MBC78 sanoi:
Ravintolaan lähtiessä on hyödyllistä muistaa "kahteen suuntaan aukeavan oven" sääntö: jos olette pokea kohtaan fiksuja ja ystävällisiä, se pokekin on varmasti teitä kohtaan fiksu ja ystävällinen. Yksinkertaista, mutta totta ja pätee tietysti monessa muussakin asiakas-asiakaspalvelija-tilanteessa.
Nyt ollaan asian ytimessä..
Itsellä on portsarin hommista kokemusta useamman vuoden ja olen tehnyt niitä eri paikkakunnilla Suomessa.
Joistakin ihmisistä on erittäin vaikea nähdä päällepäin, että minkälaisessa kunnossa oikeasti ovat. Jotkut pystyvät kävelemään suhtkoht suoraan ja olemaan jämynä, vaikka sammuvat sitten sisällä yhden kaljahuikan jälkeen. Ja toisaalta on niitä, jotka ovat heti alkuillasta humalaisen oloisia, mutta ovat sellaisia koko illan ilman mitään ongelmia. Siinä ovella pitää joskus tehdä sekunnissa päätös, että ottaako henkilön sisälle vai ei. Sen takia ite ainakin heitän aina kaikille tulijoille läppää siinä ovella, että saa jonkinlaisen kontaktin heti henkilöön ja pystyy arvioimaan kuntoa. Täällä etelässä porukka yleensä ensimmäiseksi repeilee ja kysyy, että mistäpäin oon kotoisin ja ilta lähtee hyvin käyntiin. Sitten kun tulee asennevammainen tai agressiivinen henkilö, niin on helpompi tunnistaa sellainen, kun vastaukseksi tulee suoraan vittuilua tai jotain muuta sontaa, eikä saa puheesta välttämättä edes selvää..
Viime viikonlopulta olisi justiin pari esimerkkiä, jotka tulivat melkein peräkkäin siinä ovella illalla.
Tulee siististi pukeutunut parikymppinen mies siihen ovelle:
Mitä isäntä? tultiin vissiin iltakalajoille?
- Joo niinkait se olis tarkoitus.. Repeilee ja heittää pari euroa..
Seuraavaksi tulee kännisen oloinen ja päällä paskaset vaatteet oleva vanhempi mieshenkilö ovelle:
Morjes, eikait sitä vaan olla humalassa?
-Pari saunakaljaa ottanut.. (nojailee seiniin), meen nyt sisälle ja vitut mä mitään narikkaa maksa kaljan takia. (Yrittää mennä sisälle..)
-Kevyt ote hartoista kiinni ja ohjaan ulko-ovelle, -Ikävä kyllä meidän ravintolassa ei teille tarjoilla tänä iltana, mutta tulkaa huomenna hieman paremmassa kunnossa uudestaan.
Juoppo haistattaa vitut siinä ovella ja ölisee vähän aikaa, -painan oven kiinni nenän edestä. (Itselläkin hieman vitutuskäyrä kohoaa, mutta siihen on tottunut..)
Siitä taas minuutin päästä tulee hyvännäköisiä tyttöjä ovelle ja niille on mukava heittää vähän läppää ja flirttiä. Päästän tytöt yhden narikkamaksun hinnalla sisälle ja taas on tosi hyvä fiilis..
Poken homma on kyllä sellaista laidasta laitaan menemistä tunnetasolla. Pitää osata ottaa jokainen tilanne sitä vastaavalla tavalla, eikä pidä menettää omia hermoja missään tilanteessa. Asiakas saa aina ystävällistä palvelua ovella, paitsi jos itse tekee tilanteesta päinvastaisen. Tiedän, että osaan olla myös vittumainenkin ihminen tarvittaessa. Silloin kun pystyy hoitamaan jokaisen tilanteen neutraalisti ja oikeudenmukaisesti, vaikka se ottaisi kuinka hermojen päälle, niin on hoitanut homman hyvin. Jos tuntuu, että on hermot kireellä jo ennen töihin menoa, niin hommaan jonkun toisen ihmisen illaksi ja pidän itse vapaata, tai menen töihin hieman aikaisemmin ja sanon työkavereille, että nyt vituttaa olla töissä ja vähän aikaa kahvitellaan ja pelaillaan bilistä, niin saa hyvän fiiliksen päälle. Näissä hommissa pitää kyllä olla tietynlainen asenne ja erittäin pitkä pinna, jotta pystyy hoitamaan hommat hyvin. Valitettavasti olen itsekkin nähnyt joissakin paikoissa toisenlaisia portsareita ja niiden takia muutkin on sitten mulkkuja. Mutta tämähän on ammatinvalintakysymys ja tämän postin tarkoitus ei ollut märistä näistä hommista.. ;)