Kofeiinitablettien haitat?

Ennätys kofeiinin suhteen on 700-800mg, en muista kumpi. Se oli silloin ennen SM-kisoja.. nyt tämän vuoden puolella taitaa 500mg ollut maksimi ennen töihin menoa kun pitää olla skarppina.

Nyt tällä hetkellä oon pitäny taukoa muistaakseni 2vkoa ja ei mitään vieroitusoireita todellakaan. Noita on tullut otettua lähinnä treenejen, tenttien ja töitten takia. Vielä joku kolmisen kuukautta sitten tuli 200-400mg joka arkiaamu naamaan vedettyä. Viikonloppuisin en ole ikinä tarvinnut. Kyllähän se piristää meikäläistä melkoisesti kun ainoastaan juhlissa ja joskus töissä tulee kahvia juotua. Sivareina oli käsien tärinää, pientä arytmiaa yli 400mg annostuksilla samoin lisääntynyttä diureesia ja joskus unettomuutta.

Kaiken kaikkiaan kofeiini on todella hyvä apu kun pitäisi saada itsestään irti joko fyysisesti tai henkisesti enemmän. Kun on paljon energisempi olo ja pystyy keskittymään paremmin. Turvallistakin toi on kun järkevästi käyttää ja ymmärtää pitää taukoja. Itse pureskelen kaikki tabletit suussa ja joskus jos muistaa / jaksaa niin tauriinia päälle. Ehkä paras (laillinen) lisä treeneihin ja muulloinkin kun on puhti loppu.

Niin ja siitä kahvin terveellisyydestä / haitallisuudesta, niin siitä on miljuuna tutkimusta puolesta ja vastaan.. uusin tutkimus mitä itse olen lukenut niin oli puolesta ja oli ilmennyt, että kahvi suurilla annostuksilla laskee riskiä sairastua toisen tyypin diebetekseen ja pitää veren LDL-kolesterolin tason alempana ja myös tutkimuksessa oli havaittu, että kofeiinissä on paljon antioksidantteja jotka suojaavat soluja ja näin ollen ehkäisevät syöpää. Uskokoon ken haluaa, jokainen päättää itse mitä suuhun laittaa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ex-Tavis sanoi:
Tätä kofeiinien nappaamista ennen treenejä olen harrastanut jo ainakin 8kk. Luulen että mulle ei enää riittäisi mikään 1 tabletti, joten otan aina sen 3 ja hyvin piristää. Johonkin aikaan otin jopa 4, mutta tiputin määrän kolmeen kun sekin riittää .:D

Nämä elimistön tottumisetkin esim. kofeiiniin taitaa olla kovin yksilöllisiä - tuleehan joillekin saman verran kahvia juoneille kofeiinistakin vierotusoireita ja toisille taas ei...
Joo, sama täällä, että yhdellä tabletilla ei liene enää suurempia vaikutuksia. :D Sen verran kroppa tottunut. Ja tokkiinsa tuo tottumiskysymys on yksilökohtainen juttu, ja siksi taukoilu välillä noista tableteista tekee taatusti ihan gutaa ettei pääse liiaksi "tottumaan".:rolleyes:

twinlab sanoi:
että kahvi suurilla annostuksilla laskee riskiä sairastua toisen tyypin diebetekseen ja pitää veren LDL-kolesterolin tason alempana ja myös tutkimuksessa oli havaittu, että kofeiinissä on paljon antioksidantteja jotka suojaavat soluja ja näin ollen ehkäisevät syöpää. Uskokoon ken haluaa, jokainen päättää itse mitä suuhun laittaa :)

..eikä pelkästään kahvin kofeiini, vaan todennäköisesti myös mm. vahva antioksidantti klorogeenihappo ja paahtoprosessissa syntyvät MRP:t (maillard reaction products). Niistä saanemme lisädataa lähivuosina, MRP:ien kartoitus ja funktiothan alkavat vasta aueta..:) On silti jo selvää, että funktionaalisuutta voidaan jopa lisätä paahtoprosessia ja säilytysolosuhteita säätämällä.

Jason82 sanoi:
paahtoprosessissa...paahtoprosessia ja säilytysolosuhteita säätämällä.
Liekö jo nyt havaittu eroja tummapaahtoisen ja vaaleapaahtoisen välillä? Jostain muistelen lukeneeni, että tummapaahtoinen olisi mahaystävällisempää.

Entä säilytysolosuhteet, onko niistä jo jotain tietoa, miten vaikuttaa? Ite kaadan kahvinpurut pussista aina tiiviiseen lasitölkkiin, jota sitten säilytän jääkaapissa. Tämä siksi, kun kahvissa kuulemma on hieman rasvaa, niin ajattelin, että se härskiintyy huoneenlämmössä. Jep, olen neuroottinen hifistelijä näissä asioissa. :D

Siis :eek: ja :confused:, onko tosiaan niin, että jo PELKKÄ kofeiini on terveellistä?

Aikoinaan, kun join vain pieniä määriä teetä ja kofunapit todellakin vaikuttivat, jo yksi, käytin joskus läpi yön opiskeluun noin 4-5kpl 100mg kofunappia. Ei nukuttanut, mutta kuula oli täysin jumissa kumminkin ja opiskelutulos moisesta huono, eli mulla ei kofeiini kummoisesti henkistä suorituskykyä lisää. Yleensäkin suorituskyky on erinomainen vain useamman kunnolla nukutun yön jälkeen. Jos nukkumisessa on puutteita, silloin mikään piriste ei saa mun suorituskykyä maksimiin. Kyllä kofeiini hieman auttaa, muttei se mikään taikasana ole.

iivili sanoi:
Entä säilytysolosuhteet, onko niistä jo jotain tietoa, miten vaikuttaa? Ite kaadan kahvinpurut pussista aina tiiviiseen lasitölkkiin, jota sitten säilytän jääkaapissa. Tämä siksi, kun kahvissa kuulemma on hieman rasvaa, niin ajattelin, että se härskiintyy huoneenlämmössä. Jep, olen neuroottinen hifistelijä näissä asioissa. :D
Kahvin oikea säilytyspaikka on pakastin...ja omassa pussissaan tiiviisti pakattuna...ei kannata "ilmata" sitä kaatamalla astiasta toiseen.
http://www.finfood.fi/finfood/ffom....t&ryhma=2&id=F7F720A1CA3D897EC22565BC0030AEBB

nimimerkillä; hifistely kunniaan :D

Joo, tuossa tulikin jo Pii'n toimesta hyvää peruslinkkiä. Lämpötila, valo, kaasuatmosfääri jne.

Mikäli kahvin vatsaa ärsyttävistä ominaisuuksista suljetaan pois kofeiinin OD:t, vatsaystävällisyyttä edesauttavat lähinnä miedosti happamat, hapokkaat kahvit. Ts. hapokkuus on eräs keskeisistä tekijöistä, siihen tosin voidaan vaikuttaa montaa kautta. Kahvilaadun hapokkuus on tietysti keskeinen seikka, joten suosimalla vähemmän hapokkaita kahveja, voidaan välttyä vatsaoireilta. Jos nyt karkean, puffittoman ja Suomessa pätevän esimerkin heittäisi, voisi tämä tarkoittaa esim. tummapaahtoisen Presidentin suosimista vaaleapaahtoisen Juhla Mokan sijaan. Paahtoasteen lisäksi toki myös suodatus- ja valmistusmentelmillä (esim. kahvin peseminen vs. kuivamenetelmä) on omat vaikutuksensa hapokkuuteen. pH-luku pääsääntöisesti siis laskee paahtoasteen (ja –ajan) kasvaessa.

Mitä prosessointiin tulee niin tarkoitin lähinnä esim. aseptisen pakkaamisen ja eri materiaalivalintojen ja säilytyslämpötilojen ja –atmosfäärien(happi, hiilidioksidi) vaikutuksia antioksidatiivisten yhdisteiden säilymiseen tai jopa rikastumiseen varastoinnin aikana. Noin peruspakkislaisen hifistelymetodina aromien ja mahdollisen funktionaalisuuden suhteen tuo tiivis jääkaappisäilöntä lienee parhaasta päästä, ellei nyt pakastaa halua. Kahvin aistittavat laatuominaisuuksienhan voidaan karkeasti sanoa heikkenevän jo viikon sisällä paketin avaamisesta. :)

Pikkupapu sanoi:
Joo, sama täällä, että yhdellä tabletilla ei liene enää suurempia vaikutuksia. :D Sen verran kroppa tottunut. Ja tokkiinsa tuo tottumiskysymys on yksilökohtainen juttu, ja siksi taukoilu välillä noista tableteista tekee taatusti ihan gutaa ettei pääse liiaksi "tottumaan".:rolleyes:

Itse olen pyrkinyt kanssa vähentämään. Parhaimmillaan meni 2 pulloa Ediä, reilu pannu kahvia ja useita kofutabuja päivässä. Ei kannattanut enää puhua kofeiinin piristävästä vaikutuksesta, kun sitä käytti jatkuvasti. Mikään määrä kofeiinia ei tuntunut missään. Varsinkin kahvia joi ihan vaan janoonsa.

Nykyisin olen jättänyt tabut kokonaan pois, joskus ennen reeniä saatan ottaa. Kahvia menee päivässä ehkä 5-6 kuppia, Ediä pullo. Ja Miken kuvaamat vatsaoireet ja muut närästysoireet ovat vähentyneet huomattavasti. :D

Käynpä muuten nappaamassa kahveeta juuri nyt. :kuola:

Espressokeittimellä keitetty kahvi ja vaahdotettu, lämmin rasvaton maito päälle. Tällä lähtee päivä nykyisin käyntiin. Vatsa ei kofeiinia kestä juuri tuon enempää... Nappeja olen harkinnu, saa nähdä ovatko vastaystävällisempiä kuin kahvi...?

Onko teen ja kahvin kofeiini tosiaankin sama aine? Joskus kun on nähnyt puhuttavan teiinistä. Itse olen korvannut kahvin yerba matella, jossa pitäisi olla mateiinia, ja taas toisten lähteiden mukaan siinäkin kofeiinia. Piristävä vaikutus on kuitenkin hyvin eri luonteinen, kahvilla tulee ikään kuin terävämpi piikki ja matella loivempi kaari. Maten ei pitäisi myöskään samalla tavalla häiritä yöunta, itse asiassa pikemminkin päin vastoin. Tuntuu oudolta, jos samalla aineella voisi eri yhdisteissä olla niin erilaiset vaikutukset.

Niin mate’han sisältää kofeiiniin rinnastettavia alkaloideja, ksantiineja. Toki molemmissa mainitsemissasi on samaa kofua, mutta myöskin muita alkaloideja sitten eri suhteissa. Ei toki sovi unohtaa myöskään pitoisuuksien ja muiden kemiallisten komponenttien vaikutuksia verrattaessa näitä eri juomia.
Mate’a markkinoidaan tosiaan usein paremmin siedettynä, kuin kofeiinia. Sanoisin silti, että kofeiinin sivarit voi aika usein yhdistää kuitenkin sen väärinkäyttöön. Yearba matea on tutkittu vielä varsin vähän, mutta sangen mielenkiintoiseltahan tuo vaikuttaa ominaisuuksiltaan.

Alkuperäiseen kysymykseen voisi vielä palata sen verran, että kofeiinin suhteen tehokkaat, hyvin siedetyt annostukset ovat olleet pääsääntöisesti skaalalla 3-6 mg/kg. Yli 6 mg/kg annostukset on usein koettu sivuvaikutuksiltaan haitallisiksi eikä enää lisäarvoa tuoviksi. Myös jopa vain 1-2 mg/kg kofuannokset on todettu joissakin tapauksissa varsin tehokkaiksi, onpa tainnut tuo meidän Dr. Abs, Hulmerokin kirjoitella tästä aiheesta aiemmin.
Kofu saattaa myös olla tehokkaampaa nautittuna yksinään vs. kahvista, mutta enpä lähtisi näistä hiuksiaan halkomaan.

Erään kahviliikkeen myyjä oli sitä mieltä, että matessa olisi kovastikin kofeiinia, mutta minä en kokemusperäisesti asiaa allekirjoita. Olen juonut mateta illallakin, lilluttanut öyheitä tyyliin 15-20min kuumassa vedessä, niin paljon purua, kuin vaan suodattimeen menee (=vähän yli 1rkl), eikä häiritse unta mitenkään. Täten olen päätellyt, että vaikka ko juomassa jotain kofeiinin sukulaisainetta olisikin, niin ei se ainakaan mua piristä yhtään. Teetä ja kahvia sen sijaan en uskalla juoda suunnilleen klo:16 jälkeen yhtään, paitsi decaf versiona enintään. Normimate on mun suuhun hyvää, mutta paahdettu versio taas maistuu pahalta.

Niin, mitä tulee kahvin makuun, niin huomasin tässä eräs päivä puhtaiden välineiden merkityksen. Pesin sekä suodatinosan, että pannun kunnolla, niin ei ollut minkäänlaista kitkerähköä sivumakua kahvissa, vain vahva, mutta pehmeä kahvinaromi. :kuola:

Kofeiini on kyllä hyvä tuomaan potkua treeniin, jos ei juo vakituiseen kahvia. Ongelmana noissa mega-annoksissa taitaa olla vatsan poltteen lisäksi verenpaine, joka ainakin allekirjoittaneella tuppaa nousemaan, jos kofeiinin määrä on riittävän suuri, tulipa se sitten kahvista tai tabuista. Ja korkea verenpaine erityisesti treenatessa ei taida tehdä erityisen hyvää pitkälllä aikavälillä. Tauriinin ja tyrosiinin avulla tosin kofeiini potkii pienemmilläkin määrillä...

Larzan sanoi:
Kofeiini on kyllä hyvä tuomaan potkua treeniin, jos ei juo vakituiseen kahvia. Ongelmana noissa mega-annoksissa taitaa olla vatsan poltteen lisäksi verenpaine, joka ainakin allekirjoittaneella tuppaa nousemaan, jos kofeiinin määrä on riittävän suuri, tulipa se sitten kahvista tai tabuista. Ja korkea verenpaine erityisesti treenatessa ei taida tehdä erityisen hyvää pitkälllä aikavälillä. Tauriinin ja tyrosiinin avulla tosin kofeiini potkii pienemmilläkin määrillä...

Eikös tuo tyrosiini ole Dopingia?

200- 300 mg kofeiinia on ihan hyvä mun mielestä ennen treenejä, efellä tai ilman. ja nuo kofut ei tosiaan närästä ennen treeniä toisin kuin kahvi..

Nostaako kofeiini sykettä kovastikin? Vedin joskus kreastackia reilun annoksen (kukkurallinen tee lusikka) ennen aerobista ja syke oli 10-15 normaalia korkeammalla jatkuvasti.

20+ kappaletta kofutabuja ykkösellä naamariin humalassa ei sitten ole hyvä idea.
:hyper: :hyper: :hyper: eikö tollaset kerta satsit ala olla jo aika vaarallisia? jostakin taisin joskus lukea että 2-3g kofua voi olla jo tappava annos :( voi kyllä olla et muistan ihan väärin. :offtopic: eikös ruotsissa pari vuotta sitten kuollut jenggiä kun kiskovat kofuja jossain diskossa kännipäissään?

muistaakseni suurin kofeiinimäärä joka on tappanut olisi ollut luokkaa 3-4g
(näin olen lukenut joskus)

jostain taas olen lukenut että jo 20mg/painokilo olisi toksinen annos, tiedä sitten?

muistaakseni suurin kofeiinimäärä joka on tappanut olisi ollut luokkaa 3-4g
(näin olen lukenut joskus)

jostain taas olen lukenut että jo 20mg/painokilo olisi toksinen annos, tiedä sitten?
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0405.htm tuon mukaan kofeiinin LD50-arvo rotalla suun kautta olisi 192 mg/kg joten siitä voi vähän arvailla minkälaisen kertaluvun annoksia ihminen kestää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom