Kohta pääsee taas kalaan!

Koko viikonloppuhan tuli kalastettua mutta tulipa pari pientä ahventa.
Mutta jumalauta, veneellä mentiin ja hidastin ku kattoin et koira on uimas, oltiin 4-5 metrin pääs ni sehän oli jumalauta reilu metrinen hauki mikä komiasti polskahti takasin syvyyksiin :eek:
Koitettiin heitellä muttei sitä kiinnostanu..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tärähtihän se juhannuskuha tänä vuonnakin :)

Alkaa mökkijärven vesistössä olemaan taannoin istutettu kanta sen verran kookasta ja runsasta että monasta hauet jää nollille ja tulee pelkkää kuhaa. Lisääntyvätkin mokomat tehokkaasti, kun on pikkukuhia ollut välillä katiskassa. 10 vuotta sitten ei ollut kuhasta tuolla alueella tietoakaan.

Ei enää viitsi haukiin koskea, kun on kuhan makuun päässyt. Etenkin kesähauet lentää mettään tai takaisin järveen.

Tuo on totta, että paikassa missä on runsaasti kuhaa, hauet ovat satunnaisia ja taas haukipaikoilla kuhaa ei juurikaan löydy. Ilmeisesti kilpailevia lajeja. Pienemmissä järvissä koko järven osalta, kanta on selvästi toisen lajin suuntaan.

Reilun viikon olin lapissa lomalla ja pääsin heittelemään virvelillä Miekojärvellä. Yhden reilun kilon kokoisen hauen ja viis isoa ahventa tuli. Muutama pääs irti ennen ku sain haaviin napattua. Perkattiin samantien ja palvipöntöön tunniksi. Oliko pikkasen hyvää.

edit. Kuha on kyllä sata kertaa parempaa kuin hauki, sellainen puoltoista kiloinenkin oli palvipöntössä. Tosin ahven on ehkä paras kala palvattavaksi.

Millonhan oisin viimeksi kalastellut, jossain firman pilkkikilpailuissa sen pakollisen 10min, ennen kuin olen siirtynyt boolisammioiden äärelle :D

Noh.. kuitenkin, ensi kuussa muutamaksi päivää Muoniojoelle katsastamaan hopeakylkiä.... josko sieltä jotain sais, vaikkei tätä lajia sitten 17v ikäisen jälkeen ole paljoa tullut harrasteltua.

Kylmän veden hauki menee siinä ja siinä. Lapissa jalokalaa syöneet hauet ovat joskus punertavalihaisia ja makua hieman verrattuna etelän puulta maistuvaan.
Tarkoititko Rokulia todella, että syömäsi hauki oli hyvää? Oot vissiin ollut nälissäsi, mutta toisaalta kyllähän se hyvissä maisemissa maistuu aina itse pyydetty ja valmistettu kala/riista.

5pvää tuli reissattua ja syötyä harria, taimenista ei näkyny vilaustakaan, eikä siioista.

Nuista lapin hauista.. kyllä sitä monet syö, ja ennen on varsinkin syöty kun on ollu välistä pakko jos on ylipäätään meinannu jotain syyä. Nuo on tenolaisten höpötyksiä nuo ettei lappalainen syö haukea. Kyllä itekin syön yleensä jos nyt ei ihan läpimätö ole (syyshauki jostain rapajänkälammesta ongittuna yleensä maistuu mudalle), ja kun keittää vanhan liiton tapaan reilussa suolassa niin katoaa se hauen maku siittä pois. Tai paistaa pannulla jos on jossain kämpällä, niin tarpeeksi voita ja suolaa, ja voipa jopa käyttää sitä sitruunapippuriakin mitä monen näkee hauen kanssa tekevän.

Yli kilosia haukia ei yleensä tule enää syötyä itse vaan pukkaan suosiolla koiralle. Kerran saatiin tosin lemmenjoen alueelta punalihanen hauki joka oli kyllä lähemmäs 2,5kg. Mutta eipä se kummalta maistunu sekään. Oli vissiin taimen maistunu sille pulikalle..

Hauesta saa tosi hyvää kun työntää myllyn läpi ja heittää tillit, kananmunat, korppujauhot ja mausteet sekaan ja paistelee runsaassa voissa pulliksi! Viime viikonloppuna tuli tehtyä kun sain viimein lihamyllyn hommattua.

Itellä sama resepti kuin Mikalla mutta fileiksi ja vielä sitruunapippuria ja ihan syötävää tulee.Fileeratessa pitää vain olla tarkka ruotojen saamikseksi poies.

Isohko homma tehdä ensin ruodottomat fileet. Y-ruodot ja vielä nahka pois, ennenku työntää myllyyn. Joskus isompi hauki on tullut noin hyödynnettyä, kun ei raaski enää poiskaan heittää. Aika valkuaispommit saa tehtyä, eli terveellistä syötävää. Paljonhan on proteiinia noissa per 100gr?

yhteenvetona, kerma, voi ja suola...melkeinpä paskastakin saa syötävää kun noita laittaa

Jos hauki maistuu puulta, sitä ei osata laittaa ;) Luovuutta peliin, tehkääpä vaikka hauesta pippuripihvit kermakastikkeella, niin avot. Toimii myös barracudalle jos tulee joskus etelämpänä kalasteltua.

Tuli ilmottauduttua mukaan pienelle kalareissulle, joka ajottuu heinäkuun lopulle. Sillon asuntoauto alle ja kohti Lappia, etenkin Inarin seutua ja Jäämerta. Muut äijät porukassa on aktiivisia kalamiehiä, mutta oma kalastustausta on ollut viimeksi aktiivista joskus lukioaikoina ja Lapissa en ole kalareissuilla käynyt koskaan. Nyt pitääkin vähän päivittää tietämystä ja kalavehkeitäkin.

Onko jollakin antaa hyviä vinkkejä perus huvikalastelijalle Inarin seudulla ja Inarin pohjoispuolella olevilla Jäämeren rannoilla? Tai onko esimerkiksi suositella jotakin alan kirjallisuutta, nettisivua, matkakertomusta tai ottipaikkaa? Välinevinkit jne. myös tervetulleita. Toki kavereilta saa paljon vinkkejä, mutta olishan tässä aikaa ihan lukasta vaikka joku Pohjolaan sijottuva kalakirjakin.

Kylmän veden hauki menee siinä ja siinä. Lapissa jalokalaa syöneet hauet ovat joskus punertavalihaisia ja makua hieman verrattuna etelän puulta maistuvaan.
Tarkoititko Rokulia todella, että syömäsi hauki oli hyvää? Oot vissiin ollut nälissäsi, mutta toisaalta kyllähän se hyvissä maisemissa maistuu aina itse pyydetty ja valmistettu kala/riista.

Niin siis tarkoitin että kuha on paljon parempi kala syötäväksi millä tahansa tavalla valmistettuna kuin hauki. Toki haukikin syötiin ja ihan syötävää oli, olihan se itse saama. Yleisesti itse pidän haukea roskakalana jota ei ainakaan lapissa arvosteta yhtään. Ja lapista kun olen lähtöisin niin samaa mieltä olen itsekkin. Joskus olen nuorempana syöny yli kymmenen kiloista haukea ja täytyy sanoa että se ei ole enään mitenkään herkullista jos samassa pöydässä on vaikka siikaa tai muikkua tarjolla.

On se hauki hyvää viimeistään kun sulloo pintaan sitruunapippuria, tilliä ja suolaa! No ei noilta mausteilta se kyllä maistuu, mut syötyä on aina tullut.

Tollaset joessa eläneet hauet on tosi kovia vääntämään, eivät todellakaan tule ylös rukkasena. Pari kertaa on kosken alapuolelta tarttunut, lähtenyt virran mukaan ja vetänyt kaikki siimat kelalta. Ei tarvii olla edes kovin iso hauki.

Tuli ilmottauduttua mukaan pienelle kalareissulle, joka ajottuu heinäkuun lopulle. Sillon asuntoauto alle ja kohti Lappia, etenkin Inarin seutua ja Jäämerta. Muut äijät porukassa on aktiivisia kalamiehiä, mutta oma kalastustausta on ollut viimeksi aktiivista joskus lukioaikoina ja Lapissa en ole kalareissuilla käynyt koskaan. Nyt pitääkin vähän päivittää tietämystä ja kalavehkeitäkin.

Onko jollakin antaa hyviä vinkkejä perus huvikalastelijalle Inarin seudulla ja Inarin pohjoispuolella olevilla Jäämeren rannoilla? Tai onko esimerkiksi suositella jotakin alan kirjallisuutta, nettisivua, matkakertomusta tai ottipaikkaa? Välinevinkit jne. myös tervetulleita. Toki kavereilta saa paljon vinkkejä, mutta olishan tässä aikaa ihan lukasta vaikka joku Pohjolaan sijottuva kalakirjakin.

Itse menossa myös heinä-/elokuun vaihteessa samaan suuntaan, ja Norjan puolella aion kaksi yötä viettää. Lupa-asiat näytti sen verran mutkikkailta, että Norjassa jätän joet/järvet/lammet rauhaan ja käyn vaan viskomassa vähän isompaa lusikkaa meren puolelle, se kun on lupavapaata. Tiedä sitten onko rannalta käsin millaisia mahdollisuuksia saaliseen. No, raporttia tulee tähän ketjuun, jos turskalle Iso Prohva kelpaa.

Isohko homma tehdä ensin ruodottomat fileet. Y-ruodot ja vielä nahka pois, ennenku työntää myllyyn. Joskus isompi hauki on tullut noin hyödynnettyä, kun ei raaski enää poiskaan heittää. Aika valkuaispommit saa tehtyä, eli terveellistä syötävää. Paljonhan on proteiinia noissa per 100gr?

yhteenvetona, kerma, voi ja suola...melkeinpä paskastakin saa syötävää kun noita laittaa

Ei mitään järkeä ottaa y ruotoja pois jos sen myllyn läpi työntää. Muutamassa minuutissa vetää fileet, nahkan ja kylkiruodot irti ja sen jälkeen siitä on helppo tehdä mitä haluaa. Ne y ruodot on helppo ottaa paistetusta kalasta pois. Hauki on kyllä hyvää kalaa ja tulee keväällä syötyä aika paljon kun sitä yleensä helpoiten silloin saa.

Itse menossa myös heinä-/elokuun vaihteessa samaan suuntaan, ja Norjan puolella aion kaksi yötä viettää. Lupa-asiat näytti sen verran mutkikkailta, että Norjassa jätän joet/järvet/lammet rauhaan ja käyn vaan viskomassa vähän isompaa lusikkaa meren puolelle, se kun on lupavapaata. Tiedä sitten onko rannalta käsin millaisia mahdollisuuksia saaliseen. No, raporttia tulee tähän ketjuun, jos turskalle Iso Prohva kelpaa.

Norjassa lupa-asiat ovat 100 kertaa helpompia ja järkevämpiä kuin suomessa. Yhdellä luvalla saa kalastaa tosi isoa aluetta. (ei tietenkään kaikkia lohijokia ja jotain erityis paikkoja). Väliteet pitää desifioida ja ostat sen alueen kalastusluvan niin saat kalastaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom