Menisit siis kännykän kanssa aseistautuneena ja ilman niitä ninjataitoja omaavana kyselemään niiltä Latvian pojilta että mitäs puuhaavat? Meinaat että ne säikähtää ja lähtee paniikissa karkuun? Eiköhän ne tiedä että kyttiä ei sinne alle kahden tunnin tule ja pistää sut nätisti nippuun inisemästä turhia.
Riippuu vähän minkälaisia tyyppejä. Jos siellä olisi joku onneton reppana yksinään keikkaamassa meikäläisen fillaria, niin ehkä niputtaisin sen aivan itse. Muutoin ottaisin rekkarin ylös ja soittaisin posliineille lähtemättä haastattelemaan sen kummemmin.
Sinä olet nyt sanomassa etten minä saisi toimia noin tai etteivät naapurit saisi sopia vahtivansa sitä pyörävarastoa vuorollaan, jos sieltä on pyöriä kadonnut mystisesti? Entäs tuo satamavahti juttu? Saako siihen kommenttia? Huono, erittäin huono...?
Sinä suorastaan vaadit että minun pitäisi vaarantaa henkeni jotta sinun fillariasi ei Latvian pojat pölli?
Minä en vaadi sinulta tai keneltäkään yhtään mitään.
Mutta sinähän olet ilmeisesti kieltämässä, että naapurisi eivät saisi aivan vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti havaita tuollaisia hiippareita sekä soittaa poliiseja paikalle. Koska se olisi nähtävästi jonkinlaista erittäin tuomittavaa naapurikyttäämistä.
Ymmärrätkö? Minusta on hieno asia, että joku halutessaan ja kyetessään puuttuu rikoksiin vapaaehtoisesti. Ei ole pakko. Sinä koitat tässä nyt vakuutella, että moista ei saisi tehdä, koska sinua pelottaa tai rikoksiin puuttuvat ovat jotain sairaita kyyliä, jotka saattavat hui kauhistus joskus kysyä jotain.
Juuri näin. Mutta kyllä siinä oikeasti kynnys puuttua yhtään mihinkään nousee aika saatanan korkealle jos ei poliisia saa paikalle järkevässä ajassa. Entä sitten jos se raiskari ei lähdekkään karkuun vaan käy päällesi. Poliisit tulee parin tunnin kuluttua...jos tulee. Moni harkitsisi varmaan kahteen kertaan. Tähän asti lienee riittänyt että on ollut pusikossa piilossa ja hälyttänyt apua. Mutta jos sitä apua ei hälytyksestä huolimatta tule niin se on sitten jo kusinen juttu.
Onneksi on vielä niitä, jotka uskaltavat ja puuttuvat. Poliisit tuskin estävät ainuttakaan raiskausta vaan tulevat vasta siinä vaiheessa paikalle, kun jotain on jo sattunut. Saa olla aika tuuri, että osuvat juuri silloin paikalle edes kaupungissa, kun raiskari on aloittamassa hyökkäystään.
Minä en ainakaan kattele vierestä, jos on pienintäkään mahdollisuutta, että saisin homman keskeytettyä vaikka edes kirkumalla vieressä kuin palosireeni ja juoksemalla sitten itse karkuun. Enkä ole todellakaan edes mikään naapurivahti, vapaaehtoistyöstä kiinnostunut tai maailmanparantaja.