Kohtaamisia PORTSARIN kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Henkitorvi kuristus perustuu enemmänkin kipuun ja on varsin vaarallinen käyttää, koska voimaa alueelle on hankala kontrolloida. Varsinkin kun "asiakas" rimpuilee, niin se ei ole omissa käsissä voima mikä kurkkutorveen kohdistuu. Aiheuttaa usein paniikinomaisia reaktioita, jostaa seuraa älytöntä rimpuilua jne.
Kiellettyä tehdä mm. BJJ- ja Submission Wrestling-kisoissa.

Verisuonikuristusta ei asiakas edes tajua mikä"osui", kun taju on kadonnut ja voit kontrolloida tilanteen haluammallasi tavalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älkää nyt oikeasti Kaljua parjatko, sehän voi ihan tosissaan luulla, että kun hän on ovella, hänellä on rajoittamaton valta tehdä kaikkea kaikille. Olen oikeasti törmännyt sellaisiin pokeihin, ja ilmeisesti Kaljukin, kuuluu tähän samaan porukkaan jotka, oikeasti luulevat, että saavat tehdä mitä vain jos joku käy agressiiviseksi. Joo sitä saa mitä tilaa!!! Jos joku erehtyy Kaljulle sanomaan vastaan niin sen jälkeen tällä henkilöllä ei ole mitään oikeuksia hän on ts. lainsuojaton ja Kalju saa rettuuttaa ja pahoinpidellä kyseistä henkilöä mielin määrin. Hei Kalju pitäiskö sun mennä kysymään joltakin joka oikeasti tietää näistä asioista, kyselisit siltä, että mitä oikeuksia ja velvollisuuksia sulla on. Mä voin lyhyesti kertoa sulle, että et saa käyttää enempää voimakeinoja kuin mitä on tarpeellista. Eli et saa alkaa leikkimään sitä kovaa jätkää ja paikan kuningasta mitä ilmeisesti tähän asti olet leikkinyt.

Kalju sanoi:
Sä oot ihme idealisti. Koita nyt ymmärtää että et voi hoitaa portsarin työtä vain puhumalla, neuvottelemalla ja hymyilemällä. Tulee tilanteita, joissa on pakko ottaa tosi lujaa kiinni ja joskus jopa kuristaa vaikka sitten ihan taju pois.

Voi kuule, kyllä voi 99%:sesti hoitaa puhumalla, neuvottelemalla ja hymyilemällä. Jos ei voi, on syytä katsoa peiliin.

Olin 4 vuotta vakituisesti ovella, kurkuttamaan jouduin tasan 2 kertaa. Kerran kun piripää ei pysynyt aisoissa kahden miehen voimin (oli sitä ennen murtanut kaksi nenää ja lyönyt rikkinäisellä tuopilla yhdelle asiakkaalle ison haavan käteen), ja toisen kerran kun työkaveriini käytiin takaapäin kiinni.

Sellaista tilannetta ei tule KOSKAAN, että joutuu kuristamaan jonkun tajuttomaksi. Varsinkaan, kun suurimmalla osalla portsareista on kouluttamattomia (JV-koulutusta ei lasketa), eivätkä todellakaan tiedä mitä tekevät kun kietovat kättään asiakkaan kaulan ympärille. Et näytä sinäkään tietävän.

Kalju sanoi:
Hyvä portsari on jämäkkä, asiallinen ja sinut itsensä sekä väkivallan kanssa. Ja osaa hymyillä.

Hyvä portsari on jämäkkä, asiallinen ja sinut itsensä kanssa, ja osaa tarpeellisen voimankäytön. Ja osaa hymyillä.

Väkivallalla ja voimankäytöllä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Väkivalta on mielivaltaista fyysisen voiman käyttöä toisen vahingoittamiseksi, ja voin hyvinkin kuvitella edellisten postaustesi perusteella, että olet "sinut" väkivallan kanssa.

Olisi kalju hyvä ehkä laskeutua alas pilvilinnoista. Vaikka oletkin ravintolan sheriffi, ei järjettömyyksiin kannata mennä, eikä kuvitella liikoja itsestään. Aina löytyy joku joka on isompi, kauniinpi, kovempi, fiksumpi. Voi osua sinun "todellinen pokena oleminen" omaan nilkkaan, tavalla tai toisella.

Myös asiakaspalvelun perusteet kannattaisi opetella. Jos ei ole ketään joka opettaisi sinulle mitä portsarin homma oikeasti on, niin käy vaikka kirjastossa, sieltä löytyy asiakaspalvelusta paljon luettavaa.

Mikäli olet töissä Kontulan Ale-pubissa niin perun puheeni, siellä moisia tapoja voi joutua käyttämäänkin. Ainoa paikka jossa olen nähnyt järjestyksenvalvojan töissä arkiaamuna kello 9.00!

(edit: pieni viilaus ja pieni lisäys)

No nyt näyttää siltä, että ukkelit on vähän hiiltyneet ja suurentelevat toisten sanomisia vähän vääriin suuntiin.
On olemassa niin monenlaisia touhuajia portsareidenkin joukossa, että varmaan sinnekkin muutama hölmö eksyy. mutta puhutaan silti hyvin tärkeästä ammattiryhmästä.

Ja mielestäni Kalju on monessa kohtaa ilmaissut, että käyttää voimaa vain jos on pakko, joten ei ehkä pitäisi noin kärkkäästi hyökkäillä häntäkään kohtaan. Tosin kirjoitusasu on vähän jyrkkä, mutta sen pitäisi silti olla tekstin sisältö, mikä painaa...

Itse olen tehnyt sekä vartijan että jv:n hommia ja oma kantani noihin kuristuksiin on ehdottoman kielteinen, mutta pakottavassa hätävarjelutilanteessa olisin valmis ko. keinoja käyttämään. Voimankäyttöähän kuristus ei ole, vaan hätävarjelua.

Tekniikkapuoleen (henkitorvi/verisuonet) en osaa sanoa mitään, mutta käsittääkseni molemmat ovat kuitenkin jossain määrin riskipeliä.

edit. Olin hidas. Hyvä posti fish:ltä! Poislukien tuo henkilöön kohdistuminen.

WTA sanoi:
Älkää nyt oikeasti Kaljua parjatko, sehän voi ihan tosissaan luulla, että kun hän on ovella, hänellä on rajoittamaton valta tehdä kaikkea kaikille. Olen oikeasti törmännyt sellaisiin pokeihin, ja ilmeisesti Kaljukin, kuuluu tähän samaan porukkaan jotka, oikeasti luulevat, että saavat tehdä mitä vain jos joku käy agressiiviseksi. Joo sitä saa mitä tilaa!!! Jos joku erehtyy Kaljulle sanomaan vastaan niin sen jälkeen tällä henkilöllä ei ole mitään oikeuksia hän on ts. lainsuojaton ja Kalju saa rettuuttaa ja pahoinpidellä kyseistä henkilöä mielin määrin. Hei Kalju pitäiskö sun mennä kysymään joltakin joka oikeasti tietää näistä asioista, kyselisit siltä, että mitä oikeuksia ja velvollisuuksia sulla on. Mä voin lyhyesti kertoa sulle, että et saa käyttää enempää voimakeinoja kuin mitä on tarpeellista. Eli et saa alkaa leikkimään sitä kovaa jätkää ja paikan kuningasta mitä ilmeisesti tähän asti olet leikkinyt.

Taas hyvä provo. Jännä juttu, että ymmärrät tahallaan Kaljun kirjoitukset väärin.
Johtuu varmaan siitä, että Kalju kirjoittaa oman näkemyksen, vähän kärkkäästi.

Mun mielestä Kalju ei ole väkivaltainen kusipää, sen takia vain että kirjoittaa kärkkäästi, mitä tekee jos on tilanne, että voimaa tarvitsee käyttää(miksi tämä tuottaa niin suurta itkua ja porua(lue provoa)?)

Jotenkin sä jaksat olla katkera siitä, että sun veljeä tai sua on joku poke kohdellut kaltoin.
Totean edelleen, suurin osa portsareista on järkeviä(eli eivät todellakaan halua tahallaan satuttaa asiakasta.)
Väkivaltaisimmat henkilöt karsiutuu oikeista portsareista nopeasti pois,
kuka ravintolan omistaja pitäisi raivohullua ovella?

Portsari on myös ihminen ja ihminen tekee virheitä.
Alkoholin kanssa virheiden teko yleensä kertaantuu ja siksi ne poket siellä baarissa on, että alkoholia nauttivat ihmiset pysyvät aisoissa.

edit: en ole poke, yritän vain ymmärtää myös asian toista laitaa... :rolleyes:

makew sanoi:
Jotenkin sä jaksat olla katkera siitä, että sun veljeä tai sua on joku poke kohdellut kaltoin.
Totean edelleen, suurin osa portsareista on järkeviä(eli eivät todellakaan halua tahallaan satuttaa asiakasta.)
Väkivaltaisimmat henkilöt karsiutuu oikeista portsareista nopeasti pois,
kuka ravintolan omistaja pitäisi raivohullua ovella?
No broidia on kohdeltu väärin mutta siitä en varsinaisesti ole katkera. Olen samaa mieltä siitä, että suurin osa portsareista varmasti on järkeviä ja asiansa osaavia mutta tuosta Kaljun kirjoitustyylistä paistaa niin selvästi läpi hänen asenteensa ja toimintatapansa ja tuolla asenteella hän ei tosiaankaan kuulu siihen suureen osaan josta edellä oli puhetta. Kaikenlaisille sitä noita jv-kortteja myönnetään.
No silti suurin osa minun kokemuksistani on kyllä positiivisia.

Mulla on ainoastaan positiivisia kokemuksia portsareista. Aina on ollut hyvää palvelua, vaikka olisinkin ottanut vähän liikaa kirkkaita. Tosin tämä voi johtua siitä, että en tapaa käydä missään räkälöissä. Kerran olen narikkalappuni hävittänyt ja parin minuutin etsinnän jälkeen takkini löytyi.
Kyllä se niin on, että niinkuin kohtelee portsaria niin ne kohtelee sua samalla tavalla. Jos joka viikonloppu on baarissa ja aina soittaa suutaan pokelle, niin onko se nyt niin vaikea ymmärtää että et saa parhainta mahdollista palvelua. Ihmisiä ne poketkin vain ovat!

HITB sanoi:
Tuosta uskaltaisin kyllä olla eri mieltä...En ole kyllä nähnyt vielä yhtäkään tapausta, missä jo 1-2 sekunnissa lähtee taju verisuonikuristuksessa (olllaan siis treeneissä tehty tuota).

Ja eikö sitä voi tehdä niin, että otat esim kolmiokuristuksen ja jos se rimpuilee, niin tiukentaa vähän pakettia, niin luulis huomaavan, että ei kannata. :)

Ja jos kuristat kovaa henkitorvesta, niin kyllä se henkitorvi voi painua kasaan siten, että rustorenkaat eivät enää nosta sitä takaisin.

EDIT: niin piti vielä lisätä, että jos se "poistettava" sälli riehuu, hakkaa tms täysillä, niin tietenkin silloin itekkin otetaan vähän kovemmin. Sain vain ensiksi semmoisen, kuvan että tuo olisi yleistä kaikkien poistettavien kohdalla. :)

Mihin verisuonikuristus perustuu? Siihen että suljetaan verenkierto pään ja muun kropan välillä. Jos verisuoniin kohdistetaan kuristus ja se onnistuu niin taju tosiaan menee muutamassa sekunnissa. Nämä on ainakin minun kokemukset.

Pitää paikkansa että pitää olla aina varovainen kun toimitaan kurkun ja kaulan alueella. Ja on monia tapoja hallita väkivaltaista asiakasta. Kuristaminen ei ole ensisijainen tapa.

WTA sanoi:
Älkää nyt oikeasti Kaljua parjatko, sehän voi ihan tosissaan luulla, että kun hän on ovella, hänellä on rajoittamaton valta tehdä kaikkea kaikille.

Mä voin lyhyesti kertoa sulle, että et saa käyttää enempää voimakeinoja kuin mitä on tarpeellista. Eli et saa alkaa leikkimään sitä kovaa jätkää ja paikan kuningasta mitä ilmeisesti tähän asti olet leikkinyt.

1.Kiva kun sä voit fiksuna poikana kertoa tuollaisia asioita :david:

2.Opettele lukemaan. Kuka on täällä väittänyt että portasirt käyttäisi enemmän voimakeinoja kuin tarve vaatii.

3. Portsari on todellakin ravintolan kuningas. Siihen ei sun leikkis vaikuta. :thumbs:

Kalju sanoi:
1.Kiva kun sä voit fiksuna poikana kertoa tuollaisia asioita :david:

2.Opettele lukemaan. Kuka on täällä väittänyt että portasirt käyttäisi enemmän voimakeinoja kuin tarve vaatii.

3. Portsari on todellakin ravintolan kuningas. Siihen ei sun leikkis vaikuta. :thumbs:
1. No ku tuntuu, että sulla ei ole nämä asiat ihan hallussa.
2. Mitä nyt tuolla aikaisemmin puhuit asiakkaiden kurittamisesta ja opettamisesta. Voimakeinoja käyttämällähän ei tuohon pyritä. Ja se mitä sanoit väkivallasta... Ja vastasit, siihen kun joku oli alkanut selittää jotain portsarille ja tämä oli sit kuristettu tajuttomaksi, että sitä saa mitä tilaa...
3. Joo ehkä voi kuvitella olevan ravintolan kuningas, mutta oikeuksia se ei lisää vaikka kuinka kuvittelis.

Ja muutenkin aika lapsellista tuollainen "minä olen kuningas".

WTA sanoi:
2. Mitä nyt tuolla aikaisemmin puhuit asiakkaiden kurittamisesta ja opettamisesta. Voimakeinoja käyttämällähän ei tuohon pyritä. Ja se mitä sanoit väkivallasta... Ja vastasit, siihen kun joku oli alkanut selittää jotain portsarille ja tämä oli sit kuristettu tajuttomaksi, että sitä saa mitä tilaa...

Jos sinä tai veljes sekoilette ravintolassa, niin on ihan oikein että tekee kipeää. Odotatko että teidät poistetaan silkkihansikkain? :david:

Ja en ota mitään kantaa muihin tapauksiin kuin niihin missä olen itse ollut läsnä.

Yleisellä tasolla pidän hyvänä että asiakas joka alkaa sekoilla ravintolassa saa tuntea poistettaessa kipua. Jos mun kollegaa tai muuta henkilökuntaa tai asiakasta ensin lyödään niin sellainen välinpitämätön paska joka sen tekee saa varmasti vähän kipua.

Mikä tässä on erikoista? Herätkää ja kasvakaa aikuisten maailmaan.

Kalju sanoi:
Henkitorveen voi kohdistaa painetta ihan turvallisesti ilman vaurioita ja tajunnan menetyksiä.

Miten perustelet sen, että joka ikisellä voimankäyttökurssilla yms vastaavilla (jopa krav magaan seuratreeneissä) varoitetaan ehdottomasti olemaan kuristamatta ketään henkitorvesta, ellei todella halua tappaa kohdetta?

Suoraan sanottuna on ääliömäistä hehkuttaa henkitorvikuristuksen ylivoimaisuutta, koska joku valopää ottaa tasan varmasti oppia kokeneen, tosi kovan portsarin jutuista.

Sumu sanoi:
Miten perustelet sen, että joka ikisellä voimankäyttökurssilla yms vastaavilla (jopa krav magaan seuratreeneissä) varoitetaan ehdottomasti olemaan kuristamatta ketään henkitorvesta, ellei todella halua tappaa kohdetta?

Suoraan sanottuna on ääliömäistä hehkuttaa henkitorvikuristuksen ylivoimaisuutta, koska joku valopää ottaa tasan varmasti oppia kokeneen, tosi kovan portsarin jutuista.

No, pitää varmaan tarkentaa mitä tarkoitan. Tarkoitan että kunnon verisuonikuristus ei ole vaaraton, siinä menee taju kerralla ja voi lähteä vanhemmilla miehillä liikkeelle suonissa kolesterolit ym ja tulla tukoksia, kun nousee paineet.

Kuristus ei saa myöskään kohdistua suoraan henkitorveen, mutta suurin osa "kuristuksista" joilla tähdätään tukalaan oloon ja kipuun perustuu henkitorveen vaikuttamiseen eikä verisuoniin. Jos haetaan tajuttomaksi kuristamista on tilanne toinen ja turvalisempaa varmasti sulkea suonet.

Oma tapani toimia, JOS on pakko hallita päästä asiakasta tapahtuu niin että henkitorvi jää tuonne kyynärtaipeen suojiin ja se taas suojaa henkitorvea. Eli se ei ole suoraan henkitorveen kohdistuvaa.

JA KURISTAMINEN EI TOSIAAN OLE ENSISIJAINEN TAPA TOIMIA VAAN VIIMEINEN. VAROVAISUUTTA!!!!!!!

Mun mielestä täällä ei kannattaisi nuista kuristustekniikoista puhua mitään. Saa nuoriso huonoja vaikutteita...

Ei koskaan ole ongelmia ovimikkojen kanssa ollut. Eiköhän se ole pitkälti kiinni miten itse käyttäytyy. Tosin monesti on vituttanut ylimieliset idiootit, joilla pituus kasvaa kun lätkäistään järjestyksenvalvojan merkki rintaan. Ylilyöntejä on asiakkaiden sekä portsarien puolella...onneksi kuitenkin suhteessa vähemmän portsarien.

Ajattelin ilmaista omat positiiviset kokemukseni pokeista... Tosin olen nainen, joten sillä saattaa olla merkitystä siinä etten ole negatiiviseen oikeastaan törmännyt.

Baarissa, jossa olen tässä nyt kohta kolmisen vuotta käynyt, [ei mikään pikkukylän räkälä vaan keskisuuren kaupungin yökerho] on poket todella ystävällisiä.. Joka kerta moikataan ovella ja heitetään läppää, oon huomannut tän tapahtuvan myös muiden asiakkaiden kanssa! Pois lähtiessä JOKAISELLE asiakkaalle toivotetaan hyvää yötä... Ei iso vaiva pokelta, mutta kivempi se kun pelkkä örähdys kun itse toivottelen yöt (myös tästä kokemusta, ei tosin samassa ravintelissa)! Eikä tämä ystävällisyys johdu ymmärtääkseni tipeistä, tapana on maksaa narikka 2€:lla kun 1,20€ tarvis eikä näistä nyt suurta kassaa näille pokeille kerry,tuskin edes muistavat tippejäni...

Vaikka nainen olenkin, olen kuitenkin pari kertaa ajautunut rähinään. Toisella kerralla naisen kanssa, joka ei pitänyt luultavasti ulkonäöstäni ja jutuistani vaan kävi rinnuksista kiinni (ihan kun niistä nyt kiinni voisi käydä) kun olin ensin "siirtänyt" tytön pois tieltäni, poke sattui olemaan vieressä ja vei tytön pihalle.. Tiedän, aloitin periaatteessa itse, eikä olisi ollut väärin vaikka olisin itse lentänyt siitä ulos, mutta tässäkin tapauksessa oli hyötyä siitä kun olin poken kanssa väleissä ja hän tiesi etten yleensä aiheuta hämminkiä vaan käyttäydyn ihan nätisti! Ja tiesi että olisin lähtenyt luultavasti tilanteesta lätkimään, enkä jatkamaan riitaa...

Toinen tapaus ei sinänsä koske itseäni, mutta olin tilanteessa mukana.. Riitaa tuli parhaan kaverini ja [miten sen sanoisi, ettei heti oo joku haukkumassa rasistiksi] maahanmuuttajan (mies) kesken... Tällä kertaa maahanmuuttaja lensi pihalle ja kaverini lähti vapaaehtoisesti.. Aloittajana oli ilman epäilystä tämä mies, eikä ollu ensimmäinen kerta kun aiheutti hämminkiä kyseisessä paikassa! Seuraavan kerran ku mentiin samalla kaveriporukalla baariin, poke sanoi jo ovella että tää kyseinen kaveri on siellä n.2o kaverinsa kanssa (aiemmin uhkaili että tulee kaveriensa kanssa tappamaan meidät), että jos se tulee haastaan jotain, älkää tehkö mitään vaan sanokaa siitä pokelle, ja se lentää ulos, kerran ei osaa käyttäytyä, eikä kuulemma ois tarvinu tulla uudestaan! No tällaista ei kuitenkaan tarvittu, sillä poika kiersi meidät aikasta kaukaa...

Että tällaisia kokemuksia täällä.. Ulos heittämisestä ei henk.koht. kokemuksia, sillä käyttäydyn aina suht "siivosti".. Kaverini heitettiin väkivaltaisuuden takia vähän aikaa sitten ja portsari kirjaimellisesti kantoi hänet ulos... ihan oikein toimittu mielestäni!!

Mutta mielipiteitä pokeista on yhtä paljon kun asiakkaitakin... Tota kuristusta en itsekään oikein hyväksy, mutta jos kaveria ei muuten saada kuriin niin kai tuokin on pakko sormien läpi katsoa...

Tulipa tilitettyä! Mutta rauhallisempaa uutta vuotta kaikille! :)

Kuristamisesta: kaulan alueella on hermopisteitä (vagus-hermo) joita vahingossa painamalla (stimuloimalla) voi aiheuttaa sydänpysähdyksen. Lisäksi kurkun päässä on herkkiä osia, kuten kieliluu mikä menee herkästi rikki, minkä seurauksen ahengitysteiden turpoaminen ja tukkeutuminen--> seurauksena kuolema ellei asianmukaista apua pian saatavilla....Ei ole ensimmäinen kerta kun portsari on saanut "asiakkaan" elottomaksi kuristusotteella... :rolleyes:

Kalju sanoi:
Oma tapani toimia, JOS on pakko hallita päästä asiakasta tapahtuu niin että henkitorvi jää tuonne kyynärtaipeen suojiin ja se taas suojaa henkitorvea. Eli se ei ole suoraan henkitorveen kohdistuvaa.

Kyseessä lienee ilmeisesti "kolmiokuristus" tms vastaava. Itse käytin ovella ollessani monesti kaula/päähallintaa (todennäköisesti juuri tuo ote jota tuossa kuvailet), joka voi näyttää amatöörin silmissä kuristamiselta. Kuitenkin todellisuudessa kohteen pää on sellaisissa pihdeissä, että siitä ei juurikaan ole ulospääsyä ja ote on helppo tiukentaa kuristavaksi vastarinnan jatkuessa/lisääntyessä. Tässä otteessa on lisäksi helppo horjuttaa kohdehenkilöä ja tarvittaessa kaataa maahan.

JA KURISTAMINEN EI TOSIAAN OLE ENSISIJAINEN TAPA TOIMIA VAAN VIIMEINEN. VAROVAISUUTTA!!!!!!!

Juurikin näin.

RautaKeisari sanoi:
Kuristamisesta: kaulan alueella on hermopisteitä (vagus-hermo) joita vahingossa painamalla (stimuloimalla) voi aiheuttaa sydänpysähdyksen.

Hermopisteiden nimiä en tiedä, mutta sen tiedän, että sopivasta kohtaa niskan ja kaulan välimaatosta painamalla voi aiheuttaa heijasteisen sydänpysähdyksen. Tätä ei kuitenkaan voi pitää kovin todennäköisenä, joskin silti on paikallaan varoittaa kaulan alueelle kohdistuvien hallintaotteiden vaaroista. Pitää todella tietää mitä tekee jos tällaisia otteita käyttää.

Kaikki "epämiellyttävät" kokemukset portsareiden kanssa johtunut omasta typeryydestä tai humalatilasta. Niissäkin portsarit käyttäytyneet esimerkillisesti, johtuneeko siitä etten ole päätäni ruvennut aukomaan vaan uskonut puhetta...

Mutta sellaiseen on pakko ottaa kantaa, että mielestäni kyllä ammattitaitoiselle pokelle kuuluisi vähän asioiden selvittäminenkin, eli tapaus jossa mies käy tytön kimppuun, ja poikakaveri väliin. ei vie paljoakaan aikaa kysellä että mitäs vittua täällä puuhataan. itse jos lentäisin pihalle siitä että puolustan naista/tyttökaveria jotain junttia vastaan ja poke tulee sanomaan "turpa kii, ulos!", niin ei pisteet hirveästi nousisi.

Samoin sellainen käytös että ensimmäisenä napataan kiinni (poislukien väkivaltatilanteet), eikä perustella toimia mitenkään. Äkkipikaisena kaverina yleensä otan kaikki epämiellyttävät fyysiset kontaktit vähän "haasteena" jos en ole syytä antanut tälläiseen, enkä varmasti ole ainut.

yhteenvetona, omat kokemukset pokeista vain positiivisia. :thumbs: jos törttöilen niin en ole yllättynyt jos tulee lähtö... :rolleyes:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom