Kokemuksia BMW:stä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ollaan kolmosautoksi katsomassa tuollaista vähän vanhempaa 5-sarjaa, eli E39:iä. Kutoskone, bensa ja manuaali ehtoina(jälkikasvun sanelemana). Onko mitään suurempaa murhetta ollut tuollaisissa 90-luvun lopun autoissa joilla on rullattu jo lähemmäs 200tkm? Kulutusosat tietysti kuluu, mutta ovatko aivan pommeja jo? Erityisesti 528 on silmissä.
 
Ollaan kolmosautoksi katsomassa tuollaista vähän vanhempaa 5-sarjaa, eli E39:iä. Kutoskone, bensa ja manuaali ehtoina(jälkikasvun sanelemana). Onko mitään suurempaa murhetta ollut tuollaisissa 90-luvun lopun autoissa joilla on rullattu jo lähemmäs 200tkm? Kulutusosat tietysti kuluu, mutta ovatko aivan pommeja jo? Erityisesti 528 on silmissä.
Laatumerkissä 200tkm mittarissa on vasta sisäänajettu.. Eli ei mielestäni lähelläkään "pommeja".
 
Ei kai bemareissa oo ku jonninmoisia sähkövikoja vanhuuttaan, automaattilootat tykkää antautua 350-500tkm välissä ja joka katastukseen saa yleensä vaihtaa jonku keulan nivelistä tai alatukivarren tms. :hyvä:

Nuo E39:t alkaa olee aika edullisiakin joten eiku kaupoille, en suuremmin jännittelisia asiaa. Aivan ekoja 530D automaatteja joilla rullattu +400tkm en ihan helpolla ite ostas mutta menee kai ne nekin ku vähän varautuu että saattaa jotaki pientä joskus tullakin.. :D

Itellä ollu noita -80-90 luvun bemareita varmaan jo toistakymmentä, mun mielestä laadukkaita ja suht luotettavia autoja. Tällä hetkellä on E39 525TDSA -98 jolla ajettu 378tkm ja ihan kohtuudella pelittää. Yks ABS:n anturi pitäs vaihtaa/puhistaa ja loota kylmillä öljyillä joskus unohtaa vaihtaa 4-5 vaihteen päälle että joutuu kylmänä käskyttää vaihekepistä vaihtoa että vaihtaa mutta muuten rokkaa ja halpaa ajaa ku on pakuksi rekattu vielä :rolleyes:
 
Ollaan kolmosautoksi katsomassa tuollaista vähän vanhempaa 5-sarjaa, eli E39:iä. Kutoskone, bensa ja manuaali ehtoina(jälkikasvun sanelemana). Onko mitään suurempaa murhetta ollut tuollaisissa 90-luvun lopun autoissa joilla on rullattu jo lähemmäs 200tkm? Kulutusosat tietysti kuluu, mutta ovatko aivan pommeja jo? Erityisesti 528 on silmissä.

Laatumerkissä 200tkm mittarissa on vasta sisäänajettu.. Eli ei mielestäni lähelläkään "pommeja".
Luotettava auto e39 on paljonkin ajettuna ja mahtava ajettava, jos vaan asianmukaisesti huollettu. Tuossa 200tkm kohdilla monesti tulee puslajumpan aika, jos siis alustan osat on vielä alkuperäiset. Suosittelisin katselemaan m-sport paketilla olevaa yksilöä (parempi alusta jne.) Itellä on vajaa 180tkm ajettu 540ia ja siihen kun on tottunu niin en ihan äkkiä lähtis suosittelemaan pienemmällä koneella olevaa :rolleyes:
 
jos automaatin haluat niin huolehdit vain siitä että se on ZF:n valmistama ,mikä on jo monessa E39:ssä GM:n.
tehojen lisäsystä Dieselissä ei kestä ZF eikä GM!!!
niin bensat kuin dieselit kestää ajaa +400tkm hyvinkin, joskin kalliiden kulutusosienhinta on hyvä ottaa huomioon autoa hankittaessa.
 
Talvi tuli ratiritiralla ja Bemari hyytyi jälleen. Viime talvena pistettiin uudet hehkut. Nyt pistin Calixin lämmityssetit.
Nytkin auto oli 48h latauksessa ja 12h lämmityksessä eikä lähde käyntiin. Neukku tuli lämmittämättömällä Corollalla kylään ja se kehräsi kuin kissa. Itse sain minuutin sahauksen tuloksena Bemarin käyntiin ja jälleen on sitten tyhjä akku.

Mikähän tossa nyt on? Hehkujen ohjausyksikkökö? Uuden akun tilasin just, pitää heittää torstaina paikoilleen. Akunkaan vaihto ei ole kovin helppoa Bemariin, tässä lähes 30 sivua aiheesta:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=138709&page=4
 
noissa e60/e61 bemuissa ei ole kyllä mitään muuta ku vikaa. aika äkkiä käy selväksi kun lukee btcf:ää. paskaa kauniissa paketissa :)
 
Hieman hirvitti joulureissuun lähteä pakkasmittarin huidellessa koko menomatkan (n. 500km) 29 ja 30 pakkasasteen välillä, paluumatkallakin 20-23 pakkasastetta mutta ei niin minkäälaista ongelmaa koko reissulla. Lämpöäkin riitti kabiinissa loistavasti, ilmastoinnin astetuksiin ei ole ollut tarvetta koskea koko talvena. -07 e91 320d manuaali kyseessä ja 180 tkm pyörähti joulureissulla mittariin.

Pystyyköhän tuota hehkujen hiipumista jollain tavalla ennakoimaan ja mikä niiden elinkaaren pituus noin keskimäärin on?

Itsellä muuten vielä alkuperäinen 80Ah akku paikollaan, ihan hyvin tuntuis vielä pyöräyttävän käyntiin vaikkei ole edes tallia käytössä vaan "wokkipannun" voimin startataan joka aamu parkkipaikalta.
 
Mulla on toi Calixin letkulämmitin. Onko ideoita kuinka kauan sen kannattaa antaa lämmitellä vaikkapa -20 asteessa jotta uskaltaa käynnistellä?
 
Mulla on toi Calixin letkulämmitin. Onko ideoita kuinka kauan sen kannattaa antaa lämmitellä vaikkapa -20 asteessa jotta uskaltaa käynnistellä?

Ootko muuten tietoinen että tuon letkulämppärin kanssa on ollut ongelmia ja ilmeisesti syynä se, että jäähdytysnestettä lämmitettäessä moottorin lämpötila-anturi antaa eculle virheellistä tietoa ja käynnistysparametrit ovat pielessä. Eli ilmeisesti luulee että koko moottori on lämmin vaikkei näin ole ja käynnistyvyys on huono...

Itsellä ei tästä mitään asiantuntemusta mutta näitä kirjoituksia löytyy eri palstoilta ja tästä syystä itse päädyin tuohon säteilylämppäriin aikanaan vaikka letklämppäri tuntuisi loogisesti tehokkaammalta ja paremmalta muuten.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on toi Calixin letkulämmitin. Onko ideoita kuinka kauan sen kannattaa antaa lämmitellä vaikkapa -20 asteessa jotta uskaltaa käynnistellä?
Ainakin näyttäisi Calixin sivuilla olevan suositus 3 tunnin lämmitysajasta tuolla kelillä.

Letkulämmitin on muuten joissain autoissa vähän ongelmallinen, kun se tuppaa lämmittämään melko epätasaisesti lohkoa. Calixilla on kyllä se kiertovesipumpullinenkin malli, joka on parempi. Letkulämppäri saattaa monesti lämmittää hyvinkin lämpöiseksi jäähdytysnesteen siitä vastuksen ympäristöstä ja anturit luulevat, että koko kone on lämmin, eikä rikastusta anneta juuri ollenkaan. En kyllä osaa sanoa, kuinka dieseleissä tuon rikastuksen kanssa kylmäkäynnistyksissä homma menee, mutta bensoissa ainakin tuota huonoa käynnistyvyyttä on esiintynyt.
 
Takuulla ei ole hankalampaa akunvaihtoa kuin E61 bemariin 110Ah akun pistäminen. Akkukotelo on jotain 400mm pitkä ja akku on 393mm pitkä, väliin jää siis 7mm tilaa johon pitäisi mahtua noin 15mm paksut johtoniput, maakaapeli sekä 30-40mm leveä lattarauta jolla akku kiinnitetään pohjastaan. Eli se lattarauta on ujutettava 7mm levyisestä rakosesta noin 25cm syvyyteen ja kohdistettava ruuvi vielä paikoilleen sekä ruuvattava kiinni.

Kyllä natsi on natsi vaikka voissa paistais perkele! Seuraavaks pitäisi vaihtaa etuparkki ja toinen xenon. Pitää ruuvata puskurit irti, umpiot irti, purkaa puoli konehuonetta. Joku 4-5h homma lampunvaihtokin.
 
Kyllä natsi on natsi vaikka voissa paistais perkele! Seuraavaks pitäisi vaihtaa etuparkki ja toinen xenon. Pitää ruuvata puskurit irti, umpiot irti, purkaa puoli konehuonetta. Joku 4-5h homma lampunvaihtokin.

Corollan ajovalon vaihto: Avaa konepelti, pyöräytä valokaapeli irti umpiosta, vaihda lamppu, pyöräytä valokaapeli kiinni umpioon, sulje konepelti.
 
vaikka letklämppäri tuntuisi loogisesti tehokkaammalta ja paremmalta muuten.
Ihme logiikka : ) Letkulämppärihän on kaikista huonoin vaihtoehto. Mitä järkeä sitä pelkkää vettä on lämmittää? Se tärkein asia, mikä pitää lämmittää, on tietysti öljy. Eli säteilylämmitin on kaikista paras. Kylmä öljy ei voitele hyvin ja samalla kun öljy on jäykkää, niin kulutuskin nousee.
 
Takuulla ei ole hankalampaa akunvaihtoa kuin E61 bemariin 110Ah akun pistäminen. Akkukotelo on jotain 400mm pitkä ja akku on 393mm pitkä, väliin jää siis 7mm tilaa johon pitäisi mahtua noin 15mm paksut johtoniput, maakaapeli sekä 30-40mm leveä lattarauta jolla akku kiinnitetään pohjastaan. Eli se lattarauta on ujutettava 7mm levyisestä rakosesta noin 25cm syvyyteen ja kohdistettava ruuvi vielä paikoilleen sekä ruuvattava kiinni.

Kyllä natsi on natsi vaikka voissa paistais perkele! Seuraavaks pitäisi vaihtaa etuparkki ja toinen xenon. Pitää ruuvata puskurit irti, umpiot irti, purkaa puoli konehuonetta. Joku 4-5h homma lampunvaihtokin.

Samalla kertaa kannattaa vaihtaa myös toi toisen puolen Xenonikin;)
Meinaan on valotehossa eroa, jos toinen on uusi ja toinen sitten muutaman vuoden vanha polttimo.
Omassa alkoi toinen puoli punertamaan ja silloin alkaa olemaan viimeinen aika vaihtaa uusi poltimo,ettei hajota tuota ballastinta.
Autossani on kanssa ohjeena irroittaa tuo puskuri, että pääsee irroittamaan tuon umpion:hyvä:
Pikkasen alle 4h kaikkiaan ronkin noita lamppuja, mutta tulihan ne vaihdettua:D
Aluksi piti vaihtaa vain tuo punertava xenon, mutta kun olin saanut sen vaihdettua ja laitoin valot palamaan, niin ei siinä ollut sitten muuta vaihtoehtoa, kuin alkaa sorkkimaan tuota toista puolta:hyper:
Tää työvaihe olisi hyvä opettaa naisväelle, kun yleinsään ovat käsistään näppärempiä ja myös tuo käsikin on yleensään pienempi.
lisäksi semmoinen vinkki, että jos jostain syystä sitä umpiota ronkkiessa saa semmoisia pieniä vertavuotavia haavoja käteensä, niin kumihanskat(kirurgin) on todella hyvät;)
Meinaan ei sotke koko umpiota verellä, kun käsi vuotaa kuin seula:D
 
Punertaa ja vilkkuu tosi pahasti joo, vielä toi pahempi, eli vasen puoli, josta ei saa vaihdettua edes parkkia ilman että purkaa koko auton. Särkyykö ballasti tosiaan jos xenon käryää?

Parkin vaihto oikealle:
http://www.youtube.com/watch?v=15ght75I-mo&feature=related

Parkin vaihto vasemmalle:
http://www.youtube.com/watch?v=yseknfLsfa8&feature=related

Hupaisaa on että Laakkosella irrottavat puskurin kun vaihtavat valoa, ainakin huhujen mukaan...

Kuulema noita ballastineja on mennyt, kun tuo polttimo on hajonnut.
Itse en ainakaan uskaltanut jäädä odottelemaan:rolleyes:
Onneksi noita merkkipolttimoita saa jo todella edullisestin.
Viime vuonna ois ollut merkkikorjaamolla n600€ noi polttimot vaihdettuna:D
Nyt selvisin hommasta 80€+ kädet viilleltyinä ja selkä jumissa:D
 
Kyllä natsi on natsi vaikka voissa paistais perkele! Seuraavaks pitäisi vaihtaa etuparkki ja toinen xenon. Pitää ruuvata puskurit irti, umpiot irti, purkaa puoli konehuonetta. Joku 4-5h homma lampunvaihtokin.




Ei tohon xenonin vaihtoon mennyt kun 10 min.

edittiä: sähläystä
 

Suositut

Back
Ylös Bottom