Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Juu, naapurille 50% tulovero niin sitten ois ihan törkee kivaa. Vielä kun kävis puhkomassa sen kumit niin se ei sais sitä kilsakorvaustakaan kun sen pitäs lähtee taksilla työreissuun. :jahas:

Mun puolesta tää ketjun aihe saa olla jos ei ihan oikeasti jotain asiaa tule.

Just näin, siinä on kirjoittaja taas ymmärtänyt asian ytimen =) Eiköhän km-korvausten ongelmaksi yleensä nähdä se, että niillä tosiasiassa korvataan veronalaista palkkatuloa. Työnantaja saa maksaa naapurille palkkaa ihan niin paljon kun firman budjetti antaa myöden eikä mulla ole mitään vastaan. Kaikkien pitäisi vaan pelata samoilla säännöillä ja järjestelmän ei pitäisi mahdollistaa tälläista typerää kikkailua.

Ongelmalliseksi homma menee siinä vaiheessa kun kustannusten korvausten nimellä päästään maksamaan verovapaasti eriä, jotka pitäisi tosiasiallisesti katsoa palkaksi. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että se osa porukasta joilla ei tällaista verovapaata tulonlähdettä ole, joutuu maksamaan suhteessa enemmän veroja. Jos valtio saa tuosta sen 70M€ verotuloja niin sitä summaa ei periaatteessa tarvitse kerätä esimerkiksi ansiotuloveroprosentteja korottamalla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Järjestelmä ei ole täydellinen, eikä koskaan tule olemaan, tai sitten sen valvontaan tulisi laittaa rajattomasti rahaa.

En itsekkään kyllä mitään kattoa laittaisi kilometrikorvauksiin vaan jos nyt jotain pitää muuttaa niin voisi ehkä tarkkailla verotettavan palkan ja kulukorvauksien suhdetta. Jos suhde on esimerkiksi 50% saattaa alkaa epäilyttämään että osa palkasta kierrätetään kulukorvauksien kautta.
 
En itsekkään kyllä mitään kattoa laittaisi kilometrikorvauksiin vaan jos nyt jotain pitää muuttaa niin voisi ehkä tarkkailla verotettavan palkan ja kulukorvauksien suhdetta. Jos suhde on esimerkiksi 50% saattaa alkaa epäilyttämään että osa palkasta kierrätetään kulukorvauksien kautta.

Ja pakollinen GPS seuranta työajoihin, samalla tulisi rapparitkin. Nuo järjestelmät ei tänäpäivänä maksa mitään. Taitaa saada älyluuriinkin tuollaisen softan. Eli sitten ei pystyisi tekemään paperikilsoja. Ja ei meillä ainakaan työantaja kattele hyvällä jos sinne Helsinkiin reissataan vain siksi että sinne on kiva ajaa. Sinne mennään asentamaan asiakkaan tarpeesta, kiinni jää jos kikkailee. Ja muutenkin nuot pidemmän matkan asennuspäivät venyy jopa 12 h tai ylikin, kuka täyspäinen vielä ajelee huvikseen kotiin pidempää reittiä? No ehkä niitäkin löytyy...

Ja tuo oli kanssa hyvä, eli jos kilsoja on liikaa suhteessa palkkaan niin sitten verotarkastus päälle. Siinä syynätään tarkkaan jokainen kuitti ja matka. Jos sellaiseen olisi edes uskottava peloite ja sanktiot kovat, niin kikkailu taatusti vähenisi.

Mieluiten itse ottaisin firman autoedun jos paljon ajaisin. Eipä tarttis kantaa murhetta siitä, että onko juuri tuo ajamasi yksilö se ongelmapesä joka on pajalla jatkuvasti. TAi siis ei tarttisi omalla lompakolla murehtia. Samalla sitten ajaisi omatkin ajot, joko maksamalla veroja täyasutoedusta tai sitten maksamalla vaan ne omat ajot muuten (en muista termejä kun ei itsellä tällaista ole ollut). Ei nuo paljon ajavat tunnut rahassa kylpevän, rahotuksella ne autonsa ostaa ja korvauksen menee osamaksuihin...

Ja mitäs sitten jos Iraniin hyökätään ja polttoainee raketoi kakkosella alkaviin lukuihin? Ei näitä kukaan kompensoi, ei vaikka nousis kolmeen euroon. Ei silloin tule tänne ketjua että miksei näille paljon ajaville reppanoille korvata noita överiksi menneitä polttoainekuluja.
 
Just näin, siinä on kirjoittaja taas ymmärtänyt asian ytimen =) Eiköhän km-korvausten ongelmaksi yleensä nähdä se, että niillä tosiasiassa korvataan veronalaista palkkatuloa. Työnantaja saa maksaa naapurille palkkaa ihan niin paljon kun firman budjetti antaa myöden eikä mulla ole mitään vastaan. Kaikkien pitäisi vaan pelata samoilla säännöillä ja järjestelmän ei pitäisi mahdollistaa tälläista typerää kikkailua.

Ongelmalliseksi homma menee siinä vaiheessa kun kustannusten korvausten nimellä päästään maksamaan verovapaasti eriä, jotka pitäisi tosiasiallisesti katsoa palkaksi. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että se osa porukasta joilla ei tällaista verovapaata tulonlähdettä ole, joutuu maksamaan suhteessa enemmän veroja. Jos valtio saa tuosta sen 70M€ verotuloja niin sitä summaa ei periaatteessa tarvitse kerätä esimerkiksi ansiotuloveroprosentteja korottamalla.

En tiedä, miten asia nykyään hoidetaan. Aikoinaa kun itse komennushommissa kiersin maata, maksamisen edellytyksenä oli ajopäiväkirjan täyttö. Siihen merkattiin joka päivä mistä ajettiin mihin, koska lähdettiin , koska tultiin takaisin, matkamittarin lukema lähtiessä ja tullessa. Nämä piti löytyä itseltä ja firmalta jos verottaja kyselee perään.
Jonkinnäköinen valvontamahdollisuus on siis ollut/on olemassa. En tosin tiedä muita kun yhden entisen työkaverin joka näitä joutui selvittelemään. Tosin sen ekan kerran jälkeen useampana vuonna. (huom. ei siis kikkaillut ylimääräisiä, oli vaan paikallisen verotoimiston "hampaissa")

Ja edelleen. Se nyt vaan on tyhmää ottaa palkkaa kulukorvauksena, pitkässä juoksussa siitä ei hyödy kun työnantaja. Kta:at, lomakorvaukset, työttöm.pvärahat ja eläkekertymät vaan pienenee.

Olen todennäköisesti vaan tyhmä tai sitte en vaan halua käsittää. En vaan ymmärrä miten tämä "uudistus" niitä verotuloja lisää
 
Kaikista pelottavin ratkaisu olis toki se, että huoltoasemille laitettaisiin lukijat, joihin näytät passia jossa on rfid siru joka kirjaa että on käyty siinä ja siinä paikassa just sillon.Tos vois olla vielä alkoholitesterikin mukana kaiken varalta.Tämä vielä varmistettaisiin sormenjälkitunnisteella ja teiden varsille kamerat jotka lukee rekisterikilvet.Toi järjestelmä olis edullinen toteuttaa sillä se tuhlaa valtion rahojen sijaan lähinnä veronmaksajien aikaa ja kärsivällisyyttä.

Ja noi kamerat voisi samalla tsekata et auto on katsastettu ajoissa ja että verot on maksettu sekä onko auton rekisterikilven valo palanut jne.
 
Siinä tämän kilometrikorvaus alennus pääpirun taksiajoja http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042315467318_uu.shtml
Voi jumalauta mä sanon tätä touhua..

Jos lasketaan työkuukausia 11kpl, 2t€ kuussa -> 22t€ ja hupsista sehän vastaakin jo noin 49 000km kilometrikorvauksia..

Uutisesta lainattua "Kerran olen ajanut omalla autollani ja siitä tuli heti pyyhkeitä turvallisuusväeltä." voi tietysti olla, että Kyllönen on sen tason kuski, että onkin parempi kun istuu vaan takapenkillä :D

Edit. no nämä on niitä lillukanvarsia, mutta oiva esimerkki siitä kuinka ihminen asemastaan riippuen käyttää hyväksi ne etuudet mitä on tarjolla..
 
''Taksiyrittäjä Anssi Raution mukaan heillä on ministerin mukaan kahdenkeskinen sopimus kuljetuksista.

- Kyllönen on hyvä asiakas, lomailemasta tavoitettu Rautio tuumii.''
No aijaa vittu :D 2k kuukaudes. Ei ihme et on noin lihava kun taksilla pitaa joka paikkaan menna.. Ja odotuttaa viela 5.5h taksia oven edessa. Tollaset ministerit pistaa kylla vituttamaan.
 
Voi vittu taas. Nyt sitten nämä kilometrikorvausten poistajat täältä äkkiä puolustaan noita taksimatkoja. Noihan on ihan lillukanvarsia, ei mitään merkitystä kokonaisuuden kanssa vaikka ajas 20.000 euron edestä per kk.

Mä haluun kanssa ajaa asennusreissut taksilla, kunhan sen maksaa joku muu. En tartte enää jatkossa yhtään kilsakorvauksia. SE on sitäpaitti vaarallista ja jopa laissa kiellettyä ajaa väsyneenä autoa.
 
Jos kaikki työntekoon liittyvän saisi ajaa taksilla valtion kustantamana niin kohta kaikki Suomen työttömät ajaisi työssäkäyviä taksilla töihin ja Suomessa olisi täystyöllisyys.
 
Jos kaikki työntekoon liittyvän saisi ajaa taksilla valtion kustantamana niin kohta kaikki Suomen työttömät ajaisi työssäkäyviä taksilla töihin ja Suomessa olisi täystyöllisyys.

Tätä minä just ajoin takaa, tällä pitäs päästä jo heittämällä eduskuntaan.
 
Tätä minä just ajoin takaa, tällä pitäs päästä jo heittämällä eduskuntaan.

Harmi että eduskuntavaaleihin on vielä matkaa, tuossa olisi kyllä hyvä vaaliteema. Työssäkäyville ilmaiset taksikyydit.

Olishan se sunkin mukava käydä treenailemassa talvi aamuisten kun lämmin taksi odottelisi tyhjäkäynnillä salin edustalla että voi viedä herran työmaalle :)
 
Harmi että eduskuntavaaleihin on vielä matkaa, tuossa olisi kyllä hyvä vaaliteema. Työssäkäyville ilmaiset taksikyydit.

Olishan se sunkin mukava käydä treenailemassa talvi aamuisten kun lämmin taksi odottelisi tyhjäkäynnillä salin edustalla että voi viedä herran työmaalle :)

Juuri näin. Etenkin se duunista kotiin matka raskaan raatamisen jälkeen pitäs ehdottomasti päästä taksilla. Tässäpä yhteiskunta säästäisi kun onnettomuuden vähenisi. Onhan taksikuskit ammattilaisina ehdotonta eliittiä liikenteessä. Uusilla autoilla lisäksi taloudellista ja vähäpäästöistä ajaa vertaa mun 93 Carina. Tässä ei voi kuin voittaa!
 
Hyvä kirjoitus Timbalta ja perinteinen vastaus Soininvaaralta.

Yli 15 000 km vuodessa ajettaessa kilometrit omalla autolla eivät ole enää verovapaita eli verottajan näkökulmasta auto muuttuu tässä vaiheessa työkaluksi.

Eikö tällä logiikalla yli 15 000 km ajavien siis pitäisi saada vähentää auton hankintakulut verotuksessa ? Sehän on tulonhankintakulua, koska tuon rajan jälkeen kyseessä ei ole verovapaa kulukorvaus vaan palkka
 
Ja kun tämä nyt sitten tulee olemaan työntekijältä pois, niin meinaako nyt joku oikeasti että tämä kokonaisuutenaan nostaa verokertymää jotenkin? Se mikä no tavan duunarilta pois, on käytännössä pois kulutuksesta ja sitäkautta verokertymästä.

Kirjottelin tuonne taas lisää.
 
Back
Ylös Bottom