Ollaan ihan samaa mieltä siitä että poliisin (ja pelastustoimen) vasteajat syrjäseuduilla on aika huolestuttavia. Se on ongelma.
Silti tuo "verorahoilla samanlaista palvelua kaikille kaikkialla" -ajattelu on hiton hankala. Palveluiden järjestäminen isolle kasassa asuvalle porukalle on halvempaa (per naama, ei yhteensä) kuin pienelle hajallaan asuvalle porukalle. Samalla rahalla ei saa mitenkään tuotettua samanlaisia palveluita kaikille. Yhtä lailla voisi ajatella että mun veroeurollani järjestetään mulle ihan samanlaista viranomaispalvelua kuin utsjokelaisen veroeurollakin, mun euroni vaan riittää pidemmälle koska se palvelun järjestäminen on täällä halvempaa. Jos siis ylipäätään haluaa tuota jonkunlaisena alueellisena yhdenvertaisuuskysymyksenä miettiä. Ja pitäisikö utsjokelaisen saada partio nopeammin paikalle, jos se tällaiseen persaukiseen verrattuna maksaakin kaksi euroa jokaista mun kälyistä ropoani kohti?
Äkkiseltään nykäisin netin uumenista rikostilastoja vuodelta 2009. Helsingissä poliisin tietoon tuli 11,26 henkeen tai terveyteen kohdistunutta rikosta tuhatta asukasta kohden, Sastamalassa (Mouhijärvi + sen parhaat kaverit) 3,8. Helsinkiläinen ottaa siis veroeuroistaan huolimatta keskimääräistä todennäköisemmin turpaansa. Jos nyt haluaisi näsäviisas ja mukanäppärä olla, helsinkiläisen pitäisi saada veronalennusta, koska poliisi ei kykene turvaamaan yleistä järjestystä ja turvallisuutta samalle tasolle kuin Sastamalassa, eikä pitämään mua Kaisaniemen puistossa (kolmelta yöllä, kännissä, tietysti) yhtä turvassa kuin Mouhijärven...noh, kai sielläkin joku puisto on. Mouhijärveläisen pitäisi kai sitten saada veronalennusta koska sen turpaansaannin jälkeen poliisi on hitaammin paikalla.
Seuraavaksi voisi tietysti miettiä vaikka sitä kummalle yrittäjälle näppärit, varkaat tai miksei ryöstäjät ovat isompi tai todennäköisempi ongelma, helsinkiläiselle vai mouhijärveläiselle? Mistäs minä tiedän. Ja jos iltaa ja punkkua on vielä jäljellä, voi pohtia onko ne näppärit nimenomaan poliisin vai jonkun muun viranomaisen lepsuilun tuotteita... no, se menee jo vähän pitkälle.