Jotkut on ilmeisesti sitä mieltä, että aina kun baarin edessä on tappelu, niin portsarilla täytyy mennä aina siihen painimaan ja nyrkkeilemään väliin.
Tuota hommaa voi miettiä ensin vähän maalaisjärjellä ja sitten sen jälkeen voi miettiä, että mitä lakipykälät sanovat asiasta. Järjestyksenvalvojan ensisijainen tehtävä on oman ravintolan järjestyksen ylläpito. Monet hieman pienemmät kuppilat käyttävät vain yhtä portsaria, joten eihän siitä hommasta tulisi vittuakaan jos mies on koko ajan selvittelemässä muiden riitoja tai tappeluita pihalla ja oma ravintola jää ilman järjestyksenvalvontaa. Jos jokin tappelu kestää vaikka 10min pihalla ja siihen lasketaan sitten poliisien tulo/asian selvittely päälle, ja jos on vielä ottanut kiinni jonkun henkilön, niin voi laskea, että oma ravintola on 30min-tunnin ilman järjestyksenvalvojaa. Ravintolan omistajakin on varmasti tyytyväinen ja asiakkaat jotka odottavat takkeja narikassa.
Minä en mene koskaan väliin, jos pihalla on "rehellinen" lyöntikilpailu meneillään. Voin huutaa siitä ovelta, että poliisit on tulossa ja muuta sopivaa mitä tulee mieleen. Tarkkailen sitten muiden töiden ohella, että miten tilanne kehittyy ja soitan tarvittaessa poliiisit paikalle.
Jos taas kyseessä on selvä pahoinpitely, niin silloin on aivan eri lähtökohdat tilanteessa. Yritetään saada tilanne purkautumaan nopeasti, ja soitetaan tarvittaessa poliisit. Jos ei muu auta, niin mennään väliin ja otetaan uhri pois tilanteesta ja viedään vaikka narikkaan turvaan. Siinäkään vaiheessa ei lähdetä itse lyöntikilpailuun mukaan, vaan käytetään tarpeellisia voimakeinoja. Poliisi saa hoitaa kiinniotot ja muut, jos heitä edes tarvii paikalle sen jälkeen kun episodi on ohitse.
Ravintolan edusta on järjestyksenvalvojan aluetta, mutta sekin on aika tulkinnanvarainen juttu, että kuinka laaja se sitten on. Pahoinpitelyistä täytyy vähintäänkin ilmoittaa eteenpäin, jos ei itse kykene tilanteeseen puuttumaan. Vastuu poistuu periaatteessa siinä vaiheessa, kun käskyttää jotakuta henkilöä soittamaan poliisit paikalle, jos on itsellä sisällä hommia, ettei kerkiä itse puuttumaan tilanteeseen ollenkaan ja se ei tapahdu ihan siinä oman ravintelin kynnyksellä. Uhria täytyy myös auttaa, ettei syyllisty heitteille jättöön. Tähän riittää kun soittaa ambulanssin paikalle ja katsoo, ettei ole hengenvaaraa.