Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokemukseni: Omat silmäni leikattiin Femtolasik:lla elokuussa/2008, Tampereella. Taittovirheet olivat -3 ja -2 -luokkaa +hajataittoa. Näön tarkkuus säilynyt leikkauksen jälkeiset vuodet parempana kuin, ennen leikkausta laseilla korjattuna. Ulkoilma-/urheiluihmisenä elämänlaatu koheni leikkauksen myötä niin paljon, että erittäin tyytyväinen olen näin jälkikäteen. Parhaiten käytetty 3500e, for sure. Kostutustippoja tosin käytän säännöllisen epäsäännöllisesti, joka on vain jäänyt tavaksi.
 
Nostetaans.

Pk-seutulaiset, suositelkaas mestoja tälle operaatiolle. Vai onko se yks hailee missä leikkauttaa?
Ite leikkautin molemmat silmät Helsingin Silmäsairaalassa femtolasikilla, 5/5 palvelu & operaatio (syytä saadakin vastinetta sillä summalla prkl).
 
Pk-seutulaiset, suositelkaas mestoja tälle operaatiolle. Vai onko se yks hailee missä leikkauttaa?

Kävin 2 vuotta sitten Silmäsairaalassa leikkauttamassa. Vantaalla oli esitarkastus ja Sellon sairaalassa leikkaus. Leikkaavana lääkärinä Raimo Uusitalo, joka toiminut mm. useemman vuoden HYKSin ylilääkärinä. Todella hyvä lääkäri ja mukava kuin mikä. Suosittelen.
 
Onko kenelläkään kokemuksia että stereonäkö olis muuttunu leikkauksen myötä?
Mulla aktivoitui silmien karsastus femtolasik-leikkauksen jälkeen, mikä häiritsee mun syvyys- ja stereonäköä. Mutta se kuulemma oli jo piilevä ennen leikkausta eikä sitä lääkäri huomannut kun teki mulle esitarkastuksen ennen leikkausta. Nyt käytän sitten vahvuudettomia laseja, joissa karsastusta korjaava linssi.
 
Ennen esitutkimusta/leikkausta pitäisi olla viikko ilman piilareita. Onko tämä niin justiinsa? Kai nyt edes muutana päivänä voi urheilun ajan pitää?
 
Ei oo kokemusta, mutta kyseessä on niin tärkeä leikkaus että itse ottaisin varman päälle. Joko taukoa treeneistä/ lasit mahdollisuuksien mukaan päähän.
 
Onko kenelläkään kokemuksia että stereonäkö olis muuttunu leikkauksen myötä?

Kyllä. Toinen silmä ihan sekaisin vielä 10v leikkauksen jälkeen. En näe lukea toisella, ja toisella en näe kauas. Huonoin 20.000mk sijoitus ikinä. (Tästäkin ketjusta voi etsiä juttua jonka olen kauan sitten kirjoittanut)

Ennen esitutkimusta/leikkausta pitäisi olla viikko ilman piilareita. Onko tämä niin justiinsa? Kai nyt edes muutana päivänä voi urheilun ajan pitää?

On justiinsa. Ei voi pitää.
 
Multa ja perheenjäseneltä leikattiin molemmilta samalla menetelmällä samassa paikkaa.

Tulokset molemmilla enemmän kuin loistavat. Näen paremmin kuin koskaan lasien tai piilarien kanssa :)
Tuo toinen sanoo hämäränäön hiukan ehkä heikentyneen, ensimmäiset puoli vuotta leikkauksesta oli kuulemma selkeästi huonompi. Mulla ei vastaavaa ongelmaa ole ollut.

Koska menetelmä ei ollut lasik, en tiedä noista yllä mainituista suojalaseista tai imusysteemeistä yhtään mitään.
Itse leikkaus kesti noin 10 sekuntia per silmä, en tarvinnut rauhoittavaa ja toimenpide oli lähinnä vain mielenkiintoinen. Toisessa silmässä silmän huuhtelu tuntui hiukan ikävältä, toisessa ei tuntunut käytännössä mitään. Menetelmä oli kosketus- ts. viiltovapaa, eli läppää ei irrotettu.
6 päivää leikkauksen jälkeen oli suojapiilarit yötä päivää silmissä, mukaan sain varalinssit siltä varalta että irtoaisivat. Ne olisi voinut tökätä itse paikoilleen, eikä tottuneena piilarien kanssa pelleilijänä tuollainen olis ollut mikään ongelma.
Edes välittömästi leikkauksen jälkeen silmissä tai niiden lähistöllä :D ei näkynyt jälkeäkään siitä, että mitään olisi ikinä tehty.

Näyttöpäätetyö ei olis onnistunut ekaan viikkoon, muuten ei mitään rajoituksia. Paitsi että ensimmäisten kuuden päivän suojalinssien käytön aikana uiminen ja saunominen olivat kiellettyjä.


Maksoin 2200 euroa, pakettihintaan kuuluivat lääkkeet, esi- ja jälkitarkastukset, mahdollinen korjausleikkaus jos sellaista jostain syystä tarvittaisiin, matkat plus taksi.
Ennakkoluulottomana käytiin tuossa naapurissa, säästöä se on tonnikin. Esi- ja jälkitarkastukset tosin tehtiin/tehdään täällä, joten niitä varten ei tarvinnut matkustella.


Tässä taas yksi tällainen ruusunpunainen hehkutuskertomus, mutta joo, yksi elämäni parhaimpia päätöksiä ja sijoituskohteita.

- - - Updated - - -

Ennen esitutkimusta/leikkausta pitäisi olla viikko ilman piilareita. Onko tämä niin justiinsa? Kai nyt edes muutana päivänä voi urheilun ajan pitää?

En pitänyt, enkä pitäis.
 
Nostetaans.

Pk-seutulaiset, suositelkaas mestoja tälle operaatiolle. Vai onko se yks hailee missä leikkauttaa?

Mä kävin silloin aikoinani (eli 2008?) Eiran sairaalassa Harri Koskelan operoitavana. Kaikki meni niinkuin pitikin enkä laseja ole sen jälkeen tarvinnut, saatika kaivannut!
 
Olen harkinnut jo jonkin aikaa leikkauttavani silmät. Ainut mikä ehkä vähän huolettaa on hämäränäkö, onko lisää kokemuksia sen huonontumisesta leikkauksen jälkeen? Nyt ei varsinkaan hämäränäkö ole todellakaan parhaimmasta päästä ja autolla pitäisi pystyä ajamaan jatkossakin. Lukemani perusteella se voi parantuakki leikkauksen jälkeen. Sitten olisi kysymys suojapiilolinssistä joka kuulemma laitetaan leikkauksen jälkeen useaksi päiväksi? Miten sen uskaltaa itse ottaa silmästä, jos pelkää et läppä irtoaa. :D Kaippa aerobista liikuntaa voi ees harrastaa pian leikkauksen jälkeen jos puntille ei vielä uskaltaudu rasittavuuden vuoksi mennä?
 
Ei ainakaan mulla ole vaikuttanut hämärä näköön niin että huomaisin. Silmien valoarkuus on kyllä ainakin mulle tosi asia. Eli aina aurinkoisena päivänä pidän aurinkolaseja, mutta niinpä kyllä pitää monet muutkin. Mutta ei sekään mitään erityisen poikkeavaa ole, voi ilman aurinkolaseja olla auringossa mutta mieluummin lasien kanssa.
 
Leikkautin Smile-tekniikalla viime jouluna ja en ole huomannut heikentymistä hämäränäössä ja ne "halotkin" katosi hämärällä kohti tulevien autojen valokeiloista ensimmäisten päivien aikana. Kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen, näkö on hieman parempi kuin lasejen kanssa.

Smilen kanssa ei tarvinnut mitään suojapiilolinssejä. Ainoastaan pitää suoja-aurinkolaseja ensimmäisen yön yli ja sen jälkeen vain antibiootti ja kosteuttavia silmätippoja. Hikoilua suositeltiin vältettävän ensimmäisen viikon aikana eli ihan normi punttia pysty tekemään jo seuraavana päivänä. Käytin tosin hikipantaa ettei vahingossakaan mene hiki silmiin.
 
Joo, samaa sanoisin kuin edellisetkin. Ei kai nykytekniikoissa tarvitse mitään suojalinssejä erikseen, ainakaan itse en tarvinnut vaikka leikautin silmät jo n. 8 vuotta sitten. Mä en ole myöskään huomannut mitään vaikutusta hämäränäköön, autolla tulee ajeltua pimeässä ihan samaan tahtiin kuin ennenkin.
 
n5v lasikista.
+ näkö edelleen loistava
+ei tarvii lasien kanssa pelailla.

-Silmien valoarkuus, pakko olla aurinkolasit jatkuvasti päällä jos on kirkasta, tälläistä ongelmaa ei ollut ennen leikkausta.
-Silmien kuivuminen, Tämäkin ongelma tuli leikkauksen jälkeen tosin tähän on heppo hoito ->kosteutustipat.
-Roskan tunne, aika usein on kaihertava fiilis silmässä.. Ei sinänsä aiheuta mitään.
 
Ennakkoarvioinnissa ja eilen esitutkimuksessa käyty. :) Aika hämyt ne muistuaisia laajentavat tipat, ku tuntui, että ois ikänäkö jo tullu ku ei nähny lähelle ollenkaan. :D Leikkausaika femtolasik-menetelmällä reilun kuukauden päästä sitten.
 
Kai sää, Dansku, vedät smilellä?
 
En. Femtolasikilla. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom