Myyntityötä sivuten:
Meneekö taloudella todella näin hyvin?
Pyysin toimitilojen muutoksiin liittyviin töihin tarjouksia kahdeksalta taholta. Selkeä tarjouspyyntö määräaikoineen ja yhteystiedot mukaan. Kahdelta nyt saatu yhteydenotto. Kohtuu iso kyrpä ottassa, että voiko helvetti mennä nykyään niin kovaa että ei isohkoon tarjouspyyntöön edes viitsitä vastata? Turha kuvitella että soittelen perään ...kele!!!
Joskus liian pilkulleen viilattu tarjouspyyntö viittaa asiakkaaseen joka on pilkunnussija, tämä tosin ei aina pidä paikkaansa enkä missään nimessä väitä sinun olevan sellainen mutta itse ajattelen usein näin ja ihan 20 vuoden kokemuksella.
Toisaalta joskus joku työ vaikuttaa siltä ettei siitä yksinkertaisesti saa sellaista hintaa kuin pitäisi koska joku jokatapauksessa tarjoaa sen puoli-ilmaiseksi niin siksi ei edes viitsi tarjota.
Ostaminenkin on joskus taitolaji vaikka niin älyttömältä kuulostaakin, jopa näin taantuman aikaan joka kuulostaa vieläkin älyttömmämmältä (olipas sana)
Itse ihmettelin juuri eräänä päivänä tarjouspyyntöä jossa suoraan sanottuna asiakas vaikutti mulkultä kun ylisti itseään tarjouspyynnössä.
No vastasin siihen jokatapauksessa asiallisesti niin kappas kun kun olinkin oikeassa, herra päätti alkaa opastamaan minua mihin hintaan hänen pitäisi jotain saada ja taas varsin mulkulla asenteella, yllättäen tämän henkilön kanssa keskustelu ei tule jatkumaan koskaan, paitsi jos erehtyy vielä kerran pyytämään hintaa niin pilkku siirtyy pykälän oikealle.
Joku voisi nyt pitää minua mulkerona ja siinä onkin ihan oikeassa mutta syy miksei näihin tule vastattua on että olen oppinut tälläisten ihmisten vinkuvan ja valittavan kaikesta mahdollisesta ja yhteistyön olevan äärettömän raskasta, säästää vain ihan pirusti omia hermoja kun skippaa suosiolla pokan.
Muoks. lainausta vielä koskien:
Joskus urakoissa ei kohtaa urakoitsijan ja urakan koko eli saattaa tarjota liian pientä urakkaa liian isolle toimijalle tai liian isoa urakkaa liian pienelle toimijalle.