Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kellään kokemusta metalliteollisuuden myyntitöistä? Lähinnä työkalujen ja erikoiskoneistusten myynnistä. Olen menossa haastatteluun, nimikkeellä "Tekninen myyjä".

Osaatteko sanoa miten palkkaus yleensä hoidetaan noissa hommissa(onko provisioita, bonuksia?), ja minkälaista palkkaa kehtaa pyytää vastavalmistunut?

Onko täällä muilla kokemusta toimistotekniikan myynnistä, tarkemmin monitoimilaite & ratkaisumyynnistä? Vaihdoin 4kk sitten firmaa, koska sain hyvän työtarjouksen ja ok rahan. Myynti tuntuu nyt tökkivän ja tuntuu, että koko organisaatio hieman tökkii...
Miten tätä hommaa muualla tehdään, juostaanko vaan firmoissa luukuttamassa ja koitetaan rummuttaa kauppaa vai onko myyntiin enempi konsultoiva ote?

Itse yritän näiden sekoitusta tehdä mutta kauppaa ei vain tule. Toki myyntialue on taas uusi ja voi mennä tovi rakentaa asiakassuhteita. Miten paljon uskotte sen vaikuttavan, ettei ole vielä kunnollista asiakaslistaa jota mennä läpi vaan myyntiyritykseni perustuvat pitkälti nopean kaupan toivomiseen?

Onko autoliikkeissä automyyjät ja myyntipäälliköt velvoitettuja ajamaan työsuhdeautolla? Joskus olen käsittänyt, että etenkin jos ko. liike edustaa jotain X merkkiä, niin kaikki ajavat tuon merkkisillä autoilla oli kyse sitten Ladasta tai Mossesta.

Entä oletteko kuulleet, että missään autoliikkeessä olisi kohtuu hyvät pohjapalkat? Entä mites tämä väite, että nykypäivän automyyjät työskentelevät ma-la 6 päiväistä viikkoa saamatta siitä mitään ihmeempää korvausta; jos kauppa käy, niin provikkaa toki tulee, mutta muuten tekevät ilmaiseksi pitkää viikkoa? Onko tämä provisiopalkkaista/myyntityötä kauhistelevien tietämättömien propagandaa vai ihan totta?

En usko, että on laillista "pakottaa" autoetua kenellekään. Työskentelen itse automyyjänä ja liikkeessämme kaikilla myyjillä on vapaa autoetu käytössä eli sekä auto että polttoaineet kuuluvat pakettiin. Tosin konsernin muissa liikkeissä osa porukasta ajaa myös omilla autoillaan. Verotusarvot ovat kohtuulliset, koska auto vaihtuu useasti johtuen esittelyautojen käytöstä ja myynnistä. Näin ollen voidaan soveltaa alempaa verotusarvopolitiikkaa, joten oman auton käyttö ei olisi edes järkevää vaikka itsekin ajan yksityisajoja alle 10tkm vuodessa. Tällaisten työsuhdeautojen käyttö on myös työnantajalle varsin kannattavaa jo taloudellisesti sekä koulutuksellisesti, koska näin myyjät ovat paremmin perillä omista tuotteistaan. Koska käytössä on yleensä esittelyautot, niin sitä mukaa määräytyvät myös merkitkin ja olisihan se vähän erikoista, jos asiakas törmää kaupungilla myyjään joka on hehkuttanut autoa X, mutta ajaakin merkillä Y.

Aloittaessani muutama vuosi sitten uusi auto alla tuntui tosi kivalta, varsinkin kun työskentelin eri osastolla, josta sai alle milloin minkäkin näköistä sporttipeliä nuoren kollin alle, mutta nykyisin se on aika sama millä ajelee, kunhan kamat mahtuu ja pääsee tuon muutaman kilometrin matkan töihin-salille-kotiin. Oikeastaan mieluiten ajaa jollain "perusautolla", niin ei herätä kateutta kylillä varsinkin, kun kyseessä ei edes ole oma auto.

Pohjapalkat vaihtelevat ilmeisesti liikkeittäin ja työtehtävittäin aika paljon. Esimerkiksi uuden auton myyjänä minulla on kaksi vastuumerkkiä, joista saan kiinteät lisät pohjan päälle, niin on helpompi hengitellä. Lauantaityöt ja satunnaiset sunnuntaityöt näyttelyiden yhteydessä korvataan rahallisesti ja/tai viikkovapaina, jos niitä haluaa tai jaksaa pitää. Välillä saattaa tulla ns. tuplaviikko, jos on la-su-näyttely, mutta niistä yleensä kertyy myös mukavasti provisiota, niin motivoi tekemään vähän enemmän duunia. Ainoa miinus oikeastaan duunissa on tällä hetkellä ankara kilpailu liikkeiden välillä, joka syö katetta eli toisin sanoen palkkaa sekä isot vaihtelut kuukausituloissa, kun sattuu huonoa / hyvää myyntikuukautta sykleittäin.

Onko täällä muilla kokemusta toimistotekniikan myynnistä, tarkemmin monitoimilaite & ratkaisumyynnistä? Vaihdoin 4kk sitten firmaa, koska sain hyvän työtarjouksen ja ok rahan. Myynti tuntuu nyt tökkivän ja tuntuu, että koko organisaatio hieman tökkii...
Miten tätä hommaa muualla tehdään, juostaanko vaan firmoissa luukuttamassa ja koitetaan rummuttaa kauppaa vai onko myyntiin enempi konsultoiva ote?

Itse yritän näiden sekoitusta tehdä mutta kauppaa ei vain tule. Toki myyntialue on taas uusi ja voi mennä tovi rakentaa asiakassuhteita. Miten paljon uskotte sen vaikuttavan, ettei ole vielä kunnollista asiakaslistaa jota mennä läpi vaan myyntiyritykseni perustuvat pitkälti nopean kaupan toivomiseen?

Nopea kauppa ko. alalla on tiukassa. Lähtöisin ahkeralla soittelulla ja volyymilla liikkeelle ensimmäisen vuoden. Pitkässä juoksussa konsultoiva tyyli hillitymmillä käyntimäärillä johtaa varmasti parhaimpaan lopputulokseen, mutta ensimmäinen vuosi tosiaan kannattaa painaa kovaa.

Tuo uusasiakashankintaan painottaminen on toki hyvin haastavaa, mutta toisaalta myös palkitsevaa. Vanhan asiakkaan kohtaaminenkaan ei kauppaa takaa, koska olet siltikin UUSI ihminen asiakkaan silmissä.

Paljonkohan hyvät kodintekniikka/elektroniikkamyyjät tienaa esim. Expertillä tai vastaavissa liikkeissä?

Tuli nimittäin työtarjous ja vakavasti olen harkinnut työpaikan vaihtoa. Varmasti stressittömämpää myyntityötä olisi tuo mitä nykyinen mutta palkka on toki tärkeä juttu. Nykyisessä hommassa bruttona tullut viimeisen puolen vuoden aikana 3-7k€/kk, provision ja bonuksen osuus aika iso niin sen takia kova vaihtelu.

Myyntityötä sivuten:

Meneekö taloudella todella näin hyvin?

Pyysin toimitilojen muutoksiin liittyviin töihin tarjouksia kahdeksalta taholta. Selkeä tarjouspyyntö määräaikoineen ja yhteystiedot mukaan. Kahdelta nyt saatu yhteydenotto. Kohtuu iso kyrpä ottassa, että voiko helvetti mennä nykyään niin kovaa että ei isohkoon tarjouspyyntöön edes viitsitä vastata? Turha kuvitella että soittelen perään ...kele!!!

Kyllä hyvä myyjä tienaa, ja on myös palkkansa ansainnut. Provikkapalkkainen homma ei ole todellakaan mikään suojatyöpaikka missä vaan lorvitaan ja palkka juoksee. Ainoa mun kavereista joka ajaa oikealla urheiluautolla ja jonka omakotintalon alakerrasta löytyy uima-allas, on myyjä. Ja koulutus ei ole tosiaan kaksinen.

Myyntityötä sivuten:

Meneekö taloudella todella näin hyvin?

Pyysin toimitilojen muutoksiin liittyviin töihin tarjouksia kahdeksalta taholta. Selkeä tarjouspyyntö määräaikoineen ja yhteystiedot mukaan. Kahdelta nyt saatu yhteydenotto. Kohtuu iso kyrpä ottassa, että voiko helvetti mennä nykyään niin kovaa että ei isohkoon tarjouspyyntöön edes viitsitä vastata? Turha kuvitella että soittelen perään ...kele!!!

Joskus liian pilkulleen viilattu tarjouspyyntö viittaa asiakkaaseen joka on pilkunnussija, tämä tosin ei aina pidä paikkaansa enkä missään nimessä väitä sinun olevan sellainen mutta itse ajattelen usein näin ja ihan 20 vuoden kokemuksella.
Toisaalta joskus joku työ vaikuttaa siltä ettei siitä yksinkertaisesti saa sellaista hintaa kuin pitäisi koska joku jokatapauksessa tarjoaa sen puoli-ilmaiseksi niin siksi ei edes viitsi tarjota.
Ostaminenkin on joskus taitolaji vaikka niin älyttömältä kuulostaakin, jopa näin taantuman aikaan joka kuulostaa vieläkin älyttömmämmältä (olipas sana)

Itse ihmettelin juuri eräänä päivänä tarjouspyyntöä jossa suoraan sanottuna asiakas vaikutti mulkultä kun ylisti itseään tarjouspyynnössä.
No vastasin siihen jokatapauksessa asiallisesti niin kappas kun kun olinkin oikeassa, herra päätti alkaa opastamaan minua mihin hintaan hänen pitäisi jotain saada ja taas varsin mulkulla asenteella, yllättäen tämän henkilön kanssa keskustelu ei tule jatkumaan koskaan, paitsi jos erehtyy vielä kerran pyytämään hintaa niin pilkku siirtyy pykälän oikealle.

Joku voisi nyt pitää minua mulkerona ja siinä onkin ihan oikeassa mutta syy miksei näihin tule vastattua on että olen oppinut tälläisten ihmisten vinkuvan ja valittavan kaikesta mahdollisesta ja yhteistyön olevan äärettömän raskasta, säästää vain ihan pirusti omia hermoja kun skippaa suosiolla pokan.

Muoks. lainausta vielä koskien:
Joskus urakoissa ei kohtaa urakoitsijan ja urakan koko eli saattaa tarjota liian pientä urakkaa liian isolle toimijalle tai liian isoa urakkaa liian pienelle toimijalle.

Paljonkohan hyvät kodintekniikka/elektroniikkamyyjät tienaa esim. Expertillä tai vastaavissa liikkeissä?

Tuli nimittäin työtarjous ja vakavasti olen harkinnut työpaikan vaihtoa. Varmasti stressittömämpää myyntityötä olisi tuo mitä nykyinen mutta palkka on toki tärkeä juttu. Nykyisessä hommassa bruttona tullut viimeisen puolen vuoden aikana 3-7k€/kk, provision ja bonuksen osuus aika iso niin sen takia kova vaihtelu.

Eiköhän nuo elektroniikkamyyjän liksat oo aika lailla samat kuin millä tahansa muullakin myyjällä, eli varmaan mukavasti kakkosella alkava. Tuskin Expertillä tms. kauheesti provikoita ja bonuksia perusmyyjille tarjoillaan.

Joskus liian pilkulleen viilattu tarjouspyyntö viittaa asiakkaaseen joka on pilkunnussija, tämä tosin ei aina pidä paikkaansa enkä missään nimessä väitä sinun olevan sellainen mutta itse ajattelen usein näin ja ihan 20 vuoden kokemuksella.
Toisaalta joskus joku työ vaikuttaa siltä ettei siitä yksinkertaisesti saa sellaista hintaa kuin pitäisi koska joku jokatapauksessa tarjoaa sen puoli-ilmaiseksi niin siksi ei edes viitsi tarjota.
Ostaminenkin on joskus taitolaji vaikka niin älyttömältä kuulostaakin, jopa näin taantuman aikaan joka kuulostaa vieläkin älyttömmämmältä (olipas sana)

Itse ihmettelin juuri eräänä päivänä tarjouspyyntöä jossa suoraan sanottuna asiakas vaikutti mulkultä kun ylisti itseään tarjouspyynnössä.
No vastasin siihen jokatapauksessa asiallisesti niin kappas kun kun olinkin oikeassa, herra päätti alkaa opastamaan minua mihin hintaan hänen pitäisi jotain saada ja taas varsin mulkulla asenteella, yllättäen tämän henkilön kanssa keskustelu ei tule jatkumaan koskaan, paitsi jos erehtyy vielä kerran pyytämään hintaa niin pilkku siirtyy pykälän oikealle.

Joku voisi nyt pitää minua mulkerona ja siinä onkin ihan oikeassa mutta syy miksei näihin tule vastattua on että olen oppinut tälläisten ihmisten vinkuvan ja valittavan kaikesta mahdollisesta ja yhteistyön olevan äärettömän raskasta, säästää vain ihan pirusti omia hermoja kun skippaa suosiolla pokan.

Muoks. lainausta vielä koskien:
Joskus urakoissa ei kohtaa urakoitsijan ja urakan koko eli saattaa tarjota liian pientä urakkaa liian isolle toimijalle tai liian isoa urakkaa liian pienelle toimijalle.

Tarpeeksi kun on tilaajalla vaatimuksia toimittajille niin jotkut toimittajat ratkaisevat asian siten, että vastaavat kyllä tarjouspyyntöön, mutta laittavat hinnan sopivasti yläkanttiin. Todennäköisesti ei tarvitse sitä todennäköisesti vaikeuksia ja harmia tuottavaa hommaa ottaa, mutta tarpeeksi kovaan hintaan senkin voi tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarpeeksi kun on tilaajalla vaatimuksia toimittajille niin jotkut toimittajat ratkaisevat asian siten, että vastaavat kyllä tarjouspyyntöön, mutta laittavat hinnan sopivasti yläkanttiin. Todennäköisesti ei tarvitse sitä todennäköisesti vaikeuksia ja harmia tuottavaa hommaa ottaa, mutta tarpeeksi kovaan hintaan senkin voi tehdä.

Tuo on totta ja itse teen aivan samaa eli jos tarpeeksi kova hinta menee läpi niin jaksaa kuunnella ulinaa mutta suurella todennäköisyydellä homman myy toiselle ja pesee kätensä koko hoidosta ja saa pienen korvauksen.

Onko muita ollut A-lehdillä myimässä lehtiä? Itse olin tänä keväänä pari kuukautta myymässä, mutta lopetin sitten työt, kun sain paremman paikan. Ihan oli kuitenkin kannattavaa työtä sinänsi - ekana kuuna tienasin semmoset 1400 ja toisena kuukautena tuli jo ihan mukava 1700 € tili. Kyllä siinäkin työssä voi tienata, jos vain osaa myydä. Lopetin kyllä osakse sen takia, että ihmiset suhtautuu niin v***n raakasti puhelinmyyjiin.

Laitoitko sähköpostilla? Rakennuspuolella moni yritys elää vielä keskiajalla ja ainoa kontaktointitapa johon saa vastauksen on puhelinsoitto. Vaikka yrityksellä olisi nettisivut ja siellä sähköpostiosoite tai yhteydenottolomake, niin niihin ei vastata tai viestejä ei lueta. Itse tuli kyseltyä talonrakennuksessa tarjouksia aluksi sähköpostitse ja vastausprosentti oli tosiaan tuota 20-30% luokkaa. Puhelimella soittamalla taas jokaiselta sai tarjouksen tai ainakin vastaus jos eivät pystyneet tarjousta toimittamaan (esim. ei resursseja halutulla aikataululla).

Ilmeisesti rakennuspuolella vuollaan kultaa, kun on varaa leikkiä asiakkaiden kanssa vaikeasti tavoiteltavaa.

Rakennusalalla eletään tosiaan vielä 90-luvulla tuon yhteydenpitotavan osalta, mutta myös asiakaspalvelun. Monet rakennusyritykset eivät ymmärrä sen tärkeyttä, kun asiakas on tarjoamassa isoa keikkaa tai sitä, että maksukykyisistä ja -haluisista asiakkaista kannattaa pitää kiinni. Taantuma hieman teki yrittäjistä alalla nöyrempiä.

Toki poikkeuksiakin on.

Kyllä, sähköpostilla laitoin. Monesti liitteet on helpoin tunkea siihen mukaan esim. tuossa pohjakuvaa ja otettuja kuvia/teknisiä piirustuksia. No eipä siinä, homma saatiin hoidettua ja hyvää tuli. Soittelin vielä pari tahoa läpi ja sain tarvittavan määrän tarjouksia.

Myynnistä on kyllä positiivisiakin kokemuksia. Omalta kohdaltani olen havainnut että it puolen myynti ja palvelu on kyllä parantunut jatkuvasti. Eli hyviä kokemuksia on. Samoin tuollainen toimistopuolen myynti, tarvikkeet, kalusteet jne. Oikeastaan tuo raksa on nyt ainoana paskempana kokemuksena mutta kyllä sieltäkin hyviä löytyy. Juuri jouduin tilaamaan pientä pintojen parsimista pariin toimistoon ja soittelin suoraan yhteen tuttuun firmaan kun ei tarvinnut tarjouksia pyydellä. Homma toimi kuin junan vessa.

Se olisi ammatinvaihdon aika ja myyntiedustajan töitä olen aktiivisesti hakenut. Se mitä työ pitää sisällään on kutakuinkin selvillä mutta kiinnostaisi kuulla jos täältä löytyy remonttimyyjiä? esim. ikkuna- ja ovimyyjiä, kattoremonttimyyjiä etc? Onko tuo kattohomma kuinka kausiluontoista esim kesään painottuvaa? 100% provikka on ainakin kahdessa paikassa mihin olen menossa haastatteluun ja se hieman hirvittää, toisessa 10% myynnistä.

Kiinnostaa myös tietää millaisille ansioille olette päässeet? Yrityksen lupailee esim että yksikään myyjä ei tienaa alle 3000€ kuussa ja huippumyyjien ansiot jopa 7-10t€.

Se olisi ammatinvaihdon aika ja myyntiedustajan töitä olen aktiivisesti hakenut. Se mitä työ pitää sisällään on kutakuinkin selvillä mutta kiinnostaisi kuulla jos täältä löytyy remonttimyyjiä? esim. ikkuna- ja ovimyyjiä, kattoremonttimyyjiä etc? Onko tuo kattohomma kuinka kausiluontoista esim kesään painottuvaa? 100% provikka on ainakin kahdessa paikassa mihin olen menossa haastatteluun ja se hieman hirvittää, toisessa 10% myynnistä.

Kiinnostaa myös tietää millaisille ansioille olette päässeet? Yrityksen lupailee esim että yksikään myyjä ei tienaa alle 3000€ kuussa ja huippumyyjien ansiot jopa 7-10t€.
Raaka laji, ne ketkä alan oppii voi joo tienata hyvin mutta useimmat tippuu ekan puolen vuoden aikana pois.

Sä myyt tonnien tai kymmenien tonnien hintaista remonttia ihmiselle joka ei luultavasti koe tarvivansa sitä. Mutta jos tämä asiakas onkin se, kellä kyseinen remontti on ajankohtainen, hän luultavasti älyää kysyä tarjousta myös siltä paikalliselta toimijalta joka tekee saman työn 30-50% halvemmalla kuin nämä koko maassa toimivat remonttimyyntifirmat.

Harkitsisin kahteen kertaan. Mistä firmoista muuten on kyse?

Lasken itse tuon homman vielä vähän hyväuskosten ihmisten ja vanhusten kusettamiseksi. Varsinkin, jos agressiivisella käytöksellä otetaan nimi paperiin.

Toki osa tuotakin tekee, mutta osaa ottaa sen vain työnä. Itsestä siihen kyllä ei olisi vaikka suustani hyvä olenkin.

En viitsi firmojen nimiä mainita mutta se mihin olen menossa duuniin myy pääasiassa mineriitti ja tiilikattojen pinnoituksia ja talvikaudella kattoremontteja. Mielestäni tuo kattopinnoitus on tuotteena hyvä koska todella monella on mineriittikatto melkein tiensä päässä niinkuin esimerkiksi omassa talossanikin ja jos olisin muutaman vuoden sisään tehnyt kattorempan tuon asbestikaton hukkaaminenkin olisi maksanut jo sen verran kuin tuo pinnoitus kustansi. Tähän minun kotikadulle tuo kyseinen firma teki 3pinnoitusta.

Ovi ja ikkunamyyjän hommaa pidän itsekin melkoisena kusettamisena. Ikkunaremontin tarvetta on hyvin harvassa talossa ja mitään sillä ei säästä.

Kolmeen paikkaan olisin päässyt hommiin ja tuon oikeastaan valitsin siksi että tuolla vähiten hehkutettiin järkyttäviä tuloja ja itse teetin kyseisen pinnoituksen tällä yrityksellä.
Toinen valintaan vaikuttanut tekijä oli koulutus yhdessä firmassa olisi ollut kahden päivän koulutus ja sitten myymään, valitsemassani firmassa on kuukauden koulutus tehtävään.

Tais teksti mennä melkoiseksi perusteluksi miksi otin työpaikan vastaan :D

Itse nään tuon asian että ihminen jolla olisi kattoremontin tai pinnoituksen tarve hän itse olisi jo kilpailuttanut ja ottanut sen jo jostain siten että ihmiset on loppupeleissä hyvinkin saamattomia ja laiskoja tekeen mitään päätöksiä ja sen remontin teettämisen miettimiseen saattaa mennä vuosia vaikka tarve olisi jo.

Käsittääkseni koko myynti ala on sellainen että todella suuri osa tippuu kelkasta ensimmäisen puolen vuoden aikana?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom