Bingo. Km-korvauksista on tullut joissain tapauksissa tehokas tapa nosta verotonta liksaa ja se ei ole sen tarkoitus. Jos Km-korvaukset muodostavat merkittävän osan palkasta vääristää se palkkausta/verotusta ylipäätään; maksetaan pienempää palkkaa ja siten pienempää tulovero-%:ia ja vielä verottomat päälle. "Ajaminen paskassa kelissä/yöllä on tylsää ja siksi pitäisi saada verottomia tuloja" on uber-heikko selitys; tämä on puhtaasti ammatinvalintakysymys ja kaikki keksii omasta duunistaan samanlaisen nillityksen halutessaan. Noin yritystoiminnan kannalta ajateltuna firma, joka kiertää työnantajakuluja Km-korvausten avulla saa myös epäreilua kilpailuetua. Tämäntyyppisistä virityksistä tulee esim. komennushommien kanssa sitten vähän duunarillekin ongelmia, kun tulee komennuksen kestorajat vastaan kuten yhdelle tutulle kävi.Kun kilometrikorvaukset ovat selvästi suuremmat kuin kulut, niillä tienaa. Km-korvaukset saa verovapaasti. Kun km-korvauksilla saa tuloja verovapaasti, se tarkoittaa suurempia veroja muille. Voisitteko perustella, miksi tavalliset työläiset ja duunarit joutuvat tukemaan veroistaan sitä, että km-korvauksilla voi tienata verovapaasti?Itse en sitä ainakaan haluaisi.Aika törkeää tällaista edes vaatia. Eihän km-korvausta esim. Soininvaara olisi poistamassa, vaan pyrkisi laskemaan kuluja vastaavalle tasolle.
Jos on pakko ajaa työajoja helvetisti per vuosi niin työnantaja hankkii auton jolla ajetaan vain työajoja; jos olet Fedexillä duunissa tuskin maksat siitä pakusta mitään verotusarvoja itse, se on vaan työkalu, jota käytetään työaikana.
Tässä maassa on miljoona+1 pahempaakin epäkohtaa, siitä olen täysin samaa mieltä, mutta se ei silti tee tämän fiksaamisesta huonoa ideaa.