Kodinturvajoukot kaduille?

Noissa rikostilastoissahan on se vänkää, ettei poliisien määrän väheneminen vaikuta tilastoihin suorassa suhteessa. Henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset ei vääristymälle ole niin alttiita, mutta esim rattijuopumukset yms rikokset jotka paljastuvat pääasiassa vain poliisin valvonnan vuoksi eivät tilastollisesti lisäänny vaikka poliisien määrä vähenee. Todellisuus on tietysti toinen, rikoksista ei vaan jäädä kiinni niin todennäköisesti kuin aiemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli ihmisellä on oikeus saada poliisi paikalle samalla vasteajalla muutti asumaan minne tahansa? Ja jos menee asumaan keskelle metsää, niin silti valtio on velvollinen järjestämään sinne palvelut saataville? Eihän tuo nyt noin voi toimia.

Helsingin alue sitä paitsi maksaa noidenkin veroja. Rahaa virtaa koko ajan pikkukuntiin aluetukina etelästä.

Tämä kyseinen paikka missä yrittäjät ovat perustaneet partioita ei tuskin ole vielä ihan metsää, onhan se selvä että mihinkään metsään ei niitä poliiseja saada nopeaan, mutta jos 30 yrittäjän keskus on jo olemassa, niin sieltä varmaan löytyy jo pankit sun muut.

Ollaan ihan samaa mieltä siitä että poliisin (ja pelastustoimen) vasteajat syrjäseuduilla on aika huolestuttavia. Se on ongelma.

Silti tuo "verorahoilla samanlaista palvelua kaikille kaikkialla" -ajattelu on hiton hankala. Palveluiden järjestäminen isolle kasassa asuvalle porukalle on halvempaa (per naama, ei yhteensä) kuin pienelle hajallaan asuvalle porukalle. Samalla rahalla ei saa mitenkään tuotettua samanlaisia palveluita kaikille. Yhtä lailla voisi ajatella että mun veroeurollani järjestetään mulle ihan samanlaista viranomaispalvelua kuin utsjokelaisen veroeurollakin, mun euroni vaan riittää pidemmälle koska se palvelun järjestäminen on täällä halvempaa. Jos siis ylipäätään haluaa tuota jonkunlaisena alueellisena yhdenvertaisuuskysymyksenä miettiä. Ja pitäisikö utsjokelaisen saada partio nopeammin paikalle, jos se tällaiseen persaukiseen verrattuna maksaakin kaksi euroa jokaista mun kälyistä ropoani kohti?

Äkkiseltään nykäisin netin uumenista rikostilastoja vuodelta 2009. Helsingissä poliisin tietoon tuli 11,26 henkeen tai terveyteen kohdistunutta rikosta tuhatta asukasta kohden, Sastamalassa (Mouhijärvi + sen parhaat kaverit) 3,8. Helsinkiläinen ottaa siis veroeuroistaan huolimatta keskimääräistä todennäköisemmin turpaansa. Jos nyt haluaisi näsäviisas ja mukanäppärä olla, helsinkiläisen pitäisi saada veronalennusta, koska poliisi ei kykene turvaamaan yleistä järjestystä ja turvallisuutta samalle tasolle kuin Sastamalassa, eikä pitämään mua Kaisaniemen puistossa (kolmelta yöllä, kännissä, tietysti) yhtä turvassa kuin Mouhijärven...noh, kai sielläkin joku puisto on. Mouhijärveläisen pitäisi kai sitten saada veronalennusta koska sen turpaansaannin jälkeen poliisi on hitaammin paikalla.

Seuraavaksi voisi tietysti miettiä vaikka sitä kummalle yrittäjälle näppärit, varkaat tai miksei ryöstäjät ovat isompi tai todennäköisempi ongelma, helsinkiläiselle vai mouhijärveläiselle? Mistäs minä tiedän. Ja jos iltaa ja punkkua on vielä jäljellä, voi pohtia onko ne näppärit nimenomaan poliisin vai jonkun muun viranomaisen lepsuilun tuotteita... no, se menee jo vähän pitkälle.

Utsjoelta ei kauheasti niitä yrityksiä löytynyt kun siellä vierailin nopeaan 10 vuotta sitten, edelleen puhuttiin jostain keskuksesta josta 30 yrittäjää pisti jonkun partion pystyyn, 30 yrityksen keskus siis ainakin, eikä poliisia mailla halmeilla. Noista rikosluvuista, paljonko tulisi poliisin tietoon sastamalassa rikoksia jos valvontaa olisi tuhatta asukasta kohden yhtä paljon kuin helsingissä. Uskoisin että Sastamalassa on muutamakin kaiffari joilla on tapana ajella päissään kapakasta kotiin säännöllisesti kun kiinnijäämisriskiä ei ole, sitten kun ekan kerran joku jää alle jäädään kiinni. Näppärit eivät ole ongelma yrittäjille suoraan vaan vakuutusyhtiöille ja asiakkaille, toki niitä on varmaan enemmän myös helsingissä mutta ei ne poliisit niiden perässä ole, niitä nyt on ihan turha tähän ottaa mukaan. Vaimo on kaupassa töissä eikä siellä poliisi käy kuin hakemassa videonauhat sillointällöin.
 
Kamalaa jos ampuu maahan et saa lauman idiootteja pois pihalta? Tossahan hoidettiin tilanne mallikaasti. Vai miten luulet et mustalaisia häädettiin 50 luvulla pois maatilojen kotiovilta? Amerikassa tossa ei ois ollu mitää ongelmaa. Tossakin siitä uhrista ja puolustajasta tehtiin suurin rikollinen ja mulkut pyörii edelleen kylillä. On tää sellanen persläpi maana kyl välillä et jookosta.
 
Kamalaa jos ampuu maahan et saa lauman idiootteja pois pihalta? Tossahan hoidettiin tilanne mallikaasti. Vai miten luulet et mustalaisia häädettiin 50 luvulla pois maatilojen kotiovilta? Amerikassa tossa ei ois ollu mitää ongelmaa. Tossakin siitä uhrista ja puolustajasta tehtiin suurin rikollinen ja mulkut pyörii edelleen kylillä. On tää sellanen persläpi maana kyl välillä et jookosta.
Jännä juttu että jos ne nuorisobileet onkin omassa naapurissa ja bileiden isäntä rupeaa humalaspäissään häätämään kuokkavieraita haulikolla...niin, no mitäpä siitä, saahan sitä nyt kotinsa pihalla ammuskella, sama se onko kyse kerrostalon sisäpihasta vai maatalosta peräpusikossa.
 
Suomeen voitaisiin perustaa suojeluskunnat uudelleen. Kaikille rynkyt ja iloista mieltä. Siinä vaiheessa tosin mä nostan kädet ilmaan, muutan Kööpenhaminaan ja haen Ruotsin kansalaisuutta.
 
Suomeen voitaisiin perustaa suojeluskunnat uudelleen. Kaikille rynkyt ja iloista mieltä. Siinä vaiheessa tosin mä nostan kädet ilmaan, muutan Kööpenhaminaan ja haen Ruotsin kansalaisuutta.
Turhia valitat. Kyllä mulla ainakin olis turvallinen olo, kun porukka liikkuis haulikoiden kanssa ampumassa varoituslaukauksia aina kun rettelöt uhkaavat. Otettais muutamat oluet ja sitten aseiden kanssa iltakierrokselle. Ai mitenniin muka pelottaisi? ;)
 
Back
Ylös Bottom