Kokeiluksi jääneet liikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joku ehkä saattaa nyt vetää herneet nenään, mut kertokaa mulle mitä hyötyä siitä "tuntumasta" on, kun jokainen valittaa ettei saa tuntumaa? Ei niitä lihaksia mun mielestä millään tuntumalla kasvateta. Ite en oikeastaan missään liikkeessä saa kunnon tuntumaa enkä siihen edes pyri, mut silti on seuraavana päivänä oikeet paikat kipeet ja tulosta tulee hyvää vauhtia.

Siihen etten saa tuntumaa voi kyllä olla osasyynä se, että käytän voimiini nähden suuria painoja ja nostan täysillä enkä ajattele turhia tuntumakikkailuja ja sitä että nostankohan nyt vaan sillä lihaksella mitä reenaan. Sillon tippuis painot puoleen ja se ei toimi mulla kyllä yhtään. (Kokeiltu on)
Eikös lihasten kasvu perustu siihen että lihasta "rikotaan" ja lihas pyrkii korjaamaan itsensä aina suuremmaksi kuin on ollut?
Ja tuntumallako se rikotaan??? Jos joku osaa selittää uskottavasti ton tuntuman hyödyllisyyden, niin olen erittäin kiitollinen.

Originally posted by Powerhousu
Joku ehkä saattaa nyt vetää herneet nenään, mut kertokaa mulle mitä hyötyä siitä "tuntumasta" on, kun jokainen valittaa ettei saa tuntumaa? Ei niitä lihaksia mun mielestä millään tuntumalla kasvateta. Ite en oikeastaan missään liikkeessä saa kunnon tuntumaa enkä siihen edes pyri, mut silti on seuraavana päivänä oikeet paikat kipeet ja tulosta tulee hyvää vauhtia.

Siihen etten saa tuntumaa voi kyllä olla osasyynä se, että käytän voimiini nähden suuria painoja ja nostan täysillä enkä ajattele turhia tuntumakikkailuja ja sitä että nostankohan nyt vaan sillä lihaksella mitä reenaan. Sillon tippuis painot puoleen ja se ei toimi mulla kyllä yhtään. (Kokeiltu on)
Eikös lihasten kasvu perustu siihen että lihasta "rikotaan" ja lihas pyrkii korjaamaan itsensä aina suuremmaksi kuin on ollut?
Ja tuntumallako se rikotaan??? Jos joku osaa selittää uskottavasti ton tuntuman hyödyllisyyden, niin olen erittäin kiitollinen.

Itse jo vastasitkin. Bodaus mielessä tuntuma taitaa olla aika kovakin sana. Kyllä sen sillä tuntumalla pystyy "rikkomaan", kun lisätään pikku hiljaa painoa ja keskitytään tekniikkaan. Ei siitä isoilla romuilla heilumisesta ole kuin haittaa helposti myöhemmin. Saa vaan paikat rikki.

Originally posted by Powerhousu

Kääntöpuoli tuntumassa voi olla että treenistä tulee ikään kuin superslow treeni, jossa käytetään hitaita lihassoluja ja muutenkin vähemmän voimaa. Itse käytän useimiten räjähtävää tyyliä ja silläkin saa tuntumaa, kunhan on jonkinlainen tekniikkapohja. Lihaskasvu on enimmäkseen nopeiden lihassolujen kasvaminen, ja saadakseen sitä aikaan joutuu treenaamaan myös täydellä voimalla. Sanoisin että on OK nostaa täydellä nopeudella, kunhan nostaa lihaksilla eikä pompauta, ja että nostaa niin että tietää mitä tekee eikä paniikissa.

Toinen juttu mitä haluaisin sanoa on että jotkut liikkeet kuten esim. hauiskääntö vaatii että hillitsee normaaleja vaistoja heittää painoa väkisin, ja tekee liikkeen (rauhallisesti) hauiksilla. Toisaalta leuanvedossa voi rykäistä koko sielun ja ruumiin voimalla ilman että liikkeen arvo vähenee... (ehkä ylimääräinen heiluminen ja jalkojen liikkeet ovat liikkeen arvosta pois, mutta kuitenkin).

Originally posted by Raven
Itse jo vastasitkin. Bodaus mielessä tuntuma taitaa olla aika kovakin sana. Kyllä sen sillä tuntumalla pystyy "rikkomaan", kun lisätään pikku hiljaa painoa ja keskitytään tekniikkaan. Ei siitä isoilla romuilla heilumisesta ole kuin haittaa helposti myöhemmin. Saa vaan paikat rikki.

No en mä kyllä niitten isojen romujen kans pahemmin heilu, ja teen kyllä suhteellisen puhtaasti. Mutta kun tuntumaa ei vaan saa näillä "isoilla" painoilla. Ja ihan oikeesti ne pienet painot ja täydellinen keskittyminen ei vaan oo todellakaan mua varten. Äijä vaan pienenee jos niin alkaa tekeen. Tiedän muuten et täällä on muitakin jotka hinkkaa isoilla romuilla. Kertokaas saatteko te tuntumaa lihaksiin.

Powerhousu, olen jossain määrin kanssasi samoilla linjoilla. Lienemme molemmat voiman treenaajia, eikä silloin ajattele tuntumaa. Joten en uskallakaan selittää sitä tuntumajuttua, kehonrakentajat osaavat tehdä sen paremmin. Myönnän tosin keskittyväni itekin joskus siihen, liike todella tuntuu.

Sitten asiaan. Liityn Hack-kyykyn vihaajien kerhoon. Kerran kokeilin ja sain polvet niin kipeiksi, että ei kiitos koskaan enää.

Toinen liike - taas samaa mieltä monen kanssa - on askelkyykky. Silleen kyllä teen sitä satunnaisesti, että askel eteen ja kyykyssä käynnin jälkeen ponnistan takaisin perusasentoon, sitten toisella jalalla sama. Ei isoja painoja. Ottaa muuten kivasti perslihakseen.

Ylätaljavedot niskan taakse. Alkuaikoinani (n. 14 v sitten) tahkosin sitä ahkerastikin,mutta ei mitään vaikutusta, joten hylkäsin sen.

Viparit taljalla sivuolkapäille. Sain olkapäät hirmukipeiksi, eikä voinut johtua liian isosta vastuksesta tai jumista. Yleensä ottaen en pidä noista bodarien käyttämistä "kohdennusliikkeistä", varsinkaan laitteilla tai taljoilla tehtävistä.

Originally posted by jjylonen
Sanokaa mitä harjoitusliikkeitä olette joskus kokeilleet, muttette jostain syystä koskaan treeniohjelmaanne ottaneet.
Olkapääpunnerrus smith-koneessa,joko eteen tai taakse.
Kaks kertaa oon kokeillu isoilla painoilla ja senjälkeen on saanutkin pitää taukoa ja parannella olkapäitä...eivät tykkää näköjään ohjatulla tangolla pumppaamisesta,vapaalla menee jotenkuten...

Reisikoukistuskone maaten.
Hack kyykky.
Semmone epäkesko hauiskone.
Penkkipunnerruskone.
Smith.
Kylkikiertokone ja kylkiheilumiskone :)

Jotenkin dissaan myös reverse hyperiä. Tarttis kai treenata vatsat vähän kovemmiks ja pääverisuonet sais olla terästä kans.

Melkeen kaikki vapailla painoilla tehdyt liikkeet mitä tiedän ni on aika ajoin ohjelmassa. Nyttemmin jopa pystysoutu joka ennen oli hankala. Jaa no pulloveria teen lähinnä vaan koneessa vaikka olen painoillakin kokeillu. Se onkin ainoa kone mikä mun mielestä voittaa vapaat painot.

Edit: Jaa eikun kyllä pohjekoneet kans rulettaa.

Lähinnä ainoat laitteet joita en ole edes koskaan kokeillut on nämä reidenloitontaja/lähentäjä laitteet :david: . Enkä kokeilekkaan!

EDIT: Jaa kysyttiinkin mitkä ovat jääneet kokeiluksi. Kuntopyörällä poljin kerran ja se jäi siihen. Johtunee varmaan siitä, että salille on matkaa n.8km ja poljen aina salille satoi tai paistoi tai oli pakkasta -40 astetta.

Tosta pystysoudun väärästä tekniikasta on niin paljon puhetta, että kertokaas mikä siihen on sitten se oikea ja niin ihana tekniikka, että voisin mennä vaikka paikalliseen iltalukioon pitämään luentoa oikeasta pystysoututekniikasta kynäniskoille.

Originally posted by Sam225
- pystysoutu
- pullover

Minä taas tykkään näistä kahdesta liikkeestä. Pulloverista käsipainolla siksi, että se on vinopenkin (käsipainoilla, joskus tangolla) ohella lähestulkoon ainoa rintaliike, jossa olkapääni sallii hieman säälittävää massiivisemmat painot. Ja venyttää hurjan hyvin.

Pystysoudusta (kapeahkolla otteella) en ole koskaan oikein perustanut, mutta nyttemmin olen tehnyt olkapäätreenin lopuksi pari sarjaa (10-15 toistoa) pystysoutua n. hartioidenlevyisellä otteella. Hyvin tuntuu olkapäiden sivussa ja trapseissakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Sam225
- pystysoutu
- penkkipunnerrus tangolla
- niskantakaapunnerrus
- ylätalja niskan taakse
- pullover

Lista kuulostaa hyvin tutulta, eli juuri nuo samat liikkeet. Olkapää ei anna periksi, tai oikeastaan antaa liikaa periksi...

Etukyykkyä olen kokeillut, mutta ei oikein tullut lasta eikä paskaa. Tanko ei pysy paikoillaan tai sitten ranteet repeää tms. Aion kyllä jossain välissä kokeilla uudestaan & ottaa etukyykyn mukaan ohjelmaan. Joskus. ;)

Perusdippi on mulle olkapäiden surma. Ei yhtään luontevan tuntuista, niveliin sattuu jo alusta alkaen. Varmaan aika monella muullakin pitkällä, gorillan kädet omaavalla kaverilla on samat tuntemukset. Teen kyllä dippiä koneessa ja takadippiä joskus.

Pulloveria en ole koskaan kokeillut. Enkä jullea. En näe tarvetta. Plus sitten vielä ne ziljoona T-magin eksoottista never-heard -liikettä, joista jokainen on kuulemma tehokkain hauis-, ojentaja -tms. liike ikinä. Vaikkei kukaan iso bodari tai vahva voimanostaja ole mitä suurimmalla todennäköisyydellä edes kuullut niistä. :)

Etukyykky myös mulla. Teen suosiolla hackkyykkyä tangolla sen sijaan.

T-tankosoutu. Voisi ehkä toimia sillä kapeella kahvalla (mitä Tomi ehdotteli toisessa threadissa), mutta perusversiona ei kiitos.

Laitteita en oo pahemmin kokeillu, vaikka niitä nykyisellä salilla on aika lailla, mutta reiden sisentäjälaite (vai mikä sen virallinen nimi onkaan?) on pätevä värkki loppuverryttelyyn leveällä asennolla kyykkäämisen tai sumomaastanoston jälkeen. Pitkä liike ja rauhassa tekee, niin on hyvä.

Liikkeitä, joita on tehty, mutta luulen etten tee enää koskaan.

- Pystypunnerrus niskan takaa
- Ylätalja niskan taakse
- Kaikki liikkeet Smithissä!
- Pec Dec
- Kaikki vipuvarsilaitteet (soutu, etureisi, takareisi jne.)
- Hack-kyykkylaite

Toisinsanoen teen liikkeitä lähes pelkästään vapailla painoilla!

Plus sitten vielä ne ziljoona T-magin eksoottista never-heard -liikettä

Mä kokeilen noita aina välillä ja täytyy sanoa, että 90% noista liikkeistä toimii aika hyvin, jos:

- tekee niitä ohjelmia, minkä yhteydessä ne on mainittu.
- on natu, jolloin tarttee hiukkasen enemmän vaihtelua.
- on urheilija ja tarvitsee lajiinsa voimaa.
- haluaa kehittyä monipuolisena urheilijana, eikä jäädä jäykäksi ja hitaaksi. Siis jos haluaa toimivan kropan eikä pelkästään suonta hauikseen!

Mitenkähän tuo pystysoutu muuten kannattaisi tehdä jos sitä aikoo tehdä? Itselläni viparit sivulle on ollut sellainen liike, jota en saa millään menemään oikein ja tuntumaan olkapäihin. Olen tämän sijasta koettanut tehdä pystysoutua, mutta tehnyt sitä noin hartian levyisellä otteella ja siten, että yläasennossa käsivarsi on lattian suuntaisesti eli kyynärpää ei nouse hartian yli. Periaatteessahan olkapäälle kai tässä tulee kuitenkin ihan sama liike mitä vipareissa?

Originally posted by AKV
Etukyykkyä olen kokeillut, mutta ei oikein tullut lasta eikä paskaa. Tanko ei pysy paikoillaan tai sitten ranteet repeää tms. Aion kyllä jossain välissä kokeilla uudestaan & ottaa etukyykyn mukaan ohjelmaan. Joskus. ;)
Kävin "punttivalmentajani" kanssa joskus etukyykkymaksimia treenatessani seuraavan keskustelun:

Minä: Phhhhhhhhhffffffäääh (nostaa tangon telineiltä)
Valm: Saatsä otettua happea?
Minä: Jooh, jotenkutenhhh
Valm: Ai saat? Paa takas se paino, se on jotenkin perseellään...

Eli tanko pitää olla ihan kiinni kurkussa, suunnilleen solisluiden "nypyköiden" päällä, ainoastaan sormen päät tangon alla (kaikki paino siis solisluilla) ja kyynerpäät edessä niin korkeelle kuin mahdollista. Näin saadaan paino pysymään mahdollisimman takana ja asento pystynä.

Tai siis näin tuon "valmentajan" mukaan. Itse en ole pariin vuoteen etukyykkyyn enää koskenut.

Itselläni pannassa:

-Hack-kyykky (polvet)
-ranskalainen punnerrus tangolla (kyynärvarret ja kyynärpäät)
-vipunostot selällään maaten (olkapäät,kyynärpäät/-varret)
(-Kyykkyäkin tullu vähän vähemmän tehtyä, polvissa tuntuu tuokin)

Joskus on jotkut muutkin liikkeet nivelissä tuntuneet, mutta kun kiinnittää huomiota liikkeen puhtauteen ja vaikka pienentää vähän painoja niin sekin jo usein auttaa.

jos toi pystysoutu sattuu olkapäissä, niin tehkää se taljassa ja ottakaa askel taaksepäin. nostokulma muuttuu eikä satu enää.

Suositut

Back
Ylös Bottom