellä jo kerrottukin monenmoisia. Minun huonot kokemukseni rajoittuvat siihen että varsinainen leikkaus sattui kovasti ja ensimmäiset 9pv leikkauksen jälkeen olivat hankalia, koska silmät ärtyivät pienestäkin kuivumisesta kovasti (haitta oli kuitenkin suhteellinen koska olin toimistolla täyden päivän jo töissä leikkausta seuranneena päivänä). Kuivumisesta kuitenkin varoiteltiin etukäteen ja itselläni paraneminen meni täysin niin kuin sen kerrottiin menevän.

Näkö on nyt erinomainen. Näen paremmin kuin aikaisemmin laseilla. Pimeänäkökään ei jostain syystä heikentynyt. Nyt leikkauksesta on siis n. 2kk ja silmät ovat parantuneet täydellisesti.

Leikkaus maksoi n. 1300€/silmä.

Koska aikaisemmin lasit häiritsivät minua yleisesti ja varsinkin harrastuksissa, niin arvotan leikkauksen todella hyväksi sijoitukseksi.
 
Kolmen kaverin kokemuksia Tampereen Medilaserista . Kyseessä oli lasik-operaatio ja hintaa tasan tonni per silmä. Siihen vielä tarkastusmaksuja muutama satanen päälle. Leikkaus oli kaikille menestys eikä laseja enää tarvitse. Itse operaatio oli täysin kivuton ja kesti vain noin 20 minuuttia. Pientä tippakuuria sen jälkeen ja se siinä. Edellytys tuohon (kuten kaikkiin muihinkin silmäleikkauksiin) on se, että näkökyky on pysynyt suhteellisen samana noin vuoden verran.

Operaatiosta muutama sananen. Ensin silmään laitetaan muutamia tippoja puudutusainetta. Tämän jälkeen se paineistetaan (jonka aikana näkökyky on kuulemma aika vinkeä). Sen jälkeen läppä ylös, vähän leikkausta ja läppä alas...ja koko hoito siis alle puolen tunnin. Todennäköisyys sille, että silmä räjähtää tuon paineistuksen aikana on kuulemma aika pieni :D

Itsellä on suunnitelmissa mennä kohtapuoliin samaiseen paikkaan korjauttamaan oma -1.5.
 
Kirjoitin omasta Zyoptix-LASEK -kokemuksestani piilolinssit-ketjuun, sieltä voi katsoa lisää.

Silmäni leikattiin viime vuoden elokuussa (vasen) ja syyskuussa (oikea) Tampereen Medilaserissa. Lääkäri oli Petri Oksman. Arvoni olivat vasemmalla -4 ja -3,5 hajataittoa ja oikealla -5,5 ja -1 hajataittoa. Yhteensä siis pyörittiin noin -7 D luokassa. Mainitsin tämän, ettei kukaan pelkkä -4 ajattelisi olevansa samassa tilanteessa kanssani, kuten joskus on käynyt keskusteluissa. Moni ei tiedä, että hajataiton määrä lasketaan mukaan likinäön määrään, kun mietitään soveltuvuutta laserleikkaukseen. Hajataiton hoitohan vaatii kudoksen poistamista siinä, missä likinäönkin.

Näin suurilla arvoilla lääkäri yleensä ehdottaa leikkausmuodoksi LASIKia, koska arpisamentuman eli hazen riski kasvaa, mitä enemmän kudosta pitää poistaa. LASIK eroaa LASEKista siten, että LASIKissa leikataan mikrokeratomilla arviolta 160 mikrometrin läppä sarveiskalvoon (koko sarveiskalvon paksuus on n. 550 mikrometriä), ja laserointi suoritetaan sarveiskalvon stroomaan, läpän alle. LASEKissa lääkäri pehmentää alkoholiliuoksella silmän epiteelisolukerroksen, joka on sarveiskalvon päällä. Tämän jälkeen epiteelikerros voidaan rullata sivuun, ja lääkäri laseroi sarveiskalvon pintaosan. Lopuksi epiteeli rullataan takaisin paikalleen, ja silmään asetetaan piilolinssi suojaamaan. PRK eroaa LASEKista siten, että epiteeliä ei rullata takaisin. Vallalla oleva käsitys on, että LASEKin ja PRK:n riskit ovat samat, mutta LASEKissa hieman pienemmät. Myös paranemisen on sanottu olevan hieman nopeampaa LASEKissa. Jos LASEKin epiteeliläppää ei onnistuta saamaan ehjänä takaisin, leikkauksesta tulee PRK. LASIK on lähes kivuton, näkö on yleensä hyvä jo seuraavana aamuna. LASEK/PRK ottaa 5-14 päivää, että näkö on ok, ja monet valittavat kipua, valonarkuutta jne leikkauksen jälkeen. Itselläni näkö oli oikein hyvä viikon kuluttua, kipua ei ollut, toisessa silmässä oli vain ikävähköjä kummallisia tuntemuksia ja roskan tunnetta. Komplikaatioistani kerroin piilolinssit-ketjussa.

Valitsin pintalaserin, koska LASIKin läppä aiheuttaa lähes kaikki komplikaatiot, joita leikkauksissa tulee. Läppä voi jäädä vaillinnaiseksi, tulla liian paksuksi, jäädä ohueksi, läppä voi mennä ryppyyn, sen alle voi mennä epäpuhtauksia, se aiheuttaa korkeamman asteen vääristymiä jne jne.

Syynä oli myös se, että halusin ison laserointialueen, koska pieni laserointialue yhdessä suurten pupillien ja ison taittovirheen kanssa on yhteydessä hämäränäköongelmiin. Mitä isompi laserointialue, sitä enemmän kudosta tuhoutuu. Mitä enemmän taittovirhettä, sitä enemmän kudosta poistetaan. LASIKin läppä itsessään leikkaa jo kättelyssä niin paljon kudosta pois, että en olisi saanut välttämättä tarpeeksi isoa laserointialuetta, ainakaan omasta mielestani. Läppähän ei enää leiikausen jälkeen anna entisen veroista biomekaanista kontribuutiota silmälle. Liiallinen kudoksen poisto johtaa vakaviin, mahdollisesti irreversiibeleihin komplikaatioihin.

Lasereiden tekniikasta: nykyään edityneimmät laserit ovat sellaisia, joilla voidaan eliminoida mahdollisimman hyvin hämäränäköongelmia isolla laserointialueella ja muuntoalueella. Laserit tyyliä flying spot enemmin kuin perinteinen broadbeam/sen variaatiot ehkäisevät keskisaarekkeiden muodostumista laseroinnin aikana. Näistä löytyy lisää netistä. Uusimpia tulokkaita ovat aaltorintamaanalyysin tekevät laitteistot. Perinteisesti sarveiskalvon tutkimus on tehty vain topografialla. Aaltorintamakartta kertoo myös ns. korkeamman asteen vääristymistä. Korkeamman asteen vääristymät ovat hyvin pieniä epätasaisuuksia silmän pinnassa. Joskus näillä on merkitystä näön tarkkuuden kannalta. Wavefront-analyysiä hyödyntävät laitteet hoitavat myös nämä kuntoon - tai niiden pitäisi, mutta tämän kanssa on vielä paljon ongelmia. Joka tapauksessa, wavefront hoitaa silmän yksilöllisten arvojen mukaan, tavallinen tekee hoitosuunnitelman keskiarvojen mukaan. Zyoptix on siis Bausch&Lombin tavaramerkki heidän wavefront-laitteistolleen. Myös esim. VISXillä on aaltorintamalaitteisto, muiden ohella. Kannatta katsoa valmistajan sivuilta netistä.

Tiedon hankinta on kaiken A ja O tässä asiassa. Itse käytin todella paljon aikaa tiedon hankintaa ennen leikkaustani. Mielestäni riittävän tietomäärän omaksumiseen menee aikaa pitkään, itselläni noin kuukausi netissä. Lääkäri ei pysty mitenkään kertomaan kaikkea muutaman session aikana, vain perusasiat. Joillekin tämä riittää, minulle ei, koska haluan tietää lyhyesti sanottuna kaiken. Voin antaa muutaman osoitteen, joista pääsee eteenpäin. Luonnolliseti, nämä sivut ovat komplikaatiopainotteisia, sisältäen paljon negatiivisia kokemuksia.
http://www.lasermyeye.org
http://www.surgicaleyes.org
http://www.usaeyes.org
http://www.complicatedeyes.org
http://www.refractivesource.com
http://www.lasikinfocenter.net
http://www.asklasikdocs.com

Sitten muutama horror-saitti:
http://www.lasikdisaster.com
http://www.lasikmemorial.com
Sisältävät tarinoita pieleen menneistä leikkauksista, mutta myös hyödyllisiä linkkejä. Kannattaa tutkia myös FDA:n sivuja.

Anteeksi pitkä teksti, mutta kun on kyseessä lähellä sydäntäni oleva asia :nolo:
 
Unelmana olisi joskus silmät leikauttaa, ja nähdä taas niinkuin muutkin. Kun olen äitiltä perinyt aivan tajuttoman huonon näön. Ja näissäkin vuodessa tapahtuu valtavasti kehitystä, niin sinällään ihan hyväkin että mulla mahdollisuus siihen vasta vuosia myöhemmin.
 
Haaveena armeijan jälkeen käydä leikkauksessa. Vasen -6.5 ja oikea -4.5, eli aika pahasti.

Mikäs juttu tää oikeen on, kun oon huomioinut, että jos perheessä äitillä on huono näkö, mutta isällä ei, nii tosi monesti lapsetkin perii huonon näön. Näin meilläkin. Miksen saanut isän "haukannäköä"?
 
KONE-MASIINA sanoi:
Mikäs juttu tää oikeen on, kun oon huomioinut, että jos perheessä äitillä on huono näkö, mutta isällä ei, nii tosi monesti lapsetkin perii huonon näön. Näin meilläkin. Miksen saanut isän "haukannäköä"?

Omakin äitini on liki- ja hajataitteinen, isäni ei. Perin äidiltäni oman taittovikani, mutta toisaalta siskollani on hyvä näkö.

En tunne likinäön genetiikkaa juurikaan, mutta joidenkin tutkimusten mukaan likinäköön vaikuttavat geenit ovat hajallaan useassa kromosomissa. On useita mekanismeja, jotka voisivat vaikuttaa siihen, että jokin ominaisuus periytyisi äidiltä lapsille, mutta vähemmän isältä lapsille. Tosin tätä skenaariotahan ei mainittu, että likinäköisen isän näkö periytyisi. Tietääkseni likinäkö ei kyllä periydy vain äidin kautta. Likinäön aiheuttavat geenit voivat olla dominoivia, jolloin riittää, että huonon näön geenejä tulee vain toiselta vanhemmalta. Mahdollisesti näillä geeneillä on monimutkaisia yhteisvaikutuksia yms.
 
Munkin silmät leikattiin Tampereen kirurgipalvelussa ensiks keväällä 2004. Leikkaus onnistui hyvin. Ajoin samana iltana autolla.

Vuoden päästä viimeisessä tarkastuksessa näkö oli huonontunut about 0.5 diapteria ja sain uusintaleikkauksen 2005 tammikuulle hintaan 9 euroa (toimistomaksu)

Tällä hetkellä näkö on lähes täydellinen ja uuden laserin ansiosta hämäränäkö on parempi kuin ennen laseilla. Ensimmäinen leikkaus oli henkisesti v-mäinen, mut uusinta oli erittäin helppo ja oon tyytyväinen.

Eli henkilökohtaisesti voin suositella kaikille, jotka haluaa laseista eroon..

niijoo ja menetelmä oli Lasik.
 
Onko muilla omakohtaisia kokemuksia Zyoptix 100-aaltorintamatekniikkaan perustuvasta menetelmästä? Se vaikuttaisi kehittyneemmältä menetelmältä kuin aiemmat.

Noissa "kauhutarinoita pieleen menneistä operaatioista"-jutuissa vaikutti olevan taustalla se, että on valittu halvin ja nopein epämääräinen tohtori. Kuitenkaan kukaan ei voi vielä sanoa, miten laserleikkaukset kestävät ja mitä seuraamuksia ne aiheuttavat kymmenien vuosien kuluttua.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom