Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jopa vuosi pitää toisinaan raataa, mutta lopulta ne alkaa tilaamaan. Kannattaa käydä kohtuu usein jollain verukkeella saman asiakkaan luona ja tunnustella, että alkaako lämpiämään. Esim. 3 kk välein... jotkut ei toki ikinä ala ostamaan, mutta jotkut ajan kanssa. Missä päin Suomea teet tätä duunia?

Aika hyvin ole siinä oppinut, että voi soittaa useammin (1-2kk) välein ilman että asiakas ottaa itseensä jos osaa lähestyä muussa kuin myyntimielessä. Eli yleensä kyselen vain päivän kuulumisia ja jos mieliala on hyvä niin nosta esiin aiemmin puhutun myyntiartikkelin. Tällä hetkellä keissejä on noin 60kpl vireessä, eli 2kk aktiiviseen myyntiin kai ihan ok lukema. Puheluita tulee viikossa aika tarkalleen 100kpl ja käyntejä (luukuttamista) 20-50kpl.
Pääasiassa alueena on Hämeenlinna sekä Pirkanmaan raja-alueet. Mutta nyt ensi viikolla esimiehen kanssa avataan uusi myyntikonttori Hesaan missä aletaan juoksemaan 2-3pv viikossa tämän nykyisen myyntialueen lisäksi. Itse asun Pirkanmaalla eli työmatkaa luonnollisesti tulee aika huolella, toki muutenkin tuo mittarilukema on 4kk aikana kiertynyt vajaan 10 000km isommaksi...

Kuulostaa ihan minun omalta aloitukseltani myyntityössä. Tosin jostain ihmeestä sain jo alussa vedettyä yhden huippukuukauden ja olin firman toiseksi kovin myyjä jo toisella kuukaudellani. Muuten toki olin uutena kaverina lähinnä korkeintaan sellaista ylempää keskitasoa ensimmäisenä vuotenani.

Jokatapauksessa otat nyt sellaisen asenteen, että olet vielä ns "koulussa" opiskelemassa myyntityötä. Nämä pettymyksen ja epätoivonkin tunteet ovat todella tärkeitä sinulle tulevaisuutta varten. Opit toimimaan niistä huolimatta, analysoimaan tekemistäsi kovassa henkisessä paineessa ja tekemään oikeita päätöksiä vaikeissa paikoissa. Juuri näistä ominaisuuksista maksetaan yrityksissä ja paljon. Esimerkiksi itse olen vain tradenomi, mutta verotettava tulo on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana 85-100t vuodessa. Ja tässä oli siis se vain se verollinen tulo. Ja myös minulle oli sillon alussa palkka tuota tonnin luokkaa huonoina kuukausina.

Sen verran voisin vinkkiä antaa, että ehkä nyt sinun kannattaisi selvittää asiakkaiden ostoprosessi mahdollisimman tarkasti. Jostainhan ne nykyiset tuotteet ovat sinne firmaan ilmestyneet? Vaikuttaisi sille, että et ehkä nyt keskustele niiden oikeiden ostajien kanssa tai ostajiin vaikuttaa jokin muu tekijä, jota et hahmota. Nykyään useassa yrityksessä ostoprosessi on paljon monimutkaisempi kuin ennen ja se vaatii enemmän perehtymistä ja pelkällä luukuttamalla ei päästä haluttuun tulokseen. Eli kun kävelet firmaan niin ota tavoitteeksesi selvittää, että miten se kilpailijan tuote on sinne hankittu. Kuka sen osti? Milloin? Miten? Ja älä laita itsellesi mitään jarruja sitten kaupan koon suhteen. Jos pystyt myymään firmaan koko Suomen tarpeet kerrralla, niin aloita vaan nämä neuvottelut ja valmistaudu siihen että useampi kk voi mennä.

Itsellä oli myös 2. kuukausi varsin valoisa, kun sain yhdellä kaupalla 1 800€ provikat kotio. Mutta siihen se tili sitten jäikin eli 2 800€. Tämä toki vähän vaikutti tulevien kuukausien näkymiin mutta tommosta onnenkantamoista saa kai tovin odotella. Tälle/ensi kuulle, jos saan 2 potentiaalista kauppaa käännettyä kotio tekisin pyöreesti 1 000€ provikat. Eli nämä mahdollisuudet kyllä houkuttaa, mutta työmäärä toki on suuri varsinkin näin alussa.

Myyntijohtaja on myös omalla esimerkillään motivoinut aika lailla, kun tekee kerran kuussa yhdellä kaupalla 10-20k € katteet ja käärii tästä aika makoisat provikat muiden kauppojen lisäksi.

Kovasti olen enemmän liikkunut kentälle päin toimistolla soittelun sijaan ja tätä kautta olenkin saanut eri tavalla tuttavuutta ostaja ehdokkaisiin

Aika hyvin ole siinä oppinut, että voi soittaa useammin (1-2kk) välein ilman että asiakas ottaa itseensä jos osaa lähestyä muussa kuin myyntimielessä. Eli yleensä kyselen vain päivän kuulumisia ja jos mieliala on hyvä niin nosta esiin aiemmin puhutun myyntiartikkelin. Tällä hetkellä keissejä on noin 60kpl vireessä, eli 2kk aktiiviseen myyntiin kai ihan ok lukema. Puheluita tulee viikossa aika tarkalleen 100kpl ja käyntejä (luukuttamista) 20-50kpl.
Pääasiassa alueena on Hämeenlinna sekä Pirkanmaan raja-alueet. Mutta nyt ensi viikolla esimiehen kanssa avataan uusi myyntikonttori Hesaan missä aletaan juoksemaan 2-3pv viikossa tämän nykyisen myyntialueen lisäksi. Itse asun Pirkanmaalla eli työmatkaa luonnollisesti tulee aika huolella, toki muutenkin tuo mittarilukema on 4kk aikana kiertynyt vajaan 10 000km isommaksi...

Tuo on ihan ok seutua vielä. Pk-seutu on todella haastava, mutta toki kovan työn jälkeen saattaa saada isompaa rahaa; keskikauppa pk-seudulla isompi, mutta kilpailu äärimmäisen raaka.

Mitä mieltä olette vaikuttaako pukeutuminen myyntitössä menestymiseen? Tottakai tuskin kukaan verkkareissaan mitään myy, eli tarkoitankin että puku päällä vai muuten vain siisti look.
Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että perussiisti look vaikuttaa positiivisesti. Tähän viikkoon asti olen ravannut asiakkaissa suorissa housuissa ja kauluspaidassa enkä oikein tuntenut oloani rennoksi ja vapautuneeksi. Tällä viikolla vedinkin niskaan asialliset farkut, tumman pikeepaidan, firman logolla varustetun toppatakin ja valkoiset kävelykengät. Asiakkaat otti paljon rennommin vastaan ja tunsin oloni vapautuneemmaksi rennoissa vaatteissa. Tuloksena tuli myös kolme kauppaa, joten itsellä ainakin jää pukuvaatteet naulakkoon tulevillakin viikoilla :D

Mitä mieltä olette vaikuttaako pukeutuminen myyntitössä menestymiseen? Tottakai tuskin kukaan verkkareissaan mitään myy, eli tarkoitankin että puku päällä vai muuten vain siisti look.
Omakohtaisena kokemuksena sanoisin, että perussiisti look vaikuttaa positiivisesti. Tähän viikkoon asti olen ravannut asiakkaissa suorissa housuissa ja kauluspaidassa enkä oikein tuntenut oloani rennoksi ja vapautuneeksi. Tällä viikolla vedinkin niskaan asialliset farkut, tumman pikeepaidan, firman logolla varustetun toppatakin ja valkoiset kävelykengät. Asiakkaat otti paljon rennommin vastaan ja tunsin oloni vapautuneemmaksi rennoissa vaatteissa. Tuloksena tuli myös kolme kauppaa, joten itsellä ainakin jää pukuvaatteet naulakkoon tulevillakin viikoilla :D

Minun mielestä asia on yksinkertainen. Pukeudu juuri sillä tyylillä, joka mielestäsi on luontevin sinulle sekä työnkuvaasi. Minulla on hiukan toisenlaista kokemusta; olen ollut monesti se firman ainoa, joka on puku päällä ja joissain yhteyksissä sitä on arvosteltu. Oma asenteeni on ollut: VITUT. Jokainen toimii tyylillään ja myy loppujen lopuksi oman persoonansa asiakkaalle. Ja jos minun persoonaani ja tyyliini sopii todella helposti ja mukavasti erittäin siisti business-pukeutuminen, niin minähän pukeudun niin. Sama sinulle; pidä oma juttusi!

Tuote ja kohde vaikuttaa varmasti jonkin verran. Mutta mun mielestä asiakkaan puolelta katsottuna siisti ja rento on parempi. Ostajapuolellakaan ei kuitenkaan kovin usein käytetä töissä pukua joten sellaisessa tapauksessa se on liikaa.

Ja Ray Lewikseltä yllä hyvä pointti. Eli jos puku sopii hyvin ja tuntee sen kodikkaaksi, usein silloin se myös näyttää hyvältä ja vakuuttavalta. Jos taas ei tykkää / osaa pitää pukua niin ei sitä kannatakaan ellei ihan pakko ole. Itse en käyttäisi.

Headhunter soitti yhden reppurifirman puolesta. Tämä headhunter on ison toimijan tunnettu tekijä, mutta sen sijaan kohdeyritykseltä en äkkiseltään edes löytänyt nettisivuja. Headhunter kertoi tuntevansa toimeksiantajan tekijät pitkältä ajalta ja kertoi heidän olevansa valmiita hyvään pohjapalkkaankin, kunhan sitoutuva ja ammattimainen mies löytyy. Itseä silti hieman ihmetyttää tuo nettisivujen löytymättömyys. Toki voihan se olla etten osannut vain etsiä oikein ja kuulin hieman väärin firman nimen. Näkemyksiä/kokemuksia? Onko nykypäivänä varottavaa firmaa, jolla ei ole nettisivuja? Tai nettisivut ovat huonot?

Frank Bettgerin How I raised myself from failure to success in selling klassikkoteos luettu. Ihan hyvä teos, aika arkipäiväisiä vinkkejä joita on kyllä helppo toteuttaa, kun vaan muistaa ne ja laittaa efforttia niiden toteuttamiseen. Arkipäiväiset neuvot kun voi unohtoa kun ajattelee että "näinhän tämä on" ja sitten ei jää vahvaa muistijälkeä oivalluksesta. Pitää lueskella silloin tällöin tuota. Kirja n juttuja oikeastaan voi hyödyntää elämässä muutenkin.

Nyt IT-alan ratkaisumyynti kutsuu takaisin. Torstai-iltapäivään saakka asti aikaa siivoilla tässä työpöytää ja kaappeja ja pe-aamuna tietokoneen ja puhelimen luovutus. Maanantaina sitten taas kerran kouluttautumaan uuteen työhön.

Ainoa mikä hiukan arveluttaa on iso pudotus pohjapalkassa, mutta sitten taas toisaalta tässä uudessa työssä on ihan oikeasti hyvät mahdollisuudet saada paljon provisiota pohjan päälle. Kaveri on ko. yrityksessä töissä on on ihan rehellisesti kertonut, mitä realistisesti voi tienata ja mitä heikoimmatkin vakituiset tienaavat.

Tässä työssä, josta juuri lähden, on ollut toki varma ja hyvä pohja, mutta provisiota on sen päälle saanut yleensä sen 200-400 € realistisesti puhuen.

Mistä hyviä myyntimiehiä löytää? Headhunter jne. linkkejä voi laittaa vaikka privaan. Paikan kuvaus on työvoimatoimisto-osiolla, ja vaikka missä muuallakin, mutta hyviä hakijoita ei tahdo löytyä millään. Asiakaskuntaa olisivat pohjoismaiset mobiilisovellus ja -pelifirmat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mistä hyviä myyntimiehiä löytää? Headhunter jne. linkkejä voi laittaa vaikka privaan. Paikan kuvaus on työvoimatoimisto-osiolla, ja vaikka missä muuallakin, mutta hyviä hakijoita ei tahdo löytyä millään. Asiakaskuntaa olisivat pohjoismaiset mobiilisovellus ja -pelifirmat.

Tuosta ilmosta tuli mieleen jantterit jotka on työskennelleet esim. pankeissa ja sijoituspuolella (tehden oikeaa myyntiä firmoille) mutta KTM:t taas voinee olla kaukana mobiil-puolen sielunelämästä (ainakin ne mihin itse olen törmännyt). Luulis, että Linkedin tarjoisi jonkun sopivan ryhmän tuollaisia hommia etsiville. Mielenkiintoiselta hommalta vaikutti, harmi ettei myynti ole oma juttu :) tai ruotsi :hyvä:

Laitoin sulle YV:nä yhden erittäin pätevän headhunterin tiedot. Saattaisin itsekin olla kiinnostunut tuosta pestistä, mutta ruotti ei taivu niin ei onnistu. Itse olen pärjännyt ruottalaisten kanssa lontooksi.

Myyntihommat alkaneet kiinnostamaan kovasti ja tarkoitus on hakea alan hommia. Olen koulutukseltani tuotanto- ja metallitekniikan insinööri ja tehnyt töitä metalliteollisuudessa kymmenen vuoden ajan aluksi työntekijänä ja valmistumisen jälkeen työnjohtajana. Kokemusta myynnistä on lähinnä lukuisten asiakkaiden (myyntipäälliköiden ja -johtajien) kautta ostajan näkövinkkelistä. Kuinka paljon myyntialalla arvostetaan insinöörin koulutusta ja hyvää teknistä tietämystä? Siis tarkoitus olisi nimenomaan hakea teollisuuden (ratkaisu)myyntihommia, johon olisi sentään jonkinlaiset valmiudet olemassa. Asenne ja luonteenpiirteet sopisivat varmasti myyntityöhön. Muuten en asiaa edes pohtisi vakavissaan. Palkkauksesta olisi mukava kuulla, jos jollain on tietoa/omakohtaista kokemusta. Mitä kehtaa laittaa palkkatoiveeksi esim. myynti-insinöörin tai teknisen myyntiedustajan tehtäviin? Asun Pirkanmaalla.

Nykyään tuntuu Linkedin olevan se käytetyin tapa löytää oikeat henkilöt. Ainakin itse olen saanut muutamia yhteydenottoja headhuntereilta sitä kautta. Ainakin headhunterit löytyy sitä kautta ja heillä on sitten kontaktiverkkonsa.

Toinen hyvä idea voisi olla ottaa yhteyttä SMKJ:hin, sillä heillä on oma rekryfirma ja käytännössä kaikki myyjät ovat liiton jäseniä. Tuolta tulee aika usein työilmoja mailiin.

Vitsi en oo saanu aikaseks viel hankkia vippejä tänne, ei saa privaviestejä ja en viitsis postata spostiosoitetta tänne. Osaisin kyllä neuvoa tässä asiassa.

Yleisesti myyntityöstä:
Itse aloitin pohjalta, tonnin pohja + provikat. Mitä paskemmat tuotteet sen enemmän luukutusta ja omaa ahkeruutta se tilin teko vaatii. Kannattaa suoraan "erikoistua" johonkin alalle, mieluiten semmoiselle mikä itseä kiinnostaa/on intohimona.

Nykyään 12 vuotta myöhemmin suuntauduin mobiili/vedonlyönti puolelle. Palkka huitelee bruttona ~kymppi kuussa. Sen eteen tehnyt yhden kaupan mistä juoksevat provikat koko liiketoimintamallista (minkä kehitin nykyiselle firmalle). Nyt väsäilen seuraavaa keissiä kasaan, jos sen sais muutaman vuoden sisällä toimintaan ni vois nostaa jalkoja pöydälle :)

Koulutus ei mun kirjoissa todellakaan ole mikään pakko. Myynti on luonteesta kiinni. nimim. koulutukseltaan laivabaarimikko

Tohon vaatetukseen vielä sen verran että paras mennä aina omana (siistinä) itsenään.
Jokainen tallaa tässäkin tyylillään, mulla on kolmet kuteet kokoajan autossa mukana (ajelen pitkää matkaa ja vaihdan aina huolttiksen vessassa). Puku, farkut/kauluspaita sekä farkut/neuletakki. Isoille herroille puku, pikkuherroille kauluspaita ja mainostomainostoimistoille neuletakki. Ei tarvii panostaa ehkä noin paljoa mutta yleensä pukeuden samalla etiketillä kuin ketä mut ottaa vastaan. Johtajia ei voi tavata verkkareissa ja loput sit taas vierastaa pukua :)

Minäkin voisin pari sanaa raapustaa myyntityöstä, oman lyhyen kokemukseni perusteella:

Aloitin keväällä myyntityön (ständimyyntiä), koska matkailun opiskelu ammattikorkeassa ei enää napannut ja rahaa oli saatava. Ennakkoasenne työtä kohtaan oli aika negatiivinen, kukaanhan ei ständimyyjistä pidä ja itse en uskonut, että minusta olisi myyjäksi. Erityisiä tavoitteita ei ollut, ajattelin että varmasti takuupalkalle jään ja teen tuota hommaa vaan sen kuukauden pari, eihän ne mua kauempaa firmassa pidäkään ku ei tulosta tule.

Myyntikokemusta mulla ei ollut lainkaan mutta aika äkkiä valkeni, että myynti on se mun juttu. Asiakkaan kohtaaminen oli hauskaa ja kehityin nopeasti myyjänä. Ständimyynti on varmasti melkoinen "myynnin korkeakoulu", ei ole aina helppoa vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen jos lähtökohtaisesti asiakas suhtautuu suhun negatiivisesti.

Pian minut ylennettiin ns. vastuumyyjäksi ja sehän lisäsi työmotivaatiota entisestään, kunnianhimoinen kun olen. Ei kestänyt kauaakaan kun mulle avautui mahdollisuus muuttaa Jyväskylästä PK-seudulle ja siirtyä saman firman sisällä esimieheksi, suht suuriin saappaisiin pääsin siis nopeasti. Liksaa toki alkoi tulemaan enempi mutta päänvaivaa ja stressiä on tullut myös... Ei ole aina helppoa saada myyjiä myymään :)

Mun mielestä myyntityössä (tarjontamyynti) se hienoin juttu on se, että voit itse vaikuttaa palkkaasi. Lisäks myyntityö on aivan helvetin hauskaa ja sosiaaliset taidot kehittyy varmasti. Itselleni on myyntihommiin siirtymisestä ollut aivan uskomattoman paljon hyötyä, opettavainen kokemus jota ei rahassa voi mitata. Hienoa on myös se, että ilman koulutusta voi tienata ihan mukavia summia - lopetin AMK-opiskelun ja olen aika varma, että siitä huolimatta tienaan nyt enemmän mitä olisin tullut tutkinto taskussa tienaamaan.

Pientä mainostusta tähän loppuun, työtä olisi tarjolla: http://www.pakkotoisto.com/tyovoimatoimisto/124320-tarjotaan-tyota-standimyyja-pk-seutu/

Moro,

Intti alkaa olemaa loppusuoralla ja töitä olis lähettävä paiskimaa ennen opintojen alkua. Mahdollisesti Soneran B2B yritysmyyjäksi menossa. Onko kellään kokemusta hommasta? Ennen haastattelua ois mukava kuulla muitten kokemuksia hommasta ja lähinnä palkasta keskivertomyyjällä.

Minäkin voisin pari sanaa raapustaa myyntityöstä, oman lyhyen kokemukseni perusteella:

Aloitin keväällä myyntityön (ständimyyntiä), koska matkailun opiskelu ammattikorkeassa ei enää napannut ja rahaa oli saatava. Ennakkoasenne työtä kohtaan oli aika negatiivinen, kukaanhan ei ständimyyjistä pidä ja itse en uskonut, että minusta olisi myyjäksi. Erityisiä tavoitteita ei ollut, ajattelin että varmasti takuupalkalle jään ja teen tuota hommaa vaan sen kuukauden pari, eihän ne mua kauempaa firmassa pidäkään ku ei tulosta tule.

Myyntikokemusta mulla ei ollut lainkaan mutta aika äkkiä valkeni, että myynti on se mun juttu. Asiakkaan kohtaaminen oli hauskaa ja kehityin nopeasti myyjänä. Ständimyynti on varmasti melkoinen "myynnin korkeakoulu", ei ole aina helppoa vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen jos lähtökohtaisesti asiakas suhtautuu suhun negatiivisesti.

Pian minut ylennettiin ns. vastuumyyjäksi ja sehän lisäsi työmotivaatiota entisestään, kunnianhimoinen kun olen. Ei kestänyt kauaakaan kun mulle avautui mahdollisuus muuttaa Jyväskylästä PK-seudulle ja siirtyä saman firman sisällä esimieheksi, suht suuriin saappaisiin pääsin siis nopeasti. Liksaa toki alkoi tulemaan enempi mutta päänvaivaa ja stressiä on tullut myös... Ei ole aina helppoa saada myyjiä myymään :)

Mun mielestä myyntityössä (tarjontamyynti) se hienoin juttu on se, että voit itse vaikuttaa palkkaasi. Lisäks myyntityö on aivan helvetin hauskaa ja sosiaaliset taidot kehittyy varmasti. Itselleni on myyntihommiin siirtymisestä ollut aivan uskomattoman paljon hyötyä, opettavainen kokemus jota ei rahassa voi mitata. Hienoa on myös se, että ilman koulutusta voi tienata ihan mukavia summia - lopetin AMK-opiskelun ja olen aika varma, että siitä huolimatta tienaan nyt enemmän mitä olisin tullut tutkinto taskussa tienaamaan.

Pientä mainostusta tähän loppuun, työtä olisi tarjolla: http://www.pakkotoisto.com/tyovoimatoimisto/124320-tarjotaan-tyota-standimyyja-pk-seutu/

Vaikka työ nyt kulkee niin myyntityössäkin kuluu nopeasti loppuun. Lisäksi on hyvin todennäköistä, että niihin mielenkiintoisiin positioihin joihin mahdollisesti haluaisit siirtyä jatkossa (esim. esimiestasolta eteenpäin asiantuntija- ja johtotehtäviin) olisi hyvä olla jokin korkeakoulututkinto takataskussa. Käytännössä sillä korkeakoulututkinnolla ei ole väliä mistä alalta se on - kunhan sellainen vain on. Toki kaupallisella alalla aihetta sivuava on parempi kuin joku taidehistoria. Mikäli linjavalinta oli huono niin vaihda pääainetta, jos mahdollista, mutta nyt kun olet nuori ja vastuut ei paina niin yritä jollain keinolla saada yhdistettyä jatko-opiskelu töiden ohella. Esim. AMK tradenomin pystyy iltaopiskeluna hoitamaan ihan mallikaasti täyspäivätyön ohella.

Perheellisenä ja 30v asuntolainaisena on pikkuisen haastavampaa töiden ohessa kouluttautua kun lasikatto tulikin vastaan. Nuorena sitä menee lyhytjänteisesti rahan perässä mutta työuraa kuitenkin on se jotain 45-50v edessä ja yo papereilla ja keskeytetyllä AMK-tutkinnolla ei tiukkenevassa kilpailussa pääse monesti paperikarsinnasta läpi vaikka muuten olisi oikeasti kompetenssi kohdillaan (toki hyvät suhdeverkostot auttaa tässäkin eli ei ihan voi yleistää).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom