Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
paalu sanoi:
:lol2: :lol2:

tosta vois antaa jo melkein kaljulle palkinnon kaikkien aikojen typerimmästä lausahduksesta. :)

kyllä siellä ravintolassa oman käsitykseni mukaan ihan samat lait on voimassa kuin ravintolan ulkopuolellakin, korjatkaa te tyhmemmät jos olen väärässä.

kun oot ravintolassa, niin sulla ei oo siellä oikeuksia. Jos portsari sanoo, että siirry muualle siitä naisten vessan ovelta kyttäämästä,"kyllä mulla on oikeus olla tässä.. ", sä selität silloin, ja alat vedota johonkin ihme lakeihin ja oikeuksiis. Tai meet istumaan vieraaseen pöytään, ja taas sulla on siihen joku oikeus. Vittuilet baarimikolle tai pelipöydänhoitajalle..ja taas sulla on joku oikeus. Sananvapauas vai?? :david:

Ja lopuksi ihmettelet jos sulle sanotaan että on aika poistua. Ja kun alat vänkäämään ja viisastelemaan, kuulet sen legendaarisen "turpa kiinni ja ulos". ja kun sut on taluteltu pihalle niin taas sulla on mahtavat perusteet haukkua että on ne portsarit mulkkua porukkaa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selityksen velkaa

lieska sanoi:
En käsitä tätä koko treadia, miksi kennelläkään asiakkaan roolissaa toimineella ei ole mitään positiivista sanottavaa portsareista?
Seuraavan kerran kun menette baariin ajatelkaan portsaria ystävänä, eikä vihamiehenä, niin palvelu toimii huomattavasti paremmin.

:rolleyes:

Terve, tarkoitus ei ollut hakea niitä negatiivisia kokemuksia. Itselläni tuli vaan esimerkkinä tuo mieleen minkä laitoin threadin johdannoksi, kun eihän niiden kanssa yleensä touhuta mitään erityistä jos kaikki menee "normaalisti". Eli kyllä se kohtaaminen poken kanssa on yleensä härö-tilanne joko itsellä tai sitten olet väärässä seurassa, jossa joku vierestäsi rupeaa sähläämään.

Kyllä itse arvostan kaikkia palvelualan hommia, oli sitten ovella tai kassan takana. Siihen en ota kantaa missä ne hauskat jutut sitten viippyy, mutta onhan niitäkin näemmä tullut. Ja juoppoja/häiriköitä ei tarvi käsitellä silkkihanskoin, pihalle vaan.

Mutta luonnostaan palveluasenteessa on parantamisen varaa paljon suomessa, ihan alkaen tuolta Stockmannin myyjistä alkaen. Mutta esim. Tavastian poket on erittäin asiallisia, muualla ei tule juuri käytyä. ( HUOMAATKO: POSITIIVINEN KOKEMUS: )

Tässä huomaa hyvin kahden portsarityypin välillä, kun vertaa tännekin kirjoitelleita. Jotenkin mä veikkaan, että esimerkiksi fish on ollut portsarina stadissa jossakin suurehkossa YÖKERHOSSA. Yleensä kaikki näiden paikkojen ovilla seisovat kaverit ovat varsin mukavia, ystävällisiä ja avuliaita. Lisäksi heidän pelkästä fyysisestä olemuksesta paistaa tietty jämäkkyys, joten heidän ei tarvi tehostaa vaikutelmaa muilla tavoin. Tämmöisten portsarien kanssa on ilo asioida. Toisaalta mä veikkaan, että kalju on jossakin landella pienessä kaupungissa jonkun mun mittapuun mukaan ränsistyneen JUOTTOLAN ovella. Tietysti tämän kaupungin mittapuun mukaan se voi olla hieno yökerho, mutta todellisuus on aivan toista. Nää on just niitä kavereita, joiden mielestä "portsari on aina oikeassa". Joskus ne saattaa päästää suustaan jotain murahduksia. Tommoset paikat mä jätän nykyään väliin. :rolleyes:

Guile sanoi:
Onko ketään teistä koskaan toivotettu tervetulleeksi baariin Suomessa?
Siis että vaikka portsari sanonut "Tervetuloa kapakka X:ään!"
Tuli vaan mieleen kun olis joskus kiva kuulla semmosta Suomessakin.

"kiitoskiitos... hyvää illan jatkoa" mukava portsari :)

Et Kalju ole sattumalta ollut Oulussa ex-DNC:n ovella? Siellä ainakin oli kaljuna tunnuttu körmy, jolla peloteltiin lapsia vielä pitkään DNC:n sulkemisen jälkeen. Muutenki siellä oli aika jännää porukkaa ovella. DNC:n sivukujalla törmättiin kerran tapaukseen, jossa kaksi pokea piteli asiakasta kiinni ja kolmas jo latasi heijjaria. Mitäköhän olis tapahtunut jos ei oltais tultu katsomaan, mitä siellä tapahtuu.

Helsingin pokeista pelkästään hyviä kokemuksia; enimmäkseen huumorintajuisia ja asiansa osaavia jannuja. Toisaalta onkin tullut käytyä enimmäkseen näissä "pintapaikoissa"", varmaan jossain itä-Helsingissä meno on hieman erillaista.

n. 10 vuotta sitten Tampereella Paapan kapakassa kun tulin rappusia alavessasta niin poke tuli vastaan ja sano että "joku tuli sanoon hänelle että minä oksensin vessaan ja nyt pitää maksaa hänelle 250mk tai hän vie asian poliisille"... oli muuten yksin eikä ketään vierellä en tiedä kuinka monta pokea oli mestassa.

No minähän siinä selitin että minä en maksa mitään enkä ole oksentanut mihinkään ja mies yritti kovistella siinä aikansa ja mentiin vessaankin katsomaan ja minun onnekseni siellä ei kenenkään oksennusta ollut minkä jälkeen poke heitti minut paikasta pihalle. En ole käynyt siellä sen koommin. Olisi varmaan pitänyt omistajalle valittaa.

stranger sanoi:
Tässä huomaa hyvin kahden portsarityypin välillä, kun vertaa tännekin kirjoitelleita. Jotenkin mä veikkaan, että esimerkiksi fish on ollut portsarina stadissa jossakin suurehkossa YÖKERHOSSA. Yleensä kaikki näiden paikkojen ovilla seisovat kaverit ovat varsin mukavia, ystävällisiä ja avuliaita. Lisäksi heidän pelkästä fyysisestä olemuksesta paistaa tietty jämäkkyys, joten heidän ei tarvi tehostaa vaikutelmaa muilla tavoin. Tämmöisten portsarien kanssa on ilo asioida. Toisaalta mä veikkaan, että kalju on jossakin landella pienessä kaupungissa jonkun mun mittapuun mukaan ränsistyneen JUOTTOLAN ovella. Tietysti tämän kaupungin mittapuun mukaan se voi olla hieno yökerho, mutta todellisuus on aivan toista. Nää on just niitä kavereita, joiden mielestä "portsari on aina oikeassa". Joskus ne saattaa päästää suustaan jotain murahduksia. Tommoset paikat mä jätän nykyään väliin. :rolleyes:

Aika hieno analyysi. :) No, jokainen ravintola-alalla työskennellyt tajuaa mitä tarkoitan. Ja muitten ei tarvi ymmärtää. Samanlaisia on ihmiset joka puolella, samaa typeryyttä tulee vastaan teet missä vaan. oon tosiaan tehnyt monenlaista ovea, niin Juottoloita kuin isompia lomakohteita ja hienoja yökerhoja ja erilaisia vip-tilaisuuksia. Ja hyvää palautetta on tullut ja kivasti tulee tippiä. Vaikka en pyytele anteeksi tekemääni työtä enkä olemassa oloani.

Heti tulee mieleen ihan lähiaikoina vastaan tullut hyvä poke. Menin parin kaverin kanssa Hesarin "avajaisiin" tossa pari viikkoa sitten ja Hesarin ovella oli oikein hyvä poke. Tämä kaveri heitti hyvää juttua ja oli muutenkin ystävällinen, mutta asiallisen jämpti. Harvalta ovelta löytyy vastaavanlaista ovimiestä.

Kirjoittaakohan ko. poke tälle foorumille? Jos kirjoittaa tai lukee, niin jatka samaan malliin.

Tässä vähän jv:n tehtävästä ja oikeuksista.

Laki järjestyksenvalvojista:

2 §
Järjestyksenvalvojan tehtävä ja toimialue
Järjestyksenvalvojaksi saadaan asettaa tehtävään suostuva henkilö, jonka poliisi on hyväksynyt järjestyksenvalvojaksi siten kuin 10 §:ssä säädetään.

Järjestyksenvalvojan tehtävänä on ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta sekä estää rikoksia ja onnettomuuksia siinä tilaisuudessa tai sillä alueella, jonne hänet on 1 §:n 1 momentissa mainitun säädöksen nojalla asetettu järjestyksenvalvojaksi (toimialue).

Järjestyksenvalvojan on toimittava laissa ja asetuksessa annettujen säännösten mukaisesti ja noudatettava poliisin sekä pelastus- ja muiden viranomaisten etukäteen tai tilaisuuden aikana antamia käskyjä ja määräyksiä.
3 §
Toiminnassa noudatettavat periaatteet
Järjestyksenvalvojan on toiminnassaan asetettava etusijalle sellaiset toimenpiteet, jotka edistävät yleisön turvallisuutta.

Järjestyksenvalvojan on toimittava asiallisesti ja tasapuolisesti sekä sovinnollisuutta edistäen. Järjestyksenvalvojan tulee ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin ja käskyin ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta toimialueellaan.

Järjestyksenvalvojan toimenpiteet on suoritettava aiheuttamatta suurempaa vahinkoa tai haittaa kuin on välttämätöntä tehtävän suorittamiseksi.

6 §
Pääsyn estäminen
Järjestyksenvalvojan on estettävä pääsy toimialueelleen henkilöltä, jonka päihtymyksensä, käyttäytymisensä tai varustautumisensa vuoksi on perusteltua syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta taikka joka ei ole täyttänyt sinne pääsyn edellytykseksi asetettua ikää.

Järjestyksenvalvojalla on lisäksi oikeus estää pääsy toimialueelleen henkilöltä:

1) jonka aikaisemman käyttäytymisensä perusteella on syytä epäillä vaarantavan siellä järjestystä tai turvallisuutta;

2) joka ei täytä ehtoja, jotka tilaisuuden järjestäjä tai alueen haltija on asettanut sinne pääsemiselle, ottaen kuitenkin huomioon, mitä rikoslaissa (39/1889) säädetään syrjinnästä; tai

3) jonka on syytä epäillä pitävän hallussaan esineitä tai aineita, joiden hallussapito siellä on lain taikka tilaisuuden järjestäjän tai poliisin asettamien ehtojen mukaan kielletty.

7 §
Henkilön poistaminen, kiinniottaminen ja säilössäpito
Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:

1) päihtyneenä häiritsee siellä järjestystä tai muita henkilöitä;

2) uhkaavasti esiintyen, meluamalla tai väkivaltaisuudella häiritsee järjestystä tai vaarantaa turvallisuutta siellä; tai

3) huomautuksesta huolimatta jättää noudattamatta järjestyksen tai turvallisuuden ylläpitämiseksi annetun tarpeellisen käskyn. :rock:

9 §
Voimakeinojen käyttö
Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Järjestyksenvalvojan avustaessa poliisia on lisäksi voimassa, mitä poliisilain (493/1995) 27 §:ssä säädetään poliisimiestä tilapäisesti avustavan henkilön oikeudesta voimakeinojen käyttöön.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä. (13.6.2003/520)

Laki järjestyksen valvojista kokonaisuudessaan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...h[type]=pika&search[pika]=järjestyksenvalvoja

Huppe sanoi:
Tippaamisesta sen verran että narikka maksetaan miten maksetaan, juomista en todellakaan Suomen hinnoilla tippiä anna mutta pokelle heitän yleensä sen pienimmän mahdollisen setelitipin... poke se on kuka tyypit muistaa eikä hänen palkkansakaan mikään huippu varmasti ole. :thumbs: Kukaan ei voi konkurssiin mennä yhden oluttuopin arvoisesta tipistä?

EDIT: Niin, lähinnä vakibaarin vakipokea tulee tippailtua, harvemmin jotain kallion räkälän pokea :D

Ihan vinkkinä voisin sanoa, että suosituissa paikoissa kannattaa tipata baarimikkoakin, vähenee viinan jonotus aika kummasti tiskillä jos baarimikkona on sellainen tyyppi jolle on antanut alkuehtoosta hyvän tipin. Tai ainakin on pelannut niissä paikoissa missä itse on tullut käytyä.

Vain kerran olen onnistunut saamaan ongelman aikaseks poken kanssa, sekin oli omaa syytäni ja tilanne oli ohi nopeasti ja ilta jatkui normaalisti tosin seuraavassa ravintolassa. kaveria lyötiin varottamatta kuuppaan ja päätin ottaa poikamaisen pystypaini matsin lyöjän kanssa kesken illan vieton. päästin käskystä hepun irti ja nousin ylös kysyin pokelta että haenko rotsini johon vastasi että joo, eiköhän se ole parasta että lähet menee. mä lähin eka ja se paini kaverini sitten 10 minuuttia myöhemmin.

Hyvää toimintaa pokelta, tajusi mitä oli tapahtunut ja toimi rauhallisesti ei käynyt kiinni kumpaankaan ja tilanne oli loppu heti, luulen että jos olisi kiinni käyny niin olis ollut vaan isompi rähinä.
plussaa myös siitä että varmaan ymmärsi että en aio jäädä venailee kulman taakse sitä toista niin anto mulle etumatkaa, seuraavana viikonloppuna menin samaan paikkaan ja pääsin siististi sisään jopa ilman vittuilua.

5€ vakiotippi sille nykyään, lisää tuommosia !

AG+ sanoi:
n. 10 vuotta sitten Tampereella Paapan kapakassa kun tulin rappusia alavessasta niin poke tuli vastaan ja sano että "joku tuli sanoon hänelle että minä oksensin vessaan ja nyt pitää maksaa hänelle 250mk tai hän vie asian poliisille"... oli muuten yksin eikä ketään vierellä en tiedä kuinka monta pokea oli mestassa.

:offtopic: Tässä vähän aikaa sitten pyöri sähköposteissa kuva Kaivohuoneen kuitista jossa luki "oksennus 50 €", että tuon verran oli peritty sottaajalta. Itse en kyllä maksaisi mitään jos oksentaisin baariin, eikä muuten edes tarvi kenenkään muunkaan maksaa, kuuluu liiketoiminnan menoihin.

Kalju sanoi:
kun oot ravintolassa, niin sulla ei oo siellä oikeuksia. Jos portsari sanoo, että siirry muualle siitä naisten vessan ovelta kyttäämästä,"kyllä mulla on oikeus olla tässä.. ", sä selität silloin, ja alat vedota johonkin ihme lakeihin ja oikeuksiis. Tai meet istumaan vieraaseen pöytään, ja taas sulla on siihen joku oikeus. Vittuilet baarimikolle tai pelipöydänhoitajalle..ja taas sulla on joku oikeus. Sananvapauas vai?? :david:

Ja lopuksi ihmettelet jos sulle sanotaan että on aika poistua. Ja kun alat vänkäämään ja viisastelemaan, kuulet sen legendaarisen "turpa kiinni ja ulos". ja kun sut on taluteltu pihalle niin taas sulla on mahtavat perusteet haukkua että on ne portsarit mulkkua porukkaa...

No väitinks mä nyt perkele et asiakkailla on joku oikeus vittuilla henkilökunnalle?sanoin vaan et samat oikeudet niillä on siellä ravintolassa ku missä muualla tahansa, esim. vaikkapa ruokakaupassa.

Ja ihan tiedoks vaan et mulle pokel ei oo muuta virkaa ku et se avaa mulle oven tullessa ja mennessä ja vahtii mun rotsii sil aikaa ku ite dokaan siellä ravintolassa. No mut jos sä saat kiksis siitä et vittuilet se järkkärin lätkä rinnassa asiakkaille niin siitä vaan.

Jotkut peelot oksentaa pisuaariin. Siitä kyllä saa veloittaakkin mun puolesta. Vähän siistiä kun porukka kusee tukkeentuneeseen pisuaariin ja kusta valuu lattialle. :david:

Vähän eri juttu jos on huono olo ja oksentaa pönttöön ja vetää sen.

fish sanoi:
Saihan tuo Lostarin kerberos parhaan ovimiehen maininnan Citylehdeltäkin.

Tarkoitatko Vanhan portsareita millä aikavälillä? Siellähän on viimeisen vuoden - puolentoista aikana vaihtunut oviporukka muutamaan otteeseen.

Ei taida vaan Kaustisella olla kovin paljoa vaihtoehtoja...

Unknown Soldier:
Tuosta jonotuttamisesta kyllä reklamoisin ravintoloitsijalle, ja pyytäisin lipun hintaa takaisin. Mutta et voi väittää ettei sinänsä ollut fiksua portsarilta katsoa että et vie kenenkään käsilaukkua ulos ilman suostumusta.. ajattele, jos se tyttösi käsilaukku olisikin ollut rosmon käsissä. Asian voi tietty esittää monin tavoin.

Vanhalla on vaihtunu kundeja ringissä, muuten ovea pyörittää sama lafka.

Mä oksensin armeijan ensimmäisellä viikonloppu vapaalla ilmeisesti ravintolan vessassa lavuaariin kun joku ilmeisesti henkilökuntaa kysy miks sä sinne oksennat...
Olis pitänyt heittää siihen et kun katoin peiliin... :hyper:
Näin jälkeen päin nolottaa ja olikin ainoita kertoja milloin ryypätessä oksensin vessaan... :)
Mitään ongelmia ei ole silloin ollut kun on päässyt baariin asti...

Njoo no pointti oli kyllä se että se poke tais kyllä yrittää kerätä itselleen ylimääräistä tienestiä.

Noh onhan sitä tultu lenneltyä ulos ihan syystäkin kun on ollu Mulkku :D

HEI PORTSARIT, Miks ala ikäsiä pääsee niin helposti baareihin joskus hienoimpii ja räkälöihin ? ? ? Esim frendini ilman papereita pääsi__ k20 paikkaan hienoon sellaiseen... ja hän on 159cm ja painaa 50kg ja näyttää 12 vuotiaalta ja ei kysytty edes papereita.. Portsari Sano Vain Terve! :jahas:

BigBucks sanoi:
HEI PORTSARIT, Miks ala ikäsiä pääsee niin helposti baareihin joskus hienoimpii ja räkälöihin ? ? ? Esim frendini ilman papereita pääsi__ k20 paikkaan hienoon sellaiseen... ja hän on 159cm ja painaa 50kg ja näyttää 12 vuotiaalta ja ei kysytty edes papereita.. Portsari Sano Vain Terve! :jahas:

No ei se iän arviointi aina ole niin helppoa. Ja kaikilta ei kuitenkaan ole järkeä katsoa papereita.

Muay sanoi:
No ei se iän arviointi aina ole niin helppoa. Ja kaikilta ei kuitenkaan ole järkeä katsoa papereita.

Jotenkin musta taas tuntuu, että semmosissa paikoissa missä käy vähänkään nuorempaa porukkaa niin lähes aina katsotaan melkein kaikilta paperit.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom