Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Ok! Oliko siellä odotellessa jälkitarkastusta muuta tekemistä kuin suklaansyönti? Niinkun musiikkia tai telkkaria tms, ettei aika käy tosi pitkäksi. Oon Mehiläiseen menossa tuohon ympyrätalolle.

En osaa varmaks sanoo onko kaikkialla, mutta jossain Espoossa oli tuttu käynyt leikkauksessa ja operaation jälkeen suklaalevyn kanssa melko pimeään huoneeseen tunniksi, siis ilman mitään kirkkaita valoja kun se ilmeisesti rasittaa kovasti silmiä. Ja suositeltiin hänelle että nukkuisi eikä turhaan pidä silmiä auki eikä siristele niitä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin femtolasik-leikkauksessa Eiran sairaalassa viime vuonna. Ei siinä leikkauksen jälkeen tosiaan paljon telkkaria halunnut katsella, melko pian leikkauksen jälkeen alkoi tuntua kuin olisi ollut hiekkaa silmissä ja silmät valuivat vettä koko ajan. Helpointa on vain pitää silmät kiinni ja kuunnella musiikkia. Olo kyllä alkaa sitten helpottaa 5-6 tuntia leikkauksen jälkeen, illalla voi jo hyvin katsella telkkariakin.

edit: tulee vähän myöhässä tämä vastaus.
 
V*ksi meni oma kuukauden takainen Lasik-leikkaus. Lähtö oli molemmissa -5 ja taitot päälle. Nyt toinen -0,7 ja toinen ok, mutta taitot jäi.

Leikataan uudelleen parin kuukauden päästä (samaan hintaan toki), mutta harmittaahan taas se viikon hikoilukielto, tipparuljanssi alusta (mulla tosi kuivat silmät leikkauksen jälkeen - edelleen vähintään kerran tunnissa kosteutustippaa) jne jne.

Silti, suosittelen ja en kadu :)
 
Mä kirjoittelin muualle kokemuksen femtolasik silmäleikkauksesta, tehtiin eilen. Laitetaan myös tänne:

Päätin tuossa leikkauttaa silmät, miinusta molemmissa -1,25/-1,50 riippuen ihan keltä kysyy :D Ennen leikkausta etsin netistä kokemuksia, mutta kun näitä leikkauksia on tehty nyt parikymmentä vuotta ja teknologia on ottanut huikeita harppauksia eteenpäin, olen lukenut paljon silkkaa paikkansapitämättömyyksiä. Joten tässä kokemus tuoreesta muistista femtolasikista, huhtikuu 2012! Toteutuspaikkana Helsingin ympyrätalon Mehiläinen.

Ensin tehtiin samat alkutestit kun mitä tehtiin jo ensikäynnillä jolloin katsottiin sovellunko leikkaukseen. Syy miksi optikot onkin arponeet tuon -1.25 ja -1.50 välillä on se, että optikoilla on käytössään vaan asteikko joka etenee 0.25 välein. Selvisi että mun näkö on oikeastaan -1.35 pintaan, jonka takia näen aivan yhtä tarkasti mikäli mulla on -1.25 tai -1.50 vahvuudet käytössä! Se selittääkin. Joten leikkaus oli senkin takia kiva juttu, ei tarvitse enää arpoa :)

Näköä tsekattaessa mulle tarjottiin nestemäistä Diapamia, se olisi kuulemma ollut sen verran nopeasti imeytyvää rauhottavaa että sitä olisi voinut kulauttaa vaikka vasta leikkaussalissa ja se olisi vaikuttanut. En kuitenkaan ottanut, mutta optio jätettiin auki jos muutan mieleni.

Tarkastusten jälkeen sitten vaan leikkaushuoneeseen! Vastassa oli aivan ensiksi mukava hoitaja joka kertoi ohjeita mitä ennen leikkausta ja mitä jälkeen. Sitten se laittoi silmiin kaikenmaailman tippoja. Kun oli puuduttavien tippojen aika hän sanoi että voi vähän kirvellä – tästä olinkin etukäteen lukenut että ihmiset ovat sanoneet että se kirvelee. No ei mulla kyllä kirvellyt ollenkaan! Tippoja laitettiin kahteen otteeseen, puudutuksen vaikutusta ei itse mitenkään huomaa kuten esim suuta puuduttaessa, ainoastaan silmämuna puuduttuu eikä luomet tms joten se oli ihan kuin mitä tahansa silmätippoja olisi laittanut.

Sitten tuli lääkäri ja laittoi silmään luomia aukipitävät mitkälie levittimet. En tiedä oliko se erityisen hellävarainen koska olin pari päivää aiemmin söhlinyt niin että oikea silmäni oli musta ja turvonnut :D Mutta ne levittimet ei tuntuneet pahalta tai mitään. Huoneessa oli paikalla se hoitaja (joka koko ajan piti kädestä kiinni tai hieroi, se oli tosi kiva), sekä käsittääkseni insinööri taustalla joka oli syöttänyt laitteeseen oikeat asetukset ja aina laski että kauanko mitäkin toimenpidettä on vielä jäljellä. Noin 5 sekunnin välein se sanoi esim “10 sekuntia” ja lääkäri aina siihen perään sanoi “hyvin menee”. Sekin oli oikein kiva juttu!

Kun silmä oli auki, lääkäri ruiskutti siihen reilusti nestettä ja ilmeisesti yritin räpytellä sun muuta kun lekuri sanoi että nyt pitää vaan tottua siihen että silmää käsitellään. Ihan totta, mutta ei kai siihen koskaan voi tottua. Parhaani mukaan ajattelin että normaalia toimintaa tämä vaan on :D

Ja sitten itse asiaan! Piti tuijottaa valopistettä edessäpäin, tuijotin parhaani mukaan vain yhteen pisteeseen mutta en tiedä onnistuinko täysin. Lopputulos oli kuitenkin hyvä että kai jotenkin onnistuin! Laite iskettiin silmämunaan kiinni, en tiedä lukitsiko se esim sen silmän katsovan pyörylän (iiris? hyvin osaan silmän anatomian…) paikoilleen ettei lähde vaeltelemaan. Kai se tuntui vähän epämukavalta mutta ei siinä! Sitten alkoi laskeminen 25 sekunnista alaspäin, kuulemma tänä aikana laite teki silmääni läpän.

25 sekunnin jälkeen taisi tulla se hauska vaihe jolloin saattoi haistaa oman silmänsä, sellainen palaneen käry. Silmästi ilmeisesti laseroitiin tässä vaiheessa jotain ja sen haistoi. Jos jossain vaiheessa, ajattelin että se olisi nyt, niin saattaisi hätääntyä. Mutta kun ei se tuntunut miltään niin ei ollut mitään hätää.

Viimeiseksi tuli se paras juttu, mä olin jotenkin fiiliksissä siitä – hirveästi valoja, punaista ja vihreää, räiskyivät kuin mitkäkin ilotulitteet näkökentässä. Se oli varsin hauskaa! Jossain vaiheessa taisi myös kadota näkökentästä kaikki valot, sain ohjeen tuijottaa vihreää valoa ja se olikin varmaan ainoa asia jonka sanoin koko operaation aikana; “nyt mä en kyllä näe vihreää valoa”. Sain ohjeeksi katsoa sinne missä vihreä valo oli ollut. Se oli haastavaa, en nähnyt mitään, silkkaa mustaa, eli en tiennyt yhtään mihin suuntaan katsoin :D Saatoin katsoa vasemmalle ja yritin keskittyä että suoraan eteenpäin nyt katso. Valojen räiskyessä lääkäri sanoi “Tuijota! Tuijota! Tuijota!”, ja se oli helppo tehdä, musta ne värit oli kauniita 8)

Ja sitten laite pois naamasta, lisää silmätippoja, ja lääkäri asetti silmälle piilarin. Kai suojaksi tms. Ja sama tehtiin toiselle silmälle.

Operaation jälkeen tuoli nostettiin pystymmäs ja hoitaja antoi lasillisen tuoremehua. Sitten hoitaja vei mut huoneeseen jonka ovessa luki “heräämö” (ihan hyvin muuten näin jo, vähän sumeasti mutta hyvin!), ja kun astuin sisälle siellä oli muitakin makoilemassa! Ne varmaan oli ärtyneitä jos halusivat lepäillä kun minä huudahtin että hei kivaa täällä on seuraa! Mut istutettiin tuolille, sain peiton päälle ja vieressä oli hirmumäärä fazerin eri suklaita. Kysyttiin maistuuko kahvi/tee/kaakao, ja siihen sitten jäin istuskelemaan.

Kysyin hoitajalta kauanko mä täällä sitten olen. Hoitaja sanoi että ainakin tunnin. Yksi oli ollut huoneessa jo päälle puolitoista tuntia, oli käynyt näyttäytymässä lääkärillä mutta hänelle sanottiin että vielä takaisin heräämöön odottelemaan. Muut sanoivat että heitä kirvelee silmissä, mulla ei. Mulla tuntui vaan se piilari että se uiskentelee ihan missä sattuu, mutta hoitaja oli sanonut onneksi että siltä saattaakin tuntua joten ei mitään hämminkiä.

Olin ollut viimeinen leikattava sillä päivällä, joten ihmettelin kun lääkäri tuli huoneeseen ja sanoi että voin tulla tarkastettavaksi. Menin sitten ennen muita. Lääkäri poisti piilolinssin silmästä ja sanoi että hyvä on, se meni hyvin ja sain lähteä. Ehkä mun leikkaus oli sitten helpommasta päästä, kenties kun mulla oli kuulemma paksu joku kalvo ja miinustakin oli melko vähän.

Lähdin ulos sporapysäkille, tuuli sen verran että kuljin silmät jonkin verran kiinni kun tuntui kuivattavan silmiä. Sporaan päästyäni riisuin aurinkolasit ja ajattelin laittaa kosteuttavat silmätipat, jolloin joku ohikulkenut nainen katsoi mun mustaa silmää ja silmätippaoperaatiota ja sanoi että “kauheeta”. No haista paska. :D

Kotiin pääsin ja aloitin silmätipparumban mutta kaikki on mennyt oikein hyvin ja näen nyt todella hyvin ja kauas ja kirkkaasti! Sanottiin että seuraavana aamuna katse on sumein, mutta ei mulla vaan. Aamulenkit ja kaikki hoidettu, tässä istun koneella, kaikki oikein hyvin! Oisin varmaan voinut töihinkin mennä mutta olin pyytänyt lomaksi tämän päivän joten katsellaan sitten vaikkapa leffoja ja siivotaan.
 
Hei vaan taas! Tosiaan maanantaina leikkautin silmät, liikunta nyt on kiellettyä viikon. No täältä voi varmaan udella että mikä se perimmäinen syy liikunnan kieltämiseen on? Ymmärrän seuraavat syyt: ei saa hikoilla (koska silmiä ei saa kuivata hiestä tai niihin ei saa mennä hikeä), ei saa saada osumia esim. kamppailulajeissa, ja vielä että kovat puntinnostot saa naaman aina kivasti ruttuun eikä niinkään saisi tehdä :D

No menin kuitenkin eilen salille, järkeilin että jos en mene salille menen koiran kanssa ulos remuamaan ja se on miljoona kertaa vaarallisempaa silmien kannalta. Olin treenannut isot lihasryhmät juuri ennen leikkausta, joten senkun punppailin käsiä niin ettei naama mennyt ollenkaan ruttuun eikä tullut hiki. Perjantaina menen salille jokatapauksessa ja voisin treenailla. Mietin vaan että mitä pitää eniten välttää, mikä on se päällimmäinen syy ettei saisi esim salille mennä?
 
Hei vaan taas! Tosiaan maanantaina leikkautin silmät, liikunta nyt on kiellettyä viikon. No täältä voi varmaan udella että mikä se perimmäinen syy liikunnan kieltämiseen on? Ymmärrän seuraavat syyt: ei saa hikoilla (koska silmiä ei saa kuivata hiestä tai niihin ei saa mennä hikeä), ei saa saada osumia esim. kamppailulajeissa, ja vielä että kovat puntinnostot saa naaman aina kivasti ruttuun eikä niinkään saisi tehdä :D

No menin kuitenkin eilen salille, järkeilin että jos en mene salille menen koiran kanssa ulos remuamaan ja se on miljoona kertaa vaarallisempaa silmien kannalta. Olin treenannut isot lihasryhmät juuri ennen leikkausta, joten senkun punppailin käsiä niin ettei naama mennyt ollenkaan ruttuun eikä tullut hiki. Perjantaina menen salille jokatapauksessa ja voisin treenailla. Mietin vaan että mitä pitää eniten välttää, mikä on se päällimmäinen syy ettei saisi esim salille mennä?

Kai tuo on jonkinlainen varotoimenpide. Äkkiseltään tulis myös mieleen, että kovat pinnistykset tuntuu itsellä joskus ihan silmissä asti.

En tiedä syytä ja et näköjään sinäkään tiedä, joten kannattaa painaa vaan menemään:jahas:.

Itsekin käyn salilla säännöllisesti ja otan treenit tosissani, mutta silti mä ihmettelen ihmisiä, jotka eivät muka pysty olemaan salilta pois muutamaa päivää. Tuo on jotain paskan tärkeilyä/todistamista. Se ei vaikuta mitään mihinkään jos pari päivää pitää lepoa.
 
Huom. jos en olisi mennyt salille, olisi ollut jälleen mun vuoro viedä koira, ja se on miljoona kertaa vaarallisempaa silmien terveyden kannalta. Silmään lentää milloin mitäkin ja niin edespäin. Kevyt pumppailu taas ei todellakaan tee mitään painetta silmiin. Lopuksi menin venyttelemään. Hurjaa. Teen saman huomenna.

En suosittele silmäleikkausta niille joilla on pieniä lapsia tai iso koira - niiden lähellä on sitten helvetin hankala pitää silmiä suojassa iskuilta kun ei voi koskaan tietää mihin se kuono/käsi/jalka/päälaki seuraavaksi osuu.
 
Huom. jos en olisi mennyt salille, olisi ollut jälleen mun vuoro viedä koira, ja se on miljoona kertaa vaarallisempaa silmien terveyden kannalta. Silmään lentää milloin mitäkin ja niin edespäin. Kevyt pumppailu taas ei todellakaan tee mitään painetta silmiin. Lopuksi menin venyttelemään. Hurjaa. Teen saman huomenna.
Tuskin sä vastauksia edes kysyt, kun et niitä hyväksy kuitenkaan. Jos koiranulkoiluttamisesta ei voi laserleikkauksen takia edes sopia, niin ehkä on parempi mennä salille...

Joka tapauksessa uskon, että syy tuohon liikuntakieltoon on se, että ensinnäkin hiki ja sen hierominen ei varmasti tee hyvää silmille. Toisaalta etenkin salilla raskaat ponnistukset nostavat hetkellisesti melko paljon verenpainetta ja voisi maallikkona arvella, että jonkinlainen riski voi olla leikkausarven repeämiselle, jos kovasti ponnistelee. Kuitenkin riski on varmasti minimaalinen, mutta koska seuraus olisi fataali, niin sitäkin kannattaa varoa. Jos mun silmiä leikeltäis, niin kerkiäisin kyllä pitämään viikon taukoa treenistä.
 
No menin kuitenkin eilen salille, järkeilin että jos en mene salille menen koiran kanssa ulos remuamaan ja se on miljoona kertaa vaarallisempaa silmien kannalta. Olin treenannut isot lihasryhmät juuri ennen leikkausta, joten senkun punppailin käsiä niin ettei naama mennyt ollenkaan ruttuun eikä tullut hiki. Perjantaina menen salille jokatapauksessa ja voisin treenailla. Mietin vaan että mitä pitää eniten välttää, mikä on se päällimmäinen syy ettei saisi esim salille mennä?
En tiedä miksei Mehiläisessä kerrottu, mutta toinen syy liikuntakieltoon iskujen lisäksi on hiki ja muu paska mikä voi päästä silmiin. Kuitenkin läppä sen verta tuore, että jos en alle pääsee pöpöjä vaikka juuri hien mukana niin voi voi... Viikon liikuntakiellon lisäksi itselläni oli myös viikon saunakielto, juurikin tuon hien takia. Toivottavasti mainitsivat silmien hieromisesta, yölläkin tulisi pitää suojalaseja ettei vahingossa tule hierottua esim. tyynyyn naamaa.

edit: Höh hidas
 
Missä hinnoissa noi laserleikkaukset nykyään pyörii? Jos siis lasketaan kaikki tarkastukset, silmätipat sun muut mukaan? Oon jo pitkän aikaa harkinnu laseria, kun noi piilolinssit alkaa ärsyttämään pikkuhiljaa.
 
Juu pointtikin oli juuri se, että salille ilman suurempia ponnisteluja (ei painetta päähän, silmien rutistelua tms), eikä hikeä. Joidenkin mielestä siis turhaa reeniä mutta mulle ihana henkireikä päivään, ja verrattuna kaikkeen muuhun mitä voisi salin sijaan tehdä on salilla käyminen rennoissa merkeissä turvallisinta mitä keksin. Silmien hierominen on ihan nounou, sitä en ole harrastanut. Tai muutenkaan ole koskenut silmiin. Mutta onhan se joskus elämä sellaista ettei kaikkia iskuja pysty ennakoimaan (menin leikkaukseen silmä turvonneena ja mustana, sitä se on edelleen, ei ollut haittana tai esteenä itse leikkaukselle).

Toipuminen on ollut mulla käsittämättömän helppoa, näin melkein heti täydellisesti ja nyt pistän muistutuksia että laitan tipat koska muuten unohtuisivat. Tukka piti eilen pestä ja se kuivatti selkeästi vähän silmiä mutta tunnollisesti kosteuttelin ja kosteuttelen! Joka hetki kun pysähtyy katselemaan maailmaa tajuaa miten hemmetin hienoa, nämä on mun omat silmät jotka tässä katselee! Saunaan en tosiaan mene vielä aikoihin ja pyrin väistämään kun pesukonetta tai uunia aukaistaessa tulee höyryryöppy. Lekuri tiesi myös että olen menossa viikon kylpylälomalle tasan kuukausi leikkauksen jälkeen eikä sanonut vastaan. Hoitaja sanoi että älä lillu ilman laseja ainakaan kauhean kauaa. En meinannutkaan.

Mehiläisessä oltiin muutenkin tosi rennoin ottein, ohjeissa lukee että suojaavia laseja ei tarvitse, ei edes yöksi. Nukun mahalteni, jos nukahdan muuhun asentoon herään kuitenkin mahalteni. Siihen ei mitkään rillit nyt auttaisikaan. Tosin suojalasit olisin mielelläni ottanut, välillä on vähän vauhdikasta. Kovasti kyselin leikkaushoitajalta tätä saliasiaa että JOS EI HIKOILE tai pinnistele kovasti saako mennä salille, että mikä siinä on päällimmäinen syy. Hoitaja ei kieltänyt. Musta tuli väliaikaisesti sellainen joka lukee kuntopyörällä naistenlehtiä :D

Jali hinnat löytyy täältä:http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-hinta-vertailu.php

E: ohjeissa muuten lukee että 3 päivää leikkauksen jälkeen voisi muun muassa taas meikata. En kyllä meikkaa, en uskalla. Ois kiva peittää tämä musta silmä mutta ollaan nyt vähän rujoja. Meikkaan sitten kun oon käynyt vaikka ekan tarkastuksen. Tai jos senkään jälkeen ei ole varma olo niin olkoot meikit rauhassa vielä tovi. Niiden poishinkkaaminen ei ole kevyttä puuhaa kuitenkaan.
 
Silmät leikattiin 12 vuotta sitten. Leikkaus oli muistaakseni Exciter, tai jotain sinnepäin:). Aivan kammottava oli siitä toipuminen. Nykyisin kuuluu olevan 'vähän' helpompaa. Olin viikon sairaslomalla ja muutama ensimmäinen päivä ja yö meni pimeässä huoneessa, kun ei kestänyt valoa. Kipua ja kaiherrusta riitti ja yöt meni unilääkkeeellä ja Tramalilla. Porrrr... Nyt on alkanut näkö mennä taas huonommaksi, ja tarvitsisin vähintään lukulaseja. Tietokoneella työskentely ja lukeminen on yhtä perkelettä ja muutenkin useimmiten on semmoinen olo, kuin veden läpi katselisi. Saatana, mie en enää halua laseja, mutta kai se on pakko tunnustaa....
 
^ohoh. Mä oon viilettänyt menemään normisti kaiken aikaa, ei tunnu silmissä mitään outoa. Lekuri sanoi että hän ei itse pitänyt oman leikkauksensa jälkeen lainkaan sairaslomaa, mä pidin päivän lomaa mutta se oli melko turha - olis voinut suoraan töihin mennä.
 
Aika kuluu ja leikkaukset kehittyy. Kyllähän se oli melkoista. Voisikohan näitä silmiä korjata jollain uudenaikaisella leikkauksella, kun ovat jo kerran leikatut?
 
Aika kuluu ja leikkaukset kehittyy. Kyllähän se oli melkoista. Voisikohan näitä silmiä korjata jollain uudenaikaisella leikkauksella, kun ovat jo kerran leikatut?
Voi mikäli jättivät aikaisemmassa leikkauksessa hieman "korjausvaraa". Kannattaa soittaa ja varata aika tarkastukseen niin siellä selviää.
 
Erittäin todennäköisesti voi leikata uudestaan ja ilman muuta kannattaa. Itsellä silmät on leikattu kaksi kertaa, kun ajan myötä näkö huononi hieman uudestaan. Nykytekniikka on todella hyvää ja sairaslomia ei todellakaan tarvitse.
 
Voi toki. Mullakin jäi vajaaksi tavoitearvosta ja uusi leikkaus napsastaan 3-6kk päästä alkuperäisestä.
 
Itse kävin tuossa noin puoli vuotta sitten leikkauttamassa vasemman silmän, jossa oli + 3,25 ja hajataittoa aika reippaasti. Leikkaus meni lääkärin mukaan täydellisesti ja näkö on nyt normaali ja hajataitto tasan 0. Kuulemma näkö oli vasemmassa silmässä alentunut 80% verrattuna normaaliin. Leikkaus tehtiin perjantaina ja maanantaina menin jo takaisin töihin. Operaatio tehtiin Terveystalolla kampissa ja leikkausmenetelmä oli IntraLasik Plus. Alussa piti aika paljon keskittyä silmätippojen laittoon, mutta ei se ollut mitenkään työlästä.

Ainakin toistaiseksi olen ollut tosi tyytyväinen operaatioon ja silmälasittomaan elämään :)
 
Minun piti tänään varata aika esitutkimukseen, olin jo ihan varma että menen laserleikkaukseen mahdollisimman pian, jos se vaan sopii minun silmille... mutta nyt alkoi pelottaa! Oon lueskellut kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin, sekä muutenkin paljon tietoa leikkauksesta. Minulla on vahvuudet -2,5 ja hajataittoa vain vähän. Olen aivan lopen kyllästynyt silmälaseihin ja piilareihin.. mutta nyt on alkanut mietityttää, että mitä jos en kuulukaan niihin onnekkaisiin, joilla leikkaus menee nappiin ja seuraukset on sitten ikävämmät kuin (pelkkä) silmä- ja piilolasien kanssa eläminen.

Tällä hetkellä en todellakaan tiedä mitä teen!! Tekisi mieli mennä leikkaukseen ja onnistuessaan se olisi varmasti kannattava sijoitus. Mutta kun sitä onnistumista ei voi tietää.. en tiiä kannattaako sitä riskiä ottaa näillä vahvuuuksilla :( Pelottaa aivan hulluna :itku:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom