Hupen Bemari ja kilsat ovat näköjään kiinnostaneet. Joo, 170tkm on mittarissa joista itse ajellut semmoset 50tkm. Ostin auton ehkäpä maailman suurimmalta käytettyjen Bemareiden BMW-myyjältä. BMW Niederlassungilta,
Fröttmaningissa. Mikä on siis Münchenin aito ja virallinen BMW-kauppa (Siis periaatteessa niinku "tehtaanmyymälä"). Eli melko vahva tunne on että kilsat pitävät paikkansa ja huoltovihkokin kutinsa. Autoa ei siis ole ostettu turkkilaiselta häkkivarastosta. Autossa oli 10 päivän odotusaikakin jotta sen sai kotiinsa.
Mitähän tuohon on nyt mennyt rahaa. 2008 kesäkuussa tuo auto on ostettu ja osa huolloista on semmosia ei-tarpeellisia, esim. imusarjanläppien poisto samalla kun vaihdettiin hehkut.
Varsinaisia korjauksia mitä on tehty tai mitä olen tehnyt itse:
-EGR -termostaatti uusittu, tein itse, maksoi jonkun kympin, oisko ollu 80e
-Akku vaihdettu, mitähän tuo maksoi, vajaa pari sataa kait.
-Hehkut vaihdettu 90e (meni samalla duunilla kuin imusarjanläpät pois)
-pakosarja vaihdettu, se maksoi aika rapeesti jotain 700 euroa.
-Johtosarjat uusittu 1060e. Samalla korjaantuikin "itsestään" takaluukku sekä PDC.
-sitten toki jarrupalat eteen ja taakse sekä öljynvaihtoja, kustannukset lähinnä marginaalisia + kuluvia osiahan nuo ovat. Paitsi Saksassa merkkihuollossa se öljynvaihto maksoi hulppeat 320 euroa.
-letkulämmitin + sisäpistoke asennettu. Kyllähän tohonkin muutama satku meni.
-Kun ostin auton, niin siihen uusittiin samalla ABS-anturit, jotka olivat paskana (valitti erheellisesti puhjenneesta renkaasta) sekä joku ohjausyksikkö, samalla fiksattiin takalasin pyyhin sekä PDC:n ohjausyksikkö.
*näistä en siis maksanut mitään vaan tuli takuuseen
-paskana on comfortpenkin oikean sivuttaistuen säätömoottori, maksaisi n. 250 euroa. Pitää koitella fiksailla tuota jotenkin, siitä on "vain" vaijeri katki. Muutoin mennäänkin pitkästä aikaa taas huutomerkkivapaasti. (vikatilannetta ilmaiseva varoitusvalo mittaristossa)
-voi olla että unohtuu jotain. Onhan tuossa lisäksi ollut semmoista pientä kikkaretta, mikä osin voi johtua vikaantuneesta johtosarjastakin. Esim. Turvatyynystä herjasi, tsekattu liittimet + nollattu vikakoodi niin korjaantunut siltä. Ovea piti kuitenkin purkaa ja kasata aikansa. Eli koko ajan saa olla räpeltämässä ja googlaamassa, mikä ei taas vois vähemmän kiinnostaa.
Pitäähän sitä meuhkata aina jos jotain hajoaa. Lopputulemana tuo on kuitenkin halvempi kuin vaikkapa uusi Skoda, täysin vikavapaana. Arvo tuossa Bemarissa ei käytännössä voi enää laskea lainkaan ja auto on velaton. Jos tuota nyt tonnilla vuodessa korjaa ja huoltaa niin ei tuo aivan mahdoton rasti ole, kun verrataan vaikka siihen mitä uuden auton arvo laskee + lainankorot ovat.