No kylläpäs Kaljun postaus aiheutti hirveän itkun porukassa. Siinä on mun mielestä paljon perääkin. Ensinnäkin, mun mielestä poke on palveluammatissa, tuskin kuitenkaan miellyttämässä sen kummemmin ketään. Fiksu ja asiallinen pitää poken olla! Ite olen ollut väärässä, inhimilliset olennot kun tekevät (yllätys, yllätys) myös virheitä. Kuitenkin poke on se, joka sanoo sen viimeisen sanan ja on vähän kuin "isäntä", Kaljua siteeraten. Ilman muuta vittuilu saa aikaan täyskäännöksen sisään yritettäessä tai lähtöpassit, jos henkilö jo sattuu sisällä olemaan, sehän on selvä. Järjestys on edellytys sille, että ravintolaan ei synny kaaos.
On todellakin ihmistyyppi, joka itkee kaikesta. Olen kokenut aivan käsittämätöntä rutinaa 50 sentin pakollisesta sisäänpääsy-/narikkamaksusta. Siis 50 senttiä! Kuka helvetin taulapää lähtee baariin, jos ilta meinaa kaatua aivan väkisin 50 senttiin ja tähän kuvioon kuuluu tietenkin se, että poke pitää tehdä tietoiseksi asiasta kuuluvalla äänellä...?
Kaikkien asiakkaiden tulisi olla samanarvoisia ja heitä tulisi kohdella tasavertaisina, poissulkien tietysti ne, jotka ovat omalla tyhmällä käytöksellään hommanneet itselleen porttikiellon tms. Mutta kuten edellä puhuin "kahteen suuntaan aukeavasta" ovesta, fiksu ja asiallinen asiakas varmistaa hyvän palvelun ja kohtelun. Itse ainakin neuvottelen mielelläni aina, kun asioita ja pyyntöjä esitetään fiksusti, ja joustankin sikäli kuin se on mahdollista. Hyvä mieli molemmilla osapuolilla saa aikaan sen, että ravintolassa on mukavaa olla sekä asiakkaana että työntekijänä.
Kaljun mainitsema "Turpa kiinni ja ulos" on tietenkin ihan reaalinen vaihtoehto siinä vaiheessa, kun henkilön käytös vastaa Korkeasaaren simpanssia. Sitä saa mitä tilaa, niinhän se on. Mitä perustelemiseen tulee, itse kerron aina poistettavalle/sille, jota en ota sisään, että miksi näin. Jankata sitä ei todellakaan tarvitse, eikä myöskään perustella henkilön mukana olevan kaveriporukan jäsenille erikseen. Kuka helvetti sitä nyt anteeksi pyytelee tai selittelee tekemäänsä duunia, en minä ainakaan tee poistamis-/käännyttämispäätöksiä piruuttani, vaan ihan syystä.