Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
edelbrock sanoi:
Joo kyllähän miliisille aina voi soittaa. Ne ei vaan aamuyöllä kauhean pikaisesti kerkeä tappeluihin puuttumaan. Joskus saattaa kestää puoli tuntia ennen kuin partio saapuu paikalle.

Riippuu ihan kaupungista ja välimatkoista. Vaikka tässä kaupungissa missä asun ei oo kovin paljon porukkaa, silti tän kihlakunnan poliisilla on iso toimialue. Sitte kun ne poliisit saapuu 20min kuluttua niin niitä tuleekin useampi :D no ei mutta täälä on 2 baaria ja molemmat 3 kivenheiton päässä poliisiasemalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen toiminut myös pokena ja asia on kyllä selvä että ravintolan oven edessä
tapahtuvat tappelut kuuluvat pokeille ja jos jättää puuttumatta voipi saada käräjäreissun joka tapauksessa. Idea ehkä voisi olla siinäkin että menee väliin ennen
lyömistä niin ei tarvi sen enempää asialla vaivata itteensä?
Asiakkaiden asiallinen kohtelu on nykypäivää, mutta heidän omat mielipiteet eivät aina vastaa tapahtumien todellista kulkua joten kavereidenkin kokemuksia voi kuunnella suodattimien läpi.
Tiedän tosin itsekin ettei joka poke ole pitkäpinnaisuuden perikuva ja joidenkin asenne
johtaa helposti ylilyöteihin, mutta yleensä asiallinen asiakas saa asiallisen kohtelun. Itse paareissa remutessani en ole joutunut minkäänlaiseen hämminkiin järkkärien kanssa kun oletan osaavani olla ihmisiksi.

Ja niitä tippejä ei tuu koskaan liikaa. Nykyään niin harva jättää että jos sen ottaa tavaksi niin alkaa naama jäädä positiivisesti mieleen!

mä en kyl tajua minkä takia tippejä pitäisi antaa...se ei vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin ja palkat on kuitenkin hyvät suomessa toisin kuin jenkeissä. Mut jos nyt joku haluaa antaa niin antakoot.

n00kie sanoi:
mä en kyl tajua minkä takia tippejä pitäisi antaa...se ei vaan kuulu suomalaiseen kulttuuriin ja palkat on kuitenkin hyvät suomessa toisin kuin jenkeissä. Mut jos nyt joku haluaa antaa niin antakoot.

palkat hyvät ja verokarhu nälkäinen

Olin vuosia sitten Oulussa kaupungilla klo 3 yöllä ja näin kun nuorisoporukka heitti ison katukiven todella suuren näyteikkunan läpi. Pakenivat sitten läheisen kerrostalon rappuun hengaileen. Näin kaiken ja ajattelin soittaa poliisit paikalle. No siihen aikaan ei ollut kännykkää ja menin läheiseen baariin sanomaan asiasta portsarille. Portsari sanoi että hän ei soita poliisia, soita jostain muualta. Soitto näkyy kuulemma jossain listassa ja baari saa huonoa mainetta.

No minä lähdin sitten kämpille ja nämä hulikaanit jäivät sinne rappuun. Soitin myöhemmin poliisille kotoa päin ja numero oli varattu (?). Eli pojot portsarille ja poliisille...

paksi sanoi:
Satuin kerran paikalle kun naapuribaarissa (vanha apteekkari vai mikä liekkään..) poket veti naapuripöytään sammuneen naisen käsistä raahaten pihalle siten että pää kolisi lattiaan. Se oli hienoa toimintaa!

Eikä varmaan edes jättänyt tippiä?

XXL sanoi:
Olin vuosia sitten Oulussa kaupungilla klo 3 yöllä ja näin kun nuorisoporukka heitti ison katukiven todella suuren näyteikkunan läpi. Pakenivat sitten läheisen kerrostalon rappuun hengaileen. Näin kaiken ja ajattelin soittaa poliisit paikalle. No siihen aikaan ei ollut kännykkää ja menin läheiseen baariin sanomaan asiasta portsarille. Portsari sanoi että hän ei soita poliisia, soita jostain muualta. Soitto näkyy kuulemma jossain listassa ja baari saa huonoa mainetta.

...
Baarien läheisyydessä olevat tappelut ja muut häiriöt ja jos baariin joudutaan soitteleen poliiseja merkataan ns "mustaan listaan", näitä kun tulee tarpeeksi niin baarien auki oloja tarkastellaan. Oulussa ainakin yksi baari joutui sulkemaan ovensa tuntia aikaisemmin näiden häiriöiden takia. Nyt on saanut luvat takaisin entiselleen.

Tottakai tuossa tapauksessa ois silti pitänyt soittaa.

Porkkanaraastin sanoi:
Itse yritin paikalliseen baariin alaikäisenä (kuka nyt ei olisi yrittänyt?) viime talvena. Noh, portsari avas oven ja mentiin kaverin kanssa sisään. mun ystävä oli niin innoissaan että paineli heti baaria kohti kunnes huusin että pitää maksaa. no siinä maksettiin 4€ molemmat ja VASTA sitten se homo kysy papereita. Ovea sitte näytettiin ja sanoin että haluan rahat takaisin niin eipä antanu. Homo. En usko että tällaista voisi Suomessa tapahtua. Naiivi.

Toi oli hyvä :lol2: Täytyy koittaa joskus...

Porkkanaraastin sanoi:
Itse yritin paikalliseen baariin alaikäisenä (kuka nyt ei olisi yrittänyt?) viime talvena. Noh, portsari avas oven ja mentiin kaverin kanssa sisään. mun ystävä oli niin innoissaan että paineli heti baaria kohti kunnes huusin että pitää maksaa. no siinä maksettiin 4€ molemmat ja VASTA sitten se homo kysy papereita. Ovea sitte näytettiin ja sanoin että haluan rahat takaisin niin eipä antanu. Homo. En usko että tällaista voisi Suomessa tapahtua. Naiivi.

:lol2: Ja sä vielä kerkesit saada sen ystäväsikin maksamaan, vai? Ehkä se huomas että ootte ensikertalaisia aivan selkeästi, ja sen takia halus tarkistaa tilanteen. Kaverisi varmaan vaikutti aivan super kokeneelta baarikärpäseltä...
Oli tosiaan aika kusipäistä toimintaa siltä pokelta. Voin kuitenkin kuvitella itseni sen poken tilalle... mä ainakin nauttisin tilanteen tuomasta komiikasta. Jätkät aivan onnessaan ku pääsi sisään ja sitte kaikki meneekin päin p******ä. :lol2: Anteeksi, mutta mä ainakin olisin nauranut keuhkoni pilalle jos olisin ollu moista todistamassa. :lol2: :piis:

Jotkut on ilmeisesti sitä mieltä, että aina kun baarin edessä on tappelu, niin portsarilla täytyy mennä aina siihen painimaan ja nyrkkeilemään väliin.

Tuota hommaa voi miettiä ensin vähän maalaisjärjellä ja sitten sen jälkeen voi miettiä, että mitä lakipykälät sanovat asiasta. Järjestyksenvalvojan ensisijainen tehtävä on oman ravintolan järjestyksen ylläpito. Monet hieman pienemmät kuppilat käyttävät vain yhtä portsaria, joten eihän siitä hommasta tulisi vittuakaan jos mies on koko ajan selvittelemässä muiden riitoja tai tappeluita pihalla ja oma ravintola jää ilman järjestyksenvalvontaa. Jos jokin tappelu kestää vaikka 10min pihalla ja siihen lasketaan sitten poliisien tulo/asian selvittely päälle, ja jos on vielä ottanut kiinni jonkun henkilön, niin voi laskea, että oma ravintola on 30min-tunnin ilman järjestyksenvalvojaa. Ravintolan omistajakin on varmasti tyytyväinen ja asiakkaat jotka odottavat takkeja narikassa.

Minä en mene koskaan väliin, jos pihalla on "rehellinen" lyöntikilpailu meneillään. Voin huutaa siitä ovelta, että poliisit on tulossa ja muuta sopivaa mitä tulee mieleen. Tarkkailen sitten muiden töiden ohella, että miten tilanne kehittyy ja soitan tarvittaessa poliiisit paikalle.

Jos taas kyseessä on selvä pahoinpitely, niin silloin on aivan eri lähtökohdat tilanteessa. Yritetään saada tilanne purkautumaan nopeasti, ja soitetaan tarvittaessa poliisit. Jos ei muu auta, niin mennään väliin ja otetaan uhri pois tilanteesta ja viedään vaikka narikkaan turvaan. Siinäkään vaiheessa ei lähdetä itse lyöntikilpailuun mukaan, vaan käytetään tarpeellisia voimakeinoja. Poliisi saa hoitaa kiinniotot ja muut, jos heitä edes tarvii paikalle sen jälkeen kun episodi on ohitse.

Ravintolan edusta on järjestyksenvalvojan aluetta, mutta sekin on aika tulkinnanvarainen juttu, että kuinka laaja se sitten on. Pahoinpitelyistä täytyy vähintäänkin ilmoittaa eteenpäin, jos ei itse kykene tilanteeseen puuttumaan. Vastuu poistuu periaatteessa siinä vaiheessa, kun käskyttää jotakuta henkilöä soittamaan poliisit paikalle, jos on itsellä sisällä hommia, ettei kerkiä itse puuttumaan tilanteeseen ollenkaan ja se ei tapahdu ihan siinä oman ravintelin kynnyksellä. Uhria täytyy myös auttaa, ettei syyllisty heitteille jättöön. Tähän riittää kun soittaa ambulanssin paikalle ja katsoo, ettei ole hengenvaaraa.

edelbrock sanoi:
Jos olisin ollut minä ovella niin en olisi kanssa tehnyt yhtään mitään. Ei voisi vähempää kiinnostaa sekaantua joihinkin juoppojen katutappeluihin, ja mahdollisesti vielä joutua oikeuteen selvittelemään sitä.

et taida olla järkkäri? se on sama asia tappeleeko porukka baaris vai baarin läheisyydessä. se o portsarin homma hoitaa että kaikki o kunnos sisäl ja "baarin välittömässä läheisyydessä" näin sanotaan järjestyksen valvojan oppaassa...

Oppaat on vain oppaita ja kyllä siinä sanotaan paljon muutakin.
Vaaditaan vähän pelisilmää, mihin kannattaa työntää nokkansa.

Zevor sanoi:
et taida olla järkkäri? se on sama asia tappeleeko porukka baaris vai baarin läheisyydessä. se o portsarin homma hoitaa että kaikki o kunnos sisäl ja "baarin välittömässä läheisyydessä" näin sanotaan järjestyksen valvojan oppaassa...

Et taida olla järkkäri? Baarin läheisyys on suhteellinen käsite ja ihan jokaiseen asiaan ei kannata nokkaansa työntää. Asioiden hahmottaminen vaatii pelisilmää ja sen pelisilmän joko saa tai ei saa kyseistä työtä tehdessä. Oppailla ei niin väliä, tärkeintä on se mitä laki asiasta sanoo.

Zevor sanoi:

Joo niillä oppailla voi kuule pyyhkiä lähinnä perseensä, niillä ei ole ovihommien kanssa juuri tekemistä. Oon roikkunut n vuotta ovenkahvassa kiinni, ja kun pääset itse samaan niin jutellaan asiasta uudestaan.

Hmm. tuossa nokan työntämisessä asioihin voisi vaikka siteerata Kaljun aiempaa kommenttia:
Kalju sanoi:
Hmm.. Edelleen, ei kannata tehdä sitä työtä jos pelkää.

Ei silti tuo baarin läheisyys on varmasti aika häilyvä käsite varsinkin jos on kyseessä paikka jolla ei ole omaa pihaa, niinkuin kaupungeissa olevilla ravintoloilla ei yleensä ole.

-Ronin- sanoi:
Mielestäni portsarille (hyvälle sellaiselle) pitää antaa tippiä koska hän pitää sinusta huolta siellä illan aikana kun ja jos tulee ongelmia tai nukut patteria vasten ja et löytäisi kotiin vaikka se purkka otettaisiin pois suusta. Poke on se ainut tyyppi joka tulee avuksi kun mustasukkaisuusdraaman päätteeksi naapurin Erkki leipoo sua turpaan. Parhaat kaverit katsoo vierestä ja lyö vetoa kumpi voittaa.
Juu ja se poke saa palkkaa siitä paimentamisesta, samoin kuin poliisi saa palkkaa siitä kun tulee tappeluun väliin tai hoitaa juopuneita pois pakkasesta ym. No ei siinä mitään, olen itsekkin joskus hyvällä tuulella ollessani antanut tippiä mutta silti...

Omalla kohdallani ei ole sattunut ikävia kohtaamisia portsareiden kanssa, mutta tulee mieleen tapaus vuosien takaa... Tämä tapahtui sillon joskus, kun oltiin juuri päästy ravinteli-ikäisiksi.

Oltiin juuri pääsemässä kantakuppilamme ovelle, kun ovi paiskattiin portsarin toimesta auki, ja tutun näköinen kaveri lensi vauhdilla ovesta ulos. Ja jatkoi samalla vauhdilla ostoskeskuksen käytävän yli reunalla oleviin ruusupuskiin. Pusikosta kuului hieman väsyneen oloista ähkimistä. Hetken kuluttua, kuinka ollakkaan, tuttu mies tuli pensaikosta vaatteitaan puistellen ja tuumasi tyynesti: "Kehottivat poistumaan...". Hieman hymyilytti :D

Koska ilta oli vielä nuori, jatkoi kaveri sitten matkaa seuraavaan baariin...

akku sanoi:
Omalla kohdallani ei ole sattunut ikävia kohtaamisia portsareiden kanssa, mutta tulee mieleen tapaus vuosien takaa... Tämä tapahtui sillon joskus, kun oltiin juuri päästy ravinteli-ikäisiksi.

Oltiin juuri pääsemässä kantakuppilamme ovelle, kun ovi paiskattiin portsarin toimesta auki, ja tutun näköinen kaveri lensi vauhdilla ovesta ulos. Ja jatkoi samalla vauhdilla ostoskeskuksen käytävän yli reunalla oleviin ruusupuskiin. Pusikosta kuului hieman väsyneen oloista ähkimistä. Hetken kuluttua, kuinka ollakkaan, tuttu mies tuli pensaikosta vaatteitaan puistellen ja tuumasi tyynesti: "Kehottivat poistumaan...". Hieman hymyilytti :D

Koska ilta oli vielä nuori, jatkoi kaveri sitten matkaa seuraavaan baariin...
Mua on joskus ihmetyttänyt, ehkä pakkiksen poket voisivat hieman valaista, että mikä hinku portsareilla on heitellä asiakkaita yllämainitulla tavalla. Kerran kotikonnuilla eräästä kuppilasta heitettiin mies samalailla ulos, pää edellä katukivetykseen ja mm. etuhampaat menivät poikki ym. Onko pokeilla jokin tarve kokeilla kuinka paljon on voimaa on saatu salilla hankittua, no onhan se varmaan siistin tuntusta ku voi heittää sellaista 50 kilosta kaveria ja se lentää siististi ja sit näyttää kovalta :worship: Ja on turha lässyttää, että ku ne pistää vastaan niin ei siinä voi kovin hellävarainen olla. Kyllä esim. kaksi 100 kg painavaa pokea saa yhden 50 kg painavan kynäniskan ulos paikkoja hajoittamatta.
Broidille sattui paikallisessa yökerhossa tilanne, jossa hänen tyttöystävänsä kimppuun käytiin, siis mies kävi. Ja broidi siinäsit meni väliin, ei alkanut edes tappelee mutta tietenkin tuollainen voi näyttää tappelulta sen ymmärrän. Ja sit tulee poket ja kun broidi alkaa selittämään pokelle mistä oli kysymys niin poke nappaa kuristusotteen ja "hapettaa" broidin. No okei onhan mun broidi iso kuin helvetti (70 kg) ja pelottavan näköinen kuin mikä ja paikalla ei ollut kuin 3 kpl yli 100 kilosia pokeja, kyllähän tuollaisessa tilanteessa kuristaminen onkin kohdallaan. Ihmetyttää myös tämä kuristamisinto pokeilla. Joo joo, se on turvallinen tapa ja suojelee myös asiakasta itseään, onhan näitä selityksiä kuultu. Totuus taitaa taas olla se, että näillä pokeilla jotka hapettavat porukkaa ei itsellä liiku päässä kovin paljoa ja on kateellisia kun joillakin liikkuu. Paskat se mitään turvallinen tapa edes ole, huonossa lykyssä siihen voi kuolla, turvallisempaa ehkä olisi ottaa jaloista ja käsistä kiinni ja kantaa ulos, mut hei, eihän se olis yhtä äijää!

Tulee tosta heittelystä mieleen se kun Halme sanoi heittäneensä jonkun äijän ovesta ulos kun oli baarissa lätkässyt muijaansa. Ovi vaan oli ollut kiinni :D

Mutta jooh, onhan se tyhmää nyt hirveällä voimalla rempoa jätkä kaaressa ulos ja kokeilla montako metriä lentää jalat vaakatasossa, eiköhän ne yleensä lähtis pienemmälläkin voimalla. Tietty jos asiakas meinaa leipoa pokea turpaan niin voihan sitä suutuksissaan vähän viskoakin, ehkä ihan syystäkin.

Pitää vielä sanoa että itse en ole nähnyt kenenkään lähteneen ulos vaakatasossa, mun vakibaarissa ne ihan talutetaan ulos.

Kaverin joskus taluttivat kanssa ulos kun oli sammunut baariin ja oli jo kiinni mennyt. Kaveri oli sitten jäänyt ovelle 30 minuutiksi norkoilemaan keskellä talvea t-paita päällä koputtelemaan josko saisi takin.. Kyllähän ne poket sen takin antoivatkin ennenkuin mä saavuin kuskaamaan sen kotiin :)

-Ronin- sanoi:
Provoamisen meininkiä mut ei se mitää, koitetaa ny jotaki vastakaikua laittaa kuitenkin.

Ei se ny niin vakavaa oo jos taju lähtee kunhan ei ota sitä tavaksi.
Myönnetään tuo provoilu :rolleyes: .
No ei se pelkän tajun lähteminen nyt niin vaarallista olekkaa mutta kyllä siinä voi tapahtua paljon muutakin. Ja kyllähän siinä pitää päässä jotain vikaa olla jos toiselta kuristaa tajun kankaalle ilman syytä, vai onko sellainen toiminta sinun mielestäsi ihan hyväksyttävää ja normaalia?

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom