Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Joskus pidin Osmoa järkevänä ja objektiivisenanalyyttisenä henkilönä, mutta sama Helsinkikeskeisyys ja oman navan tuijottaminen tuntuu vaivaavan aika pahasti.

Itse en saa km-korvauksia lainkaan ja ymmärrän että jollain aloilla km-korvausten väärinkäyttö palkkana on ongelma, mutta mielesätäni tämä leikkuri on väärä tapa ratkaista asia ja vaikeuttaa monen yrityksen toimintaa aivan turhaan. Verokertymään tällä uudistuksella tuskin on mitään vaikutusta, tai korkeintaan negatiivista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hauskinta tässä oli, että vedetään raja johonkin jyväskylän korkeudelle.
Hellurei ja tervetuloa kokeilemaan miten täällä julkiset toimii.

PKS:llä ymmärrän jollain tasolla rajoituksen työmatkankulkemisessa, mutten sielläkään KM-korvauksien osalta jos sitä kilometriä tulee duunin toimenkuvan takia.
Miten hitossa ne uskoo, että joku kaupparatsu voisi käyttää julkisia ?
Tässä se on kun asioista päättää ammattipoliitikot, joilla on hyvin vähän kosketuspintaa työssäkäyvään ihmiseen.

Mutta hyvä pointti, eikö se sitten 15tkm:n jälkeen mene työkaluna vähennyksiin koko auto... normivähennyksiin yrityksessä kun se laitetaan, niin 3v sisällä vähennetty MB E esimerkiksi = ei veroja ollenkaan :D
 
Tämä tuleva 15tkm raja ei koske kodin ja työpaikan välistä matkaa. Ilmeisesti jatkossa pitää erotella jotenkin nuo matkat verottajalle? Entäs työpaikan ja komennuspaikan välinen etäisyys, tätä tuo raja ilmeisesti koskee?
 
Tämä tuleva 15tkm raja ei koske kodin ja työpaikan välistä matkaa. Ilmeisesti jatkossa pitää erotella jotenkin nuo matkat verottajalle? Entäs työpaikan ja komennuspaikan välinen etäisyys, tätä tuo raja ilmeisesti koskee?

No ei siitä mitään kilsakorvausta ole koskaan saanutkaan, siis kodin ja työpaikan välisestä matkasta. Se kilsakorvaus maksetaan kotoa komennuspaikalle tai työpaikalta mikä nyt työantajalla edullisinta on. Mulla on n. 30 työkaveria, jotka käy alta 10 kertaa varsinaisella työpaikalla. Ne tekee töitään kotimaakunnassaan omasta kodistaan käsin. Nämä saavat kilsakorvaukset joko kotoa lähtiessään tai useammin ensimmäisestä asiakkaastaan eteenpäi päättyen viimeiseen asiakkaaseen. Eli tällöin varsinaiseksi työmatkaksi kastsotaan se kodin ja ensimmäisen asiakkaan väli.

Työmatkoista voi hakea vähennystä omassa verotuksessa. Sitä saa oman auton käytöstä 25 senttiä per kilsa, omavastuu on 600 euroa, tietyin edellytyksin. Jos julkisilla pääset niin niiden mukaan saat korvaukset vaikka omalla autollasi kulkisit. Ei tällä asialla ole mitään tekemistä työantajan maksaman verovapaan kilsakorvauksen kanssa.

Eli ainahan nuo on pitänyt "erotella" kun ne ei koskaan ole saman korvauksen piirissä olleetkaan.

Vai ymmärsinkö jotain väärin?
 
Meillä kun on sivukonttoreita pitkin Suomen maata, ja ollaan yritetty saada kunnollisia videoneuvotteluvermeitä käyttöön ettei porukan tarvisi ajella omilla autoillaan toiseen kaupunkiin satojen kilometrien päähän palaveria varten. Kun se voisi hoitaa videoneuvotteluna netin yli. Niin arvatkaapa miten hyvin tällanen menee läpi? No ei todellakaan mene, ei kukaan halua luopua niistä ylimääräisistä kuukausittaisista kilometrikorvauksista jotka on ns ilmaista rahaa omalle tilille. Ensin maksetaan palkkaa siitä että tyyppi istuu monta tuntia autossa kuluttamassa työaikaa + maksetaan tämän lisäksi kilometrikorvauksia. Ja tämä kaikki ajasta jolloin tämä kyseinen henkilö ei saa mitään hyödyllistä aikaseksi. Onhan se vähän perseestä näinkin ajateltuna. Siis työnantajan mielestä, ei tietenkään sen joka nostaa niitä korvauksia.

EDIT: ja tähän lisäksi vielä se, että on varmasti myös sellaisia henkilöitä jotka surutta käyttää tätä hyväkseen keksimällä itselleen "tarpeellisia" työmatkoja, jotta saa nostaa enemmän ja enemmän korvauksia.
 
Mun mielestä se on sitten ihan työantajan voivoi jos antaa työntekijänsä ajella pillurinkiä ympäri kaupunkia ja maakuntia. Ihan oikeasti, tuossa kohtaa voi vain katsoa se työantaja tai sen edustaja peiliin. Tai sitten firmassa on ylimäärästä rahaa ja eikös se nyt sitten ole aivan sama että ajeleeko ne rahat joku autolla ympäri maakuntia vai ryypätäänkö ne "strategiapalaverissa" jossain kabinetissa? Keneltä tu oon pois? Autoileva maksaa veroja ihan vitusti kuitenkin, bensan hinnasta 70% on veroja, eikä se autokaan ihan veroton ole ostaa... Ja kahvia ryystetään ABC:lla, parin euron kahvistakin aika hitosti menee verottajalle...


Mä en siis edelleenkään saa kilsakorvauksia kuin muutaman satkun vuodessa. Eli ei yhtään mitään merkitystä mun elämässä mihinkään suuntaa. Ja mä edelleen tunnen niitä jotka ajaa kymmeniä tuhansia kilsoja eikä se ajaminen ole niiden työ. Niiden päivät on pitkiä siksi että se ajaminen vie helvetisti aikaa. Ei ne tunnu oikein rakastavan sitä autossa istumista. Siitä tuntuu olevan kateellisia ne jotka ei tuollaista ole koskaan ees kokeilleet.

Totta helvetissä minäkin lähtisin mielelläni asennuskeikalle Ivaloon. Mutta sitten kun se asennuskeikka on neljäs aamu perättäin klo 4.00 startilla, niin alkaa hymy hyytymään. Tässä uudess systeemissä kuin raiskataan kakkoseen niitä jotka ajaa eniten, ja jotka ei varmaan ajele enää kilsaakaan huvikseen kilsakorvauksia maksimoidakseen. Minunkaltaiset satunnaiskeikkailijat tästä voi vain hyötyä, koska mullekin se varmaan tietäs lisää keikkaa. Mutta mä en ole niin itsekeskeinen paska, että ajaisin tällaista asiaa vain hyötyäkseni itse. Enkä mä jaksa olla niin kateellinen, että suurinpiirtein samaa liksaa saava työkaverini ajaa uudella autolla kilsakorvauksilla auton maksaen vain siksi että mulla on vanha Carinanraato. No se mun työkaveri lähtee sen neljännen tai viidennen kerran viikossa aamyöstä keikalle eikä ikinä voi luvata kellonaikaa milloin on kotona keikalta. nuot on kivoja homma itse työnä, mutta vähän saatanan rasittavaa jos on vaikka perhettä. Suunnittele siinä yhtään mitään kun et koskaan tiedä monelta kotiin pääset. Näitä on hyvä raiskata kakkoseen uusilla veroilla. Loppuu ehkä kiinnostus tehdä koko duunia tai sitten tulee firmoille kalliiksi ja se tietää sitten säästöä jostain muusta kohdasta...

Kuka tästä nyt oikeasti hyötyy ja miten? Kertokaa nyt joku kun ei tyhmä duunari ymmärrä.
 
Tämähän ei tänne ihan suoranaisesti kuulu mutta kilometrikorvauksista kuitenkin. On se vähän outoa kun tuttu on töissä pankkialalla ja mennessään töihin eri paikkakunnalla olevaan konttoriin maksaa firma kilometrikorvauksia jos menee omalla autolla muttei maksa kilometrikorvaukka jos menee julkisilla. Vaikka töihin 100% varmasti pääsisi julkisilla... ja km korvaukset maksetaan julkisen mukaan. Eli omalla autolla saat bussilipun verran rahaa mutta jos kuljet bussilla et saa mitään... Onko tässä jotain järkiperää mitä ei tyhmä duunari ymmärrä?
 
Niin, kilometrikorvausta maksetaan oman auton käytöstä. Sitä ei voida maksaa jos autoa ei käytä.


Se, pitäisikö julkisten käytöstä korvata bussilippu tms., on kokonaan toinen juttu.
 
Jos TYÖAIKANA joutuu TYÖANTAJAN toimeksiannosta siirtymään paikasta toiseen vaikka sillä bussilla, niin pikkusen oudolta kuulostaa ettei sitä bussilippua tarvitsisi korata?
 
Tuossa laskeskelin, että onhan siinä kilometrikorvauksessa ylikompensaatiota jos alla on keskihintainen perhe auto. Laskelmissa otin huomioon arvon alenema kilometrit vs. kilometri + työajot, polttoainekulut, huollon, rengaskulut, vakuutukset ja käyttömaksun.

Sitä en ole aivan ymmärtänyt, että maksetaanko sitä kilometrikorvausta samaan mallin sen 15.000 kilometrinkin jälkeen ja suoritetaan vaan enekkopidätys ylimenevältä osalta, vai laskeeko se kilometrikorvaus? Kulut sinällään näyttäs tuossa mun laskelamassa menevän suunnilleen tasan kun maksetaan sillä alennetulla taksalla. Se, miten se lisää verotuloja on sitten toinen asia. Se taitaa olla hyttysen kakka itämeressä yritysverotuksessa jos sitä ei tititetä työntekijälle jonka ennakonperinnästä se otettas. Toisaalta, jos siitä menee vero, niin vaikuttaako se palkatuloon ja sitä myöden tuloveroprosenttiin? vois olla kiva ylläri joskus.

Julkisen liikenteen lipuistahan saa aina laskut laittaa firmaan jos se on ollut työmatkaa. Siinä ei opäselvyyttä.

Jotenkin on ollu sellanen fiilis, että ministeriössä luulaan, että kilometrikorvauksia käytettäs lypsylehmänä ja ajeltas autolla. Ja voihän näin olla jossakin, mutta kuinka iso osa kilometreistä on sitten tällästä huuhaa-ajoa? Kyllä firman hallinnon ja johdon pitäis sen verra olla kärryillä, et homma hoidettas tarkoituksenmukaisesti.
 
Jotenkin on ollu sellanen fiilis, että ministeriössä luulaan, että kilometrikorvauksia käytettäs lypsylehmänä ja ajeltas autolla. Ja voihän näin olla jossakin, mutta kuinka iso osa kilometreistä on sitten tällästä huuhaa-ajoa? Kyllä firman hallinnon ja johdon pitäis sen verra olla kärryillä, et homma hoidettas tarkoituksenmukaisesti.

Näinpä. Ja jos firman asiat on niin löperisti, että duunarit saa puuhailla mukakilsoja, niin ei tuollainen firma kauaa ole hengissä. Jos ei kilsoja, niin sitten jotain muuta jos asiat noin löperisti siis on. Ennemmin jotenkin taas kuvittelis että jossain virkamieshommissa tällainen onnistuisi paaaljon helpommin kuin perusduunarilla, kun joskus tuntuu että jokaista kusellakäyntiäkin joku kyttää noin yleisellä tasolla ja vähän kärjistettynä.

Ja jos taas joku taho käyttää tätä väärin (esim. ne taannoiset kiinteistönvälittäjätapaukset) niin tuo pitäisi sanktioida niin että kiinni jäädessä kyyti olisi kylmää. Auto valtiolle kun sitä on ehdotettu rattijouopottelustakin tai jotain muuta oikeasti radikaalia joka pelottaisi niin ettei kannattaisi edes yrittää.

Ei tähän nyt oikea tie voi olla niitä kusta silmään jotka toimii rehdisti. Ja miksi ei sitten kajota noihin vapaisiin autoetuihin, jotka suorastaan kannustaa meneen kioskillekin autolla firman piikkiin? Niihin ei vissiin voi kajota kun niitä ei tavallisilla "asentajilla" ole...
 
Ehkä se yrityksen johto vain tekee samaa itsekin ja siksi ei asiaan puututa. Toisekseen nyt kuitenkin tehdään melko hyvää tulosta niin ei ole kauheaa painetta säästää joka paikasta.

Autoetu taas. Viime vuonna riitti 10 000 km, että omalla autolla ajo oli kannattavampaa kuin autoetu. Se ei kannata kuin silloin, kun ajetaan todella paljon omia ajoja ja vähän työajoja.

Niin ja kun timba aina muistuttaa, ettei itse saa kilsoja niin kirjoitetaan, että minulle tulee 20 000 - 30 000 km vuodessa. Silti kannatan tätä uutta systeemiä.
 
Timba saa kilsoja, mutta niin vähän että menee 5 vuotta saada tuo 15.000 km työajoja täyteen. Tämä uusi systeemi voi jopa hyödyttää minua, silti vastusta sitä.
 
Ehkä se yrityksen johto vain tekee samaa itsekin ja siksi ei asiaan puututa. Toisekseen nyt kuitenkin tehdään melko hyvää tulosta niin ei ole kauheaa painetta säästää joka paikasta.

Autoetu taas. Viime vuonna riitti 10 000 km, että omalla autolla ajo oli kannattavampaa kuin autoetu. Se ei kannata kuin silloin, kun ajetaan todella paljon omia ajoja ja vähän työajoja.

Niin ja kun timba aina muistuttaa, ettei itse saa kilsoja niin kirjoitetaan, että minulle tulee 20 000 - 30 000 km vuodessa. Silti kannatan tätä uutta systeemiä.
Edelleen muistutan, että riippuu täysin siitä, miten autoetu lasketaan. Jos se tulee palkan päälle niin saa ajaa aika helvetisti km-korvattavaa ajoa, että ei kannata ottaa talon autoa.

Monihan on sitä mieltä, että jos se ei liksan päälle tule, niin kyse ei ole varsinaisesti autoEDUSTA, koska tällöinhan auton haltija osallistuu auton kustannuksiin.
 
Edelleen muistutan, että riippuu täysin siitä, miten autoetu lasketaan. Jos se tulee palkan päälle niin saa ajaa aika helvetisti km-korvattavaa ajoa, että ei kannata ottaa talon autoa.

Monihan on sitä mieltä, että jos se ei liksan päälle tule, niin kyse ei ole varsinaisesti autoEDUSTA, koska tällöinhan auton haltija osallistuu auton kustannuksiin.

Juuh toki jos palkkaa nostetaan auton lisäksi sen verran, mitä siitä joutuu veroja maksamaan niin sitten tuo on erittäin hyvä juttu! Vuositulot nousevat jo aika julmiksi, kun palkkaa nostetaan satoja euroja ja lisäksi tulee verotusarvo. Alkaa eläkkeet kertymään jo kohtuullisen isoista vuosituloista. Meillä auto tulee vain normipalkan päälle ja palkasta sitten lähtee veroa verotusarvon mukaan.
 
Vapaa autoetu kannustaa ottamaan uusia autoja jolloin kulutkin (auton hankintahinta tai leasingmaksu) ovat kovia. Mikäli itselle kelpaisi vanhempi (ja halvempi) auto ja työnantajan maksamat km-korvaukset niin kustannukset eivät ole vertailukelpoisia. Se on kyllä totta, että mikäli muutenkin tykkää ajella uudella autolla ja ostaisi vastaavan auton itsekkin kuin työsuhdeauto tulisi olemaan niin verotusarvo on ihan kilpailukykyinen vaitoehtokustannus sille. Lisäksi huolettomuudelle pitää laskea jokin "goodwill-arvo".
 
Eikös kilsakorvaus ole 46 senttiä per kilsa, kun puhutaan työmatkoista? Joku puhu 25 sentistä...??? Ja kyllä sitä korvausta tarvii täällä pks-seudullakin, esim. mä en pääse lähellekään aina julkisilla töihin, koska työajat on pikkasen erilaiset kuin 99% väestöstä.
 
Eikös kilsakorvaus ole 46 senttiä per kilsa, kun puhutaan työmatkoista? Joku puhu 25 sentistä...??? Ja kyllä sitä korvausta tarvii täällä pks-seudullakin, esim. mä en pääse lähellekään aina julkisilla töihin, koska työajat on pikkasen erilaiset kuin 99% väestöstä.

Kuten edellä oleva jo vastasikin niin verovapaa km-korvaus on 2012 maksimissaan 45 snt/km. Työnantajan ei kuitenkaan ole pakko maksaa sitä maksimia vaan voi sopia (ilmoittaa) omassa matkustusohjeessaan, että maksaa vain esim. 20 snt/km tai jopa niin ettei maksa ollenkaan. Tällöin on mahdollisuus omassa verotuksessa hakea erotusta vähennyksinä. Myös päivärahat kuuluvat samaan kastiin eli maksimimäärät on ilmoitettu, mutta työnantaja voi maksaa vähemmänkin. Toki työehtosopimuksella on myös vaikutus asiaan eli mikäli siellä on sovittu kilometrikorvauksista ja päivärahoista niin työnantajan on niitä noudatettava. Työnantajahan voi myös ilmoittaa että korvaa vain ainoastaan halvimman julkisen kulkuneuvon mukaiset kustannukset ja itse voi valita ajaako omalla autolla vai meneekö julkisilla.

Kodin ja työpaikan välisiä matkakuluja työnantaja ei voi maksaa verovapaina km-korvauksina vaan ne on aina haettava omassa verotuksessa vähennyksinä. Vuodelta 2011 tämän vähennyksen suuruus on 26 snt/km.
 
Back
Ylös Bottom