Mutta miksi tällaista vapaaehtoista auttamista pitää vastustaa? Ei se poliisien määrärahoihin vaikuta, jos kansalaiset vapaaehtoisesti auttavat toisiaan nykyistä enemmän. Vai pitäisikö tässä sentakia ryhtyä paskat nakkaamaan mistään, koska muuten asiat ei ole riittävän huonosti ja siksi poliisilaitos alirahoitettu?
Jos joku naapurivahti taluttaa juopuneen kotia, niin siinä säästyy poliisilta vaikkapa 40km reissu pelkkänä taksina toimisesta. Tuskin se sitä tarkoittaa, että poliisia lakkautetaan, koska hälytyksiä ei enää ole tarpeeksi.
Jos naapurivahti käy yhteisellä sopimuksella kattomassa mökkialueen läpi murtovarkaiden varalta, niin voipi olla poliisille helpompi selvittää rikosta, kun saadaan vaikkapa murtojengin auton rekkari talteen tai parhaassa tapauksessa rysän päältä kiinni. Tai jos naapurivahti bongaa älykääpiöt laittamassa paikkoja paskaksi jne. Ei poliisilla ole tutkinnassa niin paljon liikaresursseja, että nämäkään tekisivät yhdestäkään poliisista vielä työtöntä, jos työtaakkaa helpotetaan hieman vapaaehtoisvoimin.
Oletetaan nyt että minä olisin tuollainen naapurivahti. Minulla ei olisi mitään voimankäyttövälineitä eikä niihin oikeuksia. Vain se kännykkä ja ehkä tyyliin taskulamppu.
no entäs sitten kun saan rysän päältä kiinni vaikka neljän jepen porukan joka kantaa mökeistä telkkareita pihalle? Meinaat että ne sitten kiltisti lähtee juoksemaan karkuun kun tulen niitä lampun kanssa hätistelemään? Ehkä lähtee, ehkä ei. Ehkä ne vääntää minulta nenän poskelle. Kun en ole mikään superninja, niin en pärjää neljälle ehkä aseistautuneelle murtomiehelle.
No okei, saatan väijyvä vaan puskissa ja saada auton rekkarin tai muuta ja hälyttää partion paikalle. mutta on silti minun mielestäni vähän liian iso riski että ne varkaat huomaavat minut eikä oikein ole sitä sorttia että lähtisivät pakoon. Kiva saada siinä nenä poskelle tai vaikka reikä päähän vain siksi että vapaaehtoisesti omalla vapaa-ajallaan vartioi naapuriden mökkejä.
kyllä homma pitäisi lähteä siitä, että joka kolkkaan on se partio saatavilla säädyllisessä ajassa. Ei siitä että mun pitää ehtiä kyttäämään mitä ympärillä tapahtuu.
EDIT: Vai saisinko sittenkin edes sen pampun tai kaasun ja siihen kättökoulutuksen valtion piikkiin ja veroissa alennusta kun uhraan vapaa-aikaani työhön joka ei minulle kuulu?
- - - Updated - - -
No mikäs muukaan se välimatkan poistaisi kuin se, että kohdetta lähellä on riittävä/sopiva resurssi? Lienee sanomattakin selvää että isoihin keskuksiin keskitettävä resurssi keskitetään nimenomaan sieltä laidoilta ja tällöin laidoille jää tyhjiö.
Lienee täysin selvää että koko valtakuntaan ei saada taattua samanlaista poliisipalvelua kuin esimerkiksi Helsingissä, mutta tuntuu että monen paikan turvallisuustilanne ei kestä enää heikentymistä. Ei ainakaan jos mietitään kansalaisten edes likipitäen yhdenvertaista kohtelua.
Ja se tyhjiö kun on tiedossa, niin sehän on oikea varasliigan taivast. Sinne vaan pöllimään kamat kun poliisia ei näy eikä kuulu.
Ehkä tuo sitten ajaa siihen että on niitä partioita, mutta en minä itse suostuisi tuollaiseen toimintaan ilman "kättä pidempää".
Ja kohta taitaa muutenkin olla niin, että jos asut oikeasti syrjemmässä niin syytä olla kämpässä tulivoimaa jo sinne joku yrittää kun apuun ei ehdi tasan kukaan ennenkuin on liian myöhäistä. Ilmeisesti suomeen halutaan jonkinlainen Texasin meininki? Siis syrjäseuduille. Ihminen on siitä mielenkiintoinen olento, että se takuulla puolustaa itseään.