Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Franco Begbie sanoi:
Mitenkäs se on tuo portsarin tippaamisen laita? Mikä on sopiva tippi hyvästä palvelusta? Koetaanko pieni tippi enemmän vittuiluna kuin huomionosoituksena? Esim. jos antaa narikassa kokonaiset 0.5e palvelurahaa?

kyllä portsari on kiitollinen ihan siitä kun sanot vaikka: "kiitos hyvästä palvelusta ja hyvää yötä". :D

Jos välttämättä tahdot niin voithan sujauttaa poken kätöseen vaikka 5 cnt.
Vuodessa niistä kolikoista tulee iso summa. :eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Franco Begbie sanoi:
Mitenkäs se on tuo portsarin tippaamisen laita? Mikä on sopiva tippi hyvästä palvelusta? Koetaanko pieni tippi enemmän vittuiluna kuin huomionosoituksena? Esim. jos antaa narikassa kokonaiset 0.5e palvelurahaa?

Tästä on käyty tämän syksynkin aikana monisivuiset väännöt, joten pakko sanoa: käytä hakua.

Portsari ei ole työssään ensisijaisesti miellyttämässä ja palvelemassa asiakkaita. On ihan rasittavinta kuulla, sitä iänikuista jankkaamista "mulla on oikeus" ym. Asiakkailla ei ole mitään oikeuksia ravintolassa. Portsari on aina oikeassa. Ja kyllä, vittuilu portsarille riittää syyksi poistaa asiakas tai evätä jo ovella sisäänpääsy. Portsari hoitaa työtään isännän oikeuksin, kuin omassa kodissaan.

On aina tää tietty ihmistyyppi, jotka itkee kaikesta. Tinkii narikoista ja lipuista ym.

Korrekti käytös ja asiallisuus on tietenkin itsestäänselvyys. Mutta se ei tarkoita että tarttis kuunnellla selityksiä ja antaa jotain erikoiskohtelua asiakkaalle..neuvotella tms.

"Turpa kiinni ja ulos", se on ainut lause mikä tarvii osata siinä vaiheessa jos aihetta poistamiseen ilmenee ja asiakkaalta alkaa tulla selitystä.

Portsarin ei tarvitse perustella päätöksiään.

Kalju sanoi:
Portsari ei ole työssään ensisijaisesti miellyttämässä ja palvelemassa asiakkaita. - - Portsarin ei tarvitse perustella päätöksiään.

Yllä olevista olen eri mieltä, muutoin aika pitkälle kanssasi samaa mieltä.

Eikös portsari ole ensisijaisesti asiakaspalveluammatti? Asiakaspalveluammatissa miellytetään asiakasta, ja palvellaan heitä viimeiseen asti. Kusipäille ja vittuilijoille voi tietysti vastata, "niin metsä vastaa" jne. -tyyliin. Korrekti pitää kuitenkin olla. Amerikkalaistyyppinen perseennuolija ei tarvitse olla.

Jos portsari tekee jonkin ratkaisun joka koskettaa asiakkaan liikkumisvapautta sisälle ravintolaan, tai "avustaa" ravintolasta ulos, on mielestäni erittäin tärkeää perustella asia asiakkaalle. Poislukien tietysti hullut ja niin humalaiset, jotka eivät ymmärrä. Jankata ei pidä, mutta syy pitää ilmoittaa.

Jos pystyt perustelemaan asiakkaalle, pystyt perustelemaan itsellesi, ja pystyt tarvittaessa perustelemaan kolmannelle osapuolelle. Välillä kun se poistettu 1) tekee valituksen ravintolapäällikölle, ja ravintolapäällikkö uhkaa että tulee kenkää 2) on ravintolan omistajan kaveri tai sukulainen, ja omistaja uhkaa että tulee kenkää 3) katsoo että portsari on rasisti bodarinatsi ja tekee rikosilmoituksen, jolloin poliisi uhkaa että kohta saat kenkää kun ei ole järjestyksenvalvojakorttia jne.jne.

Kalju sanoi:
Portsari ei ole työssään ensisijaisesti miellyttämässä ja palvelemassa asiakkaita. Asiakkailla ei ole mitään oikeuksia ravintolassa. Portsari on aina oikeassa.

Korrekti käytös ja asiallisuus on tietenkin itsestäänselvyys.

"Turpa kiinni ja ulos", se on ainut lause mikä tarvii osata

Asiakkailla ei ole mitään oikeuksia ravintolassa? Ei edes oikeuksia hyvään palveluun?

Portsari ei ole palvelemassa asiakkaita? Vaan tekemässä mitä? Jos pitää yllä järjestystä niin eikö hän silloin palvele nimenomaan asiakkaita jotka haluavat nauttia illastaan rauhassa?

Portsari on aina oikeassa? JA VITUT OLE! :david:
Tiedän sen itestäni. Ja jos luulet itsestäsi tätä, niin terveisiä vaan sinne omaan maailmaasi, pidä hauskaa. Toivottavasti oli hyviä sieniä.

"Turpa kiinni ja ulos", se on ainut lause mikä tarvii osata ---Korrekti käytös ja asiallisuus on tietenkin itsestäänselvyys.

Miten nämä kaksi lausetta sopivat yhteen? Yritä keksiä edes jotain.

Ja portsarin tarvitsee todellakin perustella päätöksiään, viimeistään tuomioistuimessa.

Aivan naurettavaa juttua. Enkä nähnyt hymiöitä joten otin todesta.
Jos olet Kalju ollut joskus leikkimässä sheriffiä jonkun ravintolan ovella niin täytyy ihmetellä firmaa joka on pitänyt sinunlaistasi listoilla.
Harvemmin olen tavannut NOIN ylimielisiin egonpullistelijoihin kuin sinä.
Edes pokepiireissä.

Tosiaan, mitä enemmän postiasi miettii, sitä enemmän sen täytyy olla herja.
:david:

Franco Begbie sanoi:

Narikkaan jos tippaa, niin järkevintä on varmaan antaa esim. 1,5 € narikkamaksusta esim. 2€ ja jättää loppurahat sinne.

Emännän kanssa nykyään heitetty yhelle puolitutulle pokelle yleensä yhteensä 5 € lähtiessä ja kummasti nykyään nykästään jonosta sisälle ja palvelu pelaa.

Joku aika sitten eräs kaveri hukkasi narikkalippunsa, toinen poke sanoi että ei voi mitään, tule hakemaan seuraavana päivänä. Tämä tuttu taas vinkkasi sivummalle, kysyi takin tuntomerkit ja kävi noutamassa sen narikasta.

Eli otin oppia siitä edellisesti pitkästä pokekeskustelusta ja olen jättänyt vähän tippiä, tähän asti on todella positiivisia kokemuksia asiasta! Ja kertaakaan en oo 5€ enempää antanut.

Noi Kaljun tavoin ajattelevat poket on niitä huonoimpia. Heiltä puuttuu useimmiten tyystin looginen päättelykyky (älykkyys luokkaa saksanpaimenkoira) ja omaa työtä pidetään nimenomaan jonain sheriffin korvikkeena.

Opiskelija22 sanoi:
Noi Kaljun tavoin ajattelevat poket on niitä huonoimpia. Heiltä puuttuu useimmiten tyystin looginen päättelykyky (älykkyys luokkaa saksanpaimenkoira) ja omaa työtä pidetään nimenomaan jonain sheriffin korvikkeena.

Mulla ei ole ollut huonoja kokemuksia pokeista,päinvastoin.Toisaalta en ole ilmeisesti käynyt baarissa jossa Kalju on töissä,huh huh.

Kalju sanoi:
Portsari ei ole työssään ensisijaisesti miellyttämässä ja palvelemassa asiakkaita. On ihan rasittavinta kuulla, sitä iänikuista jankkaamista "mulla on oikeus" ym. Asiakkailla ei ole mitään oikeuksia ravintolassa. Portsari on aina oikeassa. Ja kyllä, vittuilu portsarille riittää syyksi poistaa asiakas tai evätä jo ovella sisäänpääsy. Portsari hoitaa työtään isännän oikeuksin, kuin omassa kodissaan.

On aina tää tietty ihmistyyppi, jotka itkee kaikesta. Tinkii narikoista ja lipuista ym.

Korrekti käytös ja asiallisuus on tietenkin itsestäänselvyys. Mutta se ei tarkoita että tarttis kuunnellla selityksiä ja antaa jotain erikoiskohtelua asiakkaalle..neuvotella tms.

"Turpa kiinni ja ulos", se on ainut lause mikä tarvii osata siinä vaiheessa jos aihetta poistamiseen ilmenee ja asiakkaalta alkaa tulla selitystä.

No kylläpäs Kaljun postaus aiheutti hirveän itkun porukassa. Siinä on mun mielestä paljon perääkin. Ensinnäkin, mun mielestä poke on palveluammatissa, tuskin kuitenkaan miellyttämässä sen kummemmin ketään. Fiksu ja asiallinen pitää poken olla! Ite olen ollut väärässä, inhimilliset olennot kun tekevät (yllätys, yllätys) myös virheitä. Kuitenkin poke on se, joka sanoo sen viimeisen sanan ja on vähän kuin "isäntä", Kaljua siteeraten. Ilman muuta vittuilu saa aikaan täyskäännöksen sisään yritettäessä tai lähtöpassit, jos henkilö jo sattuu sisällä olemaan, sehän on selvä. Järjestys on edellytys sille, että ravintolaan ei synny kaaos.

On todellakin ihmistyyppi, joka itkee kaikesta. Olen kokenut aivan käsittämätöntä rutinaa 50 sentin pakollisesta sisäänpääsy-/narikkamaksusta. Siis 50 senttiä! Kuka helvetin taulapää lähtee baariin, jos ilta meinaa kaatua aivan väkisin 50 senttiin ja tähän kuvioon kuuluu tietenkin se, että poke pitää tehdä tietoiseksi asiasta kuuluvalla äänellä...?

Kaikkien asiakkaiden tulisi olla samanarvoisia ja heitä tulisi kohdella tasavertaisina, poissulkien tietysti ne, jotka ovat omalla tyhmällä käytöksellään hommanneet itselleen porttikiellon tms. Mutta kuten edellä puhuin "kahteen suuntaan aukeavasta" ovesta, fiksu ja asiallinen asiakas varmistaa hyvän palvelun ja kohtelun. Itse ainakin neuvottelen mielelläni aina, kun asioita ja pyyntöjä esitetään fiksusti, ja joustankin sikäli kuin se on mahdollista. Hyvä mieli molemmilla osapuolilla saa aikaan sen, että ravintolassa on mukavaa olla sekä asiakkaana että työntekijänä.

Kaljun mainitsema "Turpa kiinni ja ulos" on tietenkin ihan reaalinen vaihtoehto siinä vaiheessa, kun henkilön käytös vastaa Korkeasaaren simpanssia. Sitä saa mitä tilaa, niinhän se on. Mitä perustelemiseen tulee, itse kerron aina poistettavalle/sille, jota en ota sisään, että miksi näin. Jankata sitä ei todellakaan tarvitse, eikä myöskään perustella henkilön mukana olevan kaveriporukan jäsenille erikseen. Kuka helvetti sitä nyt anteeksi pyytelee tai selittelee tekemäänsä duunia, en minä ainakaan tee poistamis-/käännyttämispäätöksiä piruuttani, vaan ihan syystä.

lepex sanoi:
Portsari on aina oikeassa? JA VITUT OLE! :david:
Tiedän sen itestäni. Ja jos luulet itsestäsi tätä, niin terveisiä vaan sinne omaan maailmaasi, pidä hauskaa. Toivottavasti oli hyviä sieniä.

"Turpa kiinni ja ulos", se on ainut lause mikä tarvii osata ---Korrekti käytös ja asiallisuus on tietenkin itsestäänselvyys.

Miten nämä kaksi lausetta sopivat yhteen? Yritä keksiä edes jotain.
:david:

Jotenkin sun teksteistä paistaa lapsellisuus ja katkeruus. Ja sen lisäksi olit irrotellut mun tekstiä asiayhteyksistä.

Seison edelleen tuon asian takana, opettele lukemaan ja älä oo niin innokas sen copy pasten käytössä. Jos aihetta poistamiseen ilmenee ja asiakas alkaa selitellä, ei todellakaan tarvi sanoa muuta kuin että turpa kiinni ja ulos.

Ja portsari on edelleenkin aina oikeassa, tilanteesta riippumatta. Vaikka olisi väärässä, niin oikeuksiensa pohjalta jokainen päätös on oikea. Ja voin sanoa sulle, että ravintolan omistajaa ei kiinnosta asiakkaan valittelut,"mut poistettiin turhaan, vittu teillä on tyhmä poke ym" Luuletko ettei ravintoloitsija ole myöskin oppinut alallaan että aina on tää tietty ihmistyyppi, joka itkee ja valittaa ja viisastelee kaikesta.

Luuleeko joku pelle että kun poke tulee sanomaan että on aika poistua, niin siinä sitten poke alkaa kuunnella jotain tolkutonta selittelyä ja sönkkäystä ja lopulta heltyy ja sanoo että okei, sä ootkin niin vitun hieno mies että jää vaan sisälle??

Työtään ei voi hoitaa, jollei seiso jokaisen päätöksensä ja käskynsä takana. Ja niiden takana seisoo myös koko työvuorossa oleva henkilöstö. Tarkoittaa että jos baarimikko tulee sanomaan että joku asiakas on poistettava, niin siinä ei aleta neuvotella ja ihmetellä, vaan asiakas poistetaan. Sama pätee vuorossa olevien kollegoiden tekemiin päätöksiin.

MBC78 sanoi:
No kylläpäs Kaljun postaus aiheutti hirveän itkun porukassa. Siinä on mun mielestä paljon perääkin. Ensinnäkin, mun mielestä poke on palveluammatissa, tuskin kuitenkaan miellyttämässä sen kummemmin ketään. Fiksu ja asiallinen pitää poken olla! Ite olen ollut väärässä, inhimilliset olennot kun tekevät (yllätys, yllätys) myös virheitä. Kuitenkin poke on se, joka sanoo sen viimeisen sanan ja on vähän kuin "isäntä", Kaljua siteeraten. Ilman muuta vittuilu saa aikaan täyskäännöksen sisään yritettäessä tai lähtöpassit, jos henkilö jo sattuu sisällä olemaan, sehän on selvä. Järjestys on edellytys sille, että ravintolaan ei synny kaaos.

On todellakin ihmistyyppi, joka itkee kaikesta. Olen kokenut aivan käsittämätöntä rutinaa 50 sentin pakollisesta sisäänpääsy-/narikkamaksusta. Siis 50 senttiä! Kuka helvetin taulapää lähtee baariin, jos ilta meinaa kaatua aivan väkisin 50 senttiin ja tähän kuvioon kuuluu tietenkin se, että poke pitää tehdä tietoiseksi asiasta kuuluvalla äänellä...?

Kaikkien asiakkaiden tulisi olla samanarvoisia ja heitä tulisi kohdella tasavertaisina, poissulkien tietysti ne, jotka ovat omalla tyhmällä käytöksellään hommanneet itselleen porttikiellon tms. Mutta kuten edellä puhuin "kahteen suuntaan aukeavasta" ovesta, fiksu ja asiallinen asiakas varmistaa hyvän palvelun ja kohtelun. Itse ainakin neuvottelen mielelläni aina, kun asioita ja pyyntöjä esitetään fiksusti, ja joustankin sikäli kuin se on mahdollista. Hyvä mieli molemmilla osapuolilla saa aikaan sen, että ravintolassa on mukavaa olla sekä asiakkaana että työntekijänä.

Kaljun mainitsema "Turpa kiinni ja ulos" on tietenkin ihan reaalinen vaihtoehto siinä vaiheessa, kun henkilön käytös vastaa Korkeasaaren simpanssia. Sitä saa mitä tilaa, niinhän se on. Mitä perustelemiseen tulee, itse kerron aina poistettavalle/sille, jota en ota sisään, että miksi näin. Jankata sitä ei todellakaan tarvitse, eikä myöskään perustella henkilön mukana olevan kaveriporukan jäsenille erikseen. Kuka helvetti sitä nyt anteeksi pyytelee tai selittelee tekemäänsä duunia, en minä ainakaan tee poistamis-/käännyttämispäätöksiä piruuttani, vaan ihan syystä.

Asia on just näin! Ja kyllä minäkin kerron toki syyn poistamiselle, mutta en ala perustelemaan sen tarkemmin, koska ei humalaisen omasta mielestäään oikeassa olevan asiakkaan kanssa pysty neuvitella ja jankata. Päätöksiensä takana on vaan seistävä. Vaikka sitten ois tullut tehtyä väärä analyysi.

:thumbs:

Ihmettelen kyllä itekin tuota, että miten jotkut voivat vängätä jostain narikkamaksusta tai sisäänpääsymaksusta/lipun hinnasta. Kun ratalle lähtee, niin pitää hyväksyä, että budjettiin kuuluvat mahdollisesti seuraavat kulut:

1) alkoholi
2) sisäänpääsymaksu
3) narikka
4) lipun hinta (korvaa kakkosen silloin, jos ko puarissa on esiintyjiä)
5) tippi (ite en ole toistaiseksi maksanut, mutta alan ymmärtää jonkun 0,5-5€ tipin pointin pikkuhiljaa, kun esim. Timban postauksia lukee)
6) ruoka
7) taksi tai muu kyyditys (kaverille maksetaan suunnilleen sama kuin taksille siitä hyvästä, että suostuu kuskaamaan kääliöitä keskellä yötä, se on selvää).

Jos ei noihin riitä rahaa, niin parempi pysyä kotona ja lähteä sitten vasta kun riittää. Todella säälittävää marista jostain parin €uron narikkamaksusta, jos on valmis kumoamaan kurkustaan alas saman illan aikana esim. 100€ edestä viinaa. :rolleyes:

Ravintoloissa juominen on ainakin lehtien mukaan vähentynyt.Johtuiskohan muustakin kuin viinan hinnan alenemisesta?

iivili sanoi:
Ihmettelen kyllä itekin tuota, että miten jotkut voivat vängätä jostain narikkamaksusta tai sisäänpääsymaksusta/lipun hinnasta. Kun ratalle lähtee, niin pitää hyväksyä, että budjettiin kuuluvat mahdollisesti seuraavat kulut:

1) alkoholi
2) sisäänpääsymaksu
3) narikka
4) lipun hinta (korvaa kakkosen silloin, jos ko puarissa on esiintyjiä)
5) tippi (ite en ole toistaiseksi maksanut, mutta alan ymmärtää jonkun 0,5-5€ tipin pointin pikkuhiljaa, kun esim. Timban postauksia lukee)
6) ruoka
7) taksi tai muu kyyditys (kaverille maksetaan suunnilleen sama kuin taksille siitä hyvästä, että suostuu kuskaamaan kääliöitä keskellä yötä, se on selvää).

Jos ei noihin riitä rahaa, niin parempi pysyä kotona ja lähteä sitten vasta kun riittää. Todella säälittävää marista jostain parin €uron narikkamaksusta, jos on valmis kumoamaan kurkustaan alas saman illan aikana esim. 100€ edestä viinaa. :rolleyes:

Olen samaa mieltä. Mutta tosiasiahan on se, että tosi moni lähtee "radalle" tyyliin 15 euron budjetilla ja sitten ostetaan joku halpa pullo alkosta ja koitetaan ilmaseks/mahdollisimman halvalla päästä baariin sisälle ja tuhlataan ne loput hilut sisällä pariin kaljaan ja sitten taxissa sanotaan kavereille "hei mä maksan sit joskus myöhemmi teillä bäkii tän".
:rolleyes:

Kalju sanoi:
Voin kuvitella kuinka pompotat jotain pientä teiniä tuolla asenteella ja kun joku iso jamppa remuaa, kierrät kaukaa ja vältät lähestymistä. Vai mitä aiot sanoa 140 kg moottoripyöräjengiläiselle? Samat sanat vai?

Minusta kaikkia pitäisi ongelmatilanteissa kohdella samoin, ja mikäli puhuminen saa asiakkaan lähtemään rauhallisemmin sitä pitäisi käyttää. Voin kuvitella kuinka joku voi vetää herneen nenään tosta "Turpa kiinni ja ulos" kommentista ja päättää olla hankala. Siinä ulos raahatessa porukkaa tönitään ja juomat lentelee. Tulee sellainen Alepub maine koko paikalle...

No eipä ole ongelmia ollut. Heti ei ainakaan tule mieleen milloin olisin ravintolasta ulos lentänyt, tuskin koskaan. Muutaman kerran, kun sisälle olen koittanut on sanottu "jos sitten huomenna uudestaan!". Juuri sillä hetkellä se vituttaa, mutta en jaksa jäädä vänkäämään asiasta, koska tiedän (vaikka olen kännissä), että ei se päätös siitä kitisemisestä mihinkään muutu. Paskan kuvan vaan jättää itsestään seuraavaa kertaa ajatellen. oikeastaan aamulla on ollut aina "onnellinen" siitä, että sisään ei ole päässyt, koska muuten krapula olisi varmasti vielä kaameampi :).

Portsarin käytös vaikuttaa aika suuresti siihen millainen mielikuva minulle jää ravintolasta. Jos kaveri ei sano "iltaa", "moi", "tervetuloa" niin seuraavalla kerralla todennäköisesti menen toiseen ravintolaan. Kiitokset kaipaan myös poistuessa. En mitään erityiskohtelua ja nuoleskelua kaipaa, mutta tällainen muutaman sanan heitto on antaa sellaisen kuvan, että asiakas on huomioitu.

Tipeistä jo tuossa edellisessä vastaavassa threadissa laitoin, että narikka on mulle aina 2€. Ilta ei siihen kaadu. Samaisessa threadissa ihmettelin, että kaikki ei tuollaista tippausta tee! Siis oikeesti, jos ilta on 1€ varassa niin parempi jäädä kotiin. Seteleille mulla onkin sitten parempaa käyttöä :D

Tässä threadissa pitää vielä perään kuuluttaa kavereiden vastuuta. Jos siinä samassa pöydässä on hyvä frendi naama kiinni pöydässä, niin minä ainakin näen omaksi velvollisuudekseni hoitaa sälli punkkaan ennen kuin poke saapuu paikalle. Tarvittaessa lähen vaikka viemään, mutta yleensä löytyy muitakin konsteja. Edellistä oletan myös itselleni tehtävän, jos pahasti käy. Hyvin suurelle osalle ihmisistä käy näitä ylilyöntejä ja silloin sitä kaivataan niitä ystäviä jelppimään! :thumbs:

XXL sanoi:
Voin kuvitella kuinka pompotat jotain pientä teiniä tuolla asenteella ja kun joku iso jamppa remuaa, kierrät kaukaa ja vältät lähestymistä. Vai mitä aiot sanoa 140 kg moottoripyöräjengiläiselle? Samat sanat vai?

Minusta kaikkia pitäisi ongelmatilanteissa kohdella samoin, ja mikäli puhuminen saa asiakkaan lähtemään rauhallisemmin sitä pitäisi käyttää. Voin kuvitella kuinka joku voi vetää herneen nenään tosta "Turpa kiinni ja ulos" kommentista ja päättää olla hankala. Siinä ulos raahatessa porukkaa tönitään ja juomat lentelee. Tulee sellainen Alepub maine koko paikalle...

Ei poken hommia kannata tehdä jos pelkää.

Ja edelleen painotan sisälukutaitoa.

lue tuo lause, ja lue tarkoin tuo loppu "siinä vaiheessa jos aihetta poistamiseen ilmenee ja asiakkaalta alkaa tulla selitystä"

Ei se "turpa kiinni ja ulos" asenne saa olla ensimmäinen kontaktin haku tapa, vaan se sopii ja kuuluu just siihen vaiheeseen kun asiakas sönkkää "eikun en mä tehnyt mitään... miks... anna mä selitän... toi aloitti.... anna mä juon tän ensin... ym"

Kalju sanoi:
ravintolan omistajaa ei kiinnosta asiakkaan valittelut,"mut poistettiin turhaan, vittu teillä on tyhmä poke ym" Luuletko ettei ravintoloitsija ole myöskin oppinut alallaan että aina on tää tietty ihmistyyppi, joka itkee ja valittaa ja viisastelee kaikesta.

No joo, taas täytyy sanoa kuten tuossa ylempänä, että suurimmasta osasta olin kanssasi samaa mieltä, mutta en tästä.

Minulla on ihan henk.koht. kokemusta, että ravintoloitsijaa saattaa joskus kiinnostaa. Heitin ulos helvetin tärkeän yhteistyökumppanin edustajan. Oli täysi kyrpä koko ukko, mutta jälkikäteen sain, ja baarimikotkin saivat perustella miksi ukko lensi ulos. Oli ihan oikeasti työpaikka hetken aikaa katkolla, mutta onneksi olin hoitanut asian korrektisti ja perustellut myös asiakkaalle mitä tein ja miksi.

Tämä taitaa olla enemmän varsinaiseen topickiin kuuluva:

On myös omistajan sukulaisia yms. joita saattaa välillä tahtomattaan kohdella kaltoin. Kukapa ovella uskoisi lauseita:
1) "mä olen täällä töissä, mut tänään vapaalla"
2) "mä olen omistajan kaveri"
3) "omistaja on kutsunut mut tänne tänään, se tulee itse myöhemmin"
4) "mä olen omistajan vaimo"
5) "mä olen tämän ravintolaketjun toimitusjohtaja".

Jokaisen kommentin olen kuullut monia kertoja, mutta myös sellaisten suusta jotka sitä oikeasti tarkoittavat ja ovat. Ja olen niitä oikeita mm. seisottanut jonossa. Kyllähän ne ymmärtää, mutta aina joutuu selittelemään.

Kalju sanoi:
Ei se "turpa kiinni ja ulos" asenne saa olla ensimmäinen kontaktin haku tapa, vaan se sopii ja kuuluu just siihen vaiheeseen kun asiakas sönkkää "eikun en mä tehnyt mitään... miks... anna mä selitän... toi aloitti.... anna mä juon tän ensin... ym"

Köh minä taisin lukea viestisi liian provosoituvasti, pahoitteluni.

Noin tuo on ihan OK ei siinä mitään...

Tosiasiahan on se, että portsari, niin palveluammatissa kun näyttääkin olevan, on tosiasiallisesti kontrolliammatissa. Kun portsari (lue: JV) on lätkä rinnassa tontilla, on noustu voimankäytön asteikolla ensimmäiselle portaalle. Portsarilla ei tästä syystä ole asiakkaita, vaan kohdehenkilöitä, ellei ravintolaa lasketa asiakkaaksi.

Portsari on viimekädessä vastuussa ihmisten kännäilyn välittömistä seurauksista ja joutuu aina hoitamaan ongelmatilanteet. Olen kyllä joutnut turvautumaan tarjoilijoiden apuun poistamisessa, mutta kyllä se on se portsari, joka ei saa juosta karkuun, kun tilanne eskaloituu tai kun asiakas ei ymmärrä omaa ja/tai ravintolan etua.

Sanokaa mitä sanotte, mutta ei siellä ovella paljon huvikseen v****illa. No, ehkä vähän joskus...

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom