Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
training_day sanoi:
Kuristusotteet ovat aina kiellettyjä. Syy on se, että niistä aiheutuu uhrille välitön hengenvaara. (esim. kurkkutorvi saattaa turvota, jolloin tukehtuminen on enemmän kuin todennäköistä)
portieerin/järvestyksenvalvojan lyöminen on myös varmaan suomen-rikoslaissa kielletty,mutta pillipiipari ja urbot kokevat,että pokejen kuuluu saada välillä vähän osumaa.minä olen ainakin töissä tienaamassa rahaa,en viihdyttämässä asiakkaita ja nuolemassa tippien toivossa juoppojen perseitä.usein kun retuttaa jotain 70kg kaveria ulos tökerön lyöntiyrityksen jälkeen.niin kukkahattu tädit tulee kertomaan,että et sä noin voi tehä toihan on sua pienempikin,mutta sillon,kun diplomatia on käytetty loppuun on ikä kyllä väkivallan/voimakeinojen vuoro. :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mäkin kuulu niihin tylsiin, siivosti käyttäytyviin lampaisiin, joilla ei ole pahaa sanottavaa pokeista. Pokeihin, niin kuin kaikkiin muihinkin asiakaspalvelijoihin pätee sääntö: "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan".
Ainoastaan kerran olen "pärähtänyt" pokelle: olin riidellyt yhden kaverini kanssa ja päätin lähteä kotiin . Ovella poke toivotti hyvää illanjatkoa, johon :david: vastasin että vittu tässä illassa mitään hyvää ole. :nolo: Taisi setä tosin ottaa sen huumorilla, varmaan nähnyt teiniangstin valtaamia nuoria naisia ennenkin.

Oma mielipiteeni ja joku kenellä on faktaa asiasta saa vapaasti korjata minua. (copy&paste laista on ollut jo pariin ootteeseen)

Kuristaminen ei edelleenkään liity mitenkään voimakeinoihin... se kuuluu "grillijono" tappeluihin. Voimakeinoja on esim. saattaminen ulos, pääsyn estäminen ja kipulukot. Kuristaminen taas on hätävarjelua jota poket saattaa joskus käyttää kun tilanne on jo niin pitkällä että pyöritään lattialla ja tilanne on 50:50 tai vastaavassa vaarallisessa tilanteessa jossa oma/sivullisen henki on uhattuna. Ja kyllä ne voimakeinot on jossakin laissa luoteltu tai muuten poket vois kylmästi hakata jokaisen rähisijän :kippis1:

Muuten paljonko pokeilla on voimankäyttö-koulutusta? Ellen väärin muista niin 3 päivän JV-kurssin jälkeen voi hakea kortin poliisilaitokselta ja lähteä pokeksi töihin.

training_day sanoi:
Niin, no ei tässä ollut kysymys siitä, että onko joku kuollut vai ei. Ainoastaan siitä, että onko lain mukaan sallittua vai ei.

Ja sinä et tekstilläsi pystynyt osoittamaan kuristus/kaulahallinta-otteita laittomiksi keinoiksi.

Malz sanoi:
Oma mielipiteeni ja joku kenellä on faktaa asiasta saa vapaasti korjata minua. (copy&paste laista on ollut jo pariin ootteeseen)

Siinä lakitekstissä ei kielletä kuristamassa. Laki oikeuttaa järjestyksenvalvojan käyttämään tarpeellisia, perusteltavissa olevia voimakeinoja.

Ja kyllä ne voimakeinot on jossakin laissa luoteltu tai muuten poket vois kylmästi hakata jokaisen rähisijän :kippis1:

Lopeta mutuilu. Tuossa laissa selvästi sanotaan, että järjestyksenvalvoja voi käyttää tarpeellisia voimakeinoja. Mieleeni ei tule kovinkaan montaa tilannetta jossa järjestyksenvalvoja, vartija, poliisi tai kadumies kokisi tarpeelliseksi "kylmästi hakata kaikki rähinöitsijät".

Sumu sanoi:
Siinä lakitekstissä ei kielletä kuristamassa. Laki oikeuttaa järjestyksenvalvojan käyttämään tarpeellisia, perusteltavissa olevia voimakeinoja.

Sisäasiainministeriön 15.4 2004 vahvistama järjestyksenvalvojan peruskurssin koulutusaineisto:
Voimankäyttötavan tulee olla yleisesti hyväksyttävä, seurauksiltaan ennustettava ja suoritusvarma. Tästä syystä ei tule käyttää vaarallisia otteita ja liikkeitä, kuten kuristusotteita, iskuja ja potkuja.

Sinänsä kuristusote on oikein tehtynä mielestäni täysin turvallinen ja käyttökelpoinen.

Kuristaminen on kiellettyä voimankäyttönä, mutta sallittua hätävarjelutilanteessa. Hätävarjelutilanteessa on sallittua käyttää huomattavasti rajumpia otteita kuin voimankäyttötilanteessa.

Itselle kävi seuraava tapahtuma ollessani töissä. Sisälle pyrki nuorimies joka mut tunnistikin, kertoi olevansa sen ja sen niminen ja että hänen isosiskonsa on ollut mun kavereita. Tottahan mä pojun muistin, ja kysyin papereita. Oli vissiin mennyt pasmat sekaisin mun tunnistamisesta, kun vielä pyrki sisään väärillä papereilla, ja jätkä jonka paperit olivat seisoi jonossa seuraavana.

Itse ainakin otan henkilöllisyyspaperit pois jos yritetään toisen papereilla sisään. Asian oikeuttaa se, että voin olettaa henkilöllisyystodistuksen olevan oikealta omistajaltaan varastetut ja poliisilaitoksen kautta paperit palautuvat oikealle omistajalleen.

rautalonkka sanoi:
Kuristaminen on kiellettyä voimankäyttönä, mutta sallittua hätävarjelutilanteessa.

Et viitsisi pistää linkkiä lakiin tai asetukseen vai keksitkö näitä itse? Laita samalla koko lista niistä toimista, joita ei voi missään nimessä pitää perusteltuna ja suhteessa suoritettavaan tehtävään.

Mieti kuitenkin ensin, että onko perustelun pätevyys suhteessa tilanteeseen.

Taha sanoi:
Et viitsisi pistää linkkiä lakiin tai asetukseen vai keksitkö näitä itse? Laita samalla koko lista niistä toimista, joita ei voi missään nimessä pitää perusteltuna ja suhteessa suoritettavaan tehtävään.

Kun tarkemmin miettii niin kyllähän toi mun juttu taitaa mutua olla. Taitaa pohjautua noihin juttuihin jotka on lähinnä suosituksia ja ohjeita, kuten esimerkiksi jo aikaisemmin kirjoitettu:
Sisäasiainministeriön 15.4 2004 vahvistama järjestyksenvalvojan peruskurssin koulutusaineisto:
Voimankäyttötavan tulee olla yleisesti hyväksyttävä, seurauksiltaan ennustettava ja suoritusvarma. Tästä syystä ei tule käyttää vaarallisia otteita ja liikkeitä, kuten kuristusotteita, iskuja ja potkuja.

Yleisesti ottaen jos joutuu kuristamaan, tilanne on jo mennyt niin pitkälle että luulisi olevan helppo perustella pätevästi toimintansa oikeudessa. (Taas mutua)

rautalonkka sanoi:
Itse ainakin otan henkilöllisyyspaperit pois jos yritetään toisen papereilla sisään. Asian oikeuttaa se, että voin olettaa henkilöllisyystodistuksen olevan oikealta omistajaltaan varastetut ja poliisilaitoksen kautta paperit palautuvat oikealle omistajalleen.

Ei muuten ole sulla oikeutta ottaa toisenkaan papereita pois.

WTA sanoi:

Ei taida olla oikeutta ottaa pois. Tosin jos poke ottaa ittelleensä esim. varastetut/lainatut henkkarit niin tuskinpa kaveri, joka koetti niillä sisälle päästä, tekee mitään valitusta poliisilaitokselle :nolo:

Sumu sanoi:
Ja sinä et tekstilläsi pystynyt osoittamaan kuristus/kaulahallinta-otteita laittomiksi keinoiksi.

Kyllähän tuollainen kuristusote (tässä siis EI puhuta niskalenkistä, joka ei ole kuristusote vaan hallintaote) menee oikeudessa läpi ÄÄRItapauksissa, mutta silloin siihen pitää olla todella hyvät perusteet.

Oikeustapauksessa kun on huono puoli, että kaveri joka on vaikkapa sitä kuristusotetta käyttänyt, on joutunut tekemään sen päätöksen otteen käytöstä pahimmillaan sekunnin kymmenysosissa. Oikeudessa asiaa tutkivat hemmot taas miettivät pahimmillaan viikkoja/kuukausia, että olisiko tilanteessa ollut joku muu, vähemmän radikaali tapa hoitaa ongelma. Reilua se ei ole, mutta tuolla tavalla yllättävän usein tulee se johtopäätös, että kuristusotteen käyttö ei ollut perusteltavaa ja jonkinlainen tuomio siitä siinä tapauksessa tulee.

Jotta ei tule väärinkäsityksiä niin en missään nimessä halua arvostella ketään, itselläni ei ole koskaan portsarien, poliisien yms. kanssa ollut mitään ongelmia, kunhan otin kantaa tuohon aiheeseen, kun siitä puhetta tuli.

WTA sanoi:
no ainakin se on käytäntö ja pissis paikoissa niitä kertyy viikonlopussa parikymmentä..

Joensuun yöelämää

Kävinpäs sitten pyörähtämässä Joensuun uudessa Giggling Marlin yökerhossa ja kuinkas ollakaan jossain vaiheessa iltaa tuli kahdella jätkällä matsia tanssilattialla.

Okei siinä ne vähän ähki, oli toistensa kuteissa ja örisi, kumpikaan ei näyttänyt lyövän. Nothing bad. Toisen jätkän tyttöystävä koitti rauhoittaa tilannetta mutta ei mitään vaikutusta. Painiminen jatkui ja sitten tulivat poket paikalle. Ajattelin, että hyvä, tässähän tämä loppuu mutta ei - toisen tappelijan tyttöystävä alkoi repiä toista pokea hiuksista takaapäin ja pari muutakin jätkää meni tappeluun väliin. No se loppui sentään ilman mitään suurempaa damagea.

Mun pieneen päähän ei mahdu, että mikä on pointti käydä tappelua rauhoittamaan saapuvan poken päälle? En todellakaan tajua.

Annan arvostusta ja tippiä jatkossa pokeille enemmän.

Dragon sanoi:
Okei siinä ne vähän ähki, oli toistensa kuteissa ja örisi, kumpikaan ei näyttänyt lyövän. Nothing bad. Toisen jätkän tyttöystävä koitti rauhoittaa tilannetta mutta ei mitään vaikutusta. Painiminen jatkui ja sitten tulivat poket paikalle. Ajattelin, että hyvä, tässähän tämä loppuu mutta ei - toisen tappelijan tyttöystävä alkoi repiä toista pokea hiuksista takaapäin ja pari muutakin jätkää meni tappeluun väliin. No se loppui sentään ilman mitään suurempaa damagea.
Mun pieneen päähän ei mahdu, että mikä on pointti käydä tappelua rauhoittamaan saapuvan poken päälle? En todellakaan tajua.
[mod]Quote kuntoon. -JohnnyB[/mod]

Yks mitä mä en tajua on hysteeriset akat noissa tappeluissa.Viimeksi uutena vuotena muutamalla kaverilla tuli matsia ja meni lyömiseksi.No annettiin poikien vähän kokeilla toisiaan ja mentiin sitten vasta väliin.Homma alkoi olla jo ihan hansikkaassa, kunnes toisen jätkän kännissä oleva muija tuli hysteerisesti paikalle ja alkoi hokemaan toiselle kaverille, että mitä sä oikein lyöt mun jätkää jne.Aikansa kun se muija tota jatkoi ja vittuili siinä samassa jokaiselle, niin saatiin siiten uusi rähinä siitä päälle.Sitten tarvittiin jo pokeja 2kpl paikalle.Tilanne olis ollu jo ohi ja kaikki juomassa olutta/siideriä pöytiensä ääressä, mutta sitten tämän prinsessan piti tulla lässyttämään oikein urakalla ja saatiin aikaan isompi hässäkkä.Eikä ole edes ensimmäinen kerta, kun käy näin.Jos ei ole lahjoja rauhoitella ihmisiä ja ratkoa ongelmia, voi vaikka pitää turpansa kiinni ja istua pöydässä :piis:

mun mielestä parasta olis ku portsarit oli sen kokosia ettei niille kukaan alkais turhaan lässyttämään, mut toisaalta mistäpä löydät sitten muutama sata parimetristä, 130kg kaveria sinne baareihin ovelle seisoskelemaan, omien kokemusten perusteella on muutamalla portsarilla ammatin valinta osunu vähä väärään, (mm. kouvolan rubiinissa) mutta esim. eilen oli erittäin asiallinen äijä panamassa tampereella ku kävin takkiani hakemassa ennen baarin aukeamista, ei mitn turhaa vittuilua, päästi aikasemmin sisään ja tuli viel itse antamaan sen takin, muutamat asenne vammaset portsarit ei olis siihen pystyny (onneks niitä on aika vähä)

static sanoi:
mun mielestä parasta olis ku portsarit oli sen kokosia ettei niille kukaan alkais turhaan lässyttämään, mut toisaalta mistäpä löydät sitten muutama sata parimetristä, 130kg kaveria sinne baareihin ovelle seisoskelemaan

Ja niille pokeille vielä sellanen kiree t-paita päälle: "Minun baarissa ei sitten tapella" :)

Dragon sanoi:
Kävinpäs sitten pyörähtämässä Joensuun uudessa Giggling Marlin yökerhossa ja kuinkas ollakaan jossain vaiheessa iltaa tuli kahdella jätkällä matsia tanssilattialla.

Annan arvostusta ja tippiä jatkossa pokeille enemmän.

Jeesus että noi repivät akat on kaikista kauheimpia. Multa on takkikin revennyt kainalosta alas asti kun joku lortto on hihassa roikkunut tilanteessa. Tuopistakin olen päähääni saanut kun joku horakka heitti vähän ohitse. Itse en käsitellyt sen kummoisemmin tommoisia vammaisia naisia kuin känniläisiä ukkojakaan, niskasta kii ja ulos rauhottumaan. On hyvin normaalia, että seurueen naiset katsoo tarpeelliseksi puolustaa miehiään jos portsari joutuu joskus kiinni käymään, tapa millä ne sen tekee on suurenmoisen ärsyttävä.

static sanoi:
mun mielestä parasta olis ku portsarit oli sen kokosia ettei niille kukaan alkais turhaan lässyttämään, mut toisaalta mistäpä löydät sitten muutama sata parimetristä, 130kg kaveria sinne baareihin ovelle seisoskelemaan

Tuskin toimii. Niitä on vaikka kuinka paljon, jotka haluavat haastaa riitaa ja näyttää kavereilleen, että uskalsivat isommalleen ryppyillä.

Raven sanoi:
Tuskin toimii. Niitä on vaikka kuinka paljon, jotka haluavat haastaa riitaa ja näyttää kavereilleen, että uskalsivat isommalleen ryppyillä.

Tätä en voi oikein käsittää, mutta näitä on yllättävän paljon.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom