Kodinturvajoukot kaduille?

Tässä taas valtion tehtäviä yritetään sysätä vapaaehtoisille. Palataan asiaan kun veroaste laskee.

Ps. Miksi käytännön kenttätyö yritetään aina työntää vapaaehtois (lue ilmaiseen) toimintaan. Jospas pyöritetäis sitä hallintoa osittain vapaaehtois voimin ;) tulis vähän tuoretta näkemystä mikä hallintotyö on turhaa ja mikä ei..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinassahan kaiketi on korttelipoliisitoimintaa, tosin siellä on meininki muutenkin aika erilaista...

Kotikasvatusta pitäs parantaa ni ei olis poliisien ja vartijoiden tehtävä paimentaa noita siideripissiksiä tai es mulkkuja kaupoissa. Raiskauksen voi jokainen estää sellaisen nähdessään. Yleensä mennään ite pusikkoon piiloon samalla ku soitetaan pollarille.
 
Jos naapurisi bongaa jonkun tyhjentävän sitä pyörävarastoanne kalleimman näköisistä fillareista Latvian kilvissä olevaan pakuunsa neljältä aamuyöllä, niin toivoisitko, ettei tämä menisi häiritsemään tyyppiä ja kysymään milläs asialla täällä ollaan? Sen aamuhan saattaisi aivan mennä pilalle, kun joku kysyy jotain ja syntyy 5 sekunin mittainen sosiaalinen kontakti.

Menisit siis kännykän kanssa aseistautuneena ja ilman niitä ninjataitoja omaavana kyselemään niiltä Latvian pojilta että mitäs puuhaavat? Meinaat että ne säikähtää ja lähtee paniikissa karkuun? Eiköhän ne tiedä että kyttiä ei sinne alle kahden tunnin tule ja pistää sut nätisti nippuun inisemästä turhia.

Itse soittaisin ne kytät ja häviäisin paikalta vähin äänin jos vastaavaan törmäisin. En ala vaarantamaan henkeäni naapurin fillareiden takia. Sitten voisi vaarantaakin jos siellä naapurin Pirkkoa porattaisiin väkisellä perseeseen, mutta ei saatana sentään jonkun fillareiden takia. Jos niitä kyttiä ei paikalle saa alta kahden tunnin ja mitään voimankäyttövälineitä ja niihin koulutusta ei ole, niin en todellakaan menisi sanomaan edes päivää.

Tässä on se helvetin iso ero kun puhutaan jostain vapaaehtoistyöntekijöistä jotka kuskaa nuoria päihtyneitä sisätiloihin selviytymään tai ovat vapaaehtoisesti jossain yleisötilaisuudessa vahtimassa järjestystä. Sinä suorastaan vaadit että minun pitäisi vaarantaa henkeni jotta sinun fillariasi ei Latvian pojat pölli? Jos ne Latvian pojat siellä pyöräkellarissa häärää kamaa pakuun niin se lienee ihan ammattimaista toimintaan, en menisi puuttumaan edelleenkään.

Ja tosiaan, voisi vaikka sinne hallintoon laittaa sitä vapaaehtoistoimintaa niin menisi prioriteetit äkkiä uusiksi.

Jyrkkä ei sille että pitää vapaaehtoisesti vaarantaa henkeään toisen omaisuuden takia. Toki tuohon joku hyväuskoinen maailmanpelasta löytyy tai sitten se korttelin kovin rambo!

- - - Updated - - -

Kiinassahan kaiketi on korttelipoliisitoimintaa, tosin siellä on meininki muutenkin aika erilaista...

Kotikasvatusta pitäs parantaa ni ei olis poliisien ja vartijoiden tehtävä paimentaa noita siideripissiksiä tai es mulkkuja kaupoissa. Raiskauksen voi jokainen estää sellaisen nähdessään. Yleensä mennään ite pusikkoon piiloon samalla ku soitetaan pollarille.

Juuri näin. Mutta kyllä siinä oikeasti kynnys puuttua yhtään mihinkään nousee aika saatanan korkealle jos ei poliisia saa paikalle järkevässä ajassa. Entä sitten jos se raiskari ei lähdekkään karkuun vaan käy päällesi. Poliisit tulee parin tunnin kuluttua...jos tulee. Moni harkitsisi varmaan kahteen kertaan. Tähän asti lienee riittänyt että on ollut pusikossa piilossa ja hälyttänyt apua. Mutta jos sitä apua ei hälytyksestä huolimatta tule niin se on sitten jo kusinen juttu.
 
Menisit siis kännykän kanssa aseistautuneena ja ilman niitä ninjataitoja omaavana kyselemään niiltä Latvian pojilta että mitäs puuhaavat? Meinaat että ne säikähtää ja lähtee paniikissa karkuun? Eiköhän ne tiedä että kyttiä ei sinne alle kahden tunnin tule ja pistää sut nätisti nippuun inisemästä turhia.

Riippuu vähän minkälaisia tyyppejä. Jos siellä olisi joku onneton reppana yksinään keikkaamassa meikäläisen fillaria, niin ehkä niputtaisin sen aivan itse. Muutoin ottaisin rekkarin ylös ja soittaisin posliineille lähtemättä haastattelemaan sen kummemmin.

Sinä olet nyt sanomassa etten minä saisi toimia noin tai etteivät naapurit saisi sopia vahtivansa sitä pyörävarastoa vuorollaan, jos sieltä on pyöriä kadonnut mystisesti? Entäs tuo satamavahti juttu? Saako siihen kommenttia? Huono, erittäin huono...?

Sinä suorastaan vaadit että minun pitäisi vaarantaa henkeni jotta sinun fillariasi ei Latvian pojat pölli?

Minä en vaadi sinulta tai keneltäkään yhtään mitään.
Mutta sinähän olet ilmeisesti kieltämässä, että naapurisi eivät saisi aivan vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti havaita tuollaisia hiippareita sekä soittaa poliiseja paikalle. Koska se olisi nähtävästi jonkinlaista erittäin tuomittavaa naapurikyttäämistä.

Ymmärrätkö? Minusta on hieno asia, että joku halutessaan ja kyetessään puuttuu rikoksiin vapaaehtoisesti. Ei ole pakko. Sinä koitat tässä nyt vakuutella, että moista ei saisi tehdä, koska sinua pelottaa tai rikoksiin puuttuvat ovat jotain sairaita kyyliä, jotka saattavat hui kauhistus joskus kysyä jotain.

Juuri näin. Mutta kyllä siinä oikeasti kynnys puuttua yhtään mihinkään nousee aika saatanan korkealle jos ei poliisia saa paikalle järkevässä ajassa. Entä sitten jos se raiskari ei lähdekkään karkuun vaan käy päällesi. Poliisit tulee parin tunnin kuluttua...jos tulee. Moni harkitsisi varmaan kahteen kertaan. Tähän asti lienee riittänyt että on ollut pusikossa piilossa ja hälyttänyt apua. Mutta jos sitä apua ei hälytyksestä huolimatta tule niin se on sitten jo kusinen juttu.

Onneksi on vielä niitä, jotka uskaltavat ja puuttuvat. Poliisit tuskin estävät ainuttakaan raiskausta vaan tulevat vasta siinä vaiheessa paikalle, kun jotain on jo sattunut. Saa olla aika tuuri, että osuvat juuri silloin paikalle edes kaupungissa, kun raiskari on aloittamassa hyökkäystään.
Minä en ainakaan kattele vierestä, jos on pienintäkään mahdollisuutta, että saisin homman keskeytettyä vaikka edes kirkumalla vieressä kuin palosireeni ja juoksemalla sitten itse karkuun. Enkä ole todellakaan edes mikään naapurivahti, vapaaehtoistyöstä kiinnostunut tai maailmanparantaja.
 
Jos naapurisi bongaa jonkun tyhjentävän sitä pyörävarastoanne kalleimman näköisistä fillareista Latvian kilvissä olevaan pakuunsa neljältä aamuyöllä, niin toivoisitko, ettei tämä menisi häiritsemään tyyppiä ja kysymään milläs asialla täällä ollaan? Sen aamuhan saattaisi aivan mennä pilalle, kun joku kysyy jotain ja syntyy 5 sekunin mittainen sosiaalinen kontakti.

Tietenkin jos joku havaitsee pihapiirissä jotain epäilyttävää toimintaa, niin silloin pitääkin toimia. Soittaa kytät ja/tai menee suorittamaan kiinnioton (Jokamiehen kiinniotto-oikeus). Niin kuin Timba79 tässä jo selitti, että kannattaa olla aika varma ittestään, jos meinaa mennä riehumaan. Vastassa voi olla puukko tai pistooli ja sillon oma hengenlähtöki voi olla aika lähellä. Oon itekki puuttunu tilanteisiin, mutta oon luottanu niissä sen verran itteeni ja kykyyn lukea ihmistä nopeasti, että oon uskaltanu tehdä tai sanoa jotain (yks tuli jopa puukon kanssa, mut kaveri oli niin kuutamolla, että totesin suht vaarattomaksi).

Voihan nää varaskoudet kaataa junnuilta viinat veke, roudata spugeja suojaa ja joka stögäillä sätkiä, koska niissä voi olla ehkä kannabista (HE HE) jne. Sit jos tartteis oikeesti teherä jottai, niin siihen kannattaa löytyä koulutusta ja treenausta jne.

Suomalaiset on sen verran tolloa väkeä, että tää homma menisi aivan vituiksi, jos tätä lähettäisiin tekee. Siis ihan oikeesti.
 
Enkä mä nyt tajua mihin tarvitaan yhdistystä tai järjestettyä toimintaa että ilmoittaa havaitsemastaan rikollisesta toiminnasta viranomaisille. Eiköhän tuo ole kansalaisvelvollisuus jo nykyäänkin.
 
Mun kokemuksen mukaan Suomessa riittää noita wannebekyttiä ja vapaaehtoisia, jotka luulevat sitten vastavuoroisesti saavansa jotain erityisvaltuuksia. Melko pienellä otannalla - esimerkiksi seuraamalla Pakkotoiston omankädenoikeuden jakajien juttuja - pystyy sanomaan, että kodinturvajoukot on tuhoon tuomittu idea.

Sisäinen turvallisuus kuntoon valtion varoin => ollaan oikeasti lähempänä tavoitetta tehdä Suomesta Euroopan turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä.
 
Mun kokemuksen mukaan Suomessa riittää noita wannebekyttiä ja vapaaehtoisia, jotka luulevat sitten vastavuoroisesti saavansa jotain erityisvaltuuksia. Melko pienellä otannalla - esimerkiksi seuraamalla Pakkotoiston omankädenoikeuden jakajien juttuja - pystyy sanomaan, että kodinturvajoukot on tuhoon tuomittu idea.

Sisäinen turvallisuus kuntoon valtion varoin => ollaan oikeasti lähempänä tavoitetta tehdä Suomesta Euroopan turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä.

Jos sun siskoa hakataan kadulla ni meet lyhtypylvään taakse seuraamaan tilannetta ja rukoilemaan poliisia apuun nopeasti? Tai näät ku pari murrosikäistä potkii pullonpalautusautomaattia huvin vuoksi? Seisot tyynenä takana ja mietit että poliisi hoitaa nääkin? Sen takia nykyään on kaikkea paskaa niin paljon ku ei täällä ole edes virkavallalla konsteja pitää asioita hanskassa, saati kotona näiden kusipääteinien kohdalla. Se ei johdu poliisien puutteesta, vaan naurettavista tuomioista joiden takia vapaalla on vähän väliä kaikenlaisia sankareita joiden tietoja ei saisi koskaan ottaa mapista ulos.
 
Enkä mä nyt tajua mihin tarvitaan yhdistystä tai järjestettyä toimintaa että ilmoittaa havaitsemastaan rikollisesta toiminnasta viranomaisille. Eiköhän tuo ole kansalaisvelvollisuus jo nykyäänkin.

Samaa mieltä. Toki jos tässä meidänkin naapurustossa jotain rötöstelyporukkaan alkaisi pyöriä,niin täälläkin varmaan olisi joku rinki kasassa. Mutta sanoin jo aikaisemmin että ei siinä silloin enää mentäisi kiltisti kysymään että mitäs puuhastelet.

Se on ihan eri asia pitää silmät auki ja ilmoittaa epäilyttävästä käytöksestä tai imoittaa suora rikos kuin alkaa niitä etsimällä etsimään ja kyttäämään.

Ja mitä tulee tuohon Kaapelin viimeiseen vastaukseen minulle, niin kyllä minä pyrkisin keskeyttämään raiskauksen jos sellaisen havaitsisin. Mutta ottaisi käteen jotain millä antaa tarvittaessa vähän vauhtia siihen keskeytykseen jos ei sana "suksi vittuun" tehoa. En minä osaa tehdä mitään kiinniottoa, joten tuskin alkaisin sellaista väkisin ähräämään yksikseni. Tällaisia pitäisi oikeasti harjoitella.

Ja ihan oikeasti ei hajuakaan miten toimisin jos tuollaiseen tilanteeseen joutuisin. Apua ainakin hälyttäisin, mutta olisiko pokeria mennä väliin jos olisi yksin jossain missä ei ole mitään taustatukea saatavilla edes huutamalla...en tiedä ja toivottavasti en joudu ikinä testaamaan.

- - - Updated - - -

Tietysti on sitten tällaisia sinun kaltaisia joiden moraalikäsitys on yhtäkuin lakikirjan sivuille mädäntyneen oikeusoppineen mieli. Jos sun siskoa hakataan kadulla ni meet lyhtypylvään taakse seuraamaan tilannetta ja rukoilemaan poliisia apuun nopeasti? Tai näät ku pari murrosikäistä potkii pullonpalautusautomaattia huvin vuoksi? Seisot tyynenä takana ja mietit että poliisi hoitaa nääkin? Sen takia nykyään on kaikkea paskaa niin paljon ku ei täällä ole edes virkavallalla konsteja pitää asioita hanskassa. Se ei johdu poliisien puutteesta, vaan naurettavista tuomioista joiden takia vapaalla on vähän väliä kaikenlaisia sankareita joiden tietoja ei saisi koskaan ottaa mapista ulos.

No entä sitten kun meet väliin ja joudut antamaan automaatin potkijoille vähän "isän kädestä" ja ne tietysti haastaa sut rosikseen pahoinpitelystä. Siskon hakkaajan tai raiskaajan pieksemisestä ottaisin syytteen mielelläni mutta en kyllä jonkun randon limuautomaatin potkijan kurittamisesta. Jotenkin on sellainen fiilis, ettei tuollaiset mitään sanaa tottele vaan siinä joutuu kontaktiin. Voin toki olla väärässäkin...
 
Jos sun siskoa hakataan kadulla ni meet lyhtypylvään taakse seuraamaan tilannetta ja rukoilemaan poliisia apuun nopeasti?
Ei ole systeriä.
Tai näät ku pari murrosikäistä potkii pullonpalautusautomaattia huvin vuoksi? Seisot tyynenä takana ja mietit että poliisi hoitaa nääkin? Sen takia nykyään on kaikkea paskaa niin paljon ku ei täällä ole edes virkavallalla konsteja pitää asioita hanskassa, saati kotona näiden kusipääteinien kohdalla.
Liittyy vapaaehtoistoimintaan miten? Mainitsinko jotain siitä, etteikö rikoksen tai häiriön havaitessaan voisi ilmoittaa asiasta eteenpäin tai omien kykyjen puitteissa puuttua verekseltään epäkohtiin? Mä oon poliisi, joten mun kynnys puuttua asioihin on jo lain puolesta matalampi. Älä sinä siis siitä murehdi.
Herra/rouva/neiti lakipiste itse vinkui taannoin mamuketjussa, kuinka ulkomaan mannet touhusivat oletettavasti anastetulla kännykällä limuautomaatin parissa. Jätit itsekin asiaan sen enempää puuttumatta tai siitä kellekään ilmoittamatta ja vuodatit perinteisen isämmaanpualustajan tavoin kiukkusi Pakkikselle. Joten älä poika opeta isääs nussimaan.
Se ei johdu poliisien puutteesta, vaan naurettavista tuomioista joiden takia vapaalla on vähän väliä kaikenlaisia sankareita joiden tietoja ei saisi koskaan ottaa mapista ulos.
Onko sun isukki hakannut sinuun noita totuuksia vai mistä syvä asiantuntemuksesi koostuu? Ei tarvitse olla ruudinkeksijä oivaltaakseen, että monella syrjäseudulla ollaan kusessa lähimmän poliisin ollessa muutaman tunnin ajomatkan päässä. Nämä syrjäseutujen kansalaiset maksavat saman verran veroja kuin me muutkin.

Vai oletko itse lakipiste koskaan ajanut esimerkiksi liki puoli tuntia hälytysajoa keikkapaikalle vain todetaksesi, että vitun myöhässä oltiin?
 
Muutenkin kansalaisen oman käden oikeudet on aika minimaaliset joten vaikea ymmärtää mitä muuta esim neljän hengen varasporukkaan törmätessään voisi tehdä kuin ottaa tuntomerkit, rekkarit jne ylös ja hälyttää apua. Jos oikein arjen sankariksi alkaa niin seurata autolla perässä joka sekin voi olla maaseudulla aamuyöstä aika haastavaa.
 
Se ei johdu poliisien puutteesta, vaan naurettavista tuomioista joiden takia vapaalla on vähän väliä kaikenlaisia sankareita joiden tietoja ei saisi koskaan ottaa mapista ulos.
Tässä vaiheessa kannattaa katsoa, että kumpi pienentää paremmin rikollisuutta, kaduilla poliisien määrän lisääminen vai kovemmat tuomiot. Tuota ei tarvitse arvailla, koska dataa on saatavilla paljon, joten turha urputtaa, ettei tuohon auta poliisien lisääminen. Vai oliko sulla teiniangstin lisäksi tuosta jotain faktaakin?

Hienot poliisistrategiat ja nollatoleranssit on ihan höpöhöpöä verrattuna siihen, että niitä partioita on ihan fyysisesti enemmän näkyvillä.

- - - Updated - - -

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä oivaltaakseen, että monella syrjäseudulla ollaan kusessa lähimmän poliisin ollessa muutaman tunnin ajomatkan päässä. Nämä syrjäseutujen kansalaiset maksavat saman verran veroja kuin me muutkin.
Pitääkö tämä tulkita niin, että jos minä päätän muuttaa johonkin korpeen Saanan juurelle, niin valtio on velvollinen järjestämään sinne viranomaisvalvontaa ja järjestyksenpitoa? Vai voidaanko olettaa, että oma vika kun muuttaa metsään asumaan? ;)
 
Tässä vaiheessa kannattaa katsoa, että kumpi pienentää paremmin rikollisuutta, kaduilla poliisien määrän lisääminen vai kovemmat tuomiot. Tuota ei tarvitse arvailla, koska dataa on saatavilla paljon, joten turha urputtaa, ettei tuohon auta poliisien lisääminen. Vai oliko sulla teiniangstin lisäksi tuosta jotain faktaakin?

Yhdysvalloissa on kokeiltu ihan käytännössä kovia tuomioita, kansalaisten aseistamista, kodinturvajoukkoja ja taitaa siellä poliisejakin olla suhteessa aika paljon. Kokeen onnistumisesta voidaan sitten olla montaa mieltä.
 
Yhdysvalloissa on kokeiltu ihan käytännössä kovia tuomioita, kansalaisten aseistamista, kodinturvajoukkoja ja taitaa siellä poliisejakin olla suhteessa aika paljon. Kokeen onnistumisesta voidaan sitten olla montaa mieltä.
Koe on onnistunut erinomaisesti. Sattumanvaraisten vaalilupausten takia noita kaikkia on siroteltu täysin satunnaisin aikavälein eri osavaltioihin, joten saatavilla on paljon dataa noiden vaikutuksesta ;)

Parhaita tapoja rikollisuuden vähentämiseen on helposti saatavat abortit ja poliisien lisääminen kaduille :D
 
Ei ole systeriä.

Liittyy vapaaehtoistoimintaan miten? Mainitsinko jotain siitä, etteikö rikoksen tai häiriön havaitessaan voisi ilmoittaa asiasta eteenpäin tai omien kykyjen puitteissa puuttua verekseltään epäkohtiin? Mä oon poliisi, joten mun kynnys puuttua asioihin on jo lain puolesta matalampi. Älä sinä siis siitä murehdi.
Herra/rouva/neiti lakipiste itse vinkui taannoin mamuketjussa, kuinka ulkomaan mannet touhusivat oletettavasti anastetulla kännykällä limuautomaatin parissa. Jätit itsekin asiaan sen enempää puuttumatta tai siitä kellekään ilmoittamatta ja vuodatit perinteisen isämmaanpualustajan tavoin kiukkusi Pakkikselle. Joten älä poika opeta isääs nussimaan.
Onko sun isukki hakannut sinuun noita totuuksia vai mistä syvä asiantuntemuksesi koostuu? Ei tarvitse olla ruudinkeksijä oivaltaakseen, että monella syrjäseudulla ollaan kusessa lähimmän poliisin ollessa muutaman tunnin ajomatkan päässä. Nämä syrjäseutujen kansalaiset maksavat saman verran veroja kuin me muutkin.

Vai oletko itse lakipiste koskaan ajanut esimerkiksi liki puoli tuntia hälytysajoa keikkapaikalle vain todetaksesi, että vitun myöhässä oltiin?

Hui kamala sentään. Mä ilmotin tuosta tapauksesta jälkeenpäin kun satuin seudulla näkemään vartijan. Ehkä ne oli jaksanu kävellä sieltä kopista ulos kattelemaan että mitä tapahtuu. Sanoivat vaan ettei niille voi mitään. Eli hienosti hoidetaan tätä yhteistä hyvää, ainakin noiden ulkomaansankareiden eduksi.

Kun kerta olet tämä lain ylin taso, niin minkä vitun takia täälläpäin ja yleensäkin illasta iltaan sama lauma teinejä saa vapaasti möykätä vaikkapa r kioskilla ja lähikaupassa? Mikä vitun järki täs on? Sit vartija käy siellä 10 kertaa illassa ihmettelemässä et lähtekääs pois tonne kulman taakse. Eli vartijaakin pidetään pellenä, kun ei mitään voi tehdä. Laki ei salli, mut uskoisin et jos se vartija sais kantaa noi ulos vaikka korvista ni se myyjän kiusaaminen ja huorittelu loppuis siihen. Mut eihän kuitenkaan, se 15v ihan minkävärinen tahansa kusipää saa elinikäiset traumat ku joku on ekan kerran asettanu rajat, ku omat vanhemmat notkuu lähikuppiloissa. OMG minä natsisämmaapualustaja. Musta ei sais minkäänlaista poliisia tai valvojaa edes aladinin taikalampulla. Ei helvetti, mut jos tollasta duunia jaksaa ni hattua nostan.
 
Pitääkö tämä tulkita niin, että jos minä päätän muuttaa johonkin korpeen Saanan juurelle, niin valtio on velvollinen järjestämään sinne viranomaisvalvontaa ja järjestyksenpitoa? Vai voidaanko olettaa, että oma vika kun muuttaa metsään asumaan? ;)
Ei tarvitse mennä tunturimökkihöperöesimerkkiin saakka, kun Suomessa on monia kuntia ja taajama-alueita, joissa poliisi näkyy hyvällä lykyllä kerran viikossa jos niinkään usein. Mutta ymmärsin mitä tarkoitit, ja kaikkea ei voikaan tai tulekaan saada.
 
Ilmeisesti kuitenkin oikeuksissa mennään helposti laittomuuden puolelle kun noita hätävarjelun liiotteluita oikeuteenkin asti päätyy ?
 
Kyllä, koska ihmisten suhteellisuudentaju pettää aika helposti. Pitää ymmärtää se että jokamiehen kiinniotto-oikeus, hätävarjelu, itseapu jne sisältävät rajoitteita niin keinovalikoiman, kuin myös ajallisen ulottuvuuden suhteen. Ei vaadi suurta ajattelijaa tajuamaan että rankaiseminen on jonkun muun kuin peruskansalaisen tehtävä.

No jos ajatellaan tuollaista kuvitteellista neljän hengen ryöstö porukkaa niin väitän aina vain että kansalaisella on aika rajalliset oman käden oikeudet. Jos käytän tuollaiseen porukkaan kiinni-otto oikeutta niin on aika itsestään selvää että syyllistyn helposti pahoinpitelyyn. Tuskin tollainen porukka nyt pelkästään käskyttämällä tulee kiinni otetuksi.
 
No jos ajatellaan tuollaista kuvitteellista neljän hengen ryöstö porukkaa niin väitän aina vain että kansalaisella on aika rajalliset oman käden oikeudet. Jos käytän tuollaiseen porukkaan kiinni-otto oikeutta niin on aika itsestään selvää että syyllistyn helposti pahoinpitelyyn. Tuskin tollainen porukka nyt pelkästään käskyttämällä tulee kiinni otetuksi.

Tässäpä tämä. Lisäksi on sitten neljän sana sinun sanaa vastaan. Totuus helposti muuttuu vähän toiseksi.
 
No jos ajatellaan tuollaista kuvitteellista neljän hengen ryöstö porukkaa niin väitän aina vain että kansalaisella on aika rajalliset oman käden oikeudet. Jos käytän tuollaiseen porukkaan kiinni-otto oikeutta niin on aika itsestään selvää että syyllistyn helposti pahoinpitelyyn. Tuskin tollainen porukka nyt pelkästään käskyttämällä tulee kiinni otetuksi.
Jokamiehen kiinniotto-oikeuden pykälän neljännessä kohdassa sanotaan: Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.

Se puidaan sitten aina käräjillä jälkikäteen, mikä meni heidän mielestään oikein ja mikä ei.
 
Back
Ylös Bottom