Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
MBC78 sanoi:
Ethän ota Helmeri tuota poken kysymystä henkilökohtaisena loukkauksena tyyliin "oonks mä jonkun denson näkönen vai..?" Kun se ei sitä ole, vaan rutiinikysymys, usein väsyneen ja päihtyneen silmät kun ovat hyvinkin samannäköiset. Uskon, että asiallinen vastaus "kunto ok, olen nukkunut vähän" päästää sut kyllä sisään. :)

En ota :), yleensä olen sitten kyllä päässyt sisään kun sanon että ihan hyvä kunto. Itsekkin varmaan kysyisin väsyneen näköiseltä tyypiltä samaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MBC78 sanoi:
Juuri näin se menee. Kannattaa AINA muistaa se, että sillä omalla käytöksellä ja puheilla on ratkaisevan suuri merkitys! Näsäviisastelijat, tiuskijat, uhoajat yms. epäasialliset tyypit nostavat tiensä poikkeuksetta pystyyn. Kuten Colemanni edellisessä portsari-triidissä osuvasti sanoi, sitä sopii tulla vaikka portsarin perässä kulkemaan, niin näkee mitä se työ on ja oppii varmasti sen jälkeen ymmärtämään paremmin näitä "käsittämättömiä, epäreiluja ja nöyryyttäviä" portsarin päätöksiä.

Tässä viestissä ollaan kyllä asian ytimessä, juuri näin. Usein ihmiset eivät tunnu tajuavan yhtään minkälaista portsarin tai ylipäänsä järjestyksenvalvojan työ on.

Esimerkiksi usein ihmiset vaativat järjestyksenvalvojilta erivapauksia käyttäen perusteenaan esimerkiksi tämän tyyppistä lausahdusta: "ei kai se nyt haittaa, jos VAIN minä kuljen tästä?", ja pitävät j-valvojaa täysin idioottina, jos hän ei suostu joustamaan. Toisaalta jos järjestyksenvalvoja joustaa, on samaa reittiä pian tunkemassa 100 seuraavaa yrittäjää perusteenaan "No kun tuokin pääsi".
J-valvoja tekee työtään määräyksien mukaan siinä missä sähköasentaja tai kaupan kassa. Kärjistäen tätä voisi verrata vaikka myyjän työhön: kuinka moni myyjä joustaisi esimerkiksi ostosten maksamisesta? "Ei kai se haittaa, jos minä en tänään maksa ostoksiani"

No niin, eiköhän siinä tullut avauduttua tarpeeksi:)

Onko ketään teistä koskaan toivotettu tervetulleeksi baariin Suomessa?
Siis että vaikka portsari sanonut "Tervetuloa kapakka X:ään!"
Tuli vaan mieleen kun olis joskus kiva kuulla semmosta Suomessakin.

Guile sanoi:
Onko ketään teistä koskaan toivotettu tervetulleeksi baariin Suomessa?
Siis että vaikka portsari sanonut "Tervetuloa kapakka X:ään!"
Tuli vaan mieleen kun olis joskus kiva kuulla semmosta Suomessakin.

näitä olen kuullut:

-Hyvää iltaa
-Tervetuloa
-Moi
-Moro
-Jahas ja taas tullaan

Ja lähtiessä:

-Hyvää illan jatkoa
-Näkemiin
-Moikka
-Jahas, sitä ollaan jo lähdössä

Flesh sanoi:
Olen kuitenkin varma, että suurin osa portsareista on asiallisia ja varsin palvelualttiitakin, muutenhan sitä ei varmasti tarvitsisi kauaa ovella seisoa.

Ravintolaan lähtiessä on hyödyllistä muistaa "kahteen suuntaan aukeavan oven" sääntö: jos olette pokea kohtaan fiksuja ja ystävällisiä, se pokekin on varmasti teitä kohtaan fiksu ja ystävällinen. Yksinkertaista, mutta totta ja pätee tietysti monessa muussakin asiakas-asiakaspalvelija-tilanteessa.

Aha, minä kun en ole ikinä kuullu tommosta portsarilta. Kaikkea muuta kyllä

MBC78 sanoi:
Ravintolaan lähtiessä on hyödyllistä muistaa "kahteen suuntaan aukeavan oven" sääntö: jos olette pokea kohtaan fiksuja ja ystävällisiä, se pokekin on varmasti teitä kohtaan fiksu ja ystävällinen. Yksinkertaista, mutta totta ja pätee tietysti monessa muussakin asiakas-asiakaspalvelija-tilanteessa.

Tuo on hyvin totta. Tulee mieleen parin viikon tapainen baarireissu, kun monessa paikallisessa firmassa oli pikkujoulut ja baariin siitä syystä baareihin melko hyvät jonot. Tuli itsekin seisottua jonossa suhteellisen kauan. Ovelle päästessä siinä oli sellainen avohärdelli ja iso osa porukasta vittuili portsarille ja vaati päästä sisään. Itse juttelin mukavia puolitutun portsarin kanssa ja kuinka ollakaan, seuraavan kerran kun porukkaa sisään päästettiin, portsari vinkkasi meikäläiselle, että minä ja mun seurue sisälle, jotkut siinä avautuivat, että he olivat mua ennen johon portsari totesi, että "minun silmissäni hän on ensimmäisenä". Eli taas ystävällisyys palkittiin :)

ironchef sanoi:
näitä olen kuullut:

-Hyvää iltaa
-Tervetuloa
-Moi
-Moro
-Jahas ja taas tullaan

Ja lähtiessä:

-Hyvää illan jatkoa
-Näkemiin
-Moikka
-Jahas, sitä ollaan jo lähdössä

Vielä yksi Prinsessat tuli sit baariin :D tervetuloa.

MBC78 sanoi:
Ravintolaan lähtiessä on hyödyllistä muistaa "kahteen suuntaan aukeavan oven" sääntö: jos olette pokea kohtaan fiksuja ja ystävällisiä, se pokekin on varmasti teitä kohtaan fiksu ja ystävällinen.
Tämä muistiin, jos/kun palstaa lukee kuitenkin jokunen pokekin.

Tampereella on kaksi varsin samaa kohderyhmää kiinnostavaa paikkaa, kutsutaan niitä nyt esimerkiksi nimillä Maukan Pub ja Liverpool Pub. Maukassa oven aukaisee hymyilevä karpaasi joka toivottaa tervetulleeksi/menneeksi riippuen kulkusuunnasta. Englantilaisen kaupungin mukaan nimetyssä pubissa viimeksi vieraillessani (menin vielä selvinnä päin) näytin ensin ovella paperit ja pari askelta päästyäni vastaan singahtaa todellinen oviapina joka tarttui suunnilleen niskasta kiinni ja karjaisee "takit jätetään narikkaan". En ollut ehtinyt edes narikkaan asti tässä vaiheessa. :david:

Tavallisten toivotusten lisäksi useimmin portsarilta olen kuullut: lähde kotiis nukkumaan siitä. :zzzz:

MBC78 sanoi:
Näin!

Mulla ei ole mitään mehukasta tarinaa kohtaamisista poken kanssa. Ainoa ees hieman tavallisuudesta poikkeava oli kevättalvella 2003, kun ekaa kertaa menin Oulun Gigglin' Marliniin. Olin silloin 28-vuotias, mutta poke kysyi paperit. Eipä siinä mitään, hämmästynyt olin ja vissiin vähän nauroinkin ("Melkein kolmekymppinen äijänkättyrä oon ja papruja kysytään...hehheh...Tää pitää ottaa kohteliaisuutena, mullon varmaan silee iho ja baby face." :D) asialle, mutta kaivoin viipymättä ajokortin esiin ja eikun sisään. Parempi kysyä henkkareita liian usein, kuin liian harvoin. Varmaan tuossa tapauksessa oli kyse lähinnä siitä, kun en ollut koskaan ko paikassa käynyt ennemmin.

Ikinä ei ole poke evännyt sisäänpääsyä (jos ikää on ollut riittävästi, Oksanen ei päästänyt 45 Specialiin 18-vuotiaana :D ), vaikka olen ollut hirveessä kännissä (omasta mielestäni), enkä ole myöskään koskaan pihalle baarista lentänyt.

Flesh sanoi:
Jos tuon silmätulehduksen olisi esittänyt asiallisesti, olisi tilanne sisäänpääsyn suhteen voinut olla täysin toinen, mene ja tiedä! Täytyy nimittäin sanoa, että järjestyksenvalvojana saa kuulla mitä uskomattomampia selityksiä!

No totta kai sitä voi vähän provosoitua, ja provosoida. Tosin, en ollut mitenkään hermostunut, mutta ehkä en olisi sopinut "kalustoon". Ehkä ko. poke oli kuitenkin perillä esim. antihistamiinien vaaroista, koska ne saattavat aiheuttaa "janon tunnetta sekä ärtyneisyyttä". Eli allergikot ovat janoissaan -> menevät ryystämään kaljaa -> joku alkaa nälviä että "onpa sulla rumat silmät" -> allergikko raivostuu -> poke tulee -> tappelu. Allergikko kuolee.
Parempi siis näin, tosi ammattimaisesti hoidettu :-)

Heh heh. :kippis1:
Tossa kuva musta ja pokesta valomerkin jälkeen.

Kertokaa vaan lisää omia tarinoita, eikä turhia kommentointeja niin pysyy
mielenkiintoisena tämä threadi.

Omat kokemukset pokeista ovat pelkästään positiivisia.
Ammattitaito on 15 vuoden aikana kasvanut paljon. Liekö ammattiylpeyttä?
Kiitos siitä että minunkin kännisekoilua on ymmärretty.

Hyvä niin!

Se täytyy vielä sanoa että näyttää siltä että ovimiehet RAKASTAVAT selvää asiakasta, heh! Onkos ihme kun Suomessa ollaan.

Ainoa kerta jolloin en päässyt baariin oli se ainoa kerta kun yritin sinne selvinpäin (siis anniskeluravintolaan, viikonloppuna, kuskina ollessa).

Kännissä, vielä kovemmassa kännissä ja koomassa ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia.

MBC78 sanoi:

Nyt ollaan asian ytimessä..

Itsellä on portsarin hommista kokemusta useamman vuoden ja olen tehnyt niitä eri paikkakunnilla Suomessa.

Joistakin ihmisistä on erittäin vaikea nähdä päällepäin, että minkälaisessa kunnossa oikeasti ovat. Jotkut pystyvät kävelemään suhtkoht suoraan ja olemaan jämynä, vaikka sammuvat sitten sisällä yhden kaljahuikan jälkeen. Ja toisaalta on niitä, jotka ovat heti alkuillasta humalaisen oloisia, mutta ovat sellaisia koko illan ilman mitään ongelmia. Siinä ovella pitää joskus tehdä sekunnissa päätös, että ottaako henkilön sisälle vai ei. Sen takia ite ainakin heitän aina kaikille tulijoille läppää siinä ovella, että saa jonkinlaisen kontaktin heti henkilöön ja pystyy arvioimaan kuntoa. Täällä etelässä porukka yleensä ensimmäiseksi repeilee ja kysyy, että mistäpäin oon kotoisin ja ilta lähtee hyvin käyntiin. Sitten kun tulee asennevammainen tai agressiivinen henkilö, niin on helpompi tunnistaa sellainen, kun vastaukseksi tulee suoraan vittuilua tai jotain muuta sontaa, eikä saa puheesta välttämättä edes selvää..

Viime viikonlopulta olisi justiin pari esimerkkiä, jotka tulivat melkein peräkkäin siinä ovella illalla.

Tulee siististi pukeutunut parikymppinen mies siihen ovelle:
Mitä isäntä? tultiin vissiin iltakalajoille?
- Joo niinkait se olis tarkoitus.. Repeilee ja heittää pari euroa.. :)

Seuraavaksi tulee kännisen oloinen ja päällä paskaset vaatteet oleva vanhempi mieshenkilö ovelle:
Morjes, eikait sitä vaan olla humalassa?
-Pari saunakaljaa ottanut.. (nojailee seiniin), meen nyt sisälle ja vitut mä mitään narikkaa maksa kaljan takia. (Yrittää mennä sisälle..)
-Kevyt ote hartoista kiinni ja ohjaan ulko-ovelle, -Ikävä kyllä meidän ravintolassa ei teille tarjoilla tänä iltana, mutta tulkaa huomenna hieman paremmassa kunnossa uudestaan.

Juoppo haistattaa vitut siinä ovella ja ölisee vähän aikaa, -painan oven kiinni nenän edestä. (Itselläkin hieman vitutuskäyrä kohoaa, mutta siihen on tottunut..)

Siitä taas minuutin päästä tulee hyvännäköisiä tyttöjä ovelle ja niille on mukava heittää vähän läppää ja flirttiä. Päästän tytöt yhden narikkamaksun hinnalla sisälle ja taas on tosi hyvä fiilis..

Poken homma on kyllä sellaista laidasta laitaan menemistä tunnetasolla. Pitää osata ottaa jokainen tilanne sitä vastaavalla tavalla, eikä pidä menettää omia hermoja missään tilanteessa. Asiakas saa aina ystävällistä palvelua ovella, paitsi jos itse tekee tilanteesta päinvastaisen. Tiedän, että osaan olla myös vittumainenkin ihminen tarvittaessa. Silloin kun pystyy hoitamaan jokaisen tilanteen neutraalisti ja oikeudenmukaisesti, vaikka se ottaisi kuinka hermojen päälle, niin on hoitanut homman hyvin. Jos tuntuu, että on hermot kireellä jo ennen töihin menoa, niin hommaan jonkun toisen ihmisen illaksi ja pidän itse vapaata, tai menen töihin hieman aikaisemmin ja sanon työkavereille, että nyt vituttaa olla töissä ja vähän aikaa kahvitellaan ja pelaillaan bilistä, niin saa hyvän fiiliksen päälle. Näissä hommissa pitää kyllä olla tietynlainen asenne ja erittäin pitkä pinna, jotta pystyy hoitamaan hommat hyvin. Valitettavasti olen itsekkin nähnyt joissakin paikoissa toisenlaisia portsareita ja niiden takia muutkin on sitten mulkkuja. Mutta tämähän on ammatinvalintakysymys ja tämän postin tarkoitus ei ollut märistä näistä hommista.. ;)

Nitsku sanoi:
Ainoa kerta jolloin en päässyt baariin oli se ainoa kerta kun yritin sinne selvinpäin (siis anniskeluravintolaan, viikonloppuna, kuskina ollessa).

Kännissä, vielä kovemmassa kännissä ja koomassa ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia.

Heh!
Ai sulla on noinpäin. Kerrassaan huvittavaa.

On se nyt kyllä niinkin että kyllä ne tekee vitun kovaa duunia ja pitävät tietynlaiset/näköiset ihmiset poissa hyvästä syystä..Riskien minimoimiseksi kai sitä voisi kutsua..

Ei muuta kuin rispektiä multa kaikille pokeille

Hyvistä pokeista puheenollen Helsingin Lost&Foundin ja Wanhan poket ovat saaneet jo legendaariseksi kohoavan maineen hyvästä ja ammattitaitoisesta palvelusta. Itsellä portsareista pelkästään hyviä kokemuksia. Ovat olleet aina miehet oikeassa paikassa.

Minä ja kaveri mentiin baariin ja kaveri taisi olla vähän väsynyt ja muutenkin sillä hetkellä vähän poissaolevana, niin poke kysyi kaverilta että:"Mikäs kunto?" ja kaveri tähän heitti pokkana että:"Kyllähän mä tossa viime viikolla cooperissa vedin 3200m". Revettiin molemmat, minä ja portsari, totaalisesti ja sanoin kaverille että ei tainnut poke ihan tuota meinata :D

Mulla on pokeista ainaki pelkkiä hyviä kokemuksia. Aina on (kokonaista 1kk käyny baareissa) toivotettu ilosesti sisään (vaikka onki ikivanha -99 passi ja sen tueks kuvallinen opiskelijakortti) ja morjestettu lähtiessä. Positiivisin yllätys oli Premin ovella, ku poke oikee ilosesti toivotti synttäripäivänä tervetulleeks ja päästi ilmaseks sisää (norm 5€) :)
LOISTAVAA PALVELUA, KIITOS!

Hyvänä esimerkkinä miettikää millaista olisi olla lapsenvahtina yhtä aikaa esim. 300 lapsukaiselle tai hoitaa yöllä apinatarhaa, jossa huutaa ja mekastaa yhtä aikaa satoja apinoita.

Tälläistä on myös poken työ!!! :D

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom