Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Dodii kuten aiemmassa viestissä sanoinkin niin kommentoinpa tänne kokemukseni laserleikkauksesta.
Operaatiosta on siis nyt vajaa 8h ja näkö alkaa olemaan oikein hyvä. Itse operaatio tuntui melko ikävältä kun silmiin tökittiin luomien levittimet ja kaikenlaisia eri tippoja ja se silmän paineistaminen kans painoi melko ikävästi mutta oli onneksi nopeasti ohi. Myöskään se palaneen käryn haju ei kovin mielyttävältä tuntunut. Tosiaan koko operaatio oli ohi niin nopeasti ettei siinä paljo ehtinyt mitään ajatella, leikkaussalissa olin ehkä 10-15min josta varsinainen operointi kesti ehkä sen alle 10min.
Heti operaation jälkeen näin jo jotenkuten vaikkakin melko sumeana, hoitaja vei minut hämärään lepohuoneeseen jossa odottelin yhteensä n. tunnin ajan lepuuttaen silmiä, kuunnellen radiota ja syöden suklaata sekä jutellen muiden potilaiden kanssa (aika liukuhihnameininki :D). Hoitaja laittoi lisää tippoja ja kertoi jatkohoidosta. Lääkäri vielä tarkasti näön ja kertoi kaiken onnistuneen hyvin ja näkö oli 100% hyvä. Kassan ja apteekin kautta kotiin siis.
Parin tunnin ajan operaation jälkeen silmät tuntui todella aristavilta eikä niitä oikein pystynyt pitämään auki, makoilin kotona sängyllä ja koitin rentoutua mutta melko ikävä tunne oli silti kun silmiä ei saanut hieroa tai puristaa luomia kovaa kiinni. Onneksi tätä kesti vain sen pari tuntia ja tällä hetkellä tuntuu ihan pientä aristusta ja roskan tunnetta enää mikä helpottaa nopeasti kun laitan kosteustippoja.
Kuten sanoin, näkö alkaa olla todella hyvä, arvioisin että samaa tasoa silloin kun käytin piilolinssejä mutta voi olla että paranee entisestäänkin. Pientä "usvaa" havaittavissa kirkkaiden valolähteiden ympärillä muttei pahasti häiritse.
Voin kyllä nyt jo sanoa että yksi elämäni parhaista päätöksistä oli lähteä tuohon operaatioon. Tuossa pari tuntia sitten ulkona kävellessäni tuijottelin vain ympärilleni leveä hymy kasvoillani ja ihastelin kuinka kauniilta maailma näyttää ilman laseja, ohikulkijat varmaan ihmetteli että missähän aineissa tuo juippi oikein on :D Aivan uskomaton tunne nähdä maailma terävästi ilman laseja, toivottavasti pysyykin tällaisena.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla näkö -9,5 luokkaa. Rupeaa pikkuhiljaa tympimään piilareiden virittely ja silmälaseja en muutenkaan tykkää käyttää. Mietityttää vaan tuo näkö kun on niin nuono että onkohan leikkauksesta mitään hyötyä... Silmälasit todennäköisesti joutuu kuitenkin hankkimaan.
 
Mulla näkö -9,5 luokkaa. Rupeaa pikkuhiljaa tympimään piilareiden virittely ja silmälaseja en muutenkaan tykkää käyttää. Mietityttää vaan tuo näkö kun on niin nuono että onkohan leikkauksesta mitään hyötyä... Silmälasit todennäköisesti joutuu kuitenkin hankkimaan.
Käyt siellä ensimmäisessä tutkimuksessa mikä on ilmainen, niin kertovat voiko leikata ja tarvitko laseja enään leikkauksen jälkeen.

Omakohtaisesta kokemuksesta, että oikea silmä on aavistuksen huonompi ja tarvittaessa pystyy leikkaamaan uudestaan. Ei mennyt mun tapauksessa kuitenkaan rahat hukkaan *peukkuhehiö*
 
Mulla leikattiin silmät 2pv sitten. Lähtötilanteena -2 ja -3,5 ja hajataittoa jonkun verran. Menetelmänä femtolasik. Itse operaatiossa ainoa kipu/kirvelyn tunne tuli siinä vaiheessa kun ensimmäiset puudutustipat laitettiin, tuntui lähinnä samalta kuin juomista seuraavana päivänä silmiin kuivahtaneiden piilareiden irrottaminen..:) muuten täysin kivuton operaatio. "Imulaitteen" laitto silmille oli hieman epämukavaa kun painetta laitettiin. Ja vihreä valo katosi ajottain ja minulla ei ollut mitään hajua mihin katsoin ajottain, tohtori kehoittikin pari kertaa katsomaan vihreätä valoa päin. Mutta koko setti oli ohi slle vartissa. Aluksi näkö oli sumea, mutta tarkentui koko ajan. Mitään kipua eikä roskantunnetta ei ollut eikä ole ollut operaation jälkeen, valonarkuutta oli ensimmäiset 3h niin paljon että olin hämärässä huoneessa silmät kiinni ja aurinkolasit päässä.
Nyt kai uskaltaa jo sanoa, että oli elämäni paras ostos. En ole koskaan nähnyt näin hyvin, otin vertailukohtia tutuista paikoista mitä näin ja mitä en ja aivan uskomaton fiilis kun näkee pienimmätkin yksityiskohdat töissä/kotona. Maailma näyttää niin kauniilta ja kirkkaalta nyt. Suosittelen siis ehdottomasti omalta kohdaltani operaatiota!:)

Männä viikolla oli kontrolli tohtorin luona. Näkö oli molemmissa silmissä parempi kuin 1.2, ei mitään komplikaatioita ja silmät parantuneet muutenkin leikkauksesta hyvin. Tippoja tulee käytettyä tarpeeseen aamuin ja illoin, päivällä satunnaisesti kun niitä tuli hommattua... voin siis suositella tätä edelleenkin. :)
 
Kävin maanantaina smile-leikkauksessa ja kaikki meni oikein hyvin. Paljon pahemmalta näytti se etukäteen, kun kuvia esittelivät, että mitä siinä tehdään. Itse operaatio oli nopeasti ja täysin kivuttomasti ohi. Lepohuone oli kiva, mukava nojatuoli, jonka sai melkein vaaka-asentoon, musiikkia hiljaisella ja kahvia, keksejä, suklaata jne tarjolla :). Antoivat pienen kuoharipullon mukaan, mutta mulla se menee ihan hukkaan. Pitää antaa se eteenpäin jollekin, kun ei roskiinkaan viitsi heittää.

Seuraavana päivänä oli tarkastus ja näkö oli jo silloin hyvä, tietty paranee vielä tästä hieman. Jätettiin toiseen silmään hieman miinusta tulevaa ikänäkö-ongelmaa siirtämään, joten tuohon eroon pitää vielä aivojen totutella. Hieman on ollut roskan tunnetta silmissä, mutta ei häiritsevästi ja tippojen laittaminen auttaa aina, kuten myös silmien pitäminen kiinni.

Valitsin smilen nopeamman toipumisen takia ja siinä saikin luvan mennä salille normaalisti taas heti seuraavana päivänä. Suosittelen ehdottomasti, niin paljon mukavampaa, kun ei tarvitse enää piilareita ja laseja.
 
Onko täällä päätetyötä tekeviä leikkauksessa käynneitä? Itsellä arveluttaa miten silmät pystyy sitä päätetyötä, jos kuivuvat yms. normaalia enemmän leikkauksen jälkeen.
 
Mulla oli Femtolasik-leikkaus 23.4. Lähtökohta -2.5/-2.25, ja toisessa silmässä hieman hajataittoa. Molemmat silmät leikattiin nollaan. Itse leikkaus ei tuntunut miltään ja oli todella nopeaa. Luomenlevittimet, läpätekolaite tai mikään muukaan ei häirinnyt tai tuntunut miltään pahalta. Tunniksi lepohuoneeseen ja lääkärin kautta kotia. Sinä vaiheessa näki jo ihan hyvin (0.8), 25.4. jälkikontrollissa näkö jo 1.2.

Leikkauspäivän iltana mulle ei tullut mitään peloitelluista oireista (polte, kirvely, vedenvuotaminen), vaan pystyin katselemaan televisiota ihan normaalisti.

Tipoiksi löytyi suht nopesti oculac (päivä) ja oftagel (yö). Muutama muu sairaalan antama tippanäyte aiheutti kuivumisen kaltaista tunnetta silmiin. Pahin kuivumisen tunne loppui mulla puolentoista viikon jälkeen. Nyt mennyt 2kk leikkauksesta ja en enää tippoja oikeastaan tarvitse. Roskantunnetta mulla ei ollut missään vaiheessa.

Niin ja teen tosiaan päätetyötä.
 
Kävin viime viikolla 3kk jälkikontrollissa. Vasen silmä ihan täydellinen, eli näin alimman rivin (1.5) täysin vaivatta, Oikea silmä näki melkein yhtä hyvin (1.5 -1), eli yksi kirjain meni väärin. Lääkäri hetken tuumailtuaan löysi kombon, jolla oikea silmäkin näki ihan täydellisesti. -0.25 linssi 22 asteen kulmassa silmään nähden. Ei todellakaan haittaa menoa ja tuolle ei tehdä mitään.
 
Minulla on silmät leikattu kahdesti, joskus ehkä 2003 ja 2004. Leikkaus tehtiin läpällä (hah) ja lasik+ taisi olla menetelmä. Ihan hyvin pärjää vieläkin, kun korjausleikkauksestakin on tuon 12 vuotta. Oikea silmä on häiritsevän paljon heikompi, ja haittaa esimerkiksi 3D-leffoissa ja väsyneenä muutenkin näkö tuntuu heikolta. Hämäränäkö ihan jees, parempikin voisi olla, uskon tuonkin johtuvan oikean silmän kusisuudesta. Vasen silmä on arviolta ehkä jotain -0,75 diapteria ja oikea about -2.0 lähtötasojen ollessa -6,75 ja -6,5. Ikänäköä kompensoitiin oikealla silmällä, mutta näkö muuttui siinä korjausleikkauksen jälkeen suhteessa enemmän vasempaan silmään nähden, joka leikattiin enemmän "plussan puolele"
 
Tänään menossa silmäasemalle espooseen ilmaiseen hoitoarvioon. Saa nähdä millaisen tuomion ne antaa. 20 vuotta on tullut laseja käytettyä ja nyt jo melkoiset pullonpohjat eikä näe mitään muuta kun sumua kun yrittää jotain tekstiä läheltä lukea. Arvot muistaakseni oli jokunen vuos sit 4.5 ja 5.5 plussan puolella. Toivotaan että silmälääkäri antaa vihreää valoa. :) Suurena edellytyksenä tässäkin se että tuon toisen silmän karsastamisen saa pois. Onneksi se ei mitään suurta ole mutta huvittavaltahan se näyttää jos laseja ei ole päässä.
 
Eilen tuli käytyä hoitoarviossa. Kertoi, että harvemmin hoidetaan plusnäköä femtolasikilla mutta on kuitenkin mahdollista eikä nähnyt mitään esteitä etteikö sitä voisi tehdä. Silmien karsastuksesta ei sanonut mitään. Ensi tiistaille jo aika esitutkimukseen, jolloin selviää huomattavasti enemmän. Alkaa jänskättää pikkuhiljaa :)
 
Eilen tuli käytyä hoitoarviossa. Kertoi, että harvemmin hoidetaan plusnäköä femtolasikilla mutta on kuitenkin mahdollista eikä nähnyt mitään esteitä etteikö sitä voisi tehdä. Silmien karsastuksesta ei sanonut mitään. Ensi tiistaille jo aika esitutkimukseen, jolloin selviää huomattavasti enemmän. Alkaa jänskättää pikkuhiljaa :)


Hei! Kävitkö leikkauksen läpi? Miten kävi katsastuksen, itsellä samaa vikaa ja esitutkimus 5.2 tulossa
 
Hei! Kävitkö leikkauksen läpi? Miten kävi katsastuksen, itsellä samaa vikaa ja esitutkimus 5.2 tulossa

Persiileen meni. Olin kuulemma rajatapaus vähä niinku kaikissa vaihtoehdoissa että lääkäri ei uskaltanut lähteä leikkaamaa. Plussaa oli liikaa joka ois ollu 50/50 että tuleeko hyvä ja pelkäs että saattaa tulla ns. haloefektiä. En halunnut itsekään lähteä näön kanssa leikkimään :) +5.5 oli vahvuuksia. Kerto että joku toinen lääkäri varmasti lähtisi yrittämään mutta en tosiaan ota riskejä. Linssileikkaustakin mietti vaihtoehtona mutta siinäkin oli niin rajoilla että ei mahdu ylimääräistä linssiä edes laittamaan tonne :D Suositteli +40v ikänäköleikkaukseen jos kiinnostusta :) Tsemppiä. Toivottavasti sinulle tulee optimistisemmat arviot ja kaikki menee hyvin!
 
Itsellä leikattiin lasikilla 2013. Miinusta oli melkein 8-9 molemmissa silmissä.

Leikkausta itseään en pitänyt ollenkaan pahana. Sen kun pötköttelee paikallaan. Paljon vittumaisempaa on vaikkapa joku hampaan paikkaaminen. Sen takia ei kannata jättää leikkausta tekemättä, että luulee, että se operaatio olisi jotain ylitsepääsemättömän kamalaa.

Näkö on pysynyt hyvänä ja joskus vieläkin ihmettelee, miten siistiä on nähdä hyvin. Huonoja puolia on silmien kuivuminen. Mutta mieluummin sekin, kun ne helvetin kakkulat, joita joutui pitämään ala-asteelta lähtien.
 
Liittynyt
30.5.2018
Viestejä
303
Smile tehtiin eilen klo 12. Näkö oli jo illalla kohtuullinen nyt tosi hyvä.Kirvely oli tosi kovaa 30min leikkauksen jälkeen.Sen jälkeen ei mitään oireita.Toimenpide oli kyllä epämiellyttävä
 
Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös, kun itselläni on sama operaatio tulossa parin viikon päästä. Onko kellään tuoreita kokemuksia jaettavana? Itse menossa femtolasik-menetelmällä First Clinicin kautta, vahvuudet tällä hetkellä -1,25 ja hieman hajataittoa. Lääkärin mukaan leikkaus pitäisi sujua hyvin näillä tiedoilla, mutta olisi kiva kuulla muiden fiiliksiä ja vinkkejä!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom