Kokemuksia BMW:stä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Olen hankkimassa käytettyä 320d e90 bmwtä. Aikaisempaa kokemusta ei bemarista ole. Kysyisinkin onko jotain erityistä jota kannattaa ottaa huomioon käytettyä katsoessa?
Millaisia tyyppivikoja mallissa on? Mitä mieltä yli 200tkm ajetuista?
Kiitän jo etukäteen.
 
Hei!

Olen hankkimassa käytettyä 320d e90 bmwtä. Aikaisempaa kokemusta ei bemarista ole. Kysyisinkin onko jotain erityistä jota kannattaa ottaa huomioon käytettyä katsoessa?
Millaisia tyyppivikoja mallissa on? Mitä mieltä yli 200tkm ajetuista?
Kiitän jo etukäteen.

Www.btcf.fi

Suomen paras autofoorumi.
 
OT, mutta pitäisi kai tosissaan hommata sellainen "Kusipää Bemaristit" - tarra auton takalasiin, ja seurailla sitten Volvo- ja Hondamiesten reaktioita...
 
Hei!

Olen hankkimassa käytettyä 320d e90 bmwtä. Aikaisempaa kokemusta ei bemarista ole. Kysyisinkin onko jotain erityistä jota kannattaa ottaa huomioon käytettyä katsoessa?
Millaisia tyyppivikoja mallissa on? Mitä mieltä yli 200tkm ajetuista?
Kiitän jo etukäteen.
Yleensähän kaikkia yli 200 tuhatta ajettuja bemareja kaupataan nimikkeellä "projekti", joten jos olet taitava mekaanikko ja tykkäät käyttää kaiken vapaa-aikasi ja suurimman osan muustakin ajasta auton laittamiseen, niin varmasti on hyvä sijoitus.
 
En sulje tätäkään vaihtoehtoa kokonaan pois. Saako sitä jollain kikkakolmosella lukemaan usb:tä tai aux-iniä? Lähinnä siis aattelin, että vetäis johdot hanskalokeroon ja sinne virittelis jonku mp3 soittimen tai usb-tikun.

Jotkut 2005+ -soittimet osaavat AUXin suoraan takapinneistä, tälle pitää uskotella, että vehkeessä on vaihtaja kiinni, jolloin audiota voi tunkea pyllystä sisään. Katselin joskus netistä ohjeita, mutten jaksanut alkaa säätää.

Saako tommosee e46 kasetti/cd-rammarii viriteltyy usb-tikkua mitenkää? Lähinnä semmosta, minkä sais vejettyä piuhoilla tonne hanskalokeroon ja ohjattua sillä soittimella.

Ja nyt kun luin eteenpäin, tuli mieleen, että USB:nkin joku oli virittänyt samantapaisella systeemillä. Sitä joutuu ohjaamaan kuten vaihtajaa, ja piisien nimiä se ei näytä. Tämä systeemi vaatii jo jonkinlaisen älyn väliin, tuo AUX-huijaus onnistuu vähemmällä.
 
Tulipas eilen ajettua, uutta 530Xd:tä.

Toi sähköinen ohjaus vie kyllä kaiken mahdollisen tuntuman, en tykännyt kyllä pätkääkään. Aivan liian kevyt hiljaisissa vauhdeissa ja ei minkään näköistä tuntoa. Ainoa plussa on tarkkuus. Moottori ja voimansiirto oli kyllä loistavat. Mootori varsinkin yllätti minut positiivisesti. Tuntui, että mitä korkeammalle kierrokset nousivat niin ahtopaine nousi tasaisesti korkeammaksi ja vetoalue oli melko laaja. Laatikkokin oli loistava, nopeat tasaiset vaihdot ja osasi melko hyvin ¨ennustaa¨mitä halusin.

Auto oli esittelyauto, melko hyvillä varusteilla, ainoo purnaus tulee uusista sporttipenkeistä, melko kapeat verrattuna omaan E46. Hinta kyseisellä vehkeellä oli n. 90Te, mikä oli minusta aika törkeä pyynti. Pelkästään ohjaus otti päähän niin paljon ,että en maksaisi autosta 60-70Te enempää.
 
Tulipas eilen ajettua, uutta 530Xd:tä.

Toi sähköinen ohjaus vie kyllä kaiken mahdollisen tuntuman, en tykännyt kyllä pätkääkään. Aivan liian kevyt hiljaisissa vauhdeissa ja ei minkään näköistä tuntoa. Ainoa plussa on tarkkuus. Moottori ja voimansiirto oli kyllä loistavat. Mootori varsinkin yllätti minut positiivisesti. Tuntui, että mitä korkeammalle kierrokset nousivat niin ahtopaine nousi tasaisesti korkeammaksi ja vetoalue oli melko laaja. Laatikkokin oli loistava, nopeat tasaiset vaihdot ja osasi melko hyvin ¨ennustaa¨mitä halusin.

Auto oli esittelyauto, melko hyvillä varusteilla, ainoo purnaus tulee uusista sporttipenkeistä, melko kapeat verrattuna omaan E46. Hinta kyseisellä vehkeellä oli n. 90Te, mikä oli minusta aika törkeä pyynti. Pelkästään ohjaus otti päähän niin paljon ,että en maksaisi autosta 60-70Te enempää.

Ajoit vain liian halpaa autoa johon oli unohdettu tilata varusteet. Active Steering ja Servotronic niin johan alkaa olla tuntumaa. Dynamic Drive vielä kehiin niin kyllä kelpaa.

http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/servotronic.html
 
Siinä oli toi servotronic, mutta ei se siihen tuntumaan kyllä vaikuttanut mitenkään. Totta kai, kun vauhtia tuli lisää niin se tuli jäykemmäksi, mutta ¨tunto¨jäi uuumaan. Active steeringiä EI ollut.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siinä oli toi servotronic, mutta ei se siihen tuntumaan kyllä vaikuttanut mitenkään. Totta kai, kun vauhtia tuli lisää niin se tuli jäykemmäksi, mutta ¨tunto¨jäi uuumaan. Active steeringiä EI ollut.

Aika outoa. Varmaan jotkut paskat kitkat alla vielä lisäks. Onhan toi Aktiiviohjauksen kanssa aivan eri auto. Vähän ku vertais mikroautoa ja rekka-autoa.
 
Se muuten unohtu sanoa, että nastarenkaat oli alla, se totta kai vaikuttaa asiaan. Ton nelivedonkin on pakko vaikuttaa, jotenkin. E61 530Xd:ssä oli sama homma, että hiljasissa nopeuksissa toi ohjaus oli täysin tunnoton ja liian kevyt. Mutta onko nää vaan mun makuasioita vai sitten ihan faktoja? niin siitä voikin sitten väitellä :)

Active steering on kyllä hieno, siinä olen samaa mieltä.
 
Se muuten unohtu sanoa, että nastarenkaat oli alla, se totta kai vaikuttaa asiaan. Ton nelivedonkin on pakko vaikuttaa, jotenkin. E61 530Xd:ssä oli sama homma, että hiljasissa nopeuksissa toi ohjaus oli täysin tunnoton ja liian kevyt. Mutta onko nää vaan mun makuasioita vai sitten ihan faktoja? niin siitä voikin sitten väitellä :)

Active steering on kyllä hieno, siinä olen samaa mieltä.

Joo, en ole 5er sarjalaista nelikkona ajanut, en tiedä, mutta ainakin E61 takavetoisena on kyllä niin hyvä auto ajaa ja tunnokas ohjaus (aktiivina) että vaikea löytää parempaa, vaikka kyse on 8v vanhasta autosta.
 
Onkos kukaan täällä viritelly pientä subbaria tohon takapenkin keskikäsinojan taakse? Vissiin joku 8-10" pitäis mahtua freeairina? Pystyykö kunnolla kuuntelemaan niin, että toi olis "näkymätön", eli käsinoja ylhäällä? Ja sit boonuskysymys, voiko tohon ihan perus kasettimankkaan rykiä kaupasta ostettua vahvistinta kiinni tolle subille? Ei oo HK systeemejä ja 2004 e46 farkku.
 
Onkos kukaan täällä viritelly pientä subbaria tohon takapenkin keskikäsinojan taakse? Vissiin joku 8-10" pitäis mahtua freeairina? Pystyykö kunnolla kuuntelemaan niin, että toi olis "näkymätön", eli käsinoja ylhäällä? Ja sit boonuskysymys, voiko tohon ihan perus kasettimankkaan rykiä kaupasta ostettua vahvistinta kiinni tolle subille? Ei oo HK systeemejä ja 2004 e46 farkku.
No tosta subbarin virittelystä voin sanoa sen verran, että kannattanee tehdä koko takaselkänojan kokoinen etulevy siihen, mihin sitten sahaa elementille reiän. Ja tiivistää kaikki reunat. Rakenteesta riippuen hattuhyllyn alapuolenkin levyttäminen voi olla aiheellista. Mitä vähemmän siinä on painevuotoja elementin takaa etupuolelle, sen paremmin se toimii. Toimivuudesta käsinoja ylhäällä ei voi sanoa oikein mitään. Riippuu siitä päästääkö se takaselkänoja ääntä miten hyvin läpi. Voisin kuvitella ettei kovin optimaalisella tasolla kyllä olla. Jos freeairin haluaa kunnolla tehdä, niin on siinä enemmän työtä kuin kotelossa ja sointi ei ikinä yllä samalle tasolle, mutta tilaa se säästää.

Soittimesta ei voi sanoa mitään, kun en sitä tunne.
 
Onkos kukaan täällä viritelly pientä subbaria tohon takapenkin keskikäsinojan taakse? Vissiin joku 8-10" pitäis mahtua freeairina? Pystyykö kunnolla kuuntelemaan niin, että toi olis "näkymätön", eli käsinoja ylhäällä? Ja sit boonuskysymys, voiko tohon ihan perus kasettimankkaan rykiä kaupasta ostettua vahvistinta kiinni tolle subille? Ei oo HK systeemejä ja 2004 e46 farkku.

BTCF-sivulla joku Californiassa asusteleva Bemaristi tuosta pisti projektikuvat foorumille. En löytänyt. Tämmösen löyti Google:
http://www.e46zone.com/forum/gallery/image/3547-e46-convertible-sub-box/
 
Eipä tarvinnu tänä aamuna tulla bemarilla töihin.. Ilmeisesti hehkut pimeenä. Startti pyörii ku puolukka pillussa, mut ei edes lupaa kunnolla. Pikkupakkasilla kävi aluks vajailla pari sekuntia, ennenku heräs kaikki pytyt. 2004 330d siis kyseessä. Aijoo... Kontti ei aukee pakkasella, se avausnappi jäätyy, eikä kaukosäätimen nappi toimi. Toukan takaikkuna onneks aukee, mut koiraa vituttaa ja hävettää, ku nostan sitä siitä sisään/ulos.
 
Eipä tarvinnu tänä aamuna tulla bemarilla töihin.. Ilmeisesti hehkut pimeenä. Startti pyörii ku puolukka pillussa, mut ei edes lupaa kunnolla. Pikkupakkasilla kävi aluks vajailla pari sekuntia, ennenku heräs kaikki pytyt. 2004 330d siis kyseessä. Aijoo... Kontti ei aukee pakkasella, se avausnappi jäätyy, eikä kaukosäätimen nappi toimi. Toukan takaikkuna onneks aukee, mut koiraa vituttaa ja hävettää, ku nostan sitä siitä sisään/ulos.

Mä veikkaan ohjausyksikköä. Pelkät hehkut jos vaihtaa, kuten monet tekevät, rikkoutuvat ne hehkut ensimmäisen startin yhteydessä jos ei vaihda myös sitä ohjausyksikköä. Lähtee kyllä hemmetin hyvin sen ainoan kerran käyntiin! Hehkujen vaihto ei ole helppo homma x30d moottorissa vaan se tarkoittaa koko imusarjan irroittamista, samalla kannattaa toki myös poistaa imusarjan läpät jos sitä ei ole jo tehty. Hehkut ovat mallia: vitutus ja on suuri vaara että se katkeaa kun sitä kiertää auki. Kannattaa tutkailla foorumilta, pitikö vaihto tehdä lämpimällä vai kylmällä koneella. Kannattaa myös tarkistaa mitkä olivat ne "ainoat" oikeat hehkut tuolle koneelle. Muistaakseni perus-Boschit eivät siihen sovellu vaikka Bosch ja varaosakauppias muuta väittääkin. Kannattaa myös ostaa ne kaikkein kalleimmat hehkut. Samalla suosittelen tuuppaamaan huohotinputkeen lämmityssarjan ettei käy vanhanaikaiset ja sen jäätyessä öljyt kiertävät koneen, turbon, partikkelisuotimen ja katalysaattorin kautta pakoputken peräaukosta parkkipaikalle. Se on kallista se.
 
Eipä tarvinnu tänä aamuna tulla bemarilla töihin.. Ilmeisesti hehkut pimeenä. Startti pyörii ku puolukka pillussa, mut ei edes lupaa kunnolla. Pikkupakkasilla kävi aluks vajailla pari sekuntia, ennenku heräs kaikki pytyt. 2004 330d siis kyseessä. Aijoo... Kontti ei aukee pakkasella, se avausnappi jäätyy, eikä kaukosäätimen nappi toimi. Toukan takaikkuna onneks aukee, mut koiraa vituttaa ja hävettää, ku nostan sitä siitä sisään/ulos.

Mulla tämmöstä:

Onko sulla toi vika pahentunut, vai lauennut yhtäkkiä päälle? Mulla varoitteli eka, eli piti startata uudestaan. Aluksi teki vain lämpimällä koneella vikaa, ja nyt pahentunut niin että harvoin lähtee edes käyntiin..

Mutta nyt:
-startatessa kierrokset nousee ~200rpm ja junnaa siinä
-Välillä hörähtää ja kierrokset nousee melkein 1000rpm


Nettiä tutkiessani huomasin että porukalla saman mallisessa bemmissä ollut samaa vikaa, ja parin suuttimen sekä nokka-akselin asentotunnistimen vaihto on poistanut vian. Joillain pelkkä nokan asentotunnistin poistanut. No eipä auttanut mulla.. Schmiedmannin (BMW varaosat ja huolto) kaveri sano että sillä ollut kanssa samaa vikaa, ja kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla lähti vika.. Se siis seuraavaksi.
 
Paras päätös, mitä olen koskaan tehnyt: luovuin Bemarista, lähes kyynel silmäkulmassa mutta kestin sen kuin mies. Välillä on ikävä mutta tämä thread onneksi elää ja antaa voimia kestää "tuskani". Jatkakaa ja tsemppiä! Kyllä se kesä koittaa ja ne Ajamisen Ilon lyhyet hetket ovat nautintoa koko rahalla. :thumbs:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom