Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Avilla sanoi:
Kun tuo poliisi-threadi etenee noin hyvin, niin pistetäänpäs tähän toinen, lähes yhtä välttämätön hahmo kehiin: poke.
Mielenkiintoinen huomio: poliisi-tredissä suurin osa kirjoittajista on sitä mieltä, että poliisit ovat vain paskantärkeitä kyykyttäjiä, joiden tärkein tehtävä on häiritä kaikkein viattomimpia kansalaisia. Kuitenkin suurimmassa osassa tapauksia syy on ollut itsessä. Sitten tässä poketredissä jos joku on vahingossakin erehtynyt sanomaan jotain vastaavaa portsarista, niin heti on hirveä rintama sanomassa vastaan, että kyllä kaikki portsarit ovat ammattitaitoisia ja kuvittelepa itsesi portsarin paikalle jne.

Portsarimyönteisyyden kyllä ymmärtää varsin hyvin, sillä varsin moni kirjoittaja on näemmä ollut pokena jossakin vaiheessa. Mutta silti ihmettelen suurta poliisivastaisuutta palstalla. Poliisin ja portsarin töissä on kuitenkin samankaltaisuuksia ja yleensä molempia vihataan. Täällä vihataan vain poliiseja (kärjistetysti sanottuna).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henkilökohtaisesti ei vaikeuksia ole juurikaan ollut, mutta yhdellä kaverilla kenen kanssa tulee liikuttua tuntuu olevan ihmeellinen tapa lentää pihalle mitä ihmeellisimmistä syistä... tää sattui tossa toissa kesänä kun oltiin kesälomilla juopottelemassa: Painuttiin Tampereen Hämeenkadulla sijaitsevaan ravintolaan jossa oli suhteellisen vähän väkeä... juotiin siinä hetki tiskillä ja mentiin joidenkin tyttöjen pöytään istumaan eivätkä tytöt sitä muistaakseni laittaneet pahakseen... kaverilla oli vieläpä käsi kantositeessä ja kipsissä. Noh... portimo pamauttaa paikalle ja heittää kaverin ulos ja asfalttiin suht kovakouraisesti ja nakkaa kengät keskelle tietä. Kysäistiin sitten syytä... "sä juttelit mun muijakaverin kanssa" toteaa tähän ovimies...

IsoDino sanoi:
Ehkä tässä tapauksessa olisi voinut toimia toisinkin. Kuitenkin joissakin isommissa keikkatapahtumissa saattaa päästä vain kerran sisälle ja sen jälkeen kun poistuu paikalta, niin ei pääse enään sisään uudestaan. Tällä estetään sitä turhaa edestakaisin, ulos-sisälle liikettä, jotta homma on helpompi hoitaa ja ei synny turhaa liikettä ovelle/portille. Ihmiset voisivat varata riittävästi rahaa/maksaa kortilla/lainata kaverilta, ettei tarvitse koko ajan ravata automaatilla. Miksi tuossa laukkujutussa sitä laukkua voinut jättää narikkaan? Siksikö, että kun se maksaa 1 euron ja minähän en sellaista maksa.
Pointtina on se, että asiakkaat voisivat vähentää sitä sisään-ulos-sisään liikettä. Pokeilla on muutenkin tarpeeksi työtä hoitaa valvominen ja päästää asiakkaat ovesta ulos/kotiin ja päästää uudet asiakkaat sisään. Eli ei rampata!!!!!

Onhan tuokin totta, jos lipulla pääsisi juoksemaan edestakaisin niinkuin lystää jonottamatta niin veikkaisin että aika moni alkaisi käydä pitkin iltaa autossa omilla eväillä...

Mulla ei ole mitään hirvittävän huonoja kokemuksia portsareista, mutta muutaman kerran on kyllä toiminta ihmetyttänyt.

Olin muutaman hengen seurueen kanssa eräässä baarissa ja ilta sujui oikein mukavasti, eli baarin sisällä ei ollut mitään ongelmaa kenenkään kanssa. Kun pääsin baarista ulos, niin jäin odottelemaan muita oven läheisyyteen. Eipä mennyt kuin pari minuuttia kun siihen paukkasi jotain paikallisia koltiaisia haastamaan riitaa ja vähän aikaa vittuiltuaan nämä (5-7 tyyppiä) kävivät mun ja mun kaverin kimppuun. Turpaanhan siinä sitten tuli ja kaveri joutui yöksi tarkkailuun kun sai pampusta tms. vähän pahempaa iskua. Koko välikohtauksen ajan paikan poket seisoi baarin rappusilla polttamassa röökiä, meitä siis mätettiin noin viiden metrin päässä. Eikö baarin edustakin kuulu portsareiden vastuulle? Nämä poket ei meinannu päästä mua ja mun verissäpäin olevaa kaveria enää sisään odottamaan ambulanssia vaikka nää meitä mättäneet tyypit pyöri edelleen siinä pihalla.

Toinen mitä nyt tulee mieleen tapahtu pari kuukautta sitten. Olin menossa Helsinkiläiseen "pintapaikkaan" neljän muun henkilön kanssa ja mukana oli minun kaverin ulkomaalainen tyttöystävä. Ovella poke sitten kysyi papereita tältä kaverin tyttöystävältä, joka näytti passinsa. Poke sitten alkoi väittämään, että passi on väärennös. Passi oli siis tämän 23-vuotiaan neitokaisen ihan virallinen passi jolla hän pääsi ilman ongelmia matkustamaan Suomeen. Poke ei kuitenkaan uskonut, että passi on aito, eikä suostunut luovuttamaan passia takaisin. Onneksi tällä naisella oli kotimaansa ajokortti mukana ja sillä saatiin poke uskomaan, että passi on aito ja poke antoi passin takaisin. Sisään ei kuitenkaan päästy. Koska olimme jonottaneet puolisen tuntia tähän paikkaan, niin tottahan piti muutamaan kertaan kysyä, että miten virallisella passilla ja ajokortilla ei pääse sisään. Keskustelu ei tuonut kuitenkaan mitään tulosta ja päätimme suunnata johonkin muualle. Tämä kyseinen ravintola menetti ton poken toimesta kymmenkunta asiakasta, mutta kai heillä on varaa. Meistä kukaan ei ollut juonut muutamaa drinkkiä enempää ja olimme lähes selvinpäin liikkeellä.

Ihme hommaa jos ihan baarin edessä meuhataan eikä portsarit viitsi mitään asialle tehdä. Johan se taitaa olla kansalaisvelvollisuus jotain tehdä jos pahoinpitelyn sattuu näkemään. Soittais edes poliisit ja karjasis pihalle että poliisit on soitettu. Ja kun poket on kyseessä niin luulis että riittää rahkeet mennä ite väliin ja viheltää pelit poikki.. :david:

Jotenkin tuntuu että portsarit on täällä ns.pyhiä lehmiä ja heitä ei saa arvostella tai mikä pahinta... Antaa palautetta heidän työstään ja sen laadusta.

Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia portsareiden kanssa, mutta muutaman kertaan olen vierestä saanut seurata ainakin minusta tarpeettoman suuren voiman käyttöä. (nämä kaikki tapaukset liittyivät sitten samaan portsariin, eli kyseessä on ilmeisesti vain "mätä omena")

Unknow Soldier sanoi:
Tapahtui viime lauantaina Kaustisen Konstassa..

Lähettiin kavereitten kans Hanna Pakarista kattomaan. No siinä maksettiin 12.5 euron liput. Oltiin jonku aikaa sisällä. Sitte piti lähteä viemäään tyttöystävän laukkua autoon. Poke pysäytti ovella...

Poke: Hei kenenkäs laukku sulla on?
Minä: Tyttöystävän, pitäs viedä autoon.
Poke: Et muuten vie, näytä laukun sisältö ja tyttös paperit!
Minä: Ei ne oo siellä. Käyn hakemassa hänet tänne

No sitte ku tyttökaveri tuli paikalle niin poke päästi vittuuntuneena mut ulos, mutta kuski ei päässy, joten avaimet se anto mulle ja sitte autolle.

Poke: Ja takasi sitte jonon kautta!
Minä: Selvä

No jonoa oli niin paljon, että kun olin ensimmäisellä ovella, niin oli kulunu jo puoli tuntia. Sitte ku yks toinen poke avas oven, niin näytin sille pääsylippua ja leimaa, niin se sano vaan kylmästi että toiselle ovelle. No oottelin siinä sitte yhteensä tunnin, että pääsin takasin sisälle ja sitte ku menin lavan eteen niin 10 min kuluttua keikka loppu.. Siinä vaiheessa alko tuli lieviä aggressioita ja päätin etten mene sinne enää ikinä.
:curs: :curs:

Mut hei hienoa - sähän säästit 1 euron kun et jättänyt sitä laukkua narikkaan ...eli eiköhän tässä ollut kyse ovimiehen harjoittamasta koulutuksesta

Ei mitään valittamista, aina ollut erittäin asiallista toimintaa pokeilta. Johtuu varmaan siitä että vaikka olenkin ihan tuhannen päissäni melkein joka viikonloppu, niin en silti rupea riehumaan.

Janne sanoi:
Ihme hommaa jos ihan baarin edessä meuhataan eikä portsarit viitsi mitään asialle tehdä. Johan se taitaa olla kansalaisvelvollisuus jotain tehdä jos pahoinpitelyn sattuu näkemään. Soittais edes poliisit ja karjasis pihalle että poliisit on soitettu. Ja kun poket on kyseessä niin luulis että riittää rahkeet mennä ite väliin ja viheltää pelit poikki.. :david:
Joo. Mä en nyt millään jaksa muistaa, että saiko ne poket tosta jotain seuraamuksia kun mun kaveri veti nää pahoinpitelijät rosikseen. Ne poket oli myös vähän helvetin tylyjä seurueen naisia kohtaan kun ne oli koko välikohtauksen ajan naistenhuoneessa ja tuli vähän myöhemmin perässä.

Tuli tosta ihan hauskakin juttu mieleen...Kun pääsin vähän irti siitä tilanteesta ja kipasin semmosen 20m kauemmas, niin joku näistä rähinöijistä ehti huutaa perään, että "juokse saatana sinne hesaan asti!"

Ugga sanoi:
Jotenkin tuntuu että portsarit on täällä ns.pyhiä lehmiä ja heitä ei saa arvostella tai mikä pahinta... Antaa palautetta heidän työstään ja sen laadusta.

Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia portsareiden kanssa, mutta muutaman kertaan olen vierestä saanut seurata ainakin minusta tarpeettoman suuren voiman käyttöä. (nämä kaikki tapaukset liittyivät sitten samaan portsariin, eli kyseessä on ilmeisesti vain "mätä omena")

Takuulla joka ammattikunnasta löytyy myös ammattitaidottomia, myös portsareista. Kyllä minuakin on yksi portsari uhannut väkivallalla ja haastanut riitaa eräässä tilanteessa, ilman isompaa syytä, no onneksi olin selvinpäin enkä tarttunut syöttiin vaan kävelin pois paikalta, luulen että oli suurempi menetys tuolle pokelle kun ei saanut haluamaansa tappelua. Tosin kyseesä oli sen tasoinen paikka jossa pokeltakin voi tälläistä käytöstä odottaa, muutenkin paikka on suosiostaan huolimatta aika räkälä, mutta jääköön nimi mainitsematta. Tarkemmin en tuota tilannetta ala täällä selostomaan.

No on sellainenkin portsari tullut nähtyä joka pystyi lähinnä ottamaan takin asiakkaalta ja laittamaan naulaan, jos ravintolassa tuli jotain kärhämää tämä sankari juoksi keittiöön naistarjoilijoiden selän taakse turvaan :) Eli kyllä tuossa hommassa pitää tiettyä lujuuttakin olla...

Pari kertaa on ollut portsarien käytös todella epäasiallista. Oikeastaan toisella kerralla se oli baarimikko. En mä niin humalassa ollut, etten huomaisi, kun baarimikko pimittää multa rahaa.

Toisella kerralla mut paiskastiin ulos turhaan väkivalloin. Nurkkasohvalle nukahtaminen voi olla ulosjoutumisen syy, mutta 2 portsaria heittää ulos ja en saa edes takkiani mukaan, on jo aika ylireagoimista. Varsinkin, kun olin selvinpäin ja kuskina. Vähän väsytti. :D Oma moka, mutta rikkoutuneet farkut vtutti.

Ugga sanoi:

En kyllä allekirjoittaisi tätä. Mun mielestä on ihan sama mitä työtä tekee, niin pitää pystyä ottamaan kritiikkiä vastaan jos se on asiallista ja aiheellista. Eriasia on tietenkin jos ruvetaan haukkumaan oviapinaksi, kun ei päästä jurrissa olevaa henkilöä sisään, joka oksentaa varpaille siinä ovella. Sellainen palaute ei ainakaan omaa ammattitaitoa kehitä paremmaksi.. :)

Ainakin kaikki portsarit ketä itse henkilökohtaisesti tunnen, omaavat sellaisen itsetunnon, että asiallinen palaute on aina paikallaan. Tottakai töissä tulee joskus tehtyä virheitä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Mun puolesta portsarien toimia voi täällä ihan vapaasti kommentoida ja kritisoida, ihan mielenkiintoista luettavaa.

On ollu vaan positiivisia kanssa käymisiä portsareiden kanssa.Käyvin jokuaika sitten pari viikkoo putkeen aina viikonloppuisin samassa baarissa ja aina sama portsari kysy paperit.Kerran sanoin että millon sää opit mut muistamaan kun ei aina jaksa näyttää papereita niin se sano siihen että:"Siloin muistan sut kun tuot tänne kauniita naisia".

Ja kun joskus vielä elelin alaikäisen elämää niin norkoilin yhden baarin(k.20v.ikäraja)nurkilla ja siinä oli pokella jotain kähinää jonkun äijän kanssa.Yht äkkiä poke tarttu muhun ja sano:"mee äkkiä nyt sisään siitä,ei tarvii jonottaa ton räyhääjän takana".Siellä sitten jammailin eikä tarvinnu ees maksaa narikkaa..
Että ihan mukavia ne poket on ollu..

Pokejakin on joka lähtöön, kuten minkä tahansa palveluammatin tekijöitä.

Itselläni ei juurikaan ongelmia niiden kanssa ole ollut, tuttavapiiriinikin niitä jokunen kuuluu. Usein tulee seurattua ovella ja narikassa heidän käyttäytymistään ja sellaiset ylimieliset tyypit kyllä pistää vituttamaan.
Kaikki kun ei muista keitä varten siellä ovella ovat ja aiheuttavat joskus tieten tahtoen "kontakti"-tilanteita asiakkaiden kanssa.

Kaverini joka toimii pokena sanoi että niin kauan kun asiakkaan kanssa pärjää
puheella kaikki on hyvin, moni hermostuu jos menet ottamaan samantien esim. käsivarresta kiinni, mutta kun selität tyypille asiallisesti et nyt on aika poistua eikä vaihtoehtoja ole, moni kuumakallekin kyllä rauhoittuu. Mikäli painia haluaa,
sitä saa kuulemma sitten tehdä ihan riittämiin.

Paska homma mut jonkunhan sekin on tehtävä :thumbs:

:kippis1: Pokeille!

MKS sanoi:
Mielenkiintoinen huomio: poliisi-tredissä suurin osa kirjoittajista on sitä mieltä, että poliisit ovat vain paskantärkeitä kyykyttäjiä, joiden tärkein tehtävä on häiritä kaikkein viattomimpia kansalaisia. Kuitenkin suurimmassa osassa tapauksia syy on ollut itsessä. Sitten tässä poketredissä jos joku on vahingossakin erehtynyt sanomaan jotain vastaavaa portsarista, niin heti on hirveä rintama sanomassa vastaan, että kyllä kaikki portsarit ovat ammattitaitoisia ja kuvittelepa itsesi portsarin paikalle jne.

Portsarimyönteisyyden kyllä ymmärtää varsin hyvin, sillä varsin moni kirjoittaja on näemmä ollut pokena jossakin vaiheessa. Mutta silti ihmettelen suurta poliisivastaisuutta palstalla. Poliisin ja portsarin töissä on kuitenkin samankaltaisuuksia ja yleensä molempia vihataan. Täällä vihataan vain poliiseja (kärjistetysti sanottuna).

Vilkasin tota poliisithreadia, ja kyllä sielläkin suurin osa aikuisista pitää poliisin ammattia arvostettavana ja ymmärtää sanktioidensa syyn. Eri asia nää "mopopojat", jotka haukkuu poliiseja paskalakeiksi, koska ovat vieneet viritetystä moposta kilvet. :david: . No, hyvä puoli noissa mopopojissa on, että ne aikuistuu sieltä vielä joskus. Yhtä hyvin sitä voi kehottaa kokeilemaan poliisin ammattia vaikka stadissa perjantai-illaks järjestyspoliisin ominaisuudessa.

Noi jutut mitä pokeista on ollu, ei oo mitenkään huolestuttavia, paitsi toi yks, jossa ne ei ole puuttuneet siihen että jengi on tullu joukolla päälle ja toi minkä ite mainitsin, eräästä yksittäistapauksesta (löi tkp:lla kahta kaveria, muijaa ja jätkää). Mun mielikuva on ainakin se, että suurin osa molemmista ammattiryhmistä hoitaa hommansa moitteetta, mutta sitten siellä on yksilöitä, jotka tuo huonoa mainetta ammattiryhmille.

Olen samaa mieltä että portsareihin mahtuu, kuten muihinkin ammatteihin, niitä mulkkuja ja niitä pelimiehiä, molempiin on tullut törmättyä, ei kuitenkaan kirjaimellisesti. Pari ystävääkin on tuota ammattia kokeillut. Omat kokemukset on kokonaisuudessaan ihan positiiviset.

Vuosia sitten olin ollut kapakkakierroksella ja huomasin että tupakat on loppu. Olin niin kännissä että nojasin kävellessäni polkupyörääni pysyäkseni pystyssä. Saavuttuani kapakan eteen ajattelin sitten että ostanpas itselleni askin tuosta. Sen verran muistan että portsari katsoi kyllä hieman pitkään kun hoippuroin siihen ovelle.
Portsari: Mihis meinasit mennä?
Sven: A-ajattelin tulla teiltä tupakkaa oshtaa..
Portsari: No mikäs on kunto?
Sven: No itshe ashiassa helvetin huono.

Tässä vaiheessa arvelin että taisi jäädä tupakat ostamatta kun olen niin kännissä ettei se päästä sisään etten sammu tms. sinne.

Portsari jatkoi, nauraen: No mene vaan sisään ostamaan tupakat mutta tuut heti takaisin.
Sven: Tämä shelvä.

Kävin ostamassa askin ja palasin samantien ulos, muistin antaa tipin portsarille hyvästä toiminnasta. :kippis1:

Antzu sanoi:
... Yksittäistapauksia kuitenkin on: pari kaveria (jätkä ja muija) on joutunut käymään oikeutta poken kanssa, kun ovella tuli tkp:stä molemmille....
Siis tkp:han (teleskooppipatukka) on kielletty voimankäyttöväline.

Onneksi itsellä oli näyttökoe (=hylsy), eikä tosi tilanne. :D

Unknow Soldier sanoi:
Tapahtui viime lauantaina Kaustisen Konstassa..

Lähettiin kavereitten kans Hanna Pakarista kattomaan. No siinä maksettiin 12.5 euron liput. Oltiin jonku aikaa sisällä. Sitte piti lähteä viemäään tyttöystävän laukkua autoon. Poke pysäytti ovella...

Poke: Hei kenenkäs laukku sulla on?
Minä: Tyttöystävän, pitäs viedä autoon.
Poke: Et muuten vie, näytä laukun sisältö ja tyttös paperit!
Minä: Ei ne oo siellä. Käyn hakemassa hänet tänne

No sitte ku tyttökaveri tuli paikalle niin poke päästi vittuuntuneena mut ulos, mutta kuski ei päässy, joten avaimet se anto mulle ja sitte autolle.

Poke: Ja takasi sitte jonon kautta!
Minä: Selvä

No jonoa oli niin paljon, että kun olin ensimmäisellä ovella, niin oli kulunu jo puoli tuntia. Sitte ku yks toinen poke avas oven, niin näytin sille pääsylippua ja leimaa, niin se sano vaan kylmästi että toiselle ovelle. No oottelin siinä sitte yhteensä tunnin, että pääsin takasin sisälle ja sitte ku menin lavan eteen niin 10 min kuluttua keikka loppu.. Siinä vaiheessa alko tuli lieviä aggressioita ja päätin etten mene sinne enää ikinä.
:curs: :curs:

Sen verran pitää olla pelisilmää, että jättää sen turhan ramppaamisen pois. Paikka oli -näin ymmärsin- täynnä ja pitkät jonot tulossa sisään. Tuollaisessa tilanteessa ylimääräinen ramppaaminen aiheuttaa todellakin ylimääräistä ja turhaa työtä ovella. Mutta oot vielä nuori kaveri ja yhtä kokemusta viisaampi. :)

Ankka sanoi:
Siis tkp:han (teleskooppipatukka) on kielletty voimankäyttöväline.

Onneksi itsellä oli näyttökoe (=hylsy), eikä tosi tilanne. :D

Joo, eipä sitä ovella ole luvallista pitää, mutta silti niitä siellä on. Tää siis tapahtu 2003 alkukesästä, homma meni näin: kavereita oli menossa stadissa baariin iso porukka. Muut oli päässy sisälle, mutta 2 jätkää ja 1 muija joutui jäädä odottamaan ulkopuolelle. Ovella tuli joku ongelma ton muijan papereiden kanssa, ja poke sanoi, ettei se pääse sisään. En muista mikä niissä oli vialla, koska muija oli samanikäinen kuin muut. Oisko ollut vanhentunut passi tms. Toi muija alko sitten soitella sinne sisälle kavereilleen, että ei pääse sisälle. Joku sitten kysyi tuolta muijalta, että mikä on homman nimi, johon se vastas, että toi paskiainen ei päästä sisään. Siinä vaiheessa pokella napsahti ja se vetäs tkp:lla sitä rintakehään. Kaveri otti muijasta kiinni ja yritti viedä sitä pois siten että sillä oli selkä pokea vasten, samalla ku toinen yritti hillitä sitä pokea. No tää joka suojas sitä muijaa, sai sitten selkään osumaa. Jossain vaiheessa sinne oli sitten tullu poliisit ja homma oli rauhottunut. Myöhemmin kuulusteluissa tää poke väitti mm. että kaveri joka oli saanut selkään hittiä, oli käynyt poken kimppuun. Hmm. Selkä edellä? En tiedä miten toi homma sitten lopulta meni oikeudessa, kun en oo kyseistä kaveria hetkeen nähnyt.

Tämä juttu ei suoranaisesti liity portsarien toimintaan, mutta baarijonossa nähtyä kuitenkin. Eli, joskus nuorempana olin baariin jonottamassa ja näin melko mielenkiintoisen tapahtuman. Jonon keulilla oli sellainen ulkonäöltä tuttu, melko paljon treenannut, mutta valitettavasti "hieman" sekopäinen kaveri (todella lyhyt pinna ja kova tarve haastaa riitaa). Poketkin tuon kaverin tunsivat ja eivät sitten päästäneet sisään (lienee halusivat välttää turhia ongelmia). Siitähän tuo idiootti sitten hermostui ja tempaisi seuraavana jonossa olevaa kaveria nyrkillä tauluun, sillä tuloksella, että tyyppi tipahti. Sitten tuo hemmo vaan poistui paikalta niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Silloin ei harmittanut, että en ollut ihan jonon kärjessä...

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom