Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Joo, kyl mäkin siis sen ymmärrän et ne selkäongelmat varmasti jossain vaiheessa tulee, toki koittaisin sit panostaa sänkyyn ja kaikkeen tollaseen.Kyllähän jotkut rekkakuskit oikeestikkin ajaa ihan älyttömiä matkoja joka päivä, ei toi kuitenkaan välttämättä kaikille sovi.Postinjaossa onneksi toi matka-aika on työaikaa, mut johtuu lähinnä siitä ettei sitä oikeen pysty muutenkaan järjestelemään.Olen siis entinen lehdenjakaja ja uneksinut tollaisesta maaseudun lehtipiiristä pitkään, ei käytännössä mitään koulutusvaatimusta, vakituinen työpaikka ja noitten korvausten takia tulee toimeen lyhyellä työajalla.

Kylhän toi ahneus varmasti omaan piikkiin lopulta kosahtais, olen kuitenkin siinä uskossa et noi hartia ja selkäongelmat ei kuitenkaan ole pysyviä.Itse en tosin syyllisty kyytien pummaamiseen, vaan silloin kun joudun matkustaan autolla ni kyllä siitä maksan ihan kohtuullisen palkkion, jos kuski on menossa just samaan määränpäähän kuin minä ni heitän ainakin bensat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Matka-aika muuten ei ole työaikaa, eli se menee yleensä ihan omasta vapaa-ajasta.
Aika mystinen sääntö jos näin on. Toisinsanoen paskapuhetta.
Väität siis, että jos ajat 3h työntekemispaikkaan konttorilta, teet 4htöitä, ajat takaisin 3h, niin olet tehnyt töitä vain puolet siitä mitä sinun pitäisi per päivää kohti?
 
Aika mystinen sääntö jos näin on. Toisinsanoen paskapuhetta.
Väität siis, että jos ajat 3h työntekemispaikkaan konttorilta, teet 4htöitä, ajat takaisin 3h, niin olet tehnyt töitä vain puolet siitä mitä sinun pitäisi per päivää kohti?

Itsellänihän tuo menee niin, että matka-aika on toki työaikaa, mutta jos lähden aamulla viideltä ja palaan illalla 19-20, niin en tuosta ylimenevästä ajasta kostu yhtään mitään. Joustotuntejakaan tuo ei oikeastaan kerrytä, kun ei kulunvalvonta matkapäivistä sen enempää ymmärrä..
 
Tässä keskustelussa vinkkeli menee kieroon siinä, että puhutaan koko ajan jostain mersuista ja myyntitykeistä. Kyllä kuulkaas ihan pienempipalkkaisetkin joutuvat joskus käymään muualla kuin omalla tehtaalla ja omalla työpisteellä. Itse en myy mitään (ok, en ole palkassa ihan sittarin kassan tasoa) mutta silti pitää käydä silloin tällöin palaverissa jossain toisessa kaupungissa. Sattuneesta syystä harvalla firmalla on pihassaan 10kpl henkilöautoja ihan vain siltä varalta, että jonkun tarvii joskus käydä jossain. Eli siis reissulle mennään joko omalla autolla tai julkisilla. Julkisilla aikaa menee muutama tunti enemmän, ja toisaalta maksaahan sekin. Eli junalipun korvauksen pitäisi myös sitten olla verotettavaa tuloa. Sitten tietty on ongelma, jos työtä pitäisi tehdä julkisten ulottumattomissa.

Minä tuolla annoin omat pari senttiä keskusteluun. Ostin siis auton ihan sen takia, että laskin työantajan maksavan auton minulle. Kuten sanoin, dieselit jäi otettavaksi omasta pussista ja siihen aikaan menoveteen kului neljä tankillista kuukauteen joka tarkoitti n.60€ tankki. Ja tuossa oli tosiaan KAIKKI ajo, kuten työmatkat 20km suuntaan 4xviikkoon. Ostin auton kuintenkin lainalla (<20k€) ja sain lyhennyksetkin korvauksilla maksettua. Ihan oikeasti ihmettelin, että miten tuo oli mahdollista. nettotulot nousi 2200 --> 2800-3000 (HKI-TKU-HKI kerta viikkoon + satunaisesti muita samankaltaisia reissuja). Se on aika merkittävä lisä siitä, että ostaa auton. Olisin voinut ajaa firmankin autolla, mutta kun vihreää valoa tuli oman käytölle niin mikäs siinä sitten. Ainakin itse ihan aidosti koin saavani palkankorotuksen vaikka 'jouduin' ottamaan auton kulut kontolle, jotka ta käytännössä maksoi.

polttoaineen hinta on kyllä kohonnut aika helvetisti muutaman vuoden takaisesta, joten se kyllä tasoittaa, mutta kaikkea ei taatusti vie pois.

Jos km korvaukset ahdistaa, niin silloin pitäisi puhua korvausten pienentämisestä. Olettaen siis, että korvaus on nyt liian iso. Mutta niiden verottaminen...siinä puhutaan suoraan ja ainoastaan siitä, että duunin tekijä kärsii taloudellisesti työstään. Mitä tulee km kustannuksiin, niin jokainen voi laskea itse mitä ne ovat olleet. Omalla kohdallani edellinen auto oli 34c/km. Ostin auton mistä autoliike ottaa 2000€ provikkaa, ja annoin sen autoliikkeelle vaihdossa jolloin liike antoi 2000€ vähemmän mitä myyntihinnat olivat. Siihen päälle koko ajan kallistuva nafta ja satunnaiset kalliit korjaukset. Tottakai voisi hankkia halvan ritsapaskan. Naapuri voisi sitten ajella hienommilla autoilla, koska ei joudu työssään omaa autoa käyttämään.
Verottaminen nyt on ihan perseestä. Pienentäminen voi olla ok. Mä en vaan ymmärrä mistä tällainen myrsky vesilasissa syntyy. Ai niin, se syntyy siitä, kun kilsakorvauksilla ei vois enää tehdä suoraa nettotuloa.

Entäs sitten ne, joilla ei ole omaa autoa? No meidän firmassa ne kinuvat autollisilta kyydin. Siitä saa sentin tai kaksi lisää km korvauksia. Varmaan siitäkin pitäisi maksaa vero, että saa kuunnella jonkun urpon paskoja juttuja ja pieruja omassa autossaan. Matka-aika muuten ei ole työaikaa, eli se menee yleensä ihan omasta vapaa-ajasta.

matka-aika on työaikaa kun vaan neuvottelee oikein, ylitöinä ei perkeleet suotuneet maksamaan :D. Jos nyt tuosta tulleet tulot + päivärahat laskee mukaan km-korvauksiin, niin mä jäin varmaan nettopalkassa plussalle jopa dieselin jälkeen. Mutta ei niitä kannata laskea, se on halvalla myytyä vapaa-aikaa. Se ei vaan kuulosta minusta kohtuulliselta, että kulukorvauksilla ostetaan maitoa kaupasta.

Minä en siis ole missään nimessä automies. Minua ei autot eikä niillä ajaminen kiinnosta, jos tällainen mies oikeasti ostaa auton työmatkoja varten niin jossain on kyllä fiilattavaa.

:offtopic:


kevyt perjantai hönö, joten aikamoista ajatusvirtaa :D

E: heh, tuo työaika on näköjään muillakin osunut silmään. Koittivat kyllä ensin minuakin siihen, että olisi mennyt omaan piikkiin, mutta ei mennyt läpi.
 
Minä en lopettaisi ajamista 15tkm jälkeen, koska tulijoita mun hommiin olisi varmasti. Jos olisin täysin korvaamaton, niin saattaisin uhkailla työnteon lopettamisella 15tkm jälkeen. Nyt ajaisin sitten pienemmillä korvauksilla. Toisaalta ei mulla korvattavaa työajoa tulekaan noin 300e/kk.
 
Joo, eiköhän tämä tilanne ala olemaan tämänkin ketjun perusteella selvä. Km-korvauksia saavat ovat saaneet veronmaksajien rahoittamana verotonta tuloa. Perusteluiksi sanotaan, että rakennetaanhan uimahallejakin verovaroin. Toivottavasti tilanteelle tehdään radikaaleja korjauksia. Mutta jos kerran km-korvaukset ovat selvästi kuluja suuremmat, miksi tuota ei lasketa alle 15000 km:n korvauksista?

Korvaukset pitäisi saada kulujen suuruiseksi. Ei tulisi autoilijoillekaan houkutus ajaa turhia kilometrejä.
 
sen verran on vielä lisättävä, että kansaedustajien taksimatkat voidaan poistaa, jos se tuntuu kohtuuttomalta edulta. Mitään käytännön säästöä sillä tuskin tulee. Eikä tämä ole mikään joko tai valinta puututaanko kilsakorvauksiin vai pimeän työvoiman käyttämiseen. Siihenkin ollaan jo koitettu puuttua.
 
Pienistä puroista ne isotkin säästöt syntyy joten ministerit ja kansanedustajat kanssa talkoisiin kun pienennetään työmatkoista saatavia korvauksia. Hik!!
 
Kannattaa muistaa että valtio ei saa kyllä euroakaan lisää tuloja tai veroja sillä että kilsakorvauksen määrää pienennetään. Ainoa joka häviää siinä on se jolle niitä maksetaan.
 
Kannattaa muistaa että valtio ei saa kyllä euroakaan lisää tuloja tai veroja sillä että kilsakorvauksen määrää pienennetään. Ainoa joka häviää siinä on se jolle niitä maksetaan.
Väärin, totaalisen ja yksiselitteisen väärin. Tuolla km-korvauksella operoidaan esim. monissa muutaman hengen pikkufirmoissa verottomana tapana kotiuttaa firmasta rahaa (esim. pienet kiinteistövälityslafkat) ja jossei niitä asuntolainoja saa maksettua km-korvausten avulla otetaan loput palkkana tai osinkoina, joista maksetaan verot. Pienyrittäjä kotiuttaa elämiseen tarvittavat fyrkat itselleen verotuksellisesti edullisimmassa muodossa, simple as that.Samoin, ei kai kukaan oikeasti luule, että näitä km-korvauksia ei ole missään isommissa firmoissa "laskettu sisään" palkkoihin tai että verottomien km-korvausten pienentyminen vähentää firmoista ulosvirtaavaa fyrkkaa suhteessa 1:1. T: pienyrittäjä
 
Eikös valtio juuri saa tuloja, jos tuon 15 tkm jälkeen kilometrikorvaukset muuttuvat verollisiksi? Näinhän sitä on myös kirjoitettu jossain.

Erään työkaverin kanssa aiheesta juuri keskusteltiin ja hän kertoi, että 10 vuotta sitten ollessaan Tanskassa oli siellä samantyyppinen systeemi käytössä kuin Suomeen on tulossa. Ruotsissa taas ei ole verottomia kilsoja ollenkaan. Ruotsissa käytetään lähes aina autoetua tai muuta vastaava.

Omalla kohdalla olen laskenut että minun ei kannattaisi ottaa autoetuautoa, jos saan vuodessa yli 10 000 km korvauksia.

Omalla autollani jään vielä hyvinkin voitolle vaikka systeemi muuttuisikin.
 
Laskin autoliiton kustannuslaskurilla uuden diesel VW Golfin kustannukset 3 vuoden ajalta, jos vuodessa tulee 60000km ajoja. Laskurin mukaan kokonaiskustannukset ovat 38650 euroa. Jos työajoa on vaikka 50000km vuodessa nykysysteemilla kilometrikorvauksia saisi 67500 euroa kolmessa vuodessa. Eli kilometrikorvauksilla maksaisi kaikki ajot mukaanlukien omat ja tienaisi vielä lähes 29000 euroa. Ei ihmekkään, että myyntitykit marmattaa, kun tätä lypsylehmää ollaan purkamassa.

Tässä vielä laskurin antamat kustannukset:

Arvonalenema 11989,-
Korkomenot 1081,-
vakuutukset 2595,-
verot 1591,-
säilytys ja pysäköinti 1404,-
diesel 10800,-
Renkaat 3070,-
Huollot ja pesut 6120,-

Perustietoina käytetty:

Auto: VW Golf Comfort Plus 1,6 TDI 77kW (105hv) Bluemotion Technology
Hinta: 25587e
Auto rahoitetaan käteisellä (10000e) ja loput lainalla. Laina-aika 3v ja korko 4,5%
Dieselin hinta 1,5e/litra

Uudella systeemillä kilometrikorvauksia saisi 46500 euroa.
 
Laskin autoliiton kustannuslaskurilla uuden diesel VW Golfin kustannukset 3 vuoden ajalta, jos vuodessa tulee 60000km ajoja. Laskurin mukaan kokonaiskustannukset ovat 38650 euroa. Jos työajoa on vaikka 50000km vuodessa nykysysteemilla kilometrikorvauksia saisi 67500 euroa kolmessa vuodessa. Eli kilometrikorvauksilla maksaisi kaikki ajot mukaanlukien omat ja tienaisi vielä lähes 29000 euroa. Ei ihmekkään, että myyntitykit marmattaa, kun tätä lypsylehmää ollaan purkamassa.
Kylläpä on jäätäviä lukemia. Kysyn vielä oman kysymykseni, minkä jo aiemmin esitin. Miksi km-korvauksia saavien mielestä tavallisten palkansaajien ja duunareiden tulee kustantaa km-korvauksilla saavien verottomat tulot?
 
Älä murehdi, ne menevät kyllä takaisin valtion kassaan eri muotoisina veroina. Kukaan paljon ajava ei aja esimerkin mukaisella ajokilla.
 
Eikös valtio juuri saa tuloja, jos tuon 15 tkm jälkeen kilometrikorvaukset muuttuvat verollisiksi? Näinhän sitä on myös kirjoitettu jossain.

Erään työkaverin kanssa aiheesta juuri keskusteltiin ja hän kertoi, että 10 vuotta sitten ollessaan Tanskassa oli siellä samantyyppinen systeemi käytössä kuin Suomeen on tulossa. Ruotsissa taas ei ole verottomia kilsoja ollenkaan. Ruotsissa käytetään lähes aina autoetua tai muuta vastaava.

Omalla kohdalla olen laskenut että minun ei kannattaisi ottaa autoetuautoa, jos saan vuodessa yli 10 000 km korvauksia.

Omalla autollani jään vielä hyvinkin voitolle vaikka systeemi muuttuisikin.
Ei vaan nyt siis 15 tonnin jälkeen kilsakorvaus tippuu puoleen. Verolliseksi se ei muutu missään vaiheessa.

Kuten Vässy74 osoittaa, tosiaan en ajatellut asiaa yrittäjän näkökulmasta. Mutta ns. "reppurin" näkökulma on juuri päinvastainen. Valtio ei saa siitä kyllä euroakaan, jos työnantajan ei tarvitse maksaa reppurille ensi vuonna samaa määrä kilsakorvausta, mitä tänä vuonna.


En kyllä ymmärrä, miten se on valtion kustantamista, koska samalla tavallahan sitten kaikki verovähennykset on, jos ajatellaan että se on valtiolta pois. Sellaista ihmettä, kuin verollinen kilometrikorvaus, ei tulla koskaan näkemään varmasti minkään yrityksen maksamana. Siinä ei ole vitunkaan järkeä, koska se maksaa jo maksavalle yritykselle vitusti.
 
No jäisi nykysysteemillä reilusti voitolle vaikka ajelisi ihan uudella BMW 520d twinpower farkulla tuon autoliiton laskukaavan mukaan.
 
60 tkm vuodessa tuolla kinnerillä on eläinrääkkäystä.

En nyt pelkästään tähän viestiin kommentoi vaan yleisesti tähän aiheeseen.

Itsehän olen ajanut parin tonnin autolla 50-60 tkm per vuosi eikä se nyt juuri missään tuntunut. Pitää vain selän kunnossa liikkumalla, niin jaksaa istua auton penkissäkin.

Yhtäkkiä tämän keskustelun perusteella autolla ajamisesta on tullut jokin sankariteko sekä äärimmäistä kipua ja tuskaa tuottava tehtävä, josta pitää työnantajan palkita työntekijä runsailla verottomilla km-korvauksilla. Kukaan ihminen ei pysty tai ei pitäisi joutua ajamaan paljoa ilman 40 000 euron autoa, sillä sehän on silkkaa itsensä kidutusta, johon ihmisoikeusjärjestöjenkin pitäisi jo puuttua.

mutta kun pitää lähteä aamulla puolineljältä räntäsateeseen ajamaan.. Kyllä kyllä, mutta suurimman osan ajasta on hyvät ajokelit, soittimet ja ilmastoinnit yms. Aurinkokin saattaa joskus vilkahtaa väsymättömälle kaupparatsulle, mikäli käy tuuri.

Ei kilometrikorvauksien pitäisi olla palkitsemista siitä, että autolla ajaminen tuntuu vastenmieliseltä puuhalta. Kilsakorvauksien pitää vastata todellisia työmatka-autoilusta johtuvia kuluja, eikä pitäisi olla ansaintakeino. Peruspalkan pitäisi sisältää korvaukset kaikista työhön liittyvistä tehtävistä työntekemispaikkojen välisine siirtymisineen, eikä kilsakorvausten.

Mikäli tavoitteeni olisi pelkästään rahanteko mahdollisimman helpolla ja sellainen mahdollisuus tarjoutuisi, että joku maksaisi 0.45€/km pelkästään ajamisesta, niin varmasti valitsisin sen työn.
 
60 tkm vuodessa tuolla kinnerillä on eläinrääkkäystä.

Itseasiassa en keksi yhtään henkilöautoa jolla en ajais noita kilsoja tosta hinnasta.Edes pörinäpöntollä varustettu vaaleanpunainen laatikkomallin lada ei olis lähellekkään niin paska, että kieltäytyisin tosta rahasummasta.
 
Back
Ylös Bottom