Kodinturvajoukot kaduille?

Miksei niin sitten tapahdu? Miksi ihmiset eivät auta toisiaan riittävästi ja partioi kaduilla pyyteettömästi? Miksi Paateron on sitä erikseen ehdotettava?
Onko kodinturvajoukot tai korttelipartio ihan oikea nimitys tai kuvaus tuollaiselle hyväntekeväisyysyhdistykselle? Minunkin mielestäni olisi hyvä, että olisi enemmän niitä porukoita, jotka kiertelevät vilkkaimpina iltoina toreja ja puistoja jakamassa kuumaa kaakaota ja viemässä juopuneita kotiin. Onko nämä sitten kodinturvajoukkoja? Minun käsitykseni alkuperäisestä ideasta on se, että jotkin henkilöt naapurustossa pitävät yllä järjestystä, mihin kuuluu muutakin kuin mopopojille hus hus -huutamista pois kaupan ovien edestä. Lisää vain yhdistyksiä huolehtimaan reppanoista, mutta ei mitään suurempia valtuuksia heille! Fine!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt olis naapuripartiolle hommia, penikat räjäyttelee pommejaan tuolla pihalla, itse en tohdi heille asiasta sanoa kun seuraavaksi pommittavat mun autoa ja ampuakkaan ei niitä viitsi ku tulee linnaa.
 
Minun käsitykseni alkuperäisestä ideasta on se, että jotkin henkilöt naapurustossa pitävät yllä järjestystä, mihin kuuluu muutakin kuin mopopojille hus hus -huutamista pois kaupan ovien edestä. Lisää vain yhdistyksiä huolehtimaan reppanoista, mutta ei mitään suurempia valtuuksia heille! Fine!

Sinun käsityksesi naapuriramboista on väärä. Sellaista ei tietääkseni Paatero ole esittämässä, ja tuosta esityksestähän tämä keskustelu lähti liikkeelle. Lainaus Paateron blogista: "Iso-Britanniassa on tästä hyviä kokemuksia. Siellä nk. Neighbourhood Watchin vapaaehtoiset partioivat kaduilla, keskustelevat asukkaiden kanssa ja ennaltaehkäisevät rikoksia." "Kyse kun ei ole kyttäämisestä, vaan välittämisestä."

Pelkkä toisen ihmisen läsnäolo ehkäisee valtavasti rikoksia. Esim. harvemmin se murtovaras murtautuu mihinkään jos vieressä on ihminen katsomassa. Valtaosassa tapauksista riittäisi, että paikalla olisi silmäpari. On myös varmasti niitäkin tilanteita, joissa pelkkä silmäpari ei riitä ja tällöin tämä silmäpari hälyttää ne oikeat "rambot" toimivaltuuksineen sinne paikalle.
 
Luulet ettei tapahdu ylilyöntejä tai tyhmyyksiä kun järjestetään tollaisia partioita? Kuvittelet että kaikki menee hienosti? Jos hommat lähtee räpylästä ja sääntöjä rikkovat ne koulutuksiakin käyneet, niin näihin "vapaaehtoistöihin" hakeutuvat reserviläiset ja kerrostalokyttääjät eivät venytä sääntöjä mieleisikseen? Herää.

Voisitko viimein käsittää, että kukaan ei ole ehdottamassa millään erityisoikeuksilla varustettua hörhöporukkaa. Siis täysin 100% tavallisia kansalaisia, ilman minkäänlaisia lain suomia erityisoikeuksia, jotka jossain asukasyhdistyksen kokouksessa sopivat vuorollaan ajavansa öisin kylänraitin autolla pari kertaa, kun alueella on käynyt murtoveikkoja tai mummonryöstelijöitä. Tai lähtevänsä lauantai-iltana porukalla katselemaan, kun kylän teinit dokaa ja hajottaa paikkoja.

Jos se kyttääjä haluaa kytätä lainvastaisesti, niin minkä takia se liityisi johonkin tällaiseen porukkaan, jossa toimintaa valvotaan yhteisöllisesti ja kenties jopa auttajien taustat tarkastetaan? Jos joku haluaa tiirailla ikkunoista ihmisiä, niin se tekee sen ilman mitään naapurustovahti-piiriä, koska se on ihan saatanan hämärää ja lainvastaista hommaa. Laki ei anna lupaa tirkistelyyn, vaikka kuuluisit vapaaehtoisjärjestöön. Okei? Toistan, tässä ei olla antamassa kenellekään mitään lupaa rikkoa kotirauhaa, tirkistellä, painia, pamputtaa, ampua, soittaa pilapuheluita hätänumeroon, kiusata viranomaisia tai mitä te nyt vielä keksittekään.
Jos joku pipipää sooloilee, niin se tekee sen kyllä vapaaehtoistyön ulkopuolella, koska vapaaehtoistyö ei anna siihen mitään erityislupaa ja sieltä lentää helvetin vikkelään pihalle lainvastaisesta hölmöilystä.
 
Mä ku katselin yhdes kohti asuntoa Viron puolelta, niin niissä likimain kaikissa omakotitaloissa oli et varashälyttimet sekä naapurivartiointi.

Kaveriki osti tosi syrjäisen maatilan, nii se sano et jos sitä sinne vievää tietä ajaa outo auto niin naapuristo ilmoittaa tyyliin LA puhelimilla et kuka odottaa vieraita :D Kaverilla ei tälläistä taajuuspuhelinta ollut mut niillä vanhemmilla ihmisillä siellä kuulema oli.
 
Mutta miksi tällaista vapaaehtoista auttamista pitää vastustaa? Ei se poliisien määrärahoihin vaikuta, jos kansalaiset vapaaehtoisesti auttavat toisiaan nykyistä enemmän. Vai pitäisikö tässä sentakia ryhtyä paskat nakkaamaan mistään, koska muuten asiat ei ole riittävän huonosti ja siksi poliisilaitos alirahoitettu?
Jos joku naapurivahti taluttaa juopuneen kotia, niin siinä säästyy poliisilta vaikkapa 40km reissu pelkkänä taksina toimisesta. Tuskin se sitä tarkoittaa, että poliisia lakkautetaan, koska hälytyksiä ei enää ole tarpeeksi.
Jos naapurivahti käy yhteisellä sopimuksella kattomassa mökkialueen läpi murtovarkaiden varalta, niin voipi olla poliisille helpompi selvittää rikosta, kun saadaan vaikkapa murtojengin auton rekkari talteen tai parhaassa tapauksessa rysän päältä kiinni. Tai jos naapurivahti bongaa älykääpiöt laittamassa paikkoja paskaksi jne. Ei poliisilla ole tutkinnassa niin paljon liikaresursseja, että nämäkään tekisivät yhdestäkään poliisista vielä työtöntä, jos työtaakkaa helpotetaan hieman vapaaehtoisvoimin.

Oletetaan nyt että minä olisin tuollainen naapurivahti. Minulla ei olisi mitään voimankäyttövälineitä eikä niihin oikeuksia. Vain se kännykkä ja ehkä tyyliin taskulamppu.

no entäs sitten kun saan rysän päältä kiinni vaikka neljän jepen porukan joka kantaa mökeistä telkkareita pihalle? Meinaat että ne sitten kiltisti lähtee juoksemaan karkuun kun tulen niitä lampun kanssa hätistelemään? Ehkä lähtee, ehkä ei. Ehkä ne vääntää minulta nenän poskelle. Kun en ole mikään superninja, niin en pärjää neljälle ehkä aseistautuneelle murtomiehelle.

No okei, saatan väijyvä vaan puskissa ja saada auton rekkarin tai muuta ja hälyttää partion paikalle. mutta on silti minun mielestäni vähän liian iso riski että ne varkaat huomaavat minut eikä oikein ole sitä sorttia että lähtisivät pakoon. Kiva saada siinä nenä poskelle tai vaikka reikä päähän vain siksi että vapaaehtoisesti omalla vapaa-ajallaan vartioi naapuriden mökkejä.

kyllä homma pitäisi lähteä siitä, että joka kolkkaan on se partio saatavilla säädyllisessä ajassa. Ei siitä että mun pitää ehtiä kyttäämään mitä ympärillä tapahtuu.

EDIT: Vai saisinko sittenkin edes sen pampun tai kaasun ja siihen kättökoulutuksen valtion piikkiin ja veroissa alennusta kun uhraan vapaa-aikaani työhön joka ei minulle kuulu?

- - - Updated - - -

No mikäs muukaan se välimatkan poistaisi kuin se, että kohdetta lähellä on riittävä/sopiva resurssi? Lienee sanomattakin selvää että isoihin keskuksiin keskitettävä resurssi keskitetään nimenomaan sieltä laidoilta ja tällöin laidoille jää tyhjiö.

Lienee täysin selvää että koko valtakuntaan ei saada taattua samanlaista poliisipalvelua kuin esimerkiksi Helsingissä, mutta tuntuu että monen paikan turvallisuustilanne ei kestä enää heikentymistä. Ei ainakaan jos mietitään kansalaisten edes likipitäen yhdenvertaista kohtelua.

Ja se tyhjiö kun on tiedossa, niin sehän on oikea varasliigan taivast. Sinne vaan pöllimään kamat kun poliisia ei näy eikä kuulu.

Ehkä tuo sitten ajaa siihen että on niitä partioita, mutta en minä itse suostuisi tuollaiseen toimintaan ilman "kättä pidempää".

Ja kohta taitaa muutenkin olla niin, että jos asut oikeasti syrjemmässä niin syytä olla kämpässä tulivoimaa jo sinne joku yrittää kun apuun ei ehdi tasan kukaan ennenkuin on liian myöhäistä. Ilmeisesti suomeen halutaan jonkinlainen Texasin meininki? Siis syrjäseuduille. Ihminen on siitä mielenkiintoinen olento, että se takuulla puolustaa itseään.
 
Tossa on pariin otteeseen mainittu juopot ja sammuneet.Nä ei pääsääntöisesti ole kovin yhteistyöhaluisia/kykyisiä ihmisiä.Melko outoa touhua oli että jotkut siviilipartiot näitä paimentais.Lakia pitäs ainakin muuttaa aikalailla.

Poliisi ottaa juopot talteen vie ne putkaan ja valvoo heidän terveyttään sekä turvallisuuttaan,mihinkään näihin toimintoihin ei mun mielestä voi valtuuttaa tavallisia kaduntallaajia.
 
Tossa on pariin otteeseen mainittu juopot ja sammuneet.Nä ei pääsääntöisesti ole kovin yhteistyöhaluisia/kykyisiä ihmisiä.Melko outoa touhua oli että jotkut siviilipartiot näitä paimentais.Lakia pitäs ainakin muuttaa aikalailla.

Poliisi ottaa juopot talteen vie ne putkaan ja valvoo heidän terveyttään sekä turvallisuuttaan,mihinkään näihin toimintoihin ei mun mielestä voi valtuuttaa tavallisia kaduntallaajia.

Meillä jalkapartiot auttavat sammuneita nuoria selviämisasemille kaikissa kansanjuhlissa. Mitä outoa touhua siinä on?

"Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus järjestää vappuyönä nuorten auttamisoperaation. Sen tarkoituksena on auttaa päihtyneitä alaikäisiä muun muassa antamalla heille ensiapua kaduilla, hoitoa ensiapukeskuksessa ja tarvittaessa ohjaamalla heitä sairaalahoitoon."

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nuorisoasiainkeskus-auttaa-paihtyneita-nuoria-vappuyona/79574/

Itsekin olen sammuneita auttanut aivan ilman mitään erityisoikeuksia. Jokaisella on lupa katsoa tarvitseeko se elottoman näköisenä makaava apua tai taluttaa päihtynyt kaveri kotia. Jos humalainen ei tahdo tulla autetuksi, niin ei sitä silloin väkisin tarvitse jeesata.

Poliisien juopuneiden talteenottoa on muuten kritisoitu aikalailla (ja nimenomaan poliisien itsensä toimesta), koska putkassa ei ole todellakaan tarvittavia resursseja ja taitoa hoitaa vahvasti päihtyneitä. Kyseessä on kuitenkin myrkytystila, joka on yleinen syy putkakuolemiin.
 
Jos juo ittensä siihen kuntoon että poliisi ei pysty putkassa pitämään hengissä niin kyllä kritisoinnin kohde löytyy jostain ihan muualta kuin poliisista. Sitä saa mitä tilaa.
 
Oletetaan nyt että minä olisin tuollainen naapurivahti. Minulla ei olisi mitään voimankäyttövälineitä eikä niihin oikeuksia. Vain se kännykkä ja ehkä tyyliin taskulamppu....

Oletetaan, että olet ihan tavallinen kansalainen etkä edes vahti; mitä sinä teet, kun näet rikoksen tapahtuvan?
Oliko tässä nyt pointtina se, että kun todistaa rikosta, niin älä vaan tee mitään, älä esimerkiksi ota tuntomerkkejä tai rekkaria ylös vaan pakene paikalta?
No eipähän tarvitte sitten ihmetellä miksi ohikulkijat kattelee poispäin eikä kukaan välitä edes kyttiä soittaa, kun joku varastaa autoasi, murtautuu naapurin kämppään tai mättää jotakuta turpaan, jos tuota sinun ohjeistusta noudatetaan.

kyllä homma pitäisi lähteä siitä, että joka kolkkaan on se partio saatavilla säädyllisessä ajassa. Ei siitä että mun pitää ehtiä kyttäämään mitä ympärillä tapahtuu.

Mitenköhän se partio sinne saadaan, jos kukaan ei ole näkemässä sitä rikosta ja soittamassa posliineja paikalle?
Onko ne jotain telepaatteja tai selvännäkijöitä siellä poliisissa? Sitähän se naapurivahti tekee eli soittaa ne poliisit paikalle, kun näkee selvän rikoksen olevan käynnissä. Toisaalta rikoksen näkeminen ja poliisin soittaminen on sinun mukaasi liian vaarallista, joten tässä ollaan vähän pattitilanteessa.

- - - Updated - - -

Jos juo ittensä siihen kuntoon että poliisi ei pysty putkassa pitämään hengissä niin kyllä kritisoinnin kohde löytyy jostain ihan muualta kuin poliisista. Sitä saa mitä tilaa.

Myös ihan pikkuhiprakat voivat olla vaarallisia, jos samaan syssyyn iskee sairaskohtaus tai on jokin krooninen tauti taustalla. Ei poliisilla ole mahdollisuutta tällaisia asioita tutkia.

"Poliisiylijohtaja Mikko Paatero kirjoitti ennen joulua blogissaan poliisin ja Iltalehden internet-sivuilla siitä, kuinka poliisi rikkoo toistuvasti lakia. Vuonna 2006 tarkistettu laki määrää, että poliisin pitää viedä päihtynyt henkilö selviämisasemalle ja vasta toissijaisesti putkaan, jos juopunut aiheuttaa vaaraa ihmisille.

Käytännössä laki ei toteudu. Poliisilla ei ole useimmilla paikkakunnilla todellista paikkaa, johon viedä päihtyneitä ja niinpä moni heistä päätyy putkaan.

Suomessa kuoli viime vuonna 17 ihmistä putkaan."


http://www.aamulehti.fi/cs/Satellit...juopporalli+pysyy+poliisilla+jatkossakin.html

Ei poliisi halua niitä juopuneita hoitaa elleivät nämä ole mihinkään rikokseen syyllistyneet. Ei sen pitäisi kuulua poliisille vaan terveydenhuollolle.
 
Oletetaan, että olet ihan tavallinen kansalainen etkä edes vahti; mitä sinä teet, kun näet rikoksen tapahtuvan?
Oliko tässä nyt pointtina se, että kun todistaa rikosta, niin älä vaan tee mitään, älä esimerkiksi ota tuntomerkkejä tai rekkaria ylös vaan pakene paikalta?
No eipähän tarvitte sitten ihmetellä miksi ohikulkijat kattelee poispäin eikä kukaan välitä edes kyttiä soittaa, kun joku varastaa autoasi, murtautuu naapurin kämppään tai mättää jotakuta turpaan, jos tuota sinun ohjeistusta noudatetaan.

Voit sä toki asian näinkin vääntää kun haluat sen ymmärtää näin. Se on pikkusen eri asia, että törmäänkö vahinossa tapahtuvaan rikokseen vai kuljenko taskulamppu toisessa ja kännykkä toisess kädessä pitkin pimeitä mökkiteitä vaanien mahdollisia murtomiehiä. Normitilanteessa minulla ei ole yhtään mitään asiaa pimeälle mökkitielle, mutta jos olen naapurivahti niin sittenhän siellä vaaniin silloin sun tällöin ja ehkä useinkin ja todennäköisyys törmäillä rötöstelyyn kasvaa. En halua törmätä murtoporukkaan yksin pimeällä kujalla taskulampun ja kännykän kanssa. En halua ihan vapaaehtoisesti sellaiseen tilanteeseen lähteä.

Jos noin niinkuin muuten huomaan rikollista tai muuta epämääräistä, niin hälytän apua. Olen näin toiminutkin. Pariin kertaan epäillen automurtoja ja useampaan kertaa tieliikenteessä epäilyttävissä tapauksissa. Milloin on jonkun ajo ollut holtitonta ja milloin esim. motarilla lojunu jotai jostain tippunutta vaarallista rojua. En minä niitä lähde sieltä keräämään talteen, vähän saatanan vaarallista vetää auto parkkiin motarilla (mikä on myös laitonta) ja lähteä keräämään rojuja sivuun. Sitä varten on poliisi, jolla on hälytysvalot ja vehkeet ja oikeus vaikka pysäyttää koko liikenne tarvittaessa.

Ja onhan liikenteessä nämä Autoliiton partiot, mutta eipä ne siinä hommassa joudu mihinkään vaaratilanteisiin vertaa siihen että kyttäät jotain pimeää mökkikylää murtovarkaiden varalta. Itsekin voisin kuvitella joskus tekeväni tuollaista työtä mitä nämä autoliiton jampat tekee, oliko se nyt Operaatio lumihiutale vai mikä missä ne ajelee esim. jouluruuhkissa ja auttaa ihmisiä joilta hyytyy meno kun bensa loppuu tai auto hajoaa jne.


Mitenköhän se partio sinne saadaan, jos kukaan ei ole näkemässä sitä rikosta ja soittamassa posliineja paikalle?
Onko ne jotain telepaatteja tai selvännäkijöitä siellä poliisissa? Sitähän se naapurivahti tekee eli soittaa ne poliisit paikalle, kun näkee selvän rikoksen olevan käynnissä. Toisaalta rikoksen näkeminen ja poliisin soittaminen on sinun mukaasi liian vaarallista, joten tässä ollaan vähän pattitilanteessa.

Joudut kyttäämään niitä pimeitä mökkikyliä jotta voit hälytellä apuja. Vähän liian riskibisnestä ainakin omasta näkökulmasta jos sitä pitäisi tehdä vielä ilman korvausta. Ennemmin ostan kunnon hälyttimet omalle mökilleni...jota ei tosin edes ole. Ja vakuutukset on olemassa, eikä sinne mökille kannata talveksi jättää mitää arvokasta jos siellä ei asuta. Hommia voi myös ennaltaehkäistä.
 
Meillä jalkapartiot auttavat sammuneita nuoria selviämisasemille kaikissa kansanjuhlissa. Mitä outoa touhua siinä on?

"Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskus järjestää vappuyönä nuorten auttamisoperaation. Sen tarkoituksena on auttaa päihtyneitä alaikäisiä muun muassa antamalla heille ensiapua kaduilla, hoitoa ensiapukeskuksessa ja tarvittaessa ohjaamalla heitä sairaalahoitoon."

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nuorisoasiainkeskus-auttaa-paihtyneita-nuoria-vappuyona/79574/

Itsekin olen sammuneita auttanut aivan ilman mitään erityisoikeuksia. Jokaisella on lupa katsoa tarvitseeko se elottoman näköisenä makaava apua tai taluttaa päihtynyt kaveri kotia. Jos humalainen ei tahdo tulla autetuksi, niin ei sitä silloin väkisin tarvitse jeesata.

Poliisien juopuneiden talteenottoa on muuten kritisoitu aikalailla (ja nimenomaan poliisien itsensä toimesta), koska putkassa ei ole todellakaan tarvittavia resursseja ja taitoa hoitaa vahvasti päihtyneitä. Kyseessä on kuitenkin myrkytystila, joka on yleinen syy putkakuolemiin.

Joo kyllä mä noi festari ja vappu hommat tiedän,ne on järjestäytynyttä väkeä ja on selviämisasemat ja siellä sairaanhoitajat paikalla.Jos tavalliset ihmiset löytää juopon kadulta pitäskö niiden tutkia sen taskut ja ottaa selville kotiosoite,sit tyyppi corollan takapenkille ja avaimet esiin ja sohvalle nukkumaan?Kaveri voi olla humalan lisäks vaikka kuinka sairas.
Äijä oksentaa sinne autoon sä rupeet vaatiin siivouskuluja se lyö sua turpaan ja nostaa syytteen vapaudenriistosta.Ihmisiä on kiva auttaa joskus se vaan on monimutkaista.

Tohon vielä lisäks voi olla kyse alaikäisestä, et sä voi lähtee raahaan 13v tyttöä minnekkään ilman että vaikeuksia on tiedossa
 
Minusta raja kulkee siinä että tollasella yhdistys touhulla voidaan pitää lapsista ja nuorista huolta kun ne tuolla perjantai yössä huseeraa mutta omaisuuden valvonta kuuluu ensi sijaisesti omaisuuden haltijalle ja toissijaisesti viranomaisille.

Naapureiden kanssa jokainen voi sopia sanallisesti tai sanattomasti mitä haluaa ilman järjestettyä toimintaa. On mullekkin naapuri soittanut että teillä on ovi auki, kaynko sulkemassa, kun oli unohtunut lukita ja kissat oli avanneet.
 
Jamilta hyvä pointti. Olen minäkin naapureiden kanssa puhunut kun ollaan pidempi tovi poissa kotoa, että kattovat ettei siellä kukaan lastaa pakuun tavaraa ja jos lastaa, niin soittavat kytät kun sitä ei siellä silloin kukaan luvalla tee. Ja katellaan kanssa aina jos jollakulla ovi auki ja autoja ei pihassa, luuri kouraan ja soitto.

Tietty sitä varmaan järjestäisi jotain partioitakin jos täälläkin landella jotain hämäräjengiä liikkuisi. Mutta luulen että se ois sitten pesäpallomailoin ja rautaputkin varustettua eikä silloi eka temppu olisi soittaa 112 ja toivoa että poliisi on alta tunnissa paikalla.

Että kyllähän nämä omaisuuden suojaan perustuvat porukat lienee aina enempi ja vähempi sitä jengiä jossa otetaa oikeus omiin käsiin.

EDIT: Ja varmasti paljon enempi saisi olla sitä "partiota" jossa katotaan mitä ne omat teini-ikäiset kullannuputu kyleillä ja toreilla huseeraa.
 
Jos haluaa poliisia vapaaehtoisesti auttaa, suosittelen liittymään VAPEPAAN. Siitä on todellista hyötyä poliisille. Nämä kodinturvajoukot eivät oikein ajatuksena vakuuta. Tälläinen epämääräinen porukka yöaikaan kadulla voi saada agressiot pintaan, jos menevät liikaa utelemaan ihmisten touhuista. Poliisipartiolle se kuuluu vähän niinkuin työnkuvaan.
 
Tälläinen epämääräinen porukka yöaikaan kadulla voi saada agressiot pintaan, jos menevät liikaa utelemaan ihmisten touhuista. Poliisipartiolle se kuuluu vähän niinkuin työnkuvaan.

Ei se nyt agressioita saisi pintaan, mutta en ma rupeaisi kenellekkaan tekemisiani perustelemaan jos vaikka yovuorosta tullessa olisin jonkun korttelipoliisin mielesta epailyttava.


Suomalaiset on kylla pelottavan innokkaita luopumaan niista vahistakin vapauksistaan. Sitten kuitenkin valitetaan etta on liikaa saantoja ja valvontaa vaikka itse niita toivotaan.
 
Ei se nyt agressioita saisi pintaan, mutta en ma rupeaisi kenellekkaan tekemisiani perustelemaan jos vaikka yovuorosta tullessa olisin jonkun korttelipoliisin mielesta epailyttava.

"Minua ainakin vituttaisi, kun korttelipoliisit hakkaisivat minut koivunhaloilla, kun lähden aamulla töihin."
"Erityisesti harmittaisi, kun korttelipoliisit tulisivat poissaollessani kotiini ja söisivät jääkaappini tyhjäksi sekä saunoisivat saunassani."
"Menisi hermot, kun korttelipoliisi pettäisi minua vaimoni kanssa."
"Korttelipoliisit laittaisivat radiolähettimen hampaaseeni ja hiipisivät yöllä tökkimään reikiä foliohattuuni."
"Korttelipoliisit uhraisivat Miuku kissamme Beelzebubille."

Suomalaiset on kylla pelottavan innokkaita luopumaan niista vahistakin vapauksistaan. Sitten kuitenkin valitetaan etta on liikaa saantoja ja valvontaa vaikka itse niita toivotaan.

Mistä vapauksista tässä ollaan luopumassa? Eikö kansalaisilla ole myös vapaus yhdessä auttaa toisiaan?

Miten se rajoittaa vapauksia, että vaikkapa tämä pursiseura sopi vahtivuorot satamaansa, jossa on tapahtunut varkauksia? Mitä haittaa tällaisesta on sinulle tai kenellekään? Pitäisikö tämä kieltää?
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1...+vahtia+oisin+harmalansaaren+venesatamaa.html

Nimenomaan tällaista vapaaehtoista yhteisöllisyyttä Suomessa kaivataan uusien lakien ja säädösten sijaan. Kun ihmiset kattoisivat vähän enemmän toistensa perään ja ottaisivat itse vastuuta lähiympäristöstään, niin eduskunnan hyysärit eivät kokisi tarpeelliseksi säätää aivan joka asiaan rajoituksia ja kieltoja.
 
Tässä on Kaapeli nyt se iso ongelma, että ne vapaaehtoiset "auttajat" on monesti niitä, joilla on tarve kytätä, päteä tai muutevaan vähän ramboilla tai ovat kiinnostuneita enemmän muiden asioista kuin omistaan.

Ajatus on hyvä, mutta jotenkin tuntuu ettei se istu kovin sujuvasti Suomalaiseen luonteeseen. Suomalainen on lähtökohtaisesti kateellinen naapurilleen ja jos se ilkivaltaa harrastava puhkoo naapurin mersun kumit niin sehän on vain positiivista. Se kapitalistiriistäjäsika ansaitsi sen. Millä hitolla tähän yhteiskuntaan istutetaan joku aito auttaminen tällaisissa asioissa?

Tuossa nuorison ja juopuneiden paimentamisessa joku tällainen toiminta olisi iso apu poliisille. Järjetöntä että poliisin resursseista iso osa kuluu juoppojen kuskailussa paikasta toiseen. Keltä se on pois jos nämä puliukkoasteella olevat paleltuu hengiltä? Jos jotain omaista oikeasti kiinnostaa, niin sitten ne varmaan ovat siellä vapaaehtoisena auttamassa pois torin penkiltä sammunutta. Vaan ei näy eikä kuulu. Jos mun pitää valita että ottaako poliisi kiinni murtomiehiä vai paapoo näitaä tapajuoppoja, niin ei tarvi montaa sekuntia harkita kumman valitsee.

Joo joo, ihmisoikeudet ja lässyn lässyn. Hyysäysyhteiskunta tämä on. Mitä väliä jos ei syrjäseudulle saada koko partiota saman vuorokauden aikana kunhan kukaan toripulsu ei vaan palellu hengiltä tai tukehdu oksennukseensa. Meistä jokainen voi joskus lähteä baarista ympäri päissään ja sammahtaa jonnekin, hyvä jos saa apua. Mutta mitä noita poliisisarjoja on katsonut, siis ihan tätä kotimaista "poliisit" ohjelmaa, niin sitä samojen juoppojen kuskaamista se poliisin työ on aivan liikaa.
 
Olishan se hieno nähdä jotain mehuposkisia pirisustabodareita pyörimässä pesäpallomailat käsissä ympäri kyliä gaspin takit päällä.

Ite myöskään jaksaisi selitellä mitään tekemisiäni kenellekkään, kun tulen töistä fillarilla 04 himaan ja koluan hetken ulkovarastossa tai jos käyttäydyn muuten vaan "epäilyttävästi".
 
Tässä on Kaapeli nyt se iso ongelma, että ne vapaaehtoiset "auttajat" on monesti niitä, joilla on tarve kytätä, päteä tai muutevaan vähän ramboilla tai ovat kiinnostuneita enemmän muiden asioista kuin omistaan.

Ai, se on iso ongelma. Ilmeisesti sinulla on paljonkin kokemusta tällaisista vapaaehtoistyöntekijöistä? Onko se iso ongelma myös esimerkiksi poliiseiksi, vartijoiksi tai vaikka punaisen ristin, nuorisotoimen ja pelastusarmeijan vapaaehtoisiksi hakeutuvilla? Toisten kyttäämisestä nauttivia ramboja ja pervoja yhtä kaikki?

Vastaisitko myös tähän:
Ovatko nämä tyypit myös osa sitä isoa ongelmaa? Tässä on konkreettinen esimerkkis siitä kuinka naapurustovahti toimii. Missä on esimerkki siitä kuinka nämä tällaisen vahtiringin järjestävät ihmiset ovat kyylääviä ramboja?
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11...nesatamaa.html

Jos teillä on tosiaan kokemusta kertoa kuinka joku vapaaehtoistyöntekijät ovat teitä ahdistelleet ja siksi on tietoa kuinka sellaiseen hakeutuvat ovat itse saatanasta seuraavia, niin ymmärrän kyllä perustelun. Mutta suoraansanottuna nyt tuntuu, että jotkut täällä nyt oikein tosissaan venyttävät sitä mielikuvitustaan keksiäkseen aihetta vastustaa jotain, kun mitään konkreettista perustetta ei ole tarjota.


Ite myöskään jaksaisi selitellä mitään tekemisiäni kenellekkään, kun tulen töistä fillarilla 04 himaan ja koluan hetken ulkovarastossa tai jos käyttäydyn muuten vaan "epäilyttävästi".

Jos naapurisi bongaa jonkun tyhjentävän sitä pyörävarastoanne kalleimman näköisistä fillareista Latvian kilvissä olevaan pakuunsa neljältä aamuyöllä, niin toivoisitko, ettei tämä menisi häiritsemään tyyppiä ja kysymään milläs asialla täällä ollaan? Sen aamuhan saattaisi aivan mennä pilalle, kun joku kysyy jotain ja syntyy 5 sekunin mittainen sosiaalinen kontakti.
 
Back
Ylös Bottom