Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo tuli tuossa uutenavuotena juhlittua pari päivää paikallisessa ravitsemusliikkeessä ja perjantaina eli uudenvuodenaattona olin ollu taas erittäin naamat enkä muista juuri loppuillasta mitään mitä ravintolassa oli tapahtunut. Aamulla vaan huomasin että takki oli sinne jäänyt ja taksia oli tullut jonoteltua yöllä paitahihasillaan :D . Siinä sitten kun uudenvuoden kankaisesta selvittiin niin alko taas kalja maistumaan ja suuntana oli jälleen kyseinen ravintola. Sitten ravintolaan sisään tullessani hieman ihmettelin kun yks portsareista tuijotti ensin vähän aikaa ja sitten ojensi kätensä minua kohti ja sanoi että "Terve mun nimi on apina kukas sinä olet?".Siinä vähän aikaa sit ihmettelin et mitäs vittua nyt on meneillään ja esittelin itseni. Kysyin siinä sitten kyseiseltä herralta etten kai oo nimitelly sitä päissäni apinaks? Portsari vaan kerto et olin kuulemma nuokkunu jossain pöydässä joku nainen kainalossa ja kun se oli tullu herätteleen pari kertaa niin olin vaan huudellu et "mitäs apinalle kuuluu"? :hyper:
Portsari sano et oli kyl meinannu leipoo turpaan mut oli malttanu mielensä. :D
Samalla kyl hävetti ja nauratti kun portsari kertas edellisillan tapahtumia ja joutu itse siinä pahotteleen käytöstä hieman. Onneks oli portsarilla sen verran tilannetajua et huomas et toi jätkä ei oo nyt ihan tältä planeetalta ja osas suhtautua huumorilla asiaan. Palvelukin oli ihan ystävällistä seuraavana iltana. Kaikenlaisiin idiootteihin sitä portsarit varmaan työssään törmäävät,nyt oli minun vuoroni olla yksi niistä :david: . Melkein aina oon kyllä saanu portsareilta ystävällistä palvelua eikä ainakaan mulla oo kyseisestä ammattikunnasta mitään pahaa sanottavaa. Nytkin ois voinu vähintään ulosheittoa odottaa mutta onneks kyseinen portsari osas ottaa huumorilla asian. :thumbs:

Ei ole huonoja pokekokemuksia. Kerran olen joutunut ravintelista poistumaan mutta mitäs leikkipainin kaverin kanssa, ja kyllähän se alkoi jo smackdownia muistuttamaan, että kyllä sen itsekin tajusi kun tunnelinäössä näkyi raamikas iso äijä joka tuli harppovin askelin kohti että nyt tuli lähtö. Mutta ei se edes retuuttanut. Sanoin että leikillä vaan kyllä mä lähden tästä itse juu ja voinko ottaa takin vielä tosta ja saihan sen ja sitten saikin itse kävellä takin kanssa pois. Toivotteli vielä tervetulleeksi sitten taas ensi kerralla. Että hyvä meininki. Tosin kyseisen juottolan poket ovat paskan homman saaneet kun se oli semmoinen teinidiskohelvetti missä oli varmasti joka ilta tappelu tai kaksi, yleensä tyyliin 'mitä vittua sä tönit' jos joku vähän ahtaassa kulkuväylässä hipaisee. Kerran jopa legendaarinen 'et moikannut mulle' ja fumps. Paikka on tästä legendaarinen. Monesti siellä näki poket vetämässä hieman martial artsia.. tai lähinnä martialia ilman sitä artsia mutta ei ne musta liian kovaa ketään kolhineet. Kerran tosin näin kun yksi pokeista tyrmäsi yhen tosi paskassa kunnossa olevan teinin pihalla. Se oli aika paska veto, ja sitten 3 isoa äijää perään maahan sen kanssa. Kunnes ne tajus että se ei ole tajuissaankaan ja sitten ne heitti sen nurkan taakse tajuottaman ja meni takasin sisälle. Onneksi sen kyyti tuli siihen samaan aikaan ja ne tajus noukkia sen sieltä. Jotta se oli vähän kumma juttu. Muuten kyllä varsin asiallista toimintaa ja läppä lensi aina. Kerran meinasi sydäri tulla tosin kun vitsillä narikassa pamautti pesäpallomailan aika kovaa pöytään. Huhhuh.. :D ja sitten se repesi nauruun.

Kyllä portsari on ystävä. Sitä joskus nuoruuden vimmoissa tuli vihattua kaikkia, pokeja, vartijoita ja eritysesti poliisia. Mutta ei enää.. se on just päinvastoin. Ne puolustaa sua sitten noita ihme hiippareita vastaan. Ja kyllä niitä hiihtäjiä on tullu nähtyä ja vähän liikaakin. En tiedä olenko liian ruma vai mikä siinä on mutta aina joku, ja yleensä aina pieni kaveri, tulee mussuttamaan ja haastamaan riitaa. Mut olen aika nalle ja leppoisa niin puhumallahan se. Sanoo vaan että äläs nyt jaksa taas, eti joku toinen kun mulla on hyvä ilta menossa.. se yleensä tepsii. Kerran innokkaalle turpaanvetäjälle tarjosin kaljan. Se vanha 'no miks painittais ku voitais juoda kaljaakin'. Tosin sitten pitää puhua se ympäri ettei se halua lisää tai alota painia sittenkin.

Mitä kuristamiseen tulee, pidän sitä kyllä aika .. ääritekona. Hieman myös vapaaottelupiireissä pyörineenä on tullut kuristeltua ja kuristettua vaikka kuinka paljon mutta silti tuntuu että huono idea. Ihan siksi, että mitäs jos se asiakas saa jonkun paniikkikohtauksen kun luulee että se yrittää sut hengiltä kuristaa. Vitustakos sitä tietää, jos vaikka pokella napsahti. Sitten se menee survival modelle. Kuristuksistahan pääsee kyllä pois jos vaan osaa, joten en tiedä mitä itse tekisin. Sen verran paskahousu kun olen niin varmaan olettaisin sen vakavimman mukaan että nyt se mut hengettömäksi laittaa ja sitten vähän tilaa ja peukaloa silmään ja likaiset otteet käyttöön. Ja sitten saan ne loput poket niskaan jotka katkasee mun selän ja heittää ties mihin ojaan puolikuolleena. Siksi en toivo että ketään kuristeltaisiin muutenkaan.. ne voi saada jonkun 'nyt lähtee henki'-idean ja siitä tuleekin ihan eri peto.

Tietysti, jos se on aivan viimeinen keino.. eihän poken tarvitse tasotusta antaa ja pelätä että perkele sehän vielä yltyy tässä kunnon mittelöihin. Toisekseen olisi välillä toivonut, kun porukkaa lensi sieltä tasaisin väliajoin ihan syystä, että olisivat antaneet sille joka ei alottanut tappelemaan vaan puolustautumaan, niin sille kaverilla vaikka just se 10 min etumatkaa eikä samaan aikaan siihen pihaan ja ovet kiinni. Mutta joo, hyviä kokemuksia lähinnä. Jos on ystävällinen pokelle niin on se yleensä kyllä takasinkin. Erikseen on nämä murahtelevat helvetin isot jääkaappipakastinyhdistelmät jotka odottaa että töppäät :D. Itse yleensä tippasin 10 markalla vakipaikan pokea aikoinaan ja hyvä palvelu oli.. takin sai aina ekojen joukossa kun kaikki ryysäsi samaan aikaan, ovi aukesi hienosti ja ystävällisesti sisään JA ulos, ja koskaan ei heittänyt ulos vaikka teinivuosien hurmoksessa hieman leveämpi askel tuli humalassa ja nokillaankin joskus oltiin. Kunhan muuten asiallisesti oli siis.

Itselläni ei ole ollut koskaan mitään riitaa poken kanssa ja puoli-tutut poket tervehtii kun menee baariin/lähtee. On niitäkin pokeja tavannut jotka sanoo kaikille "iltaa" ilmeen värähtämättä..

Kuristamis tapauksenkin olen nähnyt. Oltiin kaverin kans tupakilla baarin ulkopuolella kun nähtiin että joku jätkä (varmaan joku 160 pitkä ja kädet hiukan paksummat kuin pyykkinarut) lähti baarista pois ja kerkes n. 10 metrin päähän kun baarista singahti poke perään ja nappas samantien kuristus otteen. Oltiin kyllä kaverin kans sillai että "mitä vittua..?" ja jäätiin seuraamaan tilannetta. Poke piti sitä asiakasta kuristuksessa muutamia minuutteja samalla ku asiakas valitteli ettei saa happea. Tilanne päätty siihen että toinen poke tuli sisältä hakemaan asiakasta ja ne vei sen takaisin baariin... ei varmaan ollut pokejen mielestä vielä tarpeeks juovuksis että vois lähteä kotiin :hyper:

Oli se aika rajun näköistä ku poke juoksee asiakkaan kiinni ja alkaa samantien kuristamaan. Mutta mutta siis onko portsareilla LAIN mukaan oikeus käyttää "kuristamista" voimakeinona? Kun kuristaminen vaikuttaa enemmänkin hätävarjelulta joka johtuu siitä että ei ole osattu hoitaa hommia kunnolla ja/tai asiakas on joku hullu tjsp. Kun mitä noita viestejä luki niin sain sellaisen käsityksen että osa suosii kuristamista niinkuin se olis ihan normaali käytäntö. Ja muutenkin tuo kuristaminen vaikuttaa enemmänkin sellaiselta tempulta jonka kuulee joltakin veteraanilta nim. "Mä en ole sitten opettanut teille tätä..."

edit: muuten myöhemmin kuultiin että tuo jätkä ketä se poke oli kuristanut oli oksentanut vessan lattialle eikä ollut siivonnut jälkiä...

Malz sanoi:
Mutta mutta siis onko portsareilla LAIN mukaan oikeus käyttää "kuristamista" voimakeinona?

Lain mukaan ei ole, eli menee niin sanottuun "kiellettyyn voimankäyttöön".

Mike sanoi:
Kuristusote ei taida olla laillinen, mutta se on erittäin tehokas, itse käytin aina sitä jos tilanne meni tarpeeksi pahaksi.

Juu, ei tosiaan ole laillinen, meillä oli siitä just vähän aikaa sitten juttua kun treeneissä kuristusotteita ja niistä vapautumisia harjoiteltiin. Tehokas se kyllä on, kun ei vaadi kuin about 8sec kun alkaa jo kaveri "rentoutumaan".

training_day sanoi:
Lain mukaan ei ole, eli menee niin sanottuun "kiellettyyn voimankäyttöön".

Missä ihmeessä nämä tarkasti määritellään? Ei missään laissa ainakaan. Onko jotkut käsilukot ja pamputtamiset sallittujen listalla mutta esim. kuristaminen ja 'isällinen avokkämmen' sitten kiellettyjen? Muistaakseni voimankäyttö tulee mitoittaa vastapuolen käyttämän voiman, tilanteen uhkaavuuden, välittömän oman tai sivullisten terveyteen kohdistuvan vaaran jne. mukaan. Poke voi todellakin kuristella, hakata tai vaikka tunkea keilapallon riehujan perseeseen, jos vain järkevät perusteet on olemassa ja voimakeinoja voidaan pitää puolustettavana. Tässä muuten faktaaa:

Laki järjestyksenvalvojista
9 §
Voimakeinojen käyttö
Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Toi kuristus kyllä kuullostaa vähän rajulta...mielestäni siinä kohtaa poke menee rajan yli.

Malz sanoi:
Itselläni ei ole ollut koskaan mitään riitaa poken kanssa ja puoli-tutut poket tervehtii kun menee baariin/lähtee. On niitäkin pokeja tavannut jotka sanoo kaikille "iltaa" ilmeen värähtämättä..

Kuristamis tapauksenkin olen nähnyt. Oltiin kaverin kans tupakilla baarin ulkopuolella kun nähtiin että joku jätkä (varmaan joku 160 pitkä ja kädet hiukan paksummat kuin pyykkinarut) lähti baarista pois ja kerkes n. 10 metrin päähän kun baarista singahti poke perään ja nappas samantien kuristus otteen. Oltiin kyllä kaverin kans sillai että "mitä vittua..?" ja jäätiin seuraamaan tilannetta. Poke piti sitä asiakasta kuristuksessa muutamia minuutteja samalla ku asiakas valitteli ettei saa happea. Tilanne päätty siihen että toinen poke tuli sisältä hakemaan asiakasta ja ne vei sen takaisin baariin... ei varmaan ollut pokejen mielestä vielä tarpeeks juovuksis että vois lähteä kotiin :hyper:

Oli se aika rajun näköistä ku poke juoksee asiakkaan kiinni ja alkaa samantien kuristamaan. Mutta mutta siis onko portsareilla LAIN mukaan oikeus käyttää "kuristamista" voimakeinona? Kun kuristaminen vaikuttaa enemmänkin hätävarjelulta joka johtuu siitä että ei ole osattu hoitaa hommia kunnolla ja/tai asiakas on joku hullu tjsp. Kun mitä noita viestejä luki niin sain sellaisen käsityksen että osa suosii kuristamista niinkuin se olis ihan normaali käytäntö. Ja muutenkin tuo kuristaminen vaikuttaa enemmänkin sellaiselta tempulta jonka kuulee joltakin veteraanilta nim. "Mä en ole sitten opettanut teille tätä..."

edit: muuten myöhemmin kuultiin että tuo jätkä ketä se poke oli kuristanut oli oksentanut vessan lattialle eikä ollut siivonnut jälkiä...

Tällaisissa tilanteissa mä ihmettelen, että miksi nuo uhrit eivät nosta juttua pahoipitelystä? :hyper: Onkohan se omaa tyhmyyttä.

n00kie sanoi:
mielestäni siinä kohtaa poke menee rajan yli.
Eiköhän se riipu täysin tilanteesta.. Minkä "rajan" yli?

matrix sanoi:
Missä ihmeessä nämä tarkasti määritellään? Ei missään laissa ainakaan. Onko jotkut käsilukot ja pamputtamiset sallittujen listalla mutta esim. kuristaminen ja 'isällinen avokkämmen' sitten kiellettyjen? Muistaakseni voimankäyttö tulee mitoittaa vastapuolen käyttämän voiman, tilanteen uhkaavuuden, välittömän oman tai sivullisten terveyteen kohdistuvan vaaran jne. mukaan. Poke voi todellakin kuristella, hakata tai vaikka tunkea keilapallon riehujan perseeseen, jos vain järkevät perusteet on olemassa ja voimakeinoja voidaan pitää puolustettavana. Tässä muuten faktaaa:

9 §
Voimakeinojen käyttö
Järjestyksenvalvojalla on tehtäväänsä suorittaessaan oikeus henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi, kiinniottamisen toimittamiseksi, kiinni otetun tarkastamiseksi tai pakenemisen estämiseksi, esineen tai aineen poisottamiseksi taikka esteen poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Voimakeinojen puolustettavuutta arvioitaessa on otettava huomioon tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus, käytettävissä olevat voimavarat sekä muut tilanteen kokonaisarvosteluun vaikuttavat seikat.

Kuristusotteet ovat aina kiellettyjä. Syy on se, että niistä aiheutuu uhrille välitön hengenvaara. (esim. kurkkutorvi saattaa turvota, jolloin tukehtuminen on enemmän kuin todennäköistä)

Kyllähän herkempi voi saada pippurisuihkeesta anafylaktinen shokin ja kuolla siihen. Kaasun käyttäminenkin on siis hengenvaarallista. Mitäköhän tilastot sanovat, kuinka monta ravintolan asiakasta on kuollut poken kuristukseen ottaen vielä huomioon kuinka yleisesti kyseistä temppua käytetään ovimiesten keskuudessa hankalimpien tapausten hoidossa? Ainakaan omiin silmiini ei ole sattunut elämäni aikana yhtään uutista tahi lööppiä aiheesta enkä ole kuullut että näin olisi käynyt.

matrix sanoi:
vaikka tunkea keilapallon riehujan perseeseen, jos vain järkevät perusteet on olemassa
Voisitko antaa näistä perusteista esimerkin?

.. ;)

"Kyllä, herra tuomari, se tuli perse edellä kimppuun. Siinä oli valittava, keilapallo tai pää. Kumman te olisitte valinnut?"

matrix sanoi:
Kyllähän herkempi voi saada pippurisuihkeesta anafylaktinen shokin ja kuolla siihen. Kaasun käyttäminenkin on siis hengenvaarallista. Mitäköhän tilastot sanovat, kuinka monta ravintolan asiakasta on kuollut poken kuristukseen ottaen vielä huomioon kuinka yleisesti kyseistä temppua käytetään ovimiesten keskuudessa hankalimpien tapausten hoidossa? Ainakaan omiin silmiini ei ole sattunut elämäni aikana yhtään uutista tahi lööppiä aiheesta enkä ole kuullut että näin olisi käynyt.

Niin, no ei tässä ollut kysymys siitä, että onko joku kuollut vai ei. Ainoastaan siitä, että onko lain mukaan sallittua vai ei.

training_day sanoi:
Niin, no ei tässä ollut kysymys siitä, että onko joku kuollut vai ei. Ainoastaan siitä, että onko lain mukaan sallittua vai ei.

Oma näkemykseni on, että on lain mukaan sallittua, jos tilanne on todellakin vaatinut moiset otteet eli pointtini on, että laki kyllä sallii melko brutaalitkin keinot, jos on oikeasti perusteet niiden käyttämiseen eli toiminta kestää päivänvalon myös oikeudessa. Kärjistetysti, on varmasti käyttökelpoinen idea kuristaa puukolla heiluva psykoottinen pirinisti tajuttomaksi, jos tällä tempulla saa estettyä ylimääräisten ruuminaukkojen syntymisen muihin asiakkaisiin, kun taas naamalle sylkevän teinipissikseen kohdalla kuristaminen ei välttämättä ole se tyylikkäin tapa toimia...

grimJester sanoi:
Voisitko antaa näistä perusteista esimerkin?

.. ;)

"Kyllä, herra tuomari, se tuli perse edellä kimppuun. Siinä oli valittava, keilapallo tai pää. Kumman te olisitte valinnut?"

Tässähän on taustalla selvä tappoyritys, goatse-mies yritti tukehduttaa portsarin rectumillaan, eli se keilapallo saatin sujautettua pään tilalle samalla se estää myös goatse-miehen pakemenisen rikospaikalta... :jahas: joo oli aika väsynyt juttu...

:offtopic:
Älkää sekoittako voimakeinoja Hätävarjeluun koska ne ovat kaksi eri asiaa! :wall:
Jos menee kuristamiseksi niin kannattaa olla pirun hyvä syy minkä takia meni niin pitkälle/miksi piti kuristaa asiakasta. :thumbs:

training_day sanoi:
Kuristusotteet ovat aina kiellettyjä. Syy on se, että niistä aiheutuu uhrille välitön hengenvaara.

Kuvauksen perusteella ketään ei kuristettu, vaan pidettiin niskalenkissä ja kyllä, kuristaa saa, jos sen pystyy perustelemaan rosiksessa. Mitään "tämän saa ja tätä ei saa tehdä" ei laissa ole. Sisäministeriöllä on kyllä ohjeet voimankäytöstä, mutta nekään eivät tee hätävarjelun nojalla tehtyä tekoa kielletyksi.

matrix sanoi:
Missä ihmeessä nämä tarkasti määritellään? Ei missään laissa ainakaan. - -

9 §
Voimakeinojen käyttö
- - käyttää sellaisia tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina.

Kyllähän tuota kuristusta voi käyttää, mutta vastarinnan pitää jo olla aikamoista.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom