Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Kun kilometrikorvaukset ovat selvästi suuremmat kuin kulut, niillä tienaa. Km-korvaukset saa verovapaasti. Kun km-korvauksilla saa tuloja verovapaasti, se tarkoittaa suurempia veroja muille. Voisitteko perustella, miksi tavalliset työläiset ja duunarit joutuvat tukemaan veroistaan sitä, että km-korvauksilla voi tienata verovapaasti?Itse en sitä ainakaan haluaisi.Aika törkeää tällaista edes vaatia. Eihän km-korvausta esim. Soininvaara olisi poistamassa, vaan pyrkisi laskemaan kuluja vastaavalle tasolle.
Bingo. Km-korvauksista on tullut joissain tapauksissa tehokas tapa nosta verotonta liksaa ja se ei ole sen tarkoitus. Jos Km-korvaukset muodostavat merkittävän osan palkasta vääristää se palkkausta/verotusta ylipäätään; maksetaan pienempää palkkaa ja siten pienempää tulovero-%:ia ja vielä verottomat päälle. "Ajaminen paskassa kelissä/yöllä on tylsää ja siksi pitäisi saada verottomia tuloja" on uber-heikko selitys; tämä on puhtaasti ammatinvalintakysymys ja kaikki keksii omasta duunistaan samanlaisen nillityksen halutessaan. Noin yritystoiminnan kannalta ajateltuna firma, joka kiertää työnantajakuluja Km-korvausten avulla saa myös epäreilua kilpailuetua. Tämäntyyppisistä virityksistä tulee esim. komennushommien kanssa sitten vähän duunarillekin ongelmia, kun tulee komennuksen kestorajat vastaan kuten yhdelle tutulle kävi.

Jos on pakko ajaa työajoja helvetisti per vuosi niin työnantaja hankkii auton jolla ajetaan vain työajoja; jos olet Fedexillä duunissa tuskin maksat siitä pakusta mitään verotusarvoja itse, se on vaan työkalu, jota käytetään työaikana.

Tässä maassa on miljoona+1 pahempaakin epäkohtaa, siitä olen täysin samaa mieltä, mutta se ei silti tee tämän fiksaamisesta huonoa ideaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenen luulet niitä km-korvauksia saavan, jos ei tavalliset työläiset ja duunarit?
Perusteluiksi, voisin esittää pitkääkin listaa: miksi minun veroistani tuetaan 30v ikiopiskelijaa yliopistolla tai ylipäätänsä kenenkään opiskelua, syrjäytyneiden dokailua sossun rahoilla, työttömiä jotka ei edes halua töitä, uimahalleja, kirjastoja jne... Tai jonkun matkavähennyksiä, kun on tarvinnut muuttaa hevonkuuseen asumaan ja työmatka on pitkä?

Suurin osa palkansaajista ei varmasti saa km-korvauksia. Kyllähän tästä sinun postauksesta tulee sellainen kuva, että tiedät itsekin sen, että veronmaksjajien kontolle pistetäämn se, että km-korvauksilla voi tienata verottomasti. Voisitko perustella sen, miksi muiden pitäisi kustantaa se veroista?
 
Pelkkää oftopikkia!!!

*Tirsk*

On tää pakkotoisto hupaisa paikka

Ensin otetaan ruoasta kaikki verot pois ja sitten kaasutellaan bimmereillä ja saadaan siitä korvausta joka maksetaan niistä saaduista veroista. Hih. Ja kaiken kukkuraksi saa pössytellä pilveä siinä ajaessa. Heh.

Eli siis kilometrikorvaukse voitaisiin pitää, jos pilvestä alettaisiin keräämään veroa samalla karkkiveron laskiessa jotta jää naposteltavaa niin pössettelijälle kuin kaasuttelijalle. Ja koska se namin hinta laskisi ei olisikaan haittaa siitä pienestä pilvi-verosta tai kilometrikorvausten alenemisesta kun keskikulut pysyisi samana.

Anteeksi ja kiitos. Pidän omaa kivaa. Rahrahrah.
 
Jos on pakko ajaa työajoja helvetisti per vuosi niin työnantaja hankkii auton jolla ajetaan vain työajoja; jos olet Fedexillä duunissa tuskin maksat siitä pakusta mitään verotusarvoja itse, se on vaan työkalu, jota käytetään työaikana.

Jos et maksa verotusarvoja kierrät veroja.
 
Jos et maksa verotusarvoja kierrät veroja.
Tapauksessa, jossa auto on puhdas työkalu, jota käytät työaikana? Menet töihín, otat auton ja ajelet sillä vain työajoja. Tuskimpa rekka tai busikuskitkaan mitään verotusarvoja makselee siitä että saavat esim. HKL:n dösillä reittiä ajella. Kun ei synny mitään verotettavaa etua.
 
Aivan! Jos auto ei yövy yrityksen pihalla, siitä pitää maksaa autoedun verot vaikket aja metriäkään omia ajoja. Tämä on hankalaa jos työnantajan ainoa konttori on esim. Helsingissä ja satut asumaan muualla. Pakettiautoja ei toki seurata kovin tarkasti mutta se onkin sitä veronkiertoa. Että ei muuta kuin dösäkuskit maksaan veroja ajamisistaan. Tietenkin taas voi vaihtaa alaa, mutta ei tuo nyt ihan minun oikeustajuun uppoa.
 
Kenen luulet niitä km-korvauksia saavan, jos ei tavalliset työläiset ja duunarit?
Perusteluiksi, voisin esittää pitkääkin listaa: miksi minun veroistani tuetaan 30v ikiopiskelijaa yliopistolla tai ylipäätänsä kenenkään opiskelua, syrjäytyneiden dokailua sossun rahoilla, työttömiä jotka ei edes halua töitä, uimahalleja, kirjastoja jne... Tai jonkun matkavähennyksiä, kun on tarvinnut muuttaa hevonkuuseen asumaan ja työmatka on pitkä?

- 30v ikiopiskelijan tuet ovat varmasti jo palaneet ja joutuu maksamaan laskut työnteolla. Muuten eiköhän opintotuen ole laskettu hyödyttävän valtiota pitkällä tähtäimellä. Sitä ylisuuri kilometrikorvaus ei tee, todelliset kulut kattava sen sijaan hyödyttää.
- Syrjäytyminen on käsittääkseni tunnustettu ongelmaksi ja sille varmasti yritetään tehdä jotain, se ei samalla estä muihin maamme epäkohtiin puuttumista.
- Uimahallit ja kirjastot? Miten sä ne tähän vedit. Nehän on kaikkien käytettävissä. Ymmärtäisin että niissä on jotain ylisuuriin korvauksiin verrattavaa jos esim. joka kolmas kävijä saisi vaikka 20euroa ilman mitään syytä.
- Matkavähennyksistä olen samaa mieltä, pitäisi leikata pois. Samoin kuin asuntolainavähennykset.
 
Tuo autoedun verotusarvohan ei välttämättä tarkoita sitä, että työntekijä maksaa verotusarvon, vaan se voidaan (paras vaihtoehto) myös laittaa ns. palkan päälle, jolloin siis käytännössä maksat verotusarvosta veroprosenttisi mukaan (ja veroprosentti tietysti nousee kun tulotkin%

Eli esim. 4000e palkka + 650e verotusarvon vapaa autoetu palkan päälle = 4650e verottajan silmissä tuloa, jolloin siis maksat 4000 eurosta (rahapalkka) verot tuon 4650e mukaan. Eli jos prosentti on vaikka 30%, maksaisit siis 4000e - (4650e X 0,3) = 2605e. Ilman autoetua taas käteen jäisi 2800e samalla prosentilla.


Eli tuolla mallilla autoedusta maksaa käytännössä pari sataa euroa, mutta saa vastineeksi uuden auton kaikkine mahdollisine kuluineen. Kohtuu kannattavaa, sanoisin, enkä itse miettinyt hetkeäkään kun piti valita, ottaako firman vai ajaa omalla. Kun vaihtoehto oli ota tai jätä, eikä esimerkiksi lisää liksaa autoedun sijaan. Valitettavasti monissa firmoissa (varsinkin isommissa) homma menee siten että työntekijän palkasta lähtee verotusarvo, eli ikäänkuin osa palkkaa maksetaan "autona". Huomattavasti kalliimpi vaihtoehto kuin tuo palkan päälle - malli.
 
Kyllä jos prosentti on sama. Oikeasti maksat progression avulla 41-51 prosenttia + sotu . 650x12=7800 x 0,41 eli vähintään 3198 e vuodessa joka on mielestäni liikaa siitä että pihallasi seisoo työkalu. Jos saat sillä auton huviajeluihin on diili ok.
 
Niin siis 266,50e siitä, että pihalla on auto, jota saa käyttää niin paljon kuin sielu sietää vapaa-ajalla ja työnantaja maksaa bensoista lähtien koko lystin. Vaikea nähdä, miten autoilu olisi mitenkään halvempaa.
 
Kenen luulet niitä km-korvauksia saavan, jos ei tavalliset työläiset ja duunarit?
Kaupparatsut, kiinteistövälittäjät ja muut kovaliksaiset kusettajat.

En ymmärrä tätä märinää eliitti vastaan työntekijät... vittu eliittiä on se että ajellaan E-mesellä tuhansia euroja verovapaata. Duunarit puskee hiki päässä hommia eikä voi edes uneksia jostain kilometrikorvauksista.
 
Niin siis 266,50e siitä, että pihalla on auto, jota saa käyttää niin paljon kuin sielu sietää vapaa-ajalla ja työnantaja maksaa bensoista lähtien koko lystin. Vaikea nähdä, miten autoilu olisi mitenkään halvempaa.

Ei voikaan. Mutta jos se auto on vain työajoon, niin ei siitä pitäisi joutua maksamaan. Itse en halua jostain syystä ajella vapaa-ajalla ollenkaan, saan autoilusta tarpeeksi kun kiertelen ympäri Suomea kusettamassa ihmisiä.
 
Toki, mutta ei kai työkalusta nyt millään ilveellä voikaan joutua maksamaan mitään? Toki fakta on se, että työnantajan autolla ei saa ajaa mitään omia ajoja, eikä työmatkoja, tai muuten kyseessä on verottajan silmissä autoetu josta pitää maksaa veroja.
 
Autoetua ei voi välttää jos et toimita autoa työnantajan tontille yöksi(tai ajaksi kun et ole töissä). Ja tämä on haasteellista mikäli tuo paikka on kovin kaukana.
 
Uuden auton arvo alenee todella nopeasti, tästä syystä olen ihan varma että käytetty corolla tulee halvemmaksi.Olen itse korjannut autoni just Bilteman työkaluilla ja kyllä se niillä onnistui ihan mainiosti, tarttee kuitenkin olla aika kova äijä jos jonkun lenkkiavaimen saa poikki väännettyä jos oikein käyttää.Ne samat kaverit jotka nyt korjailevat autoja amiksessa ovat just ne samat kaverit jotka korjaa niitä myöhemmin merkkikorjaamossa, itse olen käynyt amiksellakin tarkistelees päästöjä ja jarruja sekä tekees hitsaustöitä sillon kun ei itsellä ollut paikkaa missä tehdä.Kyllä niillä oli ihan kunnon työkalut ja opettaja vahtimassa senkin lisäksi et asiakastöihin valittiin aina parhaat oppilaat :)

Olen itsekkin ajanut pitkää matkaa, mutta huonolla autolla.En itse huomaa kyllä selässäni mitään eroa sillä et istunko hienon vai romun auton kyydissä, uskon ettei ne penkkimateriaalit ole mitenkään hirveesti muuttuneet viime vuosina.Myönnän toki että micrankaltaisissa pikkuautoissa on huonommat penkit kuin edustusautoissa, mutta vanhoissa luxusautoissa on ihan yhtä mukavat penkit kun uusissa? Konttorituoli on siitä hyvä sijoitus et kunnon konttorituolitkaan ei maksa kun murto osan uuden auton hinnasta.

Olen itsekkin saanut kilometrikorvauksia työssäni ja siis pentele kilsakorvauksillahan saa ihan mukavat rahat.Maaseudulla postityössä saattaa olla kolmen tunnin työ josta saa palkkaa 28€ mut kilometrikorvauksia tuleekin sit jo yli 50€, ihan sama mulle millä nimellä raha tulee, kuhan sitä tuli.Mikäli tollainen postinjako piiri tulis mun alueelle ni soittaisin ihan samantien :D
 
Siis totta helvetissä vanha corolla on halvempi pitää kuin uusi auto, mutta palkan päälle tulevaa autoetua halvempi se ei millään voi olla.
 
Itseasiassa olen 25v, miten niin?

Ja siis, olen maaseudulta ja olen saanut ensimmäisen peltoauton 12 vuotiaana ja siitä lähtien korjannut itse kaikki ajopelini.Syy miksi olen niin kova wanhojen autojen puolestapuhuja on just raha.Jos mulla olis työ jossa sais 15tkm kilometrikorvauksia ni ajaisin todennäköisesti jollain ruisku ladalla, venäläisen bensan kaa ja tekisin tota ahneuksissani just niin pitkään kun mahdollista rahankiilto silmissäni.Toi uusi auto on vaan niin kova noidankehä mun ikäiselle.Ekaksi rahat ei riitä ni se pitäs ostaa luotolla, sit luoton takia siihen pitäs ottaa kasko, eikä sitä oikeen kannata huoltaa kun merkkikorjaamossa ja vaikka siitä autosta pitäis kuin hyvää huolta ni ei siitä saa takasin lopulta kun murto osan siitä mitä on laittanut.
 
No kun ne selkävaivat iskee yleensä vähän vanhempana. Tuolla sinun logiikalla pystyisi ajelemaan muutaman vuoden ja sitten vaihdetaan joko alaa tai autoa. Ihmettelin itse aikoinaan että miksi porukka ostaa kalliita auto kun pihistelemällä pääsee voitolle. Sitä vaan oppii arvostamaan tuota työergonomiaa ja työssä jaksamista pidemmän päälle, en pidä enää ollenkaan kummallisena ortopedi-penkkejä yms. Ja nyt on käynyt selväksi että km-korvaus kullanvuolentaa en jaksa normieläkeikään, mikä varmaan tuntuu sekin hullulta, mutta ei tuo hyvällä autolla ajaminenkaan pitkän päälle niin herkkua ole.

Pointti nyt kumminkin että jos km-korvaus poistetaan tai tehdään kannattamattomaksi, pitäisi työntekijällä olla mahdollisuus maksuttomaan autoon mikäli se on vain työajoja varten.
 
Tässä keskustelussa vinkkeli menee kieroon siinä, että puhutaan koko ajan jostain mersuista ja myyntitykeistä. Kyllä kuulkaas ihan pienempipalkkaisetkin joutuvat joskus käymään muualla kuin omalla tehtaalla ja omalla työpisteellä. Itse en myy mitään (ok, en ole palkassa ihan sittarin kassan tasoa) mutta silti pitää käydä silloin tällöin palaverissa jossain toisessa kaupungissa. Sattuneesta syystä harvalla firmalla on pihassaan 10kpl henkilöautoja ihan vain siltä varalta, että jonkun tarvii joskus käydä jossain. Eli siis reissulle mennään joko omalla autolla tai julkisilla. Julkisilla aikaa menee muutama tunti enemmän, ja toisaalta maksaahan sekin. Eli junalipun korvauksen pitäisi myös sitten olla verotettavaa tuloa. Sitten tietty on ongelma, jos työtä pitäisi tehdä julkisten ulottumattomissa.

Jos km korvaukset ahdistaa, niin silloin pitäisi puhua korvausten pienentämisestä. Olettaen siis, että korvaus on nyt liian iso. Mutta niiden verottaminen...siinä puhutaan suoraan ja ainoastaan siitä, että duunin tekijä kärsii taloudellisesti työstään. Mitä tulee km kustannuksiin, niin jokainen voi laskea itse mitä ne ovat olleet. Omalla kohdallani edellinen auto oli 34c/km. Ostin auton mistä autoliike ottaa 2000€ provikkaa, ja annoin sen autoliikkeelle vaihdossa jolloin liike antoi 2000€ vähemmän mitä myyntihinnat olivat. Siihen päälle koko ajan kallistuva nafta ja satunnaiset kalliit korjaukset. Tottakai voisi hankkia halvan ritsapaskan. Naapuri voisi sitten ajella hienommilla autoilla, koska ei joudu työssään omaa autoa käyttämään.

Entäs sitten ne, joilla ei ole omaa autoa? No meidän firmassa ne kinuvat autollisilta kyydin. Siitä saa sentin tai kaksi lisää km korvauksia. Varmaan siitäkin pitäisi maksaa vero, että saa kuunnella jonkun urpon paskoja juttuja ja pieruja omassa autossaan. Matka-aika muuten ei ole työaikaa, eli se menee yleensä ihan omasta vapaa-ajasta.
 
Back
Ylös Bottom