Tässä keskustelussa vinkkeli menee kieroon siinä, että puhutaan koko ajan jostain mersuista ja myyntitykeistä. Kyllä kuulkaas ihan pienempipalkkaisetkin joutuvat joskus käymään muualla kuin omalla tehtaalla ja omalla työpisteellä. Itse en myy mitään (ok, en ole palkassa ihan sittarin kassan tasoa) mutta silti pitää käydä silloin tällöin palaverissa jossain toisessa kaupungissa. Sattuneesta syystä harvalla firmalla on pihassaan 10kpl henkilöautoja ihan vain siltä varalta, että jonkun tarvii joskus käydä jossain. Eli siis reissulle mennään joko omalla autolla tai julkisilla. Julkisilla aikaa menee muutama tunti enemmän, ja toisaalta maksaahan sekin. Eli junalipun korvauksen pitäisi myös sitten olla verotettavaa tuloa. Sitten tietty on ongelma, jos työtä pitäisi tehdä julkisten ulottumattomissa.
Minä tuolla annoin omat pari senttiä keskusteluun. Ostin siis auton ihan sen takia, että laskin työantajan maksavan auton minulle. Kuten sanoin, dieselit jäi otettavaksi omasta pussista ja siihen aikaan menoveteen kului neljä tankillista kuukauteen joka tarkoitti n.60€ tankki. Ja tuossa oli tosiaan KAIKKI ajo, kuten työmatkat 20km suuntaan 4xviikkoon. Ostin auton kuintenkin lainalla (<20k€) ja sain lyhennyksetkin korvauksilla maksettua. Ihan oikeasti ihmettelin, että miten tuo oli mahdollista. nettotulot nousi 2200 --> 2800-3000 (HKI-TKU-HKI kerta viikkoon + satunaisesti muita samankaltaisia reissuja). Se on aika merkittävä lisä siitä, että ostaa auton. Olisin voinut ajaa firmankin autolla, mutta kun vihreää valoa tuli oman käytölle niin mikäs siinä sitten. Ainakin itse ihan aidosti koin saavani palkankorotuksen vaikka 'jouduin' ottamaan auton kulut kontolle, jotka ta käytännössä maksoi.
polttoaineen hinta on kyllä kohonnut aika helvetisti muutaman vuoden takaisesta, joten se kyllä tasoittaa, mutta kaikkea ei taatusti vie pois.
Jos km korvaukset ahdistaa, niin silloin pitäisi puhua korvausten pienentämisestä. Olettaen siis, että korvaus on nyt liian iso. Mutta niiden verottaminen...siinä puhutaan suoraan ja ainoastaan siitä, että duunin tekijä kärsii taloudellisesti työstään. Mitä tulee km kustannuksiin, niin jokainen voi laskea itse mitä ne ovat olleet. Omalla kohdallani edellinen auto oli 34c/km. Ostin auton mistä autoliike ottaa 2000€ provikkaa, ja annoin sen autoliikkeelle vaihdossa jolloin liike antoi 2000€ vähemmän mitä myyntihinnat olivat. Siihen päälle koko ajan kallistuva nafta ja satunnaiset kalliit korjaukset. Tottakai voisi hankkia halvan ritsapaskan. Naapuri voisi sitten ajella hienommilla autoilla, koska ei joudu työssään omaa autoa käyttämään.
Verottaminen nyt on ihan perseestä. Pienentäminen voi olla ok. Mä en vaan ymmärrä mistä tällainen myrsky vesilasissa syntyy. Ai niin, se syntyy siitä, kun kilsakorvauksilla ei vois enää tehdä suoraa nettotuloa.
Entäs sitten ne, joilla ei ole omaa autoa? No meidän firmassa ne kinuvat autollisilta kyydin. Siitä saa sentin tai kaksi lisää km korvauksia. Varmaan siitäkin pitäisi maksaa vero, että saa kuunnella jonkun urpon paskoja juttuja ja pieruja omassa autossaan. Matka-aika muuten ei ole työaikaa, eli se menee yleensä ihan omasta vapaa-ajasta.
matka-aika on työaikaa kun vaan neuvottelee oikein, ylitöinä ei perkeleet suotuneet maksamaan :D. Jos nyt tuosta tulleet tulot + päivärahat laskee mukaan km-korvauksiin, niin mä jäin varmaan nettopalkassa plussalle jopa dieselin jälkeen. Mutta ei niitä kannata laskea, se on halvalla myytyä vapaa-aikaa. Se ei vaan kuulosta minusta kohtuulliselta, että
kulukorvauksilla ostetaan maitoa kaupasta.
Minä en siis ole missään nimessä automies. Minua ei autot eikä niillä ajaminen kiinnosta, jos tällainen mies oikeasti ostaa auton työmatkoja varten niin jossain on kyllä fiilattavaa.
kevyt perjantai hönö, joten aikamoista ajatusvirtaa :D
E: heh, tuo työaika on näköjään muillakin osunut silmään. Koittivat kyllä ensin minuakin siihen, että olisi mennyt omaan piikkiin, mutta ei mennyt läpi.