Koira-ajokortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tumppa
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös tässä juuri olisi tarkoituksena puuttua omistajiin? Olisit siis valmis lopettamaan koiran jota ei ole osattu kouluttaa, ennemin kuin ottamaan selvää jo etukäteen onko kyseinen henkilö kykenevä kouluttamaan koiraa? :wtf: Ja kyllä olen itsekkin vastaan monia hyysäys kieltoja etc.:jahas:

Kyllä. Ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tulee lopettaa.
On uhrien kannalta samantekevää hyökkäsikö se koira huonon omistajan vai vittumaisen luonteensa takia. Uhka se on siitä riippumatta mikä on käytöksen aiheuttanut.
Sellaista ei voida sallia, että ihmisten kimppuun hyökkäilleen ja sivullisille jopa hengenvaarallisen koiran annetaan jatkaa ihmisten parissa.

Etukäteen on aika vaikea muutenkaan tietää kenestä tulisi huono koiranomistaja (ellei nyt ole joku täysin ilmeinen kriminaali). Ei ajokorttipakkokaan ole poistanut idiootteja liikenteestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä. Ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tulee lopettaa.
On uhrien kannalta samantekevää hyökkäsikö se koira huonon omistajan vai vittumaisen luonteensa takia. Uhka se on siitä riippumatta mikä on käytöksen aiheuttanut.
Sellaista ei voida sallia, että ihmisten kimppuun hyökkäilleen ja sivullisille jopa hengenvaarallisen koiran annetaan jatkaa ihmisten parissa.

Etukäteen on aika vaikea muutenkaan tietää kenestä tulisi huono koiranomistaja (ellei nyt ole joku täysin ilmeinen kriminaali). Ei ajokorttipakkokaan ole poistanut idiootteja liikenteestä.

Okei.. Itse omistan koiran joka erinäisistä syistä oli aikaisemmin agressiivisen oloinen ihmisiä kohtaan. Eipä ole enää. Nykyään on kiltti kuin lammas ja hyvin ihmisläheinen.
Rotu on Dobermanni.

Mielestäsi siis koirani olisi pitänyt lopettaa joka tapauksessa?

Ps. Miksi kriminaalit olisivat yhtään sen huonompia koirankasvattajia kuin "normaalit" ihmiset?

E: Go Mike! Samaa mieltä.

Mielestäni matelijoidenkin hankkimiseenkin pitäisi vaatia matelijakortti. Ilmainen tietysti.

Jonka saisi siis jonkunlaisesta koulutuksesta.

Onko sulla omaa koiraa? vai miksi ihmeessä olet mielellään syytämässä rahaa jonnekkin turhaan korttiin?

Ei ole omaa koiraa, vaikkakin olen ollut koirien kanssa paljon tekemisissä mm. metsästyshommissa. Itse vertaisin tätä koirakorttia lähinnä aseenkantolupaan. Isot koirat tai aseet ovat vaarallisia väärissä käsissä ja varsin turvallisia oikein käytettyinä. Tilastoista varmaan voidaan lukea että pienet räksyttäjät purevat useammin kuin toiset, mutta on siinä vissi ero onko päälle käyvä koira 5 kilonen vai 50 kilonen.

Ei ole omaa koiraa, vaikkakin olen ollut koirien kanssa paljon tekemisissä mm. metsästyshommissa. Itse vertaisin tätä koirakorttia lähinnä aseenkantolupaan. Isot koirat tai aseet ovat vaarallisia väärissä käsissä ja varsin turvallisia oikein käytettyinä. Tilastoista varmaan voidaan lukea että pienet räksyttäjät purevat useammin kuin toiset, mutta on siinä vissi ero onko päälle käyvä koira 5 kilonen vai 50 kilonen.

Totta, jälki on huomattavasti pahempaa kun kyseessä iso koira.

Tänään oli taas esimerkki koirapuistossa. Tultiin isojen koirien puolelle pikkupuudelinsa kanssa remmissä, puudelihan tietenki puolusti laumaansa kun remmissä oli muiden koirien seassa ja vihdoin ja viimeinen omistaja päästi remmistä vapaaksi niin puudeli hyökkäilee kaikkien isojen koirien kimppuun ja siitä palattuaan omistajalle, omistaja kehuu vuolaasti koiraansa että "hienoa fifi hienoa". Ei olisi tarvinut kuin yksi pikkuisen agressiivinen koira olla puistossa niin fifistä olisi tullut entinen fifi.
Eikä koiran omistaja tajunnut piilovittuilua ollenkaan niin yksi koiran omistaja töksäytti että ota nyt helkkari se pikkukoiras kiinni ja mene muualle, ei mennyt vaan tuota taikinointia kesti todella kauan,muut koiran omistajat joutuivat kokoajan komentamaan omiaan että eivät menisi liian lähelle fifiä.

Tässäkään tapauksessa koirassa ei mitään vikaa, koira vaan kuvitteli olevansa laumanjohtaja ja omistajat tekivät yksinkertaisesti kaikki väärin mitä väärin pysty tuollakin tekemään.

jos tämä fifi olisi ollut isompi koira, koirapuistossa olisi veri lentänyt ja pahasti, onneksi nämä aivottomat ihmiset ottavat puudeleita.

Koirakortti koiran painoa katsomatta sanon minä. Kaikki koirat pitäisi kouluttaa etes kävelemään remmissä oikein ja se että hän ei ole isäntä talossa.

Tänään oli taas esimerkki koirapuistossa. Tultiin isojen koirien puolelle pikkupuudelinsa kanssa remmissä, puudelihan tietenki puolusti laumaansa kun remmissä oli muiden koirien seassa ja vihdoin ja viimeinen omistaja päästi remmistä vapaaksi niin puudeli hyökkäilee kaikkien isojen koirien kimppuun ja siitä palattuaan omistajalle, omistaja kehuu vuolaasti koiraansa että "hienoa fifi hienoa". Ei olisi tarvinut kuin yksi pikkuisen agressiivinen koira olla puistossa niin fifistä olisi tullut entinen fifi.
Eikä koiran omistaja tajunnut piilovittuilua ollenkaan niin yksi koiran omistaja töksäytti että ota nyt helkkari se pikkukoiras kiinni ja mene muualle, ei mennyt vaan tuota taikinointia kesti todella kauan,muut koiran omistajat joutuivat kokoajan komentamaan omiaan että eivät menisi liian lähelle fifiä.

Tässäkään tapauksessa koirassa ei mitään vikaa, koira vaan kuvitteli olevansa laumanjohtaja ja omistajat tekivät yksinkertaisesti kaikki väärin mitä väärin pysty tuollakin tekemään.

jos tämä fifi olisi ollut isompi koira, koirapuistossa olisi veri lentänyt ja pahasti, onneksi nämä aivottomat ihmiset ottavat puudeleita.

Koirakortti koiran painoa katsomatta sanon minä. Kaikki koirat pitäisi kouluttaa etes kävelemään remmissä oikein ja se että hän ei ole isäntä talossa.
Tiesitkö muuten, että puudeli on villakoira (poodle) ja jos sä saat niskaas ison villakoiran, eli sen kaikista isoimman puudelin, niin sulla on sen kanssa ihan yhtä kusiset paikat kuin dobermannin kanssa.

6a00e553c924b68833010536bae2b4970b-320wi

Suojelukouluttavat isoja puudeleita monet. Ja sattuu vielä olemaan maailman toiseksi älykkäin rotu.

Enpäs tiennyt. Olen kuvitellut että puudeli sanalla tarkoitetaan yleensä pieniä karvapallokoiria.

Edit.Todellakin olen todella huono kirjoittamaan ja tuota tilannetta hyvin hankala tuoda sanoiksi. Siis aivan todella karmaisevaa että tuommosia koiran omistajia löytyy.

Tiesitkö muuten, että puudeli on villakoira (poodle) ja jos sä saat niskaas ison villakoiran, eli sen kaikista isoimman puudelin, niin sulla on sen kanssa ihan yhtä kusiset paikat kuin dobermannin kanssa.

Suojelukouluttavat isoja puudeleita monet. Ja sattuu vielä olemaan maailman toiseksi älykkäin rotu.

Just, Mike melkein osasi lukea rivien välistä millaisesta koirasta oli kyse. Tai noh, eihän sitä tarvinnut lukea edes rivien välistä kun heti alussa jo luki "Tultiin isojen koirien puolelle pikkupuudelinsa kanssa remmissä".

Just, Mike melkein osasi lukea rivien välistä millaisesta koirasta oli kyse. Tai noh, eihän sitä tarvinnut lukea edes rivien välistä kun heti alussa jo luki "Tultiin isojen koirien puolelle pikkupuudelinsa kanssa remmissä".
onneksi nämä aivottomat ihmiset ottavat puudeleita.
Kun niitä puudeleita on ylipäätänsä virallisesti 3 eri kokoa. Mutta selvis jo, että tässä tapauksessa se oli kielikuva pienistä koirista.

Isojen koirien puolelle nyt ei pitäis mennä niiden pienien kanssa koskaan, ei ne voi puolustaa itseensä siellä ja se tappelu tulee kun iso menee haistelemaan väärään aikaan väärästä paikasta.

Oli muuten joskus kauan sitten, kun mutsilla oli isovillakoira(uros) ja sen kaverilla oli seefferi(uros), niin se kaveri tullut seefferinsä kanssa meille kylään ja koirat ruvennu vähän ärisemään siinä niin tää seefferin omistaja oli tokassu vähän ylpeänä että "annetaanko koirien selvittää välinsä?" tms, no ne oli sit päästäny ne irti ja hetken vähän nahistellu siinä niin seefferi sitten jäi alakynteen ja alistu lopulta :)

Tuli vaan mieleen kun monet ajattelee noita "puudeleita" jonain pehmoina koristekoirina vaan..

Tollanen kortti vielä puuttuiskin, johan tässä jo on joka asialle joku korttia ja konsulttien huuhaakoulutuksia.

Vaadinpa sitten itse vielä parisuhdekorttia pakolliseksi, saa heti tsekattua ettei ala minkään skitson kanssa.

Pienet koirat isojen koirien seassa ovat ongelmallisia myös siksi että niillä tahtoo olla isompi ego kuin näillä isommilla. Kuvittelevat olevansa samoissa koko luokissa isompiensa kanssa.
Mutta mitä itse aiheeseen niin EI, ei korttia. Ei auta mihinkään. Ainoastaan joku uusi koulutus haara saa kuorittua hilloa, kun ihmisiä aletaan pistään kursseille.
Isoimmaksi ongelmaksi näen juuri sen koirien inhimillistämisen ja huonon koiranlukutaidon.
Itse tykkään seurata sivusta omien koirien käytöstä ja eleitä. Sitä kun seuraa ja opiskelee niin huomaa miten pieniä ne vähäisimmät eleet ovat. jne jne jne.

Tuntuu olevan kukkahattu tädeiltä taas kevyt ylilyönti toi "koira-ajokortti":wtf:
Ennemminkin ongelmakoirien omistajien pitäisi itse hakeutua koulutukseen koiriensa kanssa. Muutama prosentti on näitä pahoja tapauksia ja heti ollaan yleistämässä asiaa kaikkiin koiran omistajiin:( Itselläni parikymmentä vuotta kokemusta koiranomistajana, ilman suurempia ongelmia:thumbs:

En mä muista jaksa välittää, kunhan se oma dobberi on hanskassa. Aivan varmasti kuitenkin sanoisin pari valittua sanaa jos jollakin on esim koira vapaana eikä sesse mene omistajansa luokse VÄLITTÖMÄSTI kutsuttaessa. En vaan ymmärrä sitä että ollaan niin välinpitämättömiä oman koiran hengissäpysymisestä että päästetään töhöttämään ja moikkaamaan kaikenmaailman vastaantulijoita. Viitaten esimerkiksi siihen torstiin joka naamallaan meni ihan iltikseen nillittämään että joku ei arvostanut kun piti kultaisia noutajiaan vapaina. Jos vastassa olisin ollut minä, olisin mäkin potkinut hallitsemattomia koiria kauemmas omastani, muuten olisi käynyt huonosti.

En ymmärrä miten joku ei voi kannattaa tätä ideaa. Koirakortti olisi kaikkien osapuolien etu: omistajan, kanssa ihmisten sekä koiran itse.

Koiran kouluttaminen ei ole vaikeaa mutta valitettavasti suurin osa ihmisistä ei kykene johdonmukaisuuteen tai ennalta suunnitteluun.

tietääkö (pieni) koira minkä kokoinen se itse on?

Pienet koirat isojen koirien seassa ovat ongelmallisia myös siksi että niillä tahtoo olla isompi ego kuin näillä isommilla. Kuvittelevat olevansa samoissa koko luokissa isompiensa kanssa.
Ei se nyt ihan noin mene. Laita iso koira hevosten kanssa samaan aitaukseen, niin alkaapa isokin koira käyttäytymään suojelevasti. Ei se egosta ole kiinni, vaan pieni koira kokee itsensä uhatuksi ison lähellä ja puolustautuu. Tämän voi voi jo huomata miten koirat reagoivat toisten koirien haisteluun. Mitä isompi koira tulee haistelemaan, sitä arempi se pienempi on. Jos sinne koira-aitaukseen pistetään niiden dobberien sekaan kaukaasian paimenkoira, niin alkaa dobberitkin vähän katsomaan miten sitä persettä mennään haistelemaan.

Mietin vain että miten tuota edes valvottaisiin... Ajokortti ja rekisteriote koiralta lenkkipolulla? Kuitenkin koiran saa hankittua aika vapaasti Suomessa ja kaikki koiria ei ole edes missään rekistereissä. Vai luotetaanko vain siihen, että jokainen joka koiran hankkii, käy tuollaisen suorittamassa... ja sehän on sitten taas lähes sama kuin luotetaan siihen että jokainen kouluttaa koiransa ja hankkii tarpeeksi tietoa asiasta. Eli tunnolliset omistajat käyvät kortin hakemassa, jotka muutoinkin ymmärtävät koiransa kouluttaa ja ne toiset taas... no niin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom