Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Itse leikkaus suoritetaan smile tekniikalla makkaratalossa. Homma tulee maksamaan mulle alle kolme tonnia kun nappasin -30% alen.

Kuinkas tuollaisia aleja napataan? :)

Tarkoitus olisi nyt talvella käydä leikkauksessa, femtolasik tai smile. En vielä tiedä onko hyötyä maksaa smilestä vajaa tonni enemmän kuin femtolasikista..? Luonnollisesti paikat joissa smile on mahdollista tarjoavat ensisijaisesti sitä, mutta paikat joissa sitä ei tehdä kertovat ettei siitä myöskään ole sen kummempaa hyötyä verrattuna femtolasikiin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa seurailla noita leikkausten tarjoajia kun niilllä on suht usein aleja. Leikkaava lääkäri ei sen kummemmin suositellut mulle smile tekniikkaa, se oli enemmän mun taka-ajatus sillä siinä on lyhyempi toimimisaika ja pienempi loukkaantumisriski nyrkkeillessä jos joku osuu ikävästi silmään. Tosin siirryin nyrkkeilystä jonkinlaiseen painojen heilutteluun, mutta ompahan sitten jos palaa takaisin.

Ja sitten päivitystä omaan tilanteeseen; silmien kuivuminen on vähentynyt huomattavasti, eli ei tarvitse enää öisin laittaa tippoja. Silmien väsymistä on, mutta sitä oli ennen leikkaustakin. Ainoa ero on että sen sumentumisen huomaa helpommin kun ei voi ottaa laseja pois.
 
Kannattaa seurailla noita leikkausten tarjoajia kun niilllä on suht usein aleja. Leikkaava lääkäri ei sen kummemmin suositellut mulle smile tekniikkaa, se oli enemmän mun taka-ajatus sillä siinä on lyhyempi toimimisaika ja pienempi loukkaantumisriski nyrkkeillessä jos joku osuu ikävästi silmään. Tosin siirryin nyrkkeilystä jonkinlaiseen painojen heilutteluun, mutta ompahan sitten jos palaa takaisin.

Ja sitten päivitystä omaan tilanteeseen; silmien kuivuminen on vähentynyt huomattavasti, eli ei tarvitse enää öisin laittaa tippoja. Silmien väsymistä on, mutta sitä oli ennen leikkaustakin. Ainoa ero on että sen sumentumisen huomaa helpommin kun ei voi ottaa laseja pois.

Kieltämättä kamppailijalle olisi varmaan tuo Smile paras valinta. Ilman laseja mitään nää ja ei riitä 1 tai 2 kertaa kun on piilari ollut solmussa tai pudonnut..
 
Ei mennyt ihan putkeen tää homma. Näkö siis heikentyi ja kävin tänään tarkastuttamassa sen. -0.5 oli molemmissa silmissä. Hajataittoa jonkin verran, mutta sitä oli ennen leikkaustakin. Nyt siis odotellaan muutama kuukausi meneekö näkö vielä huonommaksi ja miten paljon. Heikennystä on nyt siis -0.25 per silmä alle kuukaudessa. Kyllähän tämä hiukan pännii, ei sen takia että joutuisi uusintaleikkaukseen, vaan sen takia että sitä ei voi tehdä enää smile-tyylillä vaan se menee sitten laserhiontaan, eli heihei vaan kaikille niille eduille mitä smilen kanssa tuli.
Uusintakierros ei tietenkään maksa mitään ja tuo tarkastuskin tuli nyt veloituksetta, kun edellisestä velottivat satkun. Tässä pitää oikeasti miettiä haluanko ton hionnan jos näkö jämähtää tohon -0.5, jos sitä vaikka sitten rupeaisi nyrkkeilemään vielä joskus. Pitää puhua niistä riskeistä seuraavassa kontrollissa.
 
Ai smilessä ei voi tehdä uusintaa... No sithän se on ihan paska, käsittääkseni suurin osa joutuu/saa uuden leikkauksen.

Mulla tehtiin läpällä mmm 2003 about ja vuoden päästä läppä vaan auki ja tssss tsss...
 
Ei mennyt ihan putkeen tää homma. Näkö siis heikentyi ja kävin tänään tarkastuttamassa sen. -0.5 oli molemmissa silmissä. Hajataittoa jonkin verran, mutta sitä oli ennen leikkaustakin. Nyt siis odotellaan muutama kuukausi meneekö näkö vielä huonommaksi ja miten paljon. Heikennystä on nyt siis -0.25 per silmä alle kuukaudessa. Kyllähän tämä hiukan pännii, ei sen takia että joutuisi uusintaleikkaukseen, vaan sen takia että sitä ei voi tehdä enää smile-tyylillä vaan se menee sitten laserhiontaan, eli heihei vaan kaikille niille eduille mitä smilen kanssa tuli.
Uusintakierros ei tietenkään maksa mitään ja tuo tarkastuskin tuli nyt veloituksetta, kun edellisestä velottivat satkun. Tässä pitää oikeasti miettiä haluanko ton hionnan jos näkö jämähtää tohon -0.5, jos sitä vaikka sitten rupeaisi nyrkkeilemään vielä joskus. Pitää puhua niistä riskeistä seuraavassa kontrollissa.

Itsellenihän tehtiin perus hionta JA tuon jälkeen on tullut otettua noin 8 miljardia iskua päähän nyrkkeillessä :D Mut operoinut lääkäri sanoi silloin että on hiuksenhieno riski läpän irtoamiseen jos vastustajalla on hanska kädessä, vaatii ennemminkin raapaisu tyylisen osuman aiheuttaakseen vahinkoa.
 
Mulla on myös operoitu silmät muistaakseni Femtolasikilla, joskus kahdeksan vuotta sitten. Ei ole ollut viimeisen reilun viiden vuoden aikana mitään ongelmia kamppailuhommien kanssa vaikka tämän aikana on tullut muutama musta silmäkin, hehe.
 
18.2. olisi aika Turun Silmäsairaalaan, Femtolasik leikkaukseen. Sain nyt sitten itsekin "napattua" ihan hyvän alennuksen, 1000€ sai hinnasta pois kun varasi tammikuun aikana.
 
Olen harkinnut hankkiutua eroon laseista ja silmien laserleikkaus on ollut mielessä. Mutta toisaalta piilareita en ole vielä kokeillut. Kumpi tapa olisi suositeltavampaa? Laserleikkaus pelottaa se ettei hoito mene putkeen ja erityisesti ikuiset silmävammat kuten sokeus. Toisaalta olisi todella vapauttava tunne olla ilman laseja niin olisi mahdollisuus harrastaa erilaisempiakin aktiviteetteja. Piilareista en tiedä oikein paljon, mutta luulen että tulevat kalliiksi pitkällä aikavälillä kun niitä ostetaan lisää ja lisäksi en tiedä voiko senkin kanssa tulla jotain vammoja esimerkiksi urheillessa.
 
Kun silmälasini hajosivat 2012, ostin satsin piilareita. Käytin satsin loppuun, never again. Liimasin 4 osaan hajonneet rillit kokoon ja hajotin ne uudelleen aika nopeasti. Varasin ajan Oulun Laser-Porukselle femto lasikiin, paras päätös ikinä. Toisessa silmässä oli -1.5 ja toisessa -1.5 ja 1.75 väliltä. Joten kummatkin silmät operoitiin 1.5lla ettei mene yli. Leikkaus oli ihan miellyttävä kokemus, puudutusten häviäminen 2h jälkeen ei niinkään... Silmistä tuli kuivat(kuivien silmien vaivaa oli jo ennestään) joten kostutin niitä 6kk tipoilla, jotka sai mukaan. Tippoihin kehittyi toleranssi tuona aikana eikä ne oikeastaan enää auttaneet. Lopetin tipat kertaheitolla, kun ne loppuivat niin aika nopeasti silmien oma kosteus palasi alun karheuden jälkeen eikä mitään oireita jäänyt. Vasemmassa silmässä oli "supernäkö" ensimmäisen vuoden ja oikeassa "normaali", nyt 2.5v jälkeen molemmat silmät ovat tasaantuneet aikalailla tälle normaalille tasolle. Mitään komplikaatioita ei ole ollut. Siskoni kävi myös samaisessa puljussa reilu vuosi sitten ja hänellekin leikkaus toimi moitteettomasti.
 
Mulla on silmät leikattu noin 2 vuotta sitten ja vuosi sitten alkoi tuo kuivuus. Silmätippoja menee todella reippaasti. Kuinka kauan haest sulla kesti tuo silmien oman kosteuden palaaminen? Voishan tuotakin kokeilla, nyt silmätippoihin menee lähes 100€/kk.
 
Oisko mennyt n. 6kk siihen että täysin oireettomat, mutta 1kk siihen että ei tuntunut enää siltä että jatkuvasti roska silmässä. Ehkä vähemmän aikaa en muista. Näyttöpäätteetteillä ja tekstiili/eläinpölyllä on kyllä vieläkin kuivattavia vaikutuksia.
 
Mulla on silmät leikattu noin 2 vuotta sitten ja vuosi sitten alkoi tuo kuivuus. Silmätippoja menee todella reippaasti. Kuinka kauan haest sulla kesti tuo silmien oman kosteuden palaaminen? Voishan tuotakin kokeilla, nyt silmätippoihin menee lähes 100€/kk.

Mitä ihmettä, 100/kk? Mulla on tosi usein kuivat silmät, mutta uuden purtilon (10e ylöspäin) tarve on ehkä 3kk:n välein. Enemmän itsellä kuivaa öiseen aikaan, kuin päivällä.
 
Vuosi meni ihan hyvin. Sitten yksi kuukausi työskentelyä jatkuvassa vedossa (korvausilma ja poisto+maski päässä) liuottimien keskellä taisi aiheuttaa kunnon kuivumisen. Noi tippapullot ei sovi, koska pidemmän päälle säilöntäaineet ärsyttivät silmää. Kertakäyttötippoihinki tottuu, oikeastaan geelimäisiä menee yöllä ja ohuempia päivällä. Nyt oon pärjänny systane ultran kans ihan hyvin, aika suolaista tosin kun 30 kertapipettiä 20€. Tosin silmälääkärikin sanoi, että sitä samaa pipettiä voi käyttää useamman kerran, kunhan A) saa tulpan kiinni eikä sotke sitä kärkeä mihinkään ja B) käyttää sen saman päivän aikana pois. Tuolla oon saanut vähän kuluja peitettyä. Alussa kokeilin käyttää yhtä usein kuin leikkauksen jälkeen, että saisi silmät kostumaan, ei apua. Nyt koetan sitten jotain tiheämpiä välejä ja taas ilman olemista.
 
Mulla oli niitä oftagelin pipettejä reseptillä. 100kpl pakkaus makso 10e? Mutta ainoa ratkaisu taitaa olla kuivatusta aiheuttavien asioitten vältteleminen ja tipoista luopuminen. Isojen markettien ilmanvaihto pistää myös silmät sirriin melko nopeaa.
 
Oftagelin 120 kpl pipettejä maksaa 22.45 e. Kannattaa tosiaan hankkia reseptillä saatavia silmätippoja niin tulee halvemmaksi, koska Kela korvaa hinnasta 35 %.
 
Mulla on silmät leikattu noin 2 vuotta sitten ja vuosi sitten alkoi tuo kuivuus. Silmätippoja menee todella reippaasti. Kuinka kauan haest sulla kesti tuo silmien oman kosteuden palaaminen? Voishan tuotakin kokeilla, nyt silmätippoihin menee lähes 100€/kk.

mulla n5v leikkauksesta ja ei toi parane varmaan ikinä lopullisesti. Bebanthenin pipetit ollut ylivoimaisesti parhaita itselle kuuriluontoisesti käytettynä, 2 viikkoa on 2 off. Kannattanee myös käydä lääkärillä varmistamassa ettei silmässä ole kroonista tulehdusta,.
 
Mulla leikattiin silmät 2pv sitten. Lähtötilanteena -2 ja -3,5 ja hajataittoa jonkun verran. Menetelmänä femtolasik. Itse operaatiossa ainoa kipu/kirvelyn tunne tuli siinä vaiheessa kun ensimmäiset puudutustipat laitettiin, tuntui lähinnä samalta kuin juomista seuraavana päivänä silmiin kuivahtaneiden piilareiden irrottaminen..:) muuten täysin kivuton operaatio. "Imulaitteen" laitto silmille oli hieman epämukavaa kun painetta laitettiin. Ja vihreä valo katosi ajottain ja minulla ei ollut mitään hajua mihin katsoin ajottain, tohtori kehoittikin pari kertaa katsomaan vihreätä valoa päin. Mutta koko setti oli ohi slle vartissa. Aluksi näkö oli sumea, mutta tarkentui koko ajan. Mitään kipua eikä roskantunnetta ei ollut eikä ole ollut operaation jälkeen, valonarkuutta oli ensimmäiset 3h niin paljon että olin hämärässä huoneessa silmät kiinni ja aurinkolasit päässä.
Nyt kai uskaltaa jo sanoa, että oli elämäni paras ostos. En ole koskaan nähnyt näin hyvin, otin vertailukohtia tutuista paikoista mitä näin ja mitä en ja aivan uskomaton fiilis kun näkee pienimmätkin yksityiskohdat töissä/kotona. Maailma näyttää niin kauniilta ja kirkkaalta nyt. Suosittelen siis ehdottomasti omalta kohdaltani operaatiota!:)
 
Neljä vuotta FemtoLasek operaatiosta. Hajataitto oli molemmissa silmissä ihan tapissa. Saatiin ajettua kerrasta kuosiin. Lievää näön heikentymistä eli näkö alkaa olemaan normaali nykyään. Varmaankin uusi leikkaus joskus 10v päästä tulossa, mikäli suvun historiaa ja omia geenejä osaa tulkita oikein. Todella tyytyväinen leikkaukseen ja toipumiseen. Artelactin kosteuttavia tippoja tulen vetelemään tod.näk. lopun ikää, eikä kyllä haittaa yhtään. Yksi pipetti menee päivän aikana ja suuri vaikutus tässä on näyttöpäätetyöllä.
Valonarkuutta oli (placebo?) ehkä pari viikkoa havaittavissa operaation jälkeen.
Hevosmessuilta bongasin alennuksen leikkaukseen!
 
Minulla huomenna edessä Femtolasik-leikkaus ja tunnelma on hyvin jännittynyt mutta toisaalta myös erittäin innostunut. Lasit sain 9-vuotiaana (vaikka olisi pitänyt jo aiemminkin hankkia) ja nyt ikää paukahti mittariin neljännesvuosisata elikkä reipas 16 vuotta jo nelisilmänä saanu elää, piilareitakin olen käyttänyt muutaman vuoden. Pitkään jo ollut harkinnassa laserleikkaus ja nyt kun koulusta valmistuin joulukuussa ja tulevaa ammattia ajatellen näen parhaaksi (pun not intented) käydä leikkauksessa nyt, vielä kun Silmäasemalla kampanja 1000€ alennus laserleikkauksesta nyt kevään ajan niin parempi sekin on hyödyntää. Viime viikolla kävin hoitoarviossa ja jo tälle viikolle sainkin esitutkimukseen ja leikkaukseen ajan. Kommentoin fiiliksiä tänne leikkauksen jälkeen jos muistan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom