Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
^Ei sitä kannata pelätä. Oman kokemuksen jälkeen sanoisin, että rahattomuus on ainoa syy miksi leikkaukseen ei kannattaisi mennä. Komplikaatioiden riskit ovat erittäin pienet ja noin pienillä miinuksilla onnistumusprosentti lähentelee jo melko lailla satasta. Täällä on nyt noin kuukausi leikkauksesta ja näkö on edelleen parempi kuin koskaan. Jos et ole vielä täältä http://www.silmaleikkaus.net/ lueskellut kokemuksia, niin suosittelen. Auttoi minua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Identtiset kokemukset edellisen kirjoittajan kanssa. Koko prosessi kesti vain jotain 10 minuuttia ja ainoa epämiellyttävän kokemus oli se, missä silmiä "imettiin" paineella eli läpäntekovaihe, mutta se kesti vain 30 sekuntia / silmä. Operaation jälkeen kyyneliä valui jonkin verran ja silmiä oli vaikea pitää pitkään auki (eivät olleet kipeitä, mutta valoarkoja).

Ystävä ajoi mut kotiin ja lepäsin 3 tuntia sohvalla silmät kiinni kuunnellen radiota ja nyt samana iltana on sellainen olo, kuin mitään ei olisi tehtykään. Silmiä voi pitää auki, TV:tä voi katsoa, näen terävästi ilman laseja, ei kutita, ei ärsytä eikä valotkaan häiritse. Todella hieno tunne. Reilu kolme tonnia maksoi, femtosecond laserointi siis kyseessä.


Päivitystä. Leikkauksestani on nyt n. 5 vuotta. Likinäköisyyteni korjaantui leikkauksessa ja näköni on ollut siitä asti käytännössä virheetön niin kauas kuin lähellekin katsottaessa. MUTTA sain sivuoireita.

Pari kk tuon vuoden 2007 femtosecond-leikkauksen jälkeen huomasin peilistä, että pääni oli hieman vinossa oikealle. Kun jatkoin asian tarkastelua, niin tajusin, että pääni tuppasi olemaan jatkuvasti aavistuksen kallellaan oikealle. Syyksi osoittautui se, että vasen silmäni oli alkanut karsastamaan: väsyessäni, iltaisin, vasen silmäni alkoi löysäilemään ja katsoi hieman eri suuntaan kuin oikea silmäni. Tämä sai aivoni tekemään korjausliikkeen ja taivutin tiedostamatta päätäni oikealle, jolloin silmien virheellinen asento korjautui keinotekoisesti.

Olin asiasta yhteydessä leikanneeseen lääkäriini, hän ohjasi minut helsingissä silmäklinikalle, jossa on eniten karsastusosaamista. Kaikki tapaamani lääkärit sanoivat, että karsastus ei voinut johtua femtosecond-leikkauksestani.

Nyt tilanteeni on se, että virkeänä silmäni toimivat oikein ja pärjään hyvin. Mutta koska väsyessäni, iltaisin, silmäni alkavat karsastaa vinoon, minun tarvitsi teettää lasit, joissa ei ole lainkaan vahvuuksia (mulla ei ole likinäköisyyttä enää), mutta linssien sijasta kehyksissä on prismat, jotka taittavat valon siten, että se osuu sinne, missä minun vasen silmäni nykyisin seikkailee. Mainoslause "eroon rilleistä" ei siis onnistunut mun tapauksessani.

Kukaan ei ole osannut sanoa minulle, miksi silmäni alkoivat karsastamaan femtosecond-leikkaukseni jälkeen. Minulle esitettiin teoria, että minulla oli karsastus aina, mutta vanhat silmälasini pitivät se kurissa. Sitten kun menin femtosecond-leikkaukseen, se "katkaisi kamelin selän" ja silmäni eivät enää jaksaneet taistella karsastusta vastaan. Kenties. Mun näköni kuitenkin testattiin ennen femtosecond-leikkausta ja mitään ongelmia tms ei havaittu. En edes tiennyt, että minulla olisi karsastus, koska en kärsinyt sen oireista aiemmin.

Tällainen kokemus.
 
Minun piti tänään varata aika esitutkimukseen, olin jo ihan varma että menen laserleikkaukseen mahdollisimman pian, jos se vaan sopii minun silmille... mutta nyt alkoi pelottaa! Oon lueskellut kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin, sekä muutenkin paljon tietoa leikkauksesta. Minulla on vahvuudet -2,5 ja hajataittoa vain vähän. Olen aivan lopen kyllästynyt silmälaseihin ja piilareihin.. mutta nyt on alkanut mietityttää, että mitä jos en kuulukaan niihin onnekkaisiin, joilla leikkaus menee nappiin ja seuraukset on sitten ikävämmät kuin (pelkkä) silmä- ja piilolasien kanssa eläminen.

Tällä hetkellä en todellakaan tiedä mitä teen!! Tekisi mieli mennä leikkaukseen ja onnistuessaan se olisi varmasti kannattava sijoitus. Mutta kun sitä onnistumista ei voi tietää.. en tiiä kannattaako sitä riskiä ottaa näillä vahvuuuksilla :( Pelottaa aivan hulluna :itku:

Sinne vaan. Jos pelottaa liikaa, niin mene vaikka Suomen parhaimmalla ja tunnetuimmalle leikkaajalle, niin se varmasti rauhoittaa mieltä. Googlettamalla voi hakea tietoja.
 
Minun piti tänään varata aika esitutkimukseen, olin jo ihan varma että menen laserleikkaukseen mahdollisimman pian, jos se vaan sopii minun silmille... mutta nyt alkoi pelottaa! Oon lueskellut kokemuksia, niin hyviä kuin huonojakin, sekä muutenkin paljon tietoa leikkauksesta. Minulla on vahvuudet -2,5 ja hajataittoa vain vähän. Olen aivan lopen kyllästynyt silmälaseihin ja piilareihin.. mutta nyt on alkanut mietityttää, että mitä jos en kuulukaan niihin onnekkaisiin, joilla leikkaus menee nappiin ja seuraukset on sitten ikävämmät kuin (pelkkä) silmä- ja piilolasien kanssa eläminen.

Tällä hetkellä en todellakaan tiedä mitä teen!! Tekisi mieli mennä leikkaukseen ja onnistuessaan se olisi varmasti kannattava sijoitus. Mutta kun sitä onnistumista ei voi tietää.. en tiiä kannattaako sitä riskiä ottaa näillä vahvuuuksilla :( Pelottaa aivan hulluna :itku:
Rohkeasti vaan! Nykyisillä leikkaustekniikoilla ja taidoilla epäonnistumisen riski on todella pieni. Elämässä on kuitenkin joskus otettava riskejä ja onnistuessaan leikkaus vie lasien tarpeen lopullisesti pois. Ja vaikka leikkaus jostain ihmeen syystä ei menisi kuten ennustettu, tarjoavat lähes kaikki silmäsairaalat korjausleikkausta ilmaiseksi tai todella reilulla alennuksella.
Ennen operaatiota leikkaava lääkäri käy kaikki vaiheet läpi kanssasi, ettei mikään tule yllätyksenä. Saat myös tehokkaan esilääkityksen ja vaikka hyvännäköisen hoitajan (jälkimmäinen auttoi erittäin paljon) pitämään kädestä operaation aikana.

Who dares wins!
 
Kiitos vastauksista. Tuo yksi päivä, jolloin viestinikin tänne kirjoitin, meni panikoidessa ja tuntui siltä, että taidanpa unohtaa koko homman. Seuraavana päivänä fiilikset oli kuitenkin suunnilleen samat kuin aiemmin kevään ja kesän aikana, kun olen leikkausta miettinyt.. eli vaikka jännittää, niin halu nähdä ilman apuvälineitä voittaa sen pelon. Esitutkimusaika (ja myös leikkausaikakin) on siis jo varattu, nyt vaan täytyy toivoa ettei esitutkimuksessa ilmene mitään esteitä.
Tottahan se on; jos ei koita, ei voi voittaa. Tiedän että silmä- ja piilolasittomuus helpottaisi elämää niin paljon, että onnistuessaan leikkaus parantaisi huomattavasti elämänlaatua ja voin vaan kuvitella miten onnellinen olisin sen jälkeen :hyper:

Saat myös tehokkaan esilääkityksen ja vaikka hyvännäköisen hoitajan (jälkimmäinen auttoi erittäin paljon) pitämään kädestä operaation

Varmasti auttaa jos joku pitää kädestä kiinni. Mutta ei se hoitaja kuitenkaan ole mies, niin ei tuo ulkonäköpuoli niinkään kiinnosta!
 
V*ksi meni oma kuukauden takainen Lasik-leikkaus. Lähtö oli molemmissa -5 ja taitot päälle. Nyt toinen -0,7 ja toinen ok, mutta taitot jäi.

Leikataan uudelleen parin kuukauden päästä (samaan hintaan toki), mutta harmittaahan taas se viikon hikoilukielto, tipparuljanssi alusta (mulla tosi kuivat silmät leikkauksen jälkeen - edelleen vähintään kerran tunnissa kosteutustippaa) jne jne.

Silti, suosittelen ja en kadu :)

Mulla leikattiin reilu kk sitten uudelleen tuo toinen ja nyt pelittää jo paremmin. Tarkastus viikon päästä, sit katsotaan tarviiko nappasta tota toistakin vielä.
 
Mulla leikattiin silmät Femtolasik-menetelmällä tuossa puolitoista viikkoa sitten. Ennen leikkausta vahvuudet oli - 1.50 ja - 2.75. Toimenpide ei sattunut, korkeintaan tuntui ajoittain hieman epämiellyttävältä. Tuon oikean silmän (eli sen joka oli huonompi ennen leikkausta) lopputulos on jäänyt hieman vaivaamaan, molemmilla ja pelkällä vasemmalla silmällä näen erinomaisesti, mutta kun suljen vasemman silmän näköni sumenee selvästi. Netissä lukee, että lopullisen näön saavuttaminen voi kestää jopa 4 kk, joten kai tässä on vielä toivoa että uusintaleikkaukselta vältyttäisiin?

Muuten olen erittäin tyytyväinen, hämäränäkö on hyvä eikä silmät ole erityisen kuivat, paitsi ehkä aamuisin. Jos näkö ei tästä huonone, niin voi jo tässä vaiheessa sanoa että paremmin en olisi reilua kolmea tonnia voinut käyttää.
 
Onkos kellään kokemusta tuosta femtolasik leikkauksesta istanbulissa? Sälli joka leikkaa on kuulemma yksi lasik järjestelmän kehittäjä ja 60000 leikkauksen kokemus... Mites vakuutukset ja jälkitarkastukset? Hinta on kuitenkin suomessa 2750 (2 silmää) + 300-400 tarkastuksia. Istanbulissa 1700-1900 lentoineen ja hotelleineen. Vaimolla hajataittoa molemmissa silmissä ja pitäis päästä laseista eroon.
 
Noin tonnin säästöllä en edes harkitsisi lähteväni rajojen ulkopuolelle leikkaukseen. Tuossahan menee jo matkusteluun monta päivää. Mitään lomaa tuohon on ihan turha tunkea samaan syssyyn sillä silmäkivuissa ei tosiaankaan jaksa tehdä muuta kuin elbailla pimeässä. Tosin voithan sä itse ottaa matkasta kaiken irti samalla kun vaimo keräilee hotlahuoneessa :D

Lisäksi, kun tulee mahdollisia komplikaatiota/kysymyksiä tms niin on se aika paljon mukavampaa pirautella kotoiselle lääkärille kuin (pahimmillaan) lähteä uudelleen käymään siellä jumalan selän takana. Loppuelämän sijoituksessa ei paljoa tontun tai parin säästöt tunnu (jos kuitenkin on varaa mennä leikkaukseen).

Todennäköisesti saat sieltä Istanbulista yhtä hyvää hoitoa kuin täälläkin, mutta mielenrauhan pitäminen mahdollisia erityistapauksia varten on ainakin itselleni aika arvokasta.
 
No tuohan se just mietityttää että onko millaiset riskit, toki takuutyö ja suomalainen hoitaja mukana. Tuo toimenpide (leikkaus ) kestää max 20 min ja ollaan kokoajan hereillä. Asiakas kävelee sisään ja ulos salista periaatteella. Kivut kestää tunnin pari mitä nyt noita kokemuksia ylipäätään lukenut. Pitää miettiä missä leikataan, vaimo sen kuiten saa päättää
 
Voiko leikkaukseen mennä käyttämättä laseja koskaan? Kuullut jotain juttua, että pitäisi ensin pitää laseja / piilareita jonkin aikaa ja vasta sitten mennä leikkaukseen.
 
Jos on ihan pakko ulkomaille lähteä leikkauttamaan niin hyvä vaihtoehto voisi olla Viro. Se on kuitenkin helvetisti lähempänä eikä vituta se että ei voi käkkiä auringonpaisteessa ja lämpimässä... ja jos jotain onglmaa tulee, niin on huomattavasti lyhyempi matka lähtä tarkastuksiin, uusintatoimenpiteisiin yms.

Mutta sitten taas, tuossa asiassa se että maksaako homma 2000e vai 3000e on mun mielestä ihan se ja sama. Tärkeintä on se että saa hyvän ja laadukkaan palvelun, tuossahan investoi aika naurettavan summan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.. tai jopa pidemmäksi aikaa.

Jos ei hintaero tuon enempää ole niin itte on viittisi edes ajatella meneväni johonkin ulkomaille silmiäni ronkituttamaan, enkä kyllä vaikka se olisi isompikin. Tai no jos ero olisi luokkaa 3000e vs. 300e niin sitten voisi joutua harkitsemaan...
 
No tuohan se just mietityttää että onko millaiset riskit, toki takuutyö ja suomalainen hoitaja mukana. Tuo toimenpide (leikkaus ) kestää max 20 min ja ollaan kokoajan hereillä. Asiakas kävelee sisään ja ulos salista periaatteella. Kivut kestää tunnin pari mitä nyt noita kokemuksia ylipäätään lukenut. Pitää miettiä missä leikataan, vaimo sen kuiten saa päättää
Voi olla aika yksilöllisiä nuo kivut yms oireet, mutta itsellä se kesti aika paljon enemmän kuin pari tuntia. Ja femtolasik oli siis myös kyseessä. Muistaakseni muutama päivä ainakin teki mieli olla pelkästään pimeässä. Eipä se kipu mitään järisyttävää ollut mutta luokkaa "v*ttumainen" kuitenkin. Leikkauksessa kerääntyy silmiin painetta, joka aiheuttaa kivun. Tuon paineen tasoittumiseen saattaa siis mennä hyvä tovi. Itse leikkaushan taisi olla vain muutaman kymmenen sekuntia per silmä. Kokonaisuutena kuitenkin semmoinen homma että ei voi kuin suositella!
 
Kannattaako sitä leikkauttaa silmiä jos näön heikentyminen ei oo pysähtyny? Lääkärit sanonu, että näön heikentyminen pitäs jo pikku hiljaa pysähtyä kun ikää on kohta 25, mutta mitään merkkejä ei oo näkyny. Vuoden aikana tulee muutosta sen -0.25/-0.5. Kummatkin silmät jotain -6.5/-7 ja hajataittoa löytyy. Lasejakin käytetty pikkuskidistä lähtien. Tekis nii mieli leikkauttaa noi silmät, mut aika turhaan jos se muutaman vuoden päästä menee taas miinuksen puolelle laseroinnin jälkeen... :jahas:
 
Nykyisillä leikkaustekniikoilla ja taidoilla epäonnistumisen riski on todella pieni.
Joo, mutta kyllä niitä epäonnistumisiakin tulee. Voi vaikka etsiä mun nickillä tästä ketjusta.
Vituttaa koko ajan.
Toisella silmällä ei näe lukea enää ollenkaan. Kaukonäkö korjattuna just ja just 0.8-1.0.

Oman näön lisäksi mua vituttaa ihmisten selittely itselleen. Halu leikkaukseen on niin iso, ettei haluta edes nähdä riskejä. Ja harva epäonnistunut noista ongelmista jaksaa meuhkata. Harvalla leikkaus onnistuu täydellisesti, vaikka onneksi niitäkin on.
Kun kerron omasta kokemuksesta, silti ollaan että aijaa, tosi kurjaa, mutta eihän se muille voi sattua... ja just yksi tuttu valitteli ihan samoja oireita kuin mulla. Jouduin taas sanomaan, että mitä minä sanoin...
 
Muutama päivä sitten tuli silmät leikkautettua, kyllä on vapauttavaa kun ei tarvitse laseja :) Menetelmänä oli Lasik ja toimenpide itsessään suht kivuton. Ainoa vitutuksen aihe on nuo suojalasit. Ekana yönä ne pysyi mulla päässä, kahtena seuraavana olen onnistunut ne yön aikana nätisti yöpöydälle riisumaan. Ekan kerran jälkeen kävinkin varalta silmiä näyttämässä, että olisiko yöllä tullut silmiä isommin hierottua ja sen kautta ongelmia, mutta ei. Pienoinen pelko perseessä, että saisi yön aikana läpän ryppyyn/irtoamaan. Toisaalta pitäisihän tuon huomata sitten näkökyvyssäkin?
 
Jäikö teillä muutan silmän ympärille mustelmaa? siitä imuhärvelistä.
Itsellä ainakin viellä 3 viikon paikkeillakin mustelma havaittavissa.

Liekö joutu pistämään imun niin kovalle jotta sai silmän pysymään paikallaan :rolleyes:

Leikkaus ei kyllä ollut mistään mukavimmasta päästä, kannattaa ottaa se rauhottava ja vaikka burana ennen leikkausta vaikka ei jännittäisikään
Itselläni oli ainakin refleksit niin skarppina leikkauksen aikana että lääkäri joutui 3krt laittamaan sen imuhärvelin ennenkun sai silman kunnolla paikoilleen.

Leikkauksesta 3 viikko menossa ja kaukonäkö jo parantunut hyväksi tai ainakin paremmaksi.
mutta lähinäkö ei ole viellä niin tarkka kun oikeassa ( siis vasensilmä vain leikattiin)
näen siis jo kirjoittaa ja lukea vasemmalla mutta ei ole ihan niin tarkka. Tosin oikeassa minulla on tosi tosi hyvä näkö niin ei välttämättä mene edes ihan samaan

haloa on vasemmassa silmässä öisin ja päivälläkin huomaa mutta se on ehkä jo vähän helpottanut ajan mittaa :)
leikkaukselle antaisin 8/10
 
Ite muuten pelästyin ekana yöllä aivan hemmetisti
Herään yöllä ja en näe vasemmalla silmällä mitään
kokeilen vasenta silmää ja tunne jonkun läpän sormien välissä " helvetin helvetin helvetti " kirosin kun painelin kylppäriin nyt oon ihmeissäni ja kauhusta kankeana
Siinä sitte pilkkopimeässä kompuroidessa kävin miettimään että hitto" vaikka se läppä olisikin irti" kyllä silmäl nyt sentää valon havaitsis kun laitoin kylppärin valot päälle.


= Silmä oli muuraantunut geelitipoista ja antibioteista ym kiinne ja se oli sitä kuivunutta geeliä ripsissä mikä tuntu läpältä :face: :D
 
Jäikö teillä muutan silmän ympärille mustelmaa? siitä imuhärvelistä.

Jäi, itsellä hävisi kokonaan n. 4 viikon kuluttua, aluksi oli aika rajun näköinen :D

Itsellä leikkauksesta on kohta 6 kk, ja hyvin menee. Hetkeäkään en ole leikkausta katunut, paras ratkaisu ikinä minun kohdallani. Aika ajoin silmätippailen yhä, mutta en enää mitenkään säännöllisesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom