Kokeiluksi jääneet liikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
47
Sanokaa mitä harjoitusliikkeitä olette joskus kokeilleet, muttette jostain syystä koskaan treeniohjelmaanne ottaneet.

Itse olen kokeillut seuraavia mutten viitsi tehdä kun sattuvat enemmän niveliin kuin lihaksiin

- jalkakyykky niin syvään kuin menee (sattuu polviin ja lonkkiin)
- vipunosto selällään maaten (sattuu olkaniveliin)
- dippi (sattuu samoin olkaniveliin)
- pystysoutu (sattuu ranteisiin)

Lisäksi en tee sellaisia koneliikkeitä, jotka pystyy helposti tekemään vapaillakin painoilla: esim. penkkipunnerrus koneessa ja pystypunnerrus koneessa.

X-kyykky (overhead squat), ei ole vielä kunnolla toiminut. 50 - 60 kiloa olen vetänyt, mutta siihen se on jäänyt. Alataljan kanssa on joka kerta enemmänkin kokeilua kuin treeniä, mutta IMO se on huono liike, tai sitten laite on huono.

Hack-kyykky (polvet), alatalja (ei saa tuntumaa, ei sitten millään. turha liike), askelkyykky (turhan tuntuista rimpuilua), mikä tahansa liike smithissä, monet monet monet laitteet (vapaat painot rox :D ). Ranskalainen tangolla maaten on myös kokeiltu ja hyllytetty, kyynärpäät eivät tykänneet. Näitä on tullut kokeiltua aina parin vuoden välein, mutta tulos on aina sama. No pärjäähän sitä mainiosti ilmankin :D

Originally posted by PMLats
Hack-kyykky (polvet), alatalja (ei saa tuntumaa, ei sitten millään. turha liike), askelkyykky (turhan tuntuista rimpuilua), mikä tahansa liike smithissä, monet monet monet laitteet (vapaat painot rox :D ). Ranskalainen tangolla maaten on myös kokeiltu ja hyllytetty, kyynärpäät eivät tykänneet. Näitä on tullut kokeiltua aina parin vuoden välein, mutta tulos on aina sama. No pärjäähän sitä mainiosti ilmankin :D

Vaikka olenkin aloittelija ja huono ketään neuvomaan, niin alataljan olen aina saanut ottamaan selkään vetämällä ensin käsillä ja alaselällä yhtäaikaa kunnes selkä on suorassa ja paino noin puolessavälissä. Sitten vedän painon leveillä selkälihaksilla loppuun.

Näin äkkiseltään tulevat mieleen askelkyykky, ranskis tangolla selällään maaten, ylätalja eteen leveällä otteella ja scott-kääntö. Askelkyykky on minustakin jotenkin turhaa veivaamista, ja listan muissa liikkeissä en saa tuntumaa kohdelihaksiin, en vaikka kuinka yrittäisin :evil:

EDIT: unohdin mainita, että PMLatsin tapaan pidän monia laitteita myös täysin turhina, esim. ojentaja- ja hauiskoneet :urjo:

Mikähän Gillyllä ja Latsilla on tuossa ranskalaisessa? Liian leveä/kapea ote? Olkavarsien asento jotenkin outo? Kyynärpäät liikaa sivuilla? Tuo liike toimii myös uskomattoman hyvin pienemmilläkin painoilla, kun muistaa vaan pitää olkavarret paikoillaan ja tarpeeksi takana.

Mulla taas on pystysoutu sellainen liike, mihin en ole ikinä päässyt sisälle. Ehkä en yksinkertaisesti osaa tehdä sitä?

Originally posted by Tomi
Mulla taas on pystysoutu sellainen liike, mihin en ole ikinä päässyt sisälle. Ehkä en yksinkertaisesti osaa tehdä sitä?

Oletko tehnyt tangolla vai kokeillut myös käsipainoilla?
Itsellä tangolla tehtynä ei tuntumaa ja paikat vaan sattuu, mutta käsipainoilla tehtynä on aivan eri luokkaa..

Oon joskus testaillut myös käsipainoilla. Toisaalta, mitäpä tuosta ottamaan stressiä, kun olkapäät on kuitenkin toiseksi paras lihasryhmä hanskojen jälkeen. :david:

Mikähän Gillyllä ja Latsilla on tuossa ranskalaisessa? Liian leveä/kapea ote? Olkavarsien asento jotenkin outo? Kyynärpäät liikaa sivuilla?

Mun hieroja ties neuvoa mua kun kyykky sattu polviin ja ranskalainen punnerrus kyynärpäihin. Että reisi- ja ojentajalihakset on jumissa ja sen takia lihasten kiinnikkeet kipeytyy. Kipu tuntui siltä kuin nivelet olis sökönä, mutta silloin ne olis aina kipeät.
Venyttely, hieronta ja varsinkin ojentajien lepuutus auttoi asiaan.

Kiitos neuvoista, mutta kyllä täällä hyvin pärjätään ilman ranskalaista punnerrusta tangolla ja maaten :D Ojentajille nyt muutenkin on sen seitsemän harjoitusliikettä, ja henk.koht. pidän parhaina erilaisia punnerrusliikkeitä.

Gilly: oletkos kokeillut tuota ylätaljaa sekä suoralla, taivutetulla että "lapiotangolla"? Ite saan parhaat rutistukset sillä lapiotangolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hack-kyykky tuntui tosi kummalta ja jäi kyllä kokeiluksi.
Vierastan myös aika paljon vatsalihaspenkkejä, joissa ei saa tuntumaa juuri muuhun kuin lonkan koukistajiin. Meidän salilla toisessa sellaisessa vatsapenkissä välimatka polvista nilkkoihin on vieläpä liian pitkä eikä jalkoja saa kunnolla tuettua sinne pehmusteen alle. Aina välillä yritän sillä tehdä, mutta huono mikä huono.

Ottaen huomioon liikkeen vaikutukset kiertäjäkalvosimiin on aika hyväkin ettei tätä enää usein saleilla nää vedettävän. Mikäli kyynärpäät nousee olkapäiden yli on vammautumisriski todella suuri.

Itsellä ei paljoa ole liikkeitä, jotka olisivat jääneet vaan kokeiluiksi. Tietty ohjelmaan jää ne, joista eniten tuntuu tulevan hyötyä. Ehkä ois aika sellaiselle "parhaat liikkeet per lihasryhmä" threadille.

Mikähän Gillyllä ja Latsilla on tuossa ranskalaisessa?

Mulla sama homma mutkatangolla. Pidin lisäksi kyynärpäät liikkumattomina ja sain kivat kyynärpää kivut. Nyt teen liikkeen suoralla tangolla ja annan kyynärpäiden liikkua vähän, niin no problem. Tulee jotenkin luonnollisempi liikerata.

Ja niitä kokeiluliikkeitä:

Hack(kokeilen aina aika ajoin uudelleen)
Etukyykky(tukehtuu, tangon paikka on selän puolella!)
Pohkeet prässissä(eihän tässä ole mitään järkeä)

dippi=ei saanut tuntumaa ja sattui ranteisiin

hauis kääntö hammer otteella=oikean puolen hauis venähti

penkkipunnerrus käsipainoilla=koordinaatio vituillaan ni ei sit napannut alkaa sähläämään

Lähes kaikki smith-liikkeet, vain kapeaa penkkiä smithissä hyvin harvoin. Pystysoutu kapealla otteella.

Tomille, oletko koittanut pystysoutua leveämmällä otteella? Itse koin valaistumisen kun koitin hartioiden levyistä otetta, ylivoimaisesti paras tuntuma sivuolkapäihin minulla.

Originally posted by Krusifiksi

Pohkeet prässissä(eihän tässä ole mitään järkeä)

Itse en saa tehtyä pohkeita "seisontakoneessa". Sattuu olkapäihin niin kerpeleesti jo aivan pienetkin painot. Tiiä sitten onko vika koneessa vai olkapäissä...

Originally posted by PMLats
Gilly: oletkos kokeillut tuota ylätaljaa sekä suoralla, taivutetulla että "lapiotangolla"? Ite saan parhaat rutistukset sillä lapiotangolla.

Erinäisiä tankoja olen testannut, ja en vain jotenkin saa mitään tuntumaa selkään. MUTTA kapealla otteella (alataljan v-kahva) eteen, ja a vot! :whip:

Tomille: en tosiaan tiedä, mikä siinä ranskiksessa mättää. Jotenkin tuntuu mahdottoman hankalalta koko liike... mutta kuten Latsikin jo tuossa totesi, ojentajille löytyy kuitenkin joukoittain hyviä liikkeitä, joten en ole sitten nähnyt tarpeelliseksi tuon ranskiksen kanssa säätää. Varsinkaan nyt, kun olen opetellut dippaamaan.

Alatalja: hengästyy liikaa eikä löydy tuntumaa
askelkyykky: ei löydy tasapainoa
dippi ja leuanveto: en saa edes yköstä eli paha mennä tekemään

Höhö, ajankohtainen topikki, mitään liikettä joka ois jääny vain kokeiluksi ei oo ollu ikinä mutta eilen tein selänojennusta tangolla ja se oli aika raivoooo.. 20 kilon tanko jossa painoo ja perkele kun se on ihan takaraivossa se tanko ja olkapäät meinas mennä paskaks piti sit laittaa kädet ihan sinne levyjen viereen ettei olkapäät vääntyny kieroon.. Ja vaikee saada se tanko sinne takaraivoon pitää heijata päällä se sinne samalla kun ruoto ja selkälihat on pyöreenä :D höhöö...

Tais jäädä kokeiluksi, selänojennusta on vain vähän vaikee tehä isoilla kiekoilla, pitää kai hyödyntää momentin löylyä edelleen tai sit pistää toi tanko jo valmiiks niskaan, mutta samassa asennossa kun kyykyssä se ei pysy mitenkään vaan valuu sinne takaraivoon...

Pystysoutu on jännä juttu kyllä, niin helvetin usein näkee salilla kaikkien tekevän sitä väärin että vaikee uskoa että niin monella tääälläkään se ei toimi tai sillä ei saa tuntumaa. Kai se on uskottava :).

Prässiä tosin en tee enää alaselkäkipuilun takia, mutta tein kyllä lähes 10 vuotta, pitää sitä kai taas joskus kokeilla kipeytyykö se vai auttaako perseen ja takareisien venyttely rakenteeni tuomiin ongelmiin prässissä..

Suositut

Back
Ylös Bottom